f's LANDS KRONIEK KRONIEK Televi sie Radio HEER BOMMEL,,* StöVeK li Reacties op de KRO-uitzending Ohefarine „4" doet wonderen bij pijn of griep! Filmregisseur Pabst overleden mm Brieve» van lezer8 D ANNEKE'S MEDICIJNKASTJE KNALEFFECTEN EISELIJK ORAKELTAAL BEELD-EN-ROUTE BOTERPROPAGANDA KREET WOENSDAG DONDERDAG WOENSDAG DONDERDAG a ,°ik müf De vier middelen, verenigd in Chefarine „4" - elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nog beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep snel en doeltreffend te bestrijden. 579ste STAATSLOTERIJ Geheimtaal vakkundig aan de kaak gesteld Waardering Vertaling Eis van eerlijkheid cbo*C- De koeien van Laon OPREIS WotivoDAC? o I iVlti iy6/ Reydon werd als spion gepakt. Hij deed een boekje open en tracht het op een goed contract nu nog eens te verkopen. CHRONOS Nederland I Nederland II België Nederlands België Frans Duitsland I Duitsland II Duitsland I Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 m. Brussel 324 m. Hilversum III 240 m. Brussel 324 111. Hilversum I 402 m. Hilversum n 298 m. 6055. Tom Poes had de voetspo ren van de sloven gevolgd, en zo doende kreeg hij al spoedig de in gang van een spe lonk in het oog, waaruit een en diep watertje naar het moeras stroomde. Naast deze beek, stonden enige ruwe houten kooientegen de bergwand aan, en reeds van verre was de hoed van professor Prlwytzkofski boven een der hokken waarneembaar. „Daar hebben ze hem dus heen gebracht," zei Tom Poes tot zichzelf. „En in die andere kooien zitten sloven, zo te zien. Dit zal de strafplaats dan wel zijn. Hm, in de eerste plaats zal ik de prof bevrijden en daarna kan ik wel weer verder kijken!" Met deze gedachte naderde hij het akelige toneeltje en opende hij het hok waarin de hooggeleerde lag. Dit gebeurde zonder veel moeite. Want de deur was niet gesloten omdat de ongelukkige om wikkeld was als een rups in een cocon. „Snel, bid ik u!" sprak de geleerde met rauwe stem. ,Pe .g v„, snoeren mij de adem ja gans uit der lijf en mijn bloedbaan stierd. Maak mij los!" pr0' Tom Poes gehoorzaamde, en enige ogenblikken later zat zjjn fessor hijgend op de ruwe planken, terwijl hij voorzien ledematen betastte. „Een doller geschiedenis!" klaagde hij. „Het is ja gans schappelijk! Wanneer ik dit alles tevoren geweten had, zou t< onderzoekingen op een ander terrein gelegd hebben. Mijn wagen is verblubberd en ik zelf voel als een knakworst aa^en?! is dit voor een omgeving, vraag ik mij af Wat moet ik aanva r 1°°y .toen vonden ze de. vioUM fkï' C II. EEN OUD BROODKASTJE of een an tieke Windsorfeauteuil zijn niet zo oud of zeldzaam of men komt ze in de advertenties tegen. Men berust erin. Er zijn tenslotte mensen die zelfs meer dan hun stoel afdanken. Een medicijnkastje bijvoorbeeld. In het Eindhovens Dagblad adverteerde iemand een „medicijnkastje uit Dja karta", met als pikante bijzonderheid (van Anneke Grönloh). Geen stunt van de grammofoonplatenmaatschappij om de aandacht te vestigen op het ten onrechte vergeten „Brandend Zand", maar een bijverdienste van een Eind- hovense mevrouw die trouwde met een man die niet van antiek houdt. „Ik hoop dat Anneke Grönloh het nooit te weten komt. Misschien vindt ze het helemaal niet leuk," zei de Eindhovense. „Het was een mooi hou ten kastje, met koper beslagen. Het was direct de deur uit." De geschiedenis van Anneke's medi cijnenkastje is dramatisch: „Ik heb een tijdje een jongen van de kinder bescherming in huis gehad. Na ver loop van tijd is hij naar zijn ouders teruggegaan. Anneke Grönloh woonde bij hen in de buurt. Zij gaf hem op een dag dat kastje. Waarom weet ik niet. De jongen gaf het later weer aan mij, omdat hij het zo prettig bij me had." En de vrouw, met de man die niet van antiek houdt, zette het in de krant. Vele, vele reacties, voor al van jongeren. Maar een oude me vrouw kocht het. gaan schrijven heel raar, maar het klopte toevallig niet met wat de com missie voorstelde. De samenstellers van het rapport blijken gelukkig niet zulke houten klazen te zijn, dat ze dit over hun kant laten gaan. We kunnen Vondel en Hooft straks niet meer lezen, aldus de kritiek. De commissie is aan het tellen geslagen en vond bij deze schrijvers op vele honderden woorden er een of twee, die volgens haar regels zouden verande ren. Een theorietje opgezet door Godfried Bomans doet de commissie vragen of hij vlegel (flagellum) met een f wil schrijven, wijn met een v, perkament met een g en papier met een y. De lijn-Bomans volgend zou men van „mis sel ien" terug moeten naar „mag- schien", van litteken" naar „lijkteken" en van „ijselijk" naar „eiselijk" Zo passeren de diverse bezwaren, se rieuze en minder serieuze, de revue. Desondanks zal men het met de hoge taaiheren wel oneens blijven maar het is toch wel aardig, zo'n commissie die nu eens wat terug zegt. VRAAG IN EEN COMMENTAAR op de regels voor de nieuwe spelling: wat voor zin heeft het een internationaal herkenbaar woord als douane te gaan veranderen in doeane? Reactie: doua ne is in het Duits „Zoll", in het En gels „customs", in het Deens „told- kammer", in het Italiaans „dogana", in het Spaans „aduana", in het Por tugees „alfandega". Over internationa le herkenbaarheid gesproken... Het antwoordis afkomstig van de spellingscommissie, die in het week blad van het ministerie van Onderwijs gereageerd heeft op de vele kritiek, die haar voorstellen ten deel is ge vallen. Staatscommissies zetelen door gaans zo hoog boven het gemene volk, dat zij niet ingaan op tegenwerpingen. Toen de commissie Pée-Wesselings wei gerde deel te nemen aan een téach-in die werd uitgezonden door de tv, kreeg men de indruk, dat ook dit gezelschap zich niet verwaardigde met de gewone taalgebruiker in debat te treden. Maar die indruk is nu weggenomen door een zeer uitvoerig commentaar op de com mentaren. De stijl is soms nogal bet weterig: de commissie had alle be denkingen allang voorzien; zij verwacht te ook wel, dat men „taal" en „spel ling", „fonetisch" en „fonologisch" door elkaar zou haspelen enz. De meester ergert zich kennelijk aan de domme klas. Maar de geïrriteerdheid die hier en daar in het weerwoord aan de dag treedt, is van de andere kant ook wel begrijpelijk. Een deel van de kritiek op het spellingrapport bevatte nonsens. Om „aan te tonen" hoe gek het nu met de spelling wordt, heeft men zelfs „voorbeelden" gegeven die nergens op slaan. We zouden zus en zo moeten DE STICHTING ETHER RECLAME is ten strijde getrokken tegen de ad verteerders, die teveel geluids- en knaleffecten in hun tv-filmpjes doen. Zij doet dat, zoals gemeld, op grond van artikel vijf van de technische voorschriften. Een moeilijk artikel, er kent STER-directeur dr. G. A. M. Vo gelaar. Immers, wie bepaalt welke beeld- of geluidseffecten „hinderlijk, onaangenaam of alarmerend" zijn? Het is volgens de STER allereerst een technische aangelegenheid. Het hoofd van de afdeling filmzaken stelt vast of een filmpje wat licht- en geluids sterkte betreft niet uit de toon valt. De heer Vogelaar vreest, dat het an ders een „ratjetoe" wordt. Zodra het zuiver om smaak gaat, komt hij er zelf aan te pas. Soms valt daarover te twisten en dat doet dan een spe ciale commissie, samengesteld uit kri tisch ingestelde bestuursleden. Tot nu toe heeft dit systeem geen moeilijkhe den opgeleverd. Ook niet bij de ad verteerders. Die zijn volgens de heer Vogelaar maar wat blij met het verbod op de flits- en knaleffec ten. Hun redenatie is héél simpel: als er één met gooi- en smijtwerk begint moeten wij wel meedoen, maar eigen lijk doen wij het liever geen van al len. De commercie is klaarblijkelijk toch minder hard dan u altijd gedacht heeft. IN DE Nederlandse Klokkenspel Vereniging is het donderen. Drie be stuursleden lieten op de laatste jaar vergadering weten, dat zij niet lan ger aan de touwtjes wensten te trek ken. D.ë voorzitter Chris Bos uit Utrecht had zijri buik vol van de in d^. yergniging aanwezige conflictstof. Tè't'overmaat van ramp konden verse troepen voor het bestuur niet gekozen worden, omdat de agenda voor de jaarvergadering de leden niet binnen de statutair vastgestelde termijn be reikt had. Min of meer was daar prins Willem-Alexander verantwoorde lijk voor, want toen hij zich op de avond van de 27ste april meldde moest Chris Bos hals over kop ach ter het carillon van de Utrechtse Dom gaan zitten om tere klanken over de stad rond te strooien. Daar door ging de bestuursvergadering op dezelfde avond de mist in. Er is nu een tweede algemene vergadering voor 24 juni uitgeschreven. De op de vergadering aanwezige heer Willem Créman hoopt, dat dan geen orakel taal wordt gesproken. Met dit woord ontfutselde hij het bestuur de belofte, dat dan ook opening van zaken wordt gegeven over het rapport, dat een commissie van goede dien sten april vorig jaar heeft ingediend. IN JULI EN AUGUSTUS zal er dwars door oost-Groningen een keten van beelden worden gelegd. Onder de naam „Beeld-en-route" zullen er zo'n 150 beelden van bekende kunstenaars op de landschappelijk bezien boeiende route Ter Apel-Midwolda worden ge- exposeerd. Ook de stad Groningen komt aan deze beeldenweg te liggen. Tien a twaalf grote plastieken van in ternationaal bekende Nederlandse kunstenaars worden op de Grote Markt geëxposeerd. Er komen beelden te staan rondom het klooster Ter Apel, in het park te Bellingwolde, in Oudeschans, in de omgeving van Galerie Waalkens te Finsterwolde, rond de Ennemaborgh te Midwolda en op de Grote Markt te Groningen. Verder worden er aller lei binnententoonstellingen gehou den in „Passage International" aan de Grote Markt te Groningen, in de la gere school te Oudeschans, in de En nemaborgh te Midwolda en in Galerie Waalkens te Finsterwolde. HET N.K.V. (Nederlands Katholiek Vakverbond) trekt in Ruim Zicht van leer tegen de „enorm dure adver tenties van onbekende herkomst, waar mee men waarschijnlijk de reclame bedoelt te maken voor het eten van roomboter." Het blad bestrijdt de ge adverteerde mening, dat roomboter op een boterham „een cent of zo" en het braden van een biefstukje met room boter slechts „een of twee stuivers" duurder zou zijn dan margarine. Ruim Zicht redeneert aldus: Het ver schil tussen de prijs van roomboter 1,65 per pakje) en margarine 0,35 per pakje) is 1,30. Wanneer we een biefstuk bakken in een half pak je boter, dan scheelt dan niet één of twee maar dertien stuivers. Wanneer we tien gram boter op een boterham smeren scheelt dat niet „een cent of zo", maar ruim 5 cent per boterham. Het N.K.V. betitelt deze vorm van reclame als misleiding. „Het wordt tijd, dat de domme propaganda- makers leren begrijpen waarom Neder land steeds meer margarine eet. Dat is alleen omdat roomboter al jaren niet meer te betalen is." Men kan het ook zo benaderen: Een pakje margarine (dat consistentvet in smaak overtreft) kost al gauw 0,45. Verschil met roomboter 1,20. Een niet al te krenterige huisvrouw smeert zeker 60 boterhammen uit een pakje. Per boterham is het verschil dan twee cent. Het bakken van twee biefstuk jes vergt ruim een ons boter. Per biefstukje is roomboter dan vijf stui vers duurder. Ook de berekening van Ruim Zicht is daarmee in de grond geboord, maar dat geeft ons nog niet het recht de redacteuren van dat blad met „domme propagandamakers" te bestempelen. Aangetroffen op een blinde muur in Amsterdam: „Blijf met je vijf poten van ons rotschaap af." NTS: 18.45 Pipo. 18.50 Journ. NTS: 19.00 Vakantie in LIpiza. 19.25. Eurovisie: di recte rep. v. d. finale om de Cup v. beker winnaars Bayern München Glasgow Rangers. (In de rust ong. 20.15 Journ.). 21.15 Stichting Socutera. 21.20 Mr. Moto - Jacht op smokkelaars, speelfilm. 22.25 Inburgeren 2e jaargang nr. 8: Zo kan dat in de gemeente. NTS: 23.00 Journaal. NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. VARA: 20.05 Coronation Street. 20.30 Achter het nieuws. 21.00 Nader tot elkaar, docum. over Hongarije. Tschegoslowakije en Po len. NTS: 22.05 Journaal. 18.25 V. d. kleuters. 18.30 Spelprogram- ma. v. d. jeugd. 19.20 De Weerman. 19.25 Eurovisie: rep. voetbalwesdstr. om de Europese Beker der Bekerwinnaars te Neurenberg. (20.15 Nieuws). 21.15 Match contra la mort, Franse speelfilm. 22.35 Nws. 19.25 V. d. kleuters. 19.30 Eurovisie: rep. voetbalwedstr. om de Europese Beker der Bekerwinnaars te Neurenberg. 20.15 Jour naal. 20.30 Eurovisie: vervolg voetbalwed strijd. 21.15 Intern, muziekconc. Kon. Eli sabeth. Aansluitend: journaal. 18.00-18.05 Nieuws (Reg. progr. NDR: 18.05 Act. 18.16 Von Nachbar zu Nacb- bar. 18.50 Zandmannetje. 19.00 Act. 19.21 Bel uns daheim: de secretaresse. 19.59 Progr.-overz. WDR: 18.05 Nws. 18.10 EI expïorador, avontuur in Chili. 18.25 Journ. 18.50 V. d. kind. 19.00 Journ. 19.10 Ge vaarlijke experimenten. 19.40 Vorstoss in die Vergangenheit). 20.00 Journ. 10.20 Woher sie kommen - warum sie gehen. rep. 21.05 Die Ofarims, muziekprogr. 21.40 Witz-Aka- demie, waarom lacht de mens? 22.35 Journ en comment. 22.50 Sportrep. 23.35 Nieuws. 18.10 Nws. 18.20 Act. en muz. 18.55 Kom- missar Brahm, politiefilm. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. 20.00 Act. uitz aansl. nws. 21.15 Das Madchen mit der Trompete, tv- spel. (Niet geschikt voor jeugdige kijkers) 21.45 Die schwarze Insel, doe. 22.15 Nws. 10.00 Nws. 10.05 Joum. 10.20 Sportsple- gel. 10.50 Vom Armenbrot zur Muster- farm, filmrep. 11.20 Gevar. progr. 11.45 Kleiner Amor - Grosse Wirkung. 12.00 13.30 Act.kron. 14.55 Nws. 15.00 Staatsie- bezoek van de Sjah v. Perzië. 16.45 Voor de kinderen. 18.00 Concoursmuz. Fed. v. Christ. Mu- ziekbonden. 18.30 Spektrum. 18.50 Akkor- deon met ritmische begeleiding. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Muz. v. Het Leger des Heils 19.45 Wereldpanorama. 19.55 Lich te orkestmuz. 20.05 Radio Kamerorkest. 21.00 Document, over de Olymp. Spelen. 21.30 Oorzaken. 22.15 Avondoverd. 22.30 J4ws. 22.40 Vocaal ensemble. 23.00 Ver draagzaamheid als levenkunst. 23.15 Lich te gram. 23.55 Nieuws. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. v. d. CHU. 18.30 Licht ensemble. 18.55 V. d. kind. 19.20 Artistieke Staalkaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Akkoord. 20.45 Spreekt u maar. 21.15 Liedjesprogr. 21.45 Lichte gram. 22.00 Accent. 22.15 Franse chan sons. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Viool en piano. 23.55 Nieuws. 18.00 Nws. 18.03 V. d. sold. 18.30 Leken- moraal en filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.55 Taalwenken. 19.00 Nws. en radio- kron. 19.40 Lichte muz. 20.00 Operette- muz. 21.20 Lichte muz. 21.50 Adviezen. 22.00 Nieuws. Act. 8.15 Lichte gram. 8.30-8.35 De groen teman, 8.50 Morgenwijding. 9.00 Klassiek strijkkwart. 9.30 Lichte gram. 10.00 V. d. (11.00-11.02 Nws). 11.55 Beursber. 12.00 Licht instrum. ensemble. 12.27 Land- en tuinb. 12.30 Licht orkest. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Pianorecital. 14.00 Beiaardconc. 14.15 Boeken om mee te nemen. 14.30 Klass. balletmuz. 15.00 V. d. zieken. 16.00 Nws. 16.02 Zuidamerikaanse muz. 15.00 V. d. zieken. 16.00 Nws. 10.02 Zuidamerikaan se muz. 16.30 Amateurs musiceren. 17.00 Bereisde Roel zag op zijn tochten: progr. over Tegelen. 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muz. 10.00 Nws. 10.02 Nieuwe langspeelpl. 11.00 Nws. 11.02 Muz. bij de koffie. 12.00 Nws. 12 02 Transistor. 13.00 Nieuws. 13.02 Top dertig. (14.00 Nws.). 14.30 Orkestraal allerlei. 15.00 Act. 16.05 10 RRRrrr 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Verzoekplatenprogramma. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weer bericht, progr.-overz. en SOS-ber. 12.48 Lichte muz) 12.55 Buitenl. persoverzicht 13.00 Nws. en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws. 14.03 Lichte muz. 15.00 Nws. 15.03 Kamermuz. 16.00 Nws. 16.03 Beurs ber. 16.09 Lichte muz. 17.00 Nws. enmed. 17.15 Lichte orgelmuz. 17.30 Intern, koor- concours. 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Lichte gram. (7.30-7.32 Nws.). 7.55 Over weging. 8.00 Nws. «.10 Lichte gram. 8.30 Nws. 8.32 Ber. voor vakantiegangers. 8.45 V. d. huisvr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Aubade. 11.00 V. d. zieken. 11.30 Vioolduo en orgel. 12.27 Land en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Pro memorie. 12.45 Genoeg hebben, praatje. 13.00 Semi- klassleke gram. 13.45 V. d. vrouw. 14.15 Pianorecital. 14.45 Muz. lezing. 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Oude gewijde muz. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Pianorecital. 16.55 Lichte gram. 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Lich te gram, 7.55 Deze week. 8.00 Nws. 8.10 DE KRO HEEFT zoals beloofd via de radio aandacht besteed aan de reactie op de televisie-documentaire .Geboorteregeling en de Katholieke Kerk" van vorige week woensdag. Dit programma was al vóór de televisie uitzending aangekondigd. Ongeveer vijftien kijkers hebben schriftelijk hun mening gegeven over de inhoud van de documentaire. Hun vragen en op merkingen vormden het uitgangspunt van de radiouitzending In de inleiding werd gezegd: „Wij kunnen die reacties natuurlijk niet stuk voor stuk behandelen, maar wij kunnen er wel een .aantal kernpunten uit halen". De KRO deed meer dan dat. In een klein half uur werd een samenvatting gegeven van de belang rijkste uitspraken in de documentaire, voorz'm van een sober maar duide lijk i nmentaar. Zo ontstond een nieuw programma over geboorterege ling, evenwichtiger van opbouw en af gestemd op een breder gehoor dan de tv-uitzending. Dat bleek al direct uit het commen taar op de encycliek „Populorum pro- gressio", waarin gesproken wordt van „aangepaste voorlichting", eisen van de „morele wet" en van de „gerecht vaardigde vrijheid van de echtgeno ten". Begrippen, waarbij velen zich aldus de KRO in de kou voelen staan en die weinig houvast geven voor de praktijk. Vervolgens werd on derscheid gemaakt tussen degene, voor wie het menselijk bestaan-niet meer is dan een wetenschappelijke op telsom, en de r •dovige mens, voor wie het inderda gaat om een gewe tensvraag. Uitgaande van de positieve waarde van de sexualiteit en de mogelijke noodzaak van geboortebeperking, kwam men tot de praktijkvraag: wel ke middelen mogen worden toegepast. Wederom gaf kardinaal Alfrink het enig mogelijke antwoord: „In Rome is hierover nog geen eenstemmigheid be reikt". Een antwoord, dat dit keer door de KRO van bescheiden maar duidelijke kanttekeningen werd voor zien, uitmondend in de bekentenis: lang niet iedereen zal met deze twee uitzendingen werkelijk geholpen zijn. Men mocht niet verwachten, dat de KRO aan iedere kijker en luisteraar een handleiding zou geven voor wat zij onder bepaalde omstandigheden kunnen of mogen doen. Wat men wel mocht verwachten was een helder en genuanceerd beeld van de richting, waarin zich het kerkelijk denken op het ogenblik ontwikkelt. Deze bedoe ling kwam in de radio-uitzending be ter tot uitdrukking dan in de tv-docu- mentaire. Het is te waarderen, dat de KRO de kritiek op de televisie-uitzen ding niet zonder meer naast zich neer heeft gelegd, maar hem inte gendeel als een zeef heeft durven benutten. H.P. ADVERTENTIE Vier middelen in één tablet helpen snel en... doen wonderen! (Van onze filmredacteur) AMSTERDAM, 31 mei Een van de bekendste Duitse filmregisseurs, G. W Pabst, is dinsdag in Wenen op 81- jarige leeftijd overleden. Pabst is een der beroemdste vertegenwoordigers van het Duitse expressionisme dat in de jaren tussen 1924 en 1932 zijn grote bloei vond. Zijn ,,Dreigroschenoper" is een klassiek filmwerk dat als onster felijk de geschiedenis is ingegaan. Georg Wilhelm Pabst, die in 1885. in een kleine plaats in Bohemen werqi geboren, heeft zijn beste filmische pres taties geleverd in de grote bloeitijd,,, van het realisme zoals dat vdöral iA Berlijn hoogtij vierde in het werk van een Max Reinhardt voor het toneel en van de filmregisseurs als Lang, Murnau en Siodmak, die onder de be schermende vleugels van de geldschie ter en inspirator Erich Pommer on- gedroomde kansen kregen. Het na-oor- logse Duitsland, verbijsterd door de inflatie en politiek onrustig, zocht af leiding bij de grote ensceneringen van Reinhardt, het toneelspel van een Bassermann, een George en een Jan- nings en bij de fantastische verbeel ding van een „Metropolis" en „Nibe- lungen" van Lang, het onheilspellen de van „Nosferatu" van Murnau en zeker ook bij het boeiende filmwerk van Pabst. „Die Dreigroschenoper" had alles in zich een klassieke film te worden: een avontuurlijk verhaal gebaseerd op de „Beggars Opera" van John Gay, tot een bizar geheel vervormd door een geïnspireerde Bertolt Brecht en van fabuleuze muziek voorzien door Kurt Weill, grote hoofdrolvertolkers als Ernst Busch en Lotte Lenya, en achter de camera een talentvol regis- ADVERTENTIE WOENSDAG 31 MEI 1967 VIERDE KLASSE Prijzen van: 20 zijn gevallen op nummers eindigende op 5 50 zijn gevallen op nummers eindigende op 33 100 zijn gevallen op nummers eindigende op 45* 200 zijn gevallen op nummers eindigende op 56 400 zijn gevallen op nummers eindigende op 395* 1000 zijn gevallen op nummers eindigende op 844 2000 zijn gevallen op nummers eindigende op 3518 Een prijs van 5000 is gevallen op het nummer 058758 Een prijs van 5000 is gevallen op het nummer 035898 Een prijs van 5000 is gevallen op het nummer 004482 Een prijs van 5000 is gevallen op het nummer 081791 Een prijs van 5000 is gevallen op het nummer 085390 De prijs van 10.000 is gevallen op het nummer 032653 De prijs van 20.000 is gevallen op het nummer 036759 De prijs van 25.000 is gevallen op het nummer 043981 De prijs van 50.000 is gevallen op het nummer 096005* De prijs van 100.000 is gevallen op het nummer 045058 Let wel: op dit nummer zijn twee prijzen gevallen. seur die dit boevenverhaal tot een grandioze en bezielende operette, of als u wilt musical, wist te herschep pen. Na deze grote periode die viel tussen zijn 39ste en 47ste jaar heeft Pabst nog vele films gemaakt maar geen heeft de grote hoogte van zijn expressionis tische tijd weten te bereiken. Na de oorlog heeft hij enkele ronduit middel matige films gemaakt. Van 1932 tot 1941 heeft Pabst buiten Duitsland ge werkt. Of hij toen zo erg in onvrpde leefde met het Hitler-regimè is Tiiet geheel 'duidelijk. Hij maakte epkel,e redelijke films in Frankrijk en een- slechte in Amerika* en kwam in 1941 naar Duitsland te rug waar zijn eerste film „Komödiari- ten" een luchtige en vluchtige aange legenheid werd. Zijn volgende film „Paracelsus" met de beroemde Wer ner Krauss in de hoofdrol had enkele pro-nazi tendenzen. Of wij Pabst hier om hard moeten vallen is de vraag. „Het proces", een film over de Joden- progroms van 1882 in Hongarije, be zorgde Pabst op de Biennale in Venetië de prijs voor de beste regie. Na de oorlog filmde hij in Duitsland, Frank rijk, Italië en Amerika. Gr. OP DE K.R.O.'SE DINSDAG T.V.- AVOND was het de VARA die in een extra uitzending voor de boeiendste bijdrage zorgde met de gespierde re devoering van de Israëlische premier Levi Esjkol en de emotionele toe spraak van ex-premier Ben Goerion. De beelden die de Achter het Nieuws ploeg zond van de burger- en militaire activiteiten waren geen extra uitzen ding waard. Leo Akkermans introduceerde, voor de KRO, het satirische „Politiek Ge sproken", dat ten doel had de onbe grijpelijke geheimtaal van de ambte lijke en politieke wereld aan de kaak te stellen. Een goed idee en een aar dig programma, waarvoor Akkermans voornamelijk zich zelf op de schouders mag kloppen. Hij tekende voor de sa menstelling, de frisse regie en de meestal goede teksten, die door Adèle Bloemendaal, Frans Halsema en Ge rard Cox vakkundig werden gebracht. Het programma kan m.i. nog wel wat meer vaart gebruiken. „Vanavond in Nieuwspoort" toont aan dat dit „Politiek Gesproken" het terecht voor de eenvoudige leek op neemt. Vakbondsbestuurders praatten ingewikkeld over werkloosheid en bij het woord van dr. Winsemius: „werkgelegenheidsproduktiviteitsronde" moet Leo Akkermans wel moedeloos het hoofd geschud hebben. Pikant was dat juist KVP-leider Schmelzer, die in „Politiek Gesproken" een van de meest bekritiseerde geheimpraters was, in Nieuwspoort met de duidelijk ste uitspraken kwam. J. H. r vr «f De Vrijmoedig Comment® 0 cofl-Kp 25 mei, wie vertegenwoordiger F tatie nu verder, wat zijn dit de sen. Kardinaal Alfrink heeft ire besproken televisiedocume» ^efi zegd: „Het principe dat ie° 'pi morele vragen moet handel „jen. gen geweten heeft altijd %eh\ V&J betekent onder meer dat ?gejiVerjp; woord moet behandelen elë reKe, t woordelijkheid beseffende, t° jp: houdende met hetgeen de K reKe'v,fl' heden heeft uitgesproken! v>s'eaS' houdende met de christelijk? Confrontatie is voor mtl^ det^i ■v teerd, althans dat geloof lK verder haar keerzijde laat 21 n;nf> als „moderne waarheid of m be jt' publiceerde artikelen. Door enigszins in staat een elgen n vV: vormen, waaruit wellicht eië woordelijkheid nemen en gejY jjtP i ming kan volgen. In dit leY z°3 GO1' de dingen zoals wij zijn, ni® js j zijn. Teneinde dit te verbeter f frontatie tussen oud en nieuW ook weer met stokoud hoor.) j^jd bevelenswaardig, de mogelU/Ldt'„V Confrontatie mede daartoe o O" dacht ik, iets meer waarden vinden in de pers. oss de omdat ik er veel uitspraken.^ in vind, compleet en letter s0i rt In De Tijd (25 mei) verkla^n W Mahders zich ongerust oveT.^s i n Ho uiltrtiTTQ T3 rnn won G ,'C in de uitgave Bron van Jp.. js ti Het is de tekst: .Ti voor u". Als hij de 'J vertaling van het Nieuwe l^e e y vei lanii^ van i ic L INiCUv» zou opslaan, zou hij daar inj4) Jr brief aan de Korinthiërs (*,e'fi. J cies dezelfde woorden vind eI1 j; schien klinkt deze tekst v(je 0 Je vreemd. Er zijn namelijk 'Yjilêfly' se handschriften twee versch uil ee zingen, met een verschil van d P meer of minder en dat WO jat werd vroeger vertaald door:* zal worden overgeleverd". w AMSTERDAM Mr. W. J. v' Na de volkomen eenzijdig® ting omtrent de geboortere? v9n door de KRO voorzover h ec afhing lijkt het een eis va tÜ heid, dat binnen afzienbar®,eo yf pendantvoorlichting zou w rzOe,li)i ven door andersgezinde of vi.t<t,0V gezinde personen. Een ,,beaJ eef 'jt van ingestuurde stukken" 0 nZij< afdrukken daarvan zou de eef niet opheffen. NIJMEGEN ltM3' ANTI-SPEER SPEER UIT ...EN NU, EINDELIJK, KOMEN ZE AANDRAGEN METEEN PERFECT VREDESPLAN EERST HAD JE DE ANTI PIJL PUL DE ANTI - OORLOG OORLOG WAT DAN p%s~ A. H. „Heel hoog torenen boven het dal van Aisne. «.&0 -x zijn de torens van de vro1j Kathedraal van Laon". Zo al Fjc, De Tijd (25 mei). Misschionk0ebe t«J lezer zich afvragen wat di® gijl1 dan te betekenen hebben. Hf zeker geen heilige koeien? - iBJ zaak is heel eenvoudig. thedraal gebouwd werd, beo met hun stoere schoften den wagens met bouwmatei' de heuvel opgezeuld. De bo" e(i Jf wilHpn Ho fiioroM vereeuw fl te wilden de dieren standbeelden voor hen °P"esl^'/ om zó tot in het verre n fLde herinneren aan bovengenoen arbeid. NIJMEGEN ADVERTENTIE carbovit tege^ en "darmstof mugolin (r ebet^, ter voorkoming van mugg^ 1. niet toereikend, 2. zonder gflêJ) vervoer, 4. inwoner Y3" geFfil' hoofdstad. Op de streep Nederland, dat 25 jaar ëel viel. 1. 2. 3. ■f fl1 Oplossing van 30 mei: PC: Horizontaal: 1. stremming, den; 3. ijlbode, tuk; 4. Ps'. f. t' steun, Alva; 6. talmoed, e»'. F' June; 8. enig; 9. nietten»1 I; meeuw; 11. AP, nest, tij. relP; JS Vertikaal: 1. slijpsteen; Z. rf 3. rib, elkeen; 4. emolurnen j Mji p norit; 6. mier, gemis; 7. ia"üf, F' 8. netel, unie; 9. gnuiven, gen, wij.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 2