JANACEKS SLUWE VOSJE Een heugelijke les in muziektheater r Jean Fournet dirigeert Indrukwekkende opvoering van Romeo en Julia een maatschappelijk werkster DELA ADMINISTRATIE medewerkster vrouwenprogramma's ADJUNCT-DIRECTEUR STENO-TYPISTE (Ned.) HOOFD UNICENA N.V. INTELLIGENT BELASTINGCONSULENT DE KATHOLIEKE RADIO OMROEP EEN DIREKTEUR - OPBOUWWERKER TOTAAL THEATER VAN MAURICE BEJART Miljoen voor Bruiloftsfeest van Botticelli Arthur Rimbaud FESTIVAL-AGENDA Utrechts proefschrift WETENSCHAPPELIJK MEDEWERKER (V1Ó05) TECHNISCH AMBTENAAR (V1606) I uu ZAl tRDAG 24 JUNI 1967 Varia Fh.ilosoph.ica Actualiteit ROTONDE Robert Scottstraat 7 INTERKERKELIJK TREFCENTRUM VOOR AMSTERDAM HET MEDISCH OPVOEDKUNDIG BUREAU TE HELMOND N.V. SCHOKINDUSTRIE ZWIJNDRECHT KOÖPERATIEVE VERENIGING VOOR HET VERZEKEREN EN VERZORGEN VAN BEGRAFENISSEN EN KREMATIES U.A. TECHNISCHE HOGESCHOOL EINDHOVEN lib HILVERSUM heeft bij de Radiodienst een vakature voor de functie van De taak omvat: samenstelling, produktie, regie en presentatie van radio programma's voor de vrouw. Vereist worden- een algemene ontwikkeling op tenminste middelbaar schoolniveau, brede kennis omtrent de talrijke facetten van de we reld van de vrouw, enige journalistieke scho ling en ervaring, vlotte spreekvaardigheid en goede microfoonstem, leeftijd minimum 26 jaar, godsdienst R K. Geboden wordt een goede salariëring vol gens omroepnormen en uitstekende sociale voorzieningen. Schriftelijke sollicitaties onder vermelding van PZ 67/8 kun nen worden gericht jan Hoofd Personeelsdienst K.R.O., Emmastraat 52, Hilversum. Voor het REGIONAAL JEUGDCENTRUM NOORDELIJK LIMBURG werkzaam op het gebied van de jeugd-service voor de volgende gemeenten: Mook, Ottersum, Gennep, Bergen, Arcen en Velden, Wanssum, Meerlo, Broekhuizen, Grub- benvorst, Venray, Horst en Sevenum wordt gevraagd: Opleiding: academisch niveau of sociale aca demie. Ervaring in de samenlevingsopbouw strekt tot aanbeveling. Leeftijd: minimaal 25 jaar. Toelichtende beschrijving van de funktie en de rechtspositie kunnen binnen 14 dagen worden aangevraagd bij: Opbouwcentrum Noordelijk Limburg, Kasteel Well, Well (L holland festival HET IS NIET VOOR DE EERSTE KEER, dat de Nationale Opera uit Praag ons in Nederland komt voor houden wat muziektheater is; de les was ook gisteravond in het Circus theater te Scheveningen, waar de se rie voorstellingen begon, weer heu gelijk. Janacek's „Het sluwe vosje" was het onderwerp, een lyrisch thea tergedicht, niets meer en bovenal geen drama van zwaarte en diepzin nigheid, die door het symfonische in tellect in onze contreien als norm aan de opera gesteld worden, wil zij een kans maken serieus te worden opgevat. Slechts een echt theatervolk kan zo weinig aanleiding, als waarmee Jana- cek zich tevreden stelde, tot zoveel resultaat opvoeren. Een uit losse ver spreide motief jes samenge flanst stuk wordt bij Jana- cek door de macht van zijn poëtische en eigenzinnige muziek een kijkspel van dieren en men sen, gesitueerd in het woud. Een zang op het leven, ietwat elementair, ietwat kinderlijk in zijn grondslag zo men wil, maar toch vervuld van menselijke wijsheid. Een uit de muziek groeiend kijkspel, wat de eerste legitieme taak van het thea ter is lang voor het begint te graven in diepte, te leren in breedte en te fi losoferen in hoogte. De ondergrond en de zinvolle verbindingen worden gele verd door de muziek, die in haar soms ruige, soms volksliedachtige toon aan knoopt bij de argeloosheid van de sce nische voorstelling, om dan bij vlagen perspectieven te openen op werelden van gevoelsleven, van echt menselijk bestaan. Als zulk 'een theatergedicht moet „Het sluwe vosje" gespeeld worden, vrij van zwaarte en moeizaam na bootsende materiële inspanningen, reël en tegelijk verontstoffelijkt, in ieder detail van decor, costuum, zang en beweging het teken vindend voor de irreële, schijnbaar efemere gebeurte nissen waar het hier om gaat, zodat de verbeeldingskracht van de toeschou wers in werking gezet wordt. Zo speelt de Nationale Opera van Praag het stuk ook. De bladeren en bloemmotieven van Vladimir Nyvlts decor zijn genoeg om het bos aan te duiden, waarin de insekten en de vier voetige dieren rond dansen. Er moet veel gedanst en nog meer gemimeerd worden in dit stuk waarin hele scènes ook werkelijk geen andere functie heb ben dan aan de verrukkingen, waarin de muziek zich stort, plastisch in de ruimte reliëf te verlenen. En voor de hoofdrollen, het vossenpaar Helena Tattermuschova en Eva Zikmundova), gaan mime en dans gepaard aan zang; ze zijn twee benijdenswaardig sterke theaterpersoonlijkheden, evenzeer plas tisch als zangkunstig omwikkeld ëri on gelooflijk gracieus. Maar iedereen be schikt naar de eisen van zijn partij over deze kwaliteiten. Ook in de reële mensenrollen, zoals die van de houtves ter door Jindrich Jindrêk, waarin met een minimum aan beweging een maxi mum aan markante uitdrukking wordt bereikt. De regisseur, Ladislav Stros, laat al die figuren en personages losjes door HUMANISME is een dubbelzinnig woord. Er is een christelijk humanis me, maar er ik ook een humanisme, dat een niet-godsdienstig mensbeeld voorstaat, zoals in ons land het Huma nistisch Verbond doet. Dr. A. L. Con- standse, de bekende schrijver over de politieke ontwikkeling van de wereld, heeft een Geschiedenis van het Hu manisme in Nederland geschreven, waarin het woord humanisme in zijn niet-godsdienstige betekenis wordt ge nomen. Het is een zeer leesbaar boek geworden, waarin de eigen niet-gods dienstige overtuiging van de schrijver naar voren komt. Het is zeer instruc tief voor wie iets van de geest (en prestaties!) van dit niet-godsdienstig humanisme wil leren kennen. Een christelijk humanist zal echter tegen vele maar lang niet alle zaken anders aankijken. Het boek is verdeeld in vier hoofd stukken: Middeleeuwen, Republiek, Negentiende eeuw, Twintigste eeuw. Uiteraard ontkomt het niet aan de pro bleemstelling, in hoeverre er ook een christelijk humanisme kan zijn. De ge schiedenis laat namelijk juist zien, dat het niet-godsdienstig humanisme zich eerst geleidelijk uit het christelijk hu manisme heeft ontwikkeld. Dat is na tuurlijk vooral duidelijk in het eerste hoofdstuk: Geert Grote en Erasmus, dat in dit boek de middeleeuwen behandelt, worden tot de humanis ten gerekend, ofschoon de schrij ver hun christelijke inspiratie er kent. Hoezeer Constandse de zaken soms anders ziet dan wij, blijkt bv. uit een uitlating over Thomas More: „hij is een trouw katholiek (meer trouw dan gelovig) en bestrijdt de ket terij van Luther". Soms vinden wij on nauwkeurigheden. Op blz. 13 worden aan Geert Grote twee werken van Ruusbroec toegeschreven, ofschoon op blz. 15 blijkt, dat de schrijver beter weet. Op blz. 14 laat de schrijver Paus Johannes XII Eckehart veroordelen, i.p.v. Paus Johannes XXII. Theologi sche omschrijvingen zijn zeer be grijpelijk niet altijd even gelukkig uitgevallen, zoals „de leer der trans substantiatie, die handhaafde dat bij het avondmaal brood en wijn letter lijk in het menselijke lichaam zouden overgaan tot vlees en bloed van Christus". Het tweede en derde hoofdstuk zijn het best geslaagd. De schrijver be handelt hier een materie, waarmee hij zeer vertrouwd is, zoals Spinoza, van Vloten, Multatuli, Busken Huet, Al- lard Pierson en Domela Nieuwenhuis. Het belangrijke hoofdstuk over onze eigen eeuw is minder geslaagd. Het best zijn de paragrafen, die recht streeks het niet-godsdienstig humanis me behandelen: atheïstisch socialis me, de vrijdenkersbeweging, het Hu manistisch Verbond. Minder geslaagd zijn de paragrafen over interne ont wikkelingen binnen het Christendom: de ontmythologisering, „God is dood". De schrijver geeft zich alle moeite deze ontwikkelingen objec tief te schetsen, maar er komt niet tilt de verf, waar om christenen zich met ont mythologisering bezighouden. m pr. A. L. Constandse. Geschiedenis van het Humanisme in Nederland, Kruse- man, Den Haag 18». 190 bla. elkaar bewegen en krijgt zonder merk bare inspanning de scène vol met on gedwongen leven. Men verbaast zich telkens hoe precies alles onderling af gesteld is in relatieve zwaarte en licht heid, in verhoudingen ook van tijds duur, en hoe dat nauwkeurig is toege- steld op Janaceks partituur, waarin al die werkingen van het kijkspel in con ceptie voorzien blijken te zijn. Het is een waarlijk prachtige voor stelling, die niet epateert door veelheid van ingewikkelde technische middelen, maar treft door een naar het primitie ve neigende eenvoud, die de elemen taire toon en de ietwat ongeschaafde klank van Janaceks muziek in de kern treft. De voorstelling zou ongetwijfeld gaver en daardoor immateriëler ge weest zijn, had men er een dozijn eigen dansers voor mogen meebrengen in stede van zich te moeten behelpen met leden van Scapino. Of nog mooier: het eigen orkest in plaats van het Residen tieorkest, dat onder dc voortreffelijke Bohumil Gregor zich uitstekend van zijn taak kweet, maar nochtans bij tijd en wijle liet horen dat het slechts met moeite de ongewone neteligheden van Janacek onder de knie hield. Maar ook zo is het een feestelijke opvoering, die iedereen gevoelig maakt voor de be minnelijkheid van dit werk. LEO HANEKROOT Zondag, 25 juni AMSTERDAM Stadsschouwburg, 8.15 uur: Neder lands Dans Theater. Carré, 8.15 uur: Orfeo, Nederland se Operastichting en Nationaal Ballet. Engelse Kerk, 8.30 uur: Collegium Musicum Amstelodamense o.l.v. Toon Vranken. DEN HAAG Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Ubi roi, Marionettentheater. SCHEVENINGEN Kurzaal, 11.30 uur: New York Brass Quintet. ROTTERDAM De Doelen, 8.15 uur: Romeo en Julia van Béjart, Ballet du XX- ième siècle. Maandag, 26 juni: AMSTERDAM Stadsschouwburg, 8.15 uur: Ubi roi, Marionettentheater. Concertgebouworkest, 8.15 uur: Radio Kamerorkest, radiokoor NRU, o.l.v. Francis Travis. DEN HAAG Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Alvin Ailey Dance Theatre. SCHEVENINGEN Circustheater, 8.15 uur: Interna tionaal Koorfestival. holland festival EEN UITVOERING van Ravels ,,1'En- fant et les Sorti leges", mag een zeldzame gebeur tenis genoemd worden en een buitenkans voor de liefhebbers. Nog minder komt het voor dat de tekst van Colette daarbij wordt ver strekt. Dit was ook gisteravond in het Concertgebouw te Amsterdam niet het geval. Het voor stellingsvermogen van de luisteraar, die slechts een orkest en solisten te zien krijgt, wordt dan ook op een zware proef gesteld. De wonderbaarlijk dooreengevloch ten fantasmagorieën moeten gestalte krijgen door dictie, klank en ritme. Slechts voorzichtigheid en koel beleid van de dirigent kunnen het vreemde verhaal bij elkaar houden. Een enkel verkeerd of te zwaar accent trekt het ge heel dadelijk uit zijn verband. Jean Fournet bezit die koelheid, gemengd met een passie voor transparante klank. Hij had daarvoor sterke medewer kers. De coloratuursopraan Eliane Man chet zong haar nachtegaalpartij met overrompelende snelheid en zuiverheid. De prachtige bariton van Bernard Kruijsen ga. een diepe achtergrond. De tenor Michel Sénéchal had indringende theaterallure. De jongen werd boeiend vertolkt dooi Elisabeth Lugt; Cora Canne-Meijer zong haar kleine rollen niet rake en intelligente voordracht. De koorleden Gepka Schmidt en Heléne Lasschuit onderscheidden zich door haar fijnzinnige solopartijen. Het Klein Omroepkoor, het jongenskoor van Sint Willibrordus en het Radio Philharmo- nisch Orkest completeerden dit alles met briljante virtuositeit. De transparante nauwkeurigheid die Fournet altijd nastreeft, voerde echter de muziek van Debussy, waar de avond mee begon, tot een anti-climax. De eerste nocturne, „Nuages", is meer dan een althobo-solo die alles domineert. Ook de schitterende prestatie van het vrouwenkoor in „Sirènes" bracht wei nig sfeer. Debussy heeft, of men het wil of niet, klankschilderingen geschapen die impressionistisch behandeld willen worden. Zelfs de „Iberia"-suite kan, wanneer zij zo genadeloos onder het ont leedmes wordt gelegd, bloedeloos wor den. Zonder de picturale achtergrond worden de vele maatwisselingen wat on samenhangend. Men kreeg respect voor de prestatie maar werd niet bij de zaak betrokken. v. E. holland festival MINUTENLANG heeft een enthou siast publiek gisteravond solisten en corps van het Ballet van de XXe eeuw toegejuicht na de eerste Nederlandse vertoning van Maurice Béjarts dans drama: Romeo en Julia op muziek van Hector Berlioz' gelijknamige „drama tische symphonie"Uit alle delen van het land was men daartoe naar de Doelen in Rotterdam gekomen om eindelijk dan ook nu in ons land, in het kader van het Holland Festival, dit roekeloze, onstuimige totale spektakel mee te beleven. Men had voor het bezoek van dit befaamde ballet de Doe lenzaal enigs zins veranderd door er een soort „théatre en rond" van te maken door middel van een grote ronde dansvloer, van geometrische lijnen voorzien, die ver in de zaal uitliep. Bé jarts creatie eist een dergelijke voor ziening, want ofschoon 1 'izelf het geen spektakel noemt en zijn „Romeo en Julia" wenst te zien als een ballet, moet toch geconstateerd worden dat zijn werk verder reikt dan ballet in de strikte zin van het woord. Het is thea ter in de beste en de breedste beteke nis die men eraan kan geven. Men is geneigd van vindingrijkheid te spreken bij het ondergaan van dit oeuvre. Maar dat is te zwak uitgedrukt. Het schouwspel dat men te zien krijgt is ontstaan uit één grote conceptie, waarin muziek, geluid, stem, spekta kel, dans en mime verenigd zijn en als één verbeelding op de toeschouwer af komen. Men moet daarbij geen puris tische danserij verwachten, geen figu- rentrekkerij op de vloer, met een sec pasje zus en een gestileerd pasje zo. Men krijgt wél theater te ondergaan en dat is kennelijk ook Béjarts bedoeling, theater vanuit de daps ontstaan, zo im ponerend en sterk, dat men zich plot- sling geconfronteerd ziet met de reali sering van wat de laatste jaren steeds maar werd beredeneerd en in enkele gevallen aarzelend geprobeerd. Zo zal ongetwijfeld het theater worden in de toekomst. Het kan bij Béjart, die er overigens geen geheim van maakt te wensen zoveel mogelijk mensen ermee te laten kennis maken. Het is alleen aan de groten gegeven dan geen con cessies te doen maar te overtuigen lou ter en alleen door middel van het werk zelf. Wie de muziek van Berlioz' „Romeo et Juliette" beluistert met het daaruit ontstane ballet van Béjart vlak voor de neus behoeft geen groot kenner van de muziek te zijn om de verbluffende re latie te ontdekken tussen beider pogin gen drama te maken. De grote scènes die Berlioz heeft aangehouden, werden door Béjart letterlijk „op de voet" ge volgd. De muzikale kwaliteiten en de sterk ritmische inslag van de negen tiende eeuwse meester hebberi bevruch tend gewerkt op de choreografie van een eigentijds kunstenaar. Het kon ge woon niet dat een man als Béjart zich zou verliezen in anecdote of in details. Berlioz, om het nu maar eens gek te zeggen, zou het niet verdragen hebben. Beide kunstenaars hebben elkaar ge vonden op het punt waar dit drama van de onvervulbare liefde door zijn in nerlijke kracht het tijdsbegrip opheft. „Romeo en Julia" van het Ballet van de XXe eeuw is een dansdrama waar- in liefde en haat elkaar achtervolgen als in een labyrint. Reeds ingedamd in de muziek van Berlioz volgt Béjart het drama. De wijze waarop is onnavolg baar groots. Béjart heeft ook in dit ballet de ac tualiteit van liefde en haat niet onge moeid gelaten. De jongens en meisjes van de twee elkaar bevechtende groe pen, de Veronese edellieden van Sha kespeare, zijn hier een beetje nozem achtig, de aanzet tot het eigenlijke spel komt tot stand via een repetitie op de kale scène, waarbij een ruzie losbreekt. De balletmeester geeft dan het thema aan: liefde en haat; Romeo en Julia. De manier waarop het spel vervloeit naar het wezenlijke, naar de werkelijk heid der vormen en bewegigen, is schit terend. Geen esthetiek maar dansen in een roekeloze enscenering. Je komt niet uitgekeken op de spiegelbeelden die ontstaan, op de vorm gekregen ge dachten en gevoelens, op het feest ook bij de Capulets tot en met de stille ver voering van de grote liefdesscène. Deze stijgt uit boven de golvende bewe ging van de twee groepen, die elkaar bevechten. De eipiloog of finale krijgt een pathe tiek mee, die inzichtelijk wel past bij het gehele thema, liefde-haat, maar die toch een wat gewilde indruk maakt. Kanonnen barsten los, granaten huilen en kogels fluiten door het slotkoor heen terwijl het corps, teruggekeerd uit het verhaal van Romeo en Julia naar het brute thema: „liefde ja, oorlog nee!" en na de aanvankelijke dreiging van de dood, de eeuwige liefde bedrijft. Namen noemen is egn hachelijke zaak bij Béjart omdat morgenavond en zondagavond, opnieuw in de Doelen, andere solisten die hoofdrollen zullen vertolken. Zonder twijfel zal dit dans drama dan opnieuw prachtig totaal theater opleveren. FRANS DUISTER (Van onze correspondent) LONDEN, 24 juni In de grote zaal van Christie is gisteren onder veel belangstelling „Het Bruilofts feest" van de Italiaanse meester San- dro Botticelli geveild. „Antiquitas" uit Parijs en Genève telde er f 1.050.000 voor neer. „Het Bruiloftsfeest" maak te deel uit van een serie van vier schilderstukken, die Botticelli destijds vervaardigde voor de familie Pucci in Florence. Drie van deze stukken han gen thans in het Prado Museum van Madrid. Bij de veiling was de heer Emilio Pucci. tel^. van de familie, aanwezig. Hij vertelde dat enkele van de borden op de lange bruiloftstafels, die Botticelli schilderde, nog altijd tot het familiebezit behoren. Voor ruim een half miljoen gulden werd de heer L. Koetser de nieuwe eigenaar van het portret van Haar lems burgemeester Pi eter Olycan, vervaardigd door Frans Hals. UTRECHT, 24 juni De heer J- J. M. Plessen is vrijdagmiddag ge promoveerd tot doctor in de letteren op een proefschrift over Arthur Rim baud Promenade et poésie, l'expe- rience de la marche et du mouve ment dans l'oeuvre de Rimbaud" De dichter Arthur Rimbaud (1854- 1891), die reeds op twintigjarige leef tijd de poezie vaarwel zei en na veel omzwervingen zich als handelaar in Afrika vestigde, heeft een zeer grote invloed gehad op de moderne - niet alleen Franse dichtkunst, waarvan ook de zeer uitgebreide Rimbaud-lite- ratuur getuigt. In dit proefschrift wordt in de lijn van de „nouvelle critique", Rimbaud's dichterlijke verbeelding zoals deze in zijn werk tot uiting komt, beschre ven en geanalyseerd. Het thema van het wandelen is hierbij centraal ge steld. Het proefschrift is voor een groot deel geïnspireerd op het werk van Gaston Bachelard over de dichterlijke verbeelding, terwijl bovendien Gilbert Durand's studie over de antropologi sche strukturen van de verbeeldings wereld goede diensten heeft bewezen. Ook worden bepaalde fenomenologi sche beschrijvingen van Satre, Bins- wanger e.a. als uitgangspunt geno men. Daarnaast is echter getracht de struktuur van het gedicht als zodanig niet te verwaarlozen. Promotor was prof. dr. B. A. Bray, gewoon hoogleraar in de Franse let terkunde na de middeleeuwen. In 1940 begon de heer Plessen met de studie in de Franse taal- en let terkunde aan de universiteit in Nijme gen. Hij was in 1942 genoodzaakt on der te duiken en hervatte na de oor log zijn studie aan de universiteit van Amsterdam. Na zijn doctoraal examen studeerde hij in Parijs, doceerde aan de universiteit in Straatsburg en is sedert 1960 verbonden aan het insti tuut voor Franse taal- en letterkunde var de rijksuniversiteit in Utrecht, eerst als wetenschappelijk hoofdamb tenaar, thans als wetenschappelijk hoofdmedewerker. Hij is tevens do cent Frans M.O.-b aan de centrale op leidingscursussen voor middelbare ak ten in Utrecht De titel van zijn boek is:Promenade et poésie, l'experience de la marche et du mouvement dans l'oeuvre de Rim baud. NIEUWE PRISMA-DETECTIVES PD 99 De groene dood Edgar Wallace 1,90 PD 100 Nieuwe avonturen van E.CL Ellery Queen 1,90 PD 101 Liefde met voor bedachten rade Josephine Tey 1,90 PD 102 Misdaad aan de bittertafel Baroness Orczy 1,90 Verkrijgbaar in de boekhandel vraagt voor spoedige indiensttreding (liefst september of oktober 1967) een Zijn taak zal bestaan uit vormingswerk in het kader van Rotonde en, als neventaak, coördina tie en nieuwe opzet van het jongerenwerk in Amsterdam-W est. Vereisten: Leeftijd 25-35 jaar. Ervaring in organisatorisch werk, enig inzicht in financieel- en sub sidiebeleid. Opleiding: Sociale academie, liefst met aantekening opbouwwerk (of gelijkgestelde opleiding) óf universitaire opleiding (socio logie). Salaris: Na overleg en in overeen stemming met opleiding, er varing en capaciteiten. Nadere informatie wordt u op aanvraag toege zonden. vraagt met diploma Sociale Academie. Naast een grote zelfstandigheid biedt deze functie tevens gelegenheid tot het samen werken in teamverband met psychiater, kin derarts en psycholoog. Zij die beschikken over een eigen auto krijgen de kosten die zij voor het werk moeten maken, vergoed tegen de geldende rijksregeling. Sollicitaties te richten aan het Bestuur, Smalle Haven 4, Helmond. Voor het verzorgen van de correspon dentie voor de Directie en de afdeling Verkoop zoeken wij een Enige ervaring Is wel gewenst. Schriftelijke sollicitaties onder vermelding van ge noten onderwija te richten aan Postbus 26 te Zwijn- drecht. vraagt in verband met de interne promotie van de huidige functionaris een Deze staffunctionaris zal worden belast met de leiding en koördinatie van de administratieve afdelingen, w.o. Boekhouding, Ledenadministratie en Computer-afdeling. Vereisten: Leeftijd 35-45 jaar Middelbare schoolopleiding In het bezit van het diploma S.P.D. (I en II) Ruime ervaring in een leidinggevende administratieve funktie Kennis van en ervaring met mechaniserings/ automatiseringsvraagstukken. Sollicitaties: Brieven met opgave van opleiding, ervaring en reden van sollicitatie te richten aan de Algemeen Direkteur van DELA, Postbus 522, Eindhoven. In de linkerbovenhoek van de enveloppe s.v.p. vermelden: H.A. De sollicitaties zullen strikt vertrouwelijk worden behandeld. moedermaatschappij der C A BRENNINKMEIJER- ondernemingen vraagt voor de belastingafdeling van haar kantoor te Amsterdam Vereisten: Geboden wordt: gediplomeerd belastingconsulent, enige iaren praktijkervaring; leeftijd maximaal 35 Jaar, een zeer Interessante en goed gesala rieerde functie met uitstekende sociale voorzieningen. Brieven met opgave van leeftijd, godsdienst, opleiding, ervaring enz. onder bljslulting van goedgelijkende foto te zenden aan Unicena N.V., afdeling Personeelszaken, Weeaperstraat 113, Amsterdam. Afdeling der Elektrotechniek groep: directe energie omzetting Ten behoeve van het onderzoek naar nieuwe methoden voor energie-conversie kan worden geplaatst een Gezocht wordt een jong academicus (dr. of drs. natuurkunde, of natuur kundig of elektrotechnisch ir.) met een uitgesproken belangstelling voor research en ontwikkeling. Geboden wordt de mogelijkheid tot zelfstandig bijdragen in het onder zoek van plasma dat als medium voor magneto-hydrodynamische ener gie-conversie wordt toegepast. Eigen theoretische studie zal het experimentele werk moeten onder steunen. Salarisgrenzen van 1260,tot 2815,bruto per maand, exclusief 6% vakantieuitkering de premie AOW/AWW is voor Rijks rekening. Tevens bestaat bij de groep directe energie omzetting plaatsingsmoge lijkheid voor een Gevraagd: een jong en ambitieus HTS-er (fysische techniek of elektro techniek) die belangstelling heeft voor de ontwikkeling en bouw van proefopstellingen waarmee rechtstreekse omzetting van warmte in elektrische energie via een magneto-hydrodynamische generator wordt gerealiseerd. Laboratoriumervaring, speciaal op het gebied van het onderzoek aan plasma's, strekt tot aanbeveling. Belangstellenden worden uitgenodigd contact op te nemen met prof. dr. L. H. Th. Rietjens (tel. 040 33222 toestel 3241). Schriftelijke sollicitaties, onder vermelding van het bij de vacature vermelde nummer, te richten aan het hoofd van de centrale personeels dienst van de technische hogeschool, Insulindelaan 2, EINDHOVEN. G t

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1967 | | pagina 8