Zoeken naar de oorzaken van oorlog en vrede STUTOFES poging tot serieuze aanpak r, GERM DE JONG OVERLEDEN V BOEK K Studenten Leuven Protesteren weer heb ik van sparen willen weten, maar nu... Kamermuziek in Tilburg Mahlers „afscheid" onder Haitink MATEUS ROSÉ 4 P' Fraai succes voor Poolse studenten PROF. GASTON BOUTHOUL König leidt USO westie van touw Cultureel beleid Bachs Triple-concert NEDERLANDS STUDENTENTONEEL PREMIE SPAARPLAN Haagse kunstgalerij „Lied von der Erde" KWESTIE NOG IN BERAAD PANTOMIMEGROEP GEST DONDERDAG 13 APRIL 1967 5 Tijd voor een Prof. GASTON BOUTHOUL Basis voor persoonlijk bezit Sr ANDRE KERSTENS - - E- Germ de Jong. ^eijo Meri: Een kwestie van °Uu>Vitg. J. M. Meulenhoff, Am- Ve"eï-dam. hegf/10 Meri, een jonge Finse auteur köSy ,rnet zijn korte roman Manilla- kw.,aSl een literaire prijs gewonnen en W'1"1 dus in aanmerking voor verta- d6rj n 'n verschillende landen. Ook Ne- behoort daartoe: Jean A. ljn 'fkamp gebruikte voor zijn verta- de Franse tekst. jf0t han aan mij liggen, maar het t0u succes van Een kwestie van be„ z°als de Nederlandse titel luidt, Vgr, ik niet goed. De held van het fPljrj aal' een soldaat uit de tweede we- van°arlog> toen Finland aan de zijde is e nazi's tegen de Russen vocht, C nare kwast. Hij vindt op een t kar in een bos -een touw s0yv intig meter, dat hij als oorlogs- }fie, enin mee naar huis wil nemen. gf.n eenvoudiger dan dat, zult U zeg- °Ver "aaar zo denkt de soldaat er niet lic^" Hij windt het touw om zijn daa arn en kameraden helpen hem er Ze sjorren zo hard, dat de man trej?aars en blauw van wordt. In de karn naar kuis wordt hij onwel. De hee(6raden> andere weer, van de nu kik geworden man willen hem v0*k' houden hem ook een beetje Vq]l ke gek, maar hij verzet zich en «e-F®ngt de reis naar zijn dorp als Uit t bik. Pas thuis begint hij zich verhe kleden en zijn vrouw valt van «f a ing achterover. Zou de kerel een hetk ere onbekende geslachtsziekte "ltd u °Pgel°Pen? A13 ze eindelijk *°Uv» kat er sprake is van een door ®nijdt ze de strengen door, waar- het touw waardeloos maar de j, Althans gered is. (v6r w°rdt in het dorp wat gekletst het v.*?6 zonderling, maar daar blijft (f,r kij. Niet helemaal, want de ge- Ws n dwalen meestal af naar oor- ,Verhalen, tot de honderdveertig IW^ken vol zijn. Er is weinig span- h9al 6 beleven aan dit ongewone ver- Waarvan het meesterschap mij e®l ontgaat. Dbg. (Van onze verslaggever) PaL|.yYEN, april Meteen na hun dentenantie hebben de Vlaamse stu ift d actie voor de overheveling kathol;6 ,Franstalige afdeling van de v°°rtep universiteit naar Wallonië oratie .In het kader van hun ,,0- ders va uimatum" brachten de lei- ^laarnse ?e diverse organisaties van 'h de nn s ,udenten vierentwintig uur Van d? "]Ucht door. ,sdagavond tien uur tot woens- 4e p, betrokken zij de wacht op Markt, voor het administra- sebouw van de universiteit. UaP luchtbedden en matrassen brach- C zij de nacht door. Overdag speel- zij kaart of deden zich te goed Syk warme soep en koffie, die door VpRathiserende caféhouders ter be- stj-g king werd gesteld. De demon- t\(sahten (hun aantal varieerde van tot vijftig) trokken veel bekijks, geregeldheden deden zich niet voor. HAAG, 13 april Bij het di- v5n Faat-generaal voor culturele zaken tre^.het ministerie van Cultuur- Re- ^°rdt6 en Maatschappelijk Werk, ftejri .Per 1 mei een directie inge- h h as' met de beleidsvraagstuk- SeUmvtreffende monumentenzorg, rau- »cherï®zen> archiefwezen en natuurbe h °ikp ng' Hoofd ervan wordt mr. R. 9iw>, nu hoofddirecteur van de Mo- v«rv Uenzorg. Hij wordt ook plaats- tUlfkgend directeur-generaal voor 0mr<rt6 zaken. Qe top van het directoraat-gene kt! j^°°r culturele zaken te verster- »*kelin als eerste stap een kleine staf- k6tlSehg Seci'eëerd, belast met de we- aPpelijke voorbereiding van het (Van een verslaggever) NIJMEGEN, 13 april ,,IN MIJN HART ben ik een paci fist, maar ik doe liever geen keuze, omdat ik meen als wetenschapsman, die neutraal blijft, meer te kunnen doen voor het vraagstuk oorlog en vrede." Prof. Gaston Bouthoul, direc teur van het Instituut voor Polemolo gie, die deze openhartige ontboezeming doet, wil zich helemaal inzetten voor de bestudering van de twee polen: oorlog en vrede. Hij is de directeur van een instituut, dat nauw verbonden is aan de universiteit van Parijs, de Sorbonne, dat zich speciaal bezighoudt met de bestudering van deze vraag stukken. Dit is het oudste instituut ter wereld. Het begin van deze hele onderne ming is zonder „voorbedachten rade" geweest. Vanuit sociologische onder zoekingen is hij vanzelf tot de bestu dering van het ook voor hem afschrik wekkende fenomeen oorlog gekomen. De ellende van de tweede wereldoor log heeft hier zeker een rol in gespeeld. In 1942 was het nog slechts één hoofd stuk van een sociologische verhande ling. Nu heeft hij reeds vele boeken en artikelen over dit onderwerp gepubli ceerd. Prof. Bouthoul is „de uitvinder" van de term polemologie. Deze is afge leid uit het Griekse woord „polemos", dat strijd, oorlog betekent. Zijn opzet BACH WAS EEN ALCHIMIST: zijn Triple-concert dat na lange tijd weer eens op het programma van het Resi dentie-orkest verscheen is daarvan een klinkend bewijs! Het is namelijk sa mengesteld uit edele „metalen" van enige heel uiteenlopende werken als een preludium en fuga in a voor cymbalo en het middendeel van de or gelsonate in b. Bach voegt deze hete rogene elementen samen, trans planteert ze, transponeert en trans formeert ze, maar zo dat men zich nauwelijks op het middendeel na .van hun oorsprong bewust wordt. Voor al in een uitvoering als van woensdag avond in de Kurzaal met Corrie Vier dag als klavecymbaliste, Willem Nos- ke als violist en Jolle de Wit als flui tist, en een sterk gereduceerd instru mentaal ensemble, onder leiding van Willem van Otterio, kwam dit werk bijna als een openbaring tot ons. Hoe verrukkelijk klonk met name het mid dendeel voor drie solisten, met hun zachte luit-achtige tokkelingen, ruizen- de accoorden van het clavecimbel, en de lenige fiorituren van de fluit. Het was perfect musiceren dat het onbe twiste hoogtepunt werd van deze avond. M.M. was om volgens zuiver wetenschappe lijke criteria het verschijnsel oorlog te onderzoeken. Hierbij wil hij geen be paald standpunt van tevoren innemen. Zuiver objectief en neutraal wil hij langs sociologische, psychologische, economische weg de gevolgen maar ook allereerst zo mogelijk de oorzaken van oorlog en het alternatief vrede on derzoeken. In 1945, direct na de tweede wereldoorlog, richtte hij aan de Sor bonne zijn instituut op. De Fransen emotioneel als altijd hadden een aangeboren wantrouwen ten opzichte van de werkzaamheden van zijn in stituut. Dit heeft geduurd tot voor en kele jaren. Eerst toen de Algerijnse kwestie voorgoed was afgehandeld kreeg hij ook van de Fransen de er kenning, die hij internationaal al lang genoot. Door de emoties, die de strijd in Vietnam en Algerije met zich mee bracht, werden prof. Bouthoul en zijn staf vaak ten onrechte als commu nisten en pacifisten veroordeeld. Pole mologie was voor hen iets als een on gegrond pacifisme. De communisten vonden zijn werk volkomen overbodig, omdat zij meenden dat oorlog een ty pisch gevolg was van het kapitalisme en polemologie was voor hen dan ook een derde-rangs lapmiddel om de fei len van het kapitalistische stelsel te verdoezelen. Prof. Bouthoul heeft zich van de kritiek op zijn werk echter bit ter weinig aangetrokken. Het was voor hem eerder een stimulans om zijn werk nog consciëntieuzer voort te zet ten. De resultaten bleven niet uit. Op het ogenblik wordt zijn insti- (Van een onzer verslaggevers) UTRECHT, 13 april Het zevende Studententoneel Festival - STUTOFES - begint maandagavond in de schouw burg Junuthof te Wageningen. Tot en met zaterdag 22 april zullen daar vijf tien stukken door dertien groepen wor den opgevoerd. Het karakter van dit festival wijkt af van de voorafgaande. De keuzemo gelijkheden voor een stuk zijn vergroot omdat het keurslijf van de beperking tot eenacters te zwaar begon te knel len. Hierdoor verschenen er nogal eens slechte produkten op de Wageningse jaarmarkt. Voor het eerst heeft de Stutof es-commissie alle deelnemende groepen ook een opdracht gegeven. Elk gezelschap is verplicht een be paald thema in geen andere decors dan zwarte gordijnen uit te werken. ADVERTENTIE V) Nu moest ik gewoon wel, want het sparen werd te aantrekkelijk. Mijn vrouw en ik sparen nu elk jaar 500,— en naast de normale rente krijgen we vanaf 1972 ieder jaar ook nog eens honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij! En dat telt dubbelaan. Waarom informeert u ook niet eens naar de spaarbewijzen van het Premie Spaarplan? Alle Spaarbanken, Poskantoren, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken en Bouwfondsen zullen u graag inlichten.' Het thema is: een man of vrouw zit al of niet in gezelschap in een ruimte en knikt en/of glimlacht tegen een an der persoon. De uitwerking is geheel vrij, zowel naar aard en aantal per sonen, conflict, tijd, plaats, als naar de aard van de dramatische theatrale middelen, waarmee de productie tot stand wordt, gebracht. De maximale speelduur is twintig minuten. Ook dit jaar ontbreekt het wedstrijd element niet. Naast het juryrapport dat op de slotavond wordt uitgebracht, zullen prijzen worden uitgereikt voor de beste presentatie, de beste stuk keuze en zogenaamde ossekarren voor de beste speelster en speler. De wis- selprijs van de Nederlandse Amateur Toneel Unie, een belichtingsinstalla tie, zal worden toegekend aan de groep met de beste eigen produktie. De jury wordt dit jaar gevormd door Manuel van Loggem, Gerrit Korthals Altes en John van de Rest. Op de middagen van het festival zullen een van de groepen die de avond te voren zijn opgetreden hun presentaties in het publiek bespreken onder leiding van de dramaturg Guus Rekers. Onafhankelijk van het oordeel van de jury zal het bestuur van de Stich ting Nederlands Studententoneel (SN- ST) tijdens het Stutofes de groep aan wijzen die dit jaar naar het festival in Zagreb gaat. De stichting, die zich ten doel stelt de kwaliteit van het stu dententoneel in ons land te verbete ren en regulerend op te treden bij buitenlandse uitwisselingen, heeft al besloten de Utrechtse Studenten To neelvereniging (USTV) naar het fes tival in Nancy af te vaardigen met het spel „Het grauwse diep" van Leo Vroman. In 1968 zal de stichting een .nationale toneelmanifestatie orga niseren en twee studieweekeinden voor studenten-tonelisten. Per 1 september it.s. gaat de acteur Leonard Frank uit Amsterdam optreden als adviseur van de SNST. In de Kamermuziekserie van de Til- burgse Liedertafel „Souvenirs des Mon- tagnards". waar ensembles en solisten van wereldklasse kind aan huis zijn, trad woensdagavond een trio op, ge vormd uit oud-leerlingen van het Bra bants Conservatorium. Het zijn de blok- fluitiste Elly Baghuis, de celliste Lide wij Scheifes en de claveninist Jan Alt hof. Alle drie bekwame jonge mensen, die zich nog een weg moeten banen. Naast hun gewone veeleisende dagtaak brengen zij de speelvreugde op om sa men weinig bekende muziek te maken. Ze presenteren een programma met werken van Italiaanse, Duitse en'Franse barokmuziek voor sopraan- en altblok fluit en continuo, dat wordt gevormd door clavecimbel en cello. Elly Bag huis hanteert beide instrumenten heel goed en is een ware virtuoze op de sopranino. Lidewij Scheifes is een veel belovend celliste, die de sonate in e klein voor cello en continuo van Vivaldi mooi kan spelen. Jan Althof is een uitstekend clavecinist. Zijn kwaliteiten kwamen heel goed tot hun recht in de beide werken van moderne Nederlandse meesters, Suite voor so praan-blokfluit en clavecimbel van Adriaan Bonsel en Cantileno e Ritmi per flauto dolce e gravicembalo van Marius Flothuis. Intelligente en boeiende werken. Het was een plezieri ge avond vol verrassingen. N. tuut, dat aanvankelijk ook door de Franse overheid met enige scepsis werd beschouwd, volledig gesubsi dieerd. Ook met de communisten is de verhouding aanmerkelijk verbeterd. Door verscheidene contacten, zowel op nationaal als internationaal niveau in Frankrijk, is gebleken dat men met hetzelfde ideaal bezield is. Het een voudig afdoen als een mankement van het kapitalisme bleek ook voor de communisten op den duur een niet houdbare stelling voor zijn weten schappelijk onderzoek. Steeds meer komt prof. Bouthoul tot de overtui ging, dat hij door zijn werk tot een grote bijdrage kan komen tot het be vorderen van de wereldvrede. Hij ver wacht hier vooral veel steun van de Kerken en met name van de r.k. Kerk. De jongste encycliek van Paus Pau- lus VI „Populorum Progressio" heeft hij met een warme belangstelling en grote instemming begroet. Dit is voor hem de manier waarop de wereld het probleem van oorlog en vrede moet benaderen. Voor hem ligt de diepste oorzaak van de mogelijkheid tot oor log in het verschil tussen sociale wel stand van de volkeren. Hij beschouwt het als een enorme vooruitgang, dat de Katholieke Kerk in de laatste zes jaar drie Encyclieken kent over het onderwerp van de sociale rechtvaar digheid, terwijl in de negentiende eeuw slechts één Encycliek over een veel grotere, schreeuwende sociale onrecht vaardigheid het licht zag. Vooral in de laatste Encycliek ziet hij een richtlijn voor de gehele wereld bij de strijd om de vrede, want een gevecht om het handhaven van de vrede blijft voor hem een voortdurende opgave van christenen en niet-christenen, voor al len die zich in willen zetten voor het handhaven van de vrede tussen alle mensen, welke ideologie zij ook aan hangen. (Van onze verslaggever) DEN HAAG. 13 april „Haagse Kunstgalerij 1967" heet de manifesta tie, die een aantal Haagse kunstza ken van 9 tot en met 25 juni organi seren op het gebied van de beeldende kunst. Het initiatief is afkomstig van de Haagse wethouder van onderwijs en kunstzaken, drs. H. J. Wilzen. De bedoeling is een uitbreiding te geven aan het typisch Haagse aandeel aan het Holland Festival. De manifestatie is niet officieel opgenomen in het programma van het festival. De rela tie ermee is dat de kunstgalerij wordt gehouden in dezelfde periode als het Holland Festival. De galerij is geen gemeentelijke zaak, zo heeft wethou der Wilzen verklaard. „In het begin wordt de organisatie begeleid door en kele medewerkers van de afdeling kunstzaken, maar verder gaat de ge meentelijke bemoeienis niet", aldus de wethouder. In het toekomstige bouwbureau voor de restauratie en uitbreiding van het oude stadhuis aan de Groenmarkt wordt tijdens de ma nifestatie een „Atelier Haagse Kunst galerij 1967" ingericht, waar het werk van de deelnemende kunstenaars wordt vertoond. Verder zal hier een demonstratie worden gegeven van het draaien van een potterie en van het drukken van grafiek. In de galerieën zal werk worden tentoongesteld van door deze galerie- en gekozen kunstenaars. Er nemen ongeveer veertig Haagse kunstenaars aan deel, in een verhouding van een vijfde beeldhouwers en viervijfde schilders. Aan vijf of zes Haagse kun stenaars zal opdracht worden gege ven een ets te vervaardigen onder het thema „Rond het Oude Stadhuis". Van deze etsen zullen er vijftig wor den gedrukt. Zij zullen worden ge nummerd en gesigneerd en tegen een bepaalde prijs aan belangstellenden beschikbaar worden gesteld. TOEN GUSTAV MAHLER in mei 1911 in Wenen werd begraven, werd er geen woord gesproken en geen noot muziek gemaakt. Zo had hij dat ge wenst. De eerste ti'eurmuziek tot zijn nagedachtenis werd de première van zijn „Lied von der Erde" in november te München. Hij had dat zelf nooit ge hoord. Talloze malen daarna is het, vooral door Walter en Mengelberg, uit gevoerd. Meer nog dan de Negende Symfonie is het Mahlers afscheid ge weest. Nog altijd heeft een uitvoering van „Das Lied von der Erde" de wij ding van een uiterste zielsbe- kentenis, althans wordt geacht die wij ding na te streven. Zonder twijfel heeft ook Bernhard Haitink op het Abonnementscon cert van woensdagavond aan de Van Baerlestraat dat gepoogd. Met het Concertgebouworkest, met Maureen Forrester en Ernst Haefliger, kon hij werken met geroutineerde krachten, nourris dans le Mahler-sérail. Maar hij had ook een kleine storm tegen, en wel de storm des tijds die sindsdien is vervloeid. De epoque dat wij Li Tai Po via Bethge lazen is voorbij. Het eeuwige China vermoeid, wel lustig, indolent en melancholiek be staat niet meer. Wat een dirigent nog kan doen is het terugroepen van een droom die voorbij is. Dat doet hij overigens tevergeefs, want de harde werkelijkheid heeft te diep op ons ingekerfd. En ondanks het feit dat Mahler in dit werk een hernieuwde stijl toepaste verso berde instrumentatie, polyfone elemen ten is de vermoeidheid van de ziel de allesoverheersende tendens. Deze willoze overgave aan de uit zichtloze weemoed is nog slechts te aanvaarden als een esthetische manier van leven, maar kan ons niet meer meesleuren. Bernard Haitink is, wan neer hij niet vurig is, tamelijk fanta sieloos. „Das Lied von der Erde" spreekt hem waarschijnlijk nog niet ten diepste aan. Hij heeft er weinig op ge let dat de tenorpartij verstaanbaar moet blijven, met het gevolg dat Haef liger het uiterste van de stem moest vergen zonder dat hij nog geheel te volgen was. De fluitsolo, die de alt stem omzweeft in „Der Abschied". had verzorgder en indringender moeten zijn. Maureen Forrester zong met veel genuanceerde overgave, maar de stem heeft scherpe kanten, die soms met de zoete tekst in tegenspraak waren. Zo was aan veel details te horen, dat gepoogd werd een oud visioen tot le ven te brengen, waaraan echter het bezielende geloof ontbrak. Zij die alle noten kenden en dat waren er in de zaal stellig zeer velen moesten het ontbrekende uit hun herinnering aanvullen. Een frisse, geestelijk ongecompliceer de vertolking van Haydns 96ste Sym fonie, in D gr., ging hieraan vooraf. v.E. Het USO bracht op zijn elfde woens dagavondconcert in Tivoli, geleid door Gustav König, drie prachtige werken. Het programma was evenwel niet best samengesteld. Naar onze smaak kan men de Tristan-muziek van Wag ner beter niet door een der vijf viool concerten van Mozart laten volgen. En zeker kan men stellen, dat Mozart, voorafgegaan door Wagner, niet ideaal is. Het voorspel en de slotscène uit Tris tan und Isolde klonken prachtig be heerst. En het derde G. gr. terts vioolconcert van Mozart (wegens een tekort aan voorbereidingsmogelijkhe den in de plaats gekomen van het vijfde) kreeg een niet minder ideale vertolking; dank zij de sobere directie, het soepele solospel van Johanna Matzij, en het attente ensemble-werk van het orkest. Het tweede deel van de avond was bestemd voor Bartoks concert voor or kest uit 1943: een altijd nog moeilijke partituur, overvloeiend van verrassin gen en boeiend steeds in sterk geva rieerde fragmenten. Er was hierin naar men weten kan veel werk voor het koper. Had men daarom in het be gin van de avond maar iets van Wag ner genomen. Wk. ADVERTENTIE KtRSTENS W importeur: Collegegeld zal hoger worden (Van onze onderwijsredacteur) DEN HAAG, 13 april Het plan tot verhoging van het collegegeld en het schoolgeld voor het kleuteron derwijs, dat in 1964 werd aangekon digd maar toen niet tot uitvoering is gekomen, zal waarschijnlijk bin nenkort opnieuw maar nu met een verder gaande stijging aan de orde komen. De verhogingen maken deel uit van een pakket van maatregelen tot ver hoging van betalingen voor overheids diensten, die bij het nieuwe kabinet in de pen zijn. In 1956 werd het collegegeld, gere kend vanaf het studiejaar 1954/'55, te ruggebracht van 325 tot 200 gulden. In verband met de stijging van de onder wijsuitgaven en de toeneming van de welvaart kondigde minister Bot in zijn begroting voor 1965 een verhoging van het collegegeld van 200 tot 400 gulden aan. Ook zou de maandelijkse bijdrage voor het kleuteronderwijs verhoogd worden van ƒ1,tot 2,50 met een verruimde vrijstelling aan de vöet. Beide maatregelen vooral de ver hoging van het collegegeld ontmoet ten destijds in de Tweede Kamer veel verzet. Studenten die met een toelage studeren, behoeven geen collegegeld te betalen. Men vreesde, dat met na me de middengroepen en de werkstu denten door de verhogingen getroffen zouden worden. De kritiek gaf minister Bot aanlei ding zijn plannen niet door te zetten. Voor hét achterwege laten van de ver hoging van het kleuterschoolgeld vond hij een compensatie door het verschui ven van de datum voor een verlaging van de leerlingenschaal. De bedragen zijn sindsdien onveran derd gebleven. Het collegegeld van tweehondei-d gulden behoeft na het vierde studiejaar niet meer betaald te worden. Wanneer het plan-Bot thans opnieuw zou worden uitgevoerd, zou met handhaving van de huidige regeling voor de bursalen en met vrijstelling van collegegeld na het vierde studie jaar de verhoging gerekend over het begrotingsjaar 1967 het Rijk De laatste bohémien ER IS OVER de kunstschilder Germ de Jong in de loop van zijn lange le ven veel gezegd en geschreven. Nu hij gestorven is, in Overveen, in de on middellijke nabijheid van zijn stad Amsterdam, komen er allerlei kleuri ge dingen in je op, herinneringen die onverbrekelijk met deze man zijn ver bonden en die meestal Amsterdam als décor hebben Adriaan Roland Holst heeft hem elf jaar geleden, bij zijn zeventigste ver jaardag, op de huldiging in het Ste delijk Museum toegevoegd: „Ik ben van mening dat je ondanks je tekort komingen als mens en kunstenaar al tijd op goede voet met het leven hebt gestaan." Roland Holst kon dat zeg gen en Germ de Jong accepteerde het van hem. Het diepgaand plezier dat hij in het leven had kwam vooral tot uiting in zijn kunst. Voor wie hem slechts oppervlakkig kende was hij een ietwat stugge man, die je aan het schrikken kon maken door plotselinge kortaffe opmerkingen als hem iets niet zinde. Maar achter die knoestig heid was er een warm hart, dat het leven bijna met een devotie was toe gedaan. Germ de Jong tekende en schilder de als iemand die voortdurend ver liefd is op de natuur. Als een echte ouderwetse reiziger trok hij er op uit om de onverwachte plekken te vin den, of dat nu op Ameland was of in de Provence onder het harde licht van een zuidelijke zon. Jarenlang is hij op reis geweest, woonde in Parijs, waar hij op een tentoonstelling nog een zilveren medaille wist te verove ren, later in Marokko en Portugal, Spanje en Italië. Hij schilderde ook veel in Amsterdam, de stad die hem telkens terugzag en waar hij hoog bo ven de Blauwbrug, op een zolder aan de Amstel zijn atelier had. Daar zijn vele van zijn dichterlijke werken ont staan, daar bloeiden de stillevens en de bloemenschilderijen, daar werkte hij zijn reisschetsen uit op die heel persoonlijke manier, waardoor hem overigens bespaard bleef ergens „bij te horen". Dit laatste deed hem al tijd veel plezier en hij liet met be wonderenswaardige strijdbaarheid zijn talenten rijpen zoals hij dat zelf wilde. Bij zijn heengaan is er nog één as pect dat benadrukt dient te worden. Met hem verdwijnt een der karakte ristieke figuren van een schilderach tige generatie van bohémiens, die eens de stad Amsterdam de fleur ga ven, die nu aan het verdwijnen is. Het V. v jx was de generatie die min of meer rond Arti et Amicitiae gegroepeerd kan worden in de dagen dat de revo lutie nog buiten de grenzen woedde. De eenling Germ de Jong heeft zich niet in blinde behoudzucht willen handhaven toen de gevestigds ver worvenheden wankelden maar in stijl, waardigheid en humor omdat hij was die hij leek. De eenvoud, zuiverheid en poëzie van zijn werken blijven als overtuigende bewijzen van zijn talent. F. Du. bruto 4,5 min. aan extra inkomsten opleveren. Er moet echter rekening mee worden gehouden, dat door ds verhoging van het collegegeld het aan tal bursalen zou toenemen, met als ge volg een lager netto voordeel. Men zou ook kunnen overwegen het bedrag van tweehonderd gulden te handhaven, maar de vrijstelling van het betalen van collegegeld te schrap pen. De inkomsten zouden hierdoor stijgen met circa 3,4 min. gulden, maar te verwachten is, dat de uitgaven voor de beurzen met een gelijk bedrag zou den moeten worden verhoogd. Als ook na het vierde jaar college geld betaald zou moeten worden, zou den de universiteiten en hogescholen voor 1967 kunnen rekenen op een ver hoging van de inkomsten met ca. 4,4 min. gulden. Als de studenten met een toelage niet vrijgesteld zouden worden van het betalen van collegegeld, zou de verhoging 6,1 min. gulden worden, maar in dat geval zou het beurzen bedrag met 1,7 min. gulden stijgen. Van maatregelen, waardoor ook de bursalen collegegeld zouden moeten betalen, zal de schatkist niet of nau welijks wijzer worden. Het lijkt dus eerder te verwachten, dat gezocht zai worden naar vermeerdering van de in komsten door verhoging of uitbreiding van de collegegelden met handhaving jb van de huidige vrijstellingsregeling voor degenen, die met een toelage studeren. Bij de genoemde berekeningen is uit gegaan van de verhoging, die minister Bot destijds in het hoofd had. Het moet echter zeker niet uitgesloten worden geacht, dat het nieuwe voorstel verder zal gaan. Dit geldt ook voor de verhoging van het kleuterschoolgeld. Zou hierbij het plan-Bot (verhoging van f 1,— tot 2,50) worden gevolgd, dan zou dit een meeropbrengst van ca. 7,6 min. gulden opleveren, maar ook bij deze „retributie" zullen de plannen vermoe delijk verder reiken. Wat er precies uit de bus zal ko men, is nog niet bekend. De kwestie is nog in beraad. EEN STERK SLOT-APPLAUS van een geheel bezette zaal van het ge bouw K. en W. in Utrecht bracht gis teravond de algemene bewondering tot uiting voor het eerste optreden in ons land van de Poolse pantomime- groep Gest met een programma geti teld, „Waar". Het bestaat uit acht delen. In het eerste, aangeduid als „Etude" wor den de mogelijkheden en technieken van de pantomime geïntroduceerd. Daarop volgt „Waar" dat deze kunst al scherper omlijnt; meetkundige fi guren, natuurkundige verschijnselen en wetten, werk en liefde worden uit gebeeld en één speler vertolkt de rol van de mens daarin. Het derde onder deel drukt de strijd uit tussen geest en materie. Vervolgens verschijnt het bekende pantomimebeeld van De Kooi een metafoor over de vogel die zijn vrijheid verkiest, maar door de hard heid van de wereld terneergeslagen weer in zijn beschuttende omgeving te rugkeert. Na dit vierde deel onderbraken de Poolse studenten op de première avond de cyclus voor twee speciale scènes: De Paraplui en Het Duel, die beide directer op de verbeelding van de toeschouwer inwerken. In De ka lender der liefde werd de draad van het verhaal weer opgenomen: twee geliefden en een liefdespaar beelden de gang van het leven uit in de jaar getijden van het menselijk bestaan; men ziet ze jong-verliefd, middelbaar- rustig, oud-gebrekkig en tot slot to taal verstild. „Hun gezichten" laat vervolgens zien dat een grote serie voorwerpen voor dagelijks gebruik prachtig in pantomime uit te beelden zijn. Het deel „De schoenpoetsers" is daarop aansluitend een anekdote over de betrekkelijkheid van de rijkdom. „De lieverdjes" tenslotte geeft het verhaal over de schijnbare onschuld van kinderspelletjes en de negatieve invloed die „spelletjes" van volwas senen daarop kunnen hebben. Voor amateurs levert de groep van veertien jongens en vijf meisjes een unieke prestatie, die wij in ons land niet kennen. Voor velen die nog wei nig vertrouwd zijn met de pantomi me-kunst is het bijzonder nuttig naar het optreden van dezx jongeren uit Wroclaw het vroegere Breslau te gaan kijken. Wel verdient het aan beveling van tevoren toelichtingen op het programma te lezen. Het verge makkelijkt de herkenning van de be doelingen. De Polen zijn nog te zien vanavond in De Lantaren te Rotter dam, vrijdag- en zaterdagavond in Amstei-dams Sigma-centrum, zondag in de Stadsschouwburg Groningen en maandag bij de opening van het Stu tofes in Junushoff, Wageningen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5