VARIANTEN
KRONIEK
Televi sie
Radio
Tom Poes en de Maanblaffers
Oneerlijk program
over LSD-gebruik
Obsederend
signalement
To
Oude successen
in Montreux
D
0
Brieven
van lezers
HANS WIEGEL
OLIVIER MESSIAEN
„DE WEEKEND-KICKERS"
ZONDAG OP T.V.
TV-FESTIVAL
Jongste Kamerlid
Symfonie van de liefde
MAANDAG
MAANDAG
DINSDAG
n^SDAG
ai
Uo&c -padetfL.
7^
liften
Provo-cerende pers
X
Kolen en aardgas
DE TIJD
MAANDAG 24 APRIL 1967
2
HANS WIEGEL
De Denen hebben Constantijn
hun leuzen laten lezen
maar wat voor Denen Deens moet zijn
schijnt Grieks voor hem te wezen.
CHRONOS
OLIVIER MESSIAEN
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Duitsland II
België Frans
Duitsland I
Hilversum 1402 m.
Hilversum II 298 m.
Brussel 324 m.
Hilversum II 298 m.
Hilversum III 240 m.
Brussel 324 m.
België Nederlands
Hilversum I 402 rn.
da*"
OEN
6025. In de kli
niek was de rook
opgetrokken en
kon men burge
meester Dicker-
dack's vervallen
trekken duidelijk
waarneme...
„Een te lage
driftgraad!" riep
heer Bommel, die
tegenover hem
stond. „U bent
'n maanblaffer!"
„Oh, nee..." stamelde de magistraat. „Dat ben ik niet, ik weet
het zeker!"
„Ach wat", hernam heer Ollie. „Begrijpt u het dan niet? We zijn
allemaal maanblaffers, als het er op aankomt! Het ligt er maar
aan, hoe de driftgraad gemeten wordt!"
Deze woorden verontrustten de vooraanstaande burger zeer.
„M-maar dat be-betekent, dat er geen maanblaffers bestaan!"
bracht hij handenwringend uit. „W-want ik w-weet z-zeker..."
Hier werd hij onderbroken door het binnentreden van de heer
1
Zielknijper, die zich in het geheel niet bewust was van de sparl
gen, die er in de onderzoekkamer heersten.
„Ik heb zojuist een lid van de Sociale Ontwaak Partij onderz°c
verklaarde hij tevreden. Heel bevredigend, werkelijk! De ee
keer dat ik een volkomen normaal persoon onder ogen heb jo
Reacties, driftgraad, achtergronden; alles heerlijk normaal-
moest iedereen zijn!"
„Een SOP-lid?!" herhaalde de burgemeester verslagen. :P' \\e>
zijn dat dus de enige normalen! En dan zijn wij dus werkelijk 3
maal maanblaffers! Wat een toestand!"
^lEöfiiiS va. 195:
9 dagen per luxe "touringcar
naar de BEIERSE ALPEN
VRAAQGRMIS FOLDS2SI
reisorganisatie
DIRK VAN DEH BROEK n.v.
bildendijkstr.ise Amsterdam
"tel 02o-l22"/ée Fbsteus6029
KUN JE NIETLEZEN?
HET IS
VERBODEN
TE LIPTEN
IK BEN GEEN
LIFTER IK
BEN EEN DIEF!
STIJG AF!
veRBOPEH
re 'I
LIFTEN
STELEN
-VJ
„ER WORDT VOORAL DOOR DE
JONGEREN veel te veel van mij ver
wacht. Ze denken geloof ik dat ik ze
daar in de Tweede Kamer even de les
kan gaan staan lezen. Maar die zo den
ken probeer ik toch wel duidelijk te ma
ken dat ik het eerste jaar nog niet veel
anders kan doen dan luisteren en stu
deren. Ik kom er rond voor uit dat ik het
vak nog moet leren". Dit zegt de student
■ociale en politieke wetenschappen Hans
Wiegel, vijfentwintig jaar en onlangs
ln het blad van de V.V.D. „het jong-
•te Kamerlid aller tijden" genoemd.
Wij treffen hem in het restaurant van
de Tweede Kamer kort na zijn beëdi
ging. Nippend aan een jonge borrel
zegt hij: „Ik probeer mijn emoties al
tijd te verbergen maar toen ik zojuist
in de Kamer de belofte aflegde is dat
niet helemaal gelukt geloof ik. En dat
is toch wel een hele gebeurtenis". Heeft
hij iets tegen emoties. „Nee, dat niet.
Maar ze moeten nooit zo de overhand
hebben dat ze verhinderen te denken.
Soms kun je er niet van buiten. Wan
neer je bijvoorbeeld door Vietnam of
door het vraagstuk var de Ontwikke
lingshulp niet emotioneel geraakt zou
zijn, zou je een slecht politicus zijn".
Dat hij, behalve bij een beëdiging als
Kamerlid ook bij andere gelegenheden
de emoties weieens de overhand laat
nemen kan bekend zijn sinds zijn deel
neming aan een debat voor jonge po
litici tijdens de kabinetsformatie voor
de televisie. Toen reageerde hij soms
ongekend fel, spontaan en terzake, wat
hier en daar grote indruk heeft ge
maakt, „In het debat kom ik pas goed
op dreef Hoe venijniger de tegenpartij
hoe beter ik word. Dat komt door mijn
jarenlange oefening bij de JOVD, waar
van ik hoofdbestuurslid ben geweest".
Die rapheid van tong van Wiegel
heeft men de laatste tijd in den lande
kunnen ervaren tijdens debatavonden
die overal gehouden zijn. Samen met
mr Geertsema is er vooral in Harme
ien een heel spits debat geweest tegen
de P.v.d.A.-vertegenwoordigers Van
Thijn en v. d. Doel.
Hans Wiegel is niet het proto-type
van de V.V.D.-er, zo dat bestaat, hoe
wel hem al etiketten zijn opgeplakt als
„de jonge Oud" en „de jonge van Riel"
Hij is „de jonge Wiegel", student die
woont op een kamer in de Jordaan,
die zich als „de loopjongen van de kie
zer" wenst te beschouwen én die „mèer
volksvertegenwoordiger dan V.V.D.-
kamerlid wil zijn.
Wat niet betekent dat hij de V.V.D.
niet met hart en ziel is toegedaan. Hij
is geen man die dwars wil gaan liggen
terwille van zijn jong-zijn.
Al zal hij dan niet de rebel van de
V.V.D. worden, hij is wel Iemand die
een aantal zaken anders zou willen zien.
Zo is hij voor meer toleratie binnen de
V.V.D. „Die beslissing van Gruyters
om niet naar het huwelijk van de prin
ses te gaan had als persoonlijke beslis
sing gerespecteerd moeten worden"
Wiegel tracht zijn zienswijzen langs
de weg van redelijkheid en geleidelijk
heid ingang te doen vinden. „De te
genstander benaderen en hen van
jouw gelijk trachten te overtuigen".
Loopt hij daarbij niet met zijn hoofd
tegen een muur?„Ik heb er nog maar
weinig van bemerkt. Men wil best naar
je luisteren", zegt hij.
In dat vlak ligt ook zijn bezwaar te
gen de provo's. Ik vind het leuk dat
ze ideeën hebben. Als je geen nieuwe
ideeën hebt dan ben je niet jong. Maar
de wijze waarop ze ze trachten te ver
wezenlijken wijs ik af.
Ze willen een vrijheid die die van an
deren aantast". Van de provo's naar
de marine is één stap dezer dagen.
„Het optreden van de matrozen was
niet in de haak. Maar hun meisjes
waren gemaltraiteerd en dat verklaart
alles. Maar de fout ligt bij de politie
die al veel eerder in de stationshal
had moeten ingrijpen. Van Hall heeft
gefaald".
Enthousiast wordt hij wanneer hij
over de Jordaan spreekt, waar hij op
kamers woont. „Grandioze mensen,
Die weten wat het is elkaar te helpen.
"Dank zij zijn contacten daar - hij is
stamgast van café Chris met achter
de toog tante Mijntje - en door middel
van een in te stellen wekelijks spreek
uur hoopt hij het contact met het da
gelijkse leven te houden.
Hoe vindt hij het als 25-jarige student
plotseling zo'n aantrekkelijk salaris
te verdienen? „Een gemene vraag"
oordeelt hij. „Elk antwoord kan ver
keerd worden uitgelegd. Als ik zeg
ik vind het wel leuk twintig mille te
verdienen dan wordt er gezegd: wat
een kapitalist. Maar laat ik dit ant
woorden: ik kreeg als student een toe
lage van mijn vader. Het is fijn om
nu financieel onafhankelijk te zijn".
geworden." Aan hem was de Symfonie
Turangalïla van Olivier Messiaen za
terdagmiddag kennelijk niet besteed.
Wel aan de tientallen vooral jonge
Nederlandse componisten, die de
59-jarige Fransman in optocht meevoe
ren naar de koffiekamer, waar zij hem
een boekwerk over molens en Amster
dams grachtenschoon aanbieden. Mes
siaen (klein en bleek, een aureool van
grijze krulletjes rond de verder kale
schedel) laat de hulde verstrooid vrien
delijk over zich heen komen. Minuten
II
TERWIJL BINNEN het applaus on
verminderd voortduurt komt een oude
re man verbijsterd de Kleine Zaal van
het Concertgebouw in Amsterdam uit,
mompelend: „Ik ben er stokdoof van
lang schudt hij de hand van dirigent
en landgenoot Jean Fournet, die on
der auspiciën van de VARA met
zijn Radio Filharmonisch Orkest de
„symfonie van de liefde" tot een goed
einde heeft gebracht. „Ik ben er ver
rukt van," stamelt Fournet, terwijl hij
zich het klamme voorhoofd afwist.
De storm is voorbij, maar de vrouw
van de componist, de pianiste Yvonne
Loriod, kan haar vingers nog niet stil
houden. Zij zit klein en afwezig in een
hoekje, gezicht en handen boordevol
muzikale spanning. „Mijn vrouw speelt
bijna al mijn pianopartijen," vertelt
Messiaen trots. Toen hij haar leerde
kennen was zij al een bekend pianiste,
niet bang voor de technische moeilijk
heden van de experimentele en mo
derne muziek. Zij vergezelde haar
man op al zijn reizen, hoorde ook de
merkwaardige vogelgeluiden, die hij in
bijna al zijn stukken verwerkt (zij
stelde zelfs een catalogus samen van
vogelgeluiden over de hele wereld).
Daardoor verstaat zij zijn zeer per
soonlijke schrijfwijze en is zij in staat
precies weer te geven wat hij bedoelt.
Olivier Messiaen is geboren in Avig
non. Sinds zijn 22ste jaar is hij or
ganist aan de Parijse „Trinité". Maar
zijn composities schrijft hij in Greno
ble, omringd door de Alpen die hem
altijd blijven inspireren. „Mijn muziek
heeft drie bedoelingen," formuleert hij
voorzichtig. „Zij moet uitdrukking ge
ven aan het katholieke geloof, aan de
natuur en aan de grote menselijke lief
de.
De Turangalïla Symfonie, geschre
ven in opdracht van Serge Koessevits-
ky, werd in 1949 voor het eerst uitge
voerd onder leiding van Leonard Bern
stein in Boston. De naam is ontleend
aan het Sanskriet. Taranga betekent
het voortgaan van de tijd; Lila is het
door God geleide spel van leven, lief
hebben en dood gaan. Een van de de
len heet: „Vreugde van het bloed der
sterren". Het geeft gestalte aan de
gesublimeerde liefde tussen man en
vrouw, de liefde tussen Tristan en
Isolde, die uitreikt tot in de kosmos.
Messiaen geeft het toe: „Ik ben een
mysticus." Voor de oorlog was hij om
die reden een verguisd en omstreden
componist. Nu beschouwen veie jonge
ren hem als hun grote voorbeeld. Ton
de Leeuw heeft jarenlang zijn compo
sitielessen gevolgd aan het Parijse
conservatoriupi. „De mensen zijn lang
zaam maar zeker gewend geraakt aan
de nieuwere klanken," gelooft hij. „Ook
raken zij hun aanvankelijke verbazing
te boven."
NTS: 18.45 Pipo. 18.50 Journ. 19.00 Hu
manistisch Verbond. KRO: 19.30 Het laat
ste bolwerk, natuurfilm uit de serie Sur
vival. NTS: 20.00 Journ. KRO: 20.20 Zo is
Ria. show 21.05 Silhouet: gesprek met
mr. D. U. Stikker. 21.35 Havenpolitie: De
blindganger. 22.00 Wie Tom Lehrer wil,
moet voelen: liedjesprogramma. 22.35 Epi
loog. NTS: 22.30 Journaal.
NTS: 20.00 Nws. in 't kort. AVRO: 20.05
Sportpanorama. 20.35 The man from
UNCLE. TV-film. 21.20 Dichters dichterbij.
NTS: 22.00 Journ. 22.30 Teleac: Automati
sering (9).
18.25 Franse les. 18.55 Zandmannetje.
19.00 Een bewogen sneeuwvakantie, jeugd-
feulileton. 19.15 Tienerklanken. 19.55 Weer
bericht. 20.00 Journ. 20.25 Taalquiz. 20.55
De een zijn dood.... detectiveserie. 21 20
De begrafenisbedienaar. TV-spel 22.05
Gastprogramma. 22.35 Nws.
18.25 Nws. 18.30 Schooltelevisie. 18.55
Culturele actualiteiten 19.25 Klaas Vaak.
19 30 Sport. 20.00 Journaal. 20.30 Documen
taire. 21.00 Alias, te Baron, feuilleton. 21.50
Faire le point. 22.30 Journ.
18.00 Nws. (Region. progr.NDR: 18.05
Act. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zandmannetje.
19 00 Act. 19.21 Reisverslag. 19.59 Pro
gramma-overzicht. WDR: 18.05 Nws. uit
Noordrijn-Westfalen. 18.10 Film. 18.25 Hier
una Heute (D. 18.50 Goedenavond. 19.00
Hier und Heute (II). 19.10 Film. 19.40
Film over het Wilde Westen. 20.00 Journ.
20.15 Panorama. 21.00 TV-wensconcert.
21.45 Letterkundige rubriek. 22.30 Journ
en commentaren. 22.45 Franse speelfilm.
0.45 Nws.
18.10 Nws. 18.20 Act. en muziek. 18.55
Fragmenten uit populaire Duitse speel
films. 19 27 Weerbericht. 19.30 Nws. 20.00
Dagboek uit de Protestantse wereld. 20.15
Filmrenortage. Aansl.: Nws. 21.00 Film.
22.55 Nws.
14.20 Schooltelevisie. 15.05 Schooltele
visie.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Act. en
muziek. 11.00 Film. 12.00-13.30 Act. en mu
ziek. 16.40 Nws. 16.45 Nws. 16.45 Kinder-
progr.
18.00 Nws. 18.15 ACL 18.25 Licht in
strumentaal trio. 18.50 Kinderkoor. 19.15
Als ik het voor het zeggen had. 19.20
Lichte orkestmuziek. 19.40 Humanistisch
Verbond. 19.50 Openbaar Kunstbezit. 20.00
Nws. 20.05 Concert. 21.30 Voordracht. 21.45
Amusementsorkest. 22.00 Let the peoples
sing. 22.30 Nws. 22.40 Weekend-kickers,
klankbeeld over LSD. 23.55 Nws.
18.00 Meisjeskoor. 18.20 Uitzending van
de CPN. 18.30 Tienerama. 18.55 Op de man
af. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30
Dubbelkwartet met orgel. 19.50 Licht or
kest. 20.10 Voorzichtig, niet stoten a.u.b.,
hoorspel. 21.30 Muziek en dienst. 22.15
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Boek
bespreking. 22.50 Instrumentaal trio. 23.00
Studio 230Ö. 23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesport. 18.30 Lichte muziek. 18.45
Sport. 18.52 Taaiwenken. 18.55 Lichte mu
ziek. 19.00 Nws., radiokroniek en corres
pondentie uit Nederland. 19.40 Lichte mu
ziek. 19.45 Missieklankbeeld. 20.00 Opera
kroniek. 22.00 Nws.
7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.16
Porder. (7.30-7.32 Nws.) 7.55 Overweging.
8.00 Nws. 8.10 Licht gram. 8.30 Nws. 8.32
Voor de huisvrouw. (9.25 Conciliepostbus).
10.00 Aubade. 11.00 Voor de zieken. 12.00
Musette orkest. 12.18 Marktberichten v.
schippers. 12.20 Voor de boeren. 12.27
Land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.40 Act.
12.50 Draaien maar!!!.1. 13.30 Musiesta.
14.20 Schoolradio. 14.40 Licht instrumen
taal ensemble. 15.00 Pizzicato. 17.00 Over
heidsvoorlichting. 17.10 Voor de jeugd.
TROS: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.07 P-r-r-r-T.
10.00 Nws. 10.02 Kwink. (11.00 Nws.) 12.00
Nws. 12.02 Act. 12.05 Muzikaal VARA-Va-
ria. 13.00 Nws. 13.02 Hoor nou 's. 14.00
Nws. 14.02 Act. 14.05 Decor. 15.00 Nws.
15.02 Act. 15.05 Licht ensemble met solis
ten. 15.30 Lichte orkestmuziek met solis
ten. 16.00 Nws. 16.02 Act. 16.05 Zorro. 17.00
Nws. 17.02 Act. 17.06 Verzoekplaten.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muziek. 12.40
Weerbericht programma-overzicht en SOS
berichten. 12.48 Amusementsmuziek. 12.55
Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nws. en
beursberichten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00
Nws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nws.) 15.30
Lichte muziek. 16.00 Nws. en beursber.
16.09 Lichte muz. 16.30 Programma voor
oudere luisteraars. 17.00 Nws. 17.15 Gram
mofoonplaten. 17.45 Volksliederen.
Nederland I
NTS/NOT: 10 20 S. hooltelevisie. NTS:
12 00 Teleac: De detaillist als ondernemer
(11).
14.50 Schooltelevisie.
7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20
Lichte gram. 7.55 Deze dag. 8.00 Nws.
8.10 Act. 8.15 Lichte gram. (8 30-8.35 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9 00 se-
ml-klassieke muziek. (9.35-9 40 Waterstan
den). 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen. (11.00-11 02 Nws.) 12.(X) Licht
instrumentaal ensemble. 12.25 Beursberich
ten 12 27 Land- en tuinbouw 12 30 Over
heidsvoorlichting voor de landbouw 12.40
Lichte orkestmuz. 13.00 Nws. 13 10 Journ
en beursber 13.30 Jindische lierieren. 13 50
Ik hoor, ik hoor wal u niel hoort, lezing
met grmmefr mnlaten. 1140 Schoolradio
15 00 Voor de vrouw. 15 40 Gitaarrecital.
16 00 Nws. 16 02 Negro spirituals. 16.15
Voor de jeugd. 17.15 New York calling.
17.20 Lichte gram. voor tieners.
HILVERSUM, 24 april
„THEO ZAL NIET STERVEN, Theo
wordt opgenomen in de natuur. Ik
inhaleer je en neem je op in de na
tuur. Nu ben je tenminste veilig ge
borgen, niemand weet waar je naar
toe bent gegaan de mens is zó
verdomde klein, hij zou het zelf niet
kunnen pruimen als hij het wist
ik voel mij wegdrijven; als ik terug
kom moet ik alles alleen doen
Dit zijn een paar kreten, opgevangen
door NRU-medewerker Kees Buurman
tijdens een nachtelijke bijeenkomst van
zogenaamde ,,weekehd-kickers"jon
geren die in hun vrije tijd het geest
verruimende middelLSD gebruiken
Kees Boomkens heeft er naar Ame-
DE VARA VERTOONDE zondag
avond een obsederend Signalement van
de Engelse schilder Francis Bacon,
die voorheen nooit openlijk over zijn
werk heeft kunnen spreken. David Syl
vester van de BBC wist hem vlot aan
het praten te krijgen, en meer dan
dat. Met vragen als ontleedmessen
legde hij beetje voor beetje het ge
compliceerde karakter van deze beze
ten kunstenaar bloot. Uit de sugges
tieve beelden van zijn macabere werk
stukken en zijn diepgaand zelfonder
zoek kwam hij te voorschijn als een
bizar maar eerlijk man, gekweld door
de angst voor de dood, die voor hem
het einde van alles betekent. De sa
menstellers hebben zelfs niet geaar
zeld dit huiveringwekkende zelfportret
aan te vullen met een bloedige slacht
huisscène; een schokkende maar on
misbare verduidelijking van de af
schuw, die door Bacon in kunst wordt
omgezet. Jammer, dat het vaak onmo
gelijk was uit de vertoonde fragmen
ten een totaalindruk van zijn schilde
rijen te krijgen.
Maigret vierde een late Kerstmis,
maar werd uiteraard in zijn huiselijke
rust gestoord door een ingewikkelde
moordzaak. Het was weer een ijzer-
sterke aflevering, bewonderenswaardig
levensecht gespeeld, vooral door Wies
Andersen, Cor van Rijn en Wim van
den Heuvel. Jan Teulings kwam er dit
keer zelf nauwelijks aan te pas, maar
daardoor kregen de anderen des te
meer kansen. De commissaris kan
met een gerust hart een weekje (kerst)
vakantie nemen.
In Monitor 's middags een merk
waardige reportage over de nieuwsga
ring rond Drakensteyn. Een aantal in
Lage Vuursche gedetacheerde journa
listen werd gevraagd, waarom zij daar
al drie weken werkeloos zitten. De
vraag werd gesteld door een NTS-ver-
slaggever, die kennelijk wel nieuws zag
in het feit, dat er geen nieuws was.
De journalisten, die niet aan deze be
lachelijke uitzending wensten mee te
werken, verweet hij een negatieve in
stelling. De NTS is dan zeker negatief
in het kwadraat.
H. P.
rikaans voorbeeld een radioprogram
ma van gemaakt. Het duurt ruim een
uur en wordt maandagavond om 22.40
uur over Hilversum I uitgezonden.
Het is met dit programma een beetje
anders gëlopen dan de maker heeft
voorzien. Zijn bedoeling was een indruk
te geven van hoe het bij zo'n LSD-par-
tijtje toegaat en vervolgens een aantal
deskundigen over de achtergronden te
laten vertellen. Hij liet't bandje, waar
op het huiveringwekkende verloop van
de nacht is vastgelegd van de „vóór-
kick" tot en met „de grote openbaring"
beluisteren door dr. O. M. de Vaal uit
Amsterdam. Afgezien van het feit, dat
diens opvattingen in dit. opzicht door
de meeste medici in twijfel worden ge
trokken, is de hele opzet van het pro
gramma een twijfelachtige zaak ge
worden.
Dr. De Vaal kwam tot de slotsom,
dat aan de bewuste LSD-fuif geen drup
pel LSD te pas was gekomen. „De hele
bijeenkomst is maar een voorstelling,
gegeven door mensen, die geen LSD ge
bruikt hebben, maar hoogstens in de
veronderstelling leefden, dat zij het
gehad zouden kunnen hebben, en daar
ook tegenover elkaar niet rond voor
uit konden of wilden komen", meent
hij. Op zich een interessante conclusie,
maarer is geen enkel bewijs. Toch
heeft Buurman deze analyse van dr.
De Vaal gebruikt als een „onthullende"
afsluiting van het programma.
Hij was er zelf zó verrukt van, dat
hij het niet nodig achtte nog andere
deskundigen te raadplegen, of hij zou
de professionele kicker" Simon Vin
kenoog voor deskundig moeten houden.
Deze spreekt in het programma een
woordje mee, omdat niet de indruk ge
wekt mocht worden, dat er in Neder
land alleen maar onschuldige self-kic-
kers rondlopen. Boomkens heeft niet
kunnen nagaan, of de betrokken jonge
lui inderdaan LSD hebben gebruikt.
Hij gaat zonder meer af op de veron
derstelling van dr. De Vaal, die zegt
hij zoveel ervaring heeft op dit ge
bied, dat hij zonder meer kan vaststel
len, of er wel of niet sprake is geweest
van LSD.
Kwalijker nog is het feit, dat hij
omwille van de aantrekkelijkheid van
het programma de luisteraars eerst
ongeveer een half uur lang koude ril
lingen bezorgt door de hysterische kre
ten uit te zenden vóór hij dr. De Vaal
laat vertellen, dat er in feite niet aan
de hand was. ZEelf zegt hij: „Als je
het bandje beluistert, sterf de duizen
doden".
Het is een uitzending, waaraan nie
mand iets heeft, uitsluitend berekend
op goedkope sensatie. Bovendien kan
vooral bij de jongeren de indruk wor
den gewekt dat LSD nauwelijks ge
vaarlijk is. Dr. De Vaal beweert zelfs,
dat het gebruik van LSD onder bepaal
de omstandigheden zinvol is. „Alleen
als men met elkaar is, elkaar kan steu
nen en helpen. LSD-gebruik of mis
bruik, als het zonder leiding gebeurt
is geen zaak voor een afgezonderde
enkeling. Men moet er voor in ver
trouwd, begrijpend gezelschap zijn."
In dat van dr. De Vaal misschien
HERMAN POST
ADVERTENTIE
Twee van de drie verkochte geisers gijn een
FAST0, met de unieke patent-knop voor heet
water in de keuken en veilig-warm water in
de douche
ADVERTENTIE
Kies een FAST0 geiser met de unieke patent'
knop voor heet water in de keuken en veilig"
warm water in de douche. Twee van de drie
verkochte geisers zijn een FAST0
(Van onze speciale verslaggever)
MONTREUX, 24 april Vorig jaar
heeft als Nederlandse vertegenwoordi
ger in de jury gezeten de voorzitter
van de werkgroep amusement van de
NTS, KRO's Ben Mettrop. Ook toen is
even de vraag opgeworpen of er een
gouden roos moet worden uitgereikt.
Ben Mettrop bepleitte destijds dat er
geen prijzen moeten worden verleend
wanneer de inzendingen zulke onder
scheidingen niet waard zijn. Zijn plei
dooi voor een dergelijke kritische be
oordeling van de inzendingen kon in
de ogen van de andere juryleden geen
genade vinden en dus worden er elk
jaar weer drie landen gelukkig ge
maakt.
De prijzen hebben in feite geen en
kele artistieke betekenis, maar geven
alleen maar aan, dat bepaalde inzen
dingen het beste zijn van wat er ver
toond is. In feite kunnen het onder
scheidingen zijn voor zeer middelma
tige en zelfs slechte produkties. Zo'n
vaart zal het nu ook wel niet lopen,
want we hebben er tenslotte nog maar
twee dagen opzitten. De algemene in
druk is niet overweldigend.
Opmerkelijk is het teruggrijpen naar
oude muzikale successen, die het in
de respectieve landen blijkbaar nog
altijd goed doen. Zaterdag bijvoor
beeld het programma van de Zweedse
televisie. Een aaneenschakeling van
operettemuziek, maar dan gezongen in
het Zweeds. Allemaal mooie plaatjes,
goede stemmen, maar het is de vraag
of die Weense muziek, nu vertaald in
het Zweeds, op het scherm moet ko
men.
Operette en opera ook bij de Aus
tralische inzending, waarbij de presen
tatie als twee druppels water leek op
de Amerikaanse showprogramma's.
Voor het overige een wat moeilijke
Japanse inzending, verder een Fins
programma en ook nog een Hongaar
se inzending. De laatste is een brui
loft met een folkloristische inhoud en
daarmee is werkelijk alles gezegd.
De Finnen zijn teruggevallen op een
oude en beproefde formule, waarmee
ze in het verleden succes hebben ge
had. Twee jaar geleden een onwezen
lijke geschiedenis, die zich voorname
lijk op een kasteel afspeelde. Nu zijn
het drie gevangenen, die elkaar in
hun miserabele o—~' ndigheden heb
ben gevonden. Ze zoeken de weg naar
de vrijheid en beleven op hun vlucht
de gekste avonturen. Een reeks van
komische scènes, in nog geen dertig
minuten bijeengebracht.
ADVERTENTIES
9-l2-l3ofl8dagen A9CQ
per luxe touringcarva.
ZÖN-é^VERMMKinonsgezelligs
\®M9ntiepsrk-\oor-alle-leeFtljdeKi
direcf aan her GARDAMEER
met verblijf1 va.
inons vriendelijks hotel in het
prachtige dal van de Rsgnrfz
OFTE
OP -
Sta mij toe even in te haken "L dj
zeer juiste stukje van F. Herrd3!
„Kuuk-on-de-Maos" in De
april). Hij heeft het naar aa>d f j
van al die straatrellen-en-zo Cfi
grote schuld der publiciteitsmedia'
mijns inziens wordt er véél te v ,\eK,
dacht besteed aan de demonstr3t,
de en de relzucht. En al dat ge%lft,
gen de Amerikanen in Vietnam d
uit te gaan van veelal potsierW y
gedoste jongelui, die Vietnam pL)fl
lijks op de wereldbol kunnen 3 <L
zen en dank zij de Amerikan3^
ons bevrijd hebben, thans vrijeo JL
keet op stelten kunnen zetten JU
kielzog van rode opjutterij.
derlandse Vietjongens met
speling op Vietkongs wared
schien in het geheel niet of ander
ergens in de Oeral-of-zo gebof® A
mede de Amerikanen ons niet if
hadden van die Duitze nazi-hordl
met ons volk hoogst bedenkelijB |,!i;
huizingsplannen had. Thans is ebc/
het zaak een andere horde met
terug te dringen in Azië.
Pers en tv zouden goed doe3 A
wat minder aandacht te bestedO
al die Amsterdamse onrust. Wat Let
aan die gein in de huiskamer?
ai zóver, dat ik op een avond c,e (L,
keurig bukte toen ik aanschouV''pieL
een langharige viezerik een pa8fi#C
pen kreeg van een AmstW.jo'U,
knuppelaar alias lathouder-in-d3 o"f
Als ik om acht uur de tv aanz®'yP.
dat van deze instelling mij voO' ei'.
lijk alleen het nieuws intere®g«f.
pleeg ik al te zeggen. „Kom, j®
relletjes kijken!" (Want er wordt oVr,
woordig overal geslagen en ge^c ap!ij-
De persfotograaf die onlangs B' o"j
eeg en zich beklaagde bij ben
cier met de vraag hoe hij zijd
behoorlijk nog kan uitoefenen, LA
willen adviseren: „Heel eed V-j
kreeg en zich beklaagde bij <L<7
cier met de vraag hoe hij zijd
behoorlijk nog kan uitoefenen,
willen adviseren: „Heel ee R$
wegblijven! Schiet maar plaatj h
leukere dingen We hebben
noeg gezien van al die herrie !y
moedigt de demonstranten d>e tr.
niets bereiken, maar aan. Het -
mensen voor weg uit die veel
VrnrvfHctarl" CIggf mil mnaf A ,<0
weinig bevorderlijk voor de n® ggfly
Amsterdam, want er blijven
hoofdstad". („Geef mij maar u. y"
dam!" - Nou, u kan het van m
lopig cadeau krijgen. Kijk wel j
ir
TILBURG
John
1 a fld
Sinds er aardgas in ons
treft het mij iedere keer opn> tL
lezen, dat 'kolen' een afgedad -fij
is. Zo ook weer DE TIJD (1®
waarin mijnwerkers en mijneXP0ey
onderhand overbodig worden ëe if
Het lijkt wel, of aardgas er .^fJ
mogelijke manieren worden 'i(r y
merd. Het gaat zo stelselma*
men zich afvraagt of het s°oW/
hogerhand wordt geïnspireerdjjffV
wordt niet nagelaten om elke
heid aan te grijpen om de y-
te kraken. Terwijl vrijwel iede'^t' j<
van overtuigd is, dat er geen ej
aangenamere en gezelliger
dan koienwarmte hetgeen dLji
anders in de pers kan lezen 0 vy
een advertentie van de StichtidS^DLr
Brandstoffen wordt het vef VJ
steeds maar gesuggereerd, dat |(C_tj<
nen zeer afzienbare tijd
meer te krijgen zijn. Dit is t>e y
euze voorlichting, niet in het wj'
van het publiek en zeker n'eLfl^
belang van de mijnen en de b'
fenhandel.
H. I. J-
LETTERGREEPRAADSEi'
Horizontaal en ver 3 2
woorden invullen. 1. g'3Ltii
zijn; 3. ruit; 4. het blazen va (ge
vereiste vorm; 5. tintelen,
Oplossing van 2' }fj;
1. melk; 2. Elia; 3. li?^" g v® if1
anti: 6 neus; 7. tuba 8. I-' jjj 1
exit: 11. Riga; 12. stad; 13-
15- liga; 16. maaL