ORIGINEEL EN RÖNTGENFOTO NAAST ELKAAR TEN TOON FESTIVALCONCERT GOUDA
Bachvereniging zingt
in oecumenische geest
MèêÈ
Belangrijke resultaten van röntgenonderzoek
Briljante promotie
theoloog Haarsma
Gasten op het feest
De
NOORDMANS' ECCLESIOLOGIE
De blokfluit
oude...
klare is
toeti maar
Je ware!
gekste opera
wereld
ter
Weer zomerspelen in Arnhem
neem n
AVRO's Televizier
of Jonge.
BOUGIES
Nijmeegse groentijd
wordt gewijzigd
de TIJD
if§«i
«li
SN -^V"' i>?' jé
f f
'-09T
„De strijkster" van Jacob Drick 1600), origineel en röntgenfoto. De details zijn op de foto zo goed te herkennen, dat het verschil
gering is.
Ser uit Utrecht.
Dr. F. HAARSMA
oecumenische promotie
"V
kleine glaasjes,
groot genoegen
thPrmaemstiC
Imp. N.V.Willem van Rijn Amsterdam (W) Postbus 8005
PAVEL ECKSTEIN
DE BLOKFLUIT en zijn muziek,
door Edgar Hunt, Uitg, Zomer en
Keuning, Wageningen.
Lange tijd heeft de piano wat irre-
®rent gesproken als „huis-en-tuin-in-
l^umemt" gegolden. Welk kind moest
atsoenshalve vroeger niet leren piano
spelen? Met de opkomst van mecha-
"1Sche muziekreproductie is dit in
strument snel gedevalueerd, hoewel
JPist de laatste twee, drie jaren een
sterke opleving te constateren valt.
Als overbrugging in de amateurs-mu-
Aekwereld heeft vooral de jeugd de
kaatste twee decennia een meer hand-
?®am substituut gevonden in de blok-
uuit. Het is voor ieders beurs bereik-
?aar> men kan het bij wijze van spre
ien in zijn zak steken en binnen een
??ar. tijd kan men er al een aardig
J^ysje op blazen! Men heeft uitgere
gend dat thans een half miljoen ama-
;eurs dit instrument als muzikale
spreekbuis hanteren. De grote op-
pomst ervan dateert uit de tijd dat
P®t Nazidom vóór de oorlog het als
Propagandamiddel benutte bij de pa
radepassen en marsoefeningen der
nitler-Jugend. De blokfluitfabrikanten
rezen toen als paddestoelen uit de
Srond. Maar men vergeet dat niet in
?et Duitse Rijk, maar in Engeland de
"erleving te zoeken is. Een simpel
voorval was de directe spoorslag tot
deze vernieuwing: toen n.l. op een
ovond van het jaar 1919 na een con-
cert van de familie Dolmetsch toen
feeds ijverige en kundige blokfluitspel-
o.eoefenaren zij op het Waterloo-Sta-
uon op de trein stonden te wachten,
Verloor vader Arnold Dolmetsch zijn
Kostelijk antiek instrument in het ge
drang. Omdat hij over betrouwbare
werktekeningen van dit instrument be
schikte nam hij spoedig daarna het
fesluit om zelf blokfluiten te gaan
o°uwen: met groot succes! Eerst la-
ter vond Dolmetsch zijn instrument bij
®en antiquair terug... Op Dolmetsch
Activiteit is in Engeland een machtige
Peweging ontstaan om het oude in
strument zijn oude glorie weer te ge-
Ven. Er werden hele festivals gehou
den; eigen tijdschriften opgericht; cur
sussen georganiseerd, etc. Eerst daar-
ra heeft men zich van dit instrument
o Duitsland meester gemaakt.
Deze en verdere historische en tech
nische bijzonderheden vindt men in het
1,1 onze taal omgezette boek van de En-
Seise blokfluitexpert, Edgar Hunt: DE
BLOKFLUIT EN ZIJN MUZIEK.
«Als geen ander is hij op de hoog
de van de zeventiende en achttiende
ceuwse bloeiperiode van dit instru
ment en literatuur. Van zijn kennis
via deze Nederlandse vertaling in gro-
kring te profiteren lijkt mij even
'.vanzelfsprekend'* als de blokfluit
2®lf", zegt onze grote fluitist Frans
Uiggen in zijn inleiding. Inderdaad
Kunnen onze amateur-blokfluitisten
PJer te rade gaan om door meerdere
Kennis van zaken hun liefde voor dit
nstrument meer te doen ontvlammen!
M. M.
- J#
leB^VERSUM, 23 juni AVRO's Te-
de r zal vanavond gewijd zijn aan
ly- ffchts-radicale stromingen in de
Min Uitse Bondsrepubliek. Johan van
via ea heeft dan onder meer inter-
ews in el. wilhelm Gutmann en Adolf
on Thadden, leiders van de NPD,
Otto Strasser, een van de medewer
kers van Hitler van het eerste uur
en mevrouw Grimm, dochter van de
overleden dr. Hans Grimm, wiens boek
«Volk ohne Raum" aan Hitiers „Mein
Kampf" voorafging.
UNIEKE „DOORLICHTING"
IN UTRECHTS MUSEUM
(Van onze correspondent)
UTRECHT, 23 juni In de loop van
1965 en 1966 zijn in het Centraal Muse
um praktisch alle schilderijen van de
15e eeuw tot ongeveer 1700 röntgenolo-
gisch onderzocht. Het was voor de
eerste maal dat een afgeronde muse
umcollectie in dit geval schilderijen
va.n de Utrechtse School op deze
wijze onder de loep werd genomen. De
resultaten en voor een deel nog voor
lopige conclusies, zowel op technolo
gisch als op kunsthistorisch gebied,
waren zo interessant dat daarover een
uitvoerige publikatie met afbeeldingen
is verschenen.
Het onderzoek werd verrichtMoor dr.
M. Meier-Siem, röntgenoloog en drs.
H. Stark, kunsthistoricus, beiden wo
nend in Hamburg. De medicus Meier-
Siem is zes jaar geleden begonnen
röntgenfoto's van schilderwerk te ma
ken, toen zijn vriend de heer Stark
met een doek kwam, dat aan Rem
brandt werd toegeschreven. Door de
opnamen te vergelijken met foto's van
andere Rembrandts, kwam duidelijk
aan het licht dat het onderhavige schil
derij slechts een kopie was. Sindsdien
heeft hij met toepassing van de rönt
genstralen talrijke stukken van Rem
brandt in verscheidene musea van
Europa onderzocht, alsmede de in de
pot gehouden schilderijen, die eertijds
voor diens oeuvre werden aangezien.
Bij het Utrechtse onderzoek is hij ge
assisteerd door dr. öfner, chef van de
röntgenafdeling van het St. Antonius-
sdekenhuis voor het ontwikkelen van de
röntgenopnamen, terwijl dr. Hoornstra
van het Dijkzigtziekenhuis te Rotter
dam hielp bij het maken van de foto's
van op koper geschilderde werken.
Daarvoor zijn elektronen-emissie-radio-
grafie-opnamen nodig, welke methode
van röntgenologisch onderzoek voor
schilderijen de eerste Europese toepas
sing vond in het Rotterdamse zieken
huis. Verder heeft het Rijksbureau voor
Kunsthistorische Documentatie mede
werking verleend.
Uit het onderzoek zijn belangrijke do-
ADVERTENTIE
(Van onze correspondent)
NIJMEGEN, 23 juni De Kerk
de leer over de Kerk staan in de
patste jaren zeker na het Tweede
Yiticaans Concilie weer in de vol-
aandacht van de theologen. De
yomeegse lector in de pastoraal-the-
°Bie, dr. F. Haarsma, heeft aan de
recente en belegen studies over
1onderwerp een geheel nieuw werk
gevoegdOnder de titel „Geest en
YQT Qlfl/ i .wi X r* /%Ti r%
s -. ju,,.,» pastoraal-oecumenische
Q^die over de ecclesiologie van dr.
t Noordmans", verdedigde hij gis-
j'en in de aula van de Nijmeegse
hipersiteit nog steeds katholiek,
ög s promotor prof. dr. E. Schille-
opmerkte zijn proefschrift.
deed hij ondanks de vele tegen-
^rPingen zo briljant dat de senaat
Pf, de universiteit hem graag het
v edikaat „cum laude" verleende
°?r dit opmerkelijke proefschrift.
oNbmerkelijk bij de promotie was het
Ha 1 en'sctl karakter. Naast kardi-
s a' Alfrink en mgr. J. Willebrands,
(j6 fetaris van het Secretariaat voor
va Eenheid der christenen, waren er
tw, de Hervormde Kerk prof. dr. H.
ttni h°f uit Leiden en prof. dr. A. van
Op t fejt dat een katholiek theoloog
W^en studie over het werk van een
gejApfmd collega promoveert, èn het
(-hiii erde auditorium, deden prof.
itg^ulebeeckx niet ten onrechte spre-
hnj ,over een academische intercom-
ü'We" Dr- Haarsma gaat in zijn bij
&Uhii erii Ambo N.V. te Utrecht ge-
helv ceerde studie in op de rol van de
lS5g,°rmde theoloog Noordmans (1871-
in het protestantse kerkelijke
«Vol
l9?ri van Nederland tussen de jaren
.,6? ®n 1950.
j«eo]'„jl°°rdmans behoorde tot de ethische
Sh(je°Sen die in de twintiger jaren sterk
«a.m. tnvloed kwamen van de Zwitser Kari
k' Wf- Toch heeft zijn theologie een zelf
vaS, Karakter behouden, vooral door de
i?et Gunning en diens denken.
xKhd die is blijven bestaan. Dr. Noord-
H een zeer belangrijke bijdrage
r'ÖspVi de theologische discussie in de
C? lfeLl?ren over de nieuwe kerkorde van
n'pibei-o nds Hervormde Kerk. In vele
J"hvüio Seschriften, brochures en artikelen,
„ih^d'ik bereikbaar, heeft hij zijn
arSrri.n ,over de Kerk neergelegd. Dr.
S® in A-Plaatst dr. Noordmans' ecclesiolo-
ji kader van zijn totale theologie.
t?6rt nil wt daarbij uitvoerig en analy-
n» fe Ahtvkeurtg diens ideeën over wegen,
Bw.f.rt'htuur van de kerk, over kerk-
s.h en liturgie. Deze ideeën blijken
c bf ssende kwaliteit te bezitten, niet
tptsie verband met de oecumenische dis-
tFKle' °°K met de structurele en nas-
'oii-, vermenwinir waarvoor de rooms-ka-
na het Tweede Vaticaan-
grondgedachte van dr.
Noordmans, de bescheidenheid van de kerk,
en haar gedreven worden door de geest,
zijn enerzijds een uitdaging aan alle Ker
ken, niet het minst aan de rooms-katholie-
ke; van de andere kant roepen zij kri
tische vragen op die niet verzwegen worden.
In een slotbeschouwing gaat promovendus
nader in op deze perspectieven en vragen.
Dr. Haarsma verloochent in zijn stel
lingen zijn Friese afkomst niet. De vijf
tiende luidt: Alle bepalingen van
het Tweede Vaticaanse Concilie, van
de post-conciliaire commissie voor de
liturgie en van het Nederlands Pasto
raal Concilie omtrent de volkstaal zijn
zonder meer van toepassing op het
Fries."
DrHaarsma werd 19 juli 1921 te Balk in
Friesland geboren. Na zijn priesteropleiding
aan het groot-seminarie te Drieberg stu
deerde hl] theologie aan de Nijmeegse uni
versiteit. In 1950 legde hij daar het docto-
raal examen af. Enkele jaren later be
gon hij regelmatig beschouwingen in De Tijd
te publiceren. Vooral tijdens het Tweede
Vaticaanse Concilie gaf hij regelmatig com-
mentaar op de ontwikkelingsgang van het
concilie. In 1964 werd hij benoemd tot ge-
woon lector in de fnculteit der Eodeeleerd-
heid van de katholieke universiteit voor het
ondemFijs in de pastoraal-theologie.
cumentaire. gegevens te voorschijn ge
komen over de schilder, de in zijn tijd
gebruikelijke werkwijzen en het mate
riaal. De verzamelde gegevens be
schouwt de directrice van het museum,
mej. dr. M. Elisabeth Houtzager nog
slechts als een basis voor verder on
derzoek, dat naar zij hoopt ook andere
musea ter hand zullen nemen. Er kun
nen dan nog meer en misschien juiste
re conclusies worden getrokken. Het
aanleggen van een röntgendocumenta-
tie zou even normaal moeten worden
als een gewone fotografische documen
tatie.
Van de ongeveer vierhonderd onder
zochte schilderijen zijn er vijfendertig
met de bijbehorende röntgenfoto's ten
toongesteld.
DE NEDERLANDSE BACHVERENI
GING had voor haar jaarlijks Festi
val-concert in de Sint Janskerk te
Gouda de pech, dat Johanna Martzy,
die de Tweede sonate voor viool-solo
van Bach had zullen spelen, wegens
ziekte verhinderd was. Zij had daar
tegenover het geluk dat Albert de
Klerk bereid was in haar plaats een
Orgelconcert van Handel te laten ho
ren.
Het programma was overigens voor
de Bachvereni
ging ongewoon.
Na Bachs Can
tate nr. 50, „Nun
ist das Heil und
die Kraft",
een enkel dub-
belkorig stuk
van zeer gro
te afmetingen,
dat naar veler
waarschijnlijk lij
kende mening slechts de torso van
een cantate is na Bach en Handel
dus begaf het koor zich buiten de re
gionen waar het zich zo bij uitstek ver
trouwd voelt, naar Messiaen, (de Trois
petites Liturgies de la Présence Divi
ne), om tenslotte zelfs bij Verdi's Te
Deum te belanden. Zover is de oecu
mene nu al gevorderd, dat in een pro
testantse kerk een Te Deum niet al-
holland festival
ADVERTENTIE
BOSCH
GERMANY
(Van onze correspondent)
ARNHEM, 23 juni De Toneel
groep Theater en het Gelders Orkest
hebben onder de titel „Zomerspelen"
weer een programma voor grote en
kleine vakantiegasten op touw gezet.
Het draait van 11 tot en met 27 augus
tus. Behalve de schouwburg en de
concertzaal worden daar ditmaal ook
het enkele maanden geleden geopen
de Cultureel Centrum De Korenbeurs
en het „Theatertje aan de Rijn" bij
betrokken.
In de Stadsschouwburg wordt een
taverne ingericht. De voorstellingen
en uitvoeringen kunnen evenals vorig
jaar „in short en shirt" worden bij
gewoond en tijdens het concert in Mu
sis Sacrum mag men vrijelijk in- en
uitlopen (met entreekaart natuurlijk).
Vati M tot en met 26 augustus
brengt Theater dagelijks in de Stads
schouwburg Goldoni's „De Herber
gierster" behalve op 14 en 16 augus
tus. Op die data worden respectieve
lijk Hamlet (Theater) en Bloomsday
(N.R'dams Toneel) gespeeld. Op
13, 20 en 27 augustus bespeelt Theater
het toneelzaaltje „Aan de Rijn" met
„Dutchman". Op 25 en 26 augustus
geeft het Gelders Orkest in Musis
Sacrum tegen zeer laag tarief luchti
ge promenadeconcerten onder leiding
van Gijsbert Nieuwland en met solis
tische medewerking van Aukje Karse-
meyer en Bert van 't Hoff.
In De Korenbeurs speelt van 11 tot
26 augustus het Marionettentheater
Henk Walter voor de kinderen „Alice
in Wonderland". In De Korenbeurs in
dezelfde periode: Café Chantant door
leden van Theater.
DR. PAVEL ECKSTEIN begeleidt
het Nationaal Theater uit Praag, dat
op het Holland Festival „Het sluwe
vosje" van Janacek opvoert. Als
wat? Als musicoloog zou men kunnen
zeggen. Maar in ieder geval niet in
zijn kwaliteit van voorzitter van de
Tsechische vereniging van componiS'
ten. Dat heeft er niets mee te ma
ken. Zeg maar: „Het Nationaal Thea
ter" is zijn hobby.
„Toen wij uit Praag vertrokken voor
een reis naar de Wiener Fesswochen en
naar het Holland Festival," zegt de
heer Eckstein, „waren wij wel een
beetje benauwd. Maar met „Het sluwe
vosje" hebben wij in het Theater an
der Wien een enorm succes gehad.
Een succes zelfs, zoals ik het nog
nooit heb meegemaakt."
Toch heeft Pavel Eckstein van Ne
derland ook heel hoge verwachtingen.
„Wij zijn hier niet op onbekend ter
rein", zegt hij. „Ik heb zelfs het idee
dat de muziek van Janacek hier een be
tere voedingsbodem zal vinden dan in
Wenen".
Hij heeft kennelijk een diepe ver
ering voor de meester. Hij zegt: „Ik
heb in Wenen „Wozzeck" gezien. En
nu niets van „Wozzeck". Het is een
van de grootste muziek-dramatische
werken van deze eeuw. Maar „Het
sluwe vosje" is dat naar mijn mening
ook."
HET NATIONALE THEATER is hier
meer geweest. Sterker. De samenwer
king tussen het Nationale Theater en
het Holland Festival dateert al van
lang geleden. Het kwam hier al met
kleine groepen. Dit jaar was de opzet
dat het helemaal, met orkest, koor en
solisten, zou optreden. „Maar", zo zegt
Pavel Eckstein, „niet de kunst re
geert, maar de economen en de boek
houders doen dat". Zodat „Het sluwe
vosje" in Tsjeschisch-Nederlandse co-
produktie gaat. Het residentie-orkest
en het Scapino-ballet van Nederland
se zijde.
Eckstein heeft het op een perscon
ferentie in Wenen persoonlijk en zeker
niet officieel ook al gezegd: „Het Na
tionaal Theater uit Praag is de gekste
om? Wij spelen in drie theaters. In
ons eigen gebouw aan de Moldau, in
het Tyl-theater, dat sinds 1783 voor
Mozart is gereserveerd, en in het vroe
gere Neues Deutsche Theater, waar
destijds hoofdzakelijk Duitstalige jo
den in optraden, wat sinds de Tweede
Wereldoorlog helaas niet meer kan
en dat inmiddels dan ook tot „Sme-
tana-theater" is omgedoopt. Wij heb
ben twee orkesten en twee koren, die
elk voor zich zelfstandig optreden en
zelfs vijandig tegenover eikaar staan.**
Een heel gedoe. Treedt u ook in de
provincie op? Neen, daar hebben wij
nog twaalf opera's". In Praag zijn
trouwens drie symfonie-orkesten: het
Tsjechisch Filharmonisch, het Praags
Symfonie-orkest en het Radio Symfo
nie-orkest.
Heeft men dan niet te klagen over
gebrek aan publiek? „Neen, daarover
hebben wij over het algemeen geen
zorgen. De zorgen zijn voor het publiek
zelf: hoe komt je aan kaarten".
DE GEKTE OPERA van de wereld.
Nog een argument: „Wij zingen alles
in het Tsjechisch. Zelfs „Wozzeck".
Wij hebben dus ook geen gastrollen.
Wij zijn een ensembletheater. Wij
hebben nooit met problemen rond
komende, maar altijd met die van
gaande sterren te maken.
Het Nationaal Theater geeft per
maand zestig voorstellingen: 50 ope
ra's en 10 balletuitvoeringen. Voor 50
procent Tsjechische werken. Wordt
er dan zo druk gecomponeerd in Tsje-
choslowakije? Inderdaad. Wij hebben
altijd te veel nieuwe opera's. Zij zijn
niet altijd goed, maar dat mag ik als
voorzitter van de vereniging van Tsje
chische componisten eigenlijk niet zeg
gen. Ze worden dan ook niet allemaal
opgevoerd."
Het Smetana-theater zal binnenkort
voor enige seizoenen worden gesloten
omdat Praag bezig is een onder
grondse, die onder het gebouw moet,
te bouwen. Maar het blijft natuurlijk
bestaan. Van de gelegenheid maakt
men gebruik om het, met behoud van
het historisch interieur, te verbouwen.
„Dat is waar pok", zegt dr. Pavel
Eckstein. „Wij hebben in Praag een
Smetana-zaal, een Janacek-zaal en
een Dvorak-zaal. Bovendien nog twee
gebouwen voor het opvoeren van ope
rettes."*
leen van Romaanse maar bovendien
nog van typisch theatrale geest wordt
uitgevoerd.
Het kan dus niemand bevreemden
dat het koor van de Bach-vereniging
en zijn dirigent Charles de Wolff zich
daarmee niet bijzonder vertrouwd
voelden. Zij hebben de noten gezon
gen, maar zij hebben niet Verdi's dy
namische voorschriften verstaan als
aanwijzingen tot de geweldige extati
sche dynamiek tussen uitersten, waar
in dit stuk moet klinken, noch hebben
zij zijn vervoerend melos doen zin
gen. Aan ieders vermogen zijn grenzen.
Men stelt zich ook niet voor, dat Giu-
lini, die een aantal jaren geleden in
het Holland-Festival de uitvoering van
zijn leven van dit Te Deum gegeven
heeft, een bijzonder gelukkige beurt
zou maken als hij zich aan de Hohe
Messe waagde.
Wat Messiaen betreft, Charles de
Wolff heeft zich in het tuig voor hem
gelegd, hetgeen erop wijst dat hij zich
zeer in zijn kunst heeft ingeleefd.
Naar mijn gevoel was de uitvoering
van de Trois petites Liturgies verreweg
het beste deel van de avond, vooral
terzake van het vrouwenkoor, dat de
ze moeilijke partijen met opmerkelijke
vastheid en concentratie gezongen
heeft. Zelfs het Omroeporkest, dat
overigens maar slap en soms verre
van zuiver speelde, leefde er enigs
zins bij op.
Het is uiteraard ieders persoonlijke
zaak of hij Messiaens op muziek ge
zette mystiek al dan niet waardeert.
Zakelijk valt erbij op te merken, dat
het stuk voor zijn gemiddelde betrek
kelijk helder is, maar toch niet zo hel
der of het past een menigte effecten
toe, die weinig samenhang vertonen en
variëren van. een soort spreekkoor tot
ostinaat terugkerende melodie van on
behoorlijk banaal karakter. Alsof dit
nog niet vervelend genoeg is, laat de
componist haar in het oor kerven door
de jankende Or.des Martenot, welker
misbaar op zulke momenten de koor-
stemmen wegdrukt. Er zijn ogenblik
ken, waarin Messiaen door een sterke
geest lijkt bezield, bijvodrbeeld als hij
een uitermate gediviseerde instrumen
tale stembehandelir.g toepast, doorwer-
kingspassages die knap genoeg zijn
om het oor te boeien, maar als hij
tot zijn lyrische conclusies komt wordt
hij gemeenlijk opzichtig pompeus.
De uitvoering dwong meer respect
af dan de tamme vertolking van Bachs
Cantate, maar er werden misschien
ook wel fysiologische grenzen aan ge
steld door de akoestiek van het kerk
gebouw. Bij zulk een lange galmtijd
hoort men van een ingewikkelde dub-
belkorige structuur ongeveer niets
meer dan de bovenstem. De rest wordt
dan vaag geraas. Men kan dit ge
ring tellen, als men zich ais norm
stelt de sfeer van Bach in de kerk,
maar degenen die Bachs muziek als
toetssteen nemen moeten zich beken
nen, dat zij die niet gehoord hebben,
ben.
LEO HANEKROOT
(Van onze correspondenten)
NIJMEGEN, 23 juni Nadat vele
studentenverenigingen in den lande
hun groentijden al hebben aangepast,
zal nu ook de oudste Nijmeegse studen
tenvereniging, de SSN Roland dit jaar
een gewijzigde aanpak van de groen
tijd doorvoeren. Programma-onderde
len waaraan zeker lichamelijk risico
was verbonden worden geschrapt. Ster
ke nadruk komt te liggen op zelfwerk
zaamheid der groenen en, naast infor
matie over de SSN Roland zelf, op
een confrontatie met binnen- en buiten
universitaire problematiek.
Zaterdag, 24 juni:
AMSTERDAM
Stadsschouwburg, 8.15 uur: Lulu,
Nederlandse Operastichting.
Concertgebouw, 8.15 uur: New
York Brass Quintet.
Carré, 8.15 uur: Orfeo, Nederlandse
Operastichting en Nationaal Bal
let.
SCHEVENINGEN
Circustheater, 8.15 uur: Nederlands
Dans Theater.
ROTTERDAM
Piccolotheater, 8.15 uur: Akropolis,
Pools Laboratorium.
De Doelen, 8.15 uur: Romeo en
Julia, van Béjart, Ballet du XX-
ième siècle.
Schouwburg, 8.15 uur: Het sluwe
vosje, Nationale Opera Praag.
UTRECHT
Stadsschouwburg, 8.15 uur: The
emperor Jones, Haizlip-Stoiber
Company.
DELFT
Oude Kerk, 8.15 uur: Nederlands
Kamerkoor en Kamerorkest o.l.v.
Felix de Nobel.
GOUDA
St. Janskerk, 11 en 2 uur: Goudse
glazendag.
GRONINGEN
Stadsschouwburg, 8 uur: Thyestes,
Toneel Vandaag.
ADVERTENTIE