Israël en de Arabische wereld
Brieven
van lezers
HEER BOM M EEmSlOVen.
De jaren
„Dertig"
KRONIEK
Televisie
Radio
heel vaak
op tafel
e#
VISC0NSERVEN
'e
D
Boven verdenking
Steun voor Israël
Ieder het zijne
Wig in het hout
Oorlogsophitsers
DINSDAG
WOENSDAG
DINSDAG
WOENSDAG
Uitgever A. J. Osinga
overleden
DE TIJD
DINSDAG 13 JUN11967
2
TM
6066. De sloven
werkten hard.
Onder de bezie
lende leiding van
heer Ollie wier
pen ze gruis en
rotsblokken naar
beneden en ver
schoven ze de
neergevallen
steenmassa's, zo
dat er al spoedig
een opening ont
stond.
De grot werd weer zichtbaar, en temidden van onfrisse muskus
geuren verscheen de hoogleraar in de opening.
„Der goede dag!" riep hij met kraaiende stem. „Hier is ja gans
goed aangegrepen. Praw! Ik ben zeer erkentelijk!"
„Geen dank, het was niets," zei heer Bommel bescheiden. „Men
moet alleen even weten, hoe men deze sloven aan moet pakken,
wat jij, jonge vriend?"
„Hm," zei Tom Poes.
„Niks „Hm"," hernam heer Ollie. „Je ziet hier duidelijk voor je
waartoe een heer die over hachjes beschikt, in staat is. Daar PaS
vvierP
sniflS
geen gehum bij...'
Professor Prlwytzkofski was inmiddels naderbij gekomen en
een peinzende blik op de bolletjes.
„Ach zo, die hachlein," prevelde hij. Maar voordat hij zijn rnen>l^e
naar voren had kunnen brengen klonk er een gerommel M
spelonk en nu trad de grote Knark zelf naar buiten.
„Haspelaar!" riep hij snijdend. „Je bent door diefstal in het be
van die hachjes geraakt, en nu denk je, dat je er heel wat
kunt! Maar je zal er weinig plezier aan beleven, omdat je niet we
hoe je met sloven om moet gaan. Dat voorspel ik je!"
Van alle firma's die ik ken
zal bij de Algerijnen
het eerst de Unolever en
de Israshell verdwijnen.
CHRONOS
Nederland I
Nederland II
België Nederlands
België Frans
Duitsland I
Duitsland II
Nederland I
Duitsland I
Hilversum I 402 m.
Hilversum II 298 m.
Brussel 324 m.
Hilversum III 240 m.
Brussel 324 m.
mm
ADVERTENTIE
Hilversum I 402 m.
Hilversum II298 m.
De popmuziek verkeert in een
depressie. En juist op dit moment
hebben de Beatles, opnieuw, ge
zorgd voor een opklaring. Met
Revolver en de tussentijdse
Penny Lane en Strawberry Fields
is de nieuwe Beatle-langspeler
Sergeant Pepper's Lonely Hearts
Club Band de markering en te
vens het hoogtepunt van de pop-
muziek. De laatste maanden
wordt de popmuziek beheerst
door balladen en beat en die
situatie bestaat eigenlijk al twaalf
jaar.
Sergeant Peppers's
Lonely
Hearts Club Band
chot, 4+xJtr
PUNT EEN
DWARSBOOM
regisseur.
In uw blad van 10 juni wordt door
de heer B. Droste de paus een „mo
numentale vergissing" aangewreven,
omdat Paulus VI aan zijn verzoek,
gericht aan Oe Thant, om alles te
doen wat de vrede kan herstellen,
de oproep verbonden heeft om de hei
lige plaatsen te ontzien.
Ik zou het met de heer Droste eens
zijn, als deze oproep gedaan was door
iemand die zich om geen mensen of
vrede bekommert. De paus spant zich
echter permanent in voor de vrede
en laat geen gelegenheid voorbij gaan
om zijn invlod uit te oefenen. Hij
staat dus boven iedere verdenking,
zeker bij de betrokken partijen. Waar
om zou hij dan het ene goed moeten
uitsluiten omwille van het andere, gro
tere, goed?
De heer Droste haalt een tekst
van Christus aan: er komt een
uur dat u noch op die berg noch in
Jeruzalem de vader zult aanbidden.'
Daar knoopt hij de conclusie aan vast,
dat de heilige plaatsen godsdienstig
gezien niet van belang zijn. In de
tekst wordt echter alleen maar ge
zegd dat voor de uitoefening van de
godsdienst de plaats niet bepalend is.
Elders spreekt Christus zelf van ,,de
heilige plaats". (Mat. 24.15) En de
paus sprak hier namens ontelbare ge
lovigen van veel godsdiensten die er
anders over denken dan de heer Droste.
Tenslotte vindt hij dat „het moment
toch wel bijzonder ongelukkig gekozen
is om voor monumenten op te ko
men." Het is eerlijk niet bij mij op
gekomen, te veronderstellen dat de
paus op zo'n moment zich publieke
lijk druk maakt voor monumenten.
Hij komt op voor mensen, en voor
mensen in hun diepe, gelovige gevoe
lens. Welk moment zou de heer Dros
te dan wel geadviseerd hebben aan
de paus? Toch een moment dat er
gevaar dreigt! Dat is dan toch niet
na de oorlog?
Als er hier sprake is van een „mo
numentale vergissing", dan is deze
zeker niet door de paus begaan. Die
heeft er beslist wel beter bij nage
dacht. Onze paus kan zich gelukkig
een dergelijke oproep permitteren. En
bovendien is ieder motief tot mati
ging een bijdrage voor de vrede en
en mogelijkheid om de ellende te
verminderen, zeker waar het een stad
of druk bevolkte streek betreft.
eerherstel (berustend op al dan niet
gezuiverde schuldgevoelens) alleen Is
raël te steunen, waarbij nog komt, dat
een ijverig, gedisciplineerd en dapper
volk gemakkelijk sympathiek trekt. Zo
min als ik in de voorbede van de
liturgie enkel voor Israëls vrede en
voorspoed zou bidden, kan ik meegaan
met een eenzijdige steunverlening.
VEGHEL dr. B. Speekenbrink pr.
SANTPOORT.
R. Hensen W.P.
Dat allerwege in Nederland zich
hulpacties voor Israël ontplooien is be
grijpelijk, maar vanuit christelijk stand
punt een bedenkelijke zaak. Ik bedoel,
dat exclusief hier de naam Israël
wordt gehanteerd en dat zelfs het Ro
de Kruis, dat krachtens principe en
opzet onpartijdig is, een actie voor
Israël ontwikkelt, naar ik hoor ver
luiden.
Ik dacht, dat christelijk en hu-
maan-pacifistisch men zich in moet
zetten voor elke nood waar ter wereld
ook. Dat in de concrete situatie een
of andere partij op dat moment als de
hoofdschuldige kan worden aangemerkt
is een politieke zaak, maar laten we
bij hulpverlening de zaak niet verpo
litieken. Is het niet zo dat elk volk
zich op de borst moet kloppen als we
verder kijken dan met de kortzichtig
heid die de politiek eigen is (terecht
eigen moet zijn) Moet dit besef, ook
uit oogpunt van de wereldvrede, niet
dringend bevorderd worden, juist door
hen die zich bij de liturgievierig zo
grif op de borst kloppen? Een vete
ook tussen volkeren kan men
niet vanuit een momentopname beoor
delen laat staan genezen. Hier heeft
zeker de Kerkgemeenschap met haar
leiding een taak. Wij mogen ons niet
aan die taak onttrekken, ook al is
de verleiding groot om uit een zeker
„Hoor ook de wederpartij" is een
oud bekend latijns spreekwoord, het
geen er op gericht was om aan par
tijen in een geschil de kans te geven
hun rechten of hoe dan ook naar voren
te brengen. Bij de momentele voor
lichting, hoe voortreffelijk misschien
ook georganiseerd, inzake de kwestie
„Midden-Oosten" mist men, deze on
partijdigheid.
Natuurlijk zijn wij het er allemaal
over eens dat in de laatste wereld
oorlog de Israëlieten onbeschrijfelijk
groot onrecht is aangedaan en wij zou
den het zeer zeker betreuren wanneer
de huidige oorlog rondom en tegen
dit volk zou beëindigen met een totale
vernietiging daarvan. Maar toch ont
komt men niet aan de indruk, dat alles
op alles wordt gezet om het gelijk
aan de kant van Israël te zien. Er
blijft geen goed woord over, en er wordt
geen bloed gegeven voor de Arabische
omliggende landen. Wat zoudt U er
van zeggen, wanneer men U vanuit
Uw vaderland verdreef, ergens in
kampen onderbracht, waar U dan op
rekening van de UNO wordt onderhou
den, althans zo ligt in grove trekken
de situatie van vele arabische stam
men, die bij het opkomen van het
Zionisme van huis en haard werden
verdreven. Deze strijd is in de ogen
van vele van deze mensen een „heili
ge oorlog", al spelen daarin dan ook
wie weet hoeveel andere factoren een
rol. Maar mij dunkt, wil men dit pro
bleem voor goed uit de wereld helpen,
dan zal men ook deze arabische volken
tegemoet dienen te komen en zijn hulp,
in welke vorm ook niet alleen aan Is
raël verlenen. Zo immers komen wij
nooit tot een waarachtige, wereld-om
vattende broedersgemeenschap. Geef
aan ieder het zijne!
AMSTERDAM
Simon Ben Joseph
Woensdagavond bracht ik aan het
teeveetoestel gekluisterd door. Het
journaal gaf nieuwe roemruchte krijgs
daden van het dappere kleine Israël.
Voor, achter en tussen het nieuws
waren er uitzendinkjes waarin het re-
aktievermogen van verschillende be
kende nederlanders op de hete kwes
tie aan de orde kwamen. Een drie
tal vertegenwoordigers van een hulp-
aktie, waaronder eksminister Andries-
sen, zette doel en motieven van hun
streven uiteen. Andriessen zegt op de
vraag waarom Nederland volgens hem
achter Israël staat, onder meer glas
hard: ons idee van naastenliefde is
van joodse origine, wij hebben veel
aan de joden te danken. Op een
vraag waarom geen hulp aan ara-
biese slachtoffers wordt verleend werd
geruststellend, op overtuigde toon mee
gedeeld dat zulks niet nodig is aan
gezien de israeli hun arabiese slacht
offers even goed behandelen. In een
uitzending van de VVD putte voor
man Toxopeus zich uit om de huidige
situatie een uiterst gelukkige te noe
men. Nederland staat achter Israël.
Er wordt door hen voor de goede
(dat is de liberale) zaak gestre
den. Nooit heeft een land vrijwillig
voor het kommunisme gekozen.
In Den Haag sprak een geëmotio
neerde kanselredenaar een schare toe
en pleitte voor financiële bijstand
voor het sympathieke Israël. Pal
daarop sprak de man de hoop uit
op een duurzame vrede. Gezamen
lijk werd hierna het israelies volks
lied gezongen.
Wij leven in het tijdperk van de
hoop. De oorlog als konsekwentie van
het botsen van blokken met eisen en
aanspraken is bezig een archaisme
te worden. Het moet immers naar
onderlinge verstandhouding en begrip
voor eikaars situatie toe. Tegemoet
koming, vreedzame koëksistentie, U
kent die termen wel. Maar woens
dagavond is mij griezelig duidelijk ge
worden hoe reëel deze idealen en hoe
veraf de realisatie nog is. Immers
als wij de opinies van genoemde spre
kers als eksemplaries voor de wes
terse geestesgesteldheid opvatten, wat
geen al te boude aanname is, wordt
een eventuele hoop grondig de bodem
ingeslagen.
Men beluistere Andriessen; motief
voor sympathie-betuiging is dus een
historiese erfenis. Wij hebben iets aan
hen te danken; nu zij in moeilijkheden
zitten zeggen wij hun onze solidari
teit toe. Een standpunt bros van ar-
chaiese breuken. Ook de reakties van
Toxopeus en de kanselredenaar ge
tuigen van een egocentriese, kinder
lijk primaire stellingname. Onze zaak
is de goede, we blijven op een duur
zame oplossing hopen.
In plaats van begrip voor een kon-
flikt, de grieven, rankunes en provo-
katies van enkele statengemeenschap
pen, het treiteren over en weer (in
het israelies parlementsgebouw hangt
een bord met opschrift: Israel van
de Nijl tot de Eufraat) is daar het
partij-trekken en veroordelen. Maar
het gaat in een vete tussen personen
of gemeenschappen immers niet om
gelijk of ongelijk. Want hij die ge
lijk heeft zou best eens de morele
schuldige kunnen zijn. Partijtrekken
en veroordelen zijn de middelpunts-
vliedende krachten die de vicieuze
cirkelgang van het onverzoenlijk naast
elkaar voortbestaan in stand houden.
Boze woorden en een afwijzende hou
ding tegenover de partij die volgens
de oordeler fout is en in het bijzijn
van de vernederde partij schouder
klopjes en beloningen uitdelen aan de
lieve jongens gaat regelrecht in tegen
de bevrijdende inzichten van da psy
chologie op dit gebied.
Hoe de gebeurtenissen zich zullen
afwikkelen weet ik natuurlijk niet
maar ik zie wel dat het westen be
zig is de wig nog dieper in het ge
spannen hout te drijven. En tussen
de slagen van de moker en het scheu
ren van het hout door blijven woor
den van vrede en naastenliefde op
klinken.
NBE&
BUDEL
D. Zoebl
Mijn belangstelling voor het Israëli
sche Volk beperkt zich niet tot me
delijden, maar ik ben vol afschuw
voor de agressie van Nasser als oor
logsophitser en zijn trawanten, die zeg
gen, het Israëlische Volk (het Uitver
koren Volk Gods) te willen uitroeien
(Hitler no. 2) en ik ben vervuld van
blijdschap door de spontane hulp en
steun, die het Nederlandse Volk on
politiek, belangeloos en dapper op al
lerlei wijzen ten toon spreidt.
Maar aangenomen dat de dappere
Israëliërs hun vijanden verslaan, is
dan daarmede alles maar afgelopen?
Hitiers trawanten zijn als oorlogs
misdadigers met de dood door op
hanging gestraft. Hijzelf vergiftigde
zich en ontkwam dus aan de Nürn-
berg-Gerechtigheid. Is er dan niet
meer een internationaal gerechtshof,
dat ook Nasser en zijn medeplichti
gen als opruiers en ophitsers, dus
als oorlogsmisdadigers tot de dood
kan veroordelen?
Amerika zou zo zijn gebroken be
lofte van gewapende bijstand kunnen
goedmaken, althans gedeeltelijk, zon
der Russisch veto in de Veiligheids
raad.
Waar blijft het Internationaal Ge
rechtshof in Den Haag? Is dat ook
alweer lari-fari als het gaat om grote
landen en de doodstraf? Men zegge
niet: „Het is geen strafgerecht". Dan
moet het dat maar worden.
VALKENBURG.
J. H. A. Cobben.
NTS: 18.45 Voor de kleuters. 18.50 Jour
naal. AVRO: 19.00 Zoo Zoo. 19.30 The
Monkees. NTS: 20.00 Journ. AVRO: 20.20
Gert Timmerman Show. 21.00 De fantas
tische avonturen v. h. ruimteschip Orion.
22.00 AVRO's Televizier. NTS: 22.30 Jour
naal. 23.00 Teleac: Kernfysica.
NTS: 20.00 Nieuws in 't kort. NTS:
20.05 Première: gewijd a. d. filmweek in
Arnhem, 20.30 Peter en Pavla, Tsjech,
speelfilm. NTS: 22.00 Journaal.
19.30 TV-rally. 19.45 Hout. ritmisch beel
denspel. 20.00 Nws. -20.25 Eerlijk en onge
logen, TV-spei. 21.55 Op het zonnescherm,
progr. v. d. vrouw. 22.25 Nws.
18.50 Nws. 18.55 Kath. godsd. uitz. 18.25
Voor de kleuters. 19.30 Les saintes ehé-
ries, feulli. 20.00 Journ. 20.30 Hallelujah,
comedie. 22.00 Le Club International. 23.00
Journaal.
18.00 Nws. (Reg. progr.: NDR: 18.05
Act. 18.16 lm Zeitraffer. 18.50 Zandman
netje. 19.00 Act. 19.21 Filmrep. 19.59
Progr.overz WDR: 18.05 Nws. uit Noord-
riln-Westfalen. 18.10 Kort tv-spel. 18.25
Hier und Heute (I). 18.50 Goedenavond.
19.00 Hier und Heue (II). 19.10 Liedjespr.
19.40 TV-film). 20.00 Journ. 20.15 Amus.
progr. 22.25 Journaal en commentaar.
18.10 Nws. 18.20 Act. en muz. 18.55 De
tectivefilm. 19.27 Weerber. 19.30 Nieuws.
20.0 Sportspiegel. 20.30 Doe. Aansl.nws.
21.15 Detectivefilm (niet gesch, v. jeugd,
kijkers). 22.05 Culturele ber. 22.35 Nws.
NCRV: 17.00 Voor de kinderen.
10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Italiaanse
speelfilm. 11.40 Klass. muz. 12.00 Act.
kroniek. 16.40 Nws. 16.45 Reis-documen-
taire. 17.15 Doe. 17.35 Filmreportage.
18.00 Licht pianospel. 18.20 Uitz. ARP.
18.30 De Springplank. 19.00 Nws. 19.10
Akt. 19.30 Conciliepostbus. 19.35 Klassieke
gram. 19.45 Gewijde muz. 20.00 Opera
muziek. 20.40 Een klein beetje pijn. 21.15
Radio Kamerork. 21.50 Klass. liederen.
22.00 Kunst. 22.30 Nws. 22.40 Overweging.
22.45 Dag, Land!: klankb. over Zwitser!.
23.15 Context. 23.45 Lichte gram. 23.55
Nieuws.
18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 Licht lnstr.
ens. 18.55 Paris vous parle. 39.00 Muziek
mozaïek. 20.00 Nws. 20.05 Ueatrix-feest-
oord. 20.40 Op de zomertoer. 21.50 Jazz
Spectrum. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Per
sephone, opera. 23.55 Nws.
18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesport. 18.30 Franse les. 18.32 Lich
te muz. 18.45 Sport. Aansl.: taalwenken.
18.55 Liche muz. 19.00 Nws. cn radioma
gazine. 19.40 Amus.muz. 19.50 Syndicale
kroniek. 20.00 Hand in hand m. Nederl.
20.30 Hoorspel. 21.30 Klass. muz. 22.00
Nieuws.
Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Voor
de huisvrouw. 11.40 Gitaarrecital. 11.55
Lich ork. 12.22 Voor het platteland. 12.27
Land- en uinb. 12.30 Tango-rumba-ork.
13.00 Nws. 13.10 Act. 13.25 Waar de wijs
jes zijn. 13.50 Gesproken portret. 14.05
Muz. uit Israël. 14.35 Viool en piano. 15.00
Raket. 16.00 Nws. 16.02 Lichte gramm.
16.30 Voor de zieken. 17.00 Simbel. 17.30
Dansorkest.
9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Kaleidoscoop.
10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitaminen. (11.00
Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Operette-varia.
13.00 Nws. 13.02 Act. 13.05 Zet 'm op.
(14.00 Nws.) 15.00 Nws. 15.02 Lichte muz.
voor een Hollands publiek. 16.00 Nieuws.
16.02 Toerbeurt. 17.00 Nws. 17.02 Act.
3 7.05 Rhythm and Blues. 17.35 Hillbilly
Time.
12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weer
ber., progr.overz. en SOS-ber. Jz.48 Lichte
muz. 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws.
en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nws.
14.03 Schoolradio. 14.20 Schoolkoor. 14.30
Voor de jeugd. 14.50 Schoolkoren. (15.00
Nws.) 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nws.
on beursber. 16.09 Jazzmuz. v. d. jeugd.
17.00 Nws. 17.15 Tophits.
DE NCRV dook gisteren in de cri
ses en ook al kwam er dan wel wat
celluloid aan te pas zoals bij de docu
mentaire Lege Handen en het Franse
televisie-filmpje Nu en Dan? Wat er
al aan beeldend vermogen te voor
schijn kwam werd weer weggespoeld
door een krachtige spraakwaterval.
Even dachten we zelfs dat Hilversum
III nog in de lucht was toen Regine
Clauwaert en Dick passchier een
grammofoonplatenrubriek kwamen
presenteren. Johnny Jordaan en Tante
Leen werden daarvoor uit een show
weggeknipt om nog eens de beentjes
van de vloer te laten gaan, terwijl
Simon Carmiggelt nog eens mocht ko
men vertellen hij deed dat enkele
weken geleden ook al waar hij zijn
verhalen vandaan haalde. „Lege Han
den" voerde ons voor de zoveelste
maal terug naar de crisis van de der
tiger jaren. Een onderwerp dat bij on
ze omroepen wel in trek blijkt te zijn.
De verschillende actualiteitsrubrieken
hebben immers de laatste tijd dit
werkeloosheidsspook ook al niet met
rust gelaten. Het enige winstpunt van
deze documentaire was dat Mirjam
Gerzon aan haar werkje geen conclu
sie verbond. Dat deden de actualitei
tenrubrieken wel. En die lieten het
historische spook weieens buiten alle
proporties neerdalen op de werkgele
genheidssituatie van het ogenblik, ook
al onderkennen wij de dramatische ef
fecten hiervan. Tenslotte was er dan
een crisisje in de kleine maatschappij
van het gezin, zoals dat zich open
baarde in het Franse filmpje „Nu en
Dan?" waarin de probleemstelling
het voorgetrokken en achtergestelde
kind ten tonele werd gevoerd. Het
probleem was duidelijk, maar het
werd volkomen doodgepraat. De bij
dragen van al te jonge vrijgezellen in
de discussiegroep waren daaraan niet
vreemd. De NTS besteedde deze avond
ook nog enige aandacht aan de inza
melingsactie voor Israël. Hopelijk
heeft het opwekkend woord van dr.
J. E. Andriessen de handen van zelf
standige beroepsoefenaren want daar
op was deze actie voornamelijk ge
richt, niet leeg gelaten.
Ad int.
BOLSWARD, 13 juni Zondag
is op 82-jarige leeftijd overleden de
heer A. J. Osinga, stichter en mede
firmant van de uitgeverij A. J. Osinga
N.V. te Bolsward. Deze uitgeverij is
vooral bekend geworden door de uit
gave van vele Friestalige boekwerken.
Vooral in de tijd, toen de uitgeverij
van het Fries nog in de kinderschoenen
stond, heeft de heer Osinga zich ver
dienstelijk gemaakt door een aantal
werken uit te geven zoals bijvoorbeeld
„De bodders yn de fryske striid" van
dr. G. A. Womkes. Ook gaf de firma
Osinga een plaatselijk blad uit.
Opnieuw de Beatles
Klap het nieuwe album van de Beatles open zó blikken de heren u dan kleurrijk geüniformeerd
7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Klass.
fluitconc. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50
Lichte gramm. 8.00 Nws. 810 Gewijde
muz. 8.30 Nws. 8.32 Touringclub. 8.45
Licht instr. ens. 9.00 Voor de zieken. 9.35
Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw.
10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte gram.
12.27 Land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.40 Act.
12.50 Uitgezochte operafragm. 14.00 De
wilde vaart. 14.25 Mod. amus.muz. 15.05
Viool en piano. 15.30 Mezzo-sopraan. 15.50
Bijbelvert. v. d. jeugd. 16.00 Voor de
jeugd. 17.00 Lichte gram. 17.50 Overh.
voorl.Politie nu!
7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.23 Lichte
gram. (7.30-7.35 Van de voorpag.). 7.55
Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram.
(8.30-8.35 Van alle markten thuis.) 9.00
Mod. pianomuz. 9.15 Klass. planokwartet.
9,40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram. 10.50
(Van een correspondent)
Daarnaast is er een steeds sterkere
interesse in „vreemde" impulsen: oos
terse klanken, volksmuziek, herschep
ping van klassieke populaire nummers
vooral van de vaudeville, creatieve
overname van klassieke werken en het
nadoen van vroegere experimenten van
de meest progressieve groepen. De
tieners van 1963, de hongerige bevaar-
ders van de Mersey-beat, zijn ouder
geworden en in meerdere opzichten
volwassener. De popmuziek blijft hen
voeden. De Beatles zijn superieur ge
bleven omdat zij met aanhoudend suc
ces alle groepen zijn blijven aanspre
ken.
Nieuwe popgroepen hebben zich ge
concentreerd op de generatie tieners na
1963. De Monkees zijn er een voorbeeld
van. Hun eerste plaat, Last Train to
Clarcksville, was een flop, maar steeg
op de hitparade, toen zij wekelijks op
de televisie verschenen in een serie die
overigens sterk was beïnvloed door de
Beatlefilm A hard Day's Night. De
Monkees zitten op een toppunt van po
pulariteit door gebrek aan iets beters.
Hun vakmanschap wekt bewondering,
maar hun liedjes zijn waarschijnlijk ge
maakt door een computer die is vol
gestopt met de eerste langspelers van
de Beatles en „the Oxford Book of
Nursery Rhymes".
De deuntjes uit de kinderkamer kwa
men er weer in na de Yellow Subma
rine van de Beatle-duo Lennon-Mc.
Cartney. Recente voorbeelden van jeugd
herinneringen zijn Simon Smith and his
Dancing Bear (Alan Price Set), Haha
said the Clown (Manfred Mann), Pup
pet on a String (Sandie Shaw, die de
jammerlijke kwaliteit van het Europe
se songfestival onderstreepte), Lullaby
for Tim (de Hollies) en Tabitha Twit-
chit (Dave Clarck). De belangrijkste
invloed op de hedendaagse lyrische pop
songs heeft ongetwijfeld Bob Dylan ge
had. Dylan is nu afgetakeld, maar nog
steeds is zijn invloed merkbaar. Denk
aan de New York Mining Disaster
1941 (de Bee Gees), When I was young
(de Animals) en Matthew and Son
(Cat Stevens). Sociale kritiek blijft een
inspiratie voor de popmuziek, net als
het volkslied, zoals bewezen wordt door
de Dubliners, Dave Dee, Dozy, Beaky,
Mick en Tich. Het volkslied als ingre
diënt van pop is een opgraving van het
verleden, parallel lopend met stromin
gen in de muziek en de beeldende
kunst. Het laatste jaar is er een niet
f1$
Sergeant Pepper's Lonely o°
Club Band geeft overvloedige hooP^-r
alle bestaande popgenres. Tw®e
si-balladen: Fixing a Hole is k°e
ti-romantisoh, harmonisch een c
lijkend op de vroegere Yesterd®
Michelle She's leaving Home i
langzame wals, teruggrijpend
oude musical maar met een klaS ftf
begeleiding van harp en vioolk^ ee
en met ironische woorden ove1" -vrf
huiselijk tragedietje. Er is een 1
vaudeville-nummer, When I'm 6 jjii
puntig commentaar geeft op deZe jji£
de en de betekenis ervan voor "e
derne beat. Within you without D° .gf5
George Harrison brengt de °°s
muziek nog nader tot de pop cJaLfe«i,
tevoren en deze sfeer is ook aan
In andere liedjes, van Lennon efl^,o<
Cartney. Psychedelisch zijn de „jji'
derlijk lyrische en intrigeren asy jj£j
trische muziek van Lucy in e
de geluidseffecten in Lovely i
de orkaan-glissandi in A day u>'
ve, het nummer dat de BBC n1? g j:
zond omdat men er een opwek'0je<K
zag voor verdovende middelen-
nummer van Sergeant Peppe* 1
woon beter dan wat er doorga3
de radio is te horen. De nieuWe
leplaat is vooral een soort '"'L
proef in popmuziek, die in rdeü
nen experimenteert, bestaande r' sué
gen bekritiseert en corrigeert e° jjt
gesties doet voor de toekomst' tjte'
suggestie is de showband in de 1 -0p8
song, de herhaling en de PaUZ,. i®'
De eenheid van de plaat is
dat navolging zal krijgen (engroe|
dient). Vroeg of laat komt er eeni
met de volgende stap: een cycj
eerder vertoonde opleving van de
vaudeville uit de jaren twintig.
Verleden jaar september maakte de
New Vaudeville Band furore met de
Winchester Cathedral en daarna kwa
men Peek-a-boo en Fincley Central. De
Kinks, die eerder grasduinden in de
hedendaagse satiresfeer, zijn ook in de
vaudeville gedoken met Waterloo Sun
set, welke plaat ook de cultus van
plaatsnamen onderstreepte, zoals Pen
ny Lane, a Nightingale Song in Ber-
kely Square, en zelfs Let 's all go down
to the Strand en Basin Street Blues.
De opleving van de vaudeville is ta
melijk kunstmatig, misschien wel een
uitvlucht, maar komt overeen met de
mode en b.v. de decoratieve kunst an
no 1967.
IN ALLE BESTAANDE „GRILLEN"
hebben de Beatles een aanzet gege
ven: de klassieke en barokke taal met
viool in Elean or Rigby, de oosterse
muziek en de electronische foefjes, die
vooral in Strawberry Fields (en niet
te vergeten ook in Paint it back van
de Stones) zeer poëtisch zijn. Het mo
dewoord hiervoor is „psychedelische"
muziek. Hoewel de meeste beatgroepen
al tevreden zijn met enthousiasme en
een hard geluid, hebben de Rolling
Stones, de Hollies, de Moody Blues,
Manfred Mann, de Who (de laatste
twee niet meer zo actief) net als de
Beatles getoond dat de beat even ge
varieerd en veelzijdig kan zijn als
iedere andere soort muziek.
popsongs, een Dichterliebe,
mann en Heine zich nu in
omdraaien of niet.
of
liuo
P
IN HETEERSTE BEDRIJF
BEN IK JUIST GEKROOND
EN DE BOEREN JUICHEN
ME TOE C
RODERICK,
HAAL- 200
JUICHENDE
BOEKEN
I
MAAR 3IRe,
NIEMAND
JUICHTE BU
UW KRONING
Horizontaal: 1. steunen. »r«© 5
Duitse stad; 3. angst, gesel. poJL.
technisch (afk.), dichtmaken, (af*u-
legger der bacteriologie, dezeii vToij
6. lengtemaat, nummer (at*0 Nf,,j-
van Jakob; 7, strook, riviertje
Brabant: 8. meisjesnaam, lan°etsel'
ka; 9. vlugge; 10. drank, voori
titulatuur prinses, bruidssul j,
Vertikaal: 1. lekkernij.
vóórexamen, -ntie-; 3. deel va el natie
autokenteken Suriname, dvie rrabi^feiï,
elkaar gebruikte letters; 4. c t0Ët5 r
van grote bedrijven, vader; ?Lei, P pi-
metaal; 6. omgeving; 7. let pij s£jj
""'l «-». U1I1Y,CV1I46i nrj ML'
remercier (afk.), tussenpersov ats
ritistischp spnnrp (mv); e
ritistische seance (mv)
Veghel, onderrichting;
warm; 10. punten ter
plaats in Zeeland.
Oplossing van 12 juni:
9 dr>*
besp
lente'
1. open. 2. penselen. 3. J®
rendabel. 5. belhamel. 6. meln
•reP-