eewff KRONIEK Televisie dinsdag Radio HEER BOMMEL,,,*SlOVdX Sammy Davis jr.: formidabel Pierre Janssen Brieven van lezer® Europa's komiek nummer een Toon Hermans Zilveren anjers WELGEKOMEN WATER VACUUM GROETEN MAANDAG MAANDAG OFNSDAG Krachtig debuut Russische successen afoot. po/Joao -a— Liedjeskerken Goed gevormd - Onrecht Wat niet weet; WAT NIET DEERT ut i ijU De wereld rond. Maar ach, u ziet, na 30.000 mijlen zijn wij weer thuis. Het lukt ons niet de wereld te omzeilen. CHRONOS Ir. H. VAN ROSoUM Nederland I Nederland I Nederland II België Nederlands België Frans Duitsland I Duitsland II Hilversum I 402 m. Hilversum TI 298 m. Brussel 324 m. Hilversum III 240 m. Brussel 324 m. Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 m. MAANDAG 29 MEI 19Ó7 6053. Heer Bom mel keek beklemd naar de sloof Ok, die nederig voor hem in het stof lag, en verwar ring maakte zich van hem meester. „Wat moet dat?" vroeg hij. „Wat betekent dit allemaal? vVat doe je daar nu, jonge vriend? Sta toch op!" Het ventje scharrelde gehoorzaam overeind, doch het bleef in een deemoedige houding voor heer Ollie staan en gluurde naar hei vreemde bolletje dat deze in de hand had. „Mooi hè?" hernam heer Bommel, en hij hurkte neer om het schuwe wezen wat op zijn gemak te stellen. „Kijk, er zijn ook nog oogjes in uitgesneden, zie je wel? Een leuk geschenk van je baas, zo'n mooie bal! Werkelijk!" „Is geen bal!" verklaarde het ventje dof. „Is hachje van Ok. En Ok is nu sloof van grote heer, die hachje van Ok heeft!" gjji Heer Ollie rees haastig overeind terwijl er denkrimpeE c-jjtt' voorhoofd speelden. Het was duidelijk, dat hij het gehoorde Ooi te verwerken en na enige ogenblikken drong de betekenis tot hem door. gjavsf „Nee maar!" zo riep hij uit. „Heb ik ooit! Dat riekt naar n niÜ' nij! Dat past niet in deze tijd; dat is niets voor een heer v< stand, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil jouw hachje nie Ok. Hier, je mag het zelf hebben. Je bent vrij, bedoel ik. SAMMY DAVIS Jr. vakman helpt nu werkt nu Hoofdpijn, verkoudheid, griep... 2ASPRO's^... tt&ititfeeb fetf <8 teiegaT1t, werden verzonden aan Oe er nister De Jong, Martin Lm- ria ën de Amerikaanse ambassa" land. Een telegram aan de kon er zeker niet meer v-et? wisten ze soms het adres 0t vroeg dus niet, zoals u in „.-Lel moedig commentaar" schrJJt je gi vrede en beëindiging van noeV„r tingen, door wie dan ook aan <go t lftC"A DA NI H EG IK HIE,^ IET5 WAT IS ER? wssussfmxgBfsg •s LANDS KRONIEK HET IS ALTIJD een ontroerend moment als een vreemdeling pogin gen doet het „op zijn Hollands" te schrijven of te zeggen. Een „Ichsj djangk oew wel" van een Braziliaanse fluitspeler kan een zaal meer in ver voering brengen dan 's mans spel. Het Grieks nationaal verkeersbureau heeft dezer dagen ook zij het op papier een poging gewaagd. Lofwaardig, als men bedenkt dat Franse autoritei ten in ons land de argeloze Nederlan der zelfs niet op Engels onthalen. Het bureau deelt mee. „De gebeur tenissen in Griekenland beïnvloeden geenszins de toeristen, gezien de over al in ons land heersende kalmte. Het publiekl'even heeft normaal hernomen en de vreemdelingen zijn, zoals vor- heen met de zelfde hartelijkheid ont haald." Dus: „De buitenlandse tourist is ge- wensed en onthaald in de geest van ons wel bekende gastvrijheid, zodoen de dat er mag bevestigd worden dat de in Griekenland genomen vakanties zwals altijd geslagen vakanties zullen zijn." Daarom: „Beleefd verzoek het voor afgaande aan de geïnteresseerde per sonen te willen mededelen, met de be vestiging dat de vreemde toeristen in ons land steeds welgekomen zijn." Dat geldt uiteraard niet voor „de internationale „beatnik" types, tegen dewelke analoge maatregelen in ande re landen eveneens van kracht zijn." rompeld door de vraag wat hij precies onder discipline verstaat. Het kost heel wat minuten voordat hij daarop een antwoord weet. Tenslotte blijkt het te zijn: de vrijwillige bereidheid militai re handelingen te willen verrichten die nodig zijn om de man (de dienstplich tige) functioneel te kunnen opleiden. Als het aan de kolonel ligt (mis schien weet hij al zeker dat het ge beurt) dan gaat de militair een idea le tijd tegemoet. Zo vindt hij dat de militair niet gedwongen moet worden om vijf voor zes op te staan om zich pas om acht uur op het ochtendappel te melden. „Geef die vent zijn eigen verantwoordelijkheid en laat hij zorgen dat hij om acht uur op het appel is." Ook meent de kolonel dat het in de ze tijd niet doenlijk is een jonge vent 's-avonds om tien uur al naar bed te sturen, al is hij geen voorstander hem de hele nacht vrij te laten. De kolonel heeft vertrouwen dat de sol daat van nu het laten vallen van een heleboel regeltjes aan kan. Zonder te verklaren waar het verschil zit beweert hij dat de soldaat van nu verstandi ger is en meer verantwoordelijkheids besef heeft dan die van vroeger. „Denk aan de manier waarop officieren en onderofficieren in Indië met de gewone soldaat omsprongen. En toch was er discipline en verantwoordelijkheidsbe sef. Het is een pot nat. Als mens zijn ze allemaal gelijk." SINDS MEER DAN HONDERVIJFTIQ JAAR gelden in het leger allerlei re gels voor de militair, die zijn vast gelegd in het Reglement voor de In wendige Dienst. De soldaat moet op tijd in zijn bed zijn, hij moet zich enige malen per dag melden op het appel, hij moet iedereen groeten be halve zijn makkers, hij mag niet in burgerkleren lopen in zijn vrije tijd, voor het aanmeten van een baard of snor moet hij speciale toestemming hebben en als hij van verlof (of be ter van bewegingsvrijheid) terugkeert naar zijn onderdeel moet hij dat doen per militaire trein. „Dat is allemaal uit de tijd", meent kolonel J. Sjoerds, „het wordt tijd dat daarin verandering komt". Kolonel Sjoerds, 52 jaar, is comman dant van de School Re-erve Officieren en Kader Infanterie in de Jan van Schaffelaarkazerne in Ermelo. De ko lonel is dezer dagen plotseling in het nieuws gekomen door een rede die hij heeft gehouden voor de Vereniging van Officieren van de Koninklijke Land- en Luchtmacht, waarvan hij voorzitter is. Men mag veilig aanne men dat in de persoon van die voor zitter ook de kolonel van de infante rie, Sjoerds sprak. Voor zijn vereni ging vond hij de gelegenheid te spuien wat hij als kolonel niet mag. De on zinnige regeltjes waardoor de militair in vrijwel al - Zijn vtijHécIeh WbMt beperkt hadden hem allang bezigge houden. „Dit is niet plotseling geko men". In zijn rede formuleerde de kolonel zijn afkeer van de onzinnige regeltjes en zijn mededogen met de gekortwiek te soldaat aldus: „Discipline als voort durende beleving van ondergeschikt heid is uit de tijd." De kolonel is over- DIT IS EEN VACUUMMANNETJE. Hij voorkomt verlegenheid bij man nen, die er een hekel aan hebben van een hele mooie juffrouw een heel on benullige folder in de hand gestopt te krijgen. Ik meen zelfs dat een Haar lems bloemenmeisje eens heeft ge zegd dat mannen, die'zij een'tulp op speldt, kijken of ze geen kus verwach ten. Het vacuum-mannetje staat bij een stand op de „Expositie Zelfbediening" in Utrecht. Hij salueert, geeft een fol der en zakt in elkaar. Een verdekt opgestelde stofzuiger blaast het man netje weer vol lucht, zodat het proces opnieuw kan beginnen. IR. H. VAN ROSSUM, lid van de Tweede Kamer voor de Staatkundig Gereformeerde Partij heef de bijna roekeloze moed gehad, zelf een wetsontwerp in te dienen. Hoewel ieder lid van de Tweede Kamer met een „initiatief-ontwerp" kan komen, wordt in Nederland van dit recht vrijwel nooit gebruik gemaakt. De parlemen taire geschiedenis is op dit punt dan ook weinig bemoedigend: van het toch al geringe aantal initiatief-ontwerpen hebben er heel wat de eindstreep van het Staatsblad, waarin aangenomen en door de Koningin ondertekende wets ontwerpen worden gepubliceerd, niet gehaald. De Eerste Kamer, die zelf geen recht van initiatief heeft, bekijkt de voorstellen van collega's-volksverte genwoordigers van de overkant van het Binnenhof de Tweede Kamer extra wantrouwig. Niet helemaal ten onrechte, want het blijkt voor een in dividueel kamerlid, die niet zoals een minister de steun van een heel departementaal apparaat achter zich heeft, heel moeilijk, een foutloze wetstekst te ontwerpen, waarin ook re kening wordt gehouden met andere wet ten, die met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Prof. Oud, toch een staatsgeleerde van reputatie, is daar in 1956 eens monumentaal over gestrui keld met zijn initiatiefvoorstel tot wijzi ging van de Grondwet. Zijn voorstel had tot doel in tijden van oorlog e.d„ wanneer geen verkiezingen kunnen worden gehouden, een „parlementloos tijdperk" te voorkomen. In zijn eerste ontwerp had Prof. Oud een flinke blunder gemaakt. Na een heleboel parlementair geharrewar tus sen de Tweede en Eerste Kamer kwam er toen een nieuwe tekst, die wel door de Eerste Kamer werd aanvaard maar bij de voor grondwetsherzieningen voorgeschreven tweede behandeling niet de vereiste twee-derde meerder heid haalde. In parlementaire kringen is het ook bekend, dat Prof. Vondeling heel watyTOeitergahaheeft met zijn, uit slechts één artikel bestaande initia tief-ontwerp om alle onroerende goede ren onder de Prijzenwet te brengen. Aan een parlementaire behandeling is het ontwerp-Vondeling nooit toegeko men. Eenmaal minister geworden heeft de heer Vondeling het zelf ingetrokken. Als het voorstel van ir. Van Rossum verder komt, wachten hem moeilijke dagen. Hij moet zijn ontwerp zelf in de Tweede Kamer en in de Eerste Kamer verdedigen. De regering behoeft zich er niet mee te bemoeien en geeft meestal slechts antwoord op zake- lijk-technische vragen. Alleen in 1853, bij een voorstel tot „afschaffing van het. tonnengeld en de accijns op het geslacht" is de toenmalige minister z.o- ver gegaan dat hij het ontwerp be streed in een (volgens Thorbecke) „emotioneel en zeer partijdig pleidooi" Het onderwerp zelf? Het heeft in uw krant gestaan: Een voorstel, dat de mogelijkheid opent, dat tuinders ge makkelijker het voor hun bedrijf be nodigde water uit openbare vaarten en sloten kunnen halen. NTS: 18.45 Pipo. 18.50 Journ. CVK-IKOR- RKK: 19.00 Kenmerk. VARA: 19.30 Lucy Show. NTS 20.00 Journ. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Tel uit je winst. 21.20 De jonge onderzoekers. 21.45 Het Peloton Anderson, filmdoc. over mensen in een oorlog. NTS: Samenvatting Olym- pia Tour. 22.35 Journaal. NTS/NOT: 10.10 Schooltelevisie. NTS: 20.00 Nieuws in het kort. NCRV: 20.05 De Misanthroop of: De verliefde zwartkijker, komedie v.d. Franse tv. 21.50 Een spannende tijd voor uur en jong, lezing. NTS: 22.00 Journ. 22.30 Teleac: Automatisering. 18.25 Franse les. 18.55 Voor dp kleuters. 19.00 Poly, kinderfeuilleton. 1.9.15 Tiener klanken. 19.45 Openbaar kunstbez. 19.55 De Weerman. 20.00 Nws. 20.05 Bat out ot heil. det.film. 20.50 Progr. v. h gezin 21.35 Amus.progr. 22.10 Gastprogr. 22.40 Nws. 18.50 Nws. 18.55 Culturele act. 19.25 Voor de kleuters. 19.30 Sportprogr. 20 00 Journ. 20.30 Wedstrijdspel. 21.00 Le monde paral- lèle. feuilleton. 22.00 Progr. over beroeps keuze. 22.45 Journaal. 18.05 Nws. (Regionaal progr. NDR: 18.05 Actualiteiten. 18.16 Sportjourn. 18.50 Zand mannetje. 19.00 Act. 19.21 Jürg Freda reist de wereld rond. reisrep. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.05 Nws 18.10 Cantica Piccola: gedachten zijn vrij, aansl. Theo Lingen presenteert Max Linder. 18.25 Hier und Heute (I). journ. 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Hier und Heute (II). journ. 19.10 Robin Scott in Jamaica. 19.40 Korte be zoeken aan Achter-Indië). /,0.00 Journ 20.20 Report. 21.05 Musik aus Studio B. 21.50 TV-discussie. 22 35 Journ. comment 22.50 Die Transaktion. spel. 23.05 Die Na- menstagsfeier, spel. 23.35 Nws. 18.10 Nws. 18.20 Act. en muziek. 18.55 Sensationen zwischen Hlmmel und Erde. cireusprogr. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. 20.00 Kath. uitz. 20.15 Woestijn, water, krokodillen, expeditie. Aansl. Nws. 21.00 Die Erbtn, Amerikaanse speelfilm. 22.50 Nws. 18 00 TTitz. Roeren Partü. 18.30 Licht» gr.muz. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19 30 Muziek uit uw vakantieland 20.15 De Maanaanhidder. hoorspel. 21.10 Lichte gr muz. 21.20 Muziek en dienst 22.15 Avond- nverderking. 22.30 Nws. 22.40 Ltterama 23 00 Lichte muziek. 23.55 Nws. 18.00 Nwg. 18.15 Actualiteiten. 18.25 Ik l' met18.30 Lichte muz.pr. 19.05 en 19.15 Versl: Olympia Tour door ypriopi^nri 19 to Humanistisch Verbenri 19.50 Openb. Kunstbez. 20.00 Nws. 20 05 Omroeporkest en groot omroenkoor. 21.30 Alle hensklankbeeld over de koon- vaardii 22.00 Let the peoples sing 22 30 Nws. 22.40 Iks. 23.55 Nws. 18 00 Nws. 18.0? Voor de soldaten. 18.28 Paardesoortuits. 18 30 Prot. codsdienst uRz 18 45 Sportkroniek 18.52 'laalwenken. 18.55 Orammuz 19 00 Nws. radiokroniek en correspondentie uit Nederland 19.40 Oude Engelse volksliederen. 20 00 Opera kroniek. 22 00 Nws. j Jflchte ®r- muz- 8.30 De groente- mand. 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klass cn A rhcvfu mUZ' 10'°° Voor de kleuters' 10.10 Arbeidvitammen 11.00 Nws 11.55 Beurs ber 12.00 Lichte orkestmuz. 12.27 Land- en tuinb. 12.30 Overheidsvoorl. over de landbouw. 12.40 Licht orkest. 13.00 Nws 13.10 Actualiteiten. 13.30 Somi klass en mod. orkestwerken. 14.40 Schoolradio 15.00 Voor de vrouw. 15.40 Violen en cello 16.00 Nws. 16.02 Mod. Franse liederen. 16 15 Voor de jeugd. 17.15 New York callinp 17.20 Licht gr. muz. voor de jeugd. 9.00 Nws. 9.02 Actualiteiten t.07 Prrrt: 10.00 Nws. 10.02 Kwink 10.30 Geen ja; geen nee; 11.00 Nws. 12.00 Nws. 12.02 Platen bij de lunch. 13.00 Nws. 14.00 Nws 14 02 Verzoekpl. 15.00 Nws. 15.02 Mix. 16.00 Nws 17.00 Nws. 17.02 555555en 666666en. 12.00 Nws. 12.03 Amusementsmuziek. 12.40 Weerbericht progr.overzicht en SOS- berichten. 12.48 Lichte muziek. 12.55 Bui- telands persoverz. 13.00 Nws. en beursber. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nws. J4 03 Lichte muziek. 15.00 Nws. 15.03 Klass. muziek. 16.00 Nws. 16.03 Beursber. 16.09 Lichte muziek. 16.30 Progr. oudere luisteraars. 17.00 Nws. en mededelingen. 17.15 Jazz muziek. 17.45 Lichte muz. 7.00 Nws. 7.10 Het levende Woord. 7.15 Lichte grammuz. 7.30 Nws. 7.55 Over weging. 8.00 Nws. 8.10 Lichte grammuz 8 30 Nws. 8.32. Voor de huisvrouw 9 25 Conoiiieposthus 9.30 Waterstanden. 10.00 Aubade. 11.00 Vooi de zieken. 12.00 Mu- =ettc-orkest. 12 18 Markther. v. schipDers. 12.20 Voor de landbouwers. 12.27 Land en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Actualiteiten 12.50 Licht ensemble. 13.30 Musiësta. 14.20 Schoolradio 14.40 Licht instr. ensemble 15.00 Pizzicato. 17 00 Overheidsvoorlichting over de Ned. Antillen. 1710 Voor de jeugd. 7.00 Nws. 7.10 Oehtendgymn. 7.20 Lich te gr. muz. 7.55 Deze week. 8.00 Nws. 8.10 PRECIES OMSCHRIJVEN wat Sam my Davis jr. als de grootste neger artiest in Amerika en een van de meest talentvolle uit de internationale showbusiness allemaal kan en wat pre cies niet, is een onmogelijke taak. Men kan beter stellen dat hij volledig het type kunstenaar belichaamt, dat over een enorme veelzijdigheid als showman beschikt, maar dan moet men ook weer zijn favoriete nummers noemen: Sam my Davis jr. als imitator, als zanger, danser niet te vergeten, komediant en acteur en zelfs als pistooljongleur. De grote show die hij gisteravond schijnbaar gemakkelijk weggaf in het Amsterdamse Concertgebouw en die voor een belangrijk deel gevolgd kon worden via de AVRO-televisie, was over het geheel genomen een proeve van formidabele bekwaamheid in het showvak zelf. Maar alleen voor knap heid, routine en geraffineerdheid was men niet naar het Concertgebouw ge komen, zeker niet de velen uit de vaderlandse wereld van de show, die een en ander voor veel geld niet mis sen wilden. Men moest vaststellen dat Sammy Davis eerst langzaam op stoom kwam Eerst moest het jasje uit en moest hij duidelijk een aanloop maken om tot het verbluffende tempo en de grote begeestering te komen, die hem zo be roemd gemaakt hebben. Toen het een maal zo ver was kon men verschei dene hoogtepunten in zijn show aan wijzen, die tijn unieke plaats daarin ondubbelzinnig bevestigden. Tijdens het voorprogramma bleek dat het grote wachten op Sammy Da- vis jr. was. Na de ouverture van het grote Amerikaans-Franse showorkest onder leiding van George Rhodes tra den Augie en Margo op, aangekondigd als een van de bekendste dansparen uit Amerika, maar niettemin voor 'ons een van de vele showdansparen zoals die zo vaak paraderen in KRO's Piste van Jos van der Valk. Evenmin gewel dig was de zangeres Fran Jeffries, al thans wat haar vocale presentatie be treft. De rest zat wel goed. Sammy Davis jr. zelf dus. Hij is geen vreemde meer voor ons land. En kele jaren geleden werd zijn optreden in Amsterdam een geweldig succes: nu blijkt hij nog steeds dat succes te zijn en toch. het duurde even voordat men zich dit realiseerde. De eerste nummers kwamen zelfs wat mat over alsof de artiest zich toch nog wat VENETIË, 29 mei Een jury be staande uit critici van vijftien landen heeft Toon Hermans zaterdag voor zijn optreden voor de televisie uitgeroepen tot Europa's komiek nummer één. Operazangeres Elisabeth Schwarz kopf werd aangewezen als de beste zangeres en de Franse tienerster Mireille Mathieu kreeg de prijs voor de lichte muziek. AMSTERDAM, 29 mei De zilve ren anjers, onderscheidingen voor men sen die zich uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt op cultureel gebied, zijn dit jaar toegekend aan de heer MEINT WIEGERSMA te Oranjewoud, veelzijdig ijveraar voor het verheffen van het culturele leven, in het bijzon der in Friesland, door het bevorderen van volksonderwijs, natuurbescher ming, heemkunde, openbaar leerzaal wezen. Voorts aan mr. A. A. J. RIJCSEN te Gouda, deskundige op het gebied van de gebrandschilderde ra men in de St. Janskerk te Gouda. Door middel van talloze publikaties, le zingen en rondleidingen maakte mr. Rijcsen „de Goudse glazen" bekend en bevorderde hij de studie der glazen. De heer J. J. G. Leonhardt te Laren (N.H.) ontvangt de onderscheiding voor het sedert jaren stimuleren van het Nederlandse muziekleven. De heer Leonhardt is de stuwende kracht van de Nederlandsche Bachvereniging. vreemd voelde in de heilige hal van de serieuze muziek. Davis, die uit zijn lange repertoire te hooi en te gras koos, wist pas iets van zijn persoon lijkheid over te brengen toen hij, slechts begeleid door zijn drummer Michel Sil ver, uiterst intens en gespannen de songs „In the still of the night" en „I've got you under my skin" bracht. Zo'n nummer doet je dan weer snel zijn niet bijster boeiende persiflage van een Spaanse stierenvechter verge ten. Het niveau ging trouwens vaker op en neer in deze show. De kracht proef die een zo'n kleine frêle man zich anderhalf uur lang oplegt zal daaraan niet vreemd zijn. ER BLIJFT TOCH VOLDOENDE over om zijn roem waar te maken. Vanaf zijn hoofse buiging naar Ray Charles tot aan zijn geweldige tapdan sen, zijn interpretatie van „My tunny Valentine" totaan „Bye Bye Black bird". Men vraagt zich telkens weer met verwondering af wat hij met ziin van nature forse bariton, omgevormd voor de showzang op z'n Amerikaans, allemaal uithaalt. Telkens bewijst hij alle middelen die hem ten dienste staan stem, lichaam, mimiek vol ledig naar zijn hand te kunnen zetten en zelfs het „preekje" over een betere wereld met meer vrede klinkt uit zijn mond anders dan gewoonlijk. Ilij weet precies wanneer hij zo'n woordje moet zeggen, zoals hij steeds precies weet hoe hij z'n show naar de verschillende hoogtepunten moet leiden. De song „What kind of fool am I" was zo'n top, voortreffelijk en expressief gezon gen en schitterend begeleid door de gitaar. Het is een goedhartige vraag van Sammy Davis, ivat voor 'n dwans hij is en tenslotte gaat men door de knie- en want deze vraag, zó gesteld, bete kent dat zijn show niet alleen het kei harde Amerikaanse heeft dat tenslotte afstoot. FRANS DUISTER ADVERTENTIE Ontdek ^mïcrofined' 'ASPRO' met dubbele actie: PIERRE JANSSEN verrichtte zon dagavond zijn vijftigste Kunstgreep. Om die gebeurtenis te vieren had hij met regisseur Leen Timp een reisje naar Italië gemaakt, waar hij zich in alle standen liet fotograferen tussen de ruïnes van de oude Romeinse haven stad Ostia. Er zijn weinig televisiefiguren, op wie men nooit uitgekeken raakt. Pierre Janssen is er een van. Ondanks zijn wat slungelige houding en hakkelige manier van spreken, blijft zijn pro gramma in mijn ogen althans altijd boeiend. Niet zozeer door de on derwerpen, vooral door de zeer per soonlijke aanpak. Janssen presenteert geen programma over kunst, hij maakt kunst met armen en benen tegelijk. Dat is steeds weer verrassend om naar te kijken. Daarbij maakt hij, stame lend van oprechte verwondering, zin nen waarvan men het eind nooit kan raden. Juist in de spanning, die hij daardoor onbewust oproept, schuilt de kracht, die hem tot nog veel meer kunstgrepen in staat stelt. Mogelijk doe ik met deze opmerkingen de kunst kenner Janssen tekort. Moge het hem dan een troost zijn, dat hij wel licht langs een andere weg dan hij zelf bedoelde velen de ogen voor de kunst heeft geopend. Wie het te warm vond om twee uur lang naar een transpirerende Sammy Davis te kijken (over diens optreden leest u elders op deze pagina), kon via het tweede net nog eens oog in oog zitten met het bevolkingsvraag stuk in India. Ook geen programma om koud onder te blijven. Er worden de laatste tijd bijna wekelijks uitzen dingen aan dit land gewijd. De pro blemen worden er niet minder door. Eén ding werd gisteravond op een schrijïiëftde mattier'duidelijk: ëêri 'vbór- lichting over geboorteregeling, zoals de K'RO vorige week gaf. lost in dit land niets op. Overigens herinner ik mij van diezelfde KRO een voortreffe lijke reportage over het Indiase bevol kingsprobleem. Dat was in Brandpunt, goedenavond NTS. H.P. DE NCRV herhaalde zaterdagavond de vriendelijke en helemaal niet onge slaagde musical „Jij en ikke".. Aan zienlijk gekruider echter was het amu sement dat op Nederland II door de Vara werd vertoond. Annemarie Os- ter zag door haar eigen ogen respec tievelijk Martine Bijl, Brigitte Bardot, Conny van den Bos, Rika Jansen en Liesbeth List. Zij deed dat op een parodistische-satirische manier. En op een pittige tekst, die soms wel iets meer kennis van folkloristisch artis tieke toestanden vereiste, dan men van de gemiddelde kijker kan ver wachten. Maar rake typeringen lieten dan weer niets aan duidelijkheid te wensen over. Annemarie Oster deed het allemaal met zulk een aansteke lijke vakkundigheid, dat men bepaald van een ontdekking moest spreken. Dat gold ook voor de regie van Frans Bolen, die met dit programmaatje van twintig minuten een kort maar hoop vol krachtig debuut maakte. Charles Aznavour kent men natuur lijk allang als liedjeszanger. In „La, la,la" ontving hij gasten (Roger, Pier re en Jean-Marc Thibault) en toen ontstond er een programma dat sinds de Amerikanen het hebben uitgevonden overal ter wereld ook meteen „show" moet heten. Alleen: dit programma was van inhoud en presentatie aan zienlijk intelligenter en Charles de Gaulle sta mij bij dan het gladde vakwerk dat men van Perry Como en Dean Martin allang kent. H. Hn. BRUSSEL, 29 mei De grote in ternationale prijs van het Koningin Elisabeth vioolconcours is zaterdag avond toegekend aan de jonge Rus sische violist Philppe Khirchkhorne. De tweede prijs ging naar de Bulgaarse Stoika Milanova. De derde en de vier de prijs werden eveneens door deel nemers uit de Sovjet-Unie gewonnen. De vier Nederlandse deelnemers wa ren twee weken geleden bij de voor rondes reeds afgevallen. De oecumene hier te lad'jgte118i goede uitzonderingen daan?, verlaagd tot laffe, verachtelu gelej terloze ogenkijkerij. Zelf Jar-,„ar P5,j katholiek geworden wil ik js nent niet aan meedoen. Even e t. bekeerlingen (het interesseer genaamd niet dat nieuwH®" woord afkeuren) heb ik het n gCh* u gekend en ik vergooi 8een-ng, Pr j omwille van onzalige niveller tarisering en infantilisering- -eptif t H. Mis begint het al met die zjjh tele „devotieliedjes". 'Voor mJjÊ of?, devotie-dodend en ten enen m,i0oS teerbaar. Ik heb - evenals ta p» :onde' „pief anderen - behoefte aan gezi tige kost en wens niet met ergernis en verbittering aan ge' ke bloedarmoede te gaan om mijdt ik alle liedjeskerken- f,ef j. met spanning af wat er zalJpeóet>c i nu „Musicum Sacrum" verse e In de Ecclesia Docens-uitga? ^eo op pag. 33: ...speciaal in groL,ioV» ..on OF* -rj waar meer toeloop is van die niet dezelfde taal spreken^n» meer missen in het latijn t®, jlc ven, vooral de gezongen mis tse jf zeer benieuwd of in de Braba ^-e dommen ook mensen wonen dezelfde „taal" spreken. -jji' AMSTERDAM. A. Gela Heeft pastoor Brouwers ul\r0iKs»gi bij de aanbieding van zün- -*, dat in sommige gevallen het &eeÜ mits góed gevormd, voorrang ftC het pauselijk leergezag? Het lel niet te geloven! En u noemt taal?! U kunt het beter war* HCi men, want het goed gevorrn ten is altijd in overeenstem1? e( het pauselijk leergezag, zoda up. ,t voorrang geen sprake kan Lu»?)j< heeft het voorrang op het 5 c0jF van de meerderheid van een.j- Se commissie, omdat dit met Pe f feilbaar is. i&]d Het ziet er helaas naar U1 net ziet er neiaas naai 'ejj ook het Nederlandse „volk" j catechismus heeft, aan de ha pgé van het bij de geboortebep® bekende brede weg kan v .r W' LEIDSCHENDAM J- Het zal wel aan mij 1 jïf sterdam? In uw verslag va?at^V<P monstratie lees ik, dat_teN»ajit,^iii ik begrijp uw „Vrijmoedig co" je Ke van 22 mei niet zo goed. a'0k te0( testeert tegen onrecht, dan alle onrecht in de wereld, y-r Pjji recht nu wordt aangedaan f1 ken of niet blanken doet niets pe" i Het wordt aangedaan door w c En dan doet het er ook n\ttji'eLcl die volkeren nu tot onze ?u politieke sfeer behoren of nieL,i is onrecht Waarom was de °P zw*p(i van drs. Schmelzer over de f van de slachtingen door de begaan op een ongelukkig m. jt> maakt? Om die demonstrati ,ele - - - - van Dat er ondanks alle reclam j televisie nog geen acht duiz jer -pi sen meeliepen (de helft nu j de organisatoren verwachte t m.i. zijn oorzaak in het fe!T,arSv bij alle voorgaande protestm demonstraties, óók die destijefd- ee geestelijkheid werd georganis jjjK J zijdig protesteert. Zij die we gf o afschuw hebben van oorlog ,{pée zullen bij beide partijen aan j beëindiging hiervan. pj-tjn - AMSTERDAM J- A' LETTERGREEPRAADSÉt Horizontaal en vertikaa woorden invullen. dl® 1 daad van stelen. 2. Pers?pctal'e„K. zicht heeft over de PaarLintWe r-ij'1 plaats in Groningen. 4- Dg v door takken ondersteunen. J Oplossing van 26 mei: kPi 1. tolk. 2. Oran, 3. lam?; berg. 6. ever. 7. rede. 8. gre5l0t. 1 elke. 11. oker. 12. nerf. 13. SP 15. ogen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 2