Vrijmoedige regie van Jules Croiset Geschiedenis-docenten in verzet A1 Messiaen boekt een groot succes met zijn Turangalila-symfonie Zevende STUTOFES sluit met hoopvol juryrapport Gershwin grote trekpleister bij Residentie Orkest BOEK CALDERON ALS VERMAKELIJKHEID YHMO BUITEN OVERLEG ''Nieuwe spelling Aanvaardbaar „Kerkmusici zijn niet halfslachtig" Scotch Whisky Laaiende geestdrift in Amsterdams Concertgebouw SELECTIE WORDT VERSCHERPT Kunstenaars eisen verhoging van „contra-prestatie'' 4>jium Klimaat van vrijheid K N? 9565498 Ontspanning PRIJSWINNAARS MAANDAG 24 APRIL 1967 5 TheWhite Horse Cellar Tijd voor een u SPOKEN IN SPAANSE KANT laat Calderon, hier vooral door serieuzer werk bekend, van zijn luchtige kant zien. Galante jon gemannen en beminnelijke jonge meisjes komen er in voor, maar eer zij elkaar in de armen sluiten moeten er nogal wat listen ver zonnen en degens getrokken. Het is lachend spelen met de manie ren van de tijd, waarin Calderon leefde, de zeventiende eeuw, in Spanje. Petra Laseur, Willem Nijholt en Kitty Jansen in „Spoken in Spaanse kant". v ^EN HAAG, 24 april Een J'schil van opvatting over de W?2e> waarop de toekomstige g ^renopleiding moet worden op- c 2eL dreigt te leiden tot een Cilictsituatie tussen verschil- bj> groeperingen van leraren J het VHMO en de commissie de lerarenopleiding onder v r2itterschap van dr. J. B. Dre- VLAAMSE ACADEMIE: ANDRÉ RUTTEN' WHITE HORSE DISTILLERS LTD.. ANDRE KERSTENS TILBURG wili - AU \JL mDRAKfl de harde matras met alle comfort van een zachte! DRAKA de harde matras met alle comfort Tan een zachte! Vo0r ?°onijji.een klimaat van vrijheid. Per- °ndpJie beslissing en kerkelijke ver- ®'5sch Door mgr. E. J. de Smedt. 1o0 van Brugge. Uitgave Lan- Ir! f:ltDen Haag. ïisQUp actuele boek pleit de Bel- vtijhej "isschop van Brugge voor de ten i0 van de menselijke persoon, te- 5ri8j achtergrond van de huidige Verrni rf Kei'k, welke hij als een on- ?end l l'jk en zelfs als een veelbelo- eiijk accepteert. Hoe kan de ker- e verbondenheid blijven functio- '1 do uoi miiuouiciireii; ®ig "e Persoonlijke beslissing volmon- Seert °r^t erkend. Mgr. De Smedt ba- 'et c 2Ilrj uiteenzetting op teksten van ■het V?Pcilie, pp uitvoerige gesprekken gp den Sschoppen en theologen, met le- ÖrieSiVan zijn diocesane lekenraad, Oojj ers, kloosterlingen en leken en chk„?p de Nederlandse Nieuwe Kate rs. CiH)1.?. zich zijn interventies tijdens het v0 <be te Rome herinnert, kan bij Sss ?aat weten in welke geest dit boek 'tg "reven is. De mens heeft het vol- e°ht zichzelf te zijn. Dit is zijn uit- V|jPUnt;' Maar, zo stelt mgr. De >o0r '.dan is hij ook verantwoordelijk 2ijn levenshouding, niet op de Plaats uit hoofde van zijn solida- biet de medemens, die hem een «it i,ci' ue meaeraeiis, uie ueiu ccn oplegt jegens de samenleving. W of wat bepaalt die taak? Deze de JsPeelt door het hele boek heen; 'svod1 sPitst ze toe op het kerkelijk Is de christen binnen de Kerk *W0111 persoonlijke beslissingen te ne- floor wordt hij daarin gehinderd gej, 6 kerkelijke structuren, instellm- 6n bepalingen? Mgr. De Smedt 'óóp ^een acuut probleem uit de weg. te alles dient men zich rekenschap WLtVen van het wezen der christelijke kva?svisie, die in het licht van het V0 Pselie opnieuw bestudeerd dient te Vsh1' en ontdaan van eeuwenoude l"ngen uit een andere tijd en we- Mga' Aldus zoekend naar het juiste ver- Van Gods Woord „maakt de W? zich los uit de verstarring en dejjP'l „de Kerk in de wereld van he et^ In een open dialoog moeten de N>m P.®n van vandaag hun verant- »v0,lelijkheid leren beseffen voor de Wf^ende Kerk. Dit zou men de bedachte kunnen noemen van dit Wj Gelovend in de Kerk en vertrou- l?h 5,op de beloofde hulp van de verre- Voq nristus stelt de auteur zich open d® gehele moderne problematiek ^kt hij naar de juiste oplossing, k L. Spoken in Spaanse kant' Het zijn niet zelden de jonge meis jes, die het heft in handen nemen. Hier is het Angela, behalve wees ook al weduwe, alhoewel nog jong, be waakt door twee broers, beiden op vrijersvoeten. Angela is schrander ge noeg om aan die bewaking te ontsnap pen en, goed gesluierd, aan feestjes deel te nemen. Achtervolgd door haar broer, die haar niet herkend heeft maar wel aantrekkelijk gevonden, roept zij de bescherming in van een haar onbekende edelman. Zij zien el kaar nog geen seconde, maar het ver der gevluchte meisje hoort het geklet ter van degens en dat blijkt voldoen de om haar liefde gaande te maken. De onbekende edelman blijkt vervol gens de vriend van haar andere broer, naar wie hij als logé op weg was. Ook blijkt er een geheime doorgang tus sen haar vertrekken en de zijne, waar van zij gebruik maakt om liefdes brieven onder zijn peluw te leggen als hij de stad in is. Zij spookt dus in zijn kamer. De voorstelling, die de Nederlandse Comedie er van geeft, kondigde zich aan door de sterk ritmische Spaanse muziek, die iedereen wel kent. Enke le figuren en een draagkoetsje leidden de voorstelling in. Het eerste duel be gon, met stampende voeten, op de to nen van een tarantella: een verras sende vondst, die later herhaald werd. Het is verassend, omdat het een door eeuwen beproefd toneeleffect opeens een nieuwe werking geeft. Zoiets deed zich in deze voorstelling meer voor in de manier, waarop gespeeld werd: het zwierige gebaar en het charmante woord werden meestal geknoopt aan een zuiver hedendaagse reactie, wat dan zowel het gebaar als het woord licht komisch maakte. De grote vrijheden, die Paul Rodenko zich als goed vertaler veroorloofd had, pasten daar goed bij. Het resultaat was, dat men mensen van nu zag, die het amusant vonden om zich te gedra gen als mensen van toen, maar daar toch soms ook even de draak mee sta ken. Een van de opvallendste voor beelden daarvan was dit: de galante edelman gebruikt het woord automa- Conflict opleiding over van leraren 'Van onze onderwijsredacteur) lwep eerste teken hiervan is, dat b§s pestuur van de yereniging van edenisleraren geweigerd heeft V0 Vertegenwoordiger aar. te wijzen ltia de commissie, die een program- Oj-,1 ,Zal ontwerpen voor de nieuwe 'ding van geschiedenisleraren en k^.daaraan verbonden exameneisen, komt zelden of nooit voor, dat Vi °hderwijsorganisatie niet wenst >1 te nemen aan overleg met het •;t,"ai'tement van O. en W. of met artementale instanties. V enkele andere vakgroepen van le- 'hw*1 tCor<lt overwogen eveneens afwij- h,.( te reageren op de uitnodiging e9enwoordigers aan te wijzen in de \^Brammacommissies"Deze onge- houding komt voort uit ernstige <shft,aren van docenten tegen een in \mrapport over de lerarenopleiding. to^raPport is samengesteld door de hgj "hssie Opleiding Leraren, die eind lh het leven werd geroepen. 'dn6 ^sad van Leraren acht dit rap- °haanvaardbaar. De bezwaren vast 6tl zich o.a. tegen het categorisch ht)?steHen van de studieduur voor le- Vjj" van de eerste, de tweede en de 6 graad op respectievelijk vijf, ?n drie jaar. De Raad heeft de *1 h-lende vakgroepen van docen- ''tg bet VHMO geadviseerd» geen zit- *his te nemen in de programmacom- 'ïjj 'esi die op basis van het interim- W Prt-Drewes de plannen voor de lerarenopleiding verder moeten jurken. bes tuur van de Vereniging van sl A. 24 april De Kon. Vlaam- *11» be einie voor wetenschap n kunsten acht de voorgestelde 'h h ?peHing voor bastaardwoor- *hr6 af! Nederlands onaanvaardbaar. hepf.elirig letteren van de acade- ven zaterdag een verklaring uit- hjl-licr.' ysarin wordt gezegd dat de V^Uing die de Belgisch-Nederlandse «k1 Ve^!0rnmissie heeft voorgesteld te .Saat dan nodig is om een 'heken aan de heersende ver- l. ^7. a.'l heeft deriialve een verzoek Geschiedenisleraren heeft in aanslui ting hierop aan dr. Drewes laten we ten, dat het de voorwaarde om het rapport als uitgangspunt te nemen voor het te voeren overleg een onaan vaardbare beperking acht. Wil er op verantwoorde wijze geschiedenis onderwijs gegeven worden volgens de geest van de Mammoetwet, dan zul len aan de leraren hogere eisen ge steld moeten worden dan mogelijk is volgens de ontworpen structuur van de opleiding. Mocht er buiten de organisatie van de geschiedenisdocenten toch een le raar bereid gevonden worden aan het werk van de programmacommissie deel te nemen, dan zou hij niet als representatief kunnen gelden, zo wordt in de brief aan dr. Drewes gesteld. In de ledenvergadering van de vereni ging is de afwijzende houding van het bestuur eenstemmig en uitdrukkelijk goedgekeurd. Bij enkele andere vakgroeperingen van VHMO-docenten bestaat in meer of minder sterke mate een neiging op soortgelijke wijze positie te kiezen. De leraren in natuur- en scheikunde en de leraren staatswetenschappen zul len hun standpunt zeer binnenkort aan de voorzitter van de Commissie Op leiding Leraren kenbaar maken. Bij de aardrijkskundeleraren valt de beslis sing vrijdag, bij de leraren in de eco nomische vakken 6 mei. Het bestuur van de Vereniging van Leraren in Le vende Talen heeft echter niet afwij zend gereageerd op de uitnodiging. In de kring van de leraren in de wiskun de, mechanica en cosmografie liggen de meningen nog verdeeld; vermoe delijk zal het standpunt spoedig be paald worden. Het bestuur van de Ver eniging van Leraren in de Biologie zegt geen uitnodiging te hebben ontvangen voor deelneming aan het overleg in een programma-commissie. Het schijnt niet in de bedoeling te liggen het werk van de programma commissies uit te stellen wanneer van de kant van het VHMO geen ver tegenwoordigers worden aangewezen. tisch, en het kamermeisje vraagt: „Wat is dat, automatisch?" DAT WERKTE dikwijls heel leuk, maar bleek ook gevaarlijk, omdat het niet helemaal door te voeren is. Er is in zo'n blijspel toch veel, dat op zichzelf niet vermakelijk is maar er wel moet zijn om er een goed geheel van te maken. Het dubbele bodem effect is daar niet of slechts gefor ceerd te bereiken en er is niets zo vervelend als gedwongen leuk doen. Fnuikender nog is het, dat zulk een zeer vrije opzet de effecten van het genre door ze te ontmaskeren te zeer in hun tegendeel laat verkeren: het stuk dreigt om zeep te gaan. Jules Croiset, die zijn eerste regie bij de Nederlandse Comedie voerde, is daaraan deels ontsnapt, omdat hij over enkele sterke jonge spelers be schikte. Petra Laseur heeft nu eenmaal die knappe lichtheid, die zij gevoelig bespeelt, om Dona Angela ook in de ze ontmaskerende speelwijze verras send te maken. André van den Heu vel blijkt als haar voornaamste te genspeler ook in die lichte toner, ver rassend goed bedreven. Willem Nijholt past er goed bij. Ju les Croiset is wat zwaarder van plas tiek, maar straalt een innemende opge wektheid uit. Zwak is Kitty Courbois, die weinig aan de uitwerking van haar rol heeft get3 an en nu al op haar routine lijkt te drijven. Kitty Jansen is hier evenmin op haar sterkst. Pe ter van der Linden, geboren clown, past zeer goed in de ene knechtenrol, zoals Rudolf Lucieer in de beschei den andere. Het decor van Herman van Elteren zag er goed uit en was vindingrijk, maar het had ook zijn hinderlijke kanten: er moest nogal wat gebeu ren op een bovenkamertje van een par vierkante meter en dat werkt be nauwend. Maar er is bij de première zaterdagavond in de Amsterdamse Stadsschouwzurg veel gelachen en er was langdurige bijval. (Van een onzer muziekmedewerkers) UTRECHT, 24 april De voorzit ter van de Vakgroep Kerkmusici van de Koninklijke Nederlandse Toon kunstenaars Vereniging, dr. W. Mudde, en dr. B. Kahman, directeur van de Nederlandse St. Gregorius Vereniging, hebben op de Kerkmuziekdag van de K.N.T.V. referaten gehouden over „de kerkmuziek in het muziekleven." Dr. Mulder zei dat in Nederland „zo on noemelijk veel niet naar (hun) zin is en wat erger is ook niet con form de betekenis der kerkmuziek ge realiseerd is." Hij sprak dus de ver wachting uit, dat deze Kerkmuziekdag er toe zou bijdragen, dat de kerkmu ziek ook in ons land de belangstelling krijgt, waarop zij, overeenkomstig haar betekenis en bedoeling, recht heeft, en hij voegde hier ook aan toe, dat „wij, kerkmusici, geen tweeslachtige of halfslachtige musici zijn, omdat wij niet met een been in de kerk en met het andere in de muziek staan". Kerkmu sici, aldus dr. Mudde, willen volledige dienaren van Kerk en muziek zijn. Ten einde aldus mee te werken aan beider taak en leven. Wat kerkmuziek is wat men er mee doen kan werd de Kerkmuziekdag- deelnemers, in de loop van de dag, op hoogstaande wijze duidelijk en zelfs voelbaar gemaakt door het optreden van het N.C.R.V. vocaal ensemble o.l.v. Marinus Voorberg, door het Ned. Herv. Jeugdkoor Soest o.l.v. Maarten Kooy, en door het H. Hartkerk-koor te Boxtel o.l.v. Joop Felix. In de Nicolaikerk deden zich verder nog de organisaten Lambert Erné, Al- phons Caalman en Nico van den Hooven gelden als vakmensen van be- tegenis. Aan het einde van de Kerk muziekdag luisterde men in de kathe drale kerk naar uitspraken van dr. B. Kahman, de komende voorzitter van de Gregorius vereniging. Het gaf te denken juist van hem te horen, dat het onze opdracht blijft, met toegewijd heid en inspanning de kerkmuziek een dusdanige gestalte te geven, dat zij zich volwaardig kan staande kan hou den in eigen huis. ADVERTENTIE BY APPOINTMENT TO HER MAJESTY THE QUEEN SCOTCH WHISKY DISTILLERS WHITE HORSE DISTILLERS LTD. GLASGOW LL that are desirous to pass EDINBURGH to LONDON, or any other place on their road, let them repair to the 'WHITE HORSE CELLAR', in EDINBURGH, at which place they may be received in a STAGE COACH every Monday and Friday, which performs the whole journey in eight days (if God permits), and sets forth at five in the morning. Allowing each passenger 14 pounds weight, and all above. 6 pence per pound. February. 1J54- GLASGOW and LONDON. DE TURAN GLÏL A-S YMFONIE van Oliver Messiaen, een werk dat sedert zijn wereldpremière in 1949 te Boston, meer dan honderd uitvoe ringen elders beleidde, kreeg zijn Nederlandse première in Amster dam tijdens het concert van de Ma tinee op de vrije zaterdag met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Jean Fournet. Een uitvoerige omschrijving van het werk, zoals Messiaen zich dit gedacht en uitgewerkt heeft, is reeds in dit blad gepubliceerd. Ons rest dus de in druk, het persoonlijk beleven van deze symfonie in zijn algehele klank gestalte, onder woorden te brengen. De sterkste indruk, het diepste bele ven is voor mij verbonden aan de ADVERTENTIE DE HOOFDSCHOTEL van de laatste avond van het zevende Wageningse Studenten Toneel Festival vormde het met spanning verbeide rapport van de jury-leden Manuel van Loggem, John van de Rest en Gerrit Altes. Ondanks de vele teleurstellende manifestaties van onvermogen op deze jaarlijkse wa penschouw van het Nederlandse stu dententoneel zijn er toch nog zoveel lichtpunten waargenomen, dat de to taal-indruk van de jury als hoopvol kan worden aangemerkt. Het rapport, dat dit jaar uitmunt door helderheid in de formulering, acht beSe(gische regering gericht om 'uiten te nemen zonder voor-1 "^t de bevoegde academie. (V^n een verslaggever) AMSTERDAM, 24 april Op een ru moerige buitengewone ledenvergadering van de beroepsvereniging van beelden de kunstenaars, zaterdag in Krasnapols- ky gehouden, hebben de kunstenaars herziening van de financiële regeling geëist. Deze regeling, ook wel contra prestatie genoemd, vertoont een aantal onvolkomenheden, die dringend verbe tering behoeven. De kunstenaar, die in zijn bestaans mogelijkheden bedreigd wordt, kan van deze regeling gebruik maken. Hij le vert werk en als tegenprestatie ont vangt hij een soort weekloon, dat op het ogenblik gelijkgesteld is aan de laagste toongroep van de werkloze hoofdarbeiders: 121,80. Deze vergelij king wordt als stuitend gezien en tii- dens de vergadering viel dan ook herhaaldelijk de opmerking: wij zijn helemaal geen werkloze hoofdarbeiders Wij leveren en produceren genoeg, maar kunnen het werk alleen niet redelijk verkopen. Het voorstel is nu deze norm te verhogen tot 166,85 per week, gelijk aan groep vier van de hoofdarbeiders regeling. Daarnaast was er nog een hele waslijst aan klachten, waarvan de belangrijkste wel waren: de verlen ging van de uitkering van 39 tot 62 weken, verhoging van materiaalkosten, sneller wisselen van commissieleden, die het aan te kopen werk moeten beoordelen en erkenning van het prin cipe, dat de creativiteit niet aan een leeftijdsgrens van 25 tot 65 jaar gebon den is. De vergadering was totstandgekomen dank zij het werk van een Amsterdamse oppositiegroep in de federatie, onder lei ding van Henk Willemsen, die de ideeën met felheid verdedigde. Hij meende dat men de contraprestatie niet met cultuurbeleid mag verwarren. De rege ling Beeldende Kunstenaars geeft slechts de minimale mogelijkheden voor het bestaan. Ook werden harde noten ge kraakt over de controle op het kunste naarschap en de discriminatie van het „de hand op te moeten houden als zijn wij bedelaars". Ondanks de felle, hartstochtelijke pro- testtoon moet men wel bedenken, dat er in ons gehele land nog geen 450 kunstenaars betrokken zijn bij de con traprestatie. Het trieste echter is, dat men op die lijst namen van zeer be kende kunstenaars aantreft. Ze kunnen zich dus niet handhaven. Tevens is het verontrustend, dat het aantal ge gadigden vooral de laatste tijd steeds stijgend is, mede door de huidige be stedingsbeperking. Verruiming van de mogelijkheden tot opdrachten en stimu lering van de aankoop door particulie ren is daarom een eerste vereiste om een (roeiend* noodtoestand in te per ken. het STUTOFES een bij uitstek geschik- door „een intelligente^, toneelwaardige te gelegenheid de ontwikkeling en de stand van het studententoneel in ons land te re gistreren. Naar de mening van de jury getuigen de beste prestaties van dit jaar van een hoge kwali teit wat visie en spelprestaties be treffen en van een hoopgevende aanduiding van wat in de toekomst mogelijk zou zijn. In deze hoogtepun ten kwamen*naar haar mening de specifieke voordelen van het stu dententoneel duidelijk tot uiting. Over de vele dieptepunten van het festival zegt het rapport: „Om deze te verminderen zou een betere selec tie-procedure aan te bevelen zijn". Vervolgens bespreekt het rapport alle voorstellingen afzonderijk. Zeer goed tot aanvaardbaar worden genoemd de Hamlet-adaptatie, regie Leonard Frank door de A.S.T.U.; „Darts", schrijver en regisseur Lodewijk de Boer, ge speeld door hetzelfde gezelschap; „Het grauwse diep" van Leo Vroman in de regie van Eric Plooyer door de U.S.T.V."; de presentatie niet het stuk van „The alligation", regie Eric Plooyer, gespeeld door de combina tie U.S.T. met de vrouwelijke studenten van C.C.; voorts „De reus die kunstjes maakte", geschreven door Keith John stone, gespeeld door dezelfde Utrecht se combinatie, weer in de regie van Plooyer en het optreden van de Stich ting Amsterdams Universitair Toneel (STAUT) met de Grabbe-bewerking en in de regie van Paul Binnerts, waar bij de vertolker van de rol van de duivel Eddie Habbema een ex tra-gunstige vermelding krijgt. Van de veertien voorstellingen hebben er dus zes een in verschillende zin prijzend oordeel van de jury kunnen verwer ven. Zoals gemeld was dit jaar voor het eerst aan elke deelnemende groep de verplichting gesteld op het festival te verschijnen met een eigen produktie op een vastgesteld thema, voor ieder ge zelschap hetzelfde en enige maanden tevoren door de organisatie van het festival kenbaar gemaakt. De groep S.I.A. uit Leiden heeft naar het oordeel van de jury de bedoeling van de opgave het dichtst benaderd tekst en een boeiende mise-en-scène en vertolking daarvan." OP DE LAATSTE DISCUSIE die zondagmiddag werd gehouden in de so ciëteit van de katholieke studentenver eniging, het nieuwe gebouw „Cantil" is naast veel andere zaken het jury rapport nader besproken. Was reeds zaterdagavond bijzonder duidelijk ge worden dat de inbreng van de jury leden van dit jaar, ook tijdens de ve le gedachtenwisselingen hogelijk op prijs werd gesteld, de uiterst moeilijke taak van de discussieleider Guus Re- kers en de wijze waarop hij deze met de inzet vn zijn gehele persoonlijkheid heeft volbracht zijn ten volle onderkend en dankbaar gewaardeerd. De toneelspelende student en het ge- interesseerde publiek kunnen na dit festival mede door het exacte rapport beter vooruit zien dan het vorige jaar. Door een zekere encyclopaedische waarde heeft het duidelijk gemaakt waarop het studententoneel zich moet gaan richten. De mist die in 1966 in het onduidelijke voorland hing ,is wat opgetrokken. Dit betekent in geen en kel opzicht dat het uiteindelijke doel in zicht is, wel dat er een bepaalde koers is uitgezet, waarop door geva ren kan worden onder beloodsing van de Stichting Nederlands Studenten To neel (SNST) FRANC. STRANGER tweede helft. In de eerste is de op bouw in werking; het van de grond afkomen van de idee, de aanpak van een gigantische opzet, de aanvang van het spel (Turangalila is een woord uit het Sanskriet; - lila bete kent letterlijk spel) door Messiaen geïnterpreteerd als het spel in de zin van leven en dood, het fatale spel van de liefde. Eén van de vier cy clische thema's die de partituur bepa len, is het liefdesthema, een overheer send Leitmotiev, dat aan het werk stuwkracht en mystieke bekoring geeft. Turanga is de tijd die voortsnelt, de beweging, uitgedrukt in een contra- puntische verwerking van twee ritmi sche procédé's. De totaalklank van het orkest is mo numentaal, in de eerste helft tè monu mentaal en tè overladen om er een gedetailleerde vorm en lijnwerking duidelijk in te onderkennen. Het is als een gigantisch blok oergesteente, ruw en weerbarstig, dat beklemmend werkt. Een pracht van koper geeft gloed aan de materie; de oosterse sfeer van de gamelan wordt gesugge reerd in het instrumentarium van klokkenspel, celesta, vibrafoon, meta len slaginstrumenten en de solo-piano. Van de twee soloinstrumenten de piano en de Onde Martenot, respectievelijk bespeeld door Yvonne Loriod de vrouw van de componist en haar zuster Jeanne, is de piano het meest markerende solo-instrument dat zich door de materie heen kerft; de elek tronische klank van de Onde Martenot kleurt en verhevigt het gluid in ver schillende graden van sterkte. Een te weinig aan dynamische tegenstellingen in de eerste vijf delen veroorzaakte een vermoeidheid, die terecht na het vijfde deel opgevangen werd met een pauze. Daarna brak, ook de ontspanning door in de symfonie. In de ,,Jardin du sommeil d'amour", het zesde deel, heft de componist een tedere lyrische liefdeszang aan, zo oneindig verschil lend van het voorafgaande, als het verre ruisen van de branding bij windstilte na 'n hevige storm. De componist schijnt met zich zelf tot klaarheid gekomen en geeft aan zijn werk de trekken, die de toehoorder geboeid en ontroerend gaan aanspre ken. Een levendiger relief licht op, een fijner tekening, een bewuster vormge ving. Met een grootse finale, ingezet met schallende klaroenen van het koper, gaat hij ais tiende deel het omvangrijk werk besluiten. Het publiek uitte zijn geestdrift in een minutenlange staande ovatie voor de componist, die zelf aanwezig was; voor de grandioze vertolking door het Radio Filharmonisch Orkest onder de fenomenale leiding van Fournet en de beide solisten, madame Mes- siaen-Loriod en haar zuster Jeanne Lo riod, die tot nu het werk steeds hebben begeleid. Een bijzonder woord van hulde voor de heer Hans Kerkhof en zijn staf, die de stoot tot dit concert hebben gege ven en in de keuze van de zaterdag middagprogramma's gaandeweg toon aangevend blijken. De componist was één en al verrukking voor de interpre tatie van Fournet en zijn orkest. Vol gens hem was het hoge niveau van deze uitvoering tot nu toe nog niet eer der bereikt. Een stralende Messiaen ontving na afloop van het concert in de kleine Spiegelzaal de gelukwensen van diver se toonkunstenaars van de Koninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereni ging voor het fraaie boekwerk „La Hollande", dat Oscar van Hemel hem namens de Nederlandse Toonkunste naars aanbood. Hij toonde zich dank baar verrast. Op de omslag van het boek prijkt zowaar een instrument, dat men in de overvloed van de Messi- aense instrumentering tot dusver nog niet heeft gesignaleerd; het Amster damse pierement 1 T. VRANKEN ADVERTENTIE Zeste eigen produktie: S.I.A., Lei den, voor DE VINGERS VAN DE NACHT, door Kees Holierhoek. Beste voorstelling: A.S.T.U., Utrecht, voor DARTS. Beste stukkeuze: U.S.T.V., Utrecht, voor HET GRAUWSE DIEP. Beste vrouwelijke rol: HELEEN TER BEEK voor Zij in Het grauwse diep. Beste mannelijke rol: MARIUS CRANS voor Koning Ekkard in Darts. Prijs voor jong regie-talent: LEO NARD FRANK voor de Hamlet- adaptatie. ZEKER VIER DUIZEND BEZOE KERS onder wie veel jeugdigen, trok het concert dat door het Residentie- Orkest met medewerking van vier prominente solisten en het R.K. Re sidentiekoor in de Houtrusthal zater dagavond werd gegeven. Reeds de Tsjechisch-Amerikaanse dirigent Franz Allers die bij de lichte mu ze in de Nieuwe Wereld als kind in huis" is en ook de negerzangeres Levern Hutscherson, Avon Long en de sopraan Lucia Hawkins sonden er bij voorbaat borg voor om Gershwins muziek in een zo klaar mogelijk, zo niet stralend daglicht te plaatsen. Daar kwam nog de grote Nederlandse pianist Daniël Wayenberg bij, die van de „Rhapsodie in blue" een van hem gerenomeerd repertoirestuk gemaakt heeft, terwijl ook het R.K. Residen tiekoor sinds enige tijd op bijna fami liaire voet verkeert met de negerfi guren uit „Porgy and Bess". Men begrijpt dat hier vele voor waarden waren geschapen om deze muziek zo fel mogelijk te doen klin ken. Aan felheid en geladenheid heeft het dan stellig op deze avond niet ontbroken, ook al bleef alles gelijk glamour-lichteffecten van de huidige reclame wat aan de oppervlakte zwe ven. Gershwin verstaat n.l. de kunst de meest intieme levensmomenten te gen een spectaculair décor van orkes trale effecten te plaatsen. Hij schuwt geen banaliteit maar is ook in zijn muziek even „veristisch" op Ameri kaanse manier gelijk eertijds Mas- cagni en Puccini dat waren in Italië. Hierin schuilt zijn kracht en zwakte tegelijk. Op een afstand van drie de cades bezien onderscheidt men nu be ter dat Gershwin in feite een mees terlijk improvisator maar minder een componist is geweest, die op zijn eigen doeltreffende wijze vele hetero gene elementen van de Amerikaanse negermuziek heeft weten te verenigen. Zijn grote verdienste is en blijft dat hij heeft laten horen, heel diep in de ze volkspsyche verankerd en op be paald éclatante manier voor stemmen en instrumenten weergeven. Aan éclatant klinkende geluiden heeft het dan ook deze avond niet ontbroken, en dat is maar goed ook in een immense ruimte als de Hout rusthal. Machtige klanken van orkest en koor golfden door deze ruimten in voortdurende eb en vloed, dank zij de niet aflatende stuwende impulsen van dirigent Franz Allers. Maar ook de drie vocale solisten bleken volko men bij machte de geluidsbarrières van deze zaal te kunnen overwinnen en zelfs een song als „Summertime" en „Bess you is my woman now" tot de uiterste hoeken van de hal en waarschijnlijk ook veler harten te doen doordringen. Want uiteindelijk is deze muziek een der weinige hedendaagse werken waarin van een innig contact met de eigentijdse gemeenschap spra ke is. Als zodanig alleen reeds had den de duizenden hier verenigd gelijk acte de présence te geven en ook om hun geestdrift bepaald niet onder stoelen en banken te steken! MARIUS MONNIKENDAM

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5