Tom Poes mdeMaaxiblaffers KRONIEK Boude wijn de Groot krijgt gouden plaat Televisie Radio Brieven van lezeïg THE LIVING THEATRE SHERRY Je m g m MAX HERSCHEL DR J. VAN RIEMSDIJK Duitsers filmden eigen misdaden Grensrechters in de Biesbosch \e:e>t Glenn in LeideI) H Ki Mi Ansichtkaarten van prinsenkind Spectaculaire zijsprong DONDERDAG DONDERDAG GOUD Getto van Warschau op NCRV-scherm, De kloosterwereld Voetbal Annuario Pontificio VRIJDAG VRIJDAG cloo^ ni err es- DE TIJD DONDERDAG 20 APRIL 1967 MAX HERSCHEL dubbel bij een prins 6xf De persverslagen blijven kort op vage Vuursche dagen. Alleen als er gevoetbald wordt dan schrijft men: pers verslagen. CHRONOS Dr. J. VAN RIEMSDIJK "Mi 6022. Tom Poes had de onder aardse gang ge volgd, totdat hij opnieuw voor een deur kwam. Deze bleek toegang te geven tot een grote ruimte, die vol eigenaardige machinerieën stond. Op het mo ment dat hij bin nentrad plofte er juist een SOP-lid uit een trechter. Het ventje werd opgevangen op een glijbaantje, dat naar beneden voerde, en het kwam zodoende terecht voor een bank waarop reeds twee collega's gezeten waren. Deze schonken echter geen aandacht aan hem. Ze zaten onbewogen voor een luidspreker waaruit een een tonige stem klonk. „Maanblaffers vermommen zich goed en ze dringen zich overal in", sprak deze. „Soms vindt men ze op belangrijke posten. Ze vormen een groot gevaar..." „Juist", mompelde Tom Poes. „Hier worden de robots dus ge maakt, en die luidspreker dient om hun geluidsbanden te voeden. Zo leren ze praten. Het is heel knap, werkelijk!" Hij liep zoekend door de zaal, totdat hij een grote schijf Se werd, die in de zijkant van een toestel bevestigd was. .jf, „Dit lijkt me een soort regelaar toe!", vervolgde hij tot zlC 0 „Hiermee zal de produktie van de Soppers wel bestuurd 0 Als ik dat geval nu eens stil kon zetten zou ik een heel eino Maar hoe doe ik dat?" Hij bestudeerde peinzend de vreemde tekens op de wijzerP maar in deze bezigheid werd hij gestoord door het geluid vaU naderende voetstappen... Nederland I Nederland II België Nederlands België Frans Duitsland I Duitsland II België Frans Duitsland I Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 m. Brussel 324 m. Hilversum II 298 m. Hilversum III 240 m. Brussel 324 m. 3. Het Land van Maas en Waal heeft Boudeioijn de Groot een gouden plaat opgeleverd. De Gorinchem- se Ridder van Rappard overhan digde hem de trofee in het slot Loevenstein. DRY PALE MEDIUM DRY Duitsland II Nederland I WACHT EFFE. NIKS ZEGGE. NI.. HU WERD GE RAAKT DOOR 'N METEOORTIJDENS DE OPERATIE EEN KUDDE BUFFELS TRAPTE HEM PLAT HIER IS BAS WEER VèilC, [■llY *- tf- VARIANTEN Max Herschel (60 jaar) is een opval lende figuur onder de tientallen foto grafen, die dag in dag uit kasteel Drakensteyn belegeren. Niet alleen door zijn gelijkenis met Alfred Hitch cock, maar vooral ook door. zijn kalm te. Rustig wacht hij zijn kansen af, zijn camera met indrukwekkende telelens voortdurend onder handbereik. De fo to, waarom het hem deze keer te doen is, moet door prins Claus gemaakt wor den. Max Herschel kan er slechts het beste van hopen. De eerste foto's, die de prins van de baby maakt, worden door het ANP over de hele wereld verspreid. Maar er schieten altijd wat negatiefjes over, weet Herschel uit ervaring. De rech ten berusten bij de Rijks Voorlichtings Dienst, die voor de verdeling zorgt. Die overblijvende en dus exclusieve kiekjes worden door Herschel en zijn vakbekwame medewerkers in 'n record tijd tot ansichtkaarten verwerkt en aan zo'n vijfhonderd Nederlandse boekwin kels gestuurd. ,,Ik kijk niet op een miljoen kaarten, maar hoop wel dat ik een paar verschillende portretjes kan krijgen. Aan een soort kaarten heb ik niets, dat kost meer dan 't opbrengt. „Maar al zou hij het met één foto moe ten doen, dan nog geen probleem. Hij kent een technisch foefje, waardoor hij toch verschillende kaarten kan uit geven. Heeft hij geen concurrentie? „Na tuurlijk wel. Maar door onze jarenlan ge ervaring kunnen wij het spelletje snel spelen. Het ontwikkelen van de foto's en het drukken van de kaarten is altijd een race tegen de klok. Het gaat er om nèt even eerder te zijn dan de anderen. Winstgevend is het nauwelijks. Ik beschouw het meer als »en service aan mijn vaste klanten". Max Herschel is eigenaar van het fotobureau ,,'t Sticht" in zijn geboor testad Utrecht. Hij moet het vooral hebben van de massa-verkoop van fo to's van film- en tienersterren. Hij prijst zich gelukkig, dat hij zich de „lijffotograaf" van Adamo mag noe men. Vóór de oorlog zat hij in dames- confectie en herenmode, in Amsterdam vooral, maar ook in het buitenland. Toen hem dat teveel werd, keerde hij terug naar Utrecht, waar hij enige da meshoedenzaken begon. „Mijn moe der had zo'n zaak. Die nam ik over met nog een paar andere erbij". Op een dag maakte hij door stom toeval in de schouwburg een foto van Else Mauhs, die flauw viel in de ar men van een acteur. Op dat moment begon zijn carrière als fotograaf, al wist hij het zelf nog niet. Een dag later bood hij het Utrechts Dagblad de foto aan. De hoofdredacteur nam het hem hoogst kwalijk, dat hij er niet eer der mee gekomen was, maar stelde hem onmiddellijk aan als vaste foto graaf. „Ik zei ja, hoewel ik het als een geintje opvatte. Tien jaar ben ik bij die krant gebleven. Daarna acht jaar bij het Utrechts Nieuwsblad". Ongeveer dertig jaar geleden begon hij met de verkoop van ansichtkaar ten met foto's van de koninklijke fa milie. Hij leerde een zekere meneer Takken kennen, een „verwoed Oranje aanhanger", die de kaarten aan de man bracht. Hij ging daar zelfs mee door, toen in de oorlog alle portretten van het Koninklijk Huis bij de bezet ter moesten worden ingeleverd. Dat kostte hem twee jaar concentratie kamp. Na de oorlog werd de handel onmiddellijk voortgezet. Kort voor zijn dood, ongeveer drie jaar geleden, vroeg Takken aan zijn vriend Herschel of deze wilde doorgaan met het uitge ven van kaarten van het Koninklijk Huis. „En dat heb ik gedaan." Hoe staat Max Herschel zelf tegen over het Koningshuis? „Ik vind het al tijd een héél gezellige affaire. Ik heb bijna alle koninklijke werkbezoeken persoonlijk meegemaakt; daar he'o ik een speciale vergunning voor. Boven dien heeft het koningshuis in de oor log veel voor ons gedaan." Hij twij felt er niet aan, of zijn kaarten zuilen ook dit keer grif van de hand gaan. DR. J. VAN RIEMSDIJK uit Leiden wordt de nieuwe secretaris van de Raad voor de Kunst, die onder één dak met een technische handelsonderne ming huizende instantie in Den Haag, die de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk gevraagd en ongevraagd moet adviseren over kunst zaken van de meest uiteenlopende soort. Dr. Van Riemsdijk, 35 jaar, is psycholoog specialist: psycho-ana lyse en hij wordt (hoge) ambtenaar met een administratief-organisatorische functie. Gevraagd naar de beweegredenen van deze spectaculaire zijsprong in de beroepskeuze blijkt dat vooral de vrees in zijn wetenschappelijk werk aan de universiteit al te zeer een specialist te worden, een belangrijke rol heeft gespeeld. De nieuwe functie, die een intensief contact met het kunstleven met zich meebrengt geeft meer de kans zo vindt de jonge psycholoog die verleden jaar nog gepromoveerd is op een proefschrift over Rorschach, de ontwerper van de vlekkentest al gemeen maatschappelijk werkzaam te zijn, te staan in het volle leven tussen aanhalingstekens. Nu het nieuwe kabinet steeds in één adem genoemd wordt met het woord bezuiniging begint hij zijn func tie misschien in een wat minder goed klimaat, voorzover de Raad optreedt als adviseur voor het geven van sub sidies aan kunstenaars individueel of voor het houden van bepaalde mani festaties. Dr. Van Riemsdijk zegt er van: „Inderdaad lijkt het er op dat het sinterklaas-aspect de eerste tijd niet zo op de voorgrond zal kunnen staan. Maar des te meer gelegenheid is er voor die andere, evenzeer belangrij ke taak van de Raad, het scheppen van een beter klimaat tussen kun stenaar en overheid, als het fungeren ook als bemiddelaar tussen de kunste naar en de ambtenaar, niet direct twee figuren die zonder meer aangewezen lijken voor een vruchtbaar debat. Er is op dit gebied nog veel te doen." De Raad heeft uiteraard dikwijls te maken met kunstenaars, veelal af geschilderd als licht ontvlambare men sen die het beleidsorganen niet altijd even gemakkelijk zouden maken. Hoe ziet dr. Van Riemsdijk, als psycholoog, dit? „Er zijn volgens mij geen absolu te verschillen met wat voor anderen dan ook. Het is wel zo dat je soms de indruk krijgt dat kunstenaars wat moeilijk doen, zich zelf voor de voeten lopen. Ik geloof dat ook de kunstenaar tot de beste prestaties komt naarmate hij beter in het maatschappelijk leven is geïntegreerd. Dan zal zijn invloed ook het grootst zijn. Zo zou ook mijn houding zijn tegenover kunstenaars die recalcitrant doen omdat ze terecht of ten onrechte menen dat ze niet ge noeg geholpen worden. Ik zou zeg gen: Maak het ons nu niet zo moei lijk jullie belangen zo goed mogelijk te behartigen." Denkt dr. Van Riemsdijk voordeel te kunnen trekken van zijn psycholo gische achtergrond in zijn contact met kunstenaars, met welk milieu hij eer der beroepshalve nooit verkeerde? Hij gelooft er nauwelijks in, al weet hij dan wel wat af van omgangstechnieken en van „de roerselen van de menselijke ziel", welke laatste opmerking in 'eer ste instantie niet door hem zelf naar voren wordt gebracht, maar door de adjunct-secretaris, de heer J. Rensen Wat de heer Van Riemsdijk belang rijker vindt van zijn opleiding is de wetenschappelijke achtergrond. ,De Raad heeft tot nu toe veelal gewetens vol geïmproviseerd. Maar er is ook niets tegen het even gewetensvol op meer wetenschappelijke leest te schoeien. Het moet vaak zijn: Ik vind, hij vindt, zij vinden, de meesten vin den maar meer sociologische on derzoeken op bepaalde gebieden zou geen kwaad kunnen. Ook de gedocu menteerdheid kan misschien wat we tenschappelijker worden opgezet, dit alles om de meningsvorming op een hoger peil te brengen." 602 14.30 Schooltel. 15.15 NTS: 18.45 Pipo.' 18.50 Journ. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 20.00 Journ. KRO 20.20 Twee edellieden van Verona, TV- spel. 22.00 Brandpunt. NTS: 22.45 Journ. 23.00 Teleac: Automatisering. NTS: 20.00 Nws ln 't kort. AVRO: 20.05 Himalaya, Hemel en Hel, filmrep. uit Nepal. 20.40 Wij willen wei es weten. 21.20 Slattery - Waarheen met de kin deren van het noodlot, tv-film. NTS: 22.15 Journ. KRO RKK: 22.30 De liefde over brugt alle afgronden, gesprek over liefde mensen en God. 18.25 Franse les. 18.55 Zandmannetje. 19.00 Oom Storm, jeugdfeullleton. 19.25 Tienerklanken. 19.55 Nederlandse les. 20.00 Journaal. 20.25 Dick-van-Dvke-Show. 20.50 Soctol.-hist. progr. 21.40 Filmreport. 22.15 Letterk. progr. 22.45 Nws. 14.00 Schooltel. Schooltel. 10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Muz. amus- progr. 11.45 Kookpraatje. 12.00—13.30 Act. komiek. 16.40 Nws. 16.45 Jazzprogr. 17.55 Overz. middagprogr. 17.40 Sportprogramma. 18.30 Nws. 18.35 Schooltel. 18.55 Soc. ultz. 19.25 Klaas Vaak. 19.30 Allo police 20.00 Journ. 20.30 Le genie du mal, speel film. 22.05 Nieuwe films. 22.50 Journ. 18.00 Nws. (Reg. progr. NDR: 18.05 Act. 18.16 Es geht ufns Gêld. 18.50 Zandman netje. 19.00 Act. 19.21 Film. 19.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Nws. uit Noordrijn- Westfalen. 18.10 Weekoverz. 18.12 Kook praatje. 18.25 Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond. 19.00 Hier u. Heute (II). 19.10 Die goldene Zwiebeltürme. 19.40 Frankrijk gezien door Duitse ogen). 20.00 Journaal. 20.15 Film. 21.55 Filmdocum. over China. 22.40 Journ. en comment. 22.55 Eurovi sie Latijns-Amerik. dansen voor amateurs te Wembley. 23.40 Nws. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Ultz. van de KVP. 18.30 Lichte orkestmuz. 18.55 Gesproken brief. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sitar. 19.30 Men en Bijbel. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. 20.00 Nws 20.05 Residentie-orkest. (20.5521.35 Land der Muzen) 22.20 Clavecimbel-recital. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Licht gevar. pi.- progr. 23.55 Nws. 18.10 Sport rubriek. 18.30 Voor de twin tigers. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19 30 Klass. gramm. 19.45 Op de man af. 19.50 Wij poetsen de plaat. 20.10 De fa milie Leenhouts, hoorspel. 20.35 Samen uit - samen thuis: 22.00 Lichte gram. 22.15 Avondoverd. 22.30 Nw-, 22.40 Boek- bespr. 22.45 Kerkorgelconcert. 23.15 Voor dracht en muz. 23.45 Harpspel. 23.55 Nws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Film- muz. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taalwen- ken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. en radiokroniek. 19.40 Parels van de Zuid zee 19.50 Vrije pol. tribune. 20.00 Amus. muz. 20.55 Gram. 21.00 Boekbespr. 21.15 Klass. muz. 21.30 Israëlische uitz. 22.00 Nieuws. Omroepdubbelkwartet. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Muz. aanwinsten. 17.45 Act. 7.00 Nws. 7.10 Meditatie. 7.15 Lichte gram. en praatje. (7.30—7.32 Nws). 7.55 Overw. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.40 School radio. 10.00 Russ. orkestwerken. 1100 Voor de zieken. 12.00 Lichte muz. 12 27 Land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.40 Act 12.50 Platennws. 13.00 Zingening, 14.00 Muz. ken geen grenzen. 14.30 Schoolradio. 15.00 Pizzicato. 17.00 Coda. VRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Vrolijk ochtendprogr. 10.00 Nws. 10.02 Arbeids vitaminen. (11.00 Nws) 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenl. pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenl. pers. 13.05 Gevar. pl.progr. 14.00 Nws. 14.02 Uit de buitenlandse pers. 14.05 2 y. Top 10. 15.00 Nws. 15.02 Lichte muz. 16.00 Nws 16.02 Lichte platenprogr. 16.30 Lichte gram. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Pop-Party. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weerber. progr.overz. en SOS-ber. 12.48 Lichte muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Schoolradio (15.00—15.03 Nws) 15.30 Eigen-aardig. 16.00 Nws. 16.03 Beurs ber. 16.09 Etnische Lichte muz. muz. 17.45 17.00 Nws. 17.15 Amusem.muz. (Van onze verslaggever) GORINCHEM, 20 april „In di jhaere 1967, di 19de april, waeren op 't slot loevestein alle di van dir woor-, de en de di van di musice endie dron- cen ende dansten ende gaeven di min- nestreele Boudewijn de Groot te siner ere eene goldene plaete waerinne, groot wonder, gevance was sinne stem me, di daer 't allen thyde wider ut- commen can". Aldus het menu van een middeleeuwse maaltijd!" waaraan tafelpresident en Loevesteins slot voogd mr. L. R. J. ridder van Rap- pard gisteravond Boudewijn de Groot een gouden plaat overhandigde voor diens en natuurlijk op de eerste plaats tekstschrijver Lennaert Nijghs Land van Maas en Waal", een lied waarvan de platenverkoop de hon derdduizend stuks ruim heeft over schreden. De ridder Gorinchems roemruchte burgemeester dwong met zijn toe spraak de uit de luidsprekers klinken de barokke fluitmuziek voor bijna drie kwartier tot zwijgen. Hij begon veel belovend en toonde zich het eerste kwartier een briljant spreker die de honderdtwintig gasten aan het door in kwasi-middeleeuwse kledij gestoken ho rigen opgediende maal meer dan eens tot geestdriftig applaus wist te bren gen. Hij sprak achtervolgens onder meer van: zijn „eigen tumultuleuze bek „voor mensen die rtnij niet kennen: waar haalt de vent de moed vandaan' zijn „archaïsche overtuiging van eigen gelijk", zijn „geslacht dat eeuwenlang in gouvernementele functies alleen maar verhaaltjes heeft moeten houden en het gezag heeft moeten handha ven", studenten die „de potentiële ar- tistiekelingen van de toekomstige maat schappij zijn, al zijn ze nu politiek verziekt", Boudewijn de Groot en zijn vrouw die „jong en argeloos, de per- fidieën van het leven nog niet hebben doorzien", „die merkwaardige burge meester van Gorinchem", zijn posi tie voor de buitenwacht: „niets anders dan een kruisheer en fatsoensrakker", het wijs besluit van de toenmalige Ne derlandse autoriteiten die hem tot slot voogd van Loevestein hebben aange steld, zijn al 35-jarige loopbaan als burgemeester („ze zouwen me voor Van Hall niet willen ruilen"), het „zielig hoopje mens" dat hij Boude wijn de Groot na een eerste optreden in Gorinchem vond en de „feodale sfeer die mensen zoals ik natuurlijk zeer belangrijk vinden." De disgenoten amuseerden zich vervolgens kennelijk minder werden ook roeriger toen de Ridder na een aanval op Harry Mulisch trachtte „het misverstand uit de weg te ruimen alsof er verschil zou bestaan tussen mij en een jon gere generatie. Steeds luider verhief zich zijn stem: „Niemand neemt mij of mijn tijdgenoten het recht af méé te doen. Wij hebben geen AOW nodig Hij sprak van „eeuwigheidsvragen" zoals die waren beantwoord door zijn geslacht, „dat eeuwenlang heeft mee gedaan", de functies van geboorte, hu welijk en dood, „de belangrijkste din gen waarvoor wij kinderen krijgen", de „verlopen harlekein" die hij „mis schien" is en nog veel méér dat ge hoord het rumoer niet bijster kon door dringen. Zijn Grote Boodschap was: „Allen zijn wij schuldig aan de on barmhartigheid en harteloosheid van deze tijd. Wij moeten weer vertrouwen in de goede trouw van de ander". En. „Boudewijn de Groot Is een op recht mens, die instinctief en intuïtief weergeeft welke nood er in de jeugd van Nederland leeft". Zodat Boudewijn zijn gouden plaat ondanks alles wel degelijk kreeg. En dat terwiil ridder Van Rappard aanvankelijk per abuis een in paars en gouddraad gestoken Ramses Shaffy als eregast had begroet een vergissing waarvoor hij later zelf openlijk uitkwam. (Van onze verslaggever) HILVERSUM, 20 april In novem ber '40 voltooiden de nazi's de bouw van een getto, waarin de joden van Warschau moesten worden opgesloten. De Duitsers hebben het leed, dat zij hier aanrichtten, angstwekkend nauw gezet op de film en foto vastgelegd. Een van de overlevenden van het getto en dat waren er niet veel heeft in de afgelopen twintig jaar die opnamen verzameld .De BBC heeft er een documentaire van gemaakt, die de NCRV dinsdag 25 april van 21.35 tot 22.25 uur zal uitzenden. In aansluiting hierop leest Albert van Dalsum een brief voor van een der laatste verdedi gers van het getto van Warschau, namelijk Jessel Rakover. (Van onze verslaggever) HILVERSUM, 20 april Zaterdag 29 april om 21.50 uur zendt de NCRV via Nederland I de gedramatiseerde documentaire „Grensrechters in de Biesbosch '44-'45" uit. Het stuk handelt over de mannen, die in het laatste half jaar van de oorlog de enige moei zame weg naar bevrijd gebied ten kos te van alles open hielden. In het bij zonder over twee van hen, Aaike van Driel en Kees van de Sande, die vijf dagen voor de bevrijding werden ge fusilleerd. Het artikel over de vrouwe'1^^ f terwereld, doet teveel afbreuk prestaties van dit leven. Leest werken van de heilige There» fir, heeft men niet de gedachte vajeel. to der kloosterlingen" integeh -n t.i to der kloosterlingen", integel,j bewaarden het niet stilzwijge"° hart, maar brachten het in de {o"j met woord en schrift, zowel 8n als goede werken. Klooster'" wel degelijk binding met de burger. De kloosterling, met 1 zinning, gebed, geloof en vver tl velen van onze wereldburgers g .M', voor hebben of nemen is °n Deze kloosterwereld bouwt nj® n'» een gemeenschap waar wij 8 verlangen en naar groeien, z°gJ) 7, laag als hoog tempo. Dank 8, kloosterwereld, die voor ons - 9 tact met Christus verstevigde blijft doen. DEN BOSCH De hoofdschotel op het eerste net was gisteravond voetbal. De Italiaanse televisie gaf een goed verslag van de ontmoeting in Milaan tussen Inter Mi laan en CSKA Sofia. De wedstrijd, die vaak vooral door de Bulgaren wat al te fors werd aangepakt, wat met zich bracht dat door vele vrije schoppen geen fraai spel te zien was, werd door Bob Spaak weer op de juiste manier van commentaar voorzien. Eerder op de avond werd via film archiefbeelden ln grote lijn de rol ge schetst, die de overleden Duitse staats man dr. Konrad Adenauer, ln het na oorlogse Duitsland heeft gespeeld. DE ACTEURS, die gisteravond voor de VPRO-televisie hun reacties gaven op het living .theatre, hadden daar niet meteen een weloverwogen oordeel over. De kijker, die in grote fragmenten voor het eerst met dit soort toneel kennis maakte, moet het nog moeilijker ge had hebben want het schermpje in de huiskamer houdt hem op een grotere afstand dan het toneel in de zaal. Van het programma „Mysteries en kleinere stukken" kreeg men enkele afgeron de onderdelen te zien, van The Brig en Frankenstein een paar flitsen. Dit tezamen gaf wel een behoorlijke in druk, maar maakte niet vertrouwd met het verschijnsel. De inleiding van Simon Vinkenoog be naderde dat verschijnsel van binnenuit instemmend, maar moet meer besteed geweest zijn aan de kenners dan aan de onwetenden. Het moeilijke van het nu vertoonde is niet, dat het bijna geheel van woor den afziet, maar vooral, dat het de toe schouwer ook nog wil bereiken buiten de gangbare herkenningsmogelijkheden om. Het wil niet mikken op de gemak kelijk bereikbare gevoelens, die toch al dagelijks opgewekt worden bij de tv, in de bioscoop, in de schouwburg. Het probeert te raken wat daar nog onder ligt, onder beschermende laag van de beschaving In zo'n tv-programma komt d^ar weinig van over. Ook in de zaal is het moeiliik. Boeiend voor een vakman als Hans Tiemeijer, die zich afvraagt hoe een acteur als Julian Beck het klaarspeelt om een kwartierlang zwijgend en on beweeglijk voor een volle zaal op het toneel te staan. De kijker reageert waarschijnlijk eerder als Elsje Scher- jon: waarom zo lang? Het living thea tre past dit zwijgend oog in oog staan met het publiek meer toe. Ook weer aan het begin van Antigone Het be oogt, begrijpt men daar: het stichtig, dat wil zeggen het murw en onzeker maken van het publiek, ontvankelijker voor indrukken. Dat is dan maar één détail. Eigen lijk zag men in dit programma weinig meer dan het proberen van allerlei effecten, die meer betekenis kunnen hebben, als zij een functie krijgen in een groter geheel, zoals ln die Anti- gone-voorstelling. Het is misschien niet toevallig, dat het living theatre nu bij de Grieken uitkomt, al spelen zij niet zoals de Grieken deden. De stof is menselijker herkenbaar dan het materiaal, dat tot nu gebruikt werd en aan gruwelijkheid komt zij niet te-! kort. Wat 't tv-programma vooral duidelijk maakte, is. dat het living theatre een voortdurend experiment is, nauwkeurig uitgedacht en uitgewerkt. Het is wel een experiment dat op het publiek ge richt is, en niet op de vakman. ANDRé RUTTEN In het licht van uw ui*»^ IjJ „Commentaar" (13 april: Annuario Pontificio en het PtC X lisme in het Vaticaan), zou ik u er>L voorstellen dat u een vertalf1?. in het Italiaans naar de bevoel8 riteiten in het Vaticaan stuurt- ERMELO. ADVERTENTIE aamaaai 8 IMP. OUD HAARLEM (Van onze correspondent' LEIDEN, 20 april De A®e5e se ruimtevaarder John Glenn, j, 'j directeur van de Coca-Colafab^j rondreis door Europa maakt, 1 dagmiddag een bezoek breng® tfj de Doelenkazerne alhier. De J.g 'j kazerne ondergebrachte Cadi van de grootste afnemers produkt. Behalve Leiden zal naut, die vrijdag met zijn vr 4yr Schiphol aankomt, ook Breda, de drank wordt gebotteld, encCh'?« reca-afdeling van het nieuwe bezoeken. Kt Zondagmiddag Glenn uit Nederland. Hij rn8 iri5P,f tournee in het kader van e „jie ft tie- en oriënteringsreis door 8 pij den waar de moedermaatscna.Paf langen heeft. Sinds hij twee L oPfy leden in de hoofddirectie is nomen, ls hij nog slechts zij"e de ruimtevaart betrokken. 18.10 Nws. 18.20 Act. en muz 18.55 Kort Hilversum I 402 m. tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. 20.00 - M Volkstoneelspel. Aansl. nws. 21.45 Act Nws. en ochtendgymn. 22.30 Nws. NTS NOT: dinsdag). 10.20 Schooltel. (herh. v. 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.23 Lichte gram. (7.307.35 Van e voorpagina). 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. 9.00 Klass. kamermuz. (9.359.40 Waterstanden). 10.00 Schoolradio. 10.20 lichte gram. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.30 Operamuz. 12.00 Prome nade-orkest. 12.25 Beursber. 12.27 Land en tulnb. 12.30 Overh.voorl. voor de land bouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Journ. en beursber. 13.30 Viool en piano seml-klass. muz. 14.00 Xnl. tot muz.begrip 14.15 BIJ de tijd en bij de thee. 15.30 Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Radiokamerorkest. i V'dc 1 2 3 4 5 6 7 t— te Cc tf» CT' Oi Cc tc c V$ KRUISWOORDRAA Horizontaal: 1. bespieder, schap; 2. bijeenroepen; arB$S°'8 at* heer; 4. emmer, puntig; S. F rf»- omgeving; 6. gereedsch P'ujtro woord; 7. suo loco, voord Ljjpk8 jg) avond (Eng.), dubbele, v9ai kwiek, insnijding; 10. t>oU 0 11. heimelijk, voertuig- 2. r?;- Verticaal: 1. sportbeoefen88seldezt; fr ijzér, voorlopig; 3. in^®" ei, g. anderen, hij; 5. zandheu ine»- 0 regenbak; 1. sikkelvorm s c0$t\l 0. zinnig; 8. muilezeldrijve - cCirU- 0 noot, muziekdrama va"in He" zetsel; 10. gezellig, ber® Oplossing van 19 april: 1. zielkunde, 2. olifant, buldog. Op de streepje»'

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 2