Duitse film raakt eindelijk uit het slop
1
Nieuwe films
in Nederland
flLM
Ga met DE TIJD mee!
REIS NAAR NOORWEGEN
Gaatu
tapijt kopen
ckkalm
Banale mademoiselle
NU OOK KUNST ZONDER BOODSCHAP
i
'h0*1- WÊ
Jacht op een cheque
Vechten met de beer
Dief en diefjesmaat
Tony Richardson stelt teleur
Universiteit wordt
onbetaalbaar
- IP
9
mÊÊÊm
JSC??*. en het studiopersoneel
*e er In toe aan de film mee
Lading zonder inhoud
Ivens in Vietnam
Haal Henkes in huis!
DE TIJD
VRIJDAG' 10 MAART 1967
■■tUB
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Uw gazon 't eerste groen...
Romantische ontmoeting in het lege stadion van West-Berlijn. Eva Renzi en Harald Leipnitz in „Play
girl" van de Duitse regisseur Will Tremper.
Dit is het prachtige motorschip BLACK PRINCE.
^<Zendrfi£ègk is en die
At
T^fdf2ng lezersservice
Westblaak 131 - ROTTERDAM
Telefoon 010 - 142011.
neem nü
Maak dromen /MWs& waar!
Denk dan vooral aan wat u gisteravond
op de TV hebt gezien:
TAPIJT
Enkaion-tapijt is sterk, slijtvast, volkomen
kleurecht en... blijvend mooi!
Aan de voeten van de man, die zij verleidt en de dood indrijft. Jeanne
Moreau in de film „Mademoiselle" van Tony Richardson.
«JONGE «JENEVER
„de silveren
SPIEGEL"
VERRASSENDE MONTAGE
IN DUITSE „PLAYGIRL
Het ziet ER NAAR UIT, dat
slnn i its.e eindelijk uit het
P begint te raken, waarin hij
au""n'aijg heeft verkeerd. Films
voor Van Ulrich Schamoni en;
Voij,a ',De jonge Törless" van
en pi ^cNöndorf wezen daarop
Van\\niygirI", 6611 nieuwe
in h V r TrGmper, die binnenkort
in v rrechtse Studio-Theater
üikt i andse première gaat,
drie f •~t te bevestigen. Al maken
liikp !'ms' die hoven de erbarme-
Ê(j' ^aüteiten van de Duitse
in jr 'dlace-produkties en de
kjiip e*'°-Slavië of Tsjechoslova-
halen 8edraaide Wild-West-ver-
Duitc Ultkomen, nog geen nieuwe
aitSe «nema
Wjii T
0r,lstreri Per is een van de meest
se en figuren van de nieuwe Duit-
sProtiK di<" viif jaar geleden zijn oor-
28 i°ngy °nd in Oberhausen, toen daar
C1neasten een groep vormden
da °Hi3ernanifest uitvaardigden, waarin
*a ,cjnema dood werd verklaard.
®en dd trok het manifest alleen
V°DrWS& Publiciteit en daar bleef het
J°ch 0"'s bij- Maar nu begint het er
begint te
Tr,
Seen
af te
erhper
deel
lijken, dat het vruchten
werpen.
38 jaar,
rpaakt eigenlijk
8itig, uit van de nieuwe bewe
en h m Oberhausen begon, aange-
Wel hij reeds sinds 1956 filmt Hoe"
!5boüWd d°°r sorumigen wordt be-
kino» alS' de vader van de „Bubis
aan hqn benaming, die de Duitsers
er j0 "Pouvelle vague" geven, staat
"Pin tot S Van' Maar hij behoort evén-
^eginfj de °ude garde. Hij is een be-
- s °P zich.
.- v,
De op deze pagina besproken
films draaien in:
„Blonde lading voor Mozam
bique": Flora Amsterdam (14 j.)
MademoiselleParisien Am
sterdam (18 jaar).
„De man van Marrakesch"Rem-
brandtspleintheater Amsterdam
(18 jaar).
„Boy, oh boy, wat een nacht":
City Den Haag (14 jaar).
„De grijze doder": Royal Am
sterdam (14 jaar).
als U nu Scotts-gazonmest strooit.
Dank zij het gepatenteerde Renner-
procedé worden de nodigevoedings-
stoffen gedurende lange'tijd, in de
juiste verhouding zeer regelmatig
afgegeven. Uw gazon wordt 't eerste
groen en extra veerkrachtig.
Scotts-gazonmest is verkrijgbaar bij
de vakhandel.
WOLF G.m.b.H.
Verkoopkantoor voor Nederland
Lorentzstraat 13, Ede - Tel. (08380) 2729.
Het
idep
bwam anT -Voor de film „Playgirl"
Per 0p c erhalf jaar geleden bij Trem-
z'ch op' e°6n de Duitse filmproduktie
DPWelijn„en dieptepunt bevond. In een
fdet eei? ^elde hij zich in verbinding
ee ,®erlijnse onderneming, die
bfuiif Va ]aar krediet gaf op het ge-
?aan<j "a baar studio en nog e'ens zes
hii krediet op het filmmateriaal,
n°dig had
- t z0u"n tegen een uitgesteld salaris,
borden uitbetaald wanneer de
■■■■■■MP
*laar Vertonlng kwam. Toen de film
Hp Hok» nieuwe moei-
v.
blkh,
v««v
edep
uurki
deden zich
voor. Geen van
de- Duitse
lïlonQpc]l'antoren, die in Duitsland een
'stische positie innemen, wil-
de de film kopen en daarom besloot
Tremper hem zelf te verhuren. Hij
stelde zich in verbinding met een aan
tal bioscoopondernemers en wist bin
nen een week 130 contracten af te slui
ten voor een minimum-vertoningsduur
van vier tot zes weken tegen een ge
garandeerd bedrag van 32.000 mark.
Toen de film uitkwam, werd het een
eenRfS,°N WELLES wil in Hongarije
in j 1'm maken met Jeanne Moreau
Ven 6 "°°fdrol. Titel en onderwerp blij-
°ok Voorf°Pig onbekend. Welles gaat
een rol spelen in de Hongaarse
r°ma"De geest van Lublo", naar de
J0kajn van de Hongaarse schrijver Mor
SATIRISCHE CARTOON „De
Tsi I, en ZÜn gezondheid" van de
hlVi Pavel Prochazka (32) heeft de
en zijn wereld"-wedstrijd ge-
°hnen, georganiseerd door het In-
ernationale Filmfestival van Montreal
a de Wereldtentoonstelling '67. Er wa-
256 inzendingen uit 31 landen. Pro
chazka won eerder prijzen in Annecy,
Cannes en Gottwaldow.
ROV ROGERS (vroeger zeiden we:
Rooie Roggers), de held uit tiental
len westerns, wil in de omgeving van
Cape Kennedy een complete wild-west
stad bouwen, kosten 10 miljoen dol
lar.
MARIA CALLAS gaal naar alle
Waarschijnlijkheid een belangrijke rol
spelen in de nieuwe film van Luchino
Visconti over het leven van de compo
nist Puccini. Marcello Mastroianni
neemt in ieder geval de hoofdrol voor
zijn rekening.
JAN GRUYAERTS, verleden jaar
afgestudeerd aan de kunstacademie St.
Joost te Breda, heeft voor zijn „Ka
mer met uitzicht" tijdens het zevende
Festival van Belgische films twee prij
zen gekregen, de Bijzondere prijs voor
een eerste werk en de Prijs van de
kritiek. „Kamer met uitzicht" werd op
Cinestud 67 bekroond met de prijs voor
de beste Nederlandse inzending. Zo eet
Benelux-filmer van twee walle jes
'egelijk.
ZOJUIST VERSCHENEN: „De ver
nedering van de Swieps" naar de ge-
bknarnige film die binnenkort op
l^vis.e te zien is. Behalve het scena-
van Heere Heeresma (o.m. E
Chi? aan het strand, De vis) ev-^
>ekje interviews met Heeresma en
V^isseur Erjk Terpstra (Het eJla
f,l'Slerde leegte). Heeresma zegt, d
ia een supermarkt thuis hoort
„Beter een supermarkt^dan
S l^'en toren. Film is "u aenI^
bi biassa-medium, en lk ben. ePn
Kunst voor de elite ib een
„BLONDE LADING VOOR MOZAM
BIQUE" is een titel, die nergens op
slaat. Zeker niet op het samenraap
sel celluloid van Robert Lynn, dat in
plaatsen rond de Victoria-watervallen
door een tamelijk toevallig gerichte ca
mera is gerold.
Positieve punten: een niet onaardige
juffrouw (die over enkele jaren vast
heel dik is) en de opnamen, hoe slecht
ook, vanuit een vliegtuigje, dat over
genoemde watervallen vliegt. Negatie
ve punten: zwakke fotografie, romme
lige afwerking van de film, geen
spanning, een vervelend verteld ver
haal, het tragisch kijkende gezicht van
een doordronken Hildegard Kneff, heel
slechte vechttechniek van de spelers.
De les van deze film? Val nooit in de
Victoria-watervallen dan loopt het net
zo slecht af als met de schurk Hen
derson, die daar ook niet tegen blijkt
te kunnen.
overweldigend succes. Naar schatting
bedroeg de opbrengst in Duitsland al
leen anderhalf miljoen mark.
De film schetst de liefdesavonturen
van een fotomodel (gespeeld door de
toen nog volkomen onbekende Eva
Renzi, die nu een contract van vijf
jaar heeft bij Harry Saltzman, de pro
ducent van de James Bond-films)dat
al liftend een bezoek brengt aan West-
Berlijn. Tremper laat de toeschouwer
zich een beeld vormen van deze jonge,
op het leven en op zichzelf verliefde
vrouw uit de ontmoetingen die zij met
een drietal mannen heeft.
De stad, die hij als natuurlijke ach
tergrond gebruikt, speelt daarbij een
belangrijke rol. Dit geeft de film een
werkelijkheidssfeer, die men in de ou
de Duitse films mist.
Maar zo nieuw en levensecht is zijn
film toch niet, of hij zorgt volgens de
beproefde tradities van de commercië
le films voor een rooskleurig slot, dat
typerend is voor de oude Duitse men
taliteit, die geweld als de oplossing
voor alle- problemen ziet.
De film heeft tal van goede momen
ten. De montage is verrassend en le
vendig. Tremper weet wat filmen is.
Maar hij laat zich teveel door zijn
gevoelens en invallen meeslepen. Zijn
film vertelt niet de levensgeschiedenis
van een mens, maar een reeks min of
meer geslaagde anecdotes, waarbij het
zwaartepunt is komen te liggen op de
sensatie in de trant van „Hef meisje
Rosemarie".
De Duitse film heeft de laatste ja
ren echter zo vaak en zo diep teleur
gesteld, dat men voor iedere vooruit
gang, hoe bescheiden ook, dankbaar is.
Misschien dat Tremper daartoe het zij
ne kan bijdragen. Maar dan zal hij
moeten inzien, dat een behendige tech
niek en een paar goede invallen alleen
niet genoeg zijn, al leveren ze ook een
commercieel succes op.
J.C.A FORTUIN
ADVERTENTIE
Op 2! mei a.s. maakt het voor het eerst de tocht Amsterdam
Kristiansand.
In samenwerking met een erkend reisbureau hebben wij ten
guns e van onze lezers voor deze tocht een aantal plaatsen kunnen
reserveren. Tegelijkertijd koppelden wij hieraan een bijzonder
mooie zevendaagse
eUws begrip."
SÏ VlNDT TERPSTRA de Neder
S eln ^eelfilmsituatie? "Êe" we
0^nnkreupcle afgang. Nu leren we
emge tijd SaIop^bcn is
*kih bg - - u„bnlen do
de
re.
e. roem wil behalen dor
de films te worden
VOLGENS TERPSTRA
bjSsenr bkste eigenschappen die een
'n°et bezitten'
8evQo1er°°t incasseringsverm
aadi tVoor theater, gevoel voor
v*hni eeh h Che neigingen; muzik -
*11» bitw ise brutaliteit, maar bo-
i koppig en zeer eigen-
IJLIU jULiilj
Deelnemers hieraan maken de zeereis Amti„ J -
aan boord van het motorschip BLACK Pp™nrTKriStiansa
touringcar allerlei mooie plaatsen in Zn 2 w bezoeken pjr
Oslo-fjord (boottocht) en de imposante sSïl-vaHeT' °'a'
Vertrek: 21 mei van Amsterdam af.
Kosten per persoon: 421,- waarbij inbegrepen:
I BLACK PRINCE3™ Kristiansand v.v. per
aan boord: hut-accommodatie en standaard
maaltijden
te ?and:J/°iieciige hotelaccommodatie en
we m. Tónsberg, Drammen en Vraadal.
verschillende excursies.
Voor uw opgave en/of het verkrijgen van' verdere informaties
gelieve u zich te verstaan met:
Dagblad DE TIJD
GIORGIO CAPITANI, voor ons een
nieuwe naam, doet zich in de Italiaans-
Spaanse coproduktie „Boy, oh boy, wat
een nacht" („Che notte ragazzi"), ken
nen als een regisseur, die zich zijn
eigen beperkingen bewust is. Hij heeft
getracht een pendant van de Britse
filmkomedie te maken, maar schiet in
zijn vlijtig pogen op tweeërlei wijze te
kort. Vooreerst mist hij de gave tot
het aanvoelen van de typische Britse
humor en vervolgens het talent om
dramatische onderdelen van een gege
ven, dat daartoe wel mogelijkheden
biedt, behoorlijk te ordenen.
De intrige draait om een chèque van
twee miljoen dollar, die door een
jonge Britse advocaat met de onge
wilde en ongeweten hulp van een oien-
tere mannequin naar Zuid-Amerika
wordt gesmokkeld. Daar wacht het
tweetal een lawine van sensationele
avonturen, die weliswaar tot een bevre
digende ontknoping voeren, maar waar
van talloze details evenzoveel onge
ïnspireerd toegepaste cliché's beteke
nen.
Het wilde verhaal speelt zich echter
af in een mooi land, bevolkt met kleu
rige typen. Wie daar genoegen mee
neemt, kan daarom aan „Boy, boy, wat
een nacht" wel kijkplezier beleven.
ROTTERDAM, 10 maart Joris
Ivens geeft in Noord-Vietnam gedu
rende drie maanden cursussen in de
filmtechniek. Hij is op uitnodiging van
de Noord-Vietnamese regering in ge
zelschap van een Franse regiseuse
naar Hanoi vertrokken. Ivens, die in
Noord-Vietnam een film maakte over
de oorlogsinspanning van de Vietcong,
zal een groep jonge Vietnamezen op
leiden tot regisseur of cameraman.
Er bestaat reeds een kern van ac
tieve filmers. Zo heeft Ivens bij de
opnamen voor zijn film „Le Ciel et
la Terre reeds gebruik gemaakt van
Vietnamese cameravrouwen, een uniek
verschijnsel, omdat dit werk tot dan
toe altijd door mannen werd verricht.
BIG JIM COLE krijgt het niet ge
makkelijk, als hij het van zijn vader
geërfde land in het westen van Wyo
ming wil gaan bewonen. Buurman Jed
Curry heeft ook wel trek in het vette
gras Een oude prijsjager, gezworen
doodsvijand van de vroegere sheriff
Big Jim, komt het hem bijzonder las
tig maken. Maar bovenal is daar de
grote, bloeddorstige grizzly-beer, die in
zijn hongerige hebberigheid niet kijkt
op een koe meer of minder.
Het kost Jim een hele film lang om
„De Grijze Doder" te vloeren. Voor
dat het zover is, zijn er heel wat
slachtoffers gevallen, want iedereen
wil vechten tegen de beer. Natuurlijk
komt alles in orde, anders zou het geen
fijne film zijn. En dat is het beslist
wel, ook door het aandeel van beken
de figuren uit de televisie-series The
Hillbillies en Stockdale. Goede ontspan
ning, waarbij dit keer niet al te veel
wordt geknokt.
HET WORDT WEER EENS DUIDE
LIJK gemaakt: de misdaad loont niet.
Die duidelijkheid in de Franse kleuren
film „De man van Marrakesch" be
staat overigens uitsluitend in het liqui
deren van allerlei mensen daders
zowel als onvrijwillige getuigen die
iets te maken hebben met de diefstal
van goudstaven uit een mijn in Noord-
Afrika. Aan schilderachtige decors
geen gebrek. In zoverre mag regis
seur Jacques Deray tevreden zijn.
Maar aan vakkundig uitwerken van
het simpele gegeven is hij niet ge
komen. Zonder enige aanwijsbare oor
zaak duiken dieven, diefjesmaten en
achtervolgers tijdens het vervoer van
de kostbare vangst van Noord-Afrika
naar Portugal precies op de juiste
ogenblikken op. Het uiteindelijke re
sultaat: een ternauwernood ontsnapt
slachtoffer, dat noodgedwongen de buit
vervoert, blijft netjes buiten schot en
de politie rest niets anders dan het in
beslag nemen van de staven en een
stapel stoffelijke overschotten.
Een onbevredigend stukje (vuur)-
werk, waarvan er meer dan dertien
in het dozijn gaan.
ADVERTENTIE
1
D
O'
U vindt geen tweede fornuis (gas of
electrisch), dat zo prachtig en zo
practisch is. Waarom? Dat vertellen
wij U uitvoerig in oniè folder NF.
Vandaag nog aanvragen!
Sind* 1660. .-
WC.J. van den Broek Haarlem
Technische Handelsonderneming N.V.
Cruquiusweg 25 Heemstede
tel. 02500-84350
publikatie AKU Arnhem
,:<v "v>Uv S*
MET TONY RICHARDSON in de re-
giestoel en niemand minder dan Jean
ne Moreau voor de camera, mag men
van een film als „Mademoiselle" ze
kere verwachtingen koesteren. Des te
bitterder is de teleurstelling, als die
verwachtingen niet worden verwezen
lijkt. Het oorspronkelijke scenario, dat
Jean Genet jaren geleden voor de
film schreef, houdt zich bezig met een
sexueel uit het lood geslagen onder
wijzeres, die in een klein Frans dorp
je branden sticht, overstromingen ver
oorzaakt en waterputten vergiftigt. De
woede van de dorpelingen, tot wan
hoop gebracht, omdat zij de dader
niet kunnen betrappen, richt zich te
gen een Italiaanse houthakker, die
door de onderwijzeres wordt verleid en
onmiddellijk daarop -van verkrachting
beschuldigd. Buitenstaander en zonde
bok als hij is wordt de ongelukkige
houthakker tenslotte door de mannen
van het dorp op beestachtige wijze
doodgeknuppeld.
Richardson heeft zich met „Omzien
in wrok", „De Humorist" en „De
smaak van honing" zo geen groot fil
mer, dan toch een goede dramaturg
getoond, die zijn medewerkers met
zorg wist te kiezen. Dit op zich schok
kende en wrede, maar boeiende gege
ven en vooral de scènes tussen de
onderwijzeres en haar slachtoffer heeft
hij echter verfilmd in romanische, bij
zonder fraaie beelden vol symboliek,
die het in de jaren dertig misschien
goed zouden hebben gedaan, maar die
zijn film in de ogen van de moderne
toeschouwer tot een banaal, zich traag
voortslepend melodrama maken, dat
iedere filminspiratie mist. Zelfs het
optreden van Jeanne Moreau, die d»
neurotische onderwijzeres prachtig ge
nuanceerd en met bewonderenswaar
dige trefzekerheid speelt, heeft daar
in geen verandering kunnen brengen.
Ftn.
ADVERTENTIE
Sovjet-film wijzigt zich
(Van een correspondent)
MOSKOU, 10 maart.
DE LANGSTE RIJEN in Moskou
staan op het ogenblik voor de 38 bio
scopen die „De barmhartige bruut" ver
tonen, een Franse film met Jean Ga-
bin en voor de tien theaters, waar
Koningin Chantaclairedraait, een
Spaanse film over Mata Hari met veel
erotiek en muziek. Een 19-jarige se
cretaresse, een goed jaar van school
en op schoenen met naaldhakken, ver
telde me, dat ze voor deze film in de
rij stond, omdat ik ziek ben van films
met een boodschap".
Een succesvolle filmregisseur, die
weg was van Claude Lelouch's „Een
man en een vrouw", zei me, dat hij
van plan was een film te gaan ma
ken met een „absoluut persoonlijk on
derwerp". „We moeten leren, omhel
zingen te verfilmen", voegde hij er aan
toe.
Een vrouw schreef in een van de
dagbladen, dat ze na een vermoeien
de werkdag Iets leuks wilde zien.
„Maar", klaagde ze, „zulke films zijn
er bijna niet. Alles is even ernstig. Je
voelt wel, dat het belangrijk is, maar
het is allemaal zo vervelend. Men vindt
het een schande, als het publiek wordt
vermaakt en films, die dat doen, woi>
den door de pers becritiseerd".
Wat de critici ook «chrijven, het pu-l
bliek begint meer en meer de voorkeur
te geven aan spectaculaire films om ae
sleur van alledag even te vergeten.
In de stad Tartu toonde een criticus
zich ongerust over de toenemende af
keer van het publiek voor ernstige
films. Hij stelde vast, dat eer. Russi
sche film over de revolutie slechts
5.475 bezoekers had gekregen, terwijl
een Italiaanse avonturenfilm er 34.000
trok.
Herhaaldelijk wordt betoogd, dat in
dit verschijnsel niets verkeerds of on
socialistisch zit. Maar de Russische
filmindustrie krijgt tot nog toe geen
financiële of andere steun om zulke
films te maken. Het bericht, dat de
staatscommissie voor de film voorstel
len heeft goedgekeurd om de filmin
dustrie aan te passen aan Kosygin's
nieuwe beheerssysteem op winstbasis,
wijst echter op de mogelijkheid van
een verandering. Tot nog toe hebben
de producenten geen persoonlijk belang
bij het financiële succes van hun films.
Aangezien ze een aandeel van vijf pro
cent in de totale produktiekosten krij
gen, hebben ze eigenlijk meer belang
bij 'het uitgeven dan bij het besparen
van geld. Een uitstekende film bij
voorbeeld, die 81 miljoen bezoekers
trok leverde de studio 56.000 roebels
op terwijl een slechte film, waarnaar
sléchts 12 miljoen mensen kwamen kij
ken, zijn makera 79.000 roebels ople-
verde. Volgens het nieuwe plan zal de
filmindustrie geheel afhankelij w
den van de kassa-ontvangsten en daar
-
ge^aktSznaaiaerdnu g°aan gebeurenf Zul-
-g weega^den
film wer Actors0en hard werkende
melkmeisjes, zich in een orgie van
hartstocht bloed en avontuur storten?
Herziet er niet naar uit. In geen van
de nieuwe plannen is er sprake van,
dat het toezicht van de communisti
sche partij minder strak zal worden.
De staatscontrole mag geleidelijk ver
minderen, de invloed en de toeziende
functie van de partij wordt er niet
minder om.
Rusland is zo lang van de buitenwe
reld afgesloten geweest, dat een plot
selinge vrijheid van keus kan leiden
tot ernstige reacties op de vroegere
beperkingen. Daarom zit er misschien
toch wel iets in de redenering van som
mige leiders in het Westen vaak be
schouwd als voorstanders van de har
de lijn" die menen, dat Rusland
slechts zeer geleidelijk mag worden
blootgesteld aan de verleidingen van
een vrije keus in ontspanning, litera
tuur en zelft reizen naar het buiten
land.
MINISTER IN LEUVEN t
LEUVEN, 9 maart Minister Die
penhorst van Onderwijs heeft in een
voordracht voor de Vereniging van
Vlaamse Professoren gezegd dat, ten
zij maatregelen werden genomen van
besparende aard, de universiteiten en
hogescholen in Nederland binnen en
kele jaren onbetaalbaar zullen zijn.
Er moeten volgens de bewindsman
een werkelijk schiftend propaedeutisch
examen komen. Voorts is het zaak te
bevorderen dat slechts zij voor zuiver
wetenschappelijk werk gedurende lan
gere tijd worden opgeleid, die daar
toe bekwaamheid bezitten. Men mag
verwachten dat de maatschappij koi>
ter opgeleide academici zal willen aan
vaarden, mits hun universitaire uit
rusting niet te wensen overliet. Van
overheidswege moet een verantwoorde
spreiding van de studie worden be
vorderd. Niet overal kon alles gedo
ceerd worden.
ADVERTENTIE
Eethuisje Amsterdam
attegat 4, bij de ronde
Lutherse kerk.
Telefoon 24 65 89.
Culinaire specialiteiten
vanaf 4,75.
Sfeervolle oud-Hollandse omgeving
voor recepties, promoties enz.
Zondags geopend.