KRONIEK Televisie Radio TomPoes endeMa&ïiMaffers S Romeo en Julia, nog vele wensen §B§|j Brieven van lezers 1 m, D Je Slechte coördinatie KAÏN fotogeniek schenkl i<schenk VEL menthol dropjes! f NEDERLAND-BELGIë LIED IN STADHUISTAAL BENEN, LAARZEN, KUITEN DISCRIMINATIE IN BUSSUM DONDERDAG VRIJDAG VRIJDAG HOOFDROLLEN NIEUW BEZET Honderdste „Anatevka" vrijdag in Carré Nieuwe spelling Applaus voor Mulisch Grapp en dat helpt «lo&O DE TIJD DONDERDAG 16 MAART 1967 Geen Hamlet aan het Deense Hof, hoewel de twijfel klein is of deze prins (ik rijm wat grof) zu Sayn of niet zu Sayn is. CHRONOS Nederland I Nederland II België Nederlands België Frans Duitsland I Duitsland II Duitsland I Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 m. Brussel 324 m. Hilversum III 240 m. Brussel 324 m. Nederland I Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 m. 0I3EN 5994. Heer Bom mel was opgeslo ten in een der cellen van het Rommeldams po litiebureau. Hij zat daar in droe ve gepeinzen ver zonken en meni ge zucht deed de spinnewebben in het vertrekje fladderen. „Hoe vreselijk is dit alles", mompelde hij stil voor zich heen. „Hier zit ik nu. Door iedereen in de steek gelaten. Het arme slachtoffer van een afschuwelijk complot. Een heer, die een einde aan mis standen wil maken, wordt ruwweg opgebracht. Wat een wereld!" Op dat moment werd de deur door een bewaker geopend, en in het licht dat vanuit de gang binnenviel verscheen een in het zwart gestoken gedaante. „Bent u een maanblaffer, of bent u het niet!" sprak deze met toonloze stem. „Men kan niet voorzichtig genoeg zijn „Jij bent van de Sociale Ontwaak Partij!" riep heer Ollie op springend. „Jullie zijn de schuld van alles! Oplichter! Ga weg wartaal! Warhoofd!" „Men kan niet voorzichtig genoeg zijn!" herhaalde de bezoek^' „De maanblaffers zijn overal. Pas op. Ze vermommen zich g°e Men kan ze soms herkennen soms herkennen t Hij aarzelde even en vervolgde toen op sussende toon: zaak is thans in handen van de wetenschap. Wees gerust. Uw dn1 graad zal door een deskundige gemeten worden. Bent u een maa blaffer of niet? Dat zullen we nauwkeurig laten onderzoeken. K011 u maar mee! de harde matras met alle comfort van een zachte! jgTDRtKA de harde matras met alle comfort van een zachte! 50 en 30 cent per doosje r «HWMrtft rcfllhtün. TIJDSCHRIFTEN Het uitstekende Vlaamse maandblad DE MAAND is zijn tiende jaargang ingegaan met een dubbelnummer in verfriste opmaak. De nieuwe hoofdre dacteur van het Financiële Dagblad, drs.. L. Metzemaekers heeft zijn perio de als Brussels correspondent van een Amsterdams dagblad afgesloten met een boeiende vergelijking tussen Ne derland en België. Enkele van zijn scherpe opmerkingen over Nederland en de Nederlanders, gezien vanuit een Belgische hoek, volgen hier: ..De loyaliteit tegenover de staat is in België en Nederland geheel verschillend. De Nederlandse staat ls geboren uit gods diensttwisten en gemeenschappelijk door stane gevaren, die de buitenlandse handel en dan vooral de handel overzee meebracht. Dat verklaart onze hartstocht voor theolo- gisteren en ons vertrouwen op de bescher mende staat. De Nederlander is dogmatisch, zelfs op dit ogenblik in de afwijzing van bepaalde dogma's. Hij verkettert graag, ook ln de politiek. Dat geldt ook van die politieke partijen, die de godsdienst als grondslag voor een politieke partij afwij zen. Het sterkst komt dit tot uiting in het Nederlandse socialisme, dat denigrerend ls tegenover alle niet-socialisten ln zijn open bare propaganda en de tegenstanders met een bijna ethisch-religieuze verontwaardi ging terechtwijst." ..In de ethiek tegenover de fiscus ligt ook een groot verschil. Belasting ontduiken ls toch altijd nog een onfatsoenlijke zaak, althans in de publieke moraal, in Neder land, terwijl in België belasting betalen of ontdukken zelden ln de ethische sfeer getrokken wordt. Dit zegt natuurlijk niets over de praktijk. Het is moeilijk uit te maken waar meer belastingen ontdoken worden. We hebben daarover nog nooit betrouwbare gegevens gezien. Het gaat al leen over de algemene ethiek, waarmee het verschijnsel belastingen omgeven is. Hoogstens kan men vaststellen, dat de op sporing van de ontduikers in Nederland beter georganiseerd is dan in België." ..Nederlandse politici houden er van de buitenlandse collega's te vertellen hoe het eigenlijk moet. Zij zijn er van overtuigd dat ..bij ons alles beter is". Dat blijkt zo vaak in de vergaderzalen van de EEG in Brussel waar de Nederlanders zo graag anderen hun nationale oplossingen opdrin gen. Het Europa-enthousiasme in Nederland (dat aanzienlijk ls bekoeld) heeft ook Iets van dat zelotisme om de buitenwereld te .beleren". Nederlanders hebben weinig ta lent voor diplomatie en voor onderhande len om het maximum voordeel te behalen." ,.Er bestaan vooral in Vlaanderen veel vooroordelen over de Nederlander. Hij is zuinig op het gierige af. Hij spreekt in België altijd Frans. HIJ is lawaaierig en in de handel altijd slimmer dan de Belg. Hij ls nuchter en overdreven stipt in het nakomen van afspraken, hij is stijf enz." ..Omgekeerd bestaan er natuurlijk ook vooroordelen over de Belg in Nederland. Hij is in Nederlandse ogen gemoedelijk om niet te zeggen oubollig. Hij neemt het niet zo strikt. Hij kan niet organiseren en spreekt een grappig maar primitief soort Nederlands, dat natuurlijk altijd ..sappig" is. Hij is protserig, verkwistend en komt nooit op tijd op afspraken enz. Ook dat zijn niet meer dan vooroordelen." In de OPEN DEUR/ONDERWEG, het veertiendaagse tijdschrift van de Nederlands Hervormde en Evange lisch Lutherse Kerk en de gerefor meerde Stichting Lektuurarbeid in Harderwijk schrijft G. P. Klijn over de World Press-tentoonstelling in Bre da (tot 2 april). ,,Deze" zo schrijft hij „bestond ook ditmaal weer gro tendeels uit gruwelfoto's, uit opnamen van oorlogsgeweld, doden en gewon den, veldslagen met de politie, bran den, verkeersongelukken. Nieuws is blijkbaar alleen wat schokt, wat ruw is en realistisch, hard en meedogen loos," aldus de heer Klijn, die stelt dat de wereld nog niet zo'n hel is van dood en ondergang, van bloed en ontzetting als op de tentoonstelling gesuggereerd is. „Er is meer dan dit. Er ls toch ook nog goedheid, schoonheid en menselijk heid. Maar dat alles ls blijkbaar niet in teressant. Het valt niet in de prijzen. Kain is meer fotogeniek dan Jezus. Een moord is gauwer geknipt dan liefde, trouw, ontferming. Daar is geên moment opname van te maken, maar daar moet men de lens lang voor open laten staan. En daar hebben we geen tijd voor". Gelukkig is er altijd DUX nog om te vertellen wat interessant en waar devol is in de ontzagwekkende stroom van p.ublikaties en onderzoekingen op het terrein van jeugd en opvoeding. Op gezag van de Dux-redactie ne men we aan dat het zogenoemde C.O.W.E.R.-rapport de moeite van het bestuderen waard is. Na een hardnek kige speurtocht (we waren na de in leidende bladzijden achteraan begon nen) vonden we de decodering: COWER, is een Commissie tot Onderzoek van een Wettelijke Regeling voor de sub sidiëring van de jeugdvorming, inge steld door de minister van uweetwel. Brentjens schrijft: „Hier wordt officieel een poging ge daan een brug te bouwen tussen een historische gegroeide opdracht voor de jeugd en een nieuwe, kwik-zilverachtige vorm van Jeugdig leven. Het Cower-rap- port is een lied van Ramses Shaffy ..Halleluia Amsterdam" in stadhuis taal." En dat lied gaat over een nationaal plan tot service aan de jeugd. En de meestal erg begrijpende C. Egas zegt van het begrip service: een zeer ruim begrip dat de volle dige emancipatie van de jeugd als feit veronderstelt, elke bevoogding afwijst en metodisch gericht moet zijn op het mo gelijk maken van een grote variatie van vrije jeugdactiviteiten." Een van de doelstellingen van het zojuist geïntroduseerde maandblad „MODERN SCHOONMAAKONDER HOUD" is het beroep schoonmaker op een hoger plan te brengen. In het maartnummer trekt het tijdschrift on middellijk fel van leer tegen enkele tv-figuren die, volgens hun uitlatingen, niet zo'n hoge dunk van een werkster blijken te hebben. Over Frits v. d. Poel van Brandpunt zegt het blad: „Zijn donkere eentonige stem en onge ïnteresseerd gezicht zouden de indruk kunnen wekken, dat hij nauwelijks zijn afkeer voor het gewone volk kan ver bergen. Dat is niet zo. De heer v.d. Poel houdt namelijk van carnaval. Dat zegt hij zelf. Daar kun je tenminste ge woon met de werkster dansen." Jan Teulings (Maigret) moet ge zegd hebben: „Tientallen mensen hebben de eerste Maigret niet eens begrepen. Vonden ze gewoon te moeilijk, net als mijn werk ster. Zij is een heerlijke graadmeter voor mij. Die mensen zijn óók publiek..." Het blad besluit met de volgende venijnige opmerkingen: „Wij vinden het fijn voor de heer v.d. Poei. dat hij zich met Carnaval met de werkster kan ontspannen en wij zijn blij voor de heer Teulings. dat zijn werkster tenslotte óók publiek niet uitslui tend de boel voor hem schoonhoudt. Wij zouden het nog meer op prijs stellen indien de discriminatiebestrijders in Bus- sum, naast hun vele en noodzakelijke ac tiviteiten in het buitenland, gewoon in Nederland, dicht bij huis, alvast een beetje oefenden." J. R. Tjepkema heeft ir 1965 eens een artikel geschreven in het TIJD- SCHRIFT VOOR DE POLITIE, onder de titel BROEK. In het maartnum mer van dit jaar staat weer iets van zijn hand, ditmaal onder „LAARS". Hoewel het bevoegd gezag in bijzon dere omstandigheden zoals het weer kan bepalen dat de langè broek wordt vervangen door de bal lonbroek in combinatie met laarzen en beenstukken, vindt de heer Tjepkema dat de hoge laars niet meer in een burgerlijk politiekorps thuishoort. De laars is, aldus de heer Tjepke ma, ingevoerd door de bezetter. Het woord heeft een minder gunstige be tekenis. Men denkt gemakkelijk aan de bezetterslaars, de SA en SS. Ver der past de laars in de image van de politieman zoals die ons in publi- katies als „slaags met de politie" te gemoet treedt. „Wij zijn op foto's in deze publikaties grote in leer gehulde en gelaarsde figuren, al dan niet met de wapenstok geheven." De heer Tjepkema geeft toe: „Een goed gesneden laars aan een nor- maalgevormd mannenbeèn kan het aan zien wel waard zijn" Maar: „Wij weten echter allen waar hét in dé praktijk op neer komt: de politie ambtenaar met dikke kuiten draagt laar zen tot halverwege zijn onderbeen ter wijl zijn collega met dunnen benen laar zen draagt die noden er een emmer water in leeg te gieten" „De ballonbroek is niet alleen uit de tijd maar ook als werkkleding ten enen male ongeschikt daar de surveilant door de aard van zijn werkzaamheden veel bewegingen moet maken, waardoor de ballonbroek onherroepelijk uit zijn model raakt". Uit een kleine enquête is de heer Tjepkema, over wiens kuiten niets wordt meegedeeld, gebleken dat auto surveillanten de voorkeur aan de lan ge broek geven, terwijl de fietsers en verkeersregelaars, die meer van het weer te lijden hebben, de laarzen niet kwijt willen. De helft van de onder vraagden vindt de laars uit de tijd en schadelijk voor de image. De jonge ren staan minder afkerig ten opzichte van de laars. De heer Tjepkema dringt aan op een keus: laars aanvaard of niet. Hij wil niet blijven hinken, op twee gedach ten, door aan het ene been, pardon, aan de ene kant de lange broek voor te schrijven en aan de andere kant de laars via het slechte weer als bijzondere omstandigheid de vrije hand te geven. En wat de beenkap betreft: Opzettelijk heb ik niet over de nog toe gelaten beenstukken gesproken: deze zijn zo foeilelijk dat zij het bessreken niet waard zijn" De agenten zien er trouwens zelf ook geen been in. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Joum. NTS: 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van ge west tot gewest. 19.30 Sport. NTS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Attentie. 20.45 Klassiek muziekprogr. 21.00 Dagboek van een gek. toneelspel. 22.30 Ontmoeting. NTS: 22.40- 22.45 Journ. 23.00-23.30 Teleac. NTS: 20.00 Nws. ln 't kort. VARA: 20.02 Mogul. TV-film. 20.55 Achter het nieuws. 2120 Cornation Street. 21.40 Intern. Mu- ziekweek 1966: actuele muziek. NTS: 22.15 Journ KRO/RKK22.30-23.00 Gesprek ken over geloof. IS.25 Franse les. 18.55 Zandmannetje. 19 00 Oom Storm. 19.25 Tienerprogr. 19.55 Nederi. les. 20.00 Journ. 20.25 Bonanza. 21.15 Panorama. 22.15 Filmroport. 22.55 Nws. 18.27 Nws. Aansl. Schooltel. 18.55 Godsd. uitz. 19.25 Voor de kleuters. 19.30 Alio po lice feuilleton. 20.00 Journ. 10.30 Speel film. 21.45 Nieuwe films. 22.30 Journ. 18.00-18.05 Nws. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act 19.21 Wedstrijdspel. WDR: 18.05 Reg. nws 18 12 Voor oudere luisteraars. 18.25 Hier und Heute 18.50 Guten Abend. 19.10 Lichte muz. 19.40 Roshau Dbunjibhoy in Ppanien 20.00 Journ. 20.15 Wie verbringe leh meinen Sonntag? spel. 21.30 Populair- wetensch. progr. 22.15 Journ, Aansl. com ment. 18.05 Wintersp.weerber. 18.10 Nws- lA-20 Act. 18.55 Klein tv-spel. 19.30 Nws. 20.00 Der Fall Nebe. documentaire. Aansl.nws. 21.30 Discussie. 22.15 Nws. 4ansl.: Win tersport. 10.00 Ntfs. 10.05 Journ. 10.20 Amuse- mentsprogr. 11.20 Politiek progr. 12.00- 13.30 Act. 16.40 Nws. 16.45 Jeugdkroniek. 17 10 Filmreportage. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. G.P.V. 18.30 Orkestmuz. en zangsolisten. 18.55 Ge sproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Moderne kamermuziek. IKOR. 19.30 Een opstandig gebeuren. AVRO: 20.00: Nws. 20.05 Kiass. en mod. n.uz. 21.15 Mijnheer de Direkteur, hoorspel. 22.05 Spaanse pianomuz. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Discotaria. 23.55-24.00 Nws. 18.10 Sportrubr. 18.30 Voor de twintigers. 19 00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Oude grammofoonmuz. 19.45 Op de man af. 19.50 Lichte grammofoonmuz. 20.10 De fa milie Leenhouts. 20.40 Samen uit—samen thuis. 22.00 Lichte gramm. muz. 22.15 Wijd als de wereld. 22.30 Nws. 22.40 Boek- bespr. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Signaal 23.45 Gramm. muz. 23.55-24.00 Nws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taalwonken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. 19.40 Lichte muz. 19.50 Polit. uitz. 20.00 Openbaar Kunstbe zit. 20.15 Kamermuz. 20.30 Klassieke muz. Aansl.boekbespr. 21.50 Liederen 22.00- 22.15 Nws. 8.30 Nws. 8.32 Gramm. muz. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Amerikaanse volksliedjes. 10.00 semi-klassieke muz. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. muz. 12.30 Nws. 12.40 Variant. 13.30 Gram. muz. 14.05 Schoolradio. 14.25 Gramm. muz. 15.10 Voordracht 15.30 In 't zilver. 16.30 Moderne muz. 17.05 Gram. muz. 17.30 Nederlandse militaire orkesten. AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. £05 Vrolijk ochtendprogr. 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvita minen. 11.00-11.02 Nws. VPRO: 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenl. pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenlandse pers. 13.05 Gevar. platenprogr. 14.00 Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 x Top 10. AVRO: 15.00 Nws. 15.02 Licht mu ziekprogr. 16.00 Nws. 16.02 Oud Plaatwerk. 16.30 Platenprogr. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05-18.00 Pop-Party. 12.00 Nws. 12.03 Muz. 12.40 Weêrbêrieht. 12.48 Orgelmuz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. 13.20 Klass. muz. 14.00 Nws. 14.03 Kiass. muz. (15.00 Nws.) 15.30 Eigen aardig. 16.00 Nws. 16.09 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.45 Spaanse muz. 17.45 Volksliede ren. NTS: 10.20-12.00 Schooltel. VARA: 7.00 nws. 7.23 gramm. muz. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: S.OO Nws. 8.10 Gramm. muz. 9.00 Weens Filharmo nisch kwartet. 9.40 Mod. kamermuz. AVRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Gramm. muz. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. AVRO: 11.30 Operamuz. 12.00 Or kestmuz. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Journ. 13.30 Moderne muz. 14.00 Voor dracht van gedichten. 14.45 Gevar. progr. VPRO: 15.30 Progr. voor thuiszittenden. 16 00 Nws. 16.02 Klass. muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Muz aanwinsten. 17.45 Act. NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Gramm. muz. 7.30 Nws. 7.32 Gramm. muz. 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gew. muz. dooi" 599', i" MET MEER DAN GEWONE belang stelling keek men uit naar de nieuwe serie voorstellingen van Romeo en Ju lia van het Nationale Ballet. Een an dere bezetting van de hoofdrollen kon wellicht een verrassing opleveren, mo gelijk was het ballet beter ingedanst en heel misschien was er een nieuwe geluidsband aangeschaft... Het hield niet over. De muziek klonk even er barmelijk als bij de première, diverse ensembledansen gingen de uitvoeren den inderdaad wat gemakkelijker af de nieuwe gezichten deden aan de to taalindruk weinig af. Bij het herzien van dit omvangrijke werkstuk van Rudi van Dantzig wis selt waardering voor geslaagde stuk ken af met een schouderophalen over het vertoon van onmacht hier en daar. De choreograaf heeft weinig anders gedaan dan een pseudo klassiek ballet gezet; hij heeft zijn ogen goed de kost gegeven en min of meer gemikt op een verre imitatie van de Bolshoi Het eigen gezicht van Van Dantzig is er niet in te onderkennen. Kwam in zijn voorlaatste ballet „Monument voor een gestorven jongen" de getour menteerdheid over van een oprecht en verontrust man, omgezet in originele dansvorm, nu zit men tegen een met vals sentiment overgoten dansdrama aan te kijken, waarin slechts, weinig oorsprohkelijks naar voren komt. De routine heeft de overhand en als het vocabulaire is uitgeput is de stoplap er altijd nog. Zie eens de fraaie be wegingen van de gasten in de feest zaal in de vierde scène en de reële oplossing die de choreograaf heeft ge vonden voor het probleem Julia met Romeo nader kennis te laten maken, terwijl Paris in de nabijheid is. Dat is vakwerk, waarbij Van Dantzig ove rigens niet weinig werd gesteund door het natuurlijke beweeg van de Mercu- tio van Robert Fisher. Zie echter la ter de horreur van mime van de va der en moeder van het meisje als zij ontzet bemerken dat hun dochter niet met Paris wil huwen. Mét het mach teloze heen en weer geloop van Paris (van Voorembergh) is dit een van de minst geslaagde delen van het ballet. En vlak daarvóór weet Van Dantzig toch wel weg met de grote degen- gevechten. Geen grote greep op de stof dat is wel duidelijk. En daarnaast: hoe is het mogelijk dat een Paris in zijn carnavaisachtig lefmé pak blijft rond lopen terwijl anderen in fraaie kos tuums en toiletten zijn gestoken; hoe is het mogelijk dat de make up zo verschillend, en in het algemeen zo slecht, is; hoe is het mogelijk dat Ju lia aanvankelijk wél decent voor Paris verschijnt en kort daarna niet zo de cent, want in nachtgewaad? Na het frêle wezentje van Yvonne Vendrig zag men woensdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwburg het frêle wezentje van Olga de Haas als Julia, de tweede iets minder pril, ze ker ook minder ontroerend, maar wel vakbekwaam en iets sneller en zeker der. Een goede prestatie, dat wel, maar de sterallure ontbrak ook hier. Hans Knill benutte zijn grote kans als Romeo naar behoren. Hij is net zo min een acteur als Simon André, maar schijnt iets meer gevoel in zijn rol te leggen. Technisch is Knill de minde re 3 in diverse pas de deux gaf hij Olga de Haas toch wel voldoende steun. Men moet hier brille, overwicht, stra lend vakmanschap kunnen verwachten. Er was nauwelijks sprake van enige voelbare présence. Tot slot de decor ontwerper Toer van Schayk in de rol van Tybalt. Hij is nerveuzer en min- ADVERTENTIE der rustig dan Benjamin Feliksdal en mist daardoor het overwicht hoewel hij Romeo in de schermscène goed partij gaf. Er moet zeker nog wel het een en ander groeien aan dit ballet. Het Na tionale Ballet moet zonder verwijl trachten het meer niveau te geven meer kracht, meer uitstraling. Mis schien zal het Canadese echtpaar Hol mes, dat de rollen van de ,,starcros- sed lovers" zal gaan dansen voor een verrassing zorgen? GERARD GROOT ADVERTENTIE ADVERTENTIE DE AVRO demonstreerde gister avond zijn onafhankelijkheid. Helaas in een vlak waar dat zeker niet ge wenst is. Dezelfde omroep, die de NTS verwijt dat ze te veel in zijn pro- grammavlak opereert, heeft gister avond, maar hier door eigen toedoen, gelijk gekregen. De booswichten zaten namelijk op beide netten. Het blijkt in het Hilversumse nog steeds niet mo gelijk tot eén goede coördinatie van programma's te komen. Terwijl Mar ja Habraken en Johan Walhain op Ne derland 2 hun onmiskenbare talenten botvierden in een meesterlijk werkje van Dostojevsky, zette de NTS Lu cille Ball en Bob Hope op het eerste net in een ondeugende huwelijkscome- die, waaraan we zelfs nog als scha kelend recensent gedeeld genoegen hebben beleefd. De niet professionele kijker zal bepaald niet aan een der gelijke schakelwoede ten prooi vallen. Hilversum mag dan klagen over een te laag zenduurbedrag voor de direc te programmakosten, bij een goede co ördinatie van de programma's zou het programmabeeld er toch beslist vaak beter uit kunnen zien. Te meer nog waar er woensdagavond op beide net ten programmaonderdelen voorkwa men, waarvan bij een juiste tijdsbe paling een contrasterende werking had kunnen uitgaan. E.U. (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 16 maart Vrijdag avond gaat in Carré de honderdste voorstelling van „Anatevka" Het suc ces van deze musical is doorslaand. De gemiddelde bezetting van de avond voorstellingen is 81 procent. De voor stellingen worden voortgezet tot het be gin van het Holland Festival op 4 juni. Daarna gaat men twee weken naar Utrecht. Na een maand vakantie wor den op 18 juli de voorstellingen hervat in het Circus Theater in Schevenins en tot dertien september. Vervolgens ko men Tilburg en Rotterdam (drie maanden) aan de beurt. De heer Paul Kijzer, de producer, is voorts van plan „De man van La Man- cha" met Guus Hermus in de hoofd rol daarna op de planken te brengen met dezelfde regisseur (Latman), die „Anatevka" mede tot een succes heeft gemaakt. Ook is hij bezig een show, die in Broadway succes heeft (gehad) op te kopen. De titel daarvan wilde hij nog niet onthullen. Mijn geboortejaar wijst uit, dat ik feitelijk tot de „tachtigers" behoor. Al las ik (stiekem) graag Verwey, Gorter, Kloos en wat daarbij behoor de, heb ik toch niet aan die beweging meegedaan. Het ging hun trouwens ook meer om de literatuur dan om de spelling ervan. Aan Siegenbeeck ben ik nog juist ontsnapt en door het bekende ,,es se he hoepeltje, hoepeltje le" voor school ben ik al niet meer geplaagd, al heb ik in de Siegenbeeck schrijfwijze na tuurlijk nog veel stukken moeten le zen. Zo heb ik dus jaren en jaren lang volgens De Vries en Te Winkel moeten schrijven en tobde ik even hard als mijn tijdgenoten met sloten of slooten, koper en kooper, wezen en weezen, lijden en leiden en talloze andere moeilijkheden. Ten tijde van die tachtigers was. het Kollewijn, die de bijl in de schrijfwijze zette en diep doorsloeg. Het werd ons niet toegestaan, die veel makke lijker spelling te gebruiken. Zij is of ficieel nooit erkend, ofschoon ze wel te zien was in bijvoorbeeld vakbladen en brochures. Afgezien van het onoog lijke ..dadelik" (soms dadeluk) beviel ons die spelling wel en het valt me sterk op dat de laatste spellingcom missie er veel van overneemt. Waarom blijft men nu weer koppig vasthouden aan die uitgang isch? Ik geloof niet, dat we wederom visch en frisch en disch zouden moeten schrij ven. Zou het niet veel makkelijker zijn logies te schrijven in plaats van lo gisch? Ik kies juist dit woord omdat het vroeger een struikelblok is geweest: logies is ook onderdak. Maar nu is die sinjeur een bastaard en wordt het dus lozjies-. Misschien is komies een ge vaarlijker voorbeeld, maar die dappe re baas heet kommies, wat hij aan zijn Franse afkomst te danken heeft. In De Tijd van 9 maart zie ik, dat een geestige leverancier van de heer lijkste peper, die ik ken, me een paar smakelijke hapjes voor de neus weg- knabbelt, zo ook mijn tweede opmer king: Het kan zijn. dat het mij in het rap port ontgaan is, maar daar las ik niets over de „t" in natie, vacantie, garan tie, gratie, enz. De heer Koolhaas schrijft echter dapper „fraksie", maar vergeet dat weer in „eksellentie". La ten we nu kordaat doorhakken, anders moet een latere generatie weer naar lapmiddelen uitzien. Het geschrift zal er wat ongewoon gaan uitzien, maar wij hebben heel wat meer moeite ge had met het verdwijnen van de naamvals- en geslachts n, waar we vroeger zo op gezwoegd hadden. Ons a-b-c- moet een ander naampje zien te krijgen, want die C kan geheel ver dwijnen, ook de ch. Hoort of voelt iemand het verschil tussen gerecht en gezegd' Hij richt of hij ligt? Schram of sgrafito? Die ch is trouwens een latere uitvinding, nog te zien in Vught. De x en de q zijn in het rapport al verdwenen, bastaard of niet. Maar bui ten het alphabet vallen enkele harde bikkels, die bij het spelling-onderwijs toch zoveel moeite bezorgen. Vooreerst ei en ij, welke laatste oudste rechten heeft en ook in het phabet genoemd wordt. jjj Ten tweede de au en de ou, die mijn jeugd nog wel eens verschil'®; uitgesproken werden, maar nu 0 a meer. Erger, in menig dialect ïfjjt men voor kou, kaauw. In verband 1% de uitspraak zou ik de ou behoud en dan zonder de w en mouw, tro" e'd' af De uitgang air zal wel bastaard n'® j ten blijven, of men zou zijn toevlUcjt moeten nemen tot de accent grave het Frans, wat ik nog erger zou vl den. i Wat men zegt van meisje-scho°[ zal wel als grap bedoeld en zeker goed en bloed en hoed en brood e,at enz. op een t moeten eindigen. Dr. Damsteegh zegt over paard, Haf mor» cnroolrt iron nn I~r1 on A* dat men spreekt van paarden. g®' evenzeer van goedig, hoeden, blo®' rig, broden. Neem dan klup in plaats van clUj ofschoon getob en schub bijvoorbe® daar weer tegen zouden protesterCL Het zal moeilijk zijn het ieder n®e( de zin te maken, doch daarvoor rn men ook weer niet te bang zijn. K®"d bijvoorbeeld ooit iemand moeite met négeren en negéren? kantelen L kantélen? légeren en legéren? En denk ik altijd nog voi pret aan slagvaardigheid van minister R chant met zijn zeesluizen. Moge A geschrijf een bijdrage zijn in de goe® richting. ROTTERDAM A. van R°oii Vrijdagavond in Mies-en-scène kf^J gen H. Mulisch en een deskundige het wetenschappelijk instituut de dracht een rijtje van zes woorden °,t der elkaar te schrijven. De eerSAi deed dit volgens de oude spelling, laatste volgens de nieuwe. De heer Mulisch is fel gekant teg® de nieuwe spelling, omdat hij van O1 ning is, dat we daardoor onszelf v j de beschaving afsnijden, als we h'j eens meer de herkomst van een wo°rj kunnen zien. Onze taal wordt een van debielen, die alleen maar in sta e zijn de klanken phonetisch op schrijven. Laat ons in deze tijd vf( vernieuwing op dit punt conservat'® mogen zijn. NIJMEGEN M. B. „Maak grappen die zo gemeen dat de mensen er echt verontwaardig over zijn. U krijgt nu de kans met 1> nieuwe kabinet." Dit werd gezegd, door de man, gedroomd had, de leider te word®., van de grootste partij. De man die dens de verkiezingstijd iedere k® kwaad werd, als hij geen gelijk kre®* of had. De man die slecht tegen v® lies kan. De man die de oprichter z„ worden van een nieuwe partij: ?.f „Provo's Van De Afbraak". De man wel zwaar overspannen moet zijn, als vooraanstaand politicus, zich z° de kaart te laten kijken. OOSTERHOUT A. J. A. van Engel®"' ADVERTENTIE HEER EGBERT' DE BESTEL SPOORZOEKER IN HET LAND WE ZIJN ER ZO WEER UIT MOED HOUDEN, SIRE. ZE ZIJN VAST AL NAAR ONS AAN HET ZOEKEN LUISTER, BARD'S STEM VOORUIT. GOED NIEUWS MANNEN HEER EGBERT SLUIT ZICH BIJ ONS AAN f MAG Horizontaal: 1. kompasstreek, baard; 2. bars, stad in Noord Braba' ,t 3. spijker, kiezelzandsteen; 4. suo loc0/ 5, gezworene, autokenteken Nederland; 7, pottenbakkerskunst; 6. hogeschool; Egyptisch staatsman, onderwijsvof 8. voordeel, soort walvis; 9. insgeWL; viseitjes; 10. ongebruikt, zangvogel 11. van kracht zijn, zwart agaatsteen- Verticaal: 1. verpozing; 2. onder fjjrf, borgtocht; 3. biti, burcht; 4. gesta<"| inhoudsmaat; 5. helder, pers. vnvf. tg symbool niobium, bekende straal Amsterdam; 7. bar, noot, schok: 8- .9, dernisering; 9. nobele, draagstuk; tussenzetsel, oude paard, do. efl*" Oplossing van 15 maart. 1. vijandschap; 2. zenuwarts: 3. broek: 4. sneeuwman; 5. ventilatie^ a Op de streepjes: Van Heutzmonum

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 2