Meer samenwerking tussen
missie en zendingsraad
Het leven
der kerken
Interkerkelijk
informatieblad
Erkenning van
de wijding
Theologie van
de hoop
Centrum en Ensemble
klaar met plannen
VAN 8 TOT 11 OKTOBER IN ROME
m.
Nog 'n kopje? Héél graag!
Douwe Egberts
I
DUBBEL WERK IN SOCIALE SECTOR VOORKOMEN
Gemeenschappelijke
sacramenten
Claus bezoekt
Twentse T.H.
Mgr. Moors gaat
naar Indonesië
FLAT GEPOETST
TONEEL BEREIDT WINTER VOOR
Kardinaal opent
jaar van het geloof
ËmÊÊÈSm
Hier is goede thee goed gezet! Pickwick Thee - twee schepjes
of twee theezakjes op een volle theepot. Dat geeft die diepgouden
kleur èn de geur èn de smaak die iedereen ver
kwikt. Dat smaakt naar meer! Pickwick Thee, in
pakjes en theezakjes.
Fijne Engelse Melange
liJD
DONDERDAG 22 JUNI 1967
Doublures vermijden
Ensemble
Bisschopswijding broer
Verboden films in Syrië
ROME, 22 juni Van 8 tot 11
oktober zal te Rome het derde
Wereldcongres voor het Leken
apostolaat plaats vinden waaraan
door circa 2.500 gedelegeerden en
waarnemers uit de gehele wereld
zal worden deelgenomen. Het
congres zal tot thema hebben
„Het volk Gods in de ontwikke
ling van de mensheid". Doel van
het congres is de gelovigen van
de gehele wereld in de gelegen
heid te stellen in mondiaal ver
band zich op de gedachten van
het concilie te bezinnen, de taak
en de verantwoording van de leek
bij de post-conciliaire vernieu
wing van de kerk nader te bepa
len en op deze wijze een beter be
sef te verkrijgen van de deelne
ming van de leek aan de zending
van de kerk in de wereld van
vandaag.
TTZ118
il
HET DOEL van de Oecumenische
Beweging is de hereniging der ver
scheurde Christenheid. Tastbare resul
taten heeft het op leerstellig terrein
nog niet opgeleverd. De vorige secre
taris-generaal van de Wereldraad, dr.
Visser 't Hooft en ook zijn opvolger,
dr. Carson E. Blake hebben daar her
haaldelijk hun teleurstelling over uit
gesproken. Toch is er een schoorvoe
tende groei in de onderlinge toenade
ring te constateren. Zo heeft er onlangs
een eerste contact plaats gehad tussen
ongeveer 80 vertegenwoordigers van
missie en zending over de verhouding
van katholieken en protestanten in
Azië, Afrika en Zuid-Amerika, vooral
over de missionaire, diakonale en cha
ritatieve instanties in Europa. Er
wordt een werkgroep in het leven ge
roepen om de samenwerking tussen
missie en zending te onderzoeken. Er
is behoefte aan meer coördinatie bij
de non-commerciële particuliere ont
wikkelingsprojecten, gemeenschappe
lijke behartiging van sociale voorzie
ningen voor missionarissen en zende
lingen, en publiciteit voor het missio
naire werk.
De missie heeft de zendingsraad
voorgesteld de Nederlandse bijdragen
voor missie en zending in Indonesië op
elkaar af te stemmen om doublures in
de sociale sector van beider arbeid te
voorkomen. De gereformeerde prof.
Verkuyl achtte samenwerking nood
zakelijk bij Bijbelvertalingen, planning
op medisch gebied, interkerkelijke
hulpverlening, sociologische en theo
logische studies en bij transportmid
delen voor kerken overzee. Hij zei:
,,Wij herinneren ons allen met schaam
te de afstand, die er vroeger was tus-
sen het personeel van missie en zen
ding, en ook tussen de vertegenwoor
digers van de inheemse kerken in de
katholieke en de niet-katholieke kerk
gemeenschappen. Er was een grote
mate van schuwheid, verlegenheid,
wantrouwen en jaloezie". Het bleek,
dat er in het theologische denken meer
overeenstemming bestaat dan men
eerst geneigd was te veronderstellen.
Ook had men grote verwachtingen
van de theologische inbreng der Azia
tische en Afrikaanse kerken in de
naaste toekomst.
EIND VORIGE MAAND heeft de
Gemeentecommissie van de Oecume
nische Raad van kerken samen met
,,Kerk en Wereld" te Driebergen een
conferentie gehouden onder het motto:
Oecumenisch leven... hoe?" Daar
bleek een groeiend ongeduld over een
zo volledig mogelijk samengaan van
de kerken in ons land. Reeds zijn er
plaatselijke gemeenschappen van ker
ken opgericht waarin katholieken en
gereformeerden volwaardig meewer
ken. In Driebergen zei pastoor C. Roe-
leveld, secretaris van de St. Willibrord
vereniging, dat een van de meest
dringende punten de erkenning was
van eikaars doop. Hij verwachtte spoe
dig succes. Er moest een doopliturgie
komen, waarin alle kerken elkaar kun
nen herkennen en waarbij pastoor
en predikant gelijkelijk kunnen voor
gaan. Verder zal er een open communie
in beperkte vorm (bijvoorbeeld voor
bepaalde groepen) mogelijk moeten
zijn. Ook de kwestie van het gemeng
de huwe'Uk vraagt om een spoedige
oplossing. Volgens pastoor Roeleveld
zal de katholieke kerk binnen afzien-
(Van onze correspondent)
ENSCHEDE, 22 juni „Wij heb
ben ons kandidaat gesteld voor de
achtste medische faculteit. Uitbrei
ding van de T.H.T. zal noodzakelijk
zijn. Niet alleen hebben wij behoefte
aan technisch onderwijs, maar er zijn
ook andere faculteiten gewenst. Het is
van belang, dat er een ruimer scala
van mogelijkheden komt om het intel
lect niet verloren te laten gaan". Dit
zei jhr. mr. dr. O. F. A. H. van Nis
pen tot Pannerden, president-curator
van de Technische Hogeschool Twen
te en commissaris der koningin in
Overijssel in zijn toespraak tot prins
Claus, die gisteren een werkbezoek
bracht aan de THT te Enschede en
de Kamer van Koophandel en Fabrie
ken te Hengelo.
Uitbreiding van de T.H.T., zo be
toogde de commissaris, zou niet al
leen een verrijking betekenen van de
streek maar ook voor het onderwijs
in de geneeskunde. In 1965 kwam
reeds in samenwerking met de T.H.T.
een werkgroep tot stand op het ge
bied van de neuro-chirurgie, die zich,
met succes bezig houdt met het on
derzoek van de ziekte van Parkinson.
De Dr. van Hoytema-stichting beijvert
zich om in samenwerking met de zie
kenhuizen natuur-wetenschappelijk on
derzoek te verrichten en te stimule
ren.
Tijdens een rondwandeling over de
campus toonde prins Claus vooral be
langstelling voor de huisvesting van
de studenten. Op een etage van een
flat hadden de studenten het opschrift:
„Wij willen ook een schone verdie
ping" aangebracht. Dit was bedoeld
als kritiek op het feit, dat de etage,
die de prins officieel zou bekijken, spe
ciaal voor deze gelegenheid was op
gepoetst. De prins lachte er om. Met
haastige stappen schoot hij door naar
de betreffende etage, waar de ver
baasde studenten snel nog wat rom
mel wegmoffelden. Ook hier kon de
prins overigens constateren dat de
flats gezien mochten worden.
Na de lunch begaf de prins zich
•aar het gebouw van de Kamer van
Koophandel te Hengelo waar hij door
bestuur en een aantal leden werd
voorgelicht over actuele problemen in
Twente.
bare tijd komen tot de erkenning van
het burgerlijk huwelijk. Blijft natuur
lijk het huwelijk als sacrament. Het
zal geen verschil meer mogen maken,
of dat wordt ingezegend door priester
of predikant. Voor een zo volledig mo
gelijke samenwerking wordt de spoe
dige instelling van een landelijk beraad
van kerken noodzakelijk geacht, waar
in de katholieke kerk en de gerefor
meerde kerken volledig deelnemen.
PASTOOR ROELEVELD pleitte
voor het oprichten van een interkerke
lijk persbureau, gecombineerd gebruik
van gebouwen, gezamenlijke kerken
bouw en een oecumenische aanpak van
evangelisatie en godsdienstonderwijs.
Verschillende sprekers somden ieder
op zijn terrein de oecumenische op
drachten op, die, zo zeiden zij, een
grondige mentaliteitsverandering drin
gend noodzakelijk maakten. Het gaat
om een echte mondiale solidariteit
Ruim 50 deelnemers van kerkgenoot
schappen hebben, steunend op eigen
oecumenische ervaringen, 26 aanbeve
lingen gedaan, waarvan zeven over
de pers. Men wenste een landelijk, in
terkerkelijk informatieblad, dat on
afhankelijk van de kerken informa
tie van het hele kerkelijke erf zou
verschaffen. Plaatselijk zou men graag
een gezamenlijk informatieblad van
een gemeenschap der kerken zien. Ge
meenschappen zoals die in Rotterdam,
Vlaardingen, Zeist en Eindhoven be
staan, moeten ook elders komen. Er
waren vele voorstanders van een uni
form woordgebruik in de verschillende
kerken en herkenbaarheid van eikaars
diensten, samenbundeling op praktisch
gebied zoals de kruisverenigingen, kin
derbescherming, bejaardenzorg en re
classering en tevens van gesprekken
tussen de zielzorgers van de verschil
lende kerken en gemengd verloofden.
DE BEKENDE Amerikaanse oecu-
menicus Daniël O'Hanlon S.J. heeft
tijdens een theologische discussie tus
sen katholieke en presbyteriaanse theo
logen gepleit voor katholieke erken
ning der geldigheid van de wijding
van protestantse geestelijken.
Volgens pater O'Hanlon kan men
noch in de historische feiten noch in
het gezonde verstand bevestiging vin
den van het standpunt, dat de genade
der apostolische bediening exclusief ge
bonden zou zijn aan een strikt histori
sche keten van gebeurtenissen door de
ëfeü^ën heen. Hl) zèi zijn sfellihg te
hebben opgebouwd vanuit het Conci
liedecreet over de Oecumene, waar
in de protestantse gemeenschappen
als kerken worden erkend.
Deze erkenning biedt, volgens p.
O'Hanlon, ook de mogelijkheid voor
een soort gelijke erkenning van de be
diening in de protestantse kerken. Hij
gaat ervan uit, dat de verdeeldheid
der kerken een verwarde situatie heeft
geschapen voor de erkenning der wij
dingen. Er zijn geen algemeen aan
vaarde normen. Het is noodzakelijk de
protestantse kerken zelf te onderzoe
ken.
P. O'Hanlon wijst er op, dat ,,de
plaatselijke gemeenschap van gelovi
gen krachtens Christus' tegenwoordig
heid Zijn Verlossing kan vieren met
dit of dat Sacrament. In deze situatie
kan de gemeenschap het sacramen
tele karakter opeisen voor de vierin
gen door degenen, die zij daarvoor af
vaardigt". De wijding bestaat uit
„dienst aan de werkelijkheid en aan
de zending der Kerk". Hij vraagt zich
af, of „de norm der dienstbaarheid
niet dient te gaan boven alle andere
normen voor de bediening." Als zijn
eigen standpunt zette hij uiteen, dat,
„wanneer de wijding er werkelijk is
voor dienstbaarheid en niet voor macht
deze dienstbaarheid dan ook de hoog
ste norm moet zijn en alle historische
overwegingen behoort af te wijzen".
DE GOD-IS-DOOD-THEOLOGIE is
alweer over haar hoogtepunt heen.
In Amerika en Europa komt er de
„theologie van de hoop" voor in de
plaats. De katholieke professor dr.
Leslie Dewart, hoogleraar in de filo
sofie te Toronto, schreef een belang
rijk boek: „De toekomst van het ge
loof", waarin hij het Christendom een
op de toekomst gericht geloof noemt.
Prof. Karl Rahner S. J. noemt het
Christendom „de godsdienst van de
absolute toekomst." De protestantse
Duitse theoloog prof. dr. Jürgen Molt-
mann schreef „De theologie van de
hoop", waarmee hij een denkrichting
inluidde, waarvan grote invloed te ver
wachten 's. Ofschoon de hoop steeds
deel heeft uitgemaakt van het chris
telijk geloof, is zij in het verleden
toch te veel verwaarloosd, doordat de
Kerk de uitwerking van deze belijde
nis te veel heeft overgelaten aan de
sekten en de strijd voor gerechtigheid
en vrede het nieuwe Godsrijk
aan stromingen als socialisme en com
munisme. De toekomstverwachting be
hoort tot het hart van het Christen
dom. Volgens Moltmann kent de theo
logie maar één probleem: dat van de
hoop. „God is een God van de hoop
en Christus is onze hoop". „Wie op
Christus hoopt kan geen vrede hebben
met de gegeven werkelijkheid, maar
verzet zich daartegen. Vrede met God
betekent ontevredenheid met de we
reld". Voor deze wereld het toekomst
perspectief te openen van de 'gekrui
sigde Christus, dèt is de taak van dé
christelijke gemeente". Deze nieuwe
theologie geeft vaart en visie aan het
theologisch denken; eveneens aan het
praktische handelen van Kerk en ge
meente. Zij wil de gemeente en haar
leden aan het werk zetten in de he
dendaagse wereld.
(Van een onzer verslaggevers)
HAARLEM22 juni De eerste pre
mière in het nieuwe toneelseizoen van
de toneelgroep Centrum wordt gegeven
op 8 september. Opgevoerd wordt dan
„Yvonne" van de Poolse schrijver
Witold Gombrowicz. In de regie van
Peter Oosthoek werken er o.a. aan
mee Sara Heyblom, Nell Knoop, Ann
Hasekamp, Lettie Oosthoek en Marja
Kok en de heren Jules Hamel,
Leen Jongewaard, Frans Vorstman,
Joop Admiraal en Jacques Comman
deur.
Het is een modern stuk dat speelt
aan een fantasie-hof van onze tijd. De
kroonprins doet alsof hij verliefd is
op een eenvoudig meisje, dat hier
door verstrikt raakt in intriges.
Een week later zal de eerste regie
van Guus Hermus in het nieuwe sei
zoen te zien zijn. Dan gaat in een
nieuwe vertaling van Erica van Dijk
„Volpone" van Ben Jonson. Behalve
Guus Hermus spelen er in mee Ton
van Duinhoven, Peter Aryans, Wim
van den Heuvel, Dries Krijn, Piet
Römer, Allard van der Scheer en Lou
Steenbergen en de dames Bep Dekker
en Margreet Heemskerk.
Vrijdagavond 3 november wordt de
derde première uitgebracht en wel het
blijspel „Relatively speaking" van
Alan Ayckbourn. In de regie en ver
taling van Walter Kous worden daarin
de hoofdrollen gespeeld door Mary
Dresselhuys en Guus Hermus.
Twee buitenlandse gastregisseurs zul
len bij Centrum komen werken. De
Fransman Paul Vasil die eerder „De
reis om de wereld in tachtig dagen"
bij het gezelschap heeft geregisseerd,
komt terug met een jeugdwerk van
Molière: ,,1'Etourdi". Hagen Müller-
Stahl, die het afgelopen seizoen voor
een goede Brecht-voorstelling zorgde
Mann ist Mann zal ditmaal „De
Vrede van Aristofanes leiden.
Van de Nederlandse schrijver Ischa
Meyer is een stuk op het repertoire
genomen, getiteld „Nod", over een
joodse jongen die in de oorlog zijn ver
wanten aan de Gestapo verraadt.
Tot de stukken waaruit nog een keu
ze zal worden gemaakt behoren: „Sa
ved" van Edward Bond. Hierover is in
Engeland nogal wat te doen geweest
omdat de censor het daar verbood. Het
speelt in de achterbuurten van Londen
waar de jeugd op haar eigen manier
deelneemt aan de welvaart. Laurence
Olivier heeft het een van de belang
rijke stukken van de laatste tijd ge
noemd. Voorts--,,Ride a cock horse"
door David Mercer geschreven over
een succesrijke toneelspeler die toch
niet in zichzelf gelooft; „De dobbelaar"
een bewerking uit de achttiende eeuw
van Regnards „Le joueur"; „When
did you last see my mother" van de
jonge Engelsman Christopher Hampton
een spel over een hopeloze jeugdliefde;
„The man In the glass booth", ge
schreven door Robert Shaw over de
ontvoering van een nazi door Israë
liërs; tenslotte „The Bellow Plays",
drie eenacters van de Amerikaanse
schrijver Saul Bellow.
Guus Hermus wordt in de artistie
ke leiding van het gezelschap opge
volgd door Peter Oosthoek. Hermus
blijft zoals uit het bovenstaande
blijkt wel regisseren en spelen tot
dat hij in het seizoen 1968-1969 de ti
telrol gaat vervullen in de musical
„De man van La Mancha".
Mary Dresselhuys, die haar vaste
verbintenis met de Nederlandse Come-
die handhaaft, zal het gezelschap als
gaste versterken. Jacques Comman
deur komt van de Nederlandse Come-
die naar Centrum. Leen Jongewaard
is terug van de produktie Heerlijk
duurt het langst", Frans Vorstman
komt van Studio. Van de pas geslaag
de toneelschoolleerlingen zijn voor het
nieuwe seizoen geëngageerd Cox Hab-
bema, Els de Wijn, Hans Dagelet en
Wim van der Grijn.
De toneelgroep Ensemble heeft
voor het nieuwe seizoen twee blijspe
len van GB. Shaw op haar repertoi
re genomen. Pygmalion zal geregis
seerd worden door Karl Guttmann en
voor Androcles en de leeuw voert Er-
win Axer de regie.
De voornaamste rollen in Pygmalion
zullen gespeeld worden door Sigrid
Koetse, Magda Janssens, Johan Kaart,
Jan Retèl en Guus Verstraete. Voor
Androcles en de leeuw worden de de
cors gemaakt door Ewa Starowieyska
en de belangrijkste rollen worden ge
speeld door Jenny Arean, Heieen van
Meurs, Chris Baay, Roger Coorens,
Henk Molenberg, Dick Scheffer, Will
van Seist en Herman Vinck.
Het overige tot nu toe bekende re
pertoire ziet er als volgt uit: Een
maan voor de misdeelden van Eugene
O'Neill, regie Theo Kling met in de
hoofdrol Henny Orri. Shakespeare's
Driekoningenavond gaat in de regie
van Jan Retèl. Les amants puérils
van F. Crommelynck wordt gespeeld
met in de hoofdrol Caro van Eijck;
La jument du roi Het paard van de
koning blijspel van Jean Canolle,
met Henny Orri.
Uit de volgende stukken wordt nog
een keuze gemaakt. Caviar ou lentilles
van Scarmicci en Tarabusi, The Lady
is not for burning van Christopher
Fry, Socrato immaginario van Ferdi-
nando Galiani, Celimare le bien-aimé
van Eugène Labiche en Pantagleize
van M. de Ghelderode.
Het ligt in het voornemen om voor
het Eindhovense Globe-theater en voor
Studio in Tilburg een aantal kleine
producties uit te brengen met jonge
actrices en acteurs. Daarvoor heeft men
eenacters op het oog van o.a. John
White, Ingmar Bergman en Aldo Ni-
colaj.
Zoals eerder gemeld worden Jan Re
tèl en Coen Flink in de artistieke lei
ding van het gezelschap opgenomen.
Het tableau de la troupe Is aangevuld
met Henny Orri en Theo Kling, Will
van Seist, Maxim Hamel, Jan Corne
lls Nooteboom, Rita Maréchal en Canci
Geraedts.
ROERMOND. 22 juni (KNP)
Donderdag 27 juli zal pater Th. Moors
MSC, broer van de bisschop van Roer
mond, in de kathedraal van Manado
op Celebes de bisschopswijding ont
vangen. Mgr. P. Moors van Roer
mond fungeert bij deze bisschopscon
secratie als mede-consecrator. Aan
vankelijk was het de bedoeling dat
hijzelf zijn broer tot bisschop zou wij
den, maar hiervan is afgezien omdat
de plechtigheid grotendeels in het
Maleis geschiedt. Het is nog niet be
kend wie nu de consecratie zal ver
richten. Het kan de nuntius in Indone
sië zijn of Mgr. N. Verhoeven, bis
schop van Manado, tot wiens coadju
tor met recht van opvolging pater
Moors op 21 mei werd benoemd.
Het bisdom Manado telt volgens de
gegevens van het pauselijk jaarboek
tweeënhalf miljoen inwoners, van wie
ongeveer zestigduizend katholieken,
die bediend worden door vier eigen
priesters en drieënveertig missiona
rissen.
Mgr. Moors vertrekt 14 juli per
KLM naar Indonesië. Hij wordt in au
gustus terug verwacht.
De parochie van Tungelroy-Weert,
waar de familie Moors vandaan komt
heeft het cadeau voor zijn nieuwe bis
schop al klaar. Het is een bisschops
staf geworden. Over het familieca
deau wordt nog overleg gepleegd.
DEN HAAG, 22 juni (KNP) Kar
dinaal Alfrink zal hier op zondag 2
juli in de dekenale St.-Jacobskerk
voor Nederland het jaar van het ge
loof openen.
Aanvankelijk was het de bedoeling,
dat de nuntius-internuntius Beltrami
dit zou doen maar deze heeft zich
voor zijn kardinaalsbenoeming uit de
diplomatie teruggetrokken.
Het jaar van het geloof wordt in
de gehele kerk gevierd op initiatief
van Paus Paulus, naar aanleiding van
het feit, dat negentienhonderd jaar ge
leden de apostelen Petrus en Paulus
de marteldood stierven.
Verwacht wordt dat alle Nederland
se bisschoppen de plechtigheid in Den
Haag zullen bijwonen.
DAMASCUS, 22 juni (Reuter) Sy
rië heeft de invoer en vertoning ver
boden van films uit de Verenigde Sta
ten, Engeland en West-Duitsland.
Derde wereldcongres
voor lekenapostolaat
(Van onze correspondent)
Slechts één enkel rapport zal wor
den uitgebracht en wel door pater
Yves Congar, die zal spreken over:
„De roep van God". Dit thema zal in
twee secties behandeld worden en wel
één gewijd aan het onderwerp „De
mens van vandaag" (volgens de con
ciliaire constitutie „Gaudium et spes")
en de andere aan het onderwerp: „De
leken bij de vernieuwing van de kerk"
(volgens de Conciliaire constitutie:
„Lumen gentium"). De besprekingen
van deze beide onderwerpen zullen
worden ingeleid door onze landgenoot
Thom Kerstiëns, secretaris-generaal
van UNIAPAC en prof. Ruiz-Jimenez,
internationaal president van Pax Ro-
mana.
UIT IEDER LAND zal een zo breed
mogelijke groep van vertegenwoordi
gers van de leken deelnemen die door
het episcopaat van het betreffende
land zullen worden aangewezen. De
westelijke landen zullen er toe bijdra
gen, dat ook de meest verwijderde en
meest arme landen op het congres aan
wezig kunnen zijn. Internationale ka
tholieke organisaties zullen gedelegeer
den sturen. Er zullen kerkelijke en le-
kenexperts worden uitgenodigd; voor
het eerst ook circa honderd waarne
mers van de niet-katholieke christelij
ke kerkgenootschappen die onder aus
piciën van het Secretariaat voor de
Eenheid van de Kerken aan de ver
gaderingen zullen deelnemen. Ze zul
len door de Wereldraad van Kerken
worden aangewezen en onder bepaal
de omstandigheden om hun oordeel
gevraagd worden.
Tenslotte zullen er ook toehoorders
zijn, die aan de liturgische plechtighe
den en aan publieke manifestaties zul
len deelnemen. De congrestalen zijn
Frans, Engels, Spaans en Duits.
Is het toeval dat het congres deze
keer 2.500 deelnemers zal tellen, ter
wijl op de beide eerste congressen
slechts 1.000 gedelegeerden aanwezig
waren? De term van lekenconcilie
dringt zich daarom op, hoewel natuur
lijk ten onrechte. Het gaat niet om een
herhaling van het Concilie maar om
een doordenken van de Conciliaire be
sluiten ten aanzien van de taak van
de kerk in de wereld. Het nieuwe
'ligt eerder in het feit dat voor het
eerst andere christelijke kerkgenoot
schappen hier officieel aanwezig zul
len zijn. Daarmee wordt de ontwikke
ling duidelijk die de wereldcongressen
intussen hebben doorgemaakt.
HET EERSTE WERELDCONGRES
voor het lekenapostolaat, op grond van
een initiatief van Pius XII in 1951 geor
ganiseerd, gaf een indrukwekkende
vertegenwoordiging van de westelijke
wereld te zien de landen van Afri
ka, Azië en tendele ook Latijns-Ame-
rika waren minder sterk vertegen
woordigd. Azië en Afrika vaak door
blanke missionarissen of inheemse
geestelijken die in Rome resideerden.
Vele landen beschikten niet over de
nodige fondsen om eigen vertegen
woordigers naar Rome te sturen.
Op het tweede congres in 195? jJjL
ren de Afro-Aziatische landen wel do
eigen leken vertegenwoordigd r°a
de westelijke wereld was op hun Pr
blemen onvoldoende voorbereid.
verstanden en teleurstellingen kond
daarom niet uitblijven.
Op het derde congres zijn de erLj,
ringen en de contacten over en
intussen veel groter, zodat werken
een intensief mondiaal overleg tnoê
lijk is. Het nieuwe ligt nu in de ..°®c4
menische" dimensie van dit over:Gv
in de aanwezigheid van de niet-ka"1
lieke christenen.
Een open vraag is nog in hoeverr
nu ook leken van achter het IJz?r.i.
Gordijn aan het congres mogen
nemen. Iets wat in 1957 een jaar
de onderdrukking van de Hongaars
.V,,- „4- "XT ry ft! 2®*
flfl
opstand niet mogelijk was. Veel
afhangen van de vorderingen die
de
ujituiiyc/i. uu-io pui uc iiiyb». ui»" -»
onderhandelingen tussen het Vatican
en de regeringen van de satellietK1
den intussen ondergaan. - j
Er zal een speciale verzameling
gebeden en liturgische teksten word®
aangelegd ten behoeve van de gem6?
schappelijke plechtigheden die in hooi"
zaak in het latijn gehouden zullen W°"
den.
DE DATUM 8-11 oktober werd
kozen omdat het dan vijf jaar gel!,
den zal zijn dat het Tweede Vatica®®
se Concilie werd geopend. Van gf"\
ter belang is echter dat het lekencov
gres met instemming van de Pa -
tegelijk met de eerste vergadering v®i
de bisschoppensynode gehouden
worden. Er zullen dan ook bisschopPe
aan het lekencongres deelnemen,
wijl ook een zeker overleg over
paalde vraagstukken zal plaatshebb®^
bisschoppensynode zal plaats hebb®"
In overleg met de raad van uitvo?
ring van de liturgische constitutie
den de plechtigheden volgens
nieuwe liturgische richtlijnen nVQ
voerd. Op 11 oktober zal de Paus aaF
wezig zijn bij een liturgische man'
festatie in St. Paulus-buiten-de-mur^
Overigens zullen de niet-katholieV t
waarnemers ook een actievere rol k!",„
nen spelen bij de beraadslagingen e
ook deelnemen aan religieuze diensten
OOIAM U.IU «IS-