Ultra-korte zinnen, directe stijl: Jan Wolkers vertelt in „Horrible tango" simpel verhaal Journalistieke visies op de Duitse bezetting ss Uit de Tijdschriften Betere verhouding tussen TV en toneel door onafhankelijke produkties Restauratie Oude Nieuwe Kerk kost 22 milj oen De smaak Ivan de macht" BESTE KALENDERS UIT SCHRALE OOGST 6 1/4 Pittige scenes Verliteratuurd? j Rebellerende i communist over pagina 14 ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD ZATERDAG 9 DECEMBER 195T DE OORZAKEN voor de ■populariteit vooral onder jongere lezers van de schrijver Jan Wolkers hoeft men niet lang te zoeken. Hij schrijft in ultra-korte zinnen, die geen eisen stellen aan de leesconcentratie, en dat betekent in veel ogen een verfrissende directheid. Even direct zijn de beelden die hij gebruikt: het zijn geen associaties, maar iHnistraties in woorden. Zijn verhalen geven hou-vast, zij zijn scherp omlijnd en simpelal geven zij op het eerste gezicht de indruk complex en diepgravend te zijn. Zijn thematiek tenslotte is, in de generatie-betekenis van het woord, puberaal: het gaat over de relatiesdie in die levensperiode van vitale betekenis zijn de ouders, de andere familieleden, de vertrouwde omgeving. Pluspunten, maar met schaduw zijden. Ultra korte zinnen als stijlmiddel mogen een directe in druk maken, zii ontmenselijken vaak de stem van de schriiver: hii wordt een mededeler, geen vóórdenker, het ..kiik maar. er niet wat er staat" gaat bij hem niet op. want er staat wat er staat. Bij het gebruik van het woord-beeld als illustratie komt he* accent te li geen od de correc te ekening: er moet in de geest vrn de lezer een e?f»en beeld ont staan. zonder vertekeningen en met een onbetwiste redelijkheid. Een simpel verhaal, dat meer pretendeert te ziin, maakt een onechte indruk. Een puberale the matiek ien slotte kan niet blijven boeien: wanneer men een bepaal de leeftiids- en kennisgrens is ge passeerd verliezen Ot en Sien veel van hun aantrekkingskracht. Dat literaire beeld van Jan Wol kers vindt men terug in het ver haal. novelle, korte roman ..Hor rible tango", uitgegeven hii J. M. Meulenhoff in Amsterdam. Het verhaal van een „broederbin- ding" ironiserend aangekondigd in een aan Tom Poes ontleend motto. De hoofdpersoon, een ik- constructie. heeft ziin een paar iaar oudere broer door de dood verloren: hij erfde bij die gele genheid diens grotere kamer en een sabel, en een schuldgevoel. Want zii hadden samen met een Hongaars vluchtelingetie. het ..gazelle-meisje" spelletjes ge speeld. de broer wat minder kinderlijk dan de ik-figuur. die het meisje daardoor verloor: wat later definitief, want de vol- Conclusie Rapport: wassenen waren achter die ..kin derspelletjes" eekomen en had den het meisje uit die poel van zonde gehaald. De relatie tussen de jongere en de oudere broer is een haat-liefde, die bii het weg vallen van het object door de dood voor de ionaere een liefde- haat is geworden. EEN SYSTEEM van onafhanke lijke produktie&roepen, gestatio neerd in plaatsen met een cultu rele centrumfunctie, lijkt rede lijke kansen te bieden om tot een zowel uit cultureel als uit organi satorisch oogpunt betere verhou ding tussen TV en toneel te ko men. Dit is de voornaamste con clusie uit het rapport van de Commissie Toneel-Televisiecfai gepubliceerd is in het jongste nummer van „Het Toneel-Tect- traal, een uitgave van het Neder lands Toneelverbond. De commissie pleit voor ruimere mogelijkheden voor experimen ten met TV-toneel. De starre structuur van het Nederlandse toneelbestel blijkt in de praktijk een beletsel te zijn om tot dra matische produkties van goede kwaliteit in TV te komen. Er is, bij het toneel zowel als bij TV, sprake van een de creativiteit verlammend institutionalisering, aldus het rapport. De voorgestelde „kernen van dramaturgische creativiteit, die 'n oplossing kunnen bieden, zou den kunnen ontstaan in bepaalde plaatsen {bij voorkeur bestaande cultuurcentra) door samenwer king tussen toneelkemen, conser vatoria, beroepsorkesten, acade mies van beeldende kunst en an dere onderwijsinstellingen. Derge lijke culturele centra zullen vol gens het rapport de beschikking moeten krijgen over TV-studio's. De commissie wil, dat in de to neelopleidingen rekening gehou den wordt met de TV-regie en de speciale eisen, die het acteren voor de TV stelt. Contacten tus sen (aankomende) schrijvers, adspirant-regisseurs en adspi- rant-dramaturgen dienen reeds gelegd te warden tijdens de op leiding. Toneel en TV mogen in en dergelijke geïntegreerde kunstopleiding niet als afzonder lijke „vakken" worden gedo ceerd. In het totale cultuurbeleid dienen auteurs welbewust betrokken te worden in het beleid van toneel en TV. Het lijkt verantwoord, zo concludeert de commissie, hier voor een deel van de opbrengsten van de TV-reclame beschikbaar te stellen. Ten behoeve van het oude en het „nieuwe" publiek zal de televisie bij voorkeur in het gezamenlijke programma, wekelijks een goed gevisualiseerde theateragenda moeten uitzenden, die eventueel nader zou kunnen worden uitge werkt in regionale uitzendingen, aldus de commissie. Deze stond onder voorzitterschap van F. J.W, de Brauw, en werd A'erder ge vormd door Joris Diels, Kees van Iersel, David Koning, L. B. van Ommen, H. Schaafsma, en J. J Anland, secretaris. Van onze correspondent AMSTERDAM De kosten van de restauratie van de Nieuwe Kerk naast het paleis op de Dam in Amsterdam, zijn opgelopen tot 22 miljoen gulden, In 1959, toen men met het herstel van het twee jaar tevoren, wegens bouwvallig heid gesloten gebouw begon, wer den de kosten begroot op zes miljoen gulden. Dat dit bedrag bijna verviervoudigd is, ligt be halve aan de stijging van loon- en materiaalkosten aan het feit, dat ingrijpender maatregelen om heti ~»rr,T--Q voortbestaan van de kerk te waar-|EEN SCHRALE KALENDER* HIJ HEEFT NU een warmbloe dige vriendin, en on het moment dat het eigenlijke verhaal begint ontmoet hii een neger uit Guade- loupe werkloos en verpauperd, die hij mee naar huis neemt, ver zorgt. te eten geeft, aan werk helpt en ten slotte in een „pen- sion" voor Gastarbeiders onder brengt. Op die neser projec teert de ik-figuur zijn broeder complex in een aantal variaties: de moordlust, de homofiele in cest. de sexuele relatie in combi natie met de vriendin. Materiaal genoeg voor een aantal pittige scènes en dagdromen. Maar de ervaring op zichzelf werkt reini gend: aan het slot staat de ik figuur weer op vaste bodem, hil is vrij, hij heeft zich los gelopen van alles wat hem achtervolgde. Wat „vrij" en los" betekenen weet alleen Jan Wolkers, maar eind goed. al goed: het leed is niet voor niets geleden. Jan Wolkers vertelt zijn. verhaal ln een gemengd procédé: directe rede. flashbacks in die even di recte rede. en vooral m droom beelden. Preciezer gezegd: in de directe rede van dromen, want de droomsequenzen worden dui delijk als zodanig aangegeven en zii zijn geen droombeeld van de werkelijkheid. Wolkers gebruikt die dromen om een psychologi serend doorsteek ie, een short-cut te maken naar het geestesleven van ziin ik-figuur; een omge keerde droomuitleggers-methode. Hii construeert een droombeeld, passend bij de gemoedsgesteld- van ziin personage: die dro men zijn dan ook van een verras sende helderheid en doelmatig heid. zii bevatten alleen die ele menten die Wolkers kwijt wil en zii zim even synthetisch als beau- .iolais van een rijksdaatder. Ook de thematiek is hier even pube raal als in het vorige werk van Wolkers: een jeugdprobleem, dat in de kern wordt opgelost door de katalysator van dat probleem, de neger, uit huis te zetten. Dat is geheel in overeenstemming met wat de (gewezen) gerefor meerde Jan Wolkers altijd al heeft geleerd: houd de zonde uit ie huls. want dan verdwiint de verleiding. Een wat kinderlijke techniek, die overeenstemt met de kinderlijke psychologie, waar mee Wolkers zijn. visie steunt. Een bedachte situatie met een overwegend verstandelijk over dachte uitwerking: een vertel ling. overgoten met een nou- veau-roman-sausje. dat de mo dernistische werking moet heb ben die Wolkers beoogt, Hij is da ar bii zeker niet te kwader trouw: dat ziin vertellers nooit, ook Jan de Hartog en Fabricius zijn te goeder trouw en boos over kritische opmerkingen in die richting. Zij zijn allen eer biedwaardig, maar onmachtig in te zien dat het bekwaam weer eeven van de werkelijkheid niet het allerlaatste doel is van de li teratuur dat zij namelijk het onzienlijke niet zichtbaar maken en het ongewetene niet kenbaar. Wie het verschil wil proeven, moet ..Jalousie" van Robbe- Grillet lezen: het ongeziene en het ongewetene van de ialouzie gevangen in. naar de strengste regels van de nouveauroman. ge tekende werkelijkheid. DE BEELDEN VAN Robbe-Gril- let ziin ook onbetwist authen tiek. en daar twijfelt men bii Wolkers voortdurend aan: heeft hij werkelijk gezien wat hii schrijft of iïteratuurt hii? „Ik schreeuw als een beest", om maar een voorbeeld te noemen die vergelijking is voor een „ik" oneigenlijk, en wekt de indruk dat de schriiver met een been in de „ik" en met een ander been erbuiten staat. De neger, afkom stig uit de tropen, raakt in pa niek door een nachtvlinder en vraagt of het dier niet „méchant" is: dat moet vanwege de symboliek, maar als beeld is het uiterst ongeloofwaardig. Zo kan men. zoals in ieder boek van Jan Wolkers, verder gaan: eeen feilloze, intuïtieve associatie- beelden. maar illustratieve be denksels. die niet overtuigen als ze maar even door de lezer zelf scherc worden gezien. Er blijft veel te loven in Wol kers' nieuwste: een vlot aanspre kend verhaal, dat een jeugdpro bleem niet ieders probleem, want niet iedereen heeft een overleden oudere broer wat boven water haalt in een pikante saus. Maar aan de andere kant was het nodig wat dieper in te gaan op Wolkers om de mvtholo- eisering van (het werk van) Jan Wolkers wat af te remmen. Een mvthologisering waaraan hii zeil volgaarne meewerkt door kleine hebbelijkheden als hei plaatsen van. zijn eigen naam tussen die van Marilvn Monroe en andere internationale helden, en verte! me niet dat dit helemaal ironie is. en het doen afdrukken van een stoere fotografie van zichzelve op de achterkant van ziin ver haal. Uiterlijkheden, ongetwijfeld, maar niet zonder belang voor 1onge lezers, die ook hierdoor gaan menen, in Wolkers de be langrijkste vertegenwoordiger van de nieuwere Nederlandse let terkunde te ontmoeten. Dat is hij niet geworden. JAAP JOPPE ">y Jan Wolkers HET MUSEUM EOYMANS-VAN BEUNÏNGEN gaat met ingang van 1 januari meedoen aan hel MUSEUMJOURNAAL, waarin de Nederlandse musea voor mo derne kunst publiceren. Ook hei Schiedams Museum en de stich ting die het komende Vincent van Goghmuseum te Amsterdam ver tegenwoordigt. zullen participe ren. Het Museumjournaal (voortaan f 14.50 per iaar) zal per jaargang zesmaal verschijnen, steeds als een dik dubbelnummer. Het Haags Gemeentemuseum zal er voortaan minder toe biidraeen. in verband met een eigen tijd schrift over de Haagse collecties. Het jongste (enkel) nummer om vat onder meer een artikel over de m Rotterdam gehouden Ma- entte-tentoonstelline over de Riikskunstaankooen en het ..mu seum voor morgen". In het BULLETIN VAN HET RIJKSMUSEUM wordt een. in druk gegeven van de nieuwe op stelling van de afdeling Neder landse Geschiedenis, zoals die na de verbouwing zal worden. Op een hedendaagse kunsttentoon stelling zou een tiidontstekings- mechan.tsme uit 1810, dat in het bulletin uitvoerig wordt bespro ken. een voortreffelijke indruk maken. De afgebeelde con structietekeningen ziin momen teel weer zeer geliefd bij verza melaars. DE SLOWAAKSE SCHRIJVER Ladislav yinacko is een rebel. Pij trotseerde het ongenoegen van de Tsjechische re venna door ziin boek ..De smaak van de macht" in Wenen fe laten publi ceren Boner.dten nam Tni stel lino vóór Israël teaen de Tsjechi sche polViek in het Midden-Oos ten. Het kostte hem zijn part'nhd- maatschap. een eret'tel en zelfs zijn nationaliteit Het genoemde boek Is nu in een uit het Duits vertaalde Neder landse editie verschenen als een paperback van. Bruna. Mnacko doet zich er in kennen als een overtuigd communist met bittere kritiek op het bederf dat door het stelsel ontstaat: kar akte rbederf bij oude revolutionairen, wanbe heer op het gebied van de staats- en de bedriifshuishoudine. Een kort. niet-tocnstisch verbluf in ziin land is voldoende om van dergclnke moeilijkheden en soortgelijke reacties daarop iets te ervaren. Een belangrijk facet is de contro verse tussen via de oartii om hoog gekomen functionarissen en anderzijds, wetenschappelijk voor die functies meer eekwahfi- eeerden. die ecen of minder goe de partijpapieren hebben. Het succes van het stelsel, gemeten aan de ontwikkelingen in de kapi talistische landen, hangt af van de opiossme van dit probleem. Van communistisch gezichts punt uit. is de teneur van Mnac ko 's boek niet bemoedigend. Voor Tsiechoslowaken heeft het vermoedelijk bovendien oikan'e trekken, omdat men de beschre ven feiten wel met bepaalde per soonlijkheden in verband zal kunnen brengen. De roman is feiteliik een reeks langdurige mijmeringen van een revolutionair van het eerste uur, nu fotoverslaggever. bij de baar van ziin vroegere strijdmakker, de overleden minister-president. De mijmeringen, gestimuleerd door waarnemingen in en nabij de rouwkamer, leggen het relaas een elegisch tempo op en het zegt wel iets van Mnacko's kwalitei ten als schriiver. dat het toch blijft boeien. Nu de wereld zo klein is. gaat de fundamentele problematiek van een commu nistische staat ook de westerse lezer aan. óók als de presentatie niet zo beklemmend Is als bij voorbeeld in Koestiers „Duister nis in de middag". D. W. Nederlandse Comedie met De Trap Maandag 22 januari geeft de Nederlandse Comedie in de Schouwburg een voorstelling van „De Trap" van Charles Dyer, in een vertaling van G. K. van het Reve. Regisseur Fons Radema ker, en medespelenden Guus Oster en Joan Remmelts. OOGST ditmaal. Tot dusver ont vingen we weinig kalenders voor 1968 die een bespreking wettigen. De Nillmij liet mej. Anna Wagner een Jan Sluyters-kalender sa menstellen. Zeven kleurenrepro ducties geven een indruk van de ontwikkeling van deze schilder van 19C6 tot 1949. De Vereenigde borgen nodig waren dan men aan vankelijk had gedacht. In 1974 zal het werk gereed zijn. De verwarmingsinstallatie wordt voor een deel aangebracht onder de zerken die graven in het ge bouw sieren. Dit kan doordat de graven in de loop van de tijd gezakt zijn. Tussen de graven eni£ederiandsche Scl^epvaarTmTj. de zerken ligt op het ogenblik }ljet kleurenfoto's reproduceren een laag zand van een meter. jvan uavigatie-instrumenten op Rij de restauratie is aan het licht'k5artfragmenten van de I5de tot gekomen dat het kerkgebouw en ^c jgde eeuw. Het resul- voortdurend in beweging is. Toen.{aat is decoratief, bij de uitvoering van een groot [Mercedes Benz lardeerde een nïeuwbouwwerk in de binnenstad j kalender met kleurenfoto's van het dïentewater op 20 meter be- eigen produkten met topografi- neden N.A.P. werd weggepompt, sche gravures, 32 oude prenten zakte het koor van de kerk onge- van plaatsen aan belangrijke veer 1 cm. bij het teruglopen van verkeersroutes (Berlijn, Praag, het water is het koor weer 0,6 i Stockholm, Petersburg, China cm omhoog gekomen. etc.) Echt platen om mie hjsten. Het dier in de kunst is het thema van de huiskamerkaiender van de HoJl. Sociëteit van Levens verzekeringen, met kleurenpla ten naar een getijdenboek, een gobelinfragment, plastieken in aardewerk en jade en een teke ning van Maria Sybilla Merian. Zes foto's van mensen in India door Van der Elsken sieren de kalender van het Assurantie- concern Stad Rotterdam anno 1720 (het concern, niet de ka lender). De papiergroothandel G. H. Bührmann gaat weer een ka lender-expositie houden, die mis schien beter representatief is voor de oogst van dit seizoen. Bedrijven kunnen hun kalender hiertoe in tweevoud opsturen naar de afd. Verkoopontwikkeling van Bührmann, postbus 749, Amsterdam. IN 1960 zei H, M. van Randwijk in een televisieforum, dat de ware geschiedenis van Nederland in de jaren 1940—1945 nog niet was geschreven en wellicht nooit geschreven zou worden. Die opmerking werd aanleiding tot een reeks van artikelen in het Algemeen Handelsblad die vijf jaar zou lopen en die nu in een gezamenlijke uitgave van Bert Bakker, Het Parool, Vrij Nederland en Het Wereldvenster zijn gebundeld in „In de schaduw van gisteren; kroniek van het verzet 19401945". Dat die opmerking van Van Randwijk tot dit resultaat heeft geleid ts verheugend, want het is een prach tige bundel opstellen maar de opmerking zelf draagt elementen van het misverstand in zich. Wat is de „ware" geschiedenis uan die jaren? Voor iedereen: de eigen ervaringen van die ja ren. aangevuld met latere kennis en inzicht. Drie elementen, die voor ieder, die zich over die iaren. «ril uitspreken, anders liggen: er zijn. om ons tot het eigen land tn die perioden te beperken. miiioe° nen „ware" geschiedenissen van Nederland. Van Randurijfc kan alleen hebben bedoeld: tn geen van de verslagen, die ik heb ge lezen. vind ik mijn doen visie te- ma. De visie van. zoals Bruins Slot het in een inleiding zegt. een verhinderd dichterschap, van een non-conformist, van een aelovisa in de gerechtigheid op alle ge bied. En «an een man, dte op al die gronden actie f aan het ver zet teaen de bezetter heeft deel genomen VAN DIE VISIE en van dat en gagement getuigt Van Randwijk in ziin versla een van wat hij meemaakte en ervoer in de oor logstaren. Geen brede, veelom vattende visie, maar in die be perking wel diepgravend en diep doorvoeld. Zij Ionen, met een tussenval van twintig jaar. syn chroon bii hun verschijnen: iede re beschouwing behandelt een situatie van twintig jaar terug, er dat heeft het bijkomende journa listieke voordeel, dat de lezer van de krantenartikelen indertijd vijf iaar lang nog eens met het wis selen der seizoenen maar in een vreedzamer tijd met die gebeur tenissen in het verleden werd ge confronteerd. En met het toen malig leven, zoals Van Rand wijk dat zue: de reactie van de bevolking, de wreedheid van de bezetter, de kracht en zwakte van de Nederlanders, de vreugde en wanhoop, de vrees en de zeker heid. De kleine dingen en de ge fusilleerde vrienden, de gevolgen van de ..grote" oorlog en de bon nen-problemen. Een van de „wa re" geschiedenissen van ons land. geschreven door een eerlij ke. open levende en denkende man. H. J. NEUMAN. journalist van KRO-tv-faam, schreef over een ander facet van de bezettincsia- ren: een biografie van de rijks commissaris Arthur Sevss-In- quart. uitgegeven door uitceve- n i Ambo. De ondertitel van de biografie is al wat prikkelend: „Het leven van een Duits onder- Seyss-Inquart koning in Nederland" het is een begrip dat enige verknocht heid veronderstelt van de man met zijn „onderdanen", zoals Lo de wi ik Napoleon die had. of de Nederlandse onderkoningen in In- die de gouverneurs-generaal. Die verknochtheid heeft S.I. in eeen enkel opzicht gehadhij is als een van de leiders van het derde rijk van Hitler in Neuren berg opgehangen en hij heeft zich ook in Nederland uitsluitend gedraeen als een Duitser. Reuman eeeft ziin biografie als motto een citaat mee van Gra ham Greene (niet direct de diepst of scherpst denkende persoon, aan wie men een motto zou kun nen ontlenen), waarin het ook de taak van een schriiver wordt ge noemd svmpathie te wekken voor „charakters". die buiten de alge mene svmpathie staan, zoals verraders, die toch ook mense- hilc zijn en meer medelijden ver dienen dan helden. Tweeërlei misverstand bii Neuman: .charakter" is hier bedoeld als roman-personage. die door de schriiver als het ware van binnen uit wordt opgebouwd en voor ons geëxposeerd, en niet als object van een wetenschapoeliike ge schiedschrijving. Ander misver stand: Neuman beschreef Seyss- Incmart alleen als geschiedkun dig obtcct: de innerlijke roerse len. zim ware ..character", blij ven m het duister. Omdat, zal Neuman tegenwerpen. S-I een uitzonderlijk kille vis was. van wiens zjeleroerseien, als hii die bezeten mocht hebben (en dit aan te tonen zou het doel van het hoek moeten zijn) voor de bui tenwereld verborgen bleven. Ak koord. maar dan geen hooegrii- oerig motto, dat in de biografie met waar wordt gemaakt. Een zakehike biografie dus, waarin de rot die do man hoeft gespeeld bii de Oostenrijkse „An schluss" vrij nauwkeurig uit de doeken wordt gedaan, maar waarbij hij Neuman net ontglipt od het kern moment: 2iin over- cans van Oostenrijks nationalist naar Duitse nazi. Een ijskoude streber, getrouwd met een fana tieke nationaliste en vader van kinderen, die tiidens de bezetting zorgvuldig od de achtergrond werden gehouden, zoals de hele entourage van de rijkscommis saris een geheimzinnige en noeal lugubere aangelegenheid was. die ook in dit opzicht de term „onder koning" niet waar maakt. Overi jl. Af. van Randtoijfc gens een on veel punten informa tieve biografie, ook ten aanzien van Nederlandse verhoudingen, geschreven door een man. die door het vele werk dat hij onge twijfeld heeft verzet wat afstand tot ziin onderwerp verloor en aanzag voor een persoonlijkheid wat alleen een verachteliike mep- loper was. Een verrader beneden een menselijke maat. AL EVEN* MISTROOSTIGE lectuur is de documentaire ,,25.000 landverraders de SS in Nederland, Nederland in de SS" van de journalist Sytze van der Zee. uitgegeven door Kruseman in Den Haag. Van der Zee schetst uitvoerig de organisatie vormen en de geschiedenis van de Duitse SS. en de intnees die de verhouding tussen NSB en SS in Nederland hebben beïnvloed. Het belaneriikste materiaal voor het boek was reeds in drie artikelen tn het Algemeen Han delsblad gepubliceerd; ik geloof dat de schrijver het daarbij maar had moeten laten, want de de tails die hii cr nu verder aan heeft toecevoeed ziin van cerine belang en scheppen door die over matige aandacht od zichzelf een historische vertekening. Mussert en zim aanhangers komen uit die schermutselingen met de SS'ers tevoorschijn nis bi ma keurige po litici. terwijl het in werkelijkheid oen kille machtsstrijd is geweest tussen misdadige landverraders. „Het merkwaardige is. dat er ook binnen de zwarte groep zo iets als een kloof tussen de „goe den" en de „fouten" bestaat" als de schriiver meent wat hij schrijft, schrijft hij onzin. Een documentaire vol onbelangrijke feiten en feitjes. J.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1967 | | pagina 1