FILMFESTIVAL IN CANNES Barbiers Gulliver of De waanzinnige Deken „BARTLEBY" OP DE BEELDBUIS Democratie niet in crisissituatie Bloed en bier zullen gelijkelijk vloeien BOEK SjsMBsratéaag 1 Festival-directeur schrapt in ondertitels VERDWAALDE PLUCHE-OPERA Dagboek van een krankzinnige Theater en geluidsfilm Stuc1 ten-protest bi] bissehoppen Toneel week ei n de voor de jen^d Verrassend debuut Congres „Natuur en mens" beëindigd SOCIOLOGENCONGRES OLOFS WEDDENSCHAP ONBESLIST DE TIJD MAANDAG 1 MEI 1967 5 Tijd voor een CANNES, 1 mei - Het twintig ste filmfestival in Cannes heeft het afgelopen weekeinde vrij kort na de opening zijn eerste schan daal beleefd. En niet zo'n kleintje, want het is niet eerder gebeurd dat de leiding van het festival censurerend is opgetreden tegen een film (Joseph Stricks „Ulys ses" naar het gelijknamige boek van James Joyce)die zij zelf voor deelname had uitgenodigd. g^T 11^groot lip De Deense filmsterren Gitte Hea- ning en Oleg Vidov op het strand in Cannes. Zii ópelen de hoofd rollen in „De rode mantel", die zondag op het festival in Cannes vertoond is. Oninteressant Niet gemengd Onmogelijk Vaag HANS KELLER Anthony Mann, kort voor zijn dood tijdens de opnamen voor een film met Mia Farrow PASTORAAL CONCILïE WERiVER PAUWELS: Een koele fl 'ggQUSSel/Den Haag, Manteau vi?dt mijn naam beJachelijk: nincf chtans was Caesar een ko- ■èr w was meer: h« was een heer- riaV -;ant k°ningen de dag vandaag kortZIJn Prullemannen." Zo begint de ui» r°man waarmee een schrijver tu,, Vlaanderen de Nederlandse litera ti?? .mnnenkomt op een manier die maelijk weer eens verrast. Want het lp un van Werner Pauwels ,,Een koe- te,-» i vaIt evenveel op door kwali- eit als door het feit dat de vertelstof R?U opgeofferd aan modieuze sen- van a dit zou' gezien het thema beL ïe r°man, toch gemakkelijk ge- vprtln nnen zim- Werner Pauwels vprU Pameüjk het verhaal van de san u g tussen twee oudere men- st,rl Vai? wie het huwelijk volkomen is OD -/inu6 ,pen een voor een debuut dat n tal epmerkelijk themg. Hij doet man a le monologen, eerst komt de en hopt? >he^. woord- daarna de vrouw elke vnn Z1' zick tot elkaar richten, praten ni™* ".f dia}°°g ontbreekt, zij lanno nii aüe.®n na elkaar, maar ook in fn e]kaar. Zij leven ieder voor zich, t._: Yacuüm, waaruit ook hun bui- mom ?mlke verhoudingen hen geen moment kunnen verlossen. Klinkt dit ?.'lamaal misschien wel wat „theore- riscn dan moet er direct op worden gewezen dat Pauwels middels een ui- p™?3?6 Plast'sch en onconventioneel taalgebruik van Caesar en zijn vrouw twee springlevende figuren heeft wS te maken. Wel wordt hun men^elhk tekort „sec", zonder enig coir,™? Jk of mededogen gfetoond het^l ar zeggen dat Werner Pp, n,et een meedogenloos schrijver °°k eenkomsten6te Vbesp^eu^eelS Zijn over~ werk van Walschap P. het trefzekere gebruik ,IS hetzelfde kleurrijke elementen P'astische en Vlaamse volkstaal ér' TsSd daan„!!e razendsnelle verteltrant k dezelfde «chap bekend staat Waarvoor Wal" derd bladziiHon f nog geen hon- heeld tweê wef Peuwels bijvoor- familipo-eo wi^ï - meer uitgebreide Maar Phiedenissen te vertellen. Walschnn- u J1 ,gro°t verschil met heiligheid'tPr u0t. ze door veel sc,".1n- S lte? behoeve van een nieuw, doorheen t .Peuwels hoeft nergens geen schit6 prikken omdat er bij hem laat staai j1?60 wordt opgehouden, Ideaal wordt 6r bii hem eem nieuw indruk rib? j gePropageera. Maar de verbeeldt door Werner Pauwels ®r nip' a,terlCelÜkheid maakt, wordt met minder om. Integendeel. P. M. MOREL Schandaal rond Ulysses Regisseur Mann overleden (Van een speciale verslaggever) Zaterdagavond voor de aanvang van de gala-voorstelling van deze Joyce- verfilming heeft festival-directeur Ha vre Lebret opdracht gegeven hier en daar een aantal scabreuze termen in de Franse ondertiteling van Ulysses op de filmcopie te schrappen. De Ameri kaanse maker van Ulyssès, de 44-ja- rige Joseph Strick die de film het vorig jaar in Joyce's geboortestad Dublin opnam, was hiervan niet op de hoogte gesteld. Zaterdagavond gezeten tussen het gala-publiek zag Strick tot zijn stomme verbazing dat sommige passages waren geschrapt, wat enkele uren eerder 's middags tijdens de pers voorstelling nog niet het geval was. Strick stond woedend op en schreeuw de in de richting van de projectieca bine dat de vertoning van zijn film onmiddellijk moest worden stopgezet. Toen dat niet direct gebeurde rende hij naar de cabine maar werd niet toege laten. Terug in de zaal zag hij dat nog meer ondertitels waren verdwe nenze waren op het celluloid weg- geplakt zodat regelmatig zware vlek ken door het beeld dansten en eiste opnieuw luidkeels dat de vertoning zou worden gestaakt. Hij stond niet ver van de plaats waar 's middags tijdens de persvoorstelling een gezelschap had gezeten dat herhaaldelijk luid: „censu re, censure" had geroepen een vorm van terreur die tot dusver zelden op festivals werd waargenomen en een bejaarde Fransman later deed vrezen dat de voor-oorlogse fascistische orga nisatie Action Franpaise weer tot le ven was gewekt. Want die ontketende in de dertiger jaren dergelijke acties in Franse theaters. Festivalleider Favre Lebret is blijk- «p F N WIJ ALS BASIS voor dit verslag van de eerste voorstelling ener lange reeks opvoeringen van een nieuwe Belgische opera Guy Bar- bier's ^„Gulliver of de waanzinnige Deken door de Brusselse Monnaie "et K°n. Circus aan de Onder- richtstraat, het standpunt in van een Benelux-burger, die in de loop van jaren zijn ervaringen heeft opgedaan met de grootheden en de misères der muziek-dramatische kunst in onze Weinig grootheden, vele misères, de laatsten van verschillen- opwi ln e onderscheiden cultuur- dpnrt ?n' m^ar algemeen gel- schrp V°°r Jhe' gehele gebied: het toïe om® h t g6brek aan goed rePer- dan wel r, CVen ef het bestaand ■n meuw is, vanehu!iaab^L^1eige?' gebruik makend reid om we?k uT .lnf ellingen en be- klimaat eln oovop^p ugen culturele Iele te voeren *e Antwerpen ten to- Volg var,- Bet werk viel als ae- dramatische 1Jzwakt?elA f1 innerlijke ervan ieren d„Va^f- Antwerpen kon Probleem Jal>'°P dit gebied een En thans Z'et el-Nederland deelt de MonnaiZlta^nb^hrt Kon. Circus opera van die Brussel?» r, ?ep °P een bier en ook deze Is e®elg Bar- wat in zeker opzicht ^"mislukking, telig is. De Belgische "e- opera, die door Maurice S?,uStedeli:|ke leid wordt heeft zich tot ?T?an ge" het Belgische repertoire aS, Van houden, omdat zij er geen stuk \i g dat kwalitatief aan haar eisen v^® vC,Tpu£ voJdoet kan "zich nTet van r, L> Buisman in het werk gevonden n r«'er die kwaliteiten wel vmwt hii m Ware dit mogelijk ge S hItinVaren geleden al een veel vijandiJhphtinnen maken en zich Politiekn L- g ,van zekere cultuur- Wat hem111»?611 bespaard hebben, of de „7 bewogen heeft „Gulliver ren, w^t°P te voe- gekomen me? ^isschien is hij ertoe rise io nadat hij zich het vo- Peter3^ achter »Het Labyrint" van geplaaK? u1 in het Amsterdamse Carré doet^ heeft- Wat hij in het Noorden o0t:.kan hij in het Zuiden op de duur piVÜ e nalaten. Misschien vormt het circus-theater de verbindende schakel J1S er §ek op, en terecht, want het •«theatre en rond" opent velerlei hoogst oetangwekkende mogelijkheden. «- kan men zich voorstellen dat hii brettpeg3an °P Bhilippe Dasnoy's 11- svmhnl- Vv?°r „GuUiver": fantastisch- symbohsch en als zodanig in beginsel f!®ch,ikt ?ni zich van het scenische ef- iect uit ln de ruimte te ontwikkelen Misschien heeft hij de illusie gehad dat door een dergelijke wijze van opvoe ring de conventioneel aangelegde nar tituur, die bijzonder zwakke muziek bevat overspeeid kon worden Maar wat hij zich ook kan voorg«.mid gewone opera,®"ie °ind"ef ovwgelewrde theater gemaakt kan worden en dl encenerlng van Jean-Marc Landier dit hif mn«Tnblik S™kt dat hij met de mogelijkheden van een circus-theater iets wist aan te vangen m.a w. dat hij dit soort van ruimte nodig had. DEZE OPVOERING was in wezen Belijk aan die van „Faust" van het vorige seizoen, die evenmin een succes is geworden, omdat de muziek van te burgerlijk formaat is en vraagt om het Ulusie-theater, de kijkkast met de piucne zecets m de roae zaal. Lie mu- Guy Barbier voor „Gulliver' xs vee zwakKer, een lappendeken van lfitpklpi6.Ttüetse music-hail en Puccini- Jendersonrt?n Menotti< onbeduidende llxtlhZ T mel°dietjes, die in wer- reri. De Ondes-Man^l'Telr Tel?Te °maar Ten "van* bluTnaf Tanf^eTTe poging om er een modern glansie oó te spuiten. Zo is ook de opvoering in practisch dezelfde zetting als die van Faust is geweest: het op de bodem van de piste liggende speelvlak met in de hoogte ■daarom heen de rondlopende gaanderij, waarvan trappen naar het midden af dalen. Het effect blijkt ook nu weer grotendeels afhankelijk te zijn van lichtspelen, veroorzaakt door een enor me batterij schijnwerpers. Het orkest zit onder de speelvloer, waarin drie roosters zijn aangebracht om de klank door te laten. De zangstemmen worden heel vernuftig versterkt, onzichtbaar voor het oog, en klinken uit luidspre kers, er is sedert Faust technisch zeer veel verbeterd, maar artistiek zijn we er alleen maar verder op achteruit gegaan, behalve met de evenzeer intel ligent als smaakvol ontworpen cos- tuums van Joëlle Roustan en Roger Bernard. Het is nog niet bewezen dat Landier werkelijk een zintuig bezit voor der gelijke theater-dramatiek, maar de mu ziek heeft hem dan ook niets opgele verd dat hem enige inspiratie kon ver schaffen. En ofschoon het libretto met de vizioenen die de waanzinnige Deken (van Dublin) Swift-Gulliver beleeft, allerlei technische spektakelstukken aan de orde stelt, is het evenmin een bron van inspiratie; het mist er de structuur voor, gemaakt als het is ter- wille van Barbier's zangnummers. Lan dier heeft er niets van weten te maken met een hoofdrolspeler die niet veel naders doet dan dodelijk beangst stil te staan en af te wachten wat er ge beurt. Maar er gebeurt niets in deze eenderheid van wat rond slenterende groepen, trapje-af, trapje-op en weer rond draaien, alles in hetzelfde onge varieerde tempo kwasi onbeweeglijk op de zich voortzeulende muziekjes. Dit is geen theater, dat het toneelbeeld als zodanig gebruikt om er een dramati sche werkelijkheid in aanschouwelijk te maken; het is geglamouriseerde slechte opera. HET ROND-THEATER vraagt oor spronkelijke concepties en kan het niet stellen met adaptaties Béjart kan het aan, zoals hij getoond heeft met zijn onvergetelijke „Vier Heemskinderen" die men in Nederland verwaarloosd heeft, alsook met zijn Negende sympho- nie en zijn „Roméo et Juliette" welk laatste stuk men deze zomer in „De Doelen" zal zien. Het circus vraagt muziektheater van een universele con ceptie; daarom was Schat er op zijn plaats, wat men er verder ook op wil aanmerken. De Benelux-burger heeft eens te meer begrepen dat de muze van het muziektheater in zijn cultuurgebied een achtergebleven kind is. Het mankeert haar hier aan veel, samen te valtten in het fundamentele ge brek aan levenkrachtige traditie. LEO HANEKROOT Bennie Krüger overleden ORANGE, 1 mei De saxofonist Rennie Krüger, leider van een popu- air dansorkest in het tijdvak 1920-'30 is zaterdag in de leeftijd van 68 jaar overleden. Tot zijn band behoorden in- aertijd onder meer Tommy en Jimmy Dorsey, Benny Goodman, Artie Shaw en Victor Young. baar van die reacties geschrokken en heeft de film waarvan hij het twee maanden geleden in zijn uitnodiging aan Strick nog een eer vond om hem op zijn festival te hebben aldus la ten toetakelen. Zondagmorgen vroeg zond Joseph Strick maker van de The Savage Eye en de verfilming van Jean Ge nets toneelstuk Het Balkon een te legram naar de festivalleiding waarin hij de beslissing van Favre Lebret „barbaars, arrogant en ontoelaatbaar" noemde, een nieuwe complete verto ning van de film voor de juryleden en een openbare verontschuldiging eiste. Wordt niet aan zijn eisen voldaan dan zal hij zijn film maandag uit de com petitie nemen en er bij al zijn deelne mende collega's op aandringen hetzelf de te doen. Favre Lebret bleef de he le zondag onbereikbaar maar liet des avonds vanaf grote en veilige afstand telefonisch en bloemrijk weten: „Ik ben geen burger in Calais, maar com missaris-generaal in Cannes. In die positie accepteer ik geen ultima tum, van niemandl" De toestand in Cannes is dus weer enigszins beslagen van emoties. Het verschil is dat zij niet alleen worden veroorzaakt door het waarnemen van jurylid Shirley MacLaine op een hou ten stepje snellend over de boulevard of door het schielijk zien passeren van Gina Lollobrigida in een met goud be slagen zonnejurk of politieke inciden ten zoals vorig jaar toen Alain Res- nais' film „La guerre est fini" werd afgewezen orr de Spaanse delegatie niet te kwetsen. Het verschil is dat de emoties variërend van eenvoudi ge opwinding tot vlammende veront waardiging nu zeer terecht worden gekoesterd. Het is natuyrlijk volstrekt absurd dat de leiding vyn het festi val op eigen houtje in deelnemende films gaat knoeien en bij protesten laat weten dat burgers van Calais zoiets in voorkomende gevallen niet, commis sarissen-generaal in Cannes daarente gen wei mogen uithalen. Zo weet ik er nog wel een paar. Joseph Strick ig met de verfilming van Ulysses aan een vrijwel onmoge lijke opgave begonnen. Zestig jaar nadat het boek door James Joyce werd geschreven Is het nog steeds een bron van tegenstrijdige opvattingen over de ze fantastische kroniek van de herin neringen, dromen, fantasieën, verzin sels van de vriendelijke, impotente Jood Leopold Bloom. In Ulysses intro duceerde Joyce de monoloog-interieur en op een overdonderend knappe ma nier heeft hij in dit boek gebeurtenis sen en de herinneringen en de ver wachtingen en de fantasiebeelden die ze in de geest van zijn hoofdpersoon oproepen schijnbaar ongeordend met elkaar verbonden. Dat leidt tot een uniek literair avontuur. En tot censuur- maatregelen. In tal van landen waar onder het geboorteland van de schrij ver, Ierland, mag het boek nog steeds niet verkocht worden. De structuur van Ulysses stelt zeer hoge eisen aan de man die de moed heeft aan de verfilming ervan te be ginnen. Literaire interpretaties in de cinema leiden zo vaak tot picturaal zeer fraaie maar voor wat de concrete mededeling betreft deels duistere deels walmende beeld-associaties. Strick moet blijkens een groot deel van de reacties door de opwinding die na de censurerende ingreep ontstond was ik nog niet .in staat hem te zien voor een aanzienlijk deel ln zijn ambi tieuze onderneming geslaagd zijn. Als het een beetje meezit kunt u zijn Ulys ses zien tijdens de filmweek Arnhem. Twee Nederlandse distributeurs doen verwoede pogingen de film al in juni naar Nederland te krijgen. Een en an der gaat niet door als de filmkeuring reden ziet tot daden over te gaan want dan vindt Strick het niet goed. Hij een donker gebrilde man, het type van de Amerikaanse intellectueel dat best wil weten dat hij er geen doekjes omwindt vertelde dat de Londense filmkeuring maar liefst 26 couperingen wilde aanbrengen. Strick heeft zijn toestemming geweigerd en voorlopig komt de film niet naar de Engelse hoofdstad. In Australië en Is raël is Ulysses definitief verboden. In Nieuw-Zeeland besloot de filmkeuring tot een maatregel die alleen nog in enkele achtergebleven zwembaden wel wordt toegepast: geen vertoning met gemengd publiek. Hij draait er nu in twee bioscopen: een voor mannen, een voor vrouwen. Iemand vroeg aan Strick na het na derhand ingewilligde geroepen verzoek van het publiek om censuur of hij het niet jammer vond dat sommige men sen door de film zo werden geshoc keerd dat zij voortijdig de zaal ver lieten. Grimmig antwoord: „Het pu bliek kan me geen barst schelen. Elke serieuze filmmaker zal er co over den ken. Je hebt een film gemaakt zoals je hem naar beste weten en kunnen moest maken. Wel hoop ik dat de men sen waar u het over heeft op weg naar de uitgang per ongeluk eer. been bre ken". Dat er dit weekeinde zoveel gelegen heid was voor een rel is misschien ook veroorzaakt door oninteressante Deense en Tsjechische inzendingen die zondag werden vertoond. De Deense film De Rode Mantel van de bij ons ge- bekende regisseur Gabriël Axel is ge baseerd op een ridderverhaal uit de IJslandse sagenwereld en speelt zich af in een bar steenlandschap aan zee rond het jaar duizend. De zoons van twee wrokkende families sluiten na een gevecht dat onbeslist eindigt vrede, maar tijdens de verzoening ontstaat er al weer tweestrijd om het bezit van een huwbare dochter van een der fa milies en aan het slot van de film is bijna iedereen gruwelijk aan zijn eind gekomen op de vader van het meis je na die dan weet dat hij gelijk had toen hij kort na de aanvang van het verhaal vaststelde dat haat slechts haat oproept en niets anders. Die een voudige boodschap is gepakt in een film vol half religieuze stoerheid, blon de mannen die rijden op paarden die Rune of Hake heten en elkaar met Hagbard en Boelvis bij de voornaam noemen als het bier in vuurrood avond licht over hun behaarde borst druipt. Er wordt erg veel gestaard in De Rode Mantel en vreselijk veelbeteke nend naar elkaar gekeken. En er gaat erg veel tijd heen met het hanteren van allerlei authentieke maar nogal ongemakkelijke gebruiksvoorwerpen die met ware kunstnijverheidszin over al schilderachtig zijn neergezet. De film houdt het midden tussen Wagners Siegfried en Fulco De Minstreel van C. J. Kievit. En dat is nu eenmaal geen combinatie. De Tsjechische inzending Hotel voor Vreemdelingen van Antonin Masa was een wat vage meditatie over liefde en dood, gesitueerd in een oud hotel rond de eeuwwisseling waar op ze kere dag een jongeman arriveert die op zoek is naar zijn geliefde. Hij heeft geen beroep en als dat blijkt legt het hotelpersoneel een schilderachtig soort verachting voor hem aan de dag. Eerst treiterend met een bord boere- kool als ontbijt en aan zijn bagage zit ten en gaandeweg wreder. Als de jon gen tenslotte beweert dichter te zijn hoort hij helemaal niet in de wereld van het hotel thuis (de naam van het hotel is De Wereld vandaar) en wordt de vervreemding nog groter. Hij komt tenslotte geheimzinnig aan zijn eind. De lichte toets waarmee Masa het verhaal aanvankelijk op gang brengt is erg intrigerend. Zoiets als op een komische toon een wreed sprookje van Grimm voorlezen, wat in filmtermen tot een fraai soort farce had kunnen leiden Maar gaandeweg verliest hij het evenwicht en wordt het verhaal zwaar en zo betekenisvol dat hij alle belangstelling bij de toeschou wers verspeelt. Is het eigenlijke festival nu goed op gang gekomen met rellen en al, ook het commerciële bedrijf waarop het festival drijft bereikt deze dagen de juiste temperatuur. Wel liggen daar de termen wat anders, zoals op honder den gigantische affiches overal in Can nes en de duizenden neerdwarrelende folders laten zien. In een Italiaanse advertentie gericht tan filmdistribu teurs wordt de vraag gesteld: ,,How do you pronounce the name of Ro- sanna Podesta in English?" Antwoord: „Money, money, money!" NA HENK VAN ULSEN Is er een Belgische acteur die Gogols Dagboek van een gek is gaan spelen. De gele genheid om hiervan kennis te nemen bestond zaterdag bij de lustrumviering van het dispuutgezelschap Lancet in Delft. Op sociëtei* Alcuin begon daar een uur na de geannonceerde tijd de voordracht van het ln ons land zo overbekend geworden werk van Gogol. Dirk Declelr, die enige tijd aan de Nieuwe Comedie verbonden is geweest en deel uitmaakt van de Kon. Ned. Schouwburg in Antwerpen, noemde zijn voordracht het Dagboek van een krank zinnige. Ondanks het feit dat hij in een der rociëteitsruimten moest optre den en er een gebrekkige accomoda- tie was, bleek zijn voordracht grote in druk te maken. Natuurlijk ligt de ver gelijking met die van Henk van Ulsen voor de hand. We constateerden bij Decleir in het eerste deel een onder toon die anders gericht was. Hij speel de meer op de lichte humor die lang zaam verstrakt tot bittere ernst. Het lachwekkende van de eenzame, ge trapte ambtenaar die verliefd is op Sonja zonder enige hoop, overheerste meer de langzame breuk die tot vol slagen krankzinnigheid leidt. De felle haat en verbetenheid tegen zijn supe rieuren kwamen soms wat erg volumi neus de zaal in. Uit vele details bleek dat Decleir tot een eigen interpretatie in staat was, die wat oppervlakkiger gespeeld werd, dan van Ulsen dit deed, maar die door talrijke verfijnde nuan ces in dictie, mimiek- en plastische af werking grote bewondering afdwong. Ook in België heeft Decleir met deze voordracht veel succes gehad. HIJ ver wierf er in 1966 de Theaterprijs mee nadat hij in het seizoen 65-66 in het Antwerpse Fakkeltheater was opgetre den. H. W. BERLIJN, 1 mei. De Amerikaan se regisseur Anthony Mann is zater dag in de leeftijd van zestig jaar in een hotel plotseling overleden. Mann was in Berlijn om opnamen te ma ken voor een spionagefilm. Anthony Mann was de maker van onder meer „El Cid", „De man van Laramie". „The Glen Miller-story". ..De helden van Telemark" en „De val van het Romeinse keizerrijk". (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 1 mei. Met het uit geven van een verklaring is het drie daagse congres „Natuur en mens" van het Wereldnatuurfonds (World Wildlife Fund) zaterdag in het instituut voor de tropen geëindigd. In deze verklaring, die is opgesteld door Peter Scott, de vice-president van het fonds, en goedgekeurd door de congressisten, staat onder meer dat de natuur essentieel is voor het welzijn van de mens. „Ondanks het vele werk dat in het verleden en heden voor het behoud van natuur is verzet, vernietigt de huidige mens nog steeds de natuur on een on herstelbare schaal en vergiftigt zij de lucht, water en aarde van onze bio sfeer," aldus de verklaring. Tijdens het congres werden een aan tal natuurfilms vertoond. Een van de ze films was „Die letzten Paradise" van Eugen Schumacher, Acht jaar lang is deze filmer de wereld rondgereisd om opnamen voor dit werk te maken. Vooraanstaande binnen- en buiten landse geleerden hielden lezingen over het belang en de problemen rond het natuurbehoud. „BARTLEBY" heet de in de Bava ria-studio's voor de West Deutsche Rundjut.k gemaakte televisie-opera, die de NTS zondagavond uitzond. Zij is gemaakt naar een novelle van her man Melville, waarvan zij een frag ment behandelt, door Manjred Nie- haus en Klaus Lindemaan, die samen ook de regie voerden, terwijl de muziek door Niehaus geschreven is. Mensen, zoals men ziet die van verschillende muziekdramatische markten thuis zijn. Het verhaal behandelt de geschiede nis van 'n gruwelijk eenzaam mens, die in zijn verlatenheid tot zijn stomme einde toe een raadsel blijft voor zijn omgeving. Het verhaal is dermalg exemplarisch gesteld, dat Bartleby een symbool wordt, niet van een mens in eenzame omstandigheden., maar van de menselijke eenzaamheid op zichzelf. De dramatische bewerking spitst dit nog toe door juist die passa ge uit het verhaal te dramatiseren welke de isolering van de man in zijn verlatenheid temidden van zijn dage lijkse omgeving op het scherpst karak teriseert. Tot ook de omgeving om hem heen wordt weggenomen ei genlijk is hij zelf de stille oorzaak van haar verdwijning en hij alleen op de plaats blijft, met doelloze afgemeten stap een vierkant beschrijvend in een lege ruimte. Alleen de notaris, Bartleby's werk gever, treedt zingend op. Bartleby zelf spreekt, slechts enkele korte, soms herhaalde zinnen. De notaris zingt om dat hij de baas van het kantoor is en aldus de enige die ln zijn eigen recht leeft en gevoelens cultiveert die hij uitdrukt. Hij zingt in de atonale stijl van „Wozzeck", zeer indringend in de samenhang der menselijke betrekkin gen ingrijpend. Soms loopt zijn zingen in spreken uit, wat verrassend goed in de stij' past. Het instrumentarium be staat in zijn geheel uit drie instru menten: altsax, contrabas en slagwerk Zoals alles in deze enscenering ver vult het behalve een sonore ook een visuele rol. De drie overige klerken op een rijtje aan hun hoge, ouderwet se lessenaars maken in hun onderwor pen betrokkenheid op de belangen van de baas de ondergeschikte rol van rit mische soniek. 'n spreekkoor dat met de zingende patroon in zijn goedharti ge zelfbehaaglijkheid een curieus vo- Jcaal kwartet vormt. Gebeurtenissen zijn er eigenlijk niet. Het hele, vijftig minuten durende stuk schept slechts een atmosfeer, die groeit uit door de camera waargeno men en door de beeldsnijders samen gestelde montage van het bestaan de zer onderling tegengestelde mensen. In zulk een geserreerde beeldtaal maakt 'n aaneenrijing van gaed gekozen shots onbegrijpelijke emoties voelbaar. Een hand die een bassnaar plukt, de lege beker van een saxofoon, die overloopt van klank, de in het detail opgemerk te manipulaties van een drummer, dat alles doet de spanning van de ge hoorde klank honderdvoudig stijgen Maar er zijn ook montages van voorbij flitsende, zingende en ritmische klank flarder. uitstotende koppen, tegenover de stille close ups van menselijke mas kers. waarachter ongekende werelden schuil gaan. Er zijn enkele verholen aangeduide verklaringen van Bartle by's zonderlinge levenshouding en zijn verloren zijn in de samenleving. Men krijgt de suggestie van een mismaak te rechterhand en men hoort hem ten laatste onbewogen zeggen dat hij bij na blind is geworden. Het is duidelijk dat hier een drama wordt opgebouwd niet uit woorden en (Van onze verslaggever) ZEIST, 1 mei Verkeert de demo cratie in een malaise? Is zij in het slop geraakt? Vragen, die voor de So cial e Interacademiale aanleiding wa ren voor het driedaags congres in het conferentie-oord Woudschoten, als the ma te kiezen Democratie anno 1967. Vijf hoogkeraren hebben daarover hun inzichten gegeven. Prof. dr. Sj. Groenman meent, dat de democratie allerminst in een crisis situatie verkeert. Naar zijn opvatting kunnen we de verhoogde belangstel ling voor politiek ook uitleggen als een blijk van gezondheid. Een blijk van de aanwezigheid van recreatieve krachten. Hij constateerde eerder vitaliteit dan apathie. Wel acht hij het gevaar van vervreemding tussen overheid en bur ger levensgroot aanwezig. In het dis trictenstelsel ziet hij daarvoor echter geen oplossing. Op het. nationale vlak liggen de kansen der democratie veel beter dan voor provincie en gemeen te. Volgens prof. dr. C. J. Lammers zou den de zware tijden, welke ons weten schappelijk onderwijs tegemoet lijkt te gaan, wel eens zo'n uitdaging kun nen opleveren, dat ook vele nog aan de standscultuur gehechte hoogleraren en curatoren de waarde van samenwer king. óók met geruchtmakende studen ten leren beseffen en benutten. Sociologisch gezien is de S.V.B. een vakbond, die een formidabele bewe ging onder de studenten heeft ontke tend- Prof. dr. P. J. A. ter Hoeven is van oordeel, dat het bestaande partijensys- teem als intermediair in een periode van snelle sociale veranderingen tus sen bestuurders en lezers gefaald heeft. Voor dringende vraagstukken hebben de huidige grote partijen oplossingen weten te vinden. Een ruim vooruit denkende visie op toekomstige behoef te ontbrak echter, pressiegroepen heb ben een corrigerende functie en kun nen door eigenbelang gedreven rege ring en parlement aanvullen. De we genbouw vormt een belangwekkend voorbeeld ervan, dat pressie niet altijd gJgggU Vervolg van Sociologen congres. Prof. dr. H. A. Brasz stelde als pa radox, dat het overheidsbestuur in we zen geen democratische instelling is, maar ook in een democratische staats bestel onmisbaar. Democratie van ambtenaren is niet in overeenstemming met de politieke democratie van de staat. De hoogste macht ligt per defi nitie buiten het bestuur. Daarom moet het bestuur hiërarchisch en centraal ingericht zijn. Deze hoogleraar vroeg zich af of de ministersfunctie (lid van de regering en beheerder van een mi nisterie) niet beter in twee ambten kan worden gesplitst. Voor het beheer van de onderdelen van het bestuursappa raat zouden directeuren moeten optre den, bij koninklijk besluit benoemd naar criteria van vakbekwaamheid en ge schiktheid om leiding te geven aan een omvangrijk stelsel van diensten. Prof. dr. H. Daudt noemde het ken merkend voor de uitvoerige beschou wingen over de democratie van diver se politicologen gedurende de laatste dertig iaar. dat zij zich afzetten tegen oudere opvattingen over democratie De huidige politieke onrust komt zo zej hii uitsluitend voort uit de con frontatie van een regentenmentaliteit in veel versleten en verouderde in stellingen met de wens van burgers om nu werkelijk van politieke rechten gebruik te maken. Ook prof. Daudt was ten aanzien van de werking van de Nederlandse democratie niet som ber. ..Er is een open systeem, waar in de gezagsdragers in beginsel open staan voor sociale verandering. Wij Zijn onderweg naar een grotere mate van democratie." frasen, noch uit gesloten muziekvor men maar uit het strikt boe-d> het schouwen in de zich: re toestan- delijkheid en dit in zijn tegenspel met ritmisch-mëlodisch klank. Het is, naar de zin van onze jaren theater, het is tonen. En het is ook film, die trouwens het theater de weg terug naar zijn legi tieme functie van schouwplaats gewe zen heeft. Zozeer is de spanning ge concentreerd op haar essentiele steun punten dat enkele momenten van uit wijding in de aanduiding van dag en na-ht ir het bestaan van Rart'°by as een hinderlijke leegloop gevoeld wor den. Het zijn bij elkaar slechts luttele seconden. Dit is het eniae wat men als onvol- m aak' ondervindt in deze televisieope ra die geluidsfilm en muziektheater in één is. Zij is een klein meester- WeTk' LEO HANEKROOT AMSTERDAM, 1 mei (KNP) Ten minste vier moties hebben de ongeveer 150 studenten (van totaal 23.000 katho- lieke studenten) afgevaardigden in het nationaal comité van het studentenbe- raad van het pastoraal concilie aange nomentoen zij zaterdag de gehele dag beraadslaagden over hun voorlopi ge inbreng in het concilie. Uit de de batten is niet duidelijk geworden o* de aangenomen moties aan de bisschop pen dan wel aan het secretariaat van het concilie zullen worden gezonden. De moties waren alle van proteste rende aard. De eerste gaf de ontevredenheid weer over het feit dat de conciheadviseurs en de hogere clerus geen belangstelling toonden voor dit beraad. De tweede motie was een protest tegen het in grijpen van de militairen in de pers vrijheid door de redactie van G 3 te ontslaan Men eiste herstel van de re dactie en voortzetting van het blad des noods zonder overheidssubsidie. In de derde motie wordt de bisschop pen verzocht onmiddollijk de verplich te dispensatie-aanvrage bij gemengd huwelijk af te schaffen. De vierde motie veroordeelde de oorlog in Vietnam, waarbii vooral de Vietcong als onderhandelingspartner en terugtrekking van alle buitenlandse troepen werd geëist. Verder moeten er studie-commissies worden ingesteld om het vraagstuk van de oorlog in Vietnam te bestuderen, en moeten de bisschoppen opdracht geven erover te preken. Geen instemming van de meerder heid vond een motie, waarin Thomas van der Vengedelegeerde van het Stu- con in de concilieraad beleefd ver zocht werd heen te gaan, wegens zijn slappe houding. Hij stond niet genoeg achter de eisen van de studenten, meenden vooral de Amsterdamse stu denten. Er viel wel een besluit, hoewel niet in de vorm van een motie om de bisschoppen te dwingen over te gaan op ontkoppeling van het celibaat en priesterschap. Na uitvoerige discussies werden alle studenten-organisaties ge vraagd als het nodig bleek de bisschoo van hun diocees individueel te verzoeken, gehuwde leken tot pries ter te wijden. Sommigen wilden ook nog de bissohopnen individueel vragen, priesters die gehuwd zijn in hun ambt te herstellen. (Van onze correspondent) MAASTRICHT, 1 mei Het eerste toneelweekeinde voor de ieugd dat za terdag en zondag in de Maastrichtse Stadsschouwburg werd gehouden is zeer succesvol verlopen. Er waren ruim 150 deelnemers. Na een begroe tingswoord van de commissaris van de koningin dr. C. van Rooy gingen de longeren zaterdag meteen van start met een discussie waarvoor Wilbert Bank gespreksstof had aangedragen. Ook de door de toneelgroep Studio ge geven voorstelling van twee e>n-acters van Wilson zorgde voor een geanimeer de gedachtenwisseling. Een geslaagd onderdeel van het weekeinde vormde het improvisatietoneel in groepsver band waarbij Cas Baas. Antoinette de Visser en Herman Lutgerink instruc ties gaven. Met een opvoering van het vermakelijke stuk „Luv" door het Groot Limburgs Toneel werd het eerste toneelweekeinde voor de Limburgse jongeren besloten Tot aller genoegen kondigde Wim Bary aan dat de mid delbare scholieren komend jaar op een reprise van het evenement „Toneel Nu" kunnen rekenen. (Van onze correspondent) TILBRG, 1 mei Geen der par tijen heeft de tweede weddenschap ge wonnen die op 13 april tussen de Til- burgse hoogleraar próf. dr. H. F. J. M. van den Eerenbeemt en de leden van het Tilburgse studentenkorps St. Olof werd gesloten. Beide weddenschappen zijn gesloten in het kader van een ac tie van St. Olof om in enkele maan den tijds een netto bedrag var f 100.000 bijeen te leggen dat nodig is voor de aankoop, verbouw en inrichting van een oude vervallen boerderij ..De Ton- gerlose Hoef" waarin het corps te zij ner tijd haar nieuwe sociëteit wil ves tigen. Met deze plannen is een bedrag van ruim vier ton gemoeid. De zes honderd leden van St. Olof zijn in de afgelopen veertien dagen erin ge slaagd tot een bedrag van ruim f40.000 aan sigarenplanken te verko nen. Tesamen met de omzet die van 13 maart tot 13 april was behaald hebben de Olof-leden nu voor een be drag van 95 000 verkocht, terwijl prof. Van den Eerenbeemt alleen is geslaagd een omzet te behalen van f 75.000. Op 13 april, toen de uitslag werd bekendgemaakt van de eerste wed strijd, die 13 maart was begonnen, heeft prof. Van den Eerenbeemt. hoog leraar aan de katholieke hogeschool, zich bereid verklaard een tweede wed denschap aan te gaan. Hierin werd be paald dat de hoogleraar vóór 28 april voor een bedrag van 40.000 moest verkopen en de Olof-leden tot een be drag van f 80.000 moesten komen. Na de afloop van de eerste termijn van de weddenschap hadden beide partijen op 13 april een omzet bereikt van resp. 25.000 en 52.000. Daarmee had prof. Van den Eerenbeemt de eersz actie gewonnen. De inzet van de wedden schap was vijfhonderd liter bier als de hoogleraar zou verliezen en honderd liter bloed als de studenten zouden verliezen. Bij de tweede weddenschap werd de inzet verhoogd tot 750 liter bier en 150 liter bloed. Geen der partijen heeft nu gewonnen. Toch hebben beide zich bereid verklaard alsnog hun prestatie te leveren. Zo zal dinsdag worden be gonnen met het massaal aftappen van bloed door de bloedtransfusiedienst van het Rode Kruis terwijl eind mei prof. Van den Eerenbeemt een feest aan de studenten zal aanbieden. De landelijke belangstelling na de uitzen ding van „Voor de vuist weg" van vrijdag 14 april waarin prof. Van den Eerenbeemt en de heer DuIIaert, prae- ses van st. Oloft de actie bekend maakten, heeft niet die concrete be langstelling opgeleverd die het actie- comitee. dat de gelden inzamelt, had verwacht. Wel heeft het enorme good will gèkweekt die het corps wel nodig heeft voor de binnenkort in Tilburg te organiseren huis-aan-huis actie.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5