5[°te prijs korte films vrijwel zeker voor Fernhout SS Film Moederdag'. Nieuwe films in Nederland DUIKELING MATE IJS ROSÉ A- Scherpschutters in Mexico drink gezonde nachtrust verkwikt ontwaken BLOW UP, overtrokken maar boeiend Londen Lichtvoetige Brigitte in beeld-schone film WEEMOEDIG VROLIJK PAAR kiï'immÈÊÈm Dubbelganger NTS in Cannes POWERTIP yhln i<rVi3n" Schotten op de vuist DE Tijd VRIJDAG 12 MEI 1967 12 mei - Nu het eind,, f filmfestival vrijwel ten Prii7Pv, S/~ yanavond worden de enitp gekend moet met de pp J??* Worden vastgesteld dat 2eiidin (te kwaliteit van de in- blevenge,? beneden de maat is ge- elkp men gewend is hier p aan te leggen. df6lle $illle- w°LEN is het overlijden l-irn«ële ,"lene v, t heen rfdvacht. -«» - cClSe railitrr°ïsche halleluia °P het Zijn y*t 'Zl - "«Bt Chan' riVERWijT Vkvi,faatStisCtiH en °k' Jacqueline Sassard en Dirk Bogarde in Joseph Losey's „Accident", het enige meesterwerk dat Cannes althans bij de films met nor male vertoningsduur dit jaar te zien kreeg. Zweedse lyriek Kritiek-week Vele modellen en kleuren. Vanaf 5.95 Fernhout HANS KELLER Importeur: ANDRE KERSTENS TILBURG - Yul Brynner schiet met scherp. David Hemmings als de modefotograaf aan het werk. Brigitte Bardot en Laurent Terzieff als het weemoedig vrolijke Ini „Een liefde van twee weken". paar gemiddelde kwaliteit in CANNES ONDERMAATS onze Pa-n sPeciale verslaggever) ^Ury ojic''1- Van e f^ms die door de 1drnvetp,.P' hiding van de Italiaanse ^°rden i,ön Alberto Blasetti zullen palm "ekroond met de Gouden ie& en ii' E zdveren broertjes en zus her een le dientengevolge vrijwel ze- Bernoet Succesv°l wereldroulement te- bjk nn„aJl' was er dit jaar eigen- !eri rnec\ 0én die het peil van ^n3else S.erwerk heeft gehaald: de °nBelun lnze!nding „Accident" (Het tosp,, VJaarrnee toneelschrijver Harold °SeV h f"J"u'rmee regisseur Joseph terei(ct d briljante hoogtepunt heeft de 0eu at zijn tot dusver vervaardig De -p'e v°orlopig bekroont. v0nle,het scenario en de dialo- Sahspra r. deze film schreef, maakt *igen]j;, °P soortgelijke termen. En *cteijrs of e'dt ook hetzelfde - voor de Fintp n'ey Baker, Dirk Bogarde ehant, ri 'S- echtgenote, Vivian Mer- d® r0'j tn een kleine, mild gespeel- v s®y-fii he eerste vrouw in een i 8r onv2 on6eschon<ien door het 'ijk l n®end® kwaad een onafhan- ^ekkpv,fVeït mae leiden de indruk- Si acteerprestatie ien f ,everde- ^Scht - waarvan veel de indruk- van het "waarvan veel werd ver- p.Blow up", schets van „The r-»«aan- c|ty" Londen, waarmee de e£t Vlichelangelo Antonioni zich ■laten kennen als een half mo- Vio THE FALL" van Arthur MiU l^o,nrdt verfilmd. Hij al worden op- anln fleuren en grootbeeld. Wie rj hier kent uit de voorstellingen ''tin «e Eaagsche Comedie met Paul ?enbergen en Myra Ward of e Koninklijke Nederlandse e Ji„ b'lrB te Antwerpen die hier ook de>.utsend geweest, zal het wel even in de oren klinken dat over Wordt voorspeld dat hij „een ^li'yie zal worden van echte oude «6, nu vertoond" Daar zij we na benieuwd naar en voor het ivachten we maar af. Wie de glamour en de schok der ai van 1967. De film zal op so- e ®9en n *exueel terrein gebieden bloot- ,hi die tot nu toe zelden in een n zullen spelen is nog onbe- e o0j,e£ s°enario is van Abby Mann <:Aet scenario voor Judgment en Ship °f foolsbeide nley Kramer, schreef. °0r Biney uitvoerig herdacht. rje 'and, waar het moderne fil- bere )frote massa even gemakke- ,6'e 'kt als het moderne experimen- ;f.ee' of ballet, schrijft een popu- v^alt hgerenblad, Dookola Swiata: |6r'aten 'Sney heeft ons voor altijd ju'tapej."aaar de wereld die hij ge- aSe eeft, de wereld van Mickey -."Ze ejp11 Repaid Duck, een deel van 1 de jeugd, zal bij ons blijven. cir-eld van Disney is alles mo- >lhgen eet 's een wereld waar bloemen ï^t'id f v°Sels spreken. Maar tegelij- E'alit-©it een wereld van harde gevê ?6 hasis daarvan wordt door h gt dit gevormd. Bij Disney ein- g-" DatVeCht alt'id in een overwirv at zeggen de jongeren. V in - HOWARD speelt Lord Car- o Van rf8n nieuwe> grootse verfil- b'bp-. Dez Charge van de lichte bri- i''Ccej-fj beroemde aanval werd ge- tot •- lJ ns de Krimoorloa van ri?c'1 nint''(i,'..(->rn de opnamen zo realis- >pr 8ftyfc te 1 Hartlcy *irf de co ^es'°ten gebruik te maken n. ettie7„ "derie van de Turkse pre- De Turkse rege- te maken hebben pro- Vo^vdson ?artl*y en regisseur Tony te-9 P°siti°F een verzoek in deze rich- Seen V Beantwoord. Het zal ech- "ar, Uee; 9e 9a: aire verleden worden. Deze een grote blunder ge- e —-'ite u Van kapitein Nolan die kan.... rigade liet aanstormen op °m h Van de Eussen in plaats tie 9 Va, cileen te trekken. De onder- Oj^fertuj e. brigade werd zo tegelijk he, 0rhe sch?B Van de Russen. John °°rsprr,,V epf -met Charles Wood pr°y-kelijke scenari0, van sommigen dat nihilistisch te ep desl'st onrechtvaardig. n-,en optimistische en kant- "P'ossingen ko'ul men fn. het de i V,' aii.uf'hdt 'ac;f-e voor belangrijke leven, akkoord. Dit v, -- Wet L"*" industriefilm waar de v«w. ar van 6 gro°tste gemene deler iheB-dgen. filmmaker mag men eerlijk zegt wat hij th een '°mdW We er alIemaal b'j be" at hebben trouwens de k0lt>, omri 'f dat gezegde niet aan- i in N tn er> IhiinNVaa'i onsamenhangende) tfij. 6 ooit ar,!ren^ over het leven, tot v ac- öirksp6rs Sedaan?" aldus pa- fon'eid'Critisch 1p-,h6t laatste nummer d'hg v Efimforum. Dit naar ^ih:,Gt Jean_p ^?dard's „Pierrot le Belmondo en Anna r dieuze, half mystieke dieperik bleek ondanks zijn prachtige vormge ving een pretentieuze tegenvaller. De Franse bijdragen waren evenmin openbaringen. Alain Jessua stelde enigszins teleur met zijn tweede film „Jeu de massacre", een te ernstige satire op de invloed van het stripver haal. „La mouchette" van Robert Bresson bevestigde de principiële voor- en tegenstanders van deze Fran se ethicus in hun oordeel maar lever de weinig nieuws op. Voor „Mon amour, mon amour" van Nadine Trentignan hand in hand blij hol len door het bos en de complete Italiaanse afvaardiging geldt hetzelf de. De Zweedse inzending „Elvira Ma- digan" van de jonge cineast Bo Wi- derberg is wel iets bijzonders. Ook veelvuldig blij hollen door het veld, maar hier hebben de lyriek in de ver teltrant en de prachtige fotografie een voldragen tragische binnenkant in de geschiedenis van twee geliefden die de wereld zijn ontvlucht en het voort bestaan van hun liefde door gebrek aan geld, eten en contact met andere mensen onmogelijk ziet gemaakt. De kleine filmlanden Israël, Algerije, Zwitserland, Spanje en Mexico pas seerden vrijwel onopgemerkt. Terecht. Anders was het met Hongarije, dat met „De tienduizend zonnen" van Fe- renc Koza een boeiende kroniek afle verde over het leven van twee, drie opeenvolgende generaties van Hon gaarse boeren. De film was zo op merkelijk door de onafhankelijke visie van de 29-jarige maker op de recente sociale ontwikkelingen in Hongarije, die worden gemarkeerd door de over gang van het feodale bestel in de der tiger jaren naar de terreur van de tweede wereldoorlog van de bevrij ding in 1945 via het Stalinistische communisme, de inspirerende revolu tiedagen van 1956, de daarop volgen de afkoeling, naar de thans bestaande mogelijkheid ook in een communis tisch geleid land een individueel be staan te leiden. Ook de gelijktijdig met het festival onder de hoede van een aantal Fran se critici plaatsvindende „Semaine de la critique" miste dit jaar de verras singen van een echte film avant-gar de. De organisatoren die in deze ex clusieve filmweek de meestbelovende ADVERTENTIE ADVERTENTIE Ttcee van de drie verkochte geiser» zijn een FASTO, met de unieke patent-knop voor heet water in tie keuken en veilig-tearm water in de douche filmjeugd bij de wereldpers willen in troduceren en de „jeune cinéma" koesteren zoals een al wat oudere hopman die niet achterop wil raken voor zijn jongens opkomt, trokken films aan uit Canada, Frankrijk, Bo livia, Engeland, Japan, Joegoslavië, Italië en Nederland. Slechts twee van die bijdragen sprongen er echt uit: de verfilming van Leroy Jones' korte to neelstuk „Dutchman" en een filmre- portage over het leven en de behan deling van emotioneel gestoorde kin deren in de Canadese psychiatrische inrichting Warrendale. Dat is tevens de titel van de film die door middel van een droge, bijna steriele waarne ming een helder, niet door enige gêne gehinderd verslag geeft van de won derlijke therapie die een jonge psy chiater onlangs in Canada heeft ge ïntroduceerd en die nu in een aantal instituten met verbluffend resultaat schijnt te worden toegepast. De ma ker van de film Allan King heeft vijf weken lang in een van die tehuizen het dagelijks leven zonder enige be lemmering mogen vastleggen. Het fo to-materiaal leverde hem de stof voor twee-dagen-Warrendale. De openhar tigheid van de kinderen die de toe schouwers tijdens de duur van de film bijna ongemerkt met een idee van hun voorgeschiedenis heeft leren kennen, maakt Warrendale tot een touchante ervaring. Maar met avant- garde had deze reportage niets van doen, al is hij bijvoorbeeld uitstekend geschikt voor uitzending via de tele visie. „Dutchman" zal de Nederlandse bioscopen vermoedelijk evenmin ha len. Niet omdat deze indrukwekkende verfilming van het gelijknamige to neelstuk t— thans op het repertoire van Toneelgroep Theater niet goed genoeg voor Nederland zou zijn, maar om het domme dat de film slechts vijftig minuten duurt en niet overeen komt met de normale bioscooplengte. Tussen de korte films die naar Can nes werden ingezonden staat John Fernliouts Ciel de Hollande" 70 mm, cinerama in kleuren op een zame hoogte. Alleen de Franse docu mentaire over de pionier van de foto grafie Nadar is de moeite waard. In het gezelschap van de overschietende reeks slaapverwekkende kunstfilms kan Fernhout de grote prijs bijna niet meer ontgaan. De buitenlandse belangstelling voor zijn film is zo groot dat „Ciel de Hol lande" na de normale projectie voor pers en jury, dezer dagen moest wor den herhaald. In Engelse, Franse en Amerikaanse kritieken valt op dat de toeschouwers niet alleen door de ef ficiency van deze Hollandse film wor den getroffen „hierna hoeft nie mand meer een film over Holland te maken" maar ook door de muziek van de Amstelveense componist Ro bert Heppener, die naar de mening van twee Franse filmjournalisten die ik sprak hun gevierde Franse landge noten Maurice Jarre (componist voor onder meer de film „Dr. Zjivago") en Georges Delerue (componist voor onder meer „Jules et Jim") in bruik baarheid en oorspronkelijkheid verre overtreft. Een compliment dat hierbij zonder aarzeling wordt doorgegeven. ADVERTENTIE De op deze pagina films draaien in: besproken BLOW VP: Kriterion Amsterdam, Kriterion Rotterdam; 18 jaar. DE LOSPRIJSCineac Regbree- straat, Amsterdam; 14 jaar. EEN LIEFDE VOOR TWEE WE KEN: City, Amsterdam en Den Haag; 18 jaar. DE TERUGKEER VAN DE ZE VEN: Royal en Corso, Amsterdam; 14 jaar. THE DOUBLE MAN: Cineac Damrak en Rialto, Amsteradm en Rex Den Haag; 14 jaar. DE ZEVEN MACGREGORS ra, Den Haag; 14 jaar. Flo- HET ZAL DE BEWONDERAARS van Max von Sydow vreemd aandoen de grote Zweedse acteur na zijn op vallende rollen iri enkele films van Bergman terug te zien in een kleu- renprent, die men met enige fantasie in het genre „wild west" zou kunnen rangschikken. In „De losprijs" ver keert Sydow als de .piloot Svenson in het gezelschap van Mexicanen, die even ruig zijn als het landschap, dat hen omgeeft. De beloning, waar alles om draait, is de moeite waard. Hij staat op het hoofd van een man, die Svenson goed kent en die er ten onrechte van verdacht wordt een kind te hebben vermoord. De 50.000 dollar staan de na een vliegtuigonge luk berooide Svenson wel aan. Vandaar, dat hij met zijn Mexicaanse metgezel len aan een uitputtende achtervolging begint op de gezochte en zijn vrien din (Yvette Minieux). De aanwezigheid in „De losprijs" betekent voor Sydow duidelijk een dui keling naar een minder genre film. Het is een weinig boeiend verhaal en alleen al wat betreft de traagheid waarmee de acties verlopen, zou het een film uit Sydow's geboorteland kun nen zijn. ADVERTENTIE een Zwitsers natuurprodukt versterkend moutvoedsel DE ZEVEN MANNEN zonder vrees die in het schilderachtige Mexico van rond de eeuwwisseling zo'n ruw en onstuimig leven leden zijn terugge keerd. Er zijn diverse nieuwe gezichten bij, maar één van hen kennen we goed: Yul Bryrmer. Ze zijn onveranderd on verschillig en schietgraag maar ook moedig en ridderlijk. In „De terugkeer van de zeven" ziet Brynner zich ge noodzaakt het op te nemen voor de vrouwen van een hacienda waarvan alle mannen door desperados zijn ge vangen genomen. Hij weet een zestig tal bondgenoten mee te krijgen in de strafexpeditie tegen de Mexicanen. Ze ven man tegen honderden, de strijd is wel ongelijk, maar de zeven zijn mannetjesputters en scherpschut ters, die met hun slimheid vele te genstanders in het zand doen bijten. De regisseur Burt Kennedy heeft er een mannelijke film van gemaakt, met vele spectaculaire gevechten, stoer ge rij op prachtige paarden en met en kele goede hoofdrollen, maar niet zo kernachtig als in „The magnificent seven". Met name stoort het toch wel wat té grote gemak waarmee Brynner en de zijnen hun heldendaden verrich ten. Daarbij zijn de dorpelingen om ■»(ie het gaat al te veel als willoos mensenvee afgebeeld. Er gaat geen greintje kracht van hen uit. En als tot slot, als de „zeven" naar het vol gende karwei op weg gaan, de kin dertjes van de pueblo in keurige krin getjes een rondedansje gaan maken is slechts een schouderophalen over deze sentimentaliteit op zijn plaats. ADVERTENTIE GEEN FILM-ACTEUR met een beet je zelfrespect of hij speelde enkele ja ren geleden minstens eenmaal een rol in een wild-westverhaal. Tegenwoordig is dat een spionage-geschiedenis en zo zien we in „De man die een ander was", hoe Yul Brynner. stoer en on doorgrondelijk onder zijn glanzende schedel uitkijkend, als topagent van de Amerikaanse geheime dieftst door Oostberlijnse spionnen in een hinder laag wordt gelokt om te worden ver vangen door een dubbelganger die zijn plaats moet innemen. In het genre van de serieus opge zette spionagegeschiedenis een goed ge maakte, spannende film die getuigt van de onmiskenbare talenten van zijn maker, de regisseur Franklin J. Schaff- ner. Met de ontknoping van de inge wikkelde intrige ten gunste van de Amerikanen heeft hij niet goed raad geweten. Maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de kleurige mee slepend gefilmde achtervolgingsscènes tot slot, waarin de skiërs met hun toortsen langs de berghellingen rond het Oostenrijkse Sankt Anton omlaag suizen. iwMW ADVERTENTIE Kies een FASTO geiser met de unieke patent- knop voor heet water in tie keuken en veilig- icarm water in de douche. Twee van de drie verkochte geisers zijn een FASTO VAN HET RUSTIEKE RAVENNA met een neurotische Monica Vitti naar het turbulente Londen, de modestad van de laatste jaren met een koele Va nessa Redgrave, een hele stap voor Michelangelo Antonioni, de regisseur van „Blow up", die zo kort na Cannes al zijn Nederlandse première beleeft. Over deze geprezen en misprezen, zeker heel interessante film, is dins dag al in ons blad geschreven. Van daar slechts enkele notities. Blow up in drieërlei opzicht. Aller eerst ten aanzien van de modefotograaf die een aantal foto's genomen van een vrijend en stoeiend paar in een park dusdanig opblaast dat hij heel duide lijk een moord ziet begaan. Ook met betrekking tot de inhoud van de film, die een klein gemengd bericht tot on derwerp heeft en die met allerlei „vul sels" is uitgerust als de bezeten ac ties van de fotograaf in zijn atelier, zijn escapades in clubs en met dar tele meisjes. Blow up tenslotte omdat Antonioni in zijn kenschets van het he dendaagse Londen, de swinging city, niet voor overdrijving en te sterke ac centen uit de weg gaat. Ala ietwat overtrokken weergave van de popsfeer van Londen mag de film, in prachtige kleuren gestoken, als ge slaagd worden beschouwd. Als thriller kan men hem zeker waarderen. Als psychologische Spielerei met zijn en niet zijn, schijn en werkelijkheid tot op zekere hoogte ook. In zijn als diep zinnig bedoelde filosofie aan het slot als hij zijn leeg spel met de tennissers speelt gaat Antonioni echter over de schreef. Dan geeft hij zijn film een extra dimensie die onnodig is. De sus pense rond verdwenen foto's en een ver dwenen lijk (en verdwenen Vanessa, want haar telefoonnummer klopt niet) mocht voldoende zijn voor de spanning en de fictie die hier vereist is. Intussen een film d'e men, nou, niet ademloos, maar zeker gespannen bekijkt. Opnieuw een knap werkstuk van een regisseur die het vak tot in de toppen van zijn vingers beheerst, die zijn personages (David Hemmings is een ontdekking) machtige impulsen verleent, die net zo bezeten van zijn werk lijkt als de jonge fotograaf, Tho mas, voor wie Antonioni zelf model had kunnen staan. OERARö OROOT BRIGITTE BARDOT is weer hele maal de grote ster in de laatste film van Serge Bourguignon „Een liefde voor twee weken" (A coeur joie). Zij zweeft lichtvoetig als een libelle naast haar lelijke geliefde Laurent Terzieff. Eerste scène: Brigitte op een wild Parijs' dansfeest waarbij ze haar gro te liefde in de steek laat voor een dansje met een ander. 'Laatste scène: Brigitte holt naar het. vliegtuig waarin haar tweede grote liefde Vincent net verdwijnt in het blauwe zwerk. Haar aarzeling tussen de degelijke eerste en de dwaze, luchthartige tweede heeft haar 't vliegtuig laten missen waarmee Vincent een beslissing wilde forceren. Brigitte speelt hier de mannequin die met enkele vriendinnen naar Lon den reist om daar modefoto's te la ten maken. Haar minnaar reist haar achterna en na enige afweermanoeuvres begint het lieve leven. Ze rijden er getweeën tussenuit tot ze in een hoog- romantische ruïne in de Schotse hoog landen aan de kust worden opgevangen door een vaderlijke Schot die niemand anders is dan James Robertson Justi ce in kilt. Die wijst hun een plekje in het hooi. Maar Brigitte blijft tussen alle feestelijke tochten langs de zee tussen de krijsende meeuwen en bij on dergaande zón, de vrouw die aarzelt en ze komt tot conclusies als „Je kunt niet van twee mannen tegelijk houden. Daarvoor zijn onze harten te klein". Ze zou dus wel beter passen in een film van Agnes Varda a la le Bonheur. Maar het is juister de film te zien als een groot kleurig gedicht over een stuk levensplezier. Er zijn duidelijke paral lellen met de jongste Antonioni die eveneens Londen als decor voor zijn Blow-up" nam. Ook hier modefo tografen die hun fantastische plaatjes schieten waardoor Bourguignon frag menten uit filmgeniek Londen mengt. Het is tevens het beste d®al van de film. Het lange stuk in de Schotse ruïne wordt tegelijk het zwakste omdat het bij alle gesuggereerde levensvreugde ln Gaullistisch optimisme oppervlak kig en wat naïef aandoet. Niet zoals in de beste tijd van een De Broca en andere mannen van de Nouvelle Vague waarmee Bourguignon verwant is, maar omdat men in deze ongecompli ceerde, engelachtige B.B. nu eenmaal moeilijk geloven kan. Zo blijft deze film een kleurenvuurwerk dat snel in de herinnering is uitgeblust. H. W. In- een Italiaans-Spaanse coproduktie slaat een familie van zeven naar Texas geëmigreerde Schotten een roverben de onder een Mexicaanse bendeleider De Santillana ongeveer letterlijk de grond in. Dat kan allemaal gebeuren in zo'n Italiaanse western waarvan 7 Guns for the MacGregors (De zeven MacGregors) een goed voorbeeld is. Frank Grafield heeft er een bijzonder geestig verhaal van gemaakt met uit bundige vechtscènes waarin de Schot se clangeest die mannen en vrouwen, oud en jong tot de meest fantastische vechtexplosies brengt, voor een fikse dosis humor zorgt. De droge dialogen, de blijmoedigheid waarmee de whiskey drinkende Schot ten opwindende vuist- en schietgevech- ten aangaan tegenover de „serieuze" wreedheid van De Santillana, diens prot serige kapitein Miguel en zijn kornui ten maken er bijna helemaal een paro die van. Zelfs de liefde ontkiemt er op een verrassende manier doordat een der Macgregors telkens op een of an dere wijze al vechtend in de kamer of nabijheid van zijn geliefde belandt. De Italianen raken er met hun westerns steeds beter in. HILVERSUM, 12 mei Op het te- HILVERSUM, 11 mei Op het te levisie-actualiteitenfestival in Can nes, dat zondag werd beëindigd, is de NTS bijzonder goed voor de dag geko men, ook al behaalde ze dan niet d« ene prijs die voor haar categorie van inzending beschikbaar was. De Zwit serse televisie wist haar met een re portage over de ruimtevaart net één puntje voor te blijven en daarmee de prijs in de wacht te slepen. De festi val-deelnemers waren vooral ver baasd over de vrijheid, waarmee Ne derlandse politici zich voor de came ra bewegen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 9