Denkt u dat een standaard-oplossing uw automatiserings - probleem volledig dekt? ASTU bevestigt haar succes WAGENINGSE STUDENTEN OP EIGEN TONEEL Cockburn's Ports koel geserveerd, hart verwarmend EEN MUSICAL BIJ DE OPERA STUDIO EXAMEN TIJD Belegging en belegde broodjes BOEK Vakopleiding van „Ons Leekenspel" COCKBURN'S Dilettantische voorstelling Drs. J. Schiphorst onderscheiden Bedrijfsrekenen huwelijk, kwartet Wetenschappelijke leidingen Twente Schey bij Utrechtse Kring Van Gogh-tekeningen in Zürcher Kunsthuis Wij weten zeker van niet. Het zou te mooi zijn, als dezelfde standaard-oplossing in software even goed paste op uw automatiserings probleem als op dat van een collega-onder neming in het buitenland. Waarmee wij het belang van een programmabibliotheek niet in twijfel trekken. Wij werken er zelf mee. Maar voor ons is het de basis waarop wij verder gaan. Een standaard-oplossing voor uw programmering vullen wij aan. We spitsen haar toe op het specifieke van uw problemen Dat kunt u zien als een bijzondere dienstverlening. Maar dan een service, die wij gewend zijn te geven. ELECTRO LOGICA Tijd voor een COCKBURNS Parkeren op Malieveld Hongersnood in India ADVERTENTIE Onze computers hebben - ook commercieel gezien - hun voordelen duidelijk bewezen. Ze zijn en worden ingezet bij tal van grote en middelgrote ondernemingen in een aantal Westeuropese landen. Voor administratieve doeleinden. Een computer als de EL X8 ook voor opdrachten van zuiver tech nische en specialistisch wetenschappelijke aard. AUTOMATISEREN VOORUITZIEN DENKEN AAN ELECTROLOGICA N.V. Efeetrologlca, Stadhoudersplantsoen 214, Den Haag. Tel 070 - 5146 41. Geey.* Paard Van Beek: Het Mexicaanse de c ^e' Brugge/Utrecht, Desclée ar0uwer. <t\i an de verhalen die Geert van Beek "Bs bundelde in ,,Het Mexicaanse ^le zou Se kunnen zeggen dat ze va], vier onder de noemer „gruwelijk" Ws11'We' is de eruwelÜkheid tel- Vi ï^eld wordt een snikhete dag bui- een wurgend benauwende, bij- tigU Pocalyptische ervaring voor de ik- 1 sf 6n diens vriend, maar vlak vóór brengt de verschijning van een v6 deze ervaring tot de propor- een droom, zij het een nacht- ?chiin achtige, terug. Door het ver- V nn van dit paardje, waarmee nfeek °P een binnen dit verhaal l|» manier het vertederende kW? bestaan heeft willen verbeelden, i G ik-figuur gered uit een af- >°fdt jjke en gruwelijke wereld, al fl hot niet nis realiteit verbeeld. slotverhaal ,,De ontspoorde St Wordt de hoofdpersoon juist o't ,Ge realiteit, de gruwelijke, reali- ah de in een concentratiekamp !r®Ven e J°od, een nachtmerrie inge st Al moet direct worden gezegd Uer ®ert van Beek een boeiend ver- haïrv1S' t°ch balen deze verhalen, Jet an veel goeds te zeggen valt, 'et *t niet. Is de gruwelijkheid in Je jGrste verhaal te artificieel en kun p doordat het verhaal aan het %Ur hele slag om maakt, eraan w n' in het laatste verhaal wordt erkelijk aanwezig gestelde en ,'otte ^an bedachte gruwelijkheid ten- 1 °kk»ln de nachtmerrie zo scheef ge- dat het verhaal zichzelf een Jopj Wegel voorhoudt, zodat het ge- V gov" nog de indruk maakt dat het Was waar te zijn, hetgeen %sto niet met de werkelijkheid over- KtsteIïltl Deert van Beek heeft in het Verhaal in deze bundel een nacht- 8 ge,? verteld die niet werkelijk genoeg j 0rden en in het laatste verhaal wgfw® Werkelijkheid te veel een nacht- o .Semaakt. In het verhaal „De *1 a,« ant van de mist" wordt weer a êevl r facet van gruwelijkheid vorm v. h- Het moet gezegd worden dat ldutllenging van realiteit en ver- yig wg dit verhaai van de man die ^Vpjjeder op haar eigen begrafenis kan een beel aparte sfeer geeft, jjor a Ik voor de erin verwerkte hu- J?ttp 6lnig waardering opbrengen. Het >t ry,Verhaal „1 april" tenslotte is ^Wj\eer geworden dan een wat uit- ■1 „5.® anekdote rond de opvattin anders. In het titelverhaal bij- jyWji^r geworden dan een wat uit h b v= anekdote rond de opvattin *t0aan een kind over dood en hier- P. M. MOREL 19 april Na overleg V;?hei1 - technische hogeschool Twente l/ripj.' de Koninklijke textielfabrieken ta,Uav,;al-Ten Cate NV te Almelo, de flf 0 p Signaalapparaten NV te Hen- *ih bip de NV Philips' computerm ui? ir,, Apeldoorn besloten een atich- liikbi a "6t leven te roepen die de Q^agt Stichting Wetenschappe- Stj geleidingen Twente (S.W.O.T.) en V^ti^stigd is te Enschede. Deze kijvMew? stelt zich ten doel het be- jwSen van wetenschappelijke vor- dtie 0rtgezette opleiding, in eerste ba'JVpv, van personeel werkzaam bij y. en instellingen. De stichting Vp^hiapd doel te bereiken door het V*Vren van cursussen in samen- lif Gdtp .biet de technische hogeschool o b Vn Enschede en andere instel- gp°r wetenschappelijk onderwijs. Sinjdin a°emde bedrijven hebben deze tó* bpuln het leven geroepen, daar haykp /wefte bestaat aan wetenschap- \aea „J itiing van bedrijfsfunctiona- 5*11* d,001 de Twentse industrie en i*°t J"gebjke opleidingsmogelijkhe- *t>ds V toe slechts in het westen bonden worden gevonden. VOOR WIE HET STUDENTENTO NEEL met enige aandacht volgt, viel er op de tweede avond van liet Wageningse STUTOFES niet zo veel te bele ven. De groep De zingende Tractor" speelde onder re gie van Marijke Frijlink op eigen terrein schouw burg Junushoff een zwakke eenac- ter van de Fransman Frangois Pali- ard; de ASTU uit Utrecht bevestigde haar succes eerst met de Hamlet-adap- tatie van Charles Marowitz en daarna met Darts" van Lodetoijk de Boer. De twee deze avond optredende ge zelschappen bleken met de verplichte improvisatie niet hun sterkste troeven uit te spelen. Als men de titel van het werkje van Paliard „Vergeten" als gebiedende wijs opvat, zit men er niet ver naast. Het stuk laat de reacties zien van een aantal mensen na de val van een al lesvernietigende bom. Een ernstige ge heugenstoornis van de getroffenen vormt het voorspel tot hun einde. Ieder voor zich ervaart dit „vergeten" op eigen manier. Veelal blijkt men zich aan één enkele gebeurtenis uit het weg ebbende leven vast te willen klampen. Langzaam ontglipt echter iedereen ook deze laatste strohalm. Tekst noch handelingen vermochten de zaal te boeien. Was hiervoor de schrijver de hoofdschuldige, het speel- technische vermogen schoot ook te kort. Scholing in spraak en plastiek is een dwingende noodzaak voor deze spelers. De verplichte improvisatie op het thema: „Een man of vrouw zit al of niet in gezelschap in een ruimte en knikt of glimlacht tegen een per soon" hadden de Wageningers vrij sim pel opgelost. Van een te bed liggend manspersoon ziet men slechts één been en men hoort zijn stem, waaruit men zou kunnen opmaken dat er iemand bij hem ligt. Het was niemand doch iets: eert telefoontoestel. Een leuk grapje, waarmee misschien een lichtelijk ver zet tegen de verplichting gedemon streerd werd. De ASTU moest deze avond haar „Hamlet" en „Darts" spelen in een ruimte die minder geschikt is voor beide stukken. De kiekkast van Junus hoff heeft nu eenmaal niet het per spectief te bieden van het rond-toneel. Er ging daardoor uiteraard iets verlo ren van het knappe spel van o.a. Hugo Heinen als Hamlet, Marius Crans als de koning in Darts en diens nar ge speeld door Cees van Ede. Niettemin stak de Utrechtse prestatie bijzonder gunstig af bij al het tot nu toe ge toonde. In de improvisatie bleek de ASTU uiterst zwak te zijn. De zaal reageerde door met de rug naar het toneel te gaan zitten. Duidelijker kon het niet. De belangstelling bleek vergeleken bij de openingsavond maar weinig te zijn teruggelopen. Het Wageningse in wonertal is voor deze week met ruim zeshonderd theaterlopers vermeerderd. FRANC STRANGER BUSSUM, 19 april. Het instituut van de stichting Ons Leekenspel te Bussum begint in september van dit jaar een nieuwe cursus in de vakop leiding verbale en dramatische expres sie te Deventer. Deze staat open voor hen die in on derwijs en in 't jeugd- en volksontwik kelingswerk op verantwoorde wijze lei ding willen geven aan de expressie. Ook zal tezelfdertijd in Bussum een nieuwe eerstejaarscursus beginnen van de middelbare vakopleiding verbale ex pressie. Deze opleiding is gericht op de vorming van docenten verbale ex pressie bij het middelbaar en hoger on derwijs. De lessen van de eerste oplei ding worden gegeven op vijftien zater dagmiddagen er in zes weekends. De ADVERTENTIE Alleen een Port van het Huis Cockbura's biedt u deze verrassende, verfrissende eigenschap. Proef Cockburn's Port licht ge koeld. Of serveer het met een blokje ijs; geniet van die extra milde gloed. Een hart verwarmende fonkeling in ieder glas. Want neem de mooiste wijnen van Oporto; voeg er 150 jaar ervaring aan toe - en u hebt Cockburn's -ronde, milde wijnen, een tikkeltje droog.Ports, die natuurlijk even groot blijven, wanneer u ze serveert op kamer-temperatuur. En als u houdt van de karakteristieke smaak van Witte Port, proef dan Cockburn's Dry Tang. één van 's werelds voortreffelijkste wijnen. cursus duurt twee jaar en wordt afge sloten met een examen. Het lespro gramma omdat o.m. creatief spel, toneel en regie, poppen-, schimmen- en maskerspel, zang, dans, mime, voor dracht, grime, kostuums, dekor en licht. De middelbare opleiding bestaat uit vijf afdelingen: wetenschappelijk deel, onder leiding van prof. dr. R. C, Kwant, stemvorming door Maria Brandts Buijs, bewegingsleer door Ka- rel Poons, improvisatie door Maria van Mackelenbergh en voordracht door Wil lem Tollenaar. DEN HAAG, 19 april Op het Malieveld langs de Koningskade en de Boorlaan komt parkeergelegenheid voor vierhonderd auto's. Op technisch niveau wordt nagegaan hoe onder het Malieveld een parkeergarage tot stand kan worden gebracht. VAN DE TWEE vierledige reeksen Schubertliederen, die de bas-bariton Herman Schey, in samenwerking met de pianist George van Renesse, op het gisteravond in K. en W. te Utrecht gegeven uitwisselingsconcert van de Utrechtse Kring gezongen heeft, be gon de tweede serie met de „Erl- könig". De twee artiesten namen de ze huiveringwekkende dramatiek, zon der in de voordracht aan suggestie iets te kort te komen, in een zo over stelpend tempo, dat de bewonderende luisteraar haast tijd te kort scheen te komen, om het lugubere gegeven, be halve als meesterlijk muziekstuk, ook als reflex op een aangrijpende gebeur tenis ten volle mee te beleven. Het was zeker om de manier van brengen een gebeurtenis. En direct daarop durfde men te laten volgen de innige lyriek van het melodieuze lied „An Sylvia". In dictie had Schey toen reeds iets zeer bewonderenswaardigs gedaan aan het slot van „Der Wan derer an den Mond". En de pianist benaderde in zijn spel het pure van een klankdicht op het einde van „lm Frühling". Na de pauze wekten drie Michel- angelo-iiederen van Hugo Wolf een innige sfeer. En een verrukking was het welkom „Zum neuen Jahr": een der drie overdenkende Mörike-liederen van deze componist. Dat Schey na de speelsheid van „Der Rattenfanger" met twee balladen van Loewe („Klei ner Haushalt" en „Hochzeitslied") de stemming van dankbaarheid in de zaal opnieuw tot een hoog niveau bracht, laat zich begrijpen. En de pianist mocht er rijkelijk in delen. Wk ZÜRICH, 18 april In het Zürcher Kunsthaus zijn tot 4 juni 100 tekeningen van Vincent van Gogh tentoongesteld ter gelegenheid van het vijftig-jarige bestaan van de Nederlandse Handels kamer in Zwitserland. De tentoonstel ling werd geopend door de Nederland se ambassadeur in Zwitserland, dr. E. Star Busmann. De tekeningen ijn in twee zalen on dergebracht. In de begeleidende cata logus, die rijk geïllustreerd is, schrijft de voorzitter van de feestvierende han delskamer, de heer G. van Riemsdijk dat ongetwijfeld vele kunstvrienden in Zwitserland zich over deze expositie zullen verheugen. „CHAMBREE SEPAREE" is de titel van een musical die naar een verhaal van Guy de Maupassant gemaakt is door Gillian Hume en Frans Boerlage op een muziekje van Temple Abady. Met begeleiding van een combo onder leiding van Cor Lemaire werd het stuk in de regie van Frans Boerlage op gevoerd door de Opera Studio en dit geschiedde in het Kurhaus Paviljoen te Scheveningen. Het zal dezer dagen herhaald worden in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Doelen en in juni te Amsterdam, als daar eens een zaal vrij komt. Dit zijn de uiterlijke feiten, waaraan verder niet veel leuks valt toe te voe gen. De Opera Studio verklaart het (Van onze verslaggever) DEN HAAG, 19 april Drs. J. Schiphorst, die van 1 juni 1953 tot 1 januari 1967 Romeins correspondent van het dagblad De Tijd is geweest, is door Paus Paulus VI benoemd tot ridder in de orde van Sint Gregorius de Grote. De onderscheiding is dezer dagen ten huize van drs. Schiphorst, die sedert 1 januari werkzaam is als chef van de Haagse redactieploeg van De Tijd, aan hem uitgereikt door de Nijmeegse hoogleraar prof. dr. W. Grossouw. Aan het eind van het oude jaar had den de vele Romeinse vrienden en re laties van onze medewerker in een druk bezochte receptie op het Neder lands College te Rome afscheid geno men van hun populaire collega en hem bij gelegenheid van zijn terugkeer naar het vaderland met vele ge schenken van hun sympathie blijk ge geven. leerzaam te achten haar leerlingen de gelegenheid te geven een musical ter -r doen. Wat er te leren valt hangt af van de leraar, in casu de regisseur, Er zijn in Nederland ettelijke vakken in het muziektheater vacant, maar niet op het gebied van de musical. Er be staan hier mensen die dit vak werke lijk kennen. Zij worden niet tot d» dienaren van de Kunst met een grote K gerekend, maar zij weten er iets van. Niet zij echter waren bij deze instudering betrokken. Men zag dus een complete leerlin genopvoering, of eigenlijk minder dan dat, aangezien de toeschouwer bijkans verblind werd door de fouten van het dilettantisme die hem in de ogen spron gen. Het is misschien wel aardig om eens te vinden dat een musical zo nuttig is voor leerlingen, doch men dient te bedenken dat het in dit geval heel bijzonder moeilijk is, omdat deze leer lingen niet alleen het vak nog moeten leren maar zich bovendien aan het in lijven zijn in de Kunst met een grote K, hetgeen niet bepaald een natuurlij ke gesteldheid oplevert voor het doen van een musical. Hier werd dus voor de instructie een hele vakman vereist. Ondanks alle vakkundige inspanningen van Cor Lemaire en zijn mannen in de muzieksector werd het bovenop het toneel geen musical. Tussen beneden en boven bleven de kamers gescheiden, maar daar ging het niet om in het stuk. L. H. NIEUW DELHI, 19 april (Reuter) De regering van de Indiase staat Bi- har heeft zeven streken met meer dan twaalf miljoen inwoners tot hongerge- bied verklaard. Er is een catastrofaal tekort aan voedsel en water. In d# gehele staat Bihar zijn naar schatting 36 miljoen inwoners in 48.000 dorpen door de droogte getroffen. De moesson begint pas over anderhalve maand. .i Importeurs: Koopmans Bruinier N.V. - Amsterdam. (Van onze onderwijsredacteur) DEN HAAG, 19 april ïn sommige gezinnen met kandidaten voor VHMO- en MULO-examens schijnt vanmor gen om zes uur de eerste wekker te zijn afgegaan. ,,Sta drie uur voor het begin van het examen opontbijt uiterlijk twee uur voor het examen, neem daarna een half uur lichte li chaamsbeweging (wandelen, harken of schoffelen) en ga vervolgens tot het moment van vertrek over in horizon tale houding". Aldus de raad van een leraar aan zijn examenklas maar zes uur is wél vroeg om een examen dag te beginnen... Er zijn geen gegevens voorhanden omtrent de omvang van het matineuze wandelen van de kandidaten, noch over het bijwerken van tuinen of groenstroken. De examenbedrijvigheid zelf onttrekt zich nog meer aan de publieke waarneming. Buitenstaan ders kunnen zich nauwelijks voorstel len op welk een enorme schaal er vandaag schriftelijk werk is gemaakt. Na de eerdere start van een groep MULO- en Handelsdagschool-leerlingen zijn vanmorgen ook de Gymnasium-, de H.B.S.-, de M.M.S.- en nog weer andere MULO-kandidaten met hun op gaven begonnen. In totaal ruim 60.000 ploeteraars. De kandidaten voor het katholiek MULO-A-examen hebben hun „schrif telijk" er echtei al weer opzitten. Het werk voor Engels (l'/s uur) wordt dit keer als een van de moeilijkste onder delen van het examen beschouwd. De vertaling bevatte diverse woorden en zinsconstructies, waarmee men in de knoop kon raken. De in het Engels te beantwoorden vragen vielen na deze moeilijke inzet wel weer mee, maar ze vergden toch ook goed nadenken en de te vertalen zinnen brachten nog al wat grammaticale lastigheden mee. Het wachten is nu maar op de beoor deling... De Franse vertaling een auto krijgt benzinegebrek op weg naar Chamonix leverde minder moeilijk heden op. Het werk wordt „vrij pit tig" genoemd, maar ook „reëel en vrij van moeilijk te vertalen natuurbe schrijvingen en gemoedsbewegingen". De vragen dwongen tot het geven van eigen antwoorden in het Frans. Bij Algebra (IV» uur) werden de MULO-A-kandidaten getest op hun kennis van wortels en letterexponen- ten. Verder moesten ze vier vergelij kingen oplossen, waaronder twee inge klede. Een gevarieerd pakketje opga ven waarvoor de gemiddelde kandi daat volgens de deskundigen zeker een voldoende kon halen. Bij Bedrijfsrekenen (vijf kwartier) moesten de kandidaten o.a. voor een restauratiebedrijf de kost- en verkoop prijs van koffie en belegde broodjes uitrekenen. Niet te lastig, heet deze opgave maar die ene kandidaat, die bij de kostprijs van een broodje ham op maar liefst f 11,40 uitkwam, blijkt er toch wel moeite mee gehad te hebben. De andere opgave wordt de lezer hiernaast als huiswerk aangeboden. Het commentaar luidt, dat er geen bij zondere problemen aan dit beleggings- geval vastzitten. Een zegsman meldt zelfs: „Misschien iets te conventio neel". Men oordele zelf. F. v.d. Geest heeft een vermogen dat hij als volgt heeft belegd: 1. in een huis van 36.000,-; hierop rust een 6 procent hypotheek van 20.000; 2. in nominaal 10.000 7 procent staatsobligaties met jaarcoupons te gen de koers 99'/» procent; 8. met 10.000 neemt hij deel als com manditaire vennoot in. de zaak van zijn broer G. v.d. Geest; 4 2.500 op een spaarbank ft 4 pro cent. b. Hoe groot is het vermogen van F. v.d. Geest? Het huis verhuurt hij voor 180 per maand. Onderhoud: 10 procent van de jaar- huur. Belastingen 60. Afschrijving 15 procent van de jaar- huur. Het huis is verzekerd tegen brand schade voor 40.000; de premie be draagt 0,8 promille. b. Wat is de netto-opbrengst van het huis? Bij verzilvering van de coupons brengt de bank 'It procent provisie in rekening. c. Wat is de netto-opbrengst van de staatsobligaties? In 1966 bedroeg de winst van de commanditaire vennootschap 25.300. Deze winst wordt als volgt verdeeld: G. v.d. Geest ontvangt 5 procent van zijn kapitaaldeelname ad 80.000. F. v.d. Geest, de com manditaire vennoot, ontvangt 4 pro cent van zijn kapitaaldeelname. De resterende winst komt voor 5 procent toe aan de commanditaire vennoot. d. Hoeveel ontvangt F. v.d. Geest uit de commanditaire vennootschap? e. Hoeveel procent maakte F. v.d. Geest van zijn totale vermogen? (2 dec.).

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5