EAU EAU..! Negentiende kunst- en antiekbeurs Delft Zomer in Centraal Museum Brahms en volmaakt Gasten op het feest Liederen van Monteverdi Beethoven getroffen ^vakantie? BOEK de cologne van BOLDOOT WAT KNAP JE DAAR VAN OP! NEDERLANDSE SCHILDERS NA 1850 Muziekpraktijk in teach-in heb ik van sparen willen weten, maar nu... •èn „Mffojttoeefc f&f de tijd Tijd voor een Sociale wetenschappen SPOORWECVIADUCT VAN CHARLES EYCK V olkskatechismus" ook in het Engels Publicistiek hoofdvak in Nijmegen Leraren gaan belang van sport aantonen FESTIVAL-AGENDA PREMIE SPAARPLAN Bibliotheken lenen meer uit DONDERDAG 22 JUNI 1967 H. P. M. GODDIJN Koele verkwikking in bus, trein, auto en op vakantie. Hancjige Towelettes:. doekjes gedrenkt in zuivere Boldoot Eau de Co logne. Verdrijft warmte, ver moeidheid, hoofdpijn. Fris - opwekkend - onvervangbaar I Vergeet het nooit! DELFT, 22 juni De burge meester van Den Haag, mr. H. A. M. T. Kolfschoten, heeft gis teravond in het luisterrijke Prin senhof te Delft de negentiende Oude Kunst- en Antiekbeurs ge opend. De beurs blijft drie weken in Delf; en betekent een zeer ge zien en belangrijk aandeel in het Holland Festival. Een van de zeldzame pronkstukken in het Delftse Prinsenhof, een beschilderde Hollandse familiekast, 18de eeuw. ,jSpoorwegviaduct" van Charles Eyck, op de zomertentoonstelling SCHOOLEXPERIMENT Russische experimenten Nu moest ik gewoon wel, want het sparen werd te aantrekkelijk. Mijn vrouw en ik sparen nu elk jaar 500,- en naast de normale rente krijgen we vanaf 1972 ieder jaar ook nog eens honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij! En dat telt dubbelaan.. Waarom informeert u ook niet eens naar de spaarbewijzen van het Premie Spaarplan? Alle Spaarbanken, Poskantoren, Banken, Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken en Bouwfondsen zullen u graag inlichten. Basis voor persoonlijk bezit RENATO CAPECCHI Plotselinge hoofdpijn Opkomende verkoudheid? Laat uw vakantie niet bederven Neem 'ASPRO' mee Want u weet 't: 2 'ASPRO'* Bociale Wetenschappen, driemaan delijks tijdschrift van de Tilburg- Hogeschool, 10e Jaargang, 1967, lo. 1 Administr.: Bredaseweg 391, Tilburg. Social Compass, In ternationaal tijdschrift voor gods dienstsociologieXIII/5-6 1966. Ad ministratie: Paul Gabrielstraat 30, Den Haag, „Sociale wetenschappen" wijdt J. Heunks een artikel aan aliënatie ontvreemding) als begrip en als ob- jLc' van sociologisch onderzoek. Het ®eeft een samenvatting van een lite- atuurstudie, die werd gemaakt ter oorbereiding van een onderzoek naar ervreemding en verkiezingsgedrag. •A. M. van Wezel schrijft over ano- J".1® en sociaal isolement en biedt een sedeeltelijke toetsing van de bekende ^homie-hypothese van Merton. Ver- feemding en anomie zijn beide on- oerwerpen, die momenteel in het cen tum van de maatschappelijke en so- 'aal-wetenschappelijke belangstelling -san, zodat dit nummer van het Til- v^gse tijdschrift landelijke aandacht .Social Compass" blijkt zijn inter nationale allure met gemak te kunnen 'atldhaven en komt ditmaal met een orscheidenheid van artikelen over heenlopende onderwerpen van gere nommeerde schrijvers op het gebied de godsdienstsociologie en -psy chologie. W. Stark schrijft over de *jr°testantse ethiek en de geest van 5? sociologie, J. Remy over gods- P'enst in een pluralistische samen ging, <je Nederlandse dominikaan Pater W. de Bont schrijft over de jOtnponenten van het noviciaat ter Raiding op onderzoek op dit gebied, .f^ee studies zijn aan India gewijd. 5®n van Ch. Mudaliar over de rela- h® tussen staat en godsdienst in India een van S. D'Souza behandelt en- J*&le demografische kenmerken van Christendom in India. H. Carsch 'hdigt met een artikel over de rol .an de clergé in sprookjes. Slechts j één van de geanalyseerde zes sprook je8 blijkt de clergé geschikt lei- te geven en mensen voor kwaad e behoeden. In de vijf andere sprook- i®3 blijken onze herders uiterst kwets- ?®ar voor verschillende vormen van °edrog, maken ze van een kwinkslag 5en doodzonde, zien ze vrouwen voor ?hivels aan en tonen ze hun veront waardiging ten aanzien van krachten, Jhe ze zelf niet de baas kunnen. Ter {^oordeling van de afstand tussen wer kelijkheid en sprookje bevelen we le- ""le van genoemd artikel graag aan. ADVERTENTIE ADVERTENTIE PRINSENHOF IS OPNIEUW ANTIEK-SCHATKAMER (Van onze speciale verslaggever) Naar verwacht wordt zullen enige tienduizenden uit binnen- en bui tenland hun schreden richten naar het voormalige klooster van St. Agatha, dat sinds de jaren dat vader Willem de Zwijger er gedurende de tachtig jarige oorlog woonde het „Prinsen hof" heet. Zij zullen opnieuw alle vertrekken van het complex om getoverd zien in een ware schatka mer, waarin de dertig deelnemers, die met elkaar het puikje van de oude kunst- en antiekhandel vormen, het dierbaarste en het mooiste uit hun collecties hebben tentoongesteld. Al les is te koop voor wie het kan beta len, alles is te zien voor wie er al leen al interesse voor heeft. Ook deze beurs is weer een ver rassing ondanks het traditionele ge zegde van de handelaren dat de arti kelen schaars worden en men steeds bredere reizen moet maken om bij te blijven en het befaamde peil te hand haven. Voor een rondgang over de beurs mag men gerust wel een dag uittrekken. Men komt er na een paar passen al achter dat de groten van de kunsthandel een bijzonder fijne neus moeten hebben in het opsporen van echt antiek van elk soort. Zo vindt men onder hen personen, die een ge zaghebbende mening kunnen uitspre ken over oude schilderijen, meubels, tin, zilver, juwelen, porselein, aarde werk, tapijten, beelden, klokken, pen ningen, boeken, glas tekeningen, email, ivoor, steen, brons, miniaturen, Azia tische, pre-Columbiaanse, Romaanse, Gotische, Renaissance en Barok ke kunst. Men raakt er haast niet op uitgekeken en het is moeilijk de topstukken te noemen. Er zijn er zo veel. Maar uitblinkers zijn toch wel een Haags porseleinen Chine de commande servies (127-de- lig) met vogeldecor in de stand van Nijstad antiquairs n.v., Den Haag- Lochem, een op een geel fond fraai gedecoreerd theeservies van Meisener porselein bij Bernhard Stodel, Am sterdam, en een zilveren schaal (noord-Nederlands 1605) met een ge graveerde voorstelling van de bruiloft te Cana bij A. Aronson te Amsterdam. Het kunstkabinet bij de fa. A. C. Bee- ling te Leeuwarden zal zeker ook de nodige belangstelling trekken. Het aantal specialisten op de beurs ie in de loop der jaren groter ge- worden. Vijf deelnemers zijn er die uit sluitend schilderijen brengen. Ook daarbij zijn dit jaar weer verrassin gen. G. Cramer, Den Haag, exposeert twee paneeltjes van Rembrandt, voor stellende de operatie (gevoel) en drie zangers bij kaarslicht (gehoor), P. de Boer, Amsterdam, een groot stilleven van Gerrit Henda, twee schilderijen van Jan Steen, een landschap van Salomon van Ruysdael. Van de andere specialisten exposeert de firma Premsela en Hamburger, Amsterdam, weer een belangrijke col lectie Renaissance-sieraden, Jac Aalde- rink te Amsterdam vraagt ditmaal in het bijzonder de belangstelling voor Afrikaanse kunst en J. Schulman n.v. te Amsterdam voor zijn munten en penningen, waarbij een gouden pen ning, die werd geslagen bij het over lijden van Hugo de Groot. Tenslotte zijn er de specialisten op het terrein van de vroege beeldhouw kunst. Ook zij exposeren stukken van hoge kwaliteit, zoals een Madonna met kind, een Frans werk uit de 18de eeuw, een notenhouten beeld van Jo hannes de Evangelist (Frans, plm. 1500) en een Maria Magdalena (Frans plm. 1460). De beurs zal dagelijks geopend zijn van tien uur tot half zes (op zondagen HET IS EEN goede gedachte van de directrice mej. dr. M. Elisabeth Houtzager om voor de zomertentoon stelling in het Centraal Museum te Utrecht een keuze te maken uit het rijke bezit aan schilderijen na 1850 die altijd nog maar een gebrekkige plaats hebben in het overigens fraaie Fentener van Vlissingenhuis aan de Maliebaan. Hoe dankbaar men ook mag zijn dat het benut mag worden om er mo derne kunst onder te brengen, de no dige ruimte en afstand ontbreken voor een behoorlijk zien. Zeker geldt dit voor beeldhouwwerken en wijselijk zijn de moderne sculpturen twee jaar gedurende de vakantieperiode geëxpo seerd geweest in de tuinzalen van het museum aan de Agnietenstraat. Er komt bij dat de bezoekers hier niet gauw geneigd zijn de moeite te nemen om nog naar de moderne afdeling el ders in de stad te gaan. We praten dan nog niet eens over de kunstwer ken die noodwendig opgeborgen moes ten worden. De door Gerrit Rietveld ontworpen plannen voor de nieuwbouw liggen nog steeds in de ijskast. Wanneer we zoëven spraken over een rijk bezit aan moderne schilder kunst moet wel deze restrictie ge maakt worden, dat na ongeveer 1955 bij gebrek aan financiën weinig aan gekocht kon worden. Op de tentoon stelling treft men van de moderne za- kelijken een Bart van der Leek aan met aa, zijn „Op het perron'" j neo- realististen als Willink, Raoul Hyn- ckes en Pijke Koch, wiens „Zelfpor tret" blijft fascineren, maar van Jef Diederen bezit het museum slechts één doek. Van ontwikkeling der impressio nisten kan men zich een beter beeld vormen. Met genoegen zien we in deze omgeving „Het liggend naakt" en „Paardetrams op de Dam" van Breit- ner. Ook Jan Sluyters met zijn fellere kleuren is goed gepresenteerd. De Haagse school nog onlangs kon Matthijs Maris de prachtige „Doopgang te Lausanne" (1873) aan gekocht worden en de Amsterdam se Jofferen (Lizzy Ansingh, Maria van Regteren Altena e.a.) ontbreken even min. De tentoonstelling begint met een stemmig „Havengezicht te Enkhuizen" van Willem Tholen. Bij het zien van „Tegen de avond" (ongeveer 1885) van Vincent van Gogh, wordt men getrof fen door de innerlijke rust die hem toen nog meester moet zijn geweest. Andere corypheeën zijn vader en dochter Toorop. Van de nog levende en ijverig werkende kunstenaars noe men we Charles Eyck, Henk Wiegers- ma, Jan van Heel en Kees van Wey, om slechts een enkele greep te doen. Tot en met 16 augustus blijft de ex positie geopend. Het ligt in de bedoe ling volgend jaar een dergelijke zo mertentoonstelling aan te vullen met de collectie keramiek en grafiek, waarin het museum meer „hij" is. I.A. (Van onze verslaggever) AMSTERDAM, 22 juni De Neder landse muziekpraktijken zijn opnieuw het onderwerp van een „teach-in", die zondagmiddag om 2 uur in Fras- cati gehouden wordt met mr. Maarten Vrolijk als voorzitter. De bijeenkomst, georganiseerd door het Orkestenver- bond, heeft als motto: „Versukkelt ons orkestwezen. De vraag waarom het gaat luidt: „Voldoet de structuur van het Nederlandse Orkestwezen nog aan de eisen, die tegenwoordig worden gesteld aan beleid, bezetting en programmasamenstelling?" Inleiders zijn: drs. A. B. M. Brans in zijn kwaliteit van concertbezoeker, dr. R. Bijkerk, orkestdirecteur, Lex van Delden, criticus, Hans Henke- mans, componist, Ton de Leeuw, com ponist en Edo de Waart, dirigent. (Van onze verslaggever) MAASTRICHT, 22 juni Naast een Duitse en Franse versie, verschijnt bin nenkort ook een Engelse uitgave van de „Volkscatechismus" van de Lim burgse pastoor J. Brouwers uit Beme- len. Uitgeverij J. Schenk te Maas tricht heeft namelijk de auteursrech ten verkocht aan een Engelse uitge verij. Zij gaat „de Volkscatechismus" in een enorme oplage, van naar schat ting 200.000 exemplaren verspreiden in Engeland, Canada en Amerika. Waarschijnlijk zal dit nog dit jaar of uiterlijk begin volgend jaar gebeuren. Pastoor Brouwers, die vele gunstige reacties op zijn tiende boek „De Volks catechismus" heeft ontvangen, heeft alle gezinnen van zijn parochie een exemplaar van zijn jongste werk ca deau gedaan. NIJMEGEN, 22 juni Curatoren van de katholieke Universiteit hebben besloten in het kader van de westers sociale studierichtir- de mogelijkheid te openen van een doctoraal examen vrije studierichting, waarin de publicis tiek, de leer van de massa-communica tie, hoofdvak is. Publicistiek zal in Nij megen op de eerste plaats een zekere basisstof omvatten, die nodig is om zich met vrucht in de wetenschap te verdiepen. De beroepenperspectieven voor afge studeerden moeten vooral worden ge zien in de sectoren pers, omroep, re clame, public relations, voorlichting, onderzoek en onderwijs. van één uur af) «n bovendien op dins dag- en donderdagavond van zeven tot tien uur. De heer J. Schulman vertelde ons, dat aan alle bezoekers van de beurs een enquêteformulier zal worden uit gereikt, Men wil namelijk een inzicht hebben waar de bezoekers vandaan ko men en hoe vaak zij de beurs reeds be zochten. (Van onze verslaggever) HEERLEN, 22 juni Door middel van een experiment, dat in septem ber op de St. Tarsisiusschool start, willen de heren G. Houwen en J. Vos sen, directeur van de katholieke kweek school voor onderwijzers, respectieve lijk inspecteur lichamelijk opvoeding bewijzen dat de studieresultaten van de leerlingen verbeteren naarmate er meer aandacht aan de lichamelijke opvoeding wordt besteed. Het experi ment blijft voorlopig beperkt tot één klas. De leerlingen zullen de helft van het huidige lesrooster besteden aan sport, spel en gymnastiek en de resterende helft -aan de normale leerstof. In Frankrijk worden soortgelijke ex perimenten al geruime tijd toegepast. Daar schijnen de resultaten zeer gunstig te zijn. Van een zogenaamde spor tieve klas slaagde achtentachtig pro cent van de leerlingen: van een ge wone slechts zestig procent. Alvorens met het experiment te kunnen starten hebben de Heerlense initiatiefnemers heel wat moeilijkheden moeten overwin nen, onder andere ook van financiële aard. Met het aantrekken van voldoende sportleraren is een extra uitgave van zestigduizend gulden gemoeid. HILVERSUM, 22 juni Geleerden over de gehele wereld zoeken naar het geheim van de levende cel. In de do cumentaire, die vrijdag 30 juni door de NCRV op het scherm wordt ge bracht, ziet men hoe ook Russische geleerden inlaboratoria voortdurend experimenteren. Drs. H. Goos, weten schappelijk medewerker aan de rijks universiteit te Utrecht, zal een en an der toelichten. Vrijdag, 23 juni: AMSTERDAM Concertgebouw, 8.15 uur: Radio Philharmonisch Orkest, Klein Om roepkoor NRU, Jongenskoor St. Willibrorduskerk o.l.v. Jean Four- net met solisten. Carré, 8.15 uur: Orfeo, Nederland se Operastichting en Nationaal Ballet. DEN HAAG Kon. Schouwburg, 8.15 uur: The emperor Jones, Haizlip-Stoiber Company. SCHEVENINGEN Circustheater, 8.15 uur: Het sluwe vosje, Nationale Opera Praag. ROTTERDAM Piccolotheater, 8.15 uur: Akropo- lis, Pools Theaterlaboratorium. De Doelen, 8.15 uur: Romeo en Julia van Béjart, Ballet du XXième siècle. ARNHEM Stadsschouwburg, Thyestes, To neel Vandaag. HET KOMT NIET VAAK VOOR dat één enkel concert een concentratie te zien geeft van niet minder dan drie vermaarde representanten van het in ternationale solistendom. Deze uitzon derlijke situatie beleefden gisteravond in de Rotterdamse Doelen de talrijke bezoekers van het door Franz-Paul Decker met het Rotterdams Philhar monisch Orkest gegeven Festivalcon cert, waarop zonder dat er opzienba rende noviteiten aan de orde werden gesteld toch enkele niet-alledaagse muzikale gebeurtenissen te beleven vielen. Want zo mag men vertolkin gen van Brahms' dubbelconcert voor viool en Cello en van het triple-con cert voor piano, viool en cello vdn Beethoven wel betitelen. Deze concerten zijn de muziek liefhebbers dank zij de grammo foonplaat veelal niet onbekend maar tot een uit voering in de con certzaal komt het zelden of nooit. Dit was dan nu mogelijk dank zij het ruime budget van het Holland Fes tival, waardoor het R.Ph.O. in de gele genheid was een illuster driemanschap voor dit concert te engageren: de pia nist Hans Richter-Haaser, de violist Wolfgang Schneiderhan en de cellist Paul Tortelier. Beide werken stonden op deze avond volmaakt getroffen naast el kaar, Brahms in al zijn machtige, granieten contouren en breed zingen de expressiviteit, Beethoven in zijn lichtelijk breedsprakige, soms oneven wichtige maar steeds goedgeluimde uitbundigheid, die vooral in het slot- hoiland festival ALS DE MENSEN het over Italiaan se muziek hebben dan denken ze al tijd aan de opera of aan O sole mio. Dat zegt Renato Capecchi, die er in een beschaafd geruit jasje zelf zo Italiaans uitziet als het een mens maar geoorloofd is. Hij is opera-zanger van nature en professie, zoals ieder een weet. Maar hij is nu speciaal naar het Holland-Festival gekomen om er oude Italiaanse liederen te zingen: Monteverdi en tijdgenoten. Hij wordt daarbij aan de cembalo ragfijn bege leid door Maria Isabella de Carli. „Ik zou niemand weten, die dat beter zou kunnen", zegt hij, „en bovendien geeft zij les aan mijn kinderen." Capecchi is een grage, en bepaald onderhoudende prater. Hij doet uit spraken als: „De Italiaanse opera is destijds ontstaan als protest tegen de genie. En gene is genie, maar meest al ook omdat hij veel belangrijke men sen om zich heen heeft." RENATO CAPECCHI heeft zeven maanden gewerkt om, pak weg, twee a drieduizend werkjes door te snuffe len, waar hij nu zijn programma mee heeft samengesteld. „De liederen van Monteverdi en zijn tijdgenoten zijn niet precies muziek", zegt hij, „het is meer expressie. Het gaat om de bete kenis van ieder woord. Het gaat eer der om de „verklaring" van de woor den dan om het zingen." Hij geeft een voorbeeld van wat hij bedoelt en het blijkt dat hij ondanks alles prachtig zingt. „Ik heb een programma", zegt Capecchi, „met Italiaanse volksliede ren van de veertiende tot de twin tigste eeuw. Daar vind je alles in, tot en met Brahms toe." WAT VINDT HIJ van het Neder landse publiek? Dat blijkt zich gunstig te onderscheiden van bijvoorbeeld het Latijnse publiek. „Als je in de Scala in Milaan staat te zingen", zegt hij, „dan voel je dat ze zijn gekomen om te kritiseren en dat ze zelfs hopen dat je het verkeerd doet. Nogal onaangenaam. In Spanje verwachten ze altijd een show. Span jaarden gaan naar een concert als naai- een stierengevecht. Hier in Hol land komen ze omdat ze je nodig heb ben en vooral gewoon voor hun ple zier." Dat klinkt dus niet zo gek voor „ons". RENATO CAPECCHI vindt het prachtig dat het Holland Festival me de in het teken staat van de Monte- verdi-herdenking. Maar dat de betoon de belangstelling zal blijven gelooft hij niet. „Het volgend jaar zijn ze hem weer vergeten", zegt hij wat weemoedig. En neemt een slok van zijn sherry. rondo van een onuitblusbare levens lust is doortrokken. De grandioze weergave van het geniale dubbelcon cert vormde uiteraard het onbetwist bare hoogtepunt. Zij werd gedragen door de aanstekelijke spiritualiteit van de cellist, wiens spel letterlijk straal de van musiceervreugde. Tortelier had in Schneiderhan een ideale part ner en er ontspon zich aldus na zijn markante, overtuigende inzet een be zield en tot in de kleinste finesses per fect samenspel in opperste concentra tie, dat zijn schoonste momenten vond in de verheerlijkende expressi viteit, waartoe het andante stijgt. Het concert van Beethoven is als compositie lang niet zo volmaakt, leent zich daardoor ook minder tot zulk een inspiratie. Ook hierin kwa men Schneiderhan, Tortelier en Rich ter-Haaser nochtans tot een volstrekt eensgezind en homogeen samengaan. Het werd in uitstekende tempi en met een behaaglijke, zonnige musiceerlust gespeeld, vooral in het slotrondo, waarin voor de drie solo-instrumenten de meest dankbare taken zijn wegge legd. Ter opening had Richter-Haaser Mozasts Pianoconcert in d KV 466 ge speeld, licht en doorzichtig van klank maar met iets te weinig accent op de dramatiek, die in dit werk voortdu rend aanwezig is. Merkwaardig is dat de pianist daarentegen in zijn door enkele slordigheden ontsiefde cadensen een verbetenheid ten toon spreidde die niet in deze opvatting paste. Franz-Paul Decker en het orkest stonden deze avond dus voor een wei nig spectaculaire opgave. Grote be wondering kon men evenwel hebben voor de gave en klankschone begelei ding, in het bijzonder in het vaak symfonisch behandelde dubbelconcert waarin het orkestraal aandeel de so listische prestaties evenaarde. Naast de solisten werden dirigent en orkest dan ook terecht ovationeel door het publiek gehuldigd. C. v. R. DEN HAAG, 22 juni De 319 lo cale bibliotheken, hun 341 filialen, 24 bibliobussen en 698 jeugdafdelingen leenden in 1966 tezamen met de twin tig provinciale bibliotheekcentrales 34 miljoen boeken uit aan 920.000 le zers (van wie 43 pet jeugd). Dit betekent ten opzichte van 1965 een toeneming van 100.000 lezers en 3 miljoen uitleningen. Het boekbezit steeg met 800.000 banden tot 8V2 mil- miljoen banden (29 pet fictie, 43 pet non-fictie, 28 pet jeugdboeken). In het verslag staat voorts onder meer te lezen, dat er nog tweehon derd vacatures op een totaal van ruim 1300 plaatsen voor gediplomeerde bibliothecarissen bestaan. De meeste vacatures vindt men in Noord- en Zuid- Holland. ADVERTENTIE

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 5