DE TROTSE BEURS VAN GIUDICI [g'üJ STAD Storm brengt lichte schade Brand op rlfde verdieping SPHIEDAMSCHE COURANT DINSDAG 4 NOVEMBER 1369 Schiedam De Korenbeurs is één van de meest markante ge bouwen die Schiedam kent. Al is de Korenbeurs al jaren niet meer in de functie waarvoor hij aanvankelijk werd gebouwd, thans is hij het domein van tafeltennissers, schietverenigin gen en gemeentelijke diensten. Vroeger kwamen de schuiten met graan aan, kwamen de zakkendragers uit het Zakkendra gershuisje gehold om de lading naar binnen te slepen voor de veiling. De graankoningen in hun zwarte pakken waren wat in die dagen. Het is echter niet over hen, dat ons verhaal van daag gaat. We willen stilstaan bij de schepper van het monu mentale gebouw bij de oude sluis, de Italiaanse architect Giu- dici. Dat heeft vooral zin. omdat Jan Guidici 150 jaar geleden is overleden. Hij werd 73 jaar, in die tijd een hoge leeftijd. Rond 1770 kwam hij uit Italië naar Nederland en vestigde zich .voor goed in ons. land. dat gebeurde vermoedelijk' door bemiddeling van de fa milie Osy, een Rotterdamse koopmansfamilie, goed gesi tueerd en vol belangstelling voor de kunst. Guidici's ge boorteplaats was Dolzago (Nieuw Como), waar hij in 1746 het levenslicht aan schouwde. Van zijn komst naar Nederland tot aan zijn dood in 1819 heeft hij in Rot terdam gewoond. Zijn nage slacht is echter uitgestorven, want in 1927 overleed zijn laatste kleindochter. De zoon die zijn vrouw hem schonk ifi 1793, trad in het huwelijk met een dochter van de beeldhouwer Carlo Castoldi. Uit dit huwelijk werden drie dochters en een zoon gebo ren. Zij overleden alle onge huwd. fes het in het midden van de achttiende eeuw aantrekke lijk voor een Italiaans archi tect om naar de Lage Lan- door Ton Huijssoon, den te komen? Het antwoord luidt ja. Welvarende lieden, rijkgeworden door de han del en in staat een luxueus leven te leiden, schiepen een klimaat, waarin een kunst zinnige buitenlander als Giudici uitstekend tot zijn recht kon komen. Zijn scheppende geest heeft zo wel Rotterdam als Schiedam hdel wat fraaie bouwwerken achtergelaten, die echter voor een niet onbelangrijk deel zijn verdwenen. RELATIES familie Osy had heel wat rela ties ïn de kunstwereld. Die krtng van relaties beperkte zich niet alleen tot het eigen land. Jan Osy de Oude en Jan Osy de Johge bewoonden een huis aan Wijnhaven in Rotterdam en waren bovendien de bezitters ^an een buiten, Rozenhof, bij iJsselmondse Veer. Zoon Jan had tal van betrekkingen in Italië aangeknoopt en was In intact gekomen met de teke- naar Giovanni Batista Colomba «o de beeldhouwer Carlo Castol di. Beide kunstenaars kwamen naar Rotterdam en maakten te keningen van het bulten Rozen hof. Zoals Colomba naar ons land kwam verzeilde ook Giudi ci in het Rotterdamse. Reeds in die tijd schreef de overheid prijsvragen uit voor het ont werpen van bouwwerken. Dit waren dan vooral openbare ge bouwen. De stad Groningen had behoefte aan een nieuw raad huis en nodigde verschillende bouwmeesters uit, ccn ont werp-tekening te maken. Giudi ci deed mee en won, De prijs bedroeg 150 gulden. Een hef bedrag in 1774. In 1776 kreeg hij een opdracht in Rotterdam, een plan te ontvou wen voor de bouw van een kerk aan de Leeuwenstraat. Deze kerk, de roomskatholieke Rosa- liakerk, is inderdaad door hem gebouwd. OFFICIëLE FUNCTIE Een afficiële functie kreeg Giudici, toen hij in 1786 in rijksdienst trad. Hij werd toen benoemd tot architect en inspecteur der gebouwen van het College ter Admiraliteit op de Maze, Een zelfde benoeming kreeg hij in 1795 bij het Vere nigd Departement van Rotter dam en Vlissingen en in die hoedanigheid heeft hij het ont werpen en het uitvoeren van Jn gebouw in Hellevoetsluis, dat op het terrein van de werf aldaar stond, op zich genomen. Koning Lodewijk gaf hem in 1807 de leiding over alle bouwvoarzie- ningen, die in verband met de buskruitramp, die Leiden in dat jaar had getroffen, moesten worden genomen. Bovendien wilde Lodewijk graag de plan nen van de bouwmeester zien, die deze had ontwikkeld voor stadsuitbreiding van de ge meente Assen Hierbij was ook een nieuw koninklijk paleis in begrepen. HERENHUIS Nog meer opdrachten kwamen van de gemeente Rotterdam. Het stadsbestuur wilde erebo- gen, die moesten worden ge plaatst ter ere van Lodewijk Napoleon en van keizer Napo leon, voor wiens tijdelijk ver blijf Giudici in 1811 het Ge- meenlandshuis inrichtte. Ook voor andere opdrachten op bouwkundig gebied werd hij voortdurend geraadpleegd door de gemeente Rotterdam, waar hij zich een vrij grote bekend heid had verworven. Giudici heeft heel wat gebouwd. Eén van zijn meest bekende bouwwerken is de marinierska zerne aan het Oostplein, aan vankelijk Arsenaal. Dit beken de bouwwerk is één van de vele scheppingen van zijn hand, die niet bewaard zijn gebleven. Ver der verrezen in Rotterdam de concertzaal in De Bierstraat, het pand De Eendragt aan de Schiekade en vele andere woon huizen. Grotendeels product van zijn ont werp was ook het orgel in de Grote Kerk. Nogal veel van wat Giudici ontwierp is door tijds omstandigheden nooit uitge voerd. Als regel echter verre zen de bouwwerken naar de plannen zoals de bouwmeester ze had ontworpen. OPDRACHTEN Een wandeling door Schiedam is geschikt, om nader met de stijl van Giudici kennis te maken. Er zijn nog een aantal gebou wen, die goed bewaard zijn ge bleven. Eén van zijn bouwwer ken is het uit 1804 daterende dubbel herenhuis op de Lange Haven.'Het kan thans worden bewonderd door Schiedammers die hun al let zware gang naar het gere nt maken, want thans dient nvt herenhuis als behuizing voor het kantonge recht Schiedam. Vroeger was het echter een woonhhuis, dat werd betrokken door de bran der C. Nolet. Door een crisis in de jenever industrie was hij echter gedwongen het huis weer te verlaten en ook zijn sympathie voor de Franse be zettingsmacht droeg ertoe bij, dat hij het pand vrij snel moest verlaten. BROK LOOD Nolet was één van de statige figu ren die dagelijks op de Koren beurs verscheen. Toen echter zijn sympathie voor de Fransen bekend was geworden, werd het hem daar niet gemakkelijk gemaakt. Hij droeg zelfs een brok lood in zijn zak als wapen, om al te lastige Oranjeklanten van zich af te kunnen schud den. Zij dwongen hem oranje te dragen en inderdaad maakte hij de wandeling van Koren beurs naar huis met een oranje strik voor zijn borst, een cocar- dc voor zijn hoed en een strik om zijn arm. Ook voor zijn zoontje heeft hij nog een cocar- de meegebracht. Zijn knechts wachtten hem toen hij thuis kwam met stootijzers op, maar hoefden die niet te gebruiken. De Korenbeurs zelf is in 1792 door Giudici geschapen. In 1840 brak ér brand uit, maar het gebouw werd in hetzelfde jaar nog in de oude gedaante hersteld, met behoud van een deel van de muren. Vijf jaar voor construc tie van de Korenbeurs ver nieuwde de Italiaanse bouw meester het Sint Jacobsgast- huis, thans Stedelijk Museum aan de Hoogstraat. Keurig net jes werden twee vleugels voor letterlijk de kerk in het midden. De aula van het Museum was dames en heren gecreëerd, met de toenmalige kerkruimte. Zowel in de aula van het Stedelijk Museum ais in de Korenbeurs zijn in de afgelopen jaren ge- luidsproeven genomen. Het Technische Natuurwetenschap pelijk Onderzoek in Delft heeft toen proeven genomen om de akoestische waarde van zowel de zalen in de Korenbeurs als in het museum te onderzoeken, ROSALIAKERK Meesterwerk van Giudici blijft de Rosaliakerk in Rotterdam. Vele Rotterdammers hebben het verdwijnen van deze kerk ern stig betreurd. Ook afbeeldingen van het ex- en interieur van de Rosaliakerk zeggen genoeg over de kwaliteit van de bouw meester. Het interieur van de kerk deed denken aan de prachtige bouwwerken, zoals men die nog vaak in Zuid- Duitsland tegenkomt. Zoals ge zegd, veel bouwwerken zijn verloren, gegaan, zoveel zelfs, dat men zou kunnen zeggen dat het noodlot de architect en zijn scheppingen heeft achtervolgd. Sloping en verwaarlozing tast ten zijn bouwwerken het he vigst aan. Aan het eind van de vorige eeuw brak men een sta tig herenhuis af, gebouwd voor Johan Frangois van Hogendorp die later burgemeester van Rotterdam werd. Het huis stond aan de Leuvehavep. Eveneens met de grond gelijk gemaakt werd het Pesthuishos pita al op Fcijenoord, één van de vele openbare gebouwen die de architect heeft ontworpen. Ook het Admiraliteitsgebouw is verdwenen, dit wérd door brand verwoest. En zo kwam aan vele van Giudici's schep pingen een droevig einde. BUITENPLAATSEN Trouwens, ook buiten Rotterdam is het zijn bouwwerken slecht gegaan. Door hem ontworpen buitenplaatsen zoals Vredes- teyn en Rozenhof in Kralingen is geen lang loven beschoren geweest en ook de buitenplaat sen die hij in Voorburg, Voor schoten en Gouda heeft ge bouwd zijn nagenoeg allemaal verdwenen. Wat echter van hem over Is een wandeling naar Korenbeurs en Hoogstraat is voldoende laat zien, wat zijn waarde voor de Nederlandse architectuur is ge weest Natuurlijk bouwt een architect geen huizen voor een korte duur, hij ziet zijn schep ping graag lange tijd meegaan. Leiden, de kerk aan de Saaibal in Leiden en de hervormde kerk van Zegwaard, die nog steeds intact is. Tn Rotterdam bouwde hij ook nog een Bier brouwerij, de Twee Leeuwen aan de Leuvehaven. Werd Giu dici in zijn tijd verguisd als de omstandigheden hem tegenza ten, een posthume bewonderaar vond hij nog in de Rotterdamse architect J. Verheul Dzn., die In 1948 op 88-jarige leeftijd, nog een lofdicht van maar liefst zestien coupletten aan hem wijdde. Resumerend kunnen we zeggen, dat G-udicTs komst voor ons land belangrijk is geweest. Hij heeft het niet eenvoudig gehad, en veel kwaadsprekerij over zich heen moeten laten gaan, maar zijn beste wapen daarte gen waren zijn scheppingen. Zijn Nederlandse beroepsgeno ten zagen in hem een geducht concurrent. Een blik op de Ko renbeurs, op beide tekeningen weer vastgelegd door Maarten Kemper, doet ons een beetje begrijpen waarom TEGENSLAG Ook tijdens zijn leven heeft Giu dici nog tegenslag gehad: in 1785 stortte het gewelf van het vernieuwde Arsenaal aan het Oostplein in. Dit wekte arg waan. Men noemde Giudici een vreemde fortuinzoeker, die platzak in ons land kwam. slechts uitgerust met een plank, waarop enkele pleister- beeldjes stonden. Hij zou zijn succes dan ook louter aan de aanbevelingen van zijn be schermheren hebben te danken, aldus bronnen uit die tijd. Bui ten Rotterdam en Schiedam zijn nog van Giudici's hand: - het orgel van de hervormde kerk van Voorburg, het Rooms-katholiek weeshuis in O Schiedam De storm die van morgen zo nu en dan wind kracht 9 bereikte, heeft op di verse plaatsen in de stad scha de \*eroorzaakt in de vorm van losrakende tv-antennes, open- waaiende ramen e.d. Ook gis teren kreeg men met deze ge volgen van de harde wind te maken. Aan de Julianalaan moest de brandweer er aan te pas komen om een stelling rond een schoorsteen vast te maken. Diverse planken waren ervan afgewaaid en een ervan bescha digde de personenauto van de heer W. M. M. R., die zijn auto beneden had geparkeerd. De politie klom gisteren op het dak van pand 80 aan de Lek straat waar een tv-antenrie naar beneden dreigde te storten. De brandweer verwijderde een tv- antenne aan de Singel en een zonnescherm aan de BR-laan. Het zonnescherm was door de wind los geraakt en leverde ge vaar op voor de voetgangers. De bewoonster van het pand •was niet thuis. Schiedam Gisteravond om vijf voor negen rukte de brandweer uit naar een in aanbouw zijnde Z-flat aan het Sibeiusplem In Groenóord, waar op de boven ste verdieping brand was ont staan in een isolatielaag van hardboard tussen twee binnen muren. Gehandicapt door de stormachti ge wind op de nog onbeschutte elfde verdieping moest de brandweer een binnenmuur tot op de grond toe afbreken om de smeulende platen te kunnen blussen. Pas om kwart over tien kon brandmeester Pas- sebier, die de leiding van het werk had, het sein „brand meester" geven.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1969 | | pagina 3