„Vuurdoop op de Yangtse Kiang" Feilloos gevoel voor het filmspektakel ÏILM Nieuwe films in Nederland '"""'"ll'll Dolle vlucht door Frankrijk koelkasten Amusement in de bioscoop Huwelijk in Zweden nfi: Crf mïM m w Humor voor fijnproevers Naar Fatima in Portugal? Vlieg TAP! Subtiel €ev\ b!üd ié hef* m Muit alles 2iet in de sterren of het Wifaien of iü/illem wordt of Prakestrn* Danst mee wet Komo m en Juliette Losse w- 60 cent'Bij kiosk en boekhandel- „WIE ZIJT GIJ, POLLY MAGGOO?" Tintelend weekblad voor de jonge vrouw die zo haar eigew ideeën heeft Uieuwe nummer is juist verscfeewew over unisex- Belicht mini- revolutie in CPA EN ALLEEN CPA VLIEGT NON-STOP VAN AMSTERDAM NAAR EDMONTON - CALGARY - VANCOUVER' EN TORONTO EN MONTREAL. s DEKEN MATRAS lekkerrrr koud Beatniks in New-York ZATERDAG 25 MAART 1967 "^UrrirJ de regisseur van 6611 niP?, pde Yansste Kiang" Vbph e film van ruim drie Howar°d m eVWilliam Wyler ^erikn, Hawks tot de vele 11 vorrr,anse fiImers, die de zui- yan jjnii611' waaroP de reputatie VeranpiyW00d a's voornaamste ^ent vJV™ boeiend amuse- sa nQ„ F ae internationale mas- gefieën i-,]d is gevestigd. Geen ^estPiL Pi°tseling met een ters jn j erJc tornen. Geen wroe- >et mp„e d?istere krochten van ^aar saipke onderbewustzijn. Vaklui ?.gen, hardwerkende Helena romantische en op- et biV Vert'alen verfilmen voor ^ere](j CooPPubliek van de hele jet* A bi, kAjvjQ ;N, Elizabeth van en- g (YMcVV)r'^lng 6n de ieugd" f I I Mil HUI zacht, warm, héérlijk Elk ogenblik een Chinese aanval verwachtend, doen officieren en manschappen aan boord van de Amerikaanse kanonneerboot „San Pablo" hun dien st in „Vuurdoop op de Yangste Kiang", een specta culaire film van Robert Wise. ADVERTENTIE ADVERTENTIE Natalie Wood als Penelope in het bont met haar hond. Omringd door de mannen van een tv-ploeg wordt het fotomodel Doro thy MacGowen geïnterviewd voor het programma „Wie zijt gij, Polly Maggoo?", een bijtende fimsatire van William Klein. Naast alle verukkingeri van Portugals Central Coast (zon-zee-strand, Lissabon, stierengevech ten, watersport, casino's, heerlijke hotels) is er deze zomer in Fatima een bij zondere herdenking: de vijftigste verjaardag van de vermaarde Maria-ver- schijning in Fatima. .Fatima, Portugal. TAP vliegt u er snel en com fortabel naartoe. PerCa- ravelle. Gun uzelf 'n reis met TAP! U mag best wel eens lekker verwend wor den. Transportes Aéreos Portugueses Singel 540, Amsterdam. Tel. 020-239304 (parkeergarage boeiende film van wise t ^ise u Rf'' is ripegonnen aan de montageta- tory" regisseur van „West Side m°°^s Ot,Po "®und of Music", twee t?, ?«We?wLette. Alms, die hem en zijn ^io Oscars en zijn ^0] iV Vel» vjscars en zijn Urdo0n rril^oenen opleverden. In trilden jn0p, ?e Yangtse Kiang", op- hii i kleuren en Panavision, 'HsternJ:® y3n van de spektaculaire hQr»ktie door. c K *JULl. flgeVen0^r°l in de film, waarvoor het pl ae g ontleend aan de roman 5m - Pebblers" van wijlen Ri- Ki^erii ®11 wordt gespeeld door Sn füaanse kanonneerboot „San Re nj®, diln troJee "it de oorlog met kalden ln 1826 naar China wordt i-den te ?m de daar wonende Ameri- irXn op ri°eschermen. De mensen ko- (cïatlce t tweede plaats. Er is een 6e ndiCe Rtussen een onderwijzeres (St2ebdine ergen' van de Amerikaan- cli„ ve M„T, en de eerste machinist v* zic^Qneen), een eenzelvige man, aanm.peiliik aan zijn omgeving toe tottei? C^j^loert1il'ial'stingen van wreedheid en ctep "c Passen. Met de politieke en problemen rondom hem ho, 1®2en botsingen leiden tussen de \vjdt kj. en de blanke indringers, ha. e in »j?lcb niet op, evenmin als ®hL even i dm. Zijn enige zorg in VaJiekania een feilloos werkende ma ci. mer. Hii k„,.o j„„i hVk de r.?F- Hij heeft geen hoge dunk Van'n^se koelies, die het zware Hfgkeerbon. bemanning van de ka kt ai3 hebben overgenomen, de goede werking van zijn OVERWELDIGENDE SVC- Tke Soachter elkaar Mary Poppins, kebKUnd °f Music en My Fair Lady jj en »n bijna iedere grote studio j dig 'Wiood een felle jacht op mu- *iMi ^hetend. Er zijn er nu bijna ^a<1n(je anr, in produktie of in verre- ''Poqj staat van voorbereiding: ''ster-:r Oolittle" met Rex Harrison, kf?ie fJn,Pt Julie Andrews, „Hypermo- V atïo Rie", weer met Julie Andrews n' oHy", waarvan de rolbezet- Pen„8 n*et vaststaat, ,,Een halve lce" - (iedere h 77164 Tommy Steele, ,,Op een rh Sti- 9 tcan ie ver zien" met Bar- n rntSand' "De gelukkigste miljo- jkde^ et Fred MacMurray, .Oliver" »t" e9ie van Carol Reed, ,,Came- lYlO*- V^UfUC, iVK >P®enbo gehard Harris, ,,Finiffan's IV;e °9" met Fred Astaire, een mu- kips" euerking van Good-bye, Mr. en nop een stuk of wat. h ^LO ALiAANSE PRODUCENT 'd te NTI probeert de Amerika- voor zijn plan om co- v68issa,,es te gaan maken met jonge •dei .eurs i„ 'r-.-.-a. K,6' Mn' S in Tsjecho-Slowakije. Vooral lov, TP A n.v, T l.tJ. ».AM Ann IdiJe1 C°ri °ti<tje..°,S Porman („Liefde van een b 't pE dan Kadar („Het winkeltje a^de j ^f°), Oldrich Lipsky („Limo- v^ifftlso6 en Karei Zeman („Een t6*1 Sr» uitvinding") willen de Italia- kl m6. film maken. Ze zijn intus- t bi, (jj et Horman begonnen aan een b. >.De brandweerman" gaat he- «lSooÈi"G£ REDEN, WAAROM ti''id on de wereldmarkt nog d,6'0 Anterlleerst' is v°lQens Michelan- ts-enten°ïioni' dat de Europese pro- h* boor^ 9 zijn risico's te nemen. h°r<len naaTnste films, die in Italië i^suHlmernaa^tt' ziin Ooedkope Wild f ®itr0t,S' dtj? is van mening, dat er h Sis8eura baaroelijlcs een half dozijn v'd, s is te vinden, die hun vrij den "nar eipen inzicht films te an behouden. ten kebb ld biopa ^ASSEY, de zoon van Va de tv... assey (ziekenhuisdirecteur .b erie Dr. Kildare) zal de rol t'e r'', d« ?°ward spelen in de film I'M Va - °grafie van Gertrude Law- do sPeeit a"n Juüe Andrews de hoofd- Rok' film wordt geregisseerd bert Wise natuurlijk. dp ^RflftTrvn len^dniev FELLINI is woedend om ichSierhan'fVJaaroP de Amerikaanse te- ■.8v,pPen h Khappi?en reclamebood- \%u' Hii f ingelast in zijn film "di '"f Va escflouwt dit als een aan- Of °caten n 2i>n tuerk en heeft zijn er U>ettrm!la!iplee9d om na te daan j- 'ik iets tegen te doen is. fï^lNPTVT - - zaï de o Wermj °p 12 iuni eregast zijn o»vv eiar— apremière van de nieuw- bu t6biaal,, Hond-fiim „Je leeft maar V* geePe koningin, die zich tot ddri. van ew°nderaarster heeft ge- zal rf8ent 887 en zijn helden- ?kaat de voorstelling bijwonen, kankg^en6®t ten goede komt VAN CULTUUR, dr. vCid].v°°r a. 'Jbeeft op advies van de ^6h ^ederi K"nst besloten geen of- Jkdf voor u nd:,e inzending aan te N kn a? "et Filmfestival, dat dit °rdt p f,Prd tot 12 mei in Can- gehouden. De op deze pagina besproken films draaien in: „Een hoekje van de hemel" in Al- hambra Amsterdam (14 jaar). „Geheimagent Fred Flintstone" in Capitol en Rialto Amsterdam (alle leeftijden). „Die rare gekke kat" in Du Midi Amsterdam (alle leeftijden). „Vuurdoop op de Yangtse Kiang" in Flora Amsterdam (14 jaar). „Wie zijt gij, Polly Maggoo?" in Kriterion Amsterdam (14 jaar). „Sabotagecomplot Gouden Zeven" in Nöggerath en Royal Amster dam (14 jaar). „Pennelope" in Rembrandtsplein- theater Amsterdam en Apollo Den Haag (alle leeftijden). „Samen uit, samen thuis" in Tuschinski Amsterdam, Passage Den Haag en Thalia Rotter dam (alle leeftijden). „Liefdeszondag in september" in De Uitkijk Amsterdam (18 jr). „Witte buffel valt aan" in Roxy Den Haag (alle leeftijden). ADVERTENTIE ADVERTENTIE de ruggesteun voor uw gezondheid machine dat eist, is hij bereid met zo'n koelie samen to werken. En als de omstandigheden dat van hem vra gen, doet hij tot de dood toe zijn plicht als soldaat. Een vrij mager gegeven voor een film van ruim drie uur, waarin het hoe en waarom van de gebeurtenissen te Veel in het midden wordt gelaten. Wise heeft echter met alle routine en ervaring, waarover hij beschikt, ge bruik gemaakt van de natuurlijke ach tergronden de buitenopnamen zijn gemaakt op Formosa en van de talrijke actie-scènes, waaronder een vuistgevecht tussen de Chinese koelie en een Amerikaanse marinier en de spektaculaire tocht van de „San Pa- blo" over de door de Chinezen geblok keerde rivier om de Amerikaanse zen delingen tegen wil en dank te redden. Het resultaat is een schilderachtige film met zwakke karaktertyperingen, maar veel actie. Een aaneenschake ling van overbekende situaties en ge beurtenissen, die door Wise met een onfeilbaar gevoel voor film en voor precies de juiste doseringen van lief de en haat, romantiek en wreedheid tragiek en humor, zijn samengebun deld tot een boeiend schouwspel, waar naar men drie uur kan kijken zonder zich te vervelen. J. C. A. FORTUIN HET DRIEMANSCHAP van „De eend en de Cadillac"Bourvil, Luis de Funès en de regisseur Gérard Oury, is opnieuw samen aan het werk in „Sa men uit, samen thuis" (La Grande Va- drouille), een klucht rond drie piloten die tijdens de oorlog boven Frank rijk worden neergeschoten. Versterkt met de Brits komiek Terry-Thomas hebben ze er een dolle boel van ge maakt, die „De eend" nog in uitbundi ge dwaasheid overtreft. De film begint sterk realistisch. Een inzet, die de vraag doet rijzen, of het oorlogsbedrijf niet tè gruwelijk is om als onderwerp van een klucht te dienen. Maar de oorlog, zoals de mees ten onzer die hebben leren kennen, ligt zover achter ons, dat we er weer om kunnen lachen. Dat hebben we al ge daan met „Zo heerlijk rustig", de ko medie van Jean-Paul Rappenau rond het Franse verzet en de landing in Normandië. Als de drie Britse piloten onder commando van hun zwaar be snorde commandant (Terry-Thomas) de sprong uit hun toestel eenmaal heb ben gewaagd, is trouwens iedere over eenkomst met de werkelijkheid toeval lig. De plaatsen, waarop ze neerko men: het bassin van de zeehonden in de dierentuin, het gebouw van de Opé ra en de Duitse Kommandantur in Pa rijs, zijn al onmiddellijk aanleiding tot uitbundige vrolijkheid. Op hun avontuurlijke vlucht, die via een Turks bad, een poppenkast op de Champs Elysées en de riolen van Pa rijs naar een nonnenklooster in het be roemde wijngebied van Bourgogne leidt, worden ze naar best vermogen bijgestaan door een onnozele, maar ijverige huisschilder (Bourvil), een ijdele opera-dirigent (Luis de Funès) én een opgewekt nonnetje (Andrea Pa- risy), met wie ze letterlijk de vrije wereld tegemoetvliegen. Het wordt een dolle achtervolgings klucht, vol dwaze invallen, onver wachte wendingen, leuke typeringen en nieuwe, maar ook veel oude grapjes, waarmee men zich tijdens de Paasda gen zonder hoofdbrekens kan amuseren. Maar zorg ervoor een zakdoek bij de hand te hebben. De kans is groot, dat u zich tranen lacht. Ftn. 71920 D EEN GEHEIM AGENT die op het nippertje aan de werking van een do dende straal ontkomt, een laboratori um als een uitgebreid fabriekscomplex onder de grond op een nietig eilandje, allerlei als indrukwekkend bedoelde maar in wezen kinderachtige Spiele reien met de techniek, snelle achter volgingen, overdreven bloedige schiet partijen en tot slot de femme fatale, uit dit alles is de film „Sabotage complot Gouden Zeven" opgebouwd. Avontuur? Zeker. Spanning? Och... Amusement? Valt tegen. FRED FLINTSTONE van de televisie is bevorderd van het kleine naar het grote scherm in kleuren. In „Ge heimagent Fred Flinstone", vervaar digd door het tv-duo William Hanna en Joseph Barbara, krijgt hij als dub belganger van de spion Rock Slag een belangrijke regeringsopdracht, die hij met behulp van de biologisch-techni- sche vindingen uit het stenen tijdperk en de trucages van de tekenfilm met succes weet uit te voeren. Avon turen in James Bond-stijl, opgeluisterd met liedjes, waarop Agent 007 jaloers kan zijn. Strikt voor kleuters. Maar ze moeten wel kunnen lezen. OP HET PAASMENU van de bios copen ontbreekt ook ditmaal de scho tel uit de Walt Disney-keuken niet. In „Die rare, gekke, rot-kat", een speelfilm in kleuren, geregisseerd door Robert Stevenson, helpt een Sia mees van middelbare leeftijd de FBI twee bankrovers opsporen. Dank zij een handige montage speelt poeslief iedereen, Hayley Mills en Dean Jones Inbegrepen, van het doek. Aardig ge garneerd, maar erg zoet van smaak en een beetje taai. Met „Liefdeszondag in september" heeft de jonge Zweedse regisseur Jörn Donner, wiens tweede beter ge slaagde film „Liefhebben" reeds in ons land werd vertoond, zijn eerste grote speelfilm gemaakt. Het is een studie van een meisje en een jongen, die verliefd worden, trouwen en schei den. De rol van het meisje wordt met koel egoïsme gespeeld door Harriet Andersson, die van de jongen door Thommy Berggren. Donner heeft bij de vervaardiging van zijn eersteling geprobeerd om ai- les te vermijden, wat oppervlakkig en gekunsteld is in de moderne filmkunst. Hij meent dit doel te bereiken met eindeloos lange opnamen uit helikop ters en rijdende auto's, met reeksen documentaire beelden van steden en landschappen in de vier jaargetijden, met de verfilming van het volledige ritueel van de huwelijksplechtigheid en met het volgen van het pas getrouw de paar op hun gang uit de kerk tot de laatste langzame stap. Misschien dat deze en dergelijke beelden de film in de ogen van Jörn Donner diepzinnig en ongekunsteld ma ken. In die van ons is hij alleen maar traag en vervelend geworden. Een mislukt debuut. Ftn. In „WITTE BUFFEL VALT AAN" offert Winnetou zijn leven voor zijn bloedbroeder Old Shatterhand. Het zou jammer zijn als dit het einde beteken de van de reeks verfilmingen van Karl May's avonturen door de Duitse regisseur Harald Reinl. Meer nog dan in zijn vorige films is Reinl er in ge slaagd om de rechtschapen helden, de schilderachtige Indianen, het betove rende landschap, kortom alles wat het werk van May voor velen zo aantrek kelijk maakt, in een voor jong en oud boeiend filmverhaal te herscheppen. ALS V HAAR KENT kunt u zich niet vergissen. Dat oude grijze dame tje dat zo vriendelijk tegen de bank bediende spreekt maar op een onver wacht ogenblik een revolver te voor schijn haalt is Natalie Wood. Zij ont komt met de buit als een heupwiggen- de tiener met vlammend rood haar. De bank die zij heeft beroofd is die van haar man, dus ubegrijpt dat de ze jonge vrouw rijp is voor de psy chiater. Nu, daar ligt ze dan op de sofa. Haar moeilijke jeugd passeert de re- vue, de verwaarlozing door haar man, de noodzaak zich te doen gelden... Wat moet er intussen met het geld gebeuren? Terugbrengen is de beste oplossing. Haar man kan beter hei melijk een fortuin uit een kluis halen dan het er even heimelijk in depone ren. Genoeg aanwijzingen voor dege ne die van luchtig amusement houdt om de film „Penelope" te gaan zien. Het verhaal zit leuk in elkaar en Na talie acteert grappig, maar de film is verre van een hoogvlieger. MEN VREEST AANVANKELIJK bij het zien van „Een hoekje van de he mel" het ergste. Een blind meisje dat op een regenachtige avond alleen in het park wordt achtergelaten, een ne ger die haar opvangt en beschermt, die haar verder elke dag ontmoet en moed inspreekt, de tegenstelling tussen het armelijke en erbarmelijke milieu van het meisje en de „cleane" neger, moet dat geen melodrame in opti ma forma zijn? Het pakt heel anders uit dank zij de subtiele regie van Guy Green (The angry silence), dank zij het formidabele en ontroerende spel van Sidney Poitier en Elisabeth Hart man, respectievelijk als de neger en het meisje. In de moeder van het rheisje gespeeld door de altijd interes sante Shelly Winters ziet men het volkstoneel dreigen maar ook haar heeft Green in de hand weten te hou den. Het geheel is een histoire intime die boeit en ontroert, al is er wel een dosis sentiment te veel. DE 27-JARIGE PETER EMANUEL GOLDMAN Amerikaan van Pools- Joodse afkomst is enkele dagen in ons land met zijn eerste film „Echoes of Silence". Goldman maakte daar mee een „koele" reportage van de beatniks in de New Yorkse wijk Green wich Village. Even naakt en uitgekleed als dit leven, is Goldmans manier van registreren. „Echoes" is een stomme film. Even min als zijn beatniks had Goldman dialogen nodig. Er zal ook niemand zijn, die ze mist. Uitstekende muziek begeleidt de handeling, of beter de afwezigheid van handeling. Soms gaat Goldmans versoberingsdrang zo ver, dat bepaalde situaties door reeksen foto's worden uitgebeeld. Peter Goldman hoopt met zijn film, die op het festival van Pesaro de speciale regieprijs kreeg, in Europa wat geld los te krijgen voor nieuwe produkties. Gezien dit werkstuk ver dient hij die kans. G.L. m up ,;-s HUMOR VOOR DE FIJNPROEVERS vindt men in „Wie zijt gij, Polly Mag goo?", de eerste grote film van Wil liam Klein, schilder, fotograaf, tv-re- gisseur en filmer in Parijs, van wiens werk het Stedelijk Museum te Amster dam in januari een overzichtstentoon stelling heeft gegeven. Een poëtisch- absurde satire, waarin geen enkel hei lig huisje in onze verlichte tijd van technische wonderen en geme chaniseerde cultuur ongemoeid wordt gelaten. Kleins bijtende spot, neergelegd in kol derieke beeldenreeksen, die elkaar in adembenemend tempo opvolgen, soms bijna verdringen, richt zich vooral te gen de televisie en de mode, waarvan hij alles afweet. Maar ook militaris me en nationalisme, linten doorknip pende autoriteiten, de spionagecultus burgerlijke huichelarij en ster-verafgo- ding, kortom alles, wat het eerlijke le ven in een keurslijf dwingt en verstikt, krijgen een beurt. De film opent in Godard-stijl („Een getrouwde vrouw") met een mode-show van in blik verpakte mannequins, die de vrouw van de toekomst moeten voor stellen. Onder haar is Polly Maggoo (Dorothy McGowan, Klein's favoriete fotomodel), die wordt geïnterviewd door de tv-regisseur Grégoire (Jean Rochefort). Het resultaat is een ver rukkelijke parodie op een Frans tv- programma in de trant van „Dit is uw leven", dat de week daarna zal worden gevolgd door een soortgelijke stunt onder de titel „Wie zijt gij, Paulus VI". Bij de verfilming van zijn satirische sprookje, waarin de stoutste fantasie vaak het dichtst de werkelijkheid bena dert, heeft Klein meesterlijk gebruik gemaakt van groteske achtergronden, bizarre camera-instellingen en een mu ziek, die telkens sterk en verrassend contrasteert met de beelden. Klein wilde volgens zijn eigen zeggen, dat zijn film zou lijken op een Ameri kaans televisietoestel met alle dertien kanalen tegelijk aan. Daarin is hij won derwel geslaagd. Maar het is een waanzin, die zin heeft. De droom en tegelijk de nachtmerrie van een man, die zich de voosheid en leegheid be wust is van de nieuwe afgoden, welk» een in techniek en commercie gevan gen wereld zich heeft opgericht. Ftn. ADVERTENTIE Stad van de EXPO 67 J Naat Vancouver tot 30 april 1967 met tussen ben in Calgary en/of Edmonton Iedere dag non-stop vluchten met DC 8 straalvliegtuigen, vertrek 's middags, dus geen gehaast naar Schiphol in de vroege morgen. VLIEG OOK CPA! Volledige inlichtingen verstrekt uw reisbureau of CANADIAN PACIFIC AIRLINES AMSTERDAM - Kleine Gartmanplantsoen 2a Telefoon: 020-23 50 62" Voor reserveringen: Spui 24-Tel.020-224444" ROTTERDAM - Westblaak 10-Tel.010-12 00 35 CANADIAN PACIFIC AIRLINES ADVERTENTIE i'iïï»' m

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 9