boek Verslaafd aan het mechanisme Intelligent spel in Rotterdam Algemene Bank Nederland De werkelijkheid van het niet aanwezige Nieuwe kathedraal Liverpool geopend Kardinaal verdedigt de bouw imammm Gratis prchweppes "St Neem uw guldens mee uit sparen NILLMIJ rli t; T i..-1 Systeem-bouwer sX S" sK" oSATf Nijverheidsschool Sittard geopend Voor mensen die „risico" een naar woord vinden en de risico's van morgen het liefst vandaag zouden uitschakelen TWEE EENACTERS VAN PINTER Opname van de moeder Vau Carel Visser o,ö>?aar Venetië Mien Duymaer van Twist overleden „De Horstink" begint documentatiecentrum Gemeente Breda stelt cultuurprijs in fi'j "Hi" it I-we mmu -■ irg| i ll 8 HJd Blijvende herinnering aan mgr. Bekkers TIJD DINSDAG 16 MEI 1967 Tijd voor een rtaTS^sopMca'^ N feh. ai6"/:0 'Lsctl mel Drs' R' w' D- Scène uit Het Tuinfeest met links op de voorgrond Eric Schneider. MIEN DUYMAER VAN TWIST 4% Spaarboekje 4% Spaarrekening VERZEKERINGEN ^S| met recepten in ieder pak Een overzicht van het interieur van de nieuwe kathedraal in Liver pool tijdens de openingsplechtigheid. Mgr. Augustine Harris bidt voor het Hoogaltaar. De zeer opmerkelijke architectuur van deze Christus Koning-kathedraal is reeds door vele deskundigen geprezen. Sportief.... elegant., gedistingeerd. de sfeer waarin Schweppes thuishoort D p j kinderen Vje^nf'erB: Hoe reageren name „„j psychiatrische op- studie - Tut t moeder (een gezins- A-rnhem an Loghum Slaterus, Het bo Z' pp302- tatldelsuitegav^an dr. Weinberg is de P,e door rjB van zijn doctorstudie, gelling auteur behandelde vraag- ^cholo^.,?13 zodaniS van kinder led. lïiaai- if en kinderPsychiatrische |Uet deze u,lnstanties die speciaal k°rnen 7i- pr°a^ematiek in aanraking c!aalpsvchil+ ,huisartsen en de so- ®hiater riiQ ?s diensten. De psy- ,ut opneprv,(. moeder in zijn insti- Zl-3n Patiëntl maakt voornamelijk via als met hot e? ar echtgenoot ken- zieke ontwrichte achterland van 4®Ur zih,6"- al verwachten dat de au- ^einig beulo Nederland tot °P heden ®n zorg maar stellig aandacht c via int gende onderwerp aanroer- Buisartsen maties van de betrokken diensten Aen sociaalpsychiatrische wam Ho Asterdam> zijn onderzoek bauwe aa acto tot stand dank zij de C.hiatrischBme^erking tussen de psy chiatrisch "-Jiniek en de kinderpsy- darnse r-e ^deling van de Amster- 6en m phT r?eenteliike Universiteit en Plaatse °Pvoedkundig bureau ter 1Vaardov!^ïlgri''kste conclusies uit deze y°lgt t.J gozinsstudie laten zich als keiinL, nvatten. Tijdens de ontwik- de mn»ln de psychische stoornis bij de ouHp verziekte de relatie van Reh mX.?' zaalden de contacte tus- moe,je der en kinderen, raakte de deh Vangvi1Soleerd en gingen de ban- relc} net gezin met de buitenwe- gezinsint verloren. De gestoorde 8®vallPn t ac4ies voerden in ettelijke tot 0D tot een duidelijke clirhax die der aaa,m.e,.van de geesteszieke moe- .'hderp s ABe onderzochte hjkheriJ1 3 hadden identificatiemoei- de helft11 rond de moeder terwijl bijna Ziektev yan de kinderen zich met haar ^an dper®chi:inselen vereenzelvigden. ®nige 1 kinderen bleken er 25 aan den «,o°rm van gestoordheid te lij- Met Hp an 7 in ernstige mate. De der gen °Pnamenoodzaak van de moe- zo sneiaard Saande crisissituatie werd dp B mogelijk afgesloten, waarna biet hotlnnen zich weer inkapselden, hiOeiop- gevolg dat therapeutische be- DeZplsfen nauwelijks mogelijk waren. door H armerende bevindingen, welke sche t auteur zonder enige dramati- zijn 5.e?eur werden neergeschreven v°or °bere pretentieloze stijl biedt den __^ramatisering geen mogelijkhe- te attenderen op een grote leem de geestelijke gezondheidszorg. J- J. C. MARLET, zenuwarts. Het Tuinfeest van Havel ^hsrh6* Erankfurter Studiën zur Wis sel von der Politik is als derde Mn wen studie verschenen van Ot- Mv0ii!;?ssing: Fortschritt und Gegen- >°mte °n' Die Gesellschaftslehre üfaSai® in ihrer sozialen Funktion. £°fnte> wijst eerst op de stilte, die ®hech? denken in onze tijd omgeeft. Mpzaaiï zegt hij, dat dit enerzijds zijn *~°mte vindt in het dogmatisme van ®tifle dat ons vreemd geworden is, ••Positj1 echter in het feit, dat de p °hUe e benaderingswijze van a, a ,z°zeer gemeengoed is gewor- r?b hp ieder haar volgt zonder zich aar oorsprong bewust te zijn. w gecachte is kort samengevat in ssin van Henri Gouhier, die 8®eft- gaIs motto aan zijn boek mee- ,lPes' ''.Tout change lorsque les prin- hnerlf ecteurs du positivisme de- Mowf des hypothèses de travail et °riqUePne technique da l'analyse ?{eetSckoon de schrijver zeer goed Matg a het bij Comte op de eerste hu E de methodologie aankomt, ichthoBl~°mte onder een andere ge- JbpliCatf benaderen en diens politieke Utadox s blootleggen. Hij wijst op de aMboi,', at de uitgesproken sys- jbhde- wer Comte meestentijds bij- j ®St hü .Vatematisch werkt. Zelden, bherliiiip houdt Comte vast aan de ri hij f consequentie der gedachten ÏMl mt omt dikwijls bij het tegen- li U Uit aiKA lis 6 OD»Jlan hetgeen zijn oorspronke- jjjhen (jg '^was. „Dat is ook in grote »i.aatsrhp^8an8 van zijn theorie der st alyse tp?1J: die van de kritische elp ihg" Ep de apologetische gerust- v®hjk Toch is deze ommekeer te- dp11 het h v?ortzetting van bepaalde *hties. gm af aan aanwezige ten- Ip.v°orhp'il en met voorzichtigheid hipM aLpVOU,d mag men spreken over het meer latere werk in feite Cp- zou 5 met het vroegere te ma- ornai? n" Eerder ligt het bij EpM duiripraeerd: het late werk stelt gescwi de tendenties der vroe- Mn natten in het licht". in g tot systematiek maakt Vij-L® conflict e zin blind vopr de her 4 daarovpen „van zijn ti3d- Men 1 iuw®'nit7 alles bij elkaar bijzon- "last,;- e Jn zijn werk. Desondanks Mte0fi® mening, dat de sociale ®t> V°mte, mits zij juist ge- ProblfL.1®! wel aansluiting geeft vatl ProblpJ l. wel aansluiting geeft °htri rertp atlek van onze tijd. Een he Mken j! dat dit zo moeilijk te derkoziol0 a' ls Comte's „radebrechen- hiQp.aagse t Pr.ache", die in de he- Zien Wortj '®rminologie overgebracht Al hoe „r.' Ean zal men duidelijk >sMorbep1Hueel Comte eigenlijk is. ïoml h inleiri- no®mt Massing reeds Tgpl® zicu ding de wijze, waarop ®h 0 stellinB enschap geeft van de g®hpp,4,vikken„ sen groepsdynamiek OJ ÏJ t», Cung Ho-V Vhooit Mliswf der maatschappij als ove>r komt Comte zelden Sisc.Wijls sta„een eerste aanpak heen: if. inzipK?n hmdamentele sociolo- MonD?PSte^nia en maar ai maar ergens in flon ekeni<; Waren ze eigenlijk niet opgeko- eef IE8 ziet zijn -Het ln ?ven in de - n zijn •- ont de moei- Ot, de moei- ■win "aten kennis te 'nemen WT'lEj Fortschritt und Gegen- lo"bhKlatt Verlag, Stutt- li»11 34pi de jn ,Srlands commissa- T^hhol6 inter49a8t8 te Venetië te hou- *a hmirtP8se bee1ri°nale Biennale van heeft rio6 kunst' lng dp commissie van nulaUdse^s. minister geadviseerd C hot 4 ®en rpntZending te doen be ar B^erk va!^rPsPectief overzicht Srafip," de beeldhouwer, te- CUs Carel Visser. DE TSJECHISCHE SCHRIJVER Va clav Havel kreeg internationale faam door zijn toneelstuk Het Rondschrijven dat door de Nederlandse Comedie is gespeeld. Al eerder had hij 't Tuinfeest geschreven, waarvan het Nieuw Rot terdams Toneel nu een Kleine Zaal productie heeft gemaakt in het Picco lotheater. De geestdrift erover was za terdagmiddag groot. Het Tuinfeest lijkt, zoals, het Rond schrijven, vooral een karikatuur van het ambtelijke apparaat. Er is een mi nisterie van Ontbinding, dat het tuin feest heeft georganiseerd. Maar het gaat eigenlijk over de mensen, die dat apparaat in stand houden en nauwe lijks over wat 'het apparaat doet. Het is er en het werkt omdat de mensen, die het op fjang houden,, handelen als machines, die geleerd hebben wat zij doen moeten en dat zonder verder ha te denken ook blijven doen. Het stuk begint met een vader en een moeder, die bezig zijn hun zoon een positie in het maatschappelijke leven te ver schaffen met behulp van een relatie. Dit gegeven is in het eerste tafereel tot in het absurde vereenvoudigd. De vader en de moeder zitten te wachten op d« relatie al uren. Zij zeggen, om beurten steeds hetzelfde. De zoon zit intussen tegen zichzelf te schaken: hij wint, omdat hij verliest, of mogelijk verliest hij ook, omdat hij wint. Dit meerzijdige schaakmotief blijft het hele spel doorwerken: elk ding roept niet alleen zijn tegenkant op, maar, voorzover het ergens een be vestiging van is kan het dat tegelijker tijd ontkennen. Voorlopig betekent dit, dat de zoon zulk een goed beheerser van de spelregels is, dat hij. de hogere functionarissen, die hij door het tuin feest leert kennen, met hun eigen re- AMSTERDAM, 16 mei. Zondag avond is hier op 76-jarige leeftijd over leden de toneelspeelster Wilhelmina (Mien) Duymaer van Twist, verbonden aan de Nederladse Comedie. Mien Duymaer van Twist debuteer de in 1907 in Rotterdam. Zij was toen nog maar zestien jaar, maar het is toch zo lang geleden, dat de naoorlog se generatie haar niet meer in de bloei van haar leven heeft gekend. Zij ver scheen met de Nederlandse Comedie in september 1953 in de Stadsschouwburg van Amsterdam en heeft daar het laat ste deel van haar carrière voltooid, zonder haar officieel af te sluiten. Vijf tien seizoenen heeft zij er meegespeeld in een kleine dertig rollen, gemiddeld twee per seizoen. Toen zij na de oorlog met de vaste bespeelster op het Leidseplein ver scheen was zij al een en zestig, met een vaststaande speelstijl en met een een duidelijk eigen karakter, waarvan de grondtrekken in haar rollen te her kennen waren. Tenminste zo leek het. Men kon denken, dat zij „met enige gre tigheid leefde, hevig geïnteresseerd in wat er in haar eigen kringen omging, zich ook snel eigen meningen vormend, maar met voldoende gevoel voor be trekkelijkheid, waarin 'n duidelijke hu moristische trek aanwezig was. Dit maakte haar bijzonder geschikt voor blijspelen. Waarschijnlijk minder voor tragedies. Men is geneigd vooral aan haar te denken als aan een grote da me, die een te ondeugende trek in zich heeft om echt te geloven in de grote stijl, die zij toch perfect kan voeren, Dit neemt niet weg, dat zij ook per fect een blijspelfiguur kon spelen met de ernst, die er dikwijls de echte hu mor van uitmaakt. Zij paste uitstekend in Molière, in Feydeau, in Sheridan, in Shaw, in Molnar, in Giraudoux, in Eliott. Een van de laatste rollen, die men zich van haar herinnert, is die van de moeder in Claus' De dans van de reiger ook in Fons Rademakers film. Zij kend haar vak en zij stond voor haar rol, alsof zij er haar hand nauwelijks voor hoefde om te draaien. Misschien was dit maar schijn, maar die werkte zij in de hand door over zichzelf vooral met aanstekelijke zelf spot te praten. R. gels buiten het spel zet en in korte tijd zelf een top bereikt. Maar zoals hij in 't begin van het stuk al tegelijk iets ontkende en bevestigde, tegelijk iets weigerde en deed, zo is hij op het eind tegelijk zichzelf en iemand anders, tegelijk iets en niets. Tegelijk einde en begin en daarom ook vervolg. In zijn laatste zet wint hij, maar staat tege lijk schaakmat. Alle figuren' ip het stuk vertonen een eigen mechanisme. Na de vader .en de moeder treedt de functionaris van de openingsdienst op, die. aan elkaar hangt van de joviale cliché's; na hem ~de di recteur van de ontbindingsdienst, die alle stukken van stempels voorziet, het laatst zichzelf. Daartussendoor enkele lagere beambten.Niet. zonder, beteke nis zijn de interrupties van een tele gram-meisje, want in de telegrammen die zij voorleest, komen ook de pri- vé-voorstellen voor die de opgever van het telegram het meisje doet. Het men selijke in het stuk is teruggebracht tot sex in een simpele vorm. Het stuk is maar ten dele een satire, en dan een nogal onschuldige, op de die tatuur, iets meer op de Dureaucratie maar vooral op de mens zelf, die zich gedraagt als een mecnanisme: niet zelf denkt, zich drukt voor de conse quenties, willoos doet wat hem voorge houden wordt, nooit partij kiest, ztcn in alles schikt en zeifs ais nij werkenj.> intelligent is versiaaiü raaxt aan hei mecnanisme, dat hij spelenderwijs be heerst. fn het stuk is alles opzettelijk ver eenvoudigd en tot in net onzinnige toe benadruxc. Een Korniscn enect worat daar nauwelijks mee beoogd. Een tra gisch effect misschien ook met, hoewel het soms even dientoij komt: telkens wanneer het mechanisch handelen on toereikend blijkt en de aldus nanaelen- de functionaris zijn onmaent ervaart en zienzeii uitschakelt, want dat bete kent dan, dat hij opeens een neel kiei- ne mens blijkt. Jonan Greter heeft Het Tuinfeest ge regisseerd met veel meer begrip vuur on soort toneel, aan men ïnuemja dij de Nederlanase Comedie in nei nonu- schrijven kon ontmoeten. Rij het zo speten, dat het mechanisch nanaelen aer Iiguren net geaacntenioos conior- misme uitbeeldde. Dit maaxie ook vooral in ae rollen van Fieier Lutz en Aaotf KijkenS boeienae overgan gen mogelijk naar ae menselijke ont reddering op net ogenblik, aat het mechanisme niet toereixena bleek. Bij andere liguren de lagere lunctiona- rissen van Nelleke Kiiegtmans, Mar- tine Crefcoeur en Jan Kruyk werd het ambtelijk mechanisme afgewisseld door een lichtelijk erotisch maar hier is de toon lichter, komischer, zoals ook in de jongere zoon van Fred Vaas- sen. Een figuur apart was de schaken de zoon van Eric Schneider .afgezien van de halsbrekende teksten)het ver fijnder en soepeler mechanisme, dat in deze interpretatie zeer suggestief werkte, ook door het gegoochel met schijn-syllogismen, onthult wellicht de intellectueel, die het allemaal doorziet en er uiterst spits mee omspringt, maar verzuimt een standpunt in te nemen. Het was dus in een welsprekende ver taling van Josephine Soer, een boeien de goed gedane voorstelling die er ook goed qitzag met aantrekkelijke cos- tuums van Bér van Hirtum en Lenie van Vliet ,ep in. een vernuftig en speels decor, vermoedelijk van Greter, uitge voerd o.l.v. Chiel de Mey. ANDRE RUTTEN. ADVERTENTIE E SKKUrtK Direct beschikbaar op vertoon f 2.000,per maand; één maand opzegging voor hogere bedragen Direct beschikbaar f 2.000,per maand; één maand opzegging voor hogere bedragen Spaardeposito Drie maanden opzegging Spaardeposito Zes maanden opzegging Spaardeposito Eén jaar opzegging Spaardeposito Achttien maanden vast Spaardeposito Twee jaren vast kunt een spaarrekening of spaardeposito openen bij een A.B.N. kantoor in uw omgeving. U kunt nu ook storten op postgirorekening no. 757800 t.n.v. Spaarrekening Algemene Bank Nederland, Amsterdam, onder vermelding van d gekozen spaarvorm: Spaarrekening (minimumbedrag f 10,-) of een der vijf Spaardeposito's (minimumbedrag f 100,-). (Van onze verslaggever) SITTARD, 16 mei Nog teveel ouders kijken neer op het nijverheids onderwijs. Daarmee bewijzen zij hun kinderen geen dienst. Niet zelden ge beurt het, dat door de houding van de ouders, vele kinderen op scholen te recht komen waar zij niet thuishoren. Na enkele ellendige jaren willen zij dan het nijverheidsonderwijs gaan vol gen. Vaak is het dan te laat, omdat de nijverheidsschool overbezet is. Vooral veel meisjes horen, gezien hun aard en instelling, thuis op een nijver heidsschool. Misschien komt in deze situatie spoedig verandering, omdat de onderwijsvernieuwing ook hier een be perkte doorstroming mogelijk maakt. Doorstroming, horizontaal én vertikaal, is een van de belangrijkste doelstel lingen van de Mammoetwet. De ont werper hiervan, mr. J. Cals, merkte een en ander op bij de officiële inge bruikstelling van een nieuwe nijver heidsschool voor meisjes in Sittard. ADVERTENTIE AMERSFOORT, 16 mei Het com municatie- en oriëntatiecentrum voor kerk en wereld „de Horstink" en de „St. Willibrord vereniging" zijn bezig met de opbouw van een documentatie- en inlichtingencentrum. Dit centrum legt een documentatie aan inzake oecu menische vraagstukken, problemen van kerk en wereld en in het kader van „werkgroep 2000" over toekomst- denken. Het betreft hier zowel het do cumenteren van literatuur als het sa menstellen van dossiers over belang rijke actuele gebeurtenissen. Het centrum zal dienen als service- instituut voor alle personen, groepen, instituten en media die op deze terrei nen geïnformeerd willen zijn. De resultaten van deze documenta tie zullen Ook hun weg vinden via eigen publikatiekanalen als „Kosmos en oe cumene", Katholiek archief" en „Euros". Er bestaan plannen om de resultaten van de documentatie in de toekomst ook te verspreiden via litera tuurbulletins. De instituten hopen hun werkzaamheden zoveel mogelijk te coördineren met reeds bestaande acti viteiten op dit gebied. Het genomen initiatief dient be schouwd te worden als eerste aanzet van een samenwerking welke zich tot vele andert instanties, binnen en bui ten de kerken, zal gaan uitstrekken, aldus een mededeling van „de Hor stink." BREDA, 16 mei Burgemeester en wethouders van Breda hebben het plan opgevat een cultuurprijs voor de stad Breda in te stellen. De prijs, die „Nassau-Bredaprijs" zal gaan he- ten, zal voor het eerst worden uitge- reikt in 1968. Zij zal bestaan uit een geldbedrag van 2.500 gulden en een oorkonde. De prijs zal een keer in de twee jaar worden toegekend aan een kunstenaar of kunstenares die door Breda of de directe omgeving is ge ïnspireerd. DE DREIGING is het gemeenschap pelijke thema van de twee eenacters van Harold Pinter, waarvan De Nieu we Komedie zaterdagavond een korte serie voorstellingen in Diligentia te Den Haag heeft ingezet. De dreiging onder twee gezientshoeken, van buiten af in 'De dienstlift' (The dumb waiter) en van binnenuit in „Een beetje pijn" (A slight Ache). In het eerste stuk is de dreiging onzichtbaar. Zij is over heersend over twee mannen, die wach ten op een nieuwe instructie in een vensterloze sousterrain-kamer van een huis, waarin aanvankelijk een restau rant gevestigd is geweest. De „dumb waiter" in de vorm van een dienstlift brengt nog steeds briefjes met bestel lingen naar beneden voor exotische schotels. Dit is een fascinerend theatereffect: de dienstlift vormt de verbinding tus sen de beide mannen en de bron van de dreiging, de opdrachtgever; het wil lekeurig dalende en rijzende kastje wordt het substituut van de man die erachter zit. De twee mannen zijn be- roepsdoders, die blindweg naar hun in structies handelen. De dienstlift wordt ook voor hen symbolisch. In „Een beetje pijn" wordt de drei ging zichtbaar. Zij komt het huis binnen van het echtpaar, Edward en Flora, binnengehaald in de gestalte van een man, die al weken lang onbeweeglijk achter hun tuin op een verlaten land- paadje heeft gestaan. Hij biedt luci fers te koop aan, maar niemand koopt ze, er komt daar niemand voorbij. Paradoxaler wÜze vertegenwoordigt hij de dreiging van binnen, terwijl hij een figuur is en van buiten komt. Edward wordt zo verontrust door zijn voortdurende aanwezigheid, dat hij hem ADVERTENTIE BASILICUM DILLE THIJM VENKEL door Flora in zijn werkkamer laat brengen. Hij gaat hem ondervragen, hij zal met hem afrekenen; hij praat ein deloos, hij put zich uit, hij krijgt nooit antwooTd van de oude man. Edward, die opgesloten in zijn ego tisme zijn maatschappelijke bestaan op bouwt door het schrijven van waanwijze essay's, kletst zoveel tot hij zichzelf heeft weggegeven, dat wil zeggen zijn leegte aan de dag heeft gebracht en ineenstort. Flora ontdekt dat de oude man niet oud is, maar sterk en krach tig. en in het eind voert zij hem met zich mee, nadat zij de verstard ge raakte Edward het blad lucifersdoosjes in de hand heeft gegeven en hem de kleren van de zwerver heeft toege worpen. Wat de lucifersverkoper is blijft on opgehelderd, zelfs of hij iets anders is dan louter de projectie die Edward en Flora uit hun eigen onbekende in nerlijk op hem werpen. Hij komt bin nen als de personificatie van Edward's deficiëntie; omgekeerd is de onzicht bare dreiging in „The dumb waiter' niet alleen buiten de scène aanwezig maar ook daarbinnen. De twee colle giale beroepsdoders zijn ook een drei ging voor elkaar. De domme van de twee, de zwakkere zal op het eind door de ander worden neergeschoten, althans zo lijkt het volgens de door de toe schouwer niet vernomen opdraent. Ook Edward is overigens kaduuk. Pinter is een realist. De dreiging is bij hem onbenaambaar en blijft vol strekt onverklaard. Zij vertegenwoor digt slechts de ongrijpbare werkelijk heid achter de werkelijkheid, maar de kaduken gaan eraan. Dat is zijn natura listische uitgangspunt. Het leidt hem tot de schildering van een werkelijk heid met een onmeetbaar diepe dub bele bodem. Hoe meer realisme men ziet, hoe meer alledag-gebrabbel er wordt gesproken, tot des te ijlere stof de werkelijkheid zich oplost in een onkenbare maar kennelijk dwingend agerende kracht. Dit leidt niet alleen tot verrassende en verbazende theatrale spanning om dingen die aan de op pervlakte niets voorstellen, maar zelfs tot een poëtische kracht, vooral dan in „Een beetje pijn", dat tragiek aan duidt terwijl in „De dienstlift" de drei ging uitgeoefend op twee van de aller zwaarste jongens voornamelijk als lou tere „horror" werkt, wel met bijwijlen heel komische accenten die relative rend effect hebben. Pinter is een speler en laat dat merken. Door zich zorgvuldig te houden aan de waarneembare feiten hebben de acteurs van De Nieuwe Komedie aanneembare opvoeringen van de beide stukken ge geven. Deze manier werkt het best in de betrekkelijke ongecompliceerdheid van „De dienstlift" (Jan Korevaar en Joop van der Donk). „Een beetje pijn" vereist rijkere schakeringen in boven- en ondertonen, die Cor Stedelinck te bruusk overspeelt en Kitty van Wijk onderspeelt. Het is niet eenvoudig zich scènes lang uit te spelen tegen de stomme aanwezigheid van een derde persoon (John Soer), die nochtans het niet uitgesprokene en in zoverre ook het niet aanwezige los maakt. Toch is het oo-k in deze onvolmaakte eenvoud een boeiende avond. Dat zegt wel iets over de sterke kwaliteit van Pinters theater. LEO HANEKROOT (Van een correspondent) LIVERPOOL, 16 mei De droom van vele generaties katholieken in het noordelijke deel van Engeland werd zondag werkelijkheid, toen de nieuwe kathedraal van Christus Koning in Li verpool door de consecratie van het Hoogaltaar officieel werd geopend. Tienduizenden katholieken omzoomden de wegen, waarlangs een plechtige stoet hoogwaardigheidsbekleders naar de kathedraal schreed. Mgr. Augustinus Harris, de hulpbis schop van Liverpool, consacreerde het altaar en verklaarde de kathedraal daarna officieel voor de eredienst ge opend. Hij deed dat in aanwezigheid van de Pauselijk Legaat, kardinaal Heenan, die aartsbisschop is van West minster. Koningin Elizabeth werd ver tegenwoordigd door de Hertog van Norfolk. Onder de genodigden bevon den zich premier Wilson, Edward Heath en Jack Lynche, de premier van Ierland. Ook waren aanwezig kar dinaal Alfrink, kardinaal Suenens en mgr. Zwartkruis, de bisschop van Haarlem. Kardinaal Heenan hield een rede, waarin hij antwoordde op de kritiek op het feit, dat een kerk van veertig miljoen gulden is gebouwd. „Er is niets waarover wij ons moeten scha men bij de bouw van een kathedraal ook al zijn de gedachten van mensen van goede wil bij de miljoenen men sen in de wereld, die honger lijden", aldus kardinaal Heenan. Het woord triomfalisme wordt ge bruikt om af te rekenen met allerlei uiterlijk vertoom in de gewoonten en het gedrag van de Kerk, zo vervolg de hij. Maar het bouwen van deze kathedraal is een nederige daad van dankbaarheid aan God en aan de ka tholieken van vorige generaties. In deze kathedraal zullen mensen de in- spiratie vinden om de armen te die nen en de hongerigen te voeden. Als het verkeerd is kerken te bou wen, aldus de kardinaal, is het even verkeerd theaters, jeugdclubs, radio stations en muziekpaleizen te bouwen. ADVERTENTIE 's HERTOGENBOSCH, 16 mei - Kort na het overlijden van mgr. W. Bekkers ls in Den Bosch een initiatief comité gevormd, dat de mogelijkheden wil onderzoeken om een „monument" te stichten dat persoon en werk van deze bisschop blijvend in herinnering kan houden. De gedachten van dit co mité gaan uit naar het ondernemen van enige projecten, die een voortzet ting zouden kunnen betekenen van het werk van deze bisschop als „bisschop van de dialoog, en als prediker en voor ganger op het gebied van de daad werkelijke naasteliefde." Het comité, waarvan dr. A. L. M Knaapen in 's Hertogenbosch en deken J. G. M. Janssens uit St. Oedenrode als woordvoerders optreden zal binnenkort enkele van zijn plannen ontvouwen. Het ziet deze niet als een uitgemaakte zaak, maar als een voorstel waaraan van al les gewijzigd kan worden. Het is aller minst de bedoeling van het comité van deze activiteit een katholieke aangele genheid te maken. Het gaat er juist van uit dat mgr. Bekkers een nationale figuur was, die zich het respect en de waardering verwierf van alle rangen en standen van katholieken en niet- katholieken. Het is derhalve van me ning dat de hele opzet daarvan het stempel zal moeten dragen. INDIAN TONIC» SODA» GINGER ALE (Siveet and Dry) Schweppes (Genval) Ltd. Nederland Riouwstraat 131 Den Haag Tel. 070-180558

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 9