KRONIEK
Televisie
Radio
TomFoes endeM^ciiibMfers
Cabaret Tingel-Tangel
bestaat
Brieven van lezers
Een wankel standpunt
D
Je
CHARLES BOOST
PAUL ACKET
1
VEL
Rechts- en
linkshandig
Whiskey voor de
Rolling Stones
DINSDAG
WOENSDAG
Nieuwe spelling
Welvaartsvaste pensioen^
DE TOD
DINSD7TG 7 MAftRT 1967
1 CHARLES BOOST
met één lijntje en één zin
Nu Jelles viertal vaderloos
ter neer zit met een shockje
stapt Beel uit de benaderdoos
wie komt er in mijn hokje?
CHRONOS
PAUL ACKET
Nederland I
België Frans
Duitsland I
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m.
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Brussel 324 m.
Brussel 324 m.
II
Duitsland
Nederland I
Hilversuni I 402 m.
IB
5986. Terwijl
Tom Poes zo met
de commissaris
stond te praten
stopte er een
driewielige auto
bij het politie
bureau en de
kruidenier Groot-
grut stapte er uit.
Het duurde even
voordat hij her
kend werd, want
hij had zijn kleding grondig veranderd.
„Goede morgen", sprak hij, de hoed lichtend. „Ik kom de be
schadiging van mijn voertuig melden. Er zit een deuk in het spat
bord, die de heer Bommel daar in geslagen heeft. Gisteren was dat.
Ach ja, ik heb lang geaarzeld, want tenslotte is de heer Bommel
mijn beste klant. Maar als middenstander heb ik een open oog voor
de belangen van de stad. Zonder orde en gezag kunnen er geen
rustige zaken worden gedaan, wat u, heren? Daarom heb ik mij
aangesloten bij de Sociale Ontwaak Partij."
„Wat heeft dat er mee te maken?" vroeg Tom Poes onthutst.
„Alles!" verklaarde de comestibleshandelaar, zijn hoed weer op'
zettend. „Alles, meneer Poes! De heer Bommel is een Maanblaff^f
dat is duidelijk. En omdat de S.O.P. de enige partij is, die pal staa
voor de ordelievende burger, zag ik mijn plicht. We moeten
handen ineen slaan tegen het gevaar van dat Maanvolkje, wam
waar zijn we anders? Nergens!"
Maryke en Sieto Hoving in de bloemen en met plaat en feestwijn bij
kun „beschermengeitje"dat elke avond tingël-tangélt bij de aanvang
van de cabaretvoorstelling.
#*DRAKA
do&t, -a+y.
HOE
ROMANTISCH 1
WAAR IS HU
NU
EEN KNAPPE
PRINS DRONK UIT
MIJN MUILTJE
ZIJNI ROES
AAN HET
UITSLAPEN
O, GEWELDIG!
0? c?
s'f
de harde matras
met alle comfort
van een zachte!
VARIANTEN
CHARLES BOOST zou echt uit zijn
gewone doen zijn wanneer hij morgen
aan het einde van zijn verjaardag
met ook maar een zweem van onlust
gevoelens de tijd geweld aan zou doen.
Voor hem is het feit dat hij in 1907
in Breda werd geboren gewoon een
stukje realiteit dat hij allang heeft in
gepast in zijn evenwichtig levensge
voel. Hij weet ook dat zijn vele vrien
den en kennissen in de meest uiteen
lopende vlakken van de vooral Am
sterdamse artistieke en journalistieke
samenleving meer van dat gekke jaar
tal opkijken dan hij. Daarbij voelt hij
er niets voor bewonderd te worden.
Als de hulde dan toch op hem af
komt ontduikt hij haar niet. Ook dat
past bij zijn realiteitszin. De bewonde
ring geldt niet alleen zijn lange reeks
rechtshandig geschreven filmkritieken
en de schier onafzienbare stoet links
handig gemaakte voornamelijk poli
tieke illustraties, beide genres op voor
treffelijk niveau, maar ook zijn per
soon. Het- is een aangename weten
schap dat hij zich .geen enkele zorg
hoeft te maken, dat het al te gemak
kelijk opgeplakte etiket „zestig" ook
maar in enige verhouding staat tot zijn
verschijning, conditie, zin in het l.even,
Interesse, strijdbaarheid, kortom tot
zijn jeugd. Hij is een van de weinige
mensen van die jaren bij wie het
woord „jeugdig" te vaag is te slap.
Hij heeft gewoon jeugd. En zo te ho
ren en te zien zit er iets vanzelfspre
kends in dit feit.
Charles Boost vir^dt die verjaardag
echt niet belangrijk. Mooier nog, hij
vindt dat zijn omgeving hem dat niet
mag aandoen. Zeker niet als je volop
aan het werk bent. Hij kan zich zo'n
houding ook permitteren want hij moet
tekenen, veel films zien, veel schrij
ven, voortdurend op zoek naar het zeld
zame kunstwerk, onafgebroken bezig
met het kritisch begeleiden, nu al
vele tientallen jaren lang. Zijn teke
ningen hebben alles bij elkaar al zo'n
dertig jaar in De Tijd de aandacht
getrokken en doen dat nog steeds als
commentaar-prenten afzonderlijk of
als op binnenlandse onlusten geïnspi
reerde strips onder de kop „Tijd-din-
gen". Wie wil bedenken dat dit de
helft van een leven is, zegt hij een
beetje ironisch, die gaat z'n gang
maar. Tegelijk wordt dan duidelijk dat
zo'n leven met een dubbel vrij beroep
alle kenmerken bezit nog volop bezig
te zijn met geen schijn van kans op
rustiger aan.
Het beeld blijft onvolledig wanneer
wij hier vergeten te memoreren dat
Charles Boost al vanaf de oorlog ge
regeld over film is gaan schrijven.
Film is er altijd geweest in zijn leven;
in 1932 uittte zich dat reeds in een
fikse „gedachtenwisseling" tussen Van
Domburg en hem, die tot resultaat
had dat Boost naar Amsterdam kwam
om er voorgoed èn op een stelselma
tig opbouwende wijze, mild, niet ge
speend van humor en steeds duidelijk
formulerend, de muze van zijn eeuw,
film, te begeleiden. Het relatieve waar
debesef, het literair niveau, de ver
draagzaamheid en de rijpheid van oor
deel, die zijn kritieken springlevend
maken, waren aanleiding hem in 1964
feestelijk met de Pierre-Bayle-Kritiek-
prijs te onderscheiden.
Wie een overeenkomst wil zoeken
tussen zijn kritieken en zijn tekeningen
komt zeker op één aspect uit. In bei
de taken onderscheidt Charles Boost
zich door een bijna economische ma
nier van zeggen, die op subtiele wijze
helemaal bij onze tijd hoort. Of om
het anders te zeggen: met één lijntje
brengt hij de betrekkelijkheid in beeld,
met een zin, één trefzeker woord,
brengt hij de eeuwige discussie over
film tot de juiste proporties terug. Dat
hij daarbij in ernst en humor de spie
gel bespiegelend vasthoudt is niet ei
genzinnig maar vanzelfsprekend.
Wij gunnen hem graag de tijd daar
mee door te gaan.
HET IS AL WEER ruim twee
jaar geleden dat onder de schrille to
nen van het voornamelijk morsig ogen
de beatgroepje The Rolling Stones een
begin werd gemaakt met wat een
grondige afbraak van de Schevening-
se Kurzaal leek te gaan worden. Een
voortijdige aftocht van de musici, in
grijpen van de politie en het hullen
van de zaal in duisternis zorgden er
voor dat de schade tot een klein ka
pitaal beperkt bleef.
„Daar gaat mijn winst" moet im
presario Paul Acket gedacht hebben
toen hij dat kapitaaltje voor de EMS
moest neertellen, aansprakelijk als hij
werd gesteld voor vele rijen vernielde
stoelen en tientallen aan gruzels ge
gooide lampen. Nu zegt hij: „Wij had
den geen ogenblik aan de mogelijkheid
van zo'n uitbarsting gedacht. Het ge
beuren was zwaar onderschat".
De zaak is weer actueel omdat de
Rolling Stones hoogst waarschijnlijk
weer naar Den Haag komen en wel
op zaterdag 15 april in de Houtrust-
hallen. Het contract is nog niet ge
tekend omdat Acket nog enige kleine
oneffenheidjes wil gladstrijken
„De Kurzaal is voor zo'n evenement
volkomen ongeschikt, daar ben ik toen
wel van overtuigd geraakt", zegt de
heer Acket, die, hoewel niet meer tot
de jongeren behorend, een rotsvast
vertrouwen heeft in de jeugd, met na-
me in haar financiële draagkracht.
Niet alleen dat hij steeds weer hallen
en zalen vol weet te krijgen met res
pectievelijk beat- en jazzliefhebbers
(tegen soms ongedacht hoge toegangs
prijzen), ook is hij de opgewekte uit
gever van grif gekochte jeugdbladen
als Muziek-Expres oplage 275.000
met alles over de tienermuziek en
het nieuwe blad Tiq oplage 100.000
waarin vooral de zoete en bittere
facetten van de liefde royaal worden
uitgemeten. „Geld speelt geen rol voor
de jeugd. Het is dan ook een aspect
waar we in onze plannen nauwelijks
rekening mee houden", zegt hij met
een welvaartsvaste glimlach. Daarom
ook dat hij voor een paar uur beat,
met een veertig minuten durend op
treden van The Rolling Stones, rekent
op een recette van veertigduizend gul
den, op te brengen door vierduizend
jongens en meisjes, die ieder tien gul
den betalen.
Enkele open plekken in de hal en
het evenement wordt voor Acket finan
cieel een debacle, maar dat zijn zaken
waar hij naar zijn zeggen niet van
wakker ligt. Hij weet: die zaal komt
vol, de naam Rolling Stones is ge
noeg. „Ellington en Ella Fidzgerald
in Rotterdam hebben me meer gekost,
vijftigduizend gulden.
In de Houtrusthallen zal het minder
gerieflijk zijn dan in De Doelen. De
jongeren zullen een volmaakt lege hal
betreden, waarin zelfs geen stoel te
bekennen zal zijn. De heer Acket licht
toe dat de jeugd net zo lief staat tij
dens de beatconcerten. Er zal ook geen
bier verkocht worden en frisdranken
zullen slechts worden verstrekt in zach
te kartonnen bekertjes, zodat er geen
scherven zullen vallen.
Een kordon van stevige Haagse jon
gens, een ordedienst, zal mannetje aan
mannetje voor het podium gaan staan
zodat het niemand zal lukken de hand
te leggen op eën Rolling Stone, wat
voor duizenden een diepgekoesterde
wens is. Vooroverleg met de politie
acht de heer Acket een overbodige
zaak.
Binnenkort gaat Acket ergens in het
land, op een geheim te houden plaats,
hotelkamers bespreken voor een paar
Engelse gasten. Hij zal niet zeggen
dat het om de Rolling Stones gaat, om
dat bezwaren tegen deze langharige
logé's van beangste hoteldirecties niet
denbeeldig zijn. „Wanneer ik met ze
voor de deur sta merken ze het
wel. En dan mogen we er vast wel
in".
16.00-16.50 Eurovisie Wielerwedstrijd Pa-
rijs-Nice. 17.25 Nws. en jeugdprogr.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 TV-opera.
11.25 Filmrep. 12.00-13.30 Act. 16.40 Nws.
16.45 Film. 16.55 Knutselprogr. 17.15 Film-
rep over Canada. 18.00-1S.05 Nws.
18.45 Pipo de clown. 18.50 Nws. In 't
kort. KRO: 19.00 Szeki Ballade: Hongaar
se volksdans en -muziek. 19.10 Batman.
NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 Ledigheid
is des duivels oorkussen, luentig progr.
over vriietiirtsbesteding. 20.55 The aven- T^TTVIQrïAf^
gers. 21.45 Vanavond in Nieuwspoort. 22.30 JLJaI 1 O-LJ-ljlvJF
Epiloog. NTS: 22.35-22.40 Journaal. 23.00-
23.30 Teleac.
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15
Orkestmuz. 7.30 Nws. 7.32 Gramm.muziek.
7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde
muz. 8.30 Nws. 8.32 Opera. 9.00 .V d.
zieken 9.40 V. d. huisvr. 10.30 Morgend
11.00 Gram. muz. 12.30 Nws 12.40 Va
riant. 13.30 Metropole-orkest. 14.00 De fa
milie Leenhouts. hoorspel. NRURep.
voetbalwedstrijd Dukia Praag-Ajax. NCRV
16.25 Gram.muz. 16.30 V. d. Jeugd. 17.30
Gram. muz. 17.35 Liederen op Friese
tekst. 17.50 Overheidsvoorl.
NTS: 20.mi Nws. in 't kort. NTS: 20.05
Mi.in Kinderjaren, prngr. over James
Baldwin. 20.30 As en diamant, hoofdfilm.
NTS: 22.10-22.25 Journaal.
18.55 Zandmannetje. 19.00 Flipper. 19.25
Voor de jeugd. 19.40 V. d. vrouw. 19.55
Nederl. les. 20.00 Nws. 20.25 Doc. film.
20.55 Maribel en de zonderlinge familie,
komedie. 22.35 Nieuws.
18.25 Ber. Aansl. Nederl. les. 18.55 Ka
tholieke godsd. uitz. 19.25 V. d kleuters.
19 30 Allo police. 20.00 Journ 2H.30 Amus.
progr. 21.05 Octobre. speelfilm. 22.50
Journaal.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Orkestmuz.
18.55 Gesproken brief uit Parijs. 19.00
Voor de kinderen. 19.05 Hersengrmn.
19.30 Liedjesprogr. 20.00 Nws. 20.05 Licht
muz.-progr. 20.45 Cabaretprogr. 21.15 Ach
ter de muur. hoorspel. 21.50 Gram.muz.
22.00 Wie Waagt, die zingt. 22.30 Nws
22.40 Act. 22.50 Muz. lezing. 23 30 Gevar.
platenprogr. 23.55-24.00 Nws.
18.00 Country and Western Express
18.20 Uitz. A.R.P. 18.30 De Springplank
19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30 Conoiliepost-
bus 19.35 Geestel. liederen. 19.45 Zoe
kend geloven. 20.00 Radio Kamerork. en
solisten. 20.50 Oude liederen. 21.05 ZIJ re
kenen op u. 21.25 Viool en piano: mo
derne muz. 22.00 Kunstkron. 22.30 Nws.
22.40 Overweging. 22.45 Gram.muz. 23.15
Context. 23.45 Klass. gram. muz. 23.56-
24.00 Nieuws.
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Gevar.
muziekprogr. 10.00 Nws. 10.02 Arb.vitami
nen. 11.00-11.02 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Ope
retteklanken. 13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05
14.00 Nws. 15.00 Nws.
een Hollands publiek.
16,00 Nws. 16.02 Platenprogr. 17.00 Nws.
17 05 Rhythm and blues. 17.35-18.00 Coun
try en Western muz.
Vrolijk platenprogr.
15.02 Muz. voor
12.00 Nws. 12.03 Muziek la carte. 12.48
Gitaarmuz. 12.55 Overz. van de buitenl.
pers. 13.00 Nws. 13.20 Tafelmuz. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Opera. 14.30
V. d. jeugd. 14.50 Meisjeskoor. 15.00 Nws
15.15 V. d kinderen. 16.00 Nws. Tussen
16.00 en 17.30 Rep. wielerwedstr. 16.09
Jazz 17.00 Nws. 17.15 Beatmuziek.
18.00 Nws. Region, progr. 18.05 Act.
18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Film
over lekenjury. WDR: 18.05 Reg. nws.
18 10 Film. 18.25 Hier und heute. 18 50
Guten Abend. 19.10 Zu Gast in.... Düs-
selrlorf. 19 40 Feuilleton over Versailles.
20.00 Journ. Aansl. comment. 25.45 Fllm-
reportage. 23.55 Nieuws
18.00 Nws. 18.03 V. d. sold. 18.28 Paar-
desport. 18.30 Keurig trans. 18.32 Lichte
muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken 18.55
Gram. muz. 19.0 Nws. 19.40 Weense mu
ziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Hand
In hand met Nederland. 20.30 Hoorspel.
21.27 Amus.muz. 22.00-22.15 Nws.
18.10 Nws. 18.20 Act. en muz. 18.55 WOENSDAG
Film. 19.30 Nws. 20.00 Sport. 20.30 De re- LJ1 u" lv'
cherche waarschuwt: film. Aansl.: 21.15
Politiefilm. 22.05 Cult, rubriek. 22.35 Nws.
NTS: 14.25-16.15
In Praag. VARA:
Jeugd.
Eurovisie: Dukla-AJax
17 00-17.36 Voor de
België Nederlands
16.00-16.50 Eurovisie wielerwedstr.
rljs-Nlce. 17.00-18.00 Jeugdtel.
Pa-
VARA: 7.00 Nws. 7.23 Gram. muziek.
VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws.
8.10 Gram.muz. 8.30-8.35 Van alle mark
ten thuis. 9.00 Romantische orkest. 9 40
Schoolradio. 10.00 Franse barokmuz 10.45
V d. kleuters. 11.00 Nws. 11.02 RVU:
Over bejaardenwerk. 11,32 Pianorecital.
11.50 Gevar. gram. muz. 12.22 Voor het
platteland. 12.30 Tango-rumba-orkest en
zangsolfsten 13.00 Nws. 13.10 Act 13.25
Amus.muz 13.50 Gesproken Dortret. 14.05
Concert 15.00 V. d jeugd. 16.00-16.02
Nws. 17.00 V. d zl.eken. 17.20 VARA-dans-
ork. en solisten. 17.45 Terugblik op de
wedstrijd Dukla-Ajax 1.
.WVZTÉN
tazNE&z
(Van onze verslaggever)
AMSTERDAM, 7 maart Vele
vrienden en collega's hebben gisteren
samen de aanloop genomen naar de
tweede lustrumviering van Sieto Ho-
vings cabaret Tingel-Tangel. Van
avond is in het theatertje aan de Niey-
we Zijds Voorburgwal een officiële
feestvoorstelling van het programma
Zotten en wijzen bijeen, weten meer
dan wijzen alleen". Gistermiddag wer
den in het overvolle zaaltje een lang
speelplaat met liedjes en confe
rences uit dit programma en Ho-
vings eigen boekje „Tien jaar Tingel-
Tangel" ten doop gehouden.
Sieto en Marijke Hoving gaven van
daag precies tien jaar geleden de pre
mière van hun Tingel-Tangel Cabaret
in het Leidsepleintheater. Via de bar
„Le Chevalier d'Or" in de Beethoven-
straat belandden zij aan de Nieuwe
Zijds.Daar hebben zij, de laatste jaren
in de voormalige Prinsenschool, „Lie
verdje, krantengebouwen, die soms
worden bestormd, koninklijk paleis en,
van het dak nog zichtbaar, het stad
huis" als nabije inspiratiebronnen.
Deze opsomming is van mr. P.
Mijksenaar, die als opperste stads-
voorlichter dan wel is gepensio
neerd, maar toch het optreden bij
feestelijke gebeurtenissen als deze
niet laten kan. Hij was trouwens als
reserve achter de hand gehouden voor
KVP-fractievoorzitter Schmelzer, die
„onvoorziene kabinetsformaties voor
behouden" zo zei het de uitnodi
ging eigenlijk de feestrede had
moeten komen afsteken. „Hoving kan
immers niet zonder Schmelzer: hij
zou niet weten waarover hij moest
praten, en Schmelzer dankt zijn enor
me populariteit uitsluitend aan wat
Hoving elke avond weer over hem
zegt", legde ceremoniemeester Wim.
lbo uit. („Néé, Sieto is niet katholiek
geworden").
Drs. Schmelzer bleek, al zijn ge-
pendel tussen Den Haag en Soestdijk
ten spijt, intussen nog wel tijd te heb
ben gevonden voor een felicitatie per
geluidsband. Zo kon hij bijvoorbeeld
toch nog uiteenzetten hoe politici niet
maar cabaretiers wél de mensen ge
lukkig kunnen makep. Graag had hij
zijn in de recente campagne voor de
KVP-jongeren in Utrecht gezongen
verkiezingslied aangepast aan het
Tingel-Tangel feest („...lijst 1, lijst 1,
lijst 1 en toen verloren we acht
zetels"), om het met eigen pianobege
leiding in Amsterdam te komen voor
dragen. Het mocht niet zo zijn: hij
had zei lbo kabinet en cabaret
te zeer verwisseld tótdat de koningin
ingreep.
Onder de vele artiesten die aan
Tingel-Tangel hebben meegewerkt
zijn Dini de Neef, Adèle Bloemendaal,
Conny Stuart, Maria de Booy, Wouter
Denijs, Paul Deen, Donald Jones en
Henk van Ulsen. Het programma
„Zotten en wijzen" wordt behalve
door Sieto en Marijke Hoving ook ge
speeld door Tineke van Leer en pia
niste Else Kleynenburg; het is ook
dit groepje dat men hoort op de Phi-
lips-langspeelplaat die nu als Tingel-
Tangels tweede is verschenen, na
„Niet voor lange tenen".
In het boekje „Tien jaar Tingel-
Tangel", een uitgave van Het Wereld
venster in Baarn, vertelt Hoving de
geschiedenis van zijn cabaret en de
elf tot nu toe uitgebrachte program
ma's, het bevat hieruit tal van teksten
naast een aantal foto's. Wim Kan stelt
in zijn voorwoord o.m. vast dat Sieto
en Marijke Hoving „de kraamkamer
voor een nieuwe cabaret-generatie"
bouwden toen zij destijds terugkeer
den naar het uitgangspunt van het
cabaret: „het liedeke in het café".
Nu gaat men de niet-Nederlandse
woorden die hier ingeburgerd zijn, niet
meer schrijven in de taal van het land
waar ze vandaan komen, maar verne
derlandsen. Dit noemt men assimilatie.
Het woord komt geloof ik hier van
daan, dat men voedingsstoffen van bui
tenaf tot zich neemt, omvormt en aan
wendt voor de opbouw van het orga
nisme. Nu zegt men wel eens dat er
mensen zijn die cultuurhonger hebben,
maar cultuur kun je moeilijk opeten,
je moet er mee omgaan.
Door de niet-Nederlandse woorden te
vernederlandsen gaan we de indruk
wekken dat het allemaal door en van
onszelf is. Ik geloof dat dit misleidend
en verarmend werkt. Cultuur bestaat
bij de gratie van variatie, schakering
en een tikkeltje anders van bepaalde
dingen. Ik meen dat we dit door niet-
Nederlandse woorden te blijven schrij
ven in de oorspronkelijke taal bevor
deren, waarbij komt dat we de Ne
derlandse woorden er door in een ver
rassend perspectief plaatsen. Er is nog
iets waarom we maar beter niet aan
onze nieuwe spelling moeten beginnen
en dat is een kwestie van zuinigheid.
Er bestaat een lofwaardig streven, alle
categorieën van onze bevolking met de
cultuurgoederen in aanraking te bren
gen. Men zegt dat dit geld kost want
hier is een goed onderwijs voor nodig.
Maar in dit geval kunnen we bezuini
gen, want het kan geheel gratis. Ik
doel nu op die categorie mensen die
geen talen zullen leren en zich niet
diepgaand bezig zullen houden met niet-
Nederlandse beschavingen. Door de za
ken te laten zoals ze zijn, brengen we
deze direct en kosteloos in aanraking
met de, bronnen van andere culturen.
Deze mensen zullen die niet-Nederland
se woorden een beetje gek blijven vin-
den en er zich over verwonderen.
UTRECHT A. H. M. PÜT
NASCHRIFT: De spellingsanering
biedt ondanks uw schrijven voor
delen. Zo verkleint zij de afstand tus
sen spreek- en schrijftaal; wordt de
jeugd alleen al dank zij de melo
dieën die melodiën worden uren
verveling en de onderwijzers jaren er
gernis onthouden. Er zijn wel nadelen
en bezwaren. Men moet ze echter niet
te ver zoeken. Cultuur zoeken in spel
ling is een hachelijke zaak. Is er wer
kelijk sprake van een culturele anti
climax in: ,,het paerd vreet nacht en
dagh", en ,,het paard vreet nacht en
dag"?
Zo min als de meeste Nederlanders
zich nu, zonder zich ongelukkig te
voelen, realiseren dat bolpen/balpen een
nog vrij recent Amerikaans geschenk
is, zo min zullen zij die na ons komen
de relatie flat-flet missen. Wie belang
stelling voor woordafkomst kent, zal
ook na deze spelling sanering, moge
lijkheden vinden relaties te leggen.
REDACTIE
ADVERTENTIE
de harde matras
met alle comfort
van een zachte
HOE MOEILIJK HET IS het stand
punt van ,,de" Nederlander ten op
zichte van een bepaalde kwestie te
leren kennen, bewees gisteravond weer
eens het programma Ja-nee-geen me
ning" van de VPRO-televisie op Ne
derland 1. Dit standpunt kan al ver
anderen na drie korte spreekbeurten
waarin tegenovergestelde meningen
worden verdedigd en niets wijst erop
dat een herhaalde discussie niet tot
weer nieuwe wijzigingen in de opvat
tingen van de ondervraagden kan lei
den. Een verontrustende gedachte voor
mensen die uit verkiezingsuitslagen en
opiniepeilingen conclusies op lange ter
mijn willen trekken.
In het programma van gisteravond
werd de mening van honderd, op een
zo breed mogelijke basis gekozen Ne
derlanders gevraagd over twee actue
le onderwerpen: de filmkeuring en de
vrijheid van demonstratie. Voor hand
having van de filmkeuring spraken
zich in eerste aanleg 70 personen uit,
29 waren er tegen, terwijl er slechts
één geen eigen mening over had. De
argumenten die de filmcriticus Jan
Blokker tegen en mr. P. A. Rogge,
lid van de Centrale Commissie voor
de filmkeuring, vóór de handhaving
aandroegen, waren voldoende om ze
ven personen van mening te doen ver
anderen, zodat bij de tweede stemming
slechts 63 voor en 36 tegen de keuring
werden uitgebracht.
De vraag of men er voor was dat
de verplichting om voor het houden
van openbare demonstraties toestem
ming te vragen komt te vervallen,
werd aanvankelijk door 51 personen
met ja en door 44 met nee beantwoord
terwijl vijf personen geen mening had
den. Na de betogen van drs. E. van
Tijn, fractievoorzitter van de PvdA in
de Amsterdamse gemeenteraad, vóór
en van mr. A. Zeegers, vice-voorzit-
ter van de CDU, tegen vrije demon
stratie daalde het aantal twijfelaars
met drie. Voor opheffing van de ver
plichting tot het vragen van toestem
ming werden 52 stemmen uitgebracht
en tegen ,46.
De in Utrecht gehouden filmweek
had Jan Blokker, die achtereenvolgens
een gesprek had met de Franse film
regisseur Pierre Kast en diens Ame
rikaanse collega Conrad Rooks, aan
twee onderwerpen voor zijn rubriek
Cinema geholpen. De derde man in
dit programma was de jonge Poolse
filmer Jerzy Skolimowski, die op de
vorige Internationale Filmweek in Arn
hem de prijs van de Nederlandse film
kritiek kreeg maar wiens films hier
nog niet in openbare vertoning zijn
gekomen.
Ftn.
De brief „Eigen Boezem" in De nL
(2 maart) is weinig doordacht.
schrijver stelt de kwestie verkeerd Vj'
en daardoor bewijst „een ambten»9
zijn collegae dan ook geen dienst.
Ten eerste: de ambtelijke pensio"9i|
worden slechts zeer ten dele uit
pensioenpremies gefinancierd. Het h»
en de lagere overheid storten aanz'jj
lijke bedragen in het fonds; de tot9
pensioenbijdrage is namelijk 24 P£
cent van de grondslag, terwijl de P3,
mies (na de jongste wijziging) va*5
ren van 4 voor de lagere tot 9 P
cent voor de hogere bezoldigingen.
Ten tweede: de pensioenen zijn "j
waardevast, dus niet „inflatievast"; p
volgen niet althans niet automat'9,,i
het indexcijfer der prijzen. TerocL
heeft kortgeleden minister Zijlstra
stelsel afgewezen met het arguing
dat daardoor het kwaad der inA9.^
met vlag en wimpel zou worden L,
gehaald. Ze volgen de trend der
nen en wel via de salarissen, d"jp
slechts inzoverre veranderingen da9V'
door de minister van „algemene aaf9;
worden verklaard. Ze gaan dus
omhoog conform incidentele of"gr0eL'
gewijze verbeteringen. Getuige de
kende „Toxopeus-ronden" van eh^.i
jaren geleden. Het AMRO-versl'
werkt hier verwarrend.
Ten derde: het welvaartsvaste
mene ouderdomspensioen ontvangen ,p
ambtenaren uit het AOW-fonds na K
65e jaar onverkort, evenals vrij wel L
dereen. AOW-premie wordt voor
echter niet ingehouden. Een deel v t
het ouderdomspensioen (normaal 80"''
wordt op het ambtelijk pensioen in»
houden. Men zegt, dat het AOP in
pensioen is ingebouwd. Het komt
op neer, dat de gepensioneerde amb'j
naren, als prijs der welvaartSvastbG
momenteel (gehuwden) ƒ3576 per F
betalen.
Ten vierde: Het ambtelijk pens'"!
een
,e*
wordt gefinancierd volgens e'en 0
slagstelsel, dus uit de binnenkomei1^.
premies (de werkenden betalen de
pensioneerden) v.
en mogelijke stelsel en in dit geval
Dit is het èr.ig j111
ïlsel en in dit geval
fectief vanwege de vrij constante e"
elk geval te berekenen verhouding
til5'
,e"'
be'
sen de totale salarismassa er. de PJ
sioenlast. Deze verhouding is in het
onberek9,,
drijfsleven gevarieerd en
baar, althans zeker voor Kleinere
conjunctuurgevoelige bedrijven.
daar dat hier het kapitaaldekk''19f
systeem toegepast moet worden: l,e fl<
bouwt als het ware zijn eigen pensiolL9
fonds op, als vaste grootheid. Voor
'realisering van welvaartsvaste "pens'"
nen is het uiteraard ongeschikt.
Een algemeen pensioenfonds voor
bedrijfsleven zou wellicht een oploss'"
kunnen bieden. Eventueel met
bouwd" welvaartsvast AOP. En mo»-
lijk met een instantie, die zou beslisS9^
welke salaris- of loonsverhogingen v9t,
algemene aard moeten worden geac
Een netelig geval, vol duizelingwekk"G
de moeilijkheden, maar met de n
goede wil (in het kader der winsPL,
lingsgedachte?) mijns inziens niet 0
realiseerbaar.
De welvaartsvaste pensioenen
voor de ambtenaren een groot g° J
Dat de particulier-gepensioneerden K
als regel moeten derven is onbevre"
gend, maar dat doet aan de rechtva9-
digheid tegenover de ambtena'
door de wetgever betracht niets 9
WOERDEN. B. H. Schoonenbe^'
Horizontaal: 1. vechtersbaas; 2.
de huizen venten, zeilboot; 3. alt»9
zwemvogel; 4. hoedanigheid; 5. du'L,
walkant; 6. aanval, vishaak; 7. Ve0.
kelijk, bouwland; 8. maanstand,
ger maken; 9. vullen, opnieuw; L,
havenstad in Arabië, rivier in Fra^T
rijk; 11. gedwee, Engelse lengte®9
Verticaal: 1. piipewroeter, gloed;.
tijdvak, oorlogsvloot; 3. wijzig'^;
scheepsvloer; 4. een voorspel spel"?
5. veldplant, lidwoord; 6. meisjesnaam,
vaartuig, familielid; 7. niet, niet U'
gegroeid dier; 8. huishoudster dnlL,/
geacht; 9. loochenen; 10. priem, zv®1
vogel, deel van voertuig.
Oplossing van 6 maart
1. pedel. 2. deltaspier. 3. spiersch®"
4. Deventer. 5. Termunten, 8. ten®s'
ADVERTENTIE