KRONIEK Televisie Radio HEER BOMMEL^ StöVen. 1 Katechismus en Islam Brieven van lezers Deining op Ascot rara 9 VEL VEL Groene Draeck leidt mosselvloot Conventioneel portret ZWOLLE VAN DER MOLEN GESCHROKKEN „ZO IS HET" JOHAN CRUYFF BELTRAMI DONDERDAG VRIJDAG VRIJDAG iwfj L Assen en Duindigt Klankbeeld over Prins Bernhard Analyse verkiezingen Zwolse gemeenteraad VOC-huis in Nagasaki Holland Huis" nu Koolhaas en het nieuwe-denken DE TIJD DONDERDAG 22 JUNI 1967 Wij krijgen nikkelgeld. Indien de zomer zich ontwikkelt zoals hij doet, dan zul je zien dat het vanzelf vernikkelt. CHRONOS Nederland I Nederland II België Nederlands België Frans Duitsland I Duitsland II Hilversum I 402 m. Hilversum II 298 m. Brussel 324 m. Hilversum III 240 m. Brussel 324 m. i l 402 m. Duitsland I Hilversum II 298 m. éjocrC iin 6074. Tegen het aanbreken van de morgen trokken de wolken weg. De regen hield op en een magere zon bes .neen de ruwe hut, die de sloven hadden op getrokken. „Goed," sprak heer Ollie, het gebouwtje betre dend. „Het is niet veel,maar het is beter dan niets voor een heer. die een voettochtje maakt. Ga nu wat droge bladeren halen, zodat ik mijn verstijfde ledematen kan uitstrekken. Ik gevoel mij hele maal niet zo goed, en ik wil rusten." „Zal doen, dank u," zei een van de kereltjes. „Maar zon komt boven berg en dan is tijd voor hap." „Schiet op," riep heer Ollie driftig wordend. „Ga bladeren halen. En over hap gesproken, wat is dat voor geluier, daar achter mij? Zouden jullie niet eens een ontbijt klaar gaan maken? Twee zacht gekookte eieren en een bordje pap, terwijl ik even een welverdiend slaapje ga doen!" Na deze woorden trok hij zich in het inwendige terug en de sloven begonnen aan de hun opgedragen taak. Die was niet gemakkelijk want droge bladeren waren in dit klimaat uiterst schaars, om van eieren nog maar niet te spreken. De zon stond dan ook reeds hoog aan de hemel toen de kereltjes nog steeds doende waren. „Is dat nog steeds voor het ontbijt?" vroeg Tom Poes die op een afstandje naar de bedrijvigheid had gekeken. „Niet ontbijt," verklaarde een van de sloven, die hem passeerds- „Ontbijt is op en nu is tijd voor luns gekomen. Zon op hoogste punt' Zo wil de grote Bommel. Dank u." Hij knikte beleefd en slofte uitgeput met het brandhout achter zijn makker aan. JfP ORAKA de harde matras met alle comfort van een zachte! #*DR«K« de harde matras met alle comfort van een zachte! EfMOET DE KONING AR RESTEREN f IKMOET DE KONING ARRES- eiöO VOORUIT PUMMELTJE CO HEMELTJE). JE BENT ONDER C WAT BEU/K BE GONNEN) ARREST» WAAR OM? WEEKBLADEN De gemeenteraadsverkiezingen, die op 28 juni in het na 165 jaar weer met Zwollerkerspel verenigde Zwolle worden gehouden, zijn voor HAAGSE POST een aanleiding om de Overijs selse hoofdstad eens helemaal door te lichten. Zwolle, een wat behoudende, liberale stad, een ambtenarenstad. Proef de naam Zwolle op de lippen en je denkt aan oer- Hollandse degelijkheid, verpakt in een zacht gekoesterd provincialisme. Zwolle naren uit alle lagen der bevolking trekken vaak op jeugdige leeftijd de stad uit. ..Er is gebrek aan chauvinisme", zegt een Zwols notabel. Ondanks het feit, dat Zwolle er zich op beroemt een centrum te zijn, een verzorgingsgebied, zoals dat heet. lijkt het of de stad toch aan leef kracht inboet. „Zwolle is altijd een ex- pulserende stad geweest", vertrouwde mij dezelfde notabel toe. Hoe trots men over zijn culturele leven mag zijn, het is er toch nog matig mee gesteld. Zegt een bekend toneelspeler: „Wij gaan nooit met plezier naar Zwolle. Het culturele klimaat is daar erbarme lijk. Dat publiek van altijd dezelfde nette burgers, en de uitkoop verenigingen, die de selectie bepalen. Nee, in Apeldoorn en Deventer doen ze er veel mee' aan. Zelfs in Emmeloord leeft er meer. Zwolle wordt gewoon een dode stad." ELSEVIERS WEEKBLAD heeft een nogal zuur commentaartje: ,,De afgelopen oorlog ln het Midden Oosten heeft wat Nederland betreft althans één verheugend resultaat ge had. De demonstratielust, vooral in Am sterdam, is voorlopig verdwenen. Tegen Nasser demonstreren? Dat past niet ln het politieke straatje van de organisa toren. Tegen Israël? De bordendra gers zouden ter plaatse gelyncht wor den. Wanneer de Egyptische dictator en zijn Arabische gezellen een jaar eerder Israël naar de keel waren gevlogen, was de heer Van der Molen mogelijk nog steeds hoofdcommissaris." ders dan kwetsen. Ik zal u een voor beeld geven. Wanneer men tegen mij zegt: „U bent een slecht minister," dan kan ik zo'n opmerking best verdragen, maar als men zegt: ,,U bent een slecht minister omdat u uitgaat van christe lijke beginselen dan is dat kwetsend. Zoiets verdraag ik minder goed. Men treft dan namelijk over mij heen een levenshouding, die door vele mensen wordt gedeeld." Wanneer iemand u harde vragen stelt, kwetsen u die dan van binnen. Bent u dan als persoon pijnlijk getroffen? ,,Ik ben persoonlijk niet zo snel ge kwetst. Mensen die leven in vaste over tuigingen zullen vaak niet zo openstaan voor kritiek, wanneer u dat bedoelt ben ik het er wel mee eens. Daar moet je als kritiek-gever rekening mee houden. An ders zetten mensen hun stekels op en bereik je helemaal niets. Je moet bij de kritiek de taal spreken van de ander, doe je dat opzettelijk niet dan vraag je om misverstanden." U bent niet snel te kwetsen? .Persoonlijk niet, nee. Ik erger me wel aan spot op de dingen die mij heilig zijn, mij en anderen." opbouw, b.v. van een stad als Dresden, met het onderwijs, de kosten van het le vensonderhoud? De Nieuwe Linie heeft naar aan leiding van een oude zaak („Zo is het") minister Beernink, driemaal op de proef gesteld: Kunt u, excellentie, bijtende kritiek slecht verdragen? „Ik kan heel goed kritiek verdragen. Maar kritiek uitoefenen is heel iets an- In DE GROENE van deze week geeft Han Lammers op een volle (grijze) pa gina zijn indrukken weer van een reis, die hij kortgeleden naar de Duitse De mocratische Republiek heeft gemaakt. Hij is er geschrokken var. terugge keerd. Geschrokken omdat ik me nu pas goed realiseer hoe groot de kloof is die er gaapt tussen de werkelijkheid in de DDR en het beeld dat er in ons land van be staat. En dat, terwijl de DDR een staat is die in de hele politieke ontwikkeling van Europa een sleutelpositie inneemt. Voor de meeste Nederlanders is het een witte vlek op de kaart, een soort Siberisch niemandsland, dat zijn bewo ners politiek terroriseert om ze aan een slechte levensstandaard te kunnen onder werpen. Rechts ziet in het land het levend bewijs dat het socialisme nooit een menswaardig-maatschappelijk sys teem zal kunnen opleveren, links be schouwt het als het zoveelste zwarte schaap in de familie. Dat de DDR een staat ls die de on weersprekelijke tekenen van de groei naar een solide materiële en geestelijke welvaart vertoont, beseffen maar weini gen. Dat er een tweede „Wirtschafswun- der" zit aan te komen, hebben vermoede lijk de Nederlandse zakenlieden die de Leipziger Messe bezoeken wel door. maar buiten hen slechts een beperkte kring. En hoevelen zullen weten dat er een meer-partijenstelsel bestaat en ook wérkt? Wie snapt de praktische ideologie van cultuurpolitiek en perswezen? Wie is ingelicht over opzet en verloop van de plan-economie, over de ontwikkeling van de landbouw? Hoe staat het met de weder- In VRIJ NEDERLAND een portret van de profvoetballer en Ajacied Jo- han Cruyff, van de hand van de goed en veel schrijvende Nico Scheepmaker. Vraag 15: Hindert het je als een sport journalist je een slechte recensie geeft? Antwoord: Ze schrijven vaak de helft fout. omdat ze de tactiek niet weten. Dan schrijven ze bijvoorbeeld: hij bleef te veel achter, maar ze weten dan niet of dat op dracht was of niet. Op de televisie merk je dat ook. De beste vind ik Van Emme- ries. ik zal niet zeggen dat hii het beste verslag maakt, het gezelligste verslag, maar hü weet er het meeste van af Vraag 16: Welke krant vind je de beste sportpagina's hebben? Antwoord: De T'id. Vraag 17: BH dat oefennartiitto won h"* achterhoede-elftal van het voorhoede-elf tal. Wordt er altild in die combinatie te gen elkaar gespeeld, en verliezen jullie d^n meestal? Antwoord: Zo wordt er al tild bespeeld, ja. Maar meestal winnen we. We trainen overigens heel gevarieerd. Vier tegen drie. of v11f tegen drie. in een kring staan met twee in het midden die de bal te pakken moeten zien te krijgen, of je krijgt de opdracht dat je de bal maar één keer aan mag raken, enzovoort enzo voort. Meneer Mjohels traint ons on alles natuurlijk, maar het belangrijkste is tooh goloof ik: techniek plus balbezit plus po sit? ekiezen. Vraag 18: Ais het Nederlands elftal ver liest. heeft de tegenpartij altild vuil ge- spoold. gespuwd, etcetera. Is dat nu wer kelijk waar? Antwoord: .Ta. Er wordt e^ht gesnuwd. vooral door die meer oostelijke landen. Wij zien dat misschien meer. om dat wij er op letten, maar je kan hpt ook zien on de televisie, van Inter bijvoor beeld. Zo'n Suarez. die heeft de naam een nette speler te zijn. maar die kan ook he- hoorliik gemeen zijn. De mensen zien dat niet zo. maar ik zie dan precies wat er gebeurt. In DE BAZUIN haakt Daniël de Lange in op het vertrek van de verte genwoordiger van de Vaticaanse staat in Nederland, de 76-jarige mgr. Beltra mi. In een artikel onder de titel: „Ge vraagd, einde van het koloniale tijd perk", trekt hij de zin van een derge lijke Vaticaanse vertegenwoordiging in twijfel. De vreemdheid van de figuur van een Vaticaanse diplomatieke vertegenwoordi ger blijkt pas goed als men een soortge lijke figuur gaat bedenken. Stel dat minis ter Luns morgen aan de kamer voorstelt om goedkeuring te verlenen voor het ac crediteren in Den Haag van een diploma tieke vertegenwoordiger van de Wereld raad van kerken? (Willen de theologen even stil zijn; ik weet wel dat de Wereld raad geen superkerk ls!). Als luisterpost en invloedscertrum heeft Genève zeker eenzelfde betekenis als het Vaticaan. En met enig recht zou de Wereldraad zich kunnen opwerpen als behartiger van de belangen van de niet-katholieke christenen in Nederland. Maar zelfs als Luns erom zou smeken, zou de Wereldraad wel wijzer zijn. Men kent daar de verleiding van di plomatie en macht te goed t.m er het Evangelie aan te wagen. Het wordt tijd dat het Vaticaan dit voorbeeld volgt, en de post In Den Haag opheft. Wat ons betreft mag Mgr. Beltrami de laatste op deze post zijn. Wij heb ben geen behoefte aan een opvolger. NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Journ. 19.00 De Verrekijker. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen in de sport. 19.53 Toeristische tips. NTS: 20.00 Journ. VA RA: 20.20 Achter het nws. 20.45 Voordr. 20.50 Cathy, TV-spel. 22.10 Discussie rond Cathy come home". NTS: 22.50 Journaal. 23.00 Teleac - Automatisering (herh.). NTS: 20.00 Nws. ln 't kort. NCRV: 20.05 Geen beter leven dan buitenleven, TV- film. 20.30 Groeten uit Denemarken. 21.25 Filmimpressie v. d. badplaats Saint Tro- pez. 21.45 Van Nul uur één tot midder nacht (dl. 4). NTS: 22.15 Journaal. CVK/ IKOR: 22.30 Dichterbij: progr. o. d. Bij bel. 19.30 Kijk omhoog. 20.00 Journ. 20.25 Dr. Kildare. 20.50 TV-spel. 22.10 Filmrubriek. 22.40 Nieuws. 18.50 Nws. 18.55 De Christen ln het so ciale leven. 19.25 Voor de kleuters. 19.30 Feuilleton. 20.00 Journ. 20.30 Film. 22.00 Filmrubriek. 22.45 Nieuws. 18.00 Nws (Reg. progr.: NDR: 18.05 Art 18.16 Cult. nws. 18.50 Zandmanne tje. 19.00 Act. 19.21 TV-film. 13.59 Progr. overz. WDR: 18.05 Nws uit Noordrijn- Westfalen. 18.10 Weekoverz. 18.12 Filmrep. 18 25 Hier und Heute (I). 18.50 Goeden avond 19.00 Hier und Heute (II). 19.10 Film. 19.40 Dierenprogr.). 20.(0 Journaal. 20.15 Film. 21.45 Doe. 22.40 Journ. en comm. 22.55 Discussie. 23.40 Nieuws. 18.10 Nws. 18.20 Act. en muz. 18.55 Kort tv-spel. 19.27 Weerber. 19.30 Nws. 20.00 Feestprogr. t.g.v. huw. Deense prinses Margrethe m. graaf Henrl de Monpezat. Aansl.Nws. 21.30 Discussie. 22.15 Nws. 18.10 Sportrubr. 18.30 Halte. 19.00 Nws. 19.10 Radiokrant. 19.30 Voc. ens. geest, liederen. 20.0 Licht instr. ens. 20.30 Avondpermissie. 22.15 Avondslultlng. 22.30 Nws. en SOS-ber. 22.40 Boekbespr. 22.45 Kerkorgelconc. 23.15 Vertolkers beluis terd: pianorecital. 23.55 Nws. 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.20 Uitz. v. h. GPV. 18.30 Lichte ork. muz. 18.55 De ge sproken brief. 19.00 Pianoduo. 19.30 Avond gebed. 19.55 Kerk veraf en dichtbij. 20.00 Nws. 20.05 Kunstkron. 20.30 Osterfestspie- le Salzburg 1967: Die Walküre, (tweede bedr.). 22.10 Kwamkwammertijd?: klank beeld. 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Disco- taria. 23.55 Nieuws. 18.00 Nws. 18.03 Voor de sold. 18.28 Paardesport. 18.30 Keurig Frans. 18.32 Lichte muz. 18.45 Sport. 18.52 Taahvenken. 18.55 Lichte muz. 19.00 Nws. en radiokron. 19.45 Lichte voc. muz. 20.00 Openbaar Kunstbezit. 20.15 Kamermuz. 21.56 Clave- cimbelmuz. 22.00 Nws. gelconcert. 11.55 Beursber. 12.00 Licht instr. ens. 12.27 Land- en tuinb. 12.30 Overh.voorl. v. d. landb. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.10 Act. 13.30 Schakeringen. 14.20 Showavond. 15.30 Thuis. 16.00 Nws. 16.02 Namiddagconcert. 17.00 Voor de kin deren. 17.10 Muz. aanwinsten. 17.45 Act. 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Plaat maar raak! 10.00 Nws. 10.02 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.02 Uit de buitenl. pers. 12.05 Een uurtje Frans. 13.00 Nws. 13.02 Uit de buitenl. pers. 13.05 El pée. 14.00 Nws. 14.02 Uit de bui tenl. pers. 14.05 2x Top 10. 15.00 Nieuws. 15.02 Muziekkantjes. 16.00 Nws. 16.02 Oud plaatwerk. 16.30 Sorbet. 17.00 Nws. 17.02 Act. 17.05 Pop-Party. 12.00 Nws. 12.03 Lichte muz. 12.40 Weer ber., progr.overz. en SOS-ber. 12.48 Lich te muz 12.55 Buitenl. persoverz. 13.00 Nws. en beursber. 13.20 Tafelmuz. 14.00 Nieuws. 14.03 Lichte muz. 15.00 Nws. 15.03 Licht casinoconcert. 16.00 Nws. en beurs ber 16.09 Dansmuz. 17.00 Nws. en med. 17.15 Etnische muz. 17.45 Koorzang. Uil 10.00 Nws. 10.05 Journ. 10.20 Berliner Portrats. 10.40 TV-spel. 12.00-13.30 Act. 16.40 Nws. 16.45 Muz. van Bach. 17.25 TV- film. 17.55 Overz. progr. 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 7.15 Lichte ork.muz. 7.30 Nws. 7.32 Radiokrant. 7.50 Lichte gram. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muz. 8.30 Nieuws. 8.32 Touringclub. 8.45 Licht instr. sextet. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Wa terstanden. 9.4o Londens Symfonie-orkest. 10.30 Morgendienst. 11.00 Lichte gram. 12.00 Lichte gram. 12.27 Land- en tuinb. 12.30 Nieuws. 12.40 Act. 12.50 Klass. en modern balletmuz. 13.45 Jazzmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.25 Metropole ork. 15.10 Voordr. 15.25 Klass. strijkkw. 16.00 In 't zilver. 17.00 Ned. lichte muz. 17.30 Kerk orgelconcert. 7.00 Nws. en ochtendgymn. 7.23 Lichte gram. (7.30-7.35 Van de voorpag.). 7.55 Deze dag. 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. 9.00 Viool en clavecimbei. 9.15 Klassiek strijkkwintet. 9.50 Moderne kamermuziek. 10.00 Schoolradio. 10.20 Lichte gram. 11.00 Nws. 11.02 Voor de vrouw. 11.30 Kerkor- (Van onze correspondent) YERSEKE, 21 juni Met het prin selijke jacht De Groene Draeck voor op zal de Zeeuwse mosselvloot vrij dagmiddag 7 juli van Yerseke uit de Oosterschelde opvaren. De Groene Draeck zal met prinses Beatrix en prins Claus aan boord het vlaggeschip bij de vlootschouw zijn waarmee ruim honderd kotters uit Bruinisse, Yerse ke, Zierikzee, Tholen en Philippine het begin van het mosselseizoen in Zee land markeren. Prins en prinses zijn de belangrijk ste gasten bij deze presentatie van de Zeeuwse visserij. De eerste produkten van het nieuwe mosselseizoen worden officieel opgekord door de Yerseke 4. Het schip heet Beatrix en is van schip per H. Koster, de man die in 1953 als eerste door het stroomgat bij Ouwerkerk voer. In 1962 kreeg hij aan boord bezoek van prinses Beatrix toen zij Yerseke aandeed. De ongeveer 250 genodigden gebrui ken met prinses Beatrix en prins Claus een Zeeuwse vismaaltijd tijdens dit visserijfeest. TflEW»?- Sis ADVERTENTIE OP NEDERLAND 2 werd gister avond „München, portret van een mu- ziekstad" vertoond, een anderhalf uur durende film van de Bayerische Rund funk. Eer, degelijk werkstuk. Informa tief en voor de muziekliefhebber aan trekkelijk, al was het maar om een authentieke filmopname waarin men Richard Strauss als dirigent aan het werk zag. Maar origineel van vormge ving was dit zeer conventionele por tret zeker niet. Af en toe kwam Mün chen ook even gewoon als stad, en niet als broeinest van muzikale activiteiten en tradities ter sprake. Dan bleek onmiddellijk dat de maker ervan bepaald onkritisch te werk is gegaan. „Eten in overvloed?", een documen taire van Hans Bik, ging over zulke griezelige zaken als „onorthodoxe ei witten" en zelfs „vleesloos gehakt", Geef mij maar gehaktloos vlees, zou ik haast zeggen, r.a deze documentaire, waarin beminnelijke jongedames op Staatsmijnen tegen alle klippen op vleesloos vlees zaten te bikken. Dokter geeft het zijn eigen kinderen. Op Nederland I werden wij ln het Holland Festival-Magazine flitsender- wijs geconfronteerd met allerlei inte ressante mensen, die op dat plechtige feest een rol spelen. Men werd in korte tijd niet al te diepgaand maar wel aangenaam geïnformeerd over ver schillende nogal uiteenlopende figuren. Zoals men van een goed maga zine mag verwachten. H. Hn. (Van onze verslaggever) HILVERSUM, 21 juni In het sportprogramma van de NTS zijn dit weekeinde onder meer de volgende evenementen opgenomen: filmverslag van de TT-motorraces in Assen (za terdag van 22.50 tot 23.10 op Neder land I) en een reportage van de dra verijen op Duindigt (zondag van 17.00 tot 17.30 uur op Nederland I). In het programma van 19.10 tot 19.55 uur wordt nog aandacht besteed aan de Europa Cup-atletiekwedstrijd in Kopenhagen, de wielerwedstrijd Ne derlandRusland in Alkmaar, de in ternationale schoonspringwedstrijden in „Den Hommel" te Utrecht en aa de Grote Prijs der Lage Landen op Duindigt. (Van onze verslaggever) HILVERSUM, 22 juni Ter gele genheid van de verjaardag van prins Bernhard, 29 juni, zal in het radio programma „Avondpermissie", dat op de avond var. die dag door de NCRV wordt uitgezonden, een klankbeeld te beluisteren zijn onder de titel „De prins geen pottenkijker". In dit klank beeld wordt verteld over de functie die de prins bekleedt als inspecteur van de strijdkrachten. (Van onze verslaggever) HILVERSUM, 22 juni In het NTS- programma van woensdag 28 juni zal de socioloog drs. M. P. A. van Dam van 22.05 tot 22.25 uur enige analyses geven van de uitslag, die de Zwolse gemeenteraadsverkiezing die dag zal opleveren. Deze verkiezingen zijn nood zakelijk in verband met de samenvoe ging van Zwolle en Zwollerkerspel. In De Tijd van maandag 19 juni ver scheen een artikel dat bezwaren van de heer Bashir tegen de Nieuwe Ka techismus vermeldde. Ook werd gezegd dat zijn pogingen om met mij als een van de medewerkers een gesprek te hebben, mislukt zijn. Een toevallige samenloop van omstandigheden maak te dat ik het artikel las juist toen ik terugkwam van het stationspostkantoor waar ik, met laatste lichting, een en velop meegegeven had, bevattende en kele nuanceringen in de tekst van de Nieuwe Katechismus in betrekking tot de islam. Deze zijn bedoeld om in de 4. Schept vervangen door kan scheppen. Regel 20. Een zeer bepaald type maat schappij voorschrijft vervangen door concrete aanwijzingen geeft voor het maatschappelijke leven. Het is dus heel weinig. Er was de eerste keer al met aandacht en deskundig advies door de samenstellers te werk gegaan. Zeker niet alle bezwaren van de heer Bashir zijn weggenomen. Om dit te be grijpen is het goed de plaats van hem in de Islam te kennen. Hij behoort niet tot de officiële Islam, maar tot een kleine afgescheiden Pakistaanse groep, de Ahmadiyya, die teruggaat op een vertalingen te worden verwerkt. Aan leiding tot het aanbrengen van deze nuanceringen was een brief van de heer Bashir. (Juist zoals een artikel en een brief van Dr. W. Drees aanleiding was tot het maken van enkele nuanceringen aangaande het marxisme: Er moet iets meer rekening gehouden worden met het feit dat ook de revisionistische rich tingen zich op Marx kunnen beroepen). De heer Bashir had mij graag willen spreken, maar ik had hem gevraagd zijn bezwaren op te schrijven, wat hij gedaan heeft. Omdat er èn ziekte èn oververmoeidheid èn vakantie èn, de laatste tijd, examen afnemen in het spel waren, was het zeer moeilijk de des kundigen bijeen te krijgen om over zijn bezwaren te oordelen. Toch moest haast gemaakt worden vanwege de vertalin gen, want wij wensten natuurlijk dat ■fis'er onjuistheden staan, deze niet no deloos meevertaald worden. De heer Bashir had intussen nog geen antwoord op zijn brief ontvangen. Deze kwam aan op 4 mei. Diezelfde dag vertrok ik tot 3 juni naar het buitenland. Daarna hebben wij geprobeerd tussen ander werk door de deskundigen te verzame len. Met antwoorden op de brief willen wij wachten tot ook het resultaat van de besprekingen zou meegedeeld kun nen worden zodat onze brief meer kon zijn dan een beleefdheidsbriefje. De aangebrachte veranderingen zijn deze: Blz. 40, regel 21. Dynamiek ver vangen door uitbreidingskracht. Blz. 319, regel 24. Vóór De natuurwetten in voegen: Volgens de traditionele islami tische theologie, regel 31 Koran vervan gen door wil van God. Blz. 320, regel ADVERTENTIE (Van onze universitaire correspondent) LEIDEN, 22 juni De Leidse hoog leraar in het Japans en Koreaans prof. dr. F. Vos, is teruggekeerd uit Japan, waar hij de opening heeft bij gewoond van het Holland Huis, in Na gasaki. Samen met de heer Ch. van der Sloot, cultureel attaché van de ambasade in Tokio, hefet prof. Vos zich zeer ingespannen voor de tot standkoming van dit huis, dat een Ja panse voorraadschuur is, gebouwd in de stijl van de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Het gebouwtje, dat twee verdiepingen heeft, is voorzien van een oud VOC-ameublement. Het maakt deel uit van het complex van het inter nationaal toeristisch centrum te Naga saki, een stad die jaarlijks door 150.001) toeristen wordt bezocht. Behalve de opening van het Holland Huis hebben ook de aanbieding van een kostbare pop, gestoken in Hollands 17de eeuwse klederdracht en de schen king van een tiental prenten van Van Gheyn in de Japanse pers grote aan dacht gekregen. hervormer uit het begin van deze eeuw: Ahmad. In Pakistan worden zij niet als islamieten erkend zodat ze, samen met de christenen, or.der de minderheden gerekend worden. De Ahmadiyya zelf is verdeeld in twee groepen, waarvan de ene in Ahmad een profeet ziet van het formaat van Mohammed, de ande re hem alleen als een groot hervormer vereert. Beide zijn in Nederland ver tegenwoordigd. De heer Bashir hoort tot de laatste. Praktisch alle missionaire activiteit van de islam in West-Europa en Ame rika komt van kleine groepen. Hun uitleg van de Koran komt tot een min der fatalistische opvatting dan de gro te officiële leer. Voor de beschrijving van de islam in de Nieuwe Katechismus is natuurlijk de islamitische orthoxie genomen, die zich inspireert op Kaïro. En men kan eigenlijk niet verwachten dat in een tekst van drie bladzijden nog een hle' groep speciaal genoemd zou word Toch is dit wonderlijk genoeg wel beurd, namelijk in deze passage blz. 320. „Een vraag die wij ons bi] f islam kunnen stellen is wel deze: zij in de koran niet een theologis® fundering voor de vooruitgang kund.|, vinden? Men zoekt ernaar in versed f lende islamitische landen. Tot nog t mag men echter zeggen dat in 0 Gods- en wereldbeeld van de Islam 1 besloten ligt van fatalisme." Wij menen dat daarmee zo fair JP gelijk de stand van zaken is weers^ geven. Wij begrijpen zeer goed dat heer Bashir zelf zijn opvatting van f Koran als de eigenlijke islamistisc^f beschouwt, en daar de inspiratie en vreugd van ondergaat. Maar van °.J, gezien zou het onwetenschappelijk om deze als de uitleg van de isla f aan de lezers voor te houden, zo is verzekerd. Eerst zou de heer Bas1?.,, de mohammedaanse wereld van 2 - visie op de Koran moeten overtuig voor hij deze voor ons aannemelijk - ,e maken. Wij willen niet zeggen dat besprekingen van de oosterse godsdi® sten in de Nieuwe Katechismus re®,, doet aan heel hun rijkdom. jOp blz. si,e De christenen geëvangeliseerd door .j, anderen, wordt deze wel uitdrukkeh'j, opgeroepen, en op blz. 37 leest rn n.a.v. het Hindoeïsme deze verzuchting „Het spreekt vanzelf dat een zo oU", en grote godsdienst niet met zo ,w®Jjj woorden beschreven kan worden als hier deden. (Stel maar dat iemand christendom even snel zou afdoen Toch werden enkele hoofdtrekken a®. gegeven." Er is gepoogd om wèt ,e staat, wetenschappelijk verantwoord doen zijn. NIJMEGEN Guus van Hemert $-3' Het recente artikel van Ar.ton Kool haas heb ik met grimmige instem ming gelezen. Van het begin af aan ben ik al misselijk geweest van deze teenagercultus en prulsterrenverheer- lijking wat toentertijd resulteerde in de oprichting van het Verbond Van Anti-Teenagers, dat met het ouder en wijzer worden weer de mist inging. Ik heb het artikeltje dan ook met de zelfde zorgvuldigheid uitgeknipt en bewaard, als toentertijd dat van de grote Herman Hofhuizen, waarin de ze er zijn misnoegen over uitsprak dat jongerenprogramma's op de t.v. al tijd weer schenen te moeten uitdraai en op beat-, fan- en vlottejongens-ge- doe. Als ik een impuls gevolgd had, dan was er een brief van bijval ge volgd ware het r.iet dat dit zo'n primitieve wijze van publiciteit is. Nu echter blijkt dat er nog misverstan den rond een en ander bestaan, getui ge het dure telegram van Hans King en het artikel van Kees Fens, heb ik de morele plicht dit desondanks toch te doen. Wat Hans King betreft: dat meewa rige toontje van „arme Anton" heeft geen bestaansrecht. Niet Koolhaas ta kelt af, maar de cultuur waarin we leven, en waarvan King een produkt blijkt te zijn. Het is jammer dat zijn tirade tegen dit moderne provincialis me aan hem niet besteed blijkt te zijn, maar het was te verwachten. Overig onrecht, Koolhaas en de ra dio aangedaan, stamt van Fens. Ten eerste (pleidooi voor de radio): ook de t.v., niet alleen de radio, doet mee aan de opwinding-om-niets cultus, ge tuige de waanzin van programma's als moefgaga, waarin je als psycho loog tal van verdachte symtomen en tendenties observeert, die tekenend zijn voor anno 1967. Schenkt de t.v. ons uren van goede muziek, zonder afgeleid te kunnen worden door het orkest, en met de mogelijkheid twee dingen tegelijk te doen? Vervolgens: menig hoorspel staat op hoger niveau dan de stompzinnige t.v.-series en ver- (Van onze correspondent) LONDEN, 22 juni Er was de no dige opwinding gistermiddag op de Royal Ascot, het modieuze hippische festijn van Engeland. Per traditie gaat het op deze races uitsluitend om de snelle viervoeters. Deze fees telijke gelegenheid, waarop de konink lijke familie nooit ontbreekt, is voor vele vrouwen de kans om de aller nieuwste modesnufjes te tonen. Er was dinsdag al het nodige spek takel om enige lieftallige meisjes, die haar welgevormde benen nauwelijks hadden bedekt met zeer gewaagde minirokken. Zij dribbelden als ongrijp bare vogeltjes door de kostelijk ge parfumeerde gelederen van heel wat voorzichtiger geklede dames. Want als het om rokken of jurken gaat, lijkt ook op het plechtige Ascot alles mogelijk. Dit had die achttienjarige Bina Shiv- dasani, de beeldschone dochter van een Indiase zakenman en student* in Londen, kennelijk zorgvuldig overwo gen toen zij Engelands gewijde ren baan wilde betreden. Zij droeg be paald een „mini-mini-rok", maar daar onder, door speels geblokte randjes duidelijk zichtbaar, een zogenaamde Bermuda-shorts en dat nu gaf de offi cials de gelegenheid om in te grijpen. Want de ijzeren regels van Ascot bepa len dat het vrouwen niet toegestaan is om in lange broeken het officiële gedelte van de baan te betreden. Ondanks haar felle protesten werd Bina Shivdasani door ijzig kalme suppoos ten, die haar Bermuda-shorts in le der geval tot de langere broeken re kenden, teruggestuurd. Buiten de toegangspoort verklaar de zij opgewonden dat haar kledij niet in het minst onbehoorlijk was. Zij noemde haar angstig korte, cyclamen- kleurige jurkje en haar met zwarte en zilveren blokjes afgezette shorts vol trots de nieuwe combinatie van minirok en maxi-short. Het bestuur van Ascot bleef er onvermurwbaar bij. ouderde filmen. Het is een mediu^ met evenveel bestaansrecht; Fens P. perkt zijn lectuur toch ook niet stripverhalen? Ten tweede: Fens meent dat de G actie in dit geval niet kwaadh^, moet zijn, maar humor. „Gecontr® teerd met de dood wordt het meeS onbelangrijk". Inderdaad; maar zijn graduele verschillen in deze opP j, langrijkheid en hier hebben we to wel met het summum van onbenul'1*,, heid te doen. Het is niet vleiend je als zoiets je stemming niet vo het eerste uur verpest. Op een geê ven moment moet men compromisl°° worden en ophouden met grinnik®'! wil men niet in platvloersheid ver?-1' ken. Anders wordt men tot een l#J struosum van verdraagzaamheid, 's avonds bij het slapen gaan pij" zijn kaken heeft van de grijns ".L het betrekkelijke die eeuwig om tanden hangt. f Tenslotte: uit de reactie van uL Dunné op het door Koolhaas in tirade betrekken van de drie Viet"!, mese kindertjes, blijkt een misV®v stand. Koolhaas ontkent de noodzak en de juistheid van deze geste n'e,! maar hij protesteert tegen de zelf2?- te Bommel-mentaliteit waarmee gebeurt; zo van „jongens wat zijn dl» toch nobel en wat denken we toch 1 ternatior.aal", in welke vorm het door sommige kranten wordt diend. AMSTERDAM Pongo Prü1 do" KRUISWOORDRAADSEL 12 3 4 5 6 7 8 9 WAAROM EIGENLIJK 1. potsenmaker; 2. staat in peuter; 3. Japans edelman; 4. weergaande lijn; 5. streek in 1 mP' rijk, muurholte; 6. boterton, kaar 8. 7. Turkse titel, romeins keizer: g. windrichting, bijzondere aanleg, pt, vinnige vrouw; 10. uitroep, Jig. plaats in Gelderland; 11. boosaa Aziatisch land. ih Vertikaal: 1. Duits gebergte, staJleld U.S.A.; 2. symbool argon, ontwi*r insekt, voorzetsel; 3. bekende wtsels val; 4. -ue-„ verlangen, zoetig BrL,jlde bier; 5. oorlogsgod, immer; 6. 7. woudezel, eenheid van spanning. gep spoorstaaf, verbond; 8. kompel; beroep, familielid; 10. boksterm. tigheid eten. Oplossing van 21 juni. zwendelaar; 4. utopie; 5. wan.n\V®^' 0p de streepjes: Zuiderzeeau

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 2