Actie nodig met respect zedenwet Cockburn's Ports kool ffcscrvccrdj hart verwarmend Nieuwe catechese eist grote inzet VOOR DE „BURGER" WEINIG NIEUWS Het nieuwe Burgerlijk Wetboek is vooral voor juristen van belang ÊLIijd PLAAT Lu ENCYCLIEK OVER „WELZIJN DER VOLKEREN" Creativiteit is belangrijk voor de liturgie COCKBURN'S Tijd voor een .m Tijd voor een ^ernher von Braun £leïraB°ScH, c van Gent Groenlose HBS OOCKBURNS Limburgse theaters provinciaal geleid WOENSDAG 29 MAART 1967 Paus Paulus VI heejt dinsdag de sociale encycliek Populorum Pro gressio (Het welzijn der volke ren) ondertekend. Naast de paus staatssecretaris kardinaal Oicognani. PROF. R. KWANT: PORT kunnen, ze er weer erven DEN HAAG, 29 maart. NOG DIT JAAR is de invoe ring te verwachten van het eer ste boek van het nieuwe Burger lijk Wetboek. De andere acht boeken zullen telkens als zij klaar zijn ook worden ingevoerd. Op den duur zal dan aan het eerste boek nog een kleine inleidende titel van acht artikelen voorafgaan. wyers ••oogttt Revolt" - Ross: "The Georgian L°nden' J&-Zaher en FabeIr 296 pags.; prijs 45 shi,,en 19M shilimgg te Van Edward Marsh de eer- 8laó P0p/" ,Ploemlezingenreeks „Geor- 'v u*t- De naam was geko- ten ?tr°minp af\e geven dat de nieuwe ^'lde af,_iï e Engelse poëzie zich Tnn de p* ,tegen de dichtkunst i?10). dip dWafdiaanse periode (1901- "oas h- met uitzondering van Tho- ^eest van ee" dieptepunt was ge vrij en J- ennysoniaanse mooischrij- "fleerrtp nta\iteit- Marsh pre- ate i-p_ de nieuwe poëzie een I"°8eliit aissance te zien zou geven, ?°litiekP gemaakt doordat ook in het J.aren ppn" jn.teilectuele leven van die 'hlet n frisse wind ging waaien iaane -na. de opkomst van het Vroep De nieuwe poë- een o °'71 een direktere schrijfwij- ÏJevere i?1"0™ realisme, en een posi- ®>Dk zji ï,dlnS tegenover het leven. °rgian i~dward Marsh kreeg deze E'egjng Eoetry de allure van een be- Sanvo!li ,.een welbewust program, 8 8 Rohpvt ^l:|k teide zij sterke figuren °"der hl„ Graves en D. H. Lawrence a *u. viiftL a.anhangers. heldor. Jaar later, weten we dat .'"g hun Van de Georgiaanse ople idt in hpt8rote doel, de Engelse poëzie reikt h i,?16"8 ie vernieuwen, nooit |;6riVoudi"eai n- 1)6 reden daarvan is Ke°rgiaaf, ze: °nder degenen die de r v°0d sa beginselen trouw bleven rgias geen enkel groot dichter. "Üiider v poazie is voor ons weinig 8i?aatir)pelrveiend dan die van de voor- **rder "en jaar. Net zoals een eeuw ♦""iantift urd was ten tijde van de ï^rpg ®K. leidde het verlangen om 'd dp® Keren naar de simpele echt- "?atiEe ,levens in handen van middel- u e°rBjp„ alenten tot insipiditeit. De z°ngppS prezen „Olde Englande" en *Pel. oi" de deugden van het cricket- ver»Pk .ecnts de eerste wereldoorlog -w tic CCIOLC WPl oiuuuiAug n6'egenh de besten onder hen de Dp ne'd, hun werk te inspireren n0nfrontpfrschrikking van de direkte k.e°rsipp met het wezenlijke. De 1^rkeiiiv.?".misten het contact met de ethje ikheid. Als er in die jaren een ^fst van de Engelse poëzie is 8egaan dan is die niet van hen uit- ïerkenri "laar van de in obscuriteit dte de Vi ound en Eliot. Zij waren het ??hrev "langrijke poëzie van die tijd r?asefipij terwijl Rupert Brooke, John v v'es ri Edmund Blunden en W. H. o rden 0r een groot publiek gelezen t^lek Ook de niet levensvatbaar v'tWpj, experimenten van een Edith aebben' J"eer berucht dan beroemd, arder "e Engelse dichtkunst weinig Jüist gebracht. y^s J e'ebter doqr deze- gespletenheid grnt ^e°rgiaanse periode er een k. En, levendigheid, waarin figuren ri Ziipard Marsh en Harold Monro dep, ei" "Poetry Bookshop" erin slaag- kp te hiassaal publiek voor de poë- d'ijkt 'hteresseren. Die levendigheid jJ°ortreffelijk uit de studie die p id. R0?3. aan de Georgians heeft ge- "ver p-[t is 't eerste volwaardige boek ÏJel j't onderwerp, en lijkt voorlopig jdoss "aangevend te zullen blijven. ?eeld geeft een zeer genuanceerd ?®eft v?fa" de periode 1910-1922, en ;atie "°r een voortreffelijke documen- "seh= 0rgd- Zijn boek staat op we- ïaïhterp Peliifc niveau, en lijkt me voor esseerden onmisbaar. W:Br. Sj^In*er von Braun: ,,Mein Weg 17q}§ 0T^d,^ Deutsche Vogue LDV DEZE TEXASHOED voor aoht k maan vóór 1970". Deze op- ri "toriira tt president Johnson de atnm. ?e astronauten gegeven en v®" dat dez°rgde hij Kennedy's stre wn id de eerste mens op de maan *"ierit„ rikaan zou zijn, een typisch tdaar ans-reële inhoud. ï-rsten 2pnen de Amerikanen wel de dssprj z.1Jn? Juist in deze tijd, nu de Üe" iuhu1 schijnen op te maken voor uCe oni^Um"ruimtestunt, is de maan- t is ri 6Uw zeer actueel geworden. ?e"Uw<5lriZe voor de ingewijden soms ,ah een ,ende race die in de groeven a striiri gspeelplaat is vastgelegd, ?6Cor h ld "iet als indringend geluids- LaUen) p spannende count-down" (af- atUrn,, het machtige gebrul van de Het raket. ï?l'ste «,tat overigens nog maar om de a"r k appen op weg naar de maan, "den ei- zuHen historische stappen 3t hét in dit Duitse klankbeeld v°°rnaarn "ageslacht zijn vastgelegd, v" inter,,; e onderdeel van de plaat is n r v0n met natuurlijk Wern- en ^raun, de vader van de Duitse iuart-kiin" het Amerikaanse ruimte- v?°nd" in en' die nMein Weg zum 1 °"stant; een vlot gesprek met prins l°"g stnrf" v°n Bayern schetst. Van a®" twint®" in bet Berlijn van de ja- v skundjbg' waar hij met de raket- to^Voerenri Hermann Oberth de eerste "art v ,SesPrekken over de ruim- an dertig rJ' v'a Wenen in de ja- iriri°Kst,,; Eeenemünde met het helse vl5, wol8, k"aar het Amerika van toriiheid t-r..bij praktisch onbeperkte k"ssiSch krijgt als in 1957 het eerste s®eft ge Spoetniksucces veler ogen VprekenriP Von Brauns meest aan- Sio John ï^suitaat daarna: de stem Vii? in dp p .enn uit de Mercury-cap- b» e op rip mte' in 1961. Von Brauns r-epl»- ue mppct «pk;;_ i„pn achna"de~" meest nabije toekomst van hPn?pscentr,^lmtevaart: een weten- ka 6 berpV?1" op de maan met perma- - "se "S- In Russisch-Ameri- er. O AU X\USSlSCXl-r\JlIICAl- 6. menwerking gelooft hij niet dpir"aa'kt"'pnis., voor de Duitse markt dat6"- Het ]Ldat heeft wel enige na- 8©p^er znnri er soms een beetje op, «e„ Arnern5er Von Braun helemaal Wap "st. MKaa"se ruimtevaart zou zijn V, Va aar» JnmiTTontnirP diG ^eetje ij delheid niets af. t>0; do. af aan de documentaire - «PI, ue QUCUlilCUiaiik im ge, dip goéd gebrachte re- rin e een tijdperk markeert, dit J. W. 29 maart De ge- aPrU zijn vergadering g ,rJLesllss 1 nS. nemen over Toeneming bevolking vergt voorlichting (Van een correspondent) ROME, 29 maart In zijn nieuwe, meer dan 12.000 woorden tellende en cycliek „Populorum Progressio" (Het welzijn der volkeren) ontvouwt de Paus een uitvoerig programma voor de strijd tegen sociaal en economisch onrecht in de wereld. Hij bepleit de instelling van een wereldfonds voor ontwikkelingshulp, te vormen uit gelden, die de geïndustrialiseerde landen thans uittrekken voor hun be wapening. In voorzichtige bewoor dingen erkent Paulus VI de noodzaak van maatregelen, via een juiste voor lichting, om het vraagstuk van de bevolkingstoename op te lossen, „mits deze in overeenstemming zijn met de zedenwet en de vrijheid van de echtparen eerbiedigen". Het is voor het eerst, dat de Paus de armoede in de ontwikkelingslan den in verband brengt met de pro blemen rond de overbevolking en de geboorteregeling. Een uitspraak over de kwestie van de kunstmatige ge boorteregeling geeft Paulus VI echter niet zijn nieuwe encycliek is trou wens niet aan dit moeilijke vraagstuk gewijd. Volgens Vaticaanse waarne mers kan de uitspraak echter nog dit jaar verwacht worden. Zij wijzen er op, dat de Paus thans enigermate te rug komt van zijn standpunt inzake de overbevolking, dat hij formuleerde in zijn toespraak tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in 1965. Paulus VI riep de wereld toen op te streven naar uitbreiding van de voedselproduktie in de strijd tegen honger en armoede in plaats van zich te beperken tot het ontoe laatbare middel van kunstmatige ge boortebeperking Kapitalisme Sinds zijn troonsbestijging in 1963 heeft Paulus VI aan de nieuwe zijn vijfde encycliek gewerkt. Mgr. Paul Poupard, van het Vaticaanse staatssecretariaat deelde mede, dat de tekst ervan zeven maal herschre ven is. Veel van het voorbereidende werk voor „Populorum Progressio" is verricht door de vorig jaar overleden Franse Dominicaan en socioloog, pa ter Louis Lebret. De Paus veroor deelt thans op even ondubbelzinnige wijze het ongebreidelde kapitalisme als hij dit in 1964 deed met het tota litaire communisme. Voor het Sovjet persbureau Tass was de belangrijk ste, letterlijk geciteerde, passage uit de nieuwe encycliek: „Particuliere eigendom is niet het onvoorwaardelij ke en absolute recht van wie ook, omdat niemand het recht heeft meer te bezitten dan hij nodig heeft op een tijdstip waarop anderen zelfs het noodzakelijke minimum missen". De Paus begint zijn encycliek met een schets van de huidige situatie in de wereld. Tegenover het groeiende verlangen van de mensheid „meer te doen, meer te leren, meer te bezitten en meer te zijn" staat een wereld, die voortgekomen is uit het tijdperk van het kolonialisme, een wereld, waarvan het evenwicht steeds meer bedreigd wordt. De onrechtvaardige verdeling van de goederen en meer nog van het gebruik ervan neemt steeds meer toe. De Kerk is er, aldus Paulus VI, steeds op uit geweest de volkeren, welke zij het Geloof in Chris tus bracht, tot volledig menszijn op te voeren. De wereldsituatie van thans eist echter een gezamenlijk han delend optreden. Naar christelijke op vatting is ontwikkeling niet hetzelfde als economische vooruitgang. Het recht op privé-bezit moet onderge schikt zijn aan het algemeen belang. Revolutie Alle goederen zijn er, aldus de Paus, ten behoeve van alle mensen. Het fundamentele recht van iedere mens, datgene te zoeken, wat hij nodig heeft, gaat voor alle andere rechten, ook voor het recht op persoonlijk bezit en vrije beschikking. Het is een ernstige en dringende so ciale taak deze rechten hun oorspron kelijke betekenis terug te geven. Het recht op privé-bezit mag immers, vol gens die traditionele leer der Kerkva ders en der grote theologen, nooit uit gelegd worden ten nadele van het al gemeen belang. Het algemeen belang kan zo stelt Paulus VI nadrukke lijk soms onteigening van bezit vereisen, wanneer bijvoorbeeld het privé-bezit van grote landgoederen het algemeen belang in de weg staat. Teken en gedeeltelijk ook oorzaak van- de huidige situatie is de met het stel sel van het liberale kapitalisme ver bonden industrialisatie. De Paus ver oordeelt zowel een ongeremd libera lisme" als een overdreven arbeids- mystiek". De Paus waarschuwt tegen de nei ging onrecht met geweld te vergel den: „Elke revolutie brengt nieuw onrecht voort, afgezien van het geval van een onmiskenbare en langdurige overheersing, welke de grondrechten van de menselijke persoon in ernsti ge mate aantast en het algemeen wel zijn van het land gevaarlijke schade heeft toegebracht". Particuliere initiatieven en het vrije spel der concurrentie geven geen garantie voor een goed resultaat van de ontwikkelingshulp, aldus Paulus VI. Hier ligt duidelijk een taak voor de regeringen. De mens meet echter op de eerste plaats komen, collecti- vering dient vermeden te worden. De Paus noemt als eerste punt van een rechtstreeks ontwikkelingsprogram ma de strijd tegen het analfabetisme. Vervolgens vraagt hij aandacht voor gezins- en bevolkingsvraagstukken. Het gezin speelt aldus de Paus in de samenleving de eerste rol. De menselijke tvaardigheid is ondenk baar zonder de oerrechten van huwe lijk en opvoeding. In dit verband brengt Paulus VI ook het vraagstuk van de bevolkingstoename en de noodzaak van juiste voorlichting ter sprake. De regeringen moeten hier „binnen het kader van hun bevoegd heden" tussenbeide komen met voor lichting en maatregelen, ,,mits deze overeenstemmen met de zedenwet en de vrijheid van de echtparen eerbie digen". Over de geboorteregeling zegt de Paus in dit verband: ,,Het is uit eindelijk aan de ouders om met vol ledige kennis van zaken het aantal kinderen te bepalen, terwijl zij zich bewust zijn van hun verantwoordelijk heid tegenover God, tegenover zich zelf, tegenover de kinderen, die zij reeds ter wereld gebracht hebben en tegenover de gemeenschap, waarvan zij deel uitmaken". De Paus wijst tenslotte op de grote opvoedende taak van de vakorganisa ties, mits deze er van uitgaan, dat de menselijke vrijheid en waardigheid geëerbiedigd worden. Ook waarschuwt hij de ontwikkelingslanden ervoor, een goede keuze te maken uit hetgeen hun aangeboden wordt, schijnwaarden af te wijzen en zich bewust te blijven van hun eigen waarden. (Van onze correspondent) BAARN, 29 maart „Het katholi cisme is meer dan vroeger, maar nog onvoldoende afgestemd op actieve deel name aan de diensten. Ook de gebou wen zijn over het algemeen niet uitno digend. De Kerk zal naar nieuwe we gen moeten zoeken om de diensten toe gankelijker te maken, door te zoe ken naar nieuwe liturgische expressie vormen. De liturgische vormen moeten boven individueel maar toch persoonlijk door leefbaar zijn. Dit alles is niet moge lijk zonder een kritische reflexie op de eigen creativiteit." Dat zei dinsdagavond prof. dr. R. C. Kwant, bijzonder hoogleraar in de wijs begeerte aan de rijksuniversiteit te Utrecht, op een bijeenkomst in de Volkshogescnool Drakenburg alhier. Uitgaande van de filosofische stelling „Création est au même temps éduca- tion" constateerde de Utrechtse hoogle raar dat het onthullen van een werke lijkheid door creativiteit ook van toe passing is op het geloof, al doet zich daar de moeilijkheid voor dat er spra ke is van een heel ander soort wer kelijkheid en dat de mogelijkheid tot empirische verificatie ontbreekt. „Hoe kan men nagaan of men niet in het le ge tast", zo vroeg prof. Kwant zich af. Ook in de liturgie speelt de creativi teit een grote rol. „In ieder mens schuilt een aanleg voor religieusiteit. De liturgische viering moet de gelegen heid bieden tot actualisering van de menselijke religieusiteit. Daarvoor moet de liturgische expressie zijn afge stemd op de tegenwoordige mens en moet zij niet uitgaan boven het niveau van de gemiddelde mens. Het zou een ramp zijn voor de Nederlandse kerken als de liturgische viering tot een per fecte show zou worden. De liturgie moet provoceren tot actieve deelna me", aldus prof. Kwant, die memo reerde dat de tijd dat de priesterwij ding een garantie was om te kunnen voorgaan in een dienst lang voorbij is. (Van een verslaggever) GROENLO, 29 maart Het conflict tussen de directie en het bestuur van de katholieke HBS „Marianum" is bij gelegd. Op initiatief van het leraren korps is er een bespreking geweest tussen directie en bestuur, welke bei de colleges voornamelijk bestaan uit paters Maristen. Deze bespreking heeft tot een positief resultaat geleid. De directie heeft haar ontslagaanvrage in getrokken. De sfeer is gezuiverd en de situatie is gered. Marianum zal met ingang van het nieuwe schooljaar in het kader van de mammoetwet experi- menteerschool worden en worden ge splitst in atheneum en HAVO. ADVERTENTIE Alleen een Port van het Huis Cockburn'» biedt u deze verrassende, verfrissende eigenschap. Proef Cockburn's Port licht ge koeld. Of serveer het met een blokje ijs; geniet van die extra milde gloed. Een hart verwarmende fonkeling in ieder glas. Want neem de mooiste wijnen van Oporto; voeg er 150 jaar ervaring aan toe - en u hebt Cockburn's -ronde, milde wijnen, een tikkeltje droog.Ports, die natuurlijk even groot blijven, wanneer u ze serveert op kamer-temperatuur. En als u houdt van de karakteristieke smaak van Witte Port, proef din Cockburn's Dry Tang. één van 's werelds voortreffelijkste wijnen. SHIPPf kBuhn sm Importeurs: Koopmans Bruinier N.V. - Amsterdam. DEN BOSCH, 29 maart (KNP) Mgr. Bluyssen heeft dinsdag de katho lieke onderwijzers uit zijn bisdom zijn visie voorgehouden van de manier waarop het godsdienstonderricht in deze tijd van snelle verandering in het kerkelijk denken het beste vorm kan krijgen. De onderwijzers en onder wijzeressen waren bijeen voor de 66ste Algemene vergadering van het dioce sane onderwijzersverbond. ,,De tijd is voorbij, dat u kunt vol staan met het overhoren van de ka- techismusboekjes en met het voorlezen van een verhaal uit de bijbelse ge- ADVERTENTIE H Va" de (Va" een nieuwe direc- stadsschouwburg Casino. Ult HilVer!?ben de heer Luc van rsum daartoe voorgedra- (Van een juridische medewerker) Nu moet men niet verwachten dat de invoering van dit nieuwe wetboek een even ingrijpende gebeurtenis is als de jongste vernieuwing van het ver keersrecht. Hoewel wij allemaal de he le dag met burgerlijk recht te maken hebben, speelt de wet daar eigenlijk maar een betrekkelijk ondergeschikte rol in. Het is mogelijk om overeen komsten en regelingen te maken die volkomen in strijd zijn met het bur gerlijk wetboek zonder dat een haan er naar kraait. In sommige streken in het oosten van ons land worden boeren nalaten schappen nog steeds verdeeld volgens de plaatselijke gewoonten, ook als er geen testament is. Zolang er geen ruzie tussen de erfgenamen komt, kunnen zij rustig deze bepalingen uit het oud-va derlandse recht toepassen. Als er moei lijkheden waren ging men in die stre ken dan meestal nog naar de notaris om bemiddeling vragen die dit dan aan de hand van heel oude regels deed. Zelfs op het gebied van het arbeids recht kan men rustig een overeenkomst in strijd met de wet sluiten of een ontslag in strijd daarmee geven of ne men. Het burgerlijk recht komt er pas aan te pas als de zaak voor de rech ter wordt gebracht. Men kan dus het burgerlijk wetboek het beste definiëren als de verzameling van bepalingen die de rechter hanteert als hij een geschil moet oplossen. In dit nieuwe burgerlijk wetboek ziet men dan ook zaken geregeld die in het oude niet waren opgenomen. Zo wel voor als na de wetswijziging zijn dat natuurlijk zaken van burgerlijk recht geweest. Een voorbeeld is de bepaling dat de ge huwde vrouw gerechtigd is de naam van haar man te voeren, met de bepaling er bij dat de rechter het haar op verzoek van de man na echtscheiding kan ver bieden. Dit is een punt waar tot nu toe veel strijd over bestaan had. Het feit dat het niet in de wetfrstond dat de vrouw gerechtigd was deze naam te voeren gaf sommige ambtelij ke instanties de neiging te stellen dat de vrouw het dan ook niet mocht en zij dus altijd met haar meisjes-naam moest tekenen. In de wet was er geen enkele aan wijzing voor te vinden. De verbeter de paragraaf over de naam houdt niet veel anders in dan een aantal bepalingen over de naam die men in een proces zou moeten voeren. Ieder een blijft ook na de invoering van het nieuwe B.W. gerechtigd om bijvoor beeld onder pseudoniem te schrij ven of te zingen. Nu is het familierecht dat in dit eer ste boek geregeld wordt in zoverre an ders dan de rest van het B.W. dat men minder vaak aan de rechter voor kan schrijven om andere regels als die uit het wetboek bij het oplossen van ge schillen toe te passen. Bij koop en verkoop en veelal ook bij huur en verhuur kunnen de partijen steeds andere regels toepassen als die welke men in de wet vindt en bepa len dat de rechter die in geval van geschil ook zal moeten toepassen. In de laatste jaren hebben verschil lende bedrijfschappen voor de handel in hun bereik bepalingen opgesteld over koop en levering die volkomen afwil ken van die in het burgerlijk wetboek en die in dat gebied dan ook door de rechter moeten worden toegepast. Om dat opvoeding van kinderen, huweiijK en echtscheiding sterk samen hangen met buitenrechtelijke opvattingen heett men die vrijheid hier niet gewild. A- leen bij 't huwelijksvermogensrecht, de regeling van de wijze waarop ieder van de echtgenoten ten opzichte van de andere zakelijke verplichtingen heett, is deze vrijheid weer volop aanwezig. De wet regelt eigenlijk alleen in wel ke vorm een regeling tot stand moet komen wil de rechter die in geval van conflict toepassen en de regels die de rechter bij de uitleg van de overeen komst zal toepassen. In dit deel van het burgerlijk recht zijn geen werke lijke veranderingen gebracht. Enige ja ren geleden was, als gevolg van de emancipatie van de vrouw dit alles al volgens een heel nieuwe opzet geregeld. In de praktijk bleken er toen veel for muleringsmoeilijkheden te zijn die nu verholpen zijn. x Rond het huwelijk is trouwens in het geheel niets veranderd in dit nieuwe B.W. Zelfs is blijven staan de bepa ling: de man is hoofd van de ech1> vereniging. Een zinloze bepaling omdat zij onder de tegenwoordige verdere for mulering van de wet nooit tot een rech terlijke uitspraak kan leiden. Belangrij ker is dat ook de hele echtscheidings paragraaf onveranderd blijft. Ook nu zal het dus zo blijven dat in rechte altijd aan maar één van beide echtge noten de schuld zal worden gegeven als zij samen van hun leven niets wis ten te maken. Nauw hiermee hangt de regeling van de alimentatie samen. Veel korter en veel minder verward door processuele bepalingen als in het oude B.W. blijft toch hetzelfde be zwaar aanwezig. Degene die verplicht is gelden tot levensonderhoud te bepa len, wordt veroordeeld een bepaald be drag te voldoen. Dit geeft aanleiding tot een onnoemelijk aantal procesjes. Bij iedere loonronde komen de vrou wen die voor de kinderen moeten zor gen weer in moeilijkheden. Om hun alimentatie aan te passen is een pri ces nodig dat hun meestal meer kost, zelfs als ze kosteloos procederen, dan het hun opbrengt. Een technische verbetering die het de rechter mogelijk maakte de alimen- tatie-plichtige te veroordelen een per centage van zijn inkomen te betalen zou op haar plaats zijn. Waarschijnlijk om principiële reden zijn ook geen bepalingen over het con cubinaat opgenomen. Toch moet men er rekening mee houden dat indien ie mand iets aan een ander op crediet levert en de koper niet betaalt de ver koper er heel anders voorzit met zijn verhaalsmogelijkheid bij een huwelijk als bij een concubinaat. Men kan zich echt niet steeds op de hoogte stellen of de vrouw die iede re dag bij de melkboer koopt wel de vrouw of de concubine is van de man wiens naam op de deur staat. Als de rekening hoog oploopt kan dat nare ge volgen hebben. Iets anders wat met de gewone win kelverkoop verband houdt, is nu in het nieuwe B.W wel duidelijk geregeld. Eigenlijk kunnen minderjarigen on der de tegenwoordige wet niets kopen. Een wonderlijke toestand in een tijd dat hele reclamecampagnes op tieners worden ingesteld en de tienerwinkeltjes als paddestoelen uit de grond verrij zen. Nu wordt een minderjarige die met het oordeel des onderscheids handelt, bevoegd geacht met toestemming van ouders of voogd rechtshandelingen te verrichten. Een student zal dus nu ook wettig een kamer kunnen huren. In sommige gevallen zal de toestemming schriftelijk gegeven moeten worden. In de positie van de minderjarige komt wel wat verandering, 't Begint er al mee dat een kind wettig wordt ge acht niet als het binnen de driehon derd maar als het binnen de driehon derd en zes dagen na ontbinding van het huwelijk wordt geboren. Er is dan echter wel een soort tegen-bewijs mogelijk. De ontkenning van wettigheid van een kind is iets makkelijker ge worden. De driehonderd en zes dagen spelen ook een rol bij het hertrou wen van een vrouw. Mocht zij vroe ger onder geen omstandigheid binnen de driehonderd dagen hertrouwen nu mag zij dat wel als er binnen die tijd een kind geboren is; als zij boven de twee en vijftig jaar oud is en als zij een medische verklaring kan overleg gen dat zij niet in verwachting is. Als de minderjarige wil gaan huwen dan zal hij in het vervolg soms vier verschillende toestemmingen nodig heb ben; van zijn ouders, als hij onder voogdij staat ook van zijn voogd; en als hij ter beschikking van de regering is gesteld ook van de minister van Justitie. Feitelijk was dit tot nu toe net zo, maar de nieuwe wet neemt alle twijfels weg. Een zeer belangrijke vernieuwing is dat meerderjarigen geen toestemming van hun ouders meer voor een huwe lijk nodig hebben. In de laatste ja ren was dit instituut een klucht ge worden. Weigerden de ouders toestem ming dan werd die in ieder geval door de kantonrechter gegeven. De meeste kantonrechters hadden absoluut geen tijd om zich in deze zaken te verdie pen zodat ze degradeerden tot een soort huwelijkstoestemmings-automa- ten. Hier heeft men dus alle juridi sche twistpunten uit de wereld gehol pen door het hele instituut af te schaf- fen. Bij de curatele heeft men de zaken verduidelijkt. Het in de oude wet nog voorkomende woord „razernij" is ko men te vervallen. Nieuw kwam in de plaats de geestelijke stoornis waardoor iemand niet in staat is of bemoeilijkt wordt om zijn belangen te behartigen. De oude zwakheid van vermogens kon daarmee ook verdwijnen. Soortgelijke bepalingen als voor de curatele zijn ook van kracht geworden ingeval van vermissing. Men mag zich echter afvragen of men bij dit onder werp en bij het vermoedelijke overlij den niet te veel heeft willen regelen. In de periode na de afgelopen oorlog moesten allerlei special» instituten in het leven worden geroepen om het ver mogen van afwezigen en vermisten te beheren. Het is onmogelijk te voorzien wat er na een onverhoopte volgende ramp aan maatregelen moeten worden genomen. Men zegt terecht dat noodrecht niet bij de wet geregeld kan worden omdat het een soort van recht tegen het recht is. In de noodtoestand moeten steeds rechten voor andere op dat ogen blik belangrijkere wijken. Welke dat zijn is niet te voorzien. Ook bij de vermissing en de verkla ring van vermoedelijk overlijden staat ook in het nieuwe B.W., als bij de voogdij, de curatele en het huwelijk de vermogensrechtelijke kant voorop. Wie mag in geval van een conflict het vermogen van de vermiste, de min derjarige, de geestelijk gestoorde of van de echtgenoten beheren? Dit is de eigenlijke vraag waarop men antwoord kan krijgen in het eerste boek van het B.W. De privaat eigendom staat nu eenmaal centraal in ons burgerlijk recht. Dat is op zich zelf zeker te ver dedigen. Een bezwaar is dat het ook in het nieuwe B.W. een nog al weinig over dachte vorm van privaat-eigendom is. Deze vorm stamt uit de wetgeving van de Franse revolutietijd, toen de idee van de privaat-eigendom nog maar net met geweld veroverd was. Pas een goe de veertig jaar later overdachten He- gel en zijn volgelingen dit instituut waarbij zij de privaateigendom erken den als een realisatie van de mense lijke vrijheid in de hem omringende na tuur. Hieruit volgen niet alleen een aantal restricties maar ook een beter inzicht dat veel van de tegenwoordig in onze wetten gevonden conflict-regels overbodig maakt. In de oorspronkelijke opzet van het nieuwe Burgerlijk Wetboek had men zich voor het vermogensrechtelijke toezicht ln al de gevallen die zich voordoen dat iemand namens een an der handelt, zoals de voogd en de cu rator een aparte boedelrechter gedacht. Later heeft men besloten deze toch niet ln te voeren zodat overal waar deze term in de aangenomen tekst voor komt, ze vervangen wordt door kanton rechter. Dit is een van de vele ver anderingen, die voorkomt in de nu aan hangige overgangswet. Deze moet ook regels geven waardoor beslist wordt welk recht er toepasselijk wordt op een conflict dat ontstaat juist als de nieu we wet in werking treedt. De vele procesrechtelijke regels die nu uit het B.W. verdwijnen, moeten elders worden ondergebracht. Min of meer in het voorbijgaan verdwijnt ook de wel aangenomen maar nooit inge voerde wet tot het voorkomen van lichtvaardige echtscheidingen, die een zeer ingewikkelde verzoeningsrege ling bij echtscheiding voorschreef. De bestaande voorzieningen blijven vrij wel onveranderd bestaan behalve dat de president van de rechtbank een dui delijker bevoegdheid krijgt om han gende het proces aan een van beide partijen het woonhuis toe te wijzen. Al met al gaat het om veranderin gen die een groot aantal juridische moeilijkheden zullen oplossen, maar ook nieuwe vragen zullen opwerpen, maar waarmee mensen die geen ruzie maken nooit veel te maken zullen krij gen. schiedenis", aldus de bisschop. „De nieuwe catechese vraagt veel meer in zet en deskundigheid van u. Ik meen dat het hoofd van de school regelmatig, iedere maand, met zijn leerkrachten en met de moderator moet overleggen, hoe telkens weer de catechismus 't best verzorgd wordt. U moet samen zoeken. Pasklaar is het antwoord nergens te vinden". De ouaers blijven overigens volgens mgr. Bluyssen „de eerst ver antwoordelijken voor de godsdienstige opvoeding en beleving van het geloof van hun kinderen". Al zullen zij zich niet rechtstreeks met het godsdienst onderwijs bemoeien (zij zullen dit graag aan de school overlaten), zij kunnen toch laten zien welke waarde de chris telijke boodschap 'n hun leven heeft en ze scheppen in het gezin het kli maat waar het religieuze een vanzelf sprekende dimensie is. Mgr. Bluyssen vroeg dan ook om nauw contact tussen ouders en leerkrachten wat betreft d» hele opvoeding, de geloofsopvoeding in het bijzonder. Om dit te stimuleren moeten ook de schoolbesturen hierin actief zijn en zich niet tot de gelde lijke kant van de school beperken. Hij hoopt via catechetische werkgroepen nog steun aan het onderwijzend perso neel te kunnen geven. Mgr. Bluyssen wees er nog op dat het godsdienston derricht uit moet gaan van de werke lijkheid dat we leven in de twintigste eeuw en in Nederland. „Ook al vinden we het soms minder makkelijk en zou den we soms in een andere tijd willen leven of wensen dat onze tijd ander» was. Er is ook reden om blij te zijn met deze tijd. Er is afbraak zeker, maar ook geboorte van authentiek christendom. Wie rondkijkt, ogen en oren openhoudt, ziet sterk, welke ver schuivingen er in wijze van denken en de werkelijkheidservaring optreden. Als voorbeelden noemde mgr. Bluyssen de discussie rond het ambt van de pries ter, het verschil in levensgevoel tussen jong en oud, de discussie rond gehoor zaamheid, wet en gezag, de discussie over de interpretatie van de H. Schrift en de uitdrukking van geloofsgeheimen. ADVERTENTIE Het Internationale merk voor goedgekeurde tapijten. Interfere tapijt wordt geleverd vla de erkende woninginrichter. (Van onze verslaggevers) HEERLEN, 29 maart Er bestaan plannen voor een prov. theaterbeleid in Limburg, dat gericht is op een nauwe samenwerking van de in deze provin cie bestaande schouwburgen. Het Ini tiatief hiertoe is uitgegaan van de heer G. Heiligers uit Heerlen, lid van Ged. Staten en belast met Limburgse cultu rele aangelegenheden. Wanneer het plan-Heiligers slaagt ral »r een einde komen aan de nu en dan waarneem bare naijver tussen ruidélijke «chouw- burgen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5