ONVREDE MET HUIDIGE SITUATIE Televisie heeft nog kansen als zuivere kunstvorm Ardito-Kwintet wint prijs van Nederlands Impresariaat goeie. Lexington Van Beinum dirigeert het Utrechts Orkest Verontrusting in Israël werd mei de dag groter Prijs is. v; Komeet'van Israël Liever Cairo Raketkoppen Vertaalde poëzie in Holland Festival De Tijd MAANDAG 29 ME11967 Iëden Men ZEVEN Jaar GE- de 'Met Montreux begon, waren ele Xw Jerstonr meer gezien als een iVkiiipp 'ddel. Meer niet, met zijn be- iiiThino maar als je daar nu maar in ^meehoudt, komt het vanzelf X bQei ?art i1' B X* as NIEUW ONDERWERP een sigaret die thuishoort in een krachtige hand. hegr, ansrnan Michel Bar-Zohar de rJn 2iJn boek „De jacht op l9§0"Uitse geleerden, 1944 de °nthullingen gedaai. over de „ar"er* waarop na de twee- 9e|e ®re'd°orlog vele Duitse Anw.| n verdwenen naar Nlassi - en Rusland. Nadat Vvgs ®r 'n Egypte aan de macht 9®Homen gingen velen van te°K naar Egypte om raket- Hunne Uwen- die 'egen Israël bruikt. De vertaling van het ^rUna'S uit9egeven bij A. W. WdgQSn Zoon in Utrecht. Za- He|g^ Publiceerden wij enkele ^Pdag13^611^6 fragmenten; dorp. gaan wij daarmee Kurt Tank. Deze Nazi-deskundige werd na de oorlog door Messer schmitt voor Egypte ingeschakeld. De raket Al Kahir, succesvol ge lanceerd op 21 juli 1962. President Nasser was er ooggetuige van. Volgende aflevering op dinsdag: NIZUWE ACTIE TEGEN HET JOODSE VOLK (Va >p U' bijzondere medewerker) Verwn veyun, waren sPttnnen V, 9en eigenlijk hoogge- 1estivalenkelingen die al de "lee9eni.°i" ®ouden Roos hebben de C/° zuEen zich herinneren, het d._ lscussies op het terras van et i> ™°o,m c avüjoen hoog en oplaaiden. Trou- rrien zie] C'6 eerste Wren verzamelde V(lri het1 wer^u®ster^e 3aa( mensen Paviljoen, maar konden alle c°nfer n°S P^"aats vinden in de grote entiezalen van het Palace-hotel. •U0 J- E6gaan ^iss'jS zWn 'toen steeds weer vin§ de tBif r- de vraaS in welke ricb- X'er tv e zou gaan en °P welke I»1Verst ai- ^lcb bet duidelijkst en het e, Hie iav.„ kunstvorm zou openbaren. nen fiigpr. Sloofde men dat televisie n?ast de fii stvor.m is- dat het zich i, eren rif een e'Sen plaats zou ver- riatld. jj 'e gedachte daar lag voor de Zovpbi nische materiaal verschil- .^hillen ,van de film, dat deze ver te" ®en „u we' z°uden moeten leiden r. eh va^j el aParte wijze van han- =f°duct at techniek, die zich in het dijker een v°lkomen van de film nde Is d°60r.al in volkomen van de film vorm zou manifesteren. de Nederlandse discussies y-, llCUCXiCtUUSC U1ÖUUSS1CS si6®! ste.tag over de eigen kunstvorm j^titlp af er geweest dan elders. Van ,^er; '"tv tg cj^ C{q 1 "Cl Wdö CUCXX UllUCimUcXclJ. ?v^sie geschikt zou zijn voor S V. istllklrpvr. T-Y-1 noinolo on nnovot. bv.'kfirs aan gingen de programma- t t?rvan uit dat hun wijze van do 8 Va zou nioeten leiden tot een da 'eW;sPelregels. uitsluitend voor Sl?t dg t ile' was t°en ondenkbaar, t Jnet bukken, musicals en operet- laleVisiB grote mensenmassa's die het a d. Sc.herm letterlijk zouden opvul- lin erafZKn er nu aan gewend. Het is „a8, ,j Pekeken alleen maar zonder- "bi^akt 6r *oen zo'n drukte over werd 2jj u11 tei6 p ?n Nederland televisie maken tjfjben Sle met hun kritiek begeleiden, tii dan l abijd veel zwaarder aan ge- i 'evi,.; net buitenland. Men heeft de 6 ziJn 111 de angel-saksische lan- i» Wai g,een congressen bijeengeroe- ®fden bele en halfgeleerde betogen hJ" üi,itg?bouden over televisiekunst, dn thpfi and is dat anders. Daar was ut Milo a "die Kunst des Fernsehens" Men slaagde er steeds in h.6 m -".unaiunK una r ernsenen' Iv^slaj^j11®6,11 uit heel Europa naar V^Sang Niï al c jfMlen S6lheg Engelse televisie, die in het al- j:ehr0p genomen wel de beste televi- St^ar Pla's maakt, men behoeft ®et i kijken naar bv. Coronation j^V, 0'Paar Z-cars en naar mrs. Thurs- ■Jj^t jj?1 te kunnen constateren, dat die .'tsw.P en schouders boven de rest b Mn ^lende referenten te laten op- Sa*t Bad Boll, niet ver van Stutt- een geliefd oord voor confe- n, M ,ngers. SiF6l'SBkJ dat idealisme is maar v Se, leven. Men gelooft er niet Me® Engelse televisie, die in h Mïo^genomen wel de beste televi- wQrokpjj' beeft zich nimmer het hoofd ®l-kUf,b °ver de vraag of televisie 6 En geen"kunst is. ngelsen hebben zich gericht op het publiek en zich alleen afgevraagd op welke manier kunnen we met ons programma een zo groot mogelijk pu bliek bereiken zonder het publiek af te- leiden van wat werkelijk gebeurt voor de camera. Televisieopname en film lo pen door elkaar. Er is geen onderscheid meer tussen de twee opnametechnie ken. Bij de festivals is nimmer de na druk gelegd op televisieproducties. Noch in Montreux, noch in Praag, noch in Berlijn, noch bij andere festivals van dit soort. De televisie-omroepen zelf zijn nooit in staat de behoefte aan programma's uit eigen producties te dekken. Het is een afschuimen van de markt en elk programma, dat maar enigzins aan de gestelde eisen voldoet. Allerlei grote en kleine filmproductiemaatschappijen zien nu de kans schoon op de markt te ope reren. Amerikaanse filmmaatschappijen heb ben zusterorganisaties opgericht om speciaal voor televisie te produceren; overal in de wereld ontstaan kleine maatschappijen die op film gaan pro duceren. In 't uitvoerige Duitse ,,Hand- buch für Rundfunk und Fernsehen1 vindt men de adressen van vele maat schappijen en maatschappijtjes die zich op dit terrein bewegen. Door al deze omstandigheden concentreert de vraag van de omroepen zich uitsluitend op het programmamateriaal en niet alleen bij de omroepleiding. Ook het publiek heeft er niet het flauwste benul van, ziet het in de meest gevallen nauwe lijks of een gedramatiseerde documen taire nu een televisieproductie is of op de film is vastgelegd. presentator en samensteller van een kunstprogramma en politiek commen tator. En voor de komende uitreiking schijnt de cameraman van KRO-Brand- punt Piet Kaart in de markt te zijn. Een nationale regieprijs zou wellicht een stimulering kunnen zijn voor de ont wikkeling van televisie naar een auto nome uitdrukkingsvorm. AMSTERDAM, 29 mei Dit jaar zal een nieuw onderwerp aan het Holland Festival worden toegevoegd: Poetry-reading". Nederlandse dich ters gaan hun verzen in een Engelse vertaling voorlezen. Elf Nederlandse en Vlaamse dichters zullen aan deze manifestatie hun medewerking verle nen: Hans Andreus, Cees Budding, Jaap Harten, Dick Hillenius, Ed Hoor- nik, Pierre Kemp (wiens werk wordt voorgelezen door Fred van Leeuwen), Adriaan Morriën, Hugues Pernath, Sy- bren Polet, Bert Voeten en Riekus Waskowsky. James Holmes zal deze dichters presenteren. Hij is tevens de vertaler van vele voor te lezen ge dichten. Deze poëzie-avond zal 20 juni gegeven worden in de Kleine Zaal van het Concertgebouw onder de titel „Poetry for now". DIT ALLES DOET toch de vraag stellen öf er niet getracht moet worden om te onderzoeken op welke manier de televisievormgeving-pur-sang zou kun nen worden gestimuleerd. Want er lo pen toch in verschillende landen men sen rond, die niet tevreden zijn met de huidige gang van zaken. Het aantal van hen is niet bijster groot, hun aanhang evenmin. In de verslagen uit Montreux is een paar keer de naam van Fran se regisseur Jean Averty genoemd en in dit verband ook die van Rob Rooy- ens. En wat Nederland betreft zou men naast deze AVRO-regisseur ook kunnen noemen de VARA-medewerker John van der Rest en de free-lance regisseur en acteur Ton Lensink (de laatste jaren geleden winnaar van de televisieprijs van het Prins Bernhard fonds). Deze prijs is na enige malen te zijn uitge reikt niet meer ter beschikking gesteld, maar men zou zich kunnen indenken, dat een soortgelijke prijs toch weer wordt ingesteld als beloning voor crea tieve prestaties waardoor de televisie regie een eigen gezicht weet te krijgen. In Nederland worden jaarlijks tiental len prijzen uitgereikt, die betrekking hebben op een artistieke prestatie, maar de televisie schijnt daar maar buiten te moeten vallen. Uitsluitend de jaarlijkse uit te reiken personderschei ding, de Nipkow-prijs valt er voor een televisiemedewerker nog te winnen, maar die prijs mil.Met geen"düfa?lTfk öh- derscheid voor regie, camera, uitvoe rende medewerking, want diegene, die in een bepaald jaar opmerkelijk werk heeft verricht komt er voor in aanmer king. Zo kwam de prijs o.a. bij Erik de Vries, ook bij Pierre Jansen en ook bij prof. dr. L. de Jong, resp. regisseur HET NEDERLANDS IMPRESARIAAT in Amsterdam heeft in de viering van zijn twintigjarig bestaan een jubileum concours ingeschakeld, waarvoor liefst 73 gegadigden (16 pianisten, 15 blazers. 32 vocalisten, 7 strijkers en 3 blaas- ensembles) zich meldden. Het concours zelf is besloten gehou den op wens en om wille van de deel- nemenden zelf, teneinde in volledige anonimiteit een proef voor de jury te kunnen afleggen. Techniek, artisticiteit en presentatie van het geheel waren de drie hoofdpunten die men bij de beoor deling in overweging heeft genomen, 'n Uitvoering van een Nederlands werk werd bovendien verplichtend gesteld. Zaterdagavond werd het concours be sloten met een concert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw te geven door de prijswinnaars. De attractie van dit concert was. dat de prijswinnaars nu moesten strijden o-m de jubileum- prijs, waarover aan de juryleden Kees van Baaren, Eduard Flipse en Marius Flothuis de eindbeslissing werd gela ten. Tot de prijswinnaars behoorden: AREND VAN DER KNAAP (trompet) en JACOBUS BRASSE (fluit, beiden Aanmoedigingsprijs van 200, RINUS GROOT (piano) eerste prijs 500, RUUD VAN DER MEER (bariton) eerste prijs 500, ANANDI VAN DER VEGT (cello) tweede prijs 250; ROSETTIKWARTET (prijs Stichting Nederlandse Muziekbe- langen, voor de beste uitvoering van Nederlandse werken en het ARDITO KWINTET (Prijs van het Prins Bern- hardfonds 1000). Ter opening van het concert, dat bij gewoond werd door minister Klompé, speelde de nog zeer jonge trompettist Arend van der Knaap even onbevangen als veelbelovend Intrada van Otto Ket ting, waarmee hij zijn Aanmoedigings prijs, toegekend wegens overtuigend muzikantenschap, met fierheid waar maakte. Eerste prijswinnaar, pianist Rinus Groot, de gelukkige uit zestien, kreeg in een programma van drie compo sities ruime kans zijn kunnen te bewij zen. De toekenning van de prijs heeft heel wat wikken en wegen gekost; een uur lang heeft de jury bij de beslis sing diametraal tegenover elkaar ge- Staan.. Hieruit blijkt wel hoe onvoor stelbaar* gèdiffërëïftiê'dt-d een piano kan klinken en een spreekwoordelijk ge zegde „de goede toets op het goede moment en je bent al een heel end" gaat hier al helemaal niet op. Zijn nobel touché en muzikaal stijlinzicht kwamen in de sobere nostalgische So natine van Kees van Baarens „Hommage I a Willem Pijper" en lijnrecht daar te genover in het romantisch uitwaaierend flonkerspel in Etude „La Leggerezza" van Liszt overtuigend naar voren. Scarbo uit „Gaspard de la Nuit" van Ravel had hij technisch nog niet in de vingers; zijn toon en voordracht waren hier bepaald niet sec en geraffi neerd genoeg. Het optreden van bariton Ruud van der Meer bracht kwaliteiten naar vo ren wat betreft vocale beheersing op het punt van dictie en snelle wisseling van expressie; mooi gaaf materiaal en muzikaliteit. „Liebesbotschaft" van Schubert en enkele Schumanns be hoorden tot de beste van zijn vertol kingen en in Chausson frappeerde zijn begeleider Wim Serlie zich in een raak treffen van de Franse muziek- sfeer. De celliste Anandi van der Vegt, die haar prijs veroverde in het bijzonder om haar affiniteit tot het kamermusiceren en nog niet om haar instrumentaal kunnen, speelde met haar begeleidster Titia Zonneveld „Sonate" van Debussy. MET VERBLUFFEND MUZIKAAL ELAN kwam dan van het Ardito Kwin tet de kunst van het ensemblespel, met een Kwintet Van Pijper, lenig en talentvol over het voetlicht. De jury ging in beraad, terwijl een piepjong fluitist Jacobus Brassé de zaal ver tederde met zijn in prille toon en zui vere muzikaliteit voorgedragen Ooster se impressie van mei van de Japan ner Kazuo Fukushima. Een nieuwe lente en een nieuw geluid; jong en veelbelovend! Bekendmaking van de winnaar van de jubileumprijs en uitreiking van de andere genoemde prijzen geschiedde hierna door Jan de Man, geestig en joyeus, met voor ieder een „bon mot". Met algemene stemmen werd de Ju bileumprijs toegekend aan het Ardito- kwintet, met lof voor hun kamermuziek stijl, zuivere intonatie en fijn uitgeba lanceerd samenspel. Behalve de Prins Bernhardfondsprijs, waarover in een record minimumtij d van 30 seconden werd beslist, krijgen de gelukkige winnaars Paul Verhey (fluit) Rob Visser (hobo), Sjef Douwes (klari net), John Mostard (fagot) en Peter Hoekmeyer (hoorn) als jubileumprijs van de avond een concert aangeboden in de Kleine Zaal. Een gastvrije uitnodiging ter recep tie voor alle aanwezigen besloot dit voor jong muzikaal talent zo stimule rend belangrijk feestconcert! TOON VRANKEN ADVERTENTIE IN MOZARTS TIJD was het arran geren van een concert een moeilijke zaak. In het bijzonder een klarinettist was zelden te vinden. Toch heeft Mo zart die moeilijkheden niet geschuwd toen hij zijn pianoconcert in C klein (uit 1786) aan de Weense kunstlieven de adel wilde presenteren. Hij vond het werk zo belangrijk dat hij geen enkele concessie deed ten aanzien van de bezetting, die naast hobo's ook kla rinetten verlangde. Een ander risico school in het karak ter van dit concert. Het is een somber, agressief stuk waar geen opgewekte noot in voorkomt. Redenen te over voor het aristocra tische publiek om zo'n stuk de rug toe te keren. Maar Mozart had zijn toehoorders op hun juiste waarde ge schat. Men was tot tranen geroerd. Het pianoconcecrt K.V. 491 is nog al tijd een der meest beklemmende en ontroerende stukken van zijn soort. Het zou teveel gezegd zijn dat Her man Uhlhorn, die het zaterdag avond speelde met Bart van Beinum en het Utrechts Symfonie Orkest in de Grote Zaal van het Amsterdams Con certgebouw voor de Kunstkring ge heel was opgewassen tegen de grote psychische spanningen die het op roept. Hij heeft het echter vertolkt met de volle inzet van zijn groot lyrisch en muzikantesk vermogen. Men kon bezwaren hebben tegen wat overmatig pedaalgebruik en tegen een tekort aan strakheid in de ritmiek, waardoor aan het tragische gehalte werd afbreuk ge daan. Maar zijn spel was virtuoos, klankrijk en vervuld van een diepe ernst. Hij heeft het stellig in zich om nog meer gevoelsdiscipline te verwer ven en de diepte van deze muziek nog verder te peilen. Bart van Beinum leidde het U.S.O. daarna in Brahms' vierde symphonie. Hij bereikte dikwijls een fraai afge wogen klank en zorgvuldig opgebouw de climaxen. Maar men kon zich af vragen hoe de orkestmusici zijn ge barentaal, die rechts en links vrijwel hetzelfde is, juist kunnen lezen. Hij rïïaaktweinig chesuren en veel frasen ..[open inéén. Hij (naakt Brahms te week. Hij verwekt een uniforme wel luidendheid, waarin het onderscheid tussen de delen dreigt weg te vallen. Dat viel te meer op omdat hij Ros sini's ouverture voor de „Gazza ladra" van scherpe contouren en pittige con trasten had voorzien. E. DUITSERS IN EGYPTE GOED BETAALD Pt" edo-i' w°rden beende !ïScj L^uaren besloten in het bui- q firm T «JtJBioxen in net dui- t>.rekeni?a's °P te richten, die voor le vqi„ gen zouden kunnen inkopen ^kT^orkfn118 dun orders zouden kun- W -tt.A Zo werd te München de .>chul°P„gericht, een ogenschijn- •hoi°°ien Qlge zaak, die een hele serie enPliOC:flt met betrekking tot p.'elektrische apparatuur van de l z en Ooercke waren hier It. ®en ®lgenaars van; de directeur Tt^ -eitiz jj°?gere_ officier, de piloot 'uW^oanni- Ug' Be Spaans-Zwitserse Het -,belanc'-de M-E-c-G. te Zürich t56tl Paangf1 f.k® overeenkomsten met Vp»atl(iere Uliaa] van Messerschmitt. TUrbin rma' de M'T'P- - Mo" interes- X Zich n PomPeu Hie 1 sterai 'amen met de I.N.T.R.A. C^ee Storen. De ai 6l"s Zwit De eigenaar van eBiS dan T,Serse firma's was niemand o lder alg assan Kamil, de man die het man had gediend. 'et -,=1 c ^ht0^eïïtru1v10n»act te onderhouden met Xw5ese firm Caïr°. gebruikten die iv Hhon S 6en code' waarin het XX knn^ terugkwam: groene XoX'. A^?en' koperen en ijzeren A gemaal slimmigheidjes om 0sc0Pen en... belangrijke personen aan te duiden. Krug en Ka mil, vaak geholpen door uit Egypte overgekomen experts zoals Schierhorn, Kleinwachter en Brandner, zonden gro te hoeveelheden kostbaar materiaal naar de Oriënt. Messerschmitt zorgde voor cockpits en schiettoestellen en zelfs voor een paar Franse motoren, waar mee de eerste proeven konden worden genomen. Maar belangrijker nog was de man. de geleerde, die hij aan Egypte leverde, namelijk Kurt Tank, hoofd constructeur bij Focke-Wulf. Messer schmitt was naar Spanje gegaan, terwijl Tank zich naar het peronistische Ar gentinië begaf, dat hij binnen de twee jaar een formidabele straaljager met revolutionaire capaciteiten ten geschen ke gaf, de „Pulqui 2". Toen Peron van het toneel verdween was Tank teruggegaan naar Duitsland met een twaalftal elitebreinen. Het lukte hem niet Bonn voor zijn plannen te interes seren. Tank ging opnieuw in balling schap en vertrok naar India, waar hij de eerste Indische jager, de Hindoe stan HF 24, met krachtige Engelse „Orpheus" motoren bouwde. Het testen van de He 300 motoren zou nog maanden moeten duren, maar als men ze nu eens op een toestel in volle vlucht kon proberen, zou die ter mijn verkort kunnen worden. Waarom niet een Hindoestan van Tank geleend? Een van de twee Orpheus-motoren kon dan vervangen worden door de motor van Brandner. Mocht deze uitvallen, dan zou de andere Orpheus het toestel wel in de lucht houden. Als de proef slaagde zou men Tank vragen de Britse Orpheus-motoren in zijn vliegtuigen te vervangen door de Egyptische. Tevens zouden op die manier de banden tussen Egypte en India nauwer aangehaald kunnen worden. Tank voelde voor deze oplossing bijzonder veel. En zo gebeur de het dat de geleerden van Hitier, nadat ze ook Stalin en Peron hadden gediend, in dienst traden van het posi tief neutralisme! De Duitse geleerden werden goed be taald. Het laagste salaris, dat van een opzichter, kwam niet onder de 3750,— per maand. Dat van een hoofdingenieur ging tot 9500,—. Fraaie villa's met air-conditioning stonden de geleerden te Heliopolis en Meadi ter beschikking. De Duitsers bezaten ook mooie sport wagens en in het zwembad van de „Heliopolis Sporting Club" waren zij doorgaans de enige baders. Zij organi seerden een „Rijncarnaval" in het Hil- tonhotel en in het beroemde Sheppard's hotel was een hele verdieping voor Messerschmitt gereserveerd, die daar iedere maand kwam. Pilz en Kleinwach ter maakten liever lange ritten te paard door de woestijn of gingen op de tro pische visvangst in de Rode Zee. Deze miljonairsontspanning schaadde het werk niet. Het rakettenproject ver keerde al in een yérgevorderd sta dium en op het jaarlijkse défilé ter ere van de verjaardag van de revolutie op 26 juli, ontlokte het in allerijl in de Egyptische kleuren geschilderde eerste He 200 oefenvliegtuig de menigte te Cairo luide toejuichingen. Israël had zijn eerste vaste brandstof- raket, de Shavit 2 gelanceerd. Over deze komeet maakte Nasser zich dus zorgen. Volgens uit Israël ontvangen inlichtingen had hij, met een heldere natriumwolk achter zich aan, een hoogte van 80 km bereikt. Mahmoud riep Sanger bij zich en liet hem de foto's zien: „Wat is dit?" „Een gewone me- tereologische raket," antwoordde de Duitser. „Metereologisch of niet, ver dubbel uw inspanning. Wij mogen ons niet laten voorbij streven." Begin '62 kwam Messerschmitt met het advies een stel verantwoordelijke mannen van de fabriek 36 ontslag te geven, want hij had gebreken ontdekt in de constructie van de rompen der He 200 en He 300 toestellen. „Herr Dok tor Mahmoud" voldeed aan dit verzoek. Trouwens, Messerschmitt had wel de nodige vervangers achter de hand; een Oostenrijker, dr. Schoenbaumfeld, die de plaats innam van dr. Nentzen als di recteur van de fabriek; voorts een spe cialist van Siebel, die in de stoel van hoofdingenieur Spiess mocht gaan zit ten. Vijftien andere Duitse ingenieurs werden verplicht Egypte te verlaten, hoewel hun contract nog niet afgelopen was. Zij gaven duidelijk uiting aan hun ontstemming hierover en dreigden de regering van de Verenigde Arabische Republiek voor het gerecht te zullen slepen. Reeds lang hadden de speurders van het Israëlische Tweede Bureau het opvallend drukke contact opgemerkt tussen het „Instituut voor Rakettenaan- drijving" te Stuttgart en de met prik keldraad omgeven gebouwen te Caïro. Zij hadden ontdekt welke rol de fic tieve firma's in Duitsland n Zwitser land speelden en waren in het bezit van de lijst van geleerden, die voor Nasser werkten evenals van gedetail leerde kaarten, waarop de geheime fa brieken stonden aangegeven. Van dit ontplofbaar materiaal voorzien deed Tel- 4 contracten en sommeerde Sanger naar Duitsland terug te keren. Deze moest zich daar wei bij neerleggen en hij ves tigde zich in Berlijn, waar hij aan het hoofd kwam te staan van een centrum voor theoretische bestudering van de luchtvaart. Dat was een zwaar verlies voor fabriek 333. De collega's van Sanger bleven liever in Caïro en zagen van hun functie te Stuttgart af. Pilz verving Sanger aan het hoofd van de „Verboden Stad" en ingenieur Walter Schuran werd chef van de sectie aandrijving. Op 26 juli 1962 woonde een triomfan telijke Nasser samen met een groot aantal journalisten in de woestijn het vertrek van twee zwart en wit geschil derde raketten, een grote en een kleine, die een prachtige start maakten in een zee van vlammen. De clou van het mi litaire défilé werd gevormd door tien tallen grote raketten, met de Egyptische vlag bedekt, die door roerloze soldaten op grote opleggers werden bewaakt. Een opgetogen menigte juichte dit schouwspel toe. Egypte bezat nu twee raketten van een nieuw type: Al Zafin (De Overwinnaar), met een reikwijdte van 280 km en Al Kahir (De Verove raar) met een reikwijdte van 560 km. Die laatste raket kon, zoals Nasser be nadrukte, gemakkelijk ieder doel ten zuiden van Beiroeth bereiken. „Ten zuiden van Beiroeth!" De Is raëlische geheime dienst beschouwde dit communiqué als niet minder dan een oorlogsverklaring: zij waren toch al van plan het een en ander tegen de Duitse geleerden te ondernemen. Aviv een stap bij Bonn. Beschikte de federale regering werkelijk over geen enkel middel om druk uit te oefenen op de geleerden, die voor rekening van Egypte mét militair onderzoekings werk bezig waren? Natuurlijk kon de regering dit doen. De activiteiten van de geleerden van Stuttgart waren des te laakbaarder daar het Instituut subsidie ontving van de Bondsregering Bonn annuleerde alle Atomaire, bacteriologische of chemische bom? Reeds geruime tijd vroegen de Is raëlische diensten zich af, wat voor soort koppen Nasser op zijn raketten zou gaan plaatsen. Het leek weinig waarschijnlijk dat dit atoomkoppen zou den zijn. Wat Tel-Aviv wel verontrustte was, dat er bepaalde chemische experts naar Egypte gekomen waren, onder wie een jonge vrouw, genaamd Mathilde Rosen- fleder. Was Nasser met chemische wa penen bezig? En wat voerde de vroegere concentratiekamp-arts dr. Hans Eisele eigenlijk uit, die kort voor zijn berech ting wegens op gevangenen uitgevoerde experimenten uit de Duitse Bondsre publiek was gevlucht? Was hij alleen maar, zoals de rapporten zeiden, be drijfsarts van fabriek 135, of was hij met bacteriologische wapenen bezig? In de zomer van 1962 waren de Is raëli benaderd door een geleerde van Oostenrijkse afkomst, de vroegere A- ficier van de Wehrmacht Otto Frank de man, die een paar maanden later onder de naam Jokklik samen met Ben-Gal in Bazel gearresteerd zou worden. Deze Joklik kwam net te rug uit Caïro, naar hij zei en hij had de bewijzen, dat de Duitsers in Egypte bezig waren met de fabricage van „een atoombom van de arme", die afvalstoffen van strontium 90 en kobalt 60 bevatte. Wanneer deze radio actieve elementen over het Israëlisch grondgebied zouden worden verspreid, zouden ze de bodem en de atmosfeer voor maanden kunnen bederven. Joklik was zelf belast geweest, vertelde hij, met de levering aan Pilz en zijn col lega's van grote hoeveelheden van dat materiaal. Joklik beweerde, dat hij Cairo had verlaten uit „gewetenswroeging" om de genocide, die daar werd voorbereid. Hij was ongetwijfeld vóór alles ge ïnteresseerd in geld. Hij beweerde, dat het radio-actieve materiaal niet aan Nasser geleverd was en men had ont dekt, dat hij er op nogal vreemde wijze mee in Egypte aangekomen was. De pakjes waren geadresseerd aan gynaeco loge, mevrouw Khalil. Zodra ze in Caïro waren gearriveerd waren ze door agenten van de speciale diensten ach tergehouden en doorgestuurd naar on bekende bestemming. De geadresseerde, de vrouwelijke arts, was niemand an ders dan de zuster van de directeur der speciale militaire projecten.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5