boek Documentaire van Sachs besluit festival CANNES LOOPT TEN ARNHEM KRIJGT AL EINDE, VORM Nieuwe film van Alain Jessua plaat - HHHM "Sandy" en „Bud" op bezoek V- lJ Harderwijkse „Flippers" Werkgroep Haagse Comedie speelt Brecht-programma Scotch Whishy DE LAATSTE VOORPAGINA the Hi mZJ or JKips- >,De Vijfde'' .1 ip M „HET MASKER VAN DE BOZE" Mormonenleider in ons land 4HIC. Looneisen werden Newyorkse krant fataal Mxo 11 Says Hp Could U in Amerikaans altist Theaterdirecteur Van Kinsbergen verongelukt Barrault werkt in de „Met" Tijd voor een itectuur Studentenraad blijft aangesloten bij ISC Fellini uit ziekenhuis N! 9565498 p Christian Bor en Emmy Verhey in Brussels concours Picasso-expositie gesloten MAANDAG 8 MEI 1967 AleArchi^VtCl0pedie b, nr""",~' b, voor een CANNES, 8 mei Terwijl het twintigste Filmfestival van Can nes onderhand op zijn laatste benen loopt met voor de ko mende dagen naast bijdragen uit kleine filmlanden als Zwitserland en Spanje nog één te verwachten publiek succes („Blow Up" van Michelangelo Antonioni), een film d'art met voorstelbare bijval van een groep exclusieve film kenners en even voorspelbare verachting van weer een andere groep exclusieve filmkenners („La mouchette" van de Franse filmveteraan Robert Bresson) en een bijdrage (de Franse film „Mon amour, mon amour") waarvan de ontvangst niet valt te becijferen omdat de maakster Nadine Trintïgnant met deze film debuteert terwijl Cannes dus ten einde loopt, begint de film- week Arnhem 1967 een veelbe- lovendè vorm te krijgen. A'orden (Bud) en Luke Halpin (Sandy) voerden zaterdag in het Harderunjkse Dolfinarium de „Flippers". $n 4j 8 C? Beeld uit de Franse film „Jeu de massacre" van Alain Jessua. Waarschuwende vinger HANS KELLER EE ALL that are desirous to pass from EDINBURGH to LONDON, or any other place on their road, let them repair to the 'WHITE HORSE CELLAR', in EDINBURGH, at which place they may be received in a STAGE COACH every Monday and Friday, which performs the whole journey in eight days (if God permits), and sets forth at five in the morning. Allowing each passenger 14 pounds weight, and all above. 6 pence per pound. WHITE HORSE DISTILLERS LTD.. ANDRE KERSTENS TILBURG II! - hm Dit is de laatste voorpagina, die het New Yorkse avondblad The World Journal Tribune heeft uitgebracht. Op 5 mei moest het blad verdere uitgaven staken wegens de grote tekorten op de exploitatie- rekening. j.„r:--v<-"jpeaie van de Mo- «tchitectuur door Gerd Hat je, hewerkt Z tectuur do< n herip cllitectuur althans het mo- V?'etl bps ni5aagse bouwen, wordt door fatlSele gin ,°uwd als een vervelende b^Ustriepi e'd' een 'ongeïnspireerd en bdaai-ri- rnassa"Pr°duceren van ge- ®abeenr^1?eerde eenheden en een saai ^hteWant fluctie "'«Uwe ndei'en C"-an?en Van rechte lijnen 3lke ande zich niet voor massa-pro- e '§ènteIke andere vorm en hoe- dan de ontdekken nog wel -*vyg - vv vj t6 er zipnPeCten in het bouwen, al zijn biakpn uVan bewust dat men veelal Nieren ,ft met een moeilijk te for- ^SUUriijkaknT°rd 1 °P ^Un 'e^er'Uk en et|We 'n kolossaal grote en volkomen °u^d problemen. Er wordt veel ge- 61 bom? °ok wel veel nagedacht OnaaiUi:en; biet probleem is interna ls cbltuf,n de d'scussie is in vrijwel al- iliik a gelijk. Dat maakt het i Dui?111 debnt goed te volgen rf ®eïntp Se u'tSeverÜ Knaur heeft ve rf01' een den aan zich verplicht j ®6die aantal deskundigen een ency- j6 latgn Van de moderne architectuui ^?0riliat'Sarnens'e"en' d'e uitstekende ]t ten 'u verschaft over landen, stro de a'„ ,efaamde bouwwerken en be- Ds architecten. ^yClnnO/Uo ï'e mi nnlr jj-j tWGG en in het Nederlands versche- h°cltet.riNc'0Pedie is nu ook N bjj ifn in het sevier. De Duitse tekst is Akt A en In enkele onderdelen be- N üj.°°r J. Kips. De uitgave bevat Ne te? kende foto's een goed lees- N p bijzonder veel informatie en beknopte bibliogr-afie. B. Kr. re }pven, Symphonie OUvertu- bes'j 9mont"Philharmonia Or- Cqj dir.- Herbert von Karajan. v^On'a ,,Hör zu Serie" stereo- n° SMC 80979. tNe'' ?!.aat uit de populaire ,,Hör-zu svNrtolun Columbia met een mees- VgNhon-ln§ van Beethoven's Vijfde N, ka*1® onder leiding van Herbert NNfiiN311 met het Londense Phil- ,,U\saoi"kest. Nog interessanter is 6 hStït >?n om de uitvoering van de »6sS m-ouverture, die niet zoals bij eld dirigenten log en traag wordt Nr fa en zlch dan keel lang lijkt iV V worstelen, maar ntegendeel fel en gespannen Nfjbitermate litrt®b N het het heroïsche stuk van j* -v. geschreven schijnt te heb- liflf dadelijkheid staat de vertolking bfN'laoj overwinning, dat Beethoven Uit „biet illlde symphonie daar natuur- HNiVg °ij achter. Zij klinkt viriel en is taq ln nllo stemmen, die door V>ic, ih een volmaakt onderling de ni gehouden worden. De klank 'Sn, Plaac doet daar alle recht aan ar«n. L.H. (Van onze speciale verslaggever) De directeur van de Nederlandse Bioscoopbond, de heer Bosman, is in samenwerking met' de in Cannes aan wezige filmverhuurders ijverig in de weer om dit Nederlandse kabouterfesti val dat eigenlijk geen festival is maar een expositie van exclusief film werk, dat het komende seizoen in Ne derland te zien zal zijn een zo mar kant mogelijk karakter te geven. De première van de Nederlandse speel film „De verloedering van de Swieps" een werkstuk dat regisseur Eric Terpstra voor de NCRV-televisie had ontworpen maar in het scenario van de schrijver Heere Heeresma gaandeweg uitgroeide tot bioscoop lengte, staat inmiddels vast, evenals de komst van dê film, waarmee de filmweek over circa drie weken zal openen, de musical „Les mademoisel les de Rochefort" van Jaques Démy. Van de tot dusver in Cannes vertoon de films zullen in elk geval de Ame rikaanse komedie „You're a big boy now" van Francis Fort Copolla, de droefgeestige Zweedse romance „El vira Madigan" van Bo Widerberg en „Ulysses" van Joseph Strick in Arn hem te zien zullen zijn. De Neder landse ondertiteling van Ulysses" ongeoorloofde schrappingen in de Franse vertaling leidden enkele dagen geleden tot het officieel uit de Cannes- competitie nemen van deze film zal niet letterlijk maar, in wat men scrabeuze passages acht „beschrij vend" zijn of geheel achterwege blij ven. Het is vrijwel zeker dat ook de Fran se satyre ,,Jeu de massacre" van Alain Jessua naar Arnhem komt. Al enkele weken geleden heeft de Ne derlander Paul Kijzer zich voor een °nze verslaggever) mei „Wij onder- gevaren, die op A 0 U>e{ te zien zijn. Wij vechten t?ere T!S eckt met haaien." Dit W A rïce verhaaltjes vertelden S?Hler-helden Tommy - „Bud N Wra** ^ke - „Sandy" - Hal- Nti i°(f»n„ 'dda9 het theehuis van 1 h^tterli(uni' waar de jeugd bijna V ^6 9. a^s fiöuurlijk aan hun lip- Senieten van een korte VN. w-n. Euro pa. Zij zijn van Noor- .,-'ve1dOra] d'.,waarbij hun belangstel- is eU en ®ing naar de bloembol- >a. e>1 zii Deltawerken. Tenslotte tjiii, v°or de ,,Monitor"-came- Ceru161 show voorgeschoteld. iN t)« a is ri„ DolfiJnen-vermaak uit tacst Ndruk ,er§ewaaid, waren zij on- stst 6 WrN?n de staaltjes dresseer- Vo>ktas hrde" vertoond. Sommige Ja* 6 hooit adden ze zelfs in Ameri- elhhige Tlen' °etft ^eden Nordcn trok al NiNNazicht -eiaandacht door zijn n bij70nrfEen filmagent vond i* sPots Ader geschikt voor TV- fcN A 3rtradla.n z'jn vijfde tot zijn ^hieriiA- "b op in meer dan hon- '®ht w? u ,recIamefilmpjes en as bijna dagelijks ts zien h s^p hhhium kregen Tommy rttaa*Nl „Bale show voorseschotel in de advertentiekolommen van- grote Amerikaanse bladen. Na dit commer ciële optreden kreeg hij rollen in Ame rikaanse shows. Vooral zijn optreden in „The Music Man" werd een groot suc ces. Hij speelde mee in ruim vierhon derd voorstellingen. In 1966 kreeg Tom my Norden met Brian Kelly en Luke Halpin een rol in „Flipper". Alle zes broers en zuster trokken met hem naar Miami waar de opnamen in de studio's van Ivan Tors worden gemaakt. Ook zijn medespeler Luke Halpin (20) had al een carrière achter.de rug voor hij zijn rol in de ,,Flipper"-serie ging spelen. Halpin, die in Astoria (Long Island) -geboren werd speelde zes jaar lang zijn rolletjes in tal van New Yoi-kse televisie-shows. Hij werd evenwel zo aangetrokken door het won derlijke leven der dolfijnen, dat hij naar Miami trok en tussen het film werk door een baantje zocht en kreeg bij het befaamde Zee-aquarium in Miami. Halpin dankte zijn rol in de Flipper-serie vooral aan zijn hobbies zwemmen, zeilen, vissen en water- skieën. Luke Halpin is erg populair on der de Amerikaanse tieners. Hij ont vangt tweeduizend brieven per week. Tommy en Luke brengen per dag vele uren door in het zee-aquarium, waar zij samen met „Flipper" onder en boven water oefenen voor het vol gende TV-optreden. Voor de Flipperrol zijn vijf dolfijnen beschikbaar maar vol gens de jongens is voor de nu afgeslo ten serie steeds dezelfde Flipper ge bruikt. Een jong aoteuiN Flipper is... yijl jaar pud,. niet gering bedrag de betrokken Fransen spreken er met tevreden ont zag over van de Nederlandse verto ningsrechten verzekerd. „Jeu de Mas sacre" (Spel met de dood) nam za terdag als eerste van de drie Franse inzendingen deel aan de filmcompeti tie in Cannes. Anderhalf jaar geleden debuteerde Jessua met „La via a f'enfer" (Het leven in de hel), een zorgvuldig ge maakte filmstudie over een man die zich zonder duidelijke aanleiding van zijn omgeving besluit te isoleren om in zijn leven een volmaakt emotieloos evenwicht te brengen. De laatste beel den van die film, die nog steeds in Nederland .rouleert, laten hem den kend aan niets en op een rimpelloze manier tevreden met zichzelf, achter in een kaal wit vertrek waar alle spo ren van wat hem vroeger bezighield zijn uitgewist. „Jeu de Massacre" is eigenlijk gezet op hetzelfde thema. Ook in deze satire op de invloed van de beeldromans trekken zijn persona ges zich terug uit het normale leven om zich gaandeweg even ongecompli ceerd, rechtlijnig, onwerkelijk en pro fielloos te gedragen als dat gebeurt in de houten wereld van een stripver haal. Jessua's verhaal gaat over een jon ge beeldromanschrijver (Jean- Pierre Cassel) en zijn vrouw (Claudi- ne Auger), die de tekeningen maakt bij zijn recht-op-en-neer vervaardigde bedenksels. Als hij door een rijke we duwe wordt gehuurd om haar verwen de en enigszins infantiele zoon bezig te houden, besluit hij die jongen als de held van zijn nieuwe verhaal te gebrui ken. Zijn eigen vrouw staat voor de heldin van de strip. Het resultaat is dat na verloop van tijd de rijke jon geling. in volgende afleveringen gaat geloven en de tekenares, die ook al half en half gaat geloven dat haar we reld uit weinig andere nuances be staat dan de verschillen tussen „wauw", „flash", „beng" en „zzzip" schaakt om gezamenlijk het bordpapie ren verhaal in- de werkelijkheid voort te zetten. Dat leidt onder meer tot het dolle soort achtervolgingen, waarin vooral Franse komedies sterk zijn en waaraan doorgaans geen touw is vast te knopen. In komische acties is dat dok niet direct noodzakelijk maar het is zeer hinderlijk wanneer de grappige bedoening zo duidelijk ondergeschikt is gebleven aan de zeer serieuze bedoe ling van de maker. In alle acties van „Jeu de mas sacre" staat de waarschuwende wijs vinger van Jessua gericht op de cli- ché's in de beeldroman, in de beng- beng-televisieseries, in de nul-nul-nul- spionagefilms, centraal. Het denkbare onderschrift onder alle situaties die Jessua oproept is vreselijk se rieus: „Gij zult u niet door beeldver halen laten beïnvloeden". Hij doet zijn boodschap in al zijn grappen en dat heeft belangrijke delen van zijn satire ernstig verminkt. Dat de film niette min genietbaar is gebleven, komt door de knappe vormgeving, die zowel in het kleurengebruik als in de beeldka- drering van het camerawerk recht streeks van het gebruikelijke stripwerk is afgeleid en al zodanig een veel di recter commentaar is op de onwezen lijkheid daarvan dan de geforceerde manier waarop het verhaal zich in dialoog en actie ontwikkelt. De rolver deling van de film hoort tot die vorm geving. Jean-Pierre Cassel is een mooi proto-type van de wat weke, enigszins ongezond uitziende stripschrijver. Jes sua heeft de houten aanwezigheid van het Franse sterretje Claudine Auger uitstekend gebruikt, als een dummy voor echte erotiek en met achter het gezicht uitsluitend veel vierkleuren drukpapier. Michel Duchaussoy is amusant als de aan strips verslaafde zoon met toch een ondertoon van grie zeligheid, precies als Jessua in zijn concept nodig had. Dit weekeinde passeerden ook de bij dragen van twee kleine filmlanden: Algerije en Israël. De eerste was een primitief en traag vertelde geschiede nis, gesitueerd onder de arme boeren bevolking tijdens de Frans-Algerijnse oorlog. Het soort films waarmee alle jonge landen hun filmproduktie op po ten zetten: heroïsch en teruggrijpend in het eigen recente verleden. Als zo danig meestal ook in dit geval sympathiek, maar in de uitwerking en de technische hantering onvoldragen. De Israëlische inzending „Drie da gen en een kind" was een vage ge schiedenis waarin eigenlijk niets dui delijk werd omtrent de relatie tus sen een jonge hoogleraar en een vier- LEIDEN, 8 mei Op de raadsver gadering van de Nederlandse Studen ten Raad (NSR) is bij stemming, be sloten geen gevolg te geven aan het verzoek van de Studenten-Vakbeweging uit te treden uit de internationale stu denten-organisatie „International Stu dent Conference". (ISC). Daartoe strekkende moties van de SVB werden verworpen. Zoals bekend kwam de or ganisatie ISC in het nieuws, nadat de veronderstelling was geuit dat deze or ganisaties gelden had ontvangen van de Amerikaanse geheime dienst, dc CIA. Het „Supervision commitee" van de ISC heeft intussen op een in Leiden ge houden bijeenkomst besloten over te gaan tot de instelling van een commis sie van onderzoek. Deze zal tot taak hebben de beweerde relaties tussen de ISC en de CIA te onderzoeken. DEN HAAG, VAN ALLE WERK GROEPEN van de grote toneelgezel schappen in ons land is die van de Haagse Comedie jarenlang de meest actieve en vindingrijke geweest. De laatste tijd leek het of de klad erin ge komen was. Die indruk heeft men nu, zaterdagmiddag in hun eigen intieme theater, hoog in de Koninklijke Schouw burg enigszins weggenomen door de presentatie van een Brecht-programma. Onder de titel: „Het masker van de Boze" naar een gelijknamig gedicht van Bertolt Brecht uit 1943, hebben jonge actrices en acteurs van het gezel schap ons een keuze voorgelegd, een soort samengesteld programma met gedichten, liederen en scènes uit het veelomvattende werk van de grote to neelschrijver. Als leidmotief gaf men een uitspraak van Brecht aan deze pre sentatie mee: „Wij die de aarde rijp wilden maken voor vriendelijkheid, wij konden zelf niet vriendelijk zijn". De medewerkenden waren: Nanni Ver meer Roelof den Ambtman, R.einier Heidemann, Guus Hoes, Wiebe van der Velde en Jaar Wieringa, allemaal nog vrij jonge leden van de Haagse Come die, die door middel van deze nuttige werkgroep-produkties niet alleen hun kunst trachten te vervolmaken maar ook de toeschouwer kennis willen laten maken met toneel dat om wat voor re den ook niet veel kans maakt op het grote repertoire terecht te komen. In dit geval heeft men echter niet alle onbekende fragmenten uit Brechts werk genomen, maar ook enkele scè nes uit „Mutter Courage" en uit „Angst en ellende in het Derde Rijk". Bijzon der goed kwam in het kleine zangspel „De Jazegger" de vroege Brechtdoc- trine over, namelijk het toneel te la ten zijn als kritiek op de in ontbinding zijnde menselijke verhoudingen. Het koor, dat bij verschillende fragmenten assisteerde, was samengesteld uit a- mateurzangers van het Koninklijk con servatorium in Den Haag. Het was trouwens helemaal een Haagse aange legenheid want het orkest bestond uit leden van het Haags Symfonieorkest Musica terwijl de accessoires en pro jecties ontworpen en geleverd werden door de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten. Een koninklijke voorstelling was het niet helemaal, want het rammelde nog wel eens bij het overspringen van het ene fragment naar het andere. Het is ook bijzonder moeilijk een dergelijk sa mengesteld programma als een gave toneelprestatie op te leveren. Ofschoon wij langzaam wel vertrouwd geraakt zijn met Brechts pogingen de vereen zelviging van het publiek door een ob jectieve kritische houding te verdrin gen, moest men toch af en toe per soonlijk buigen voor de dwingende kracht van zijn teksten, onder meer door de slotzang uit „Mutter Courage" en „Aan de overlevenden" uit „Zwei Elegien". Opvallende prestaties lever den Roelof den Ambtman en Renier Heidemann, dl» ook tekende voor de regie. FRAN» DUMTBR. jarig jongetje, dat drie dagen bij hem logeert, en zijn minnares, zijn hospi ta en de ouders van het jongetje. Men gaat regelmatig, minnend of juist niet, met elkaar naar bed en verder is het een voortdurend gescharrel met de kleine logé in gevaarlijke of dégou tante situaties. Een vervelende film, maar zoals een Nederlandse bioscoop exploitant na afloop met de zekerheid van de vakman vaststelde: „Een lek ker tranentrekkertje" zodat het ding wel naar Nederland zal komen. Ook de komst van de Griekse re gisseur Ado Kyroe is afgelast. Hij was vorig jaar in Cannets met een in drukwekkende film over het Griekse verzet tegen de Duitsers en de on derlinge verdeeldheid binnen de on dergrondse tussen monarchisten, repu blikeinen en communisten. Kyroe's film werd in zijn eigen land verboden; een protest tegen dat verbod van de toen in Cannes verzamelde filmcritici bewerkstelligde dat het verbod voor Europa in ieder geval werd opge heven. Kyroe schreef een drietal in de cinematografie hoog aangeschreven boeken, over het surrealisme in de film, over cinema en erotiek en een studie over het werk van filmregisseur Luis Bunuel. Journalisten en collega's met wie hij in Cannes een afspraak had gemaakt hebben bericht gekregen dat hij kort voor zijn vertrek naar Zuid-Frankrijk samen met de compo nist Theodorakis en een aantal andere Griekse kunstenaars vorige week van zijn bed "is gelicht en gevangen gezet. Over enkele weken gaat in Parijs de première van de Nederlandse speel film Joszef Katus, provo", de nieu we hier blijkbaar beter in de markt liggende titel van Wim Verstappens film, die een paar dagen geleden in de Semaine de la critique" werd ver toond. Het Franse filmverhuurkantoor dat de film uitbrengt heeft aan de nieuwe titel van Verstappens werk, zoals dat gebruikelijk is, zijn eigen merknaam toegevoegd. Wie de film straks in Parijs gaat zien, leest eerst „Les grands films classiques présen tent." DEN HAAG, 8 mei De Mormonen leider Ezra Taft Benson (67) brengt een bezoek aan ons land om de Neder landse gelovigen toe te spreken en hen aan te moedigen de arbeid voort te zetten. Ook andere Europese landen krijgen bezoek van Benson. Hij zal een maand in Europa blijven. Benson, die acht jaar minister van landbouw was tijdens het bewind van Eisenhower, is apostel van de kerk van Jezus Christus van de heiligen dei- laatste dagen. In de Verenigde Staten worden pogingen in het werk gesteld Benson voor de republikeinen kandi daat te stellen voor het presidentschap. Daartoe is opgericht het „Committee 1967", dat reeds eind 1968, als de ambtsperiode van president Johnson afloopt, een poging wil wagen. ROME, 8 mei (AFP) De Itali aanse filmregisseur Federico Fellini, die in de nacht van 11 op 12 april met spoed in een ziekenhuis was op genomen na een aanval van bronchiale longontsteking en pleuritis, heeft de ze inrichting gisteren verlaten. Hij ver wacht begin augustus weef te kunnen beginnen met filmen. ADVERTENTIE BY APPOINTMENT «f TO HER MAJESTY THE QUEEN V, SCOTCH WHISKY DISTILLERS WHITE HORSE DISTILLERS LTD. GLASGOW February. 1754- GLASGOW and LONDON. (Van een correspondent) NEW YORK, 8 mei Hoe kan dat nou?" vragen de New Yorkers zich ont hutst af, nu ze ontdekken dat de laatst overlevende krant van achttien ver schillende dagblad-concerns deze week plotseling uit het stadsbeeld verdwenen is. De „New York World Journal Tri bune" een naam waar hele gene raties dagbladgroepen schuil in gaan had een oplage van 700.000 exem plaren per dag, is acht maanden lang verschenen en verloor in die tijd tien miljoen dollar. De verregaande looneisen van de grafische vakbonden zouden de komen de drie jaar nogmaals 10 millioen dol lar loon (lees: extra verlies) vergen. Dat kon niet. Woensdagavond besloten de eigenaars het bedrijf te sluiten. Don- dermorgen vonden 2500 man een brief je op hun bureau, dat ze ontslagen wa ren. Zonder een cent vergoeding. Vakkringen menen dat de nieuwe krant ten gronde is gegaan aan een reeks problemen: het nieuws dat de te levisie geeft is zo snel en het commen taar zo degelijk dat luchtige avondbla den het niet bij kunnen houden; de te levisie holt ook nog de advertentie-in komsten uit. De World Journal Tribune droeg de lasten van een ongewoon hoog aantal oud perspneel (redactioneel en technisch) dat weinig bijdroeg tot het product en niet veel meer deed dan de afvloeiingspensioenen te innen die ze in de andere, reeds ten gronde gegane be drijven hadden verdiend. De vakbon den beletten het ontslag van ouderen, hetgeen betekende dat jongeren niet konden worden aangenomen. De hoge kosten van de komende automatisering vergden grote investeringen zonder dat personeel kon worden afgevoerd. De drie nog overblijvende dagbladen ver laagden hun advertentietarieven, het geen de situatie verscherpte. De directie van „New York Times overweegt de mogelijkheid van het uit geven van een avondblad nu één van de twee avondbladen die New York nog restten, de „World Journal Tribune", is opgeheven, zo wordt in New York vernomen. Het andere ochtendblad de „New York Daily News" heeft de prijs van zijn nummers verhoogd van zeven tot acht cent. nh WftiHimpr-i I 1 «uuk. j-.,, JR. h:r a""* '*■- V ifim Vr •«••«JH.nrn InKjfcv iüWhv" - %t.juu ibmi HrtT-u. ;j: -- i VD-r M tt* T >~ti: iHi--»wrw [5 liwii. r I ndskitiiisitijyj) EEN REPERTOIRE voor de alt viool samenstellen is geen een voudige zaak. De altviool heeft pa« vrij laat een betrekkelijke zelfstan digheid verworven. Hij werd in orkest en kwartet eerder geaccepteerd dan als solo-instrument. Dat is niet ver wonderlijk, want hij is onverbeterlijk melancholiek van klank en wanneer hij opgewekt wordt bespeeld doet hij al denken aan een sopraan met de baard in de keel. Zijn A-snaar is vrij scherp van timbre en het lage register onderscheidt zich nauwelijks van een cello. Naast deze handicaps heeft de so- liërende altviolist nog te kampen met een nogal geringe belangstelling van het publiek voor zijn instrument. Dat was op het recital van de Amerikaan Harold Coletta zaterdagavond in de Kleine Zaal te Amsterdam helaas merkbaar. Hij had meer aandacht ver diend want hij is een raskunstenaar, die zich totaal vereenzelvigd heeft met de muzikale mogelijkheden van zijn instrument. Hij heeft in de schit terende sonate voor altviool-solo van Hindemith de 1ste van Opus 25 prachtige dingen gedaan; hij heeft de inherente melancholie van de donke re snarenklank opgeheven tot een ho ger niveau van aangrijpende weispre kendheid en virtuositeit. De vijf oude dansen van de 17de-eeuwse Parijze- naar en altviolist Marin Marais speel de hij met meesterlijke sier en gratie. Door de (invallende) voortreffelijke George van Renesse werd hij bijzon der fraai aar. de vleugel begeleid. Een Sicilienne van Gabriel Fauré was de toegift. Het was een concert met een aparte charme, voor fijnproevers een genotvolle avond. KEULEN, 8 mei —De 68-jarige Am sterdamse theater-directeur Eduard van Kinsbergen is gisteren op de auto snelweg bij Keulen dodelijk veronge lukt. Hij was bezig met zijn auto te ke ren toen een andere auto, door een Duitser bestuurd, de zijne in de flank greep. De bestuurder van deze auto werd licht gewond. De heer van Kinsbergen was op weg naar een toneelopvoering in Keulen. In Nederland genoot hij in toneelkringen een grote bekendheid als een van de oudste exploitanten, die zijn carrière begon in de tijd van de beide David- sen en nog voordien zelfs kermis- voorstellingen verzorgde. (Van een correspondent) NEW YORK, 8 mei In het ko mende seizoen zal Jean-Louis Barrault aan de Metropolitan opvoeringen en- scèneren van Bitzet's „Carmen" met toneelbeelden van Jacques Dupont en onder muzikale leiding van Zubin Meh- ta. Carmen is Grace Bumbry, José Ni- colai Gedda en Eseamillo Justino Diaz. De financiële moeilijkheden waarin de Met verkeert zijn er de oorzaak van dat er in het volgende seizoen geen nieuwe stukken aan het repertoire toegevoegd zullen worden. Het wordt geopend met „La Traviata" (Montser- rat Caballé, Tucker en MacNeill). In de verdere speeltijd zijn nieuwe en- scèneringen voorzien van Gounod's „Romeo en Julia" (Mirella Freni en Franco Corelli), Humperdinck's „Han sel und Gretel" en uiteraard de reeds aangekondigde Salzburger produkti» van „Die Walküre" door Karajan. BRUSSEL, 8 mei Twee van de vier Nederlandse deelnemers aan het Koningin Elisabeth-vioolconcours zijn zaterdagavond door de internationale jury toegelaten tot de tweede ronde van de wedstrijd: Christian Bor en Emmy Verhey. De twee anderen, Ro nald Hoogeveen en Leopold Riemens, behaalden niet het vereiste aantal pun ten en waren de enigen van de 24 deelnemers die al in de eerste ronds afvielen. AMSTERDAM, 8 mei Gisteravond is de Picasso-tentoonstelling in het Ste delijk Museum gesloten, na in negen weken het record-aantal van 188.355 be zoekers te hebben getrokken. Er wer den ruim 35.000 oatalogi verkocht.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5