ZWART/WIT Tekenaar zijn is tenslotte leuker dan lasser HERZIENING CANON STELLEN OP 5 JAAR DON MARIS EXPOSEERT IN Tempel-leden dreigen met demonstratie I VOORSTEL B. EN W: Geen drankvergunning voor sociëteit: SCHTEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 18 MEI 1972 Een wat lugubers tekening van Maris, geïnspireerd op de Biesbosch en aangekocht door de regeling. Schiedam „Wanneer we niet gauw dïe drank vergunning kry:.?; gen gaan we op de Koemarkt demonstreren", zegt Frans Ekelj een. van -de toonaangevende figuren In de sociëteit De Tempe j, aan het Spinhuispad, die etnd januari een verzoek om eerb ar ankver gunning heeft Ingediend, maar deze nu nog niet heeft De Tempel-gangers zijn zeer verontwaardigd over het feit, dat de vergunning nog niet binnen is. „We zijn de fris dranken zat, waartoe we elke soosavond veroordeeld zijn. Ons geduld is op," Dat bleek afgelopen zaterdag, toen ze zonder vergunning toch pils in huis hadden genomen, wat voor de politie niet onopge merkt bleef. ■dat hij nooit op de academie is geweest, hij zegt: „Ik heb de mulo niet afgemaakt en ik dacht dat je dan niet op da academie kon komen, achter af bleek dat ik sr wel naar toe had gekund". Eert voordeel van de academie vindit hij dat „je alles ineens door Bernadette Elias Schiedam Don Maris is een jonge, gebrilde, niet zo erg lang haar dragende, jongeman v'an deze tijd, erg vrien delijk, afwisselend erg serieus en dan weer melig, maar vol gevoel voor humor. Zijn beroep: tekenaar. Aanleiding tot dit interview: een expositie in Galerie Zwart-Wit in Schiedam, zijn „eerste in een erkende ruimte", zoals hij zelf zegt. De tekenaar, sinds iets meer fret is niet uit principe geweest dan één jaar woonachtig in J'"1 u" J~ "*""i Schiedam, woont in de Gor zen. Hij bewoont een van de lage woninkjes aan de Dwarsstraat 49, om precies te zijn. Op zijn raam is een affiche geplakt van de aan kondiging van zijn exposi tie in Zwart-Wit, op zijn bruine deur staan de na men Don en Petra geverfd. Nadat de glazen vol geschon ken zijn, vertelt hij over de tentoonstelling: „Het is de eerste keer dat ik alleen ïn een officiële ruimte expo seer. Ik heb wel een exposi tie gehad in de Euromast, maar daar heb ik niets ver kocht. Ook in Delft in een mensa heb ik geëxposeerd, dat was in de zomer, dus er kwam niemand". De 25-jarige tekenaar wijdt ver- dei* uit over zijn huidige expo sitie: ,,Ik heb veel zelf moeten «ïoen. Nu wil ik er wel iedere dag zitten, maar dat gaat ook niet. Wel he.b ik sinds de ope ning het een en ander veran derd, veel ceramiek heb ik weggezet, ik vond dat, dat niet paste en ik heb het licht in. de expositiezaal aange daan". fn de galerie heeft hij veel zwart-wit naakttekeningen ten toongesteld, ook hangt er een serie tekeningen waarop knof look in alle staten staat afge beeld, in weer andere tekenin gen toont hij een duidelijke •geënga ge e rdheid. Dp de opmerking dat zijn teke ningen iets weg hebben van, leen eerdere exposant in Gale rie Zwart/Wit, Gys Voskuyl. leraar aan de academie In Rotterdam, reageert hij vol tegenwerpingen: „ïk teken ook veel naaWt en ik gebruik nok alleen maar een ge wou® zwart potloodje, dan zeggen de mensen al gauw dat je stijl lijkt op die van .een ander. Daarbij heb ik bij Gys op het atelier getekend. We hebben dus dezelfde modellen ge bruikt, die in eenzelfde hou ding liggen of zitten". rer illustratie laat hij tekenin gen zien. Het verschil blijkt toch wel duidelijk. Op het ogenblik is hij bezig met een serie van drie tekeningen., op de voorgrond van de eerste te kening een liggende naakte vrouw, op de achtergrond de stinkende fabrieken var> Per- nis. ACADEMIE Don Maris, autodïdakt, enthou siast over zijn werk pratend', •wat zenuwachtig (misschien dat dit komt, enerzijds vanwe ge Petra, die in verwachting is, het kindje komt over zes weken, anderzijds misschien vanwege cie organisatie rond zijn expositie)staat erg kri tisch tegenover zijn eigen werk. Don is nooit op de aca demie geweest. Wanneer ftij dan begonnen is m&t tekenen? Ik was 14 jaar toen ik wat be gon te rommelan. Toen ik 15 was begon het me echt te inte resseren. ïlne ik het geleerd heb? Ja, ik heb altijd ver schrikkelijk veel zelfkritiek gehad. Dat moet je hebben, dat is nodig. Toen ik by Gys Voskuyl tekende, zei hij alleen maar wat wanneer het echt helemaal verkeerd was. Wan neer iets anatomisch fout zat,- Verder niets, dan leer je het wel". .prestatie niet meer in de rege ling valt, moet hij het finan cieel maar zien te rooien, on der meer via de steun). Met dit ouderwetse meubelstuk probeert hij deze preciese en fijne techniek uit. Steeds is hij bezig met zijn werk. Hole hij werkt: „Soms heb ik een tekening in twee a drie kwartier af, maar zoiets als die serie waar ik nu m-e<ö bezig ben, daar denk je over, daar ben jc mee bezig, maar aan de ahdeile kant, je kan toch ook niet veertien dagen achter elkaar een potloodje vasthouden". Zijn dagindeling, waarop logi scherwijs natuurlijk velerlei variaties mogelijk zijn: „Om acht uur stap ik mijn bedje uit", vertelt hij, het doen uit komend dat hij d'it een bela chelijk onderwerp vindt: „Dan zet ik een kopje koffie. Nu Pe tra'zwanger is help ik haar dan met het huis, dan ga ik aan het werk. soms ga ik ook wel weer naar bed'". krijgt, alle technieken". Een nadeel vindt hij, nadat hij ja ren alleen heeft gewerkt, ,dat „er zoveel mensen om je heen zijn. Je komt dan in eens in een meute terecht". Zijn werk doet toch niet onder Don Maris, met altijd full-time 4 .c„V, i nuntso,r C*ri i crc*7t r».c voor iemand die op de acade- AVONTUUR mie 'gezeten heeft. Hoewel hij bescheiden zegt: „Hat is mis schien nog wel geklungel, maar ik ga wel mijn eigen igang". ETSEN Don Maris, zich zelf nog een borrel inschenkend, «en. ander nog een wijntje gevend, tus sen het gesprek door steeds gekke opmerkingen makend, •die buiten de ord« van het verhaal zijn, laat uitkomen dat hij bezig is- met nieuwe technieken. Sedert twee jaar heeft hij zich volledig toege legd op het tekenen, daarvoor tekende én schilderde hij. Nu is hij bezig met het etsen. Daarbij gebruikt hij geen etspers, maar gebruikt nu een oude wasmangel {sinds hij in verband met de nieuwe bepalingen voor de contra- •schilder geweest, enigszins avontuur!ijk aangelegd, kan verhalen over de avonturen die hij in-zijn nog jonge» leven heeft meegemaakt. Slapend in een ou'de Eend, („er Wias een stoeltje stuk, ik legde mijn te kenmap over de achterbank en ovier de zitting van het stoeltje neer, ik kon dan heer lijk languit liggen") hier en daar een baantje, aannemend en via vele kroegen, heeft hij een paar jaar geleden nog wat aan fotografie gedaan. Samen met een vriend heb i'k een fototoesteiletje gekocht. En dan gingen we modellen opzoeken. Die we natuurlijk niet vonden. T«en vonden we heit toch maar vervelend, om alleen maar grote verhalen te vertellen en eigenlijk nitets te dolen. Wie hebben toen een detakene kamer gemaakt en kindertjes en toestanden gefo tografeerd. Aflema'al erg leuk en zo. We hebben ook trouw reportages op het stadhuis In Rotterdam gemaakt. Dat is nu allemaal een beetje verwa terd en ik ben vanzelf weer eaan tekenen", vertelt hij met brede handgebaren en een denkbeeldig fototoestel vast- houdend- Kijkend r.aar zijn vrouw Petra zegt hij: „Toer. kwam ik Pe tra tegen cn ben ik er toe ge komen om sücen maar te gaan tekenen, zij heeft me er echt we. bij gehoipen". In het klemc huisje heeft hij. zorg vuldig ir. mappen opgeborgen, een groot aantal naaktteke ningen. Waarom hij zoveel naakt tekent? „Naakt is siceós anders, het boeit me stencils weer. het is levend, ik vin-d het neg steeds geweldig om 'te ctoen. Naakt is eigen li ik een symbool vun de reinheid. Met die serie waar :k nu bezig ben laat ik dat ook uitkomen. Een naakte vtouw, reinheid, tegen die Pernis-toestanden, dat is een mooi ding tegen over de luchtvervuiling". SFEER Evenals de sfner. die bij in zijn tekeningen legt. heeft hy, sa men met Petra, sfeer ge bracht i,n het kleine Gorzense huisje. Een houd en een kat liggen voor de snorrende ka chel, naast de br^kenkast, waarin voel oudere boickcn staian. Hoewel zijn ouders liever hadden gehad dat hij lasser was geworden („Ik heb ook nog een lascFiplomaatje ge haald") gaat deze jonge schilder, met een al beken de oude sch'ildersnaam, rustig door zwart-witteke- ningen te maken, zich van niemand iets aantrekkend, en God op zijn blote knie tjes dankend dat hij geen lasser is geworden: „Teke naar zijn is tenslotte leu ker dan lasser". Don Maris pratend over zijn wark en zijn ideeën. De bezoekers van De Tempe/ij voelen zich de stiefkind er er;] van de Schiedamse tienerwe reid. Dat begon vorig jaa:' mei, toen de Tempel-groef werd gedwongen het onderkoti men in het jeugdcentrum D» j Kreek aan de Lange Haven te verlaten, omdat werd dacht, dat in de Tempel drug werden gebruikt. De gemeen te heelt toen aan de jongelui; een oud schoolpand aan he®, Spinhuispad in bruikleen j ven. „Volgens ons hebben ze ons iiv dat vieze hol, waar zelfs vary kens hun neus voor ophaleni;| gestopt, om De Tempel dooG: te laten bloeden. Maar dar: hebben ze het toch mis, wan".: de sociëteit loopt momentee;j erg goed", zegt Frans namen;/ de leden van De Tempel, dii| allen zeer verontwaardig zijn over de houding, die d<i> overheid aanneemt tegenover' de sociëteit. Er zijn dingen, die Frans nie'v begrijpt. „Zeer onregelmatig komt de politie hier, maa/ï toen we zonder vergunning pils in buis hadden, stonden Z\k prompt voor de deur. De ver; schillende inbraken, die hieg: al gepleegd zijn, zien ze volvg gens mij over het hoofd. oohH besteden ze er weinig aan|| dacht aan, als we diefstalïeu/ van brommers, die voor di:j deur van De Tempel stonden/? aangeven." „De gemeente heeft indertiju; beloofd, dat het dak van hev; pand zou worden opgeknapt^ toch heb ik nog niemand ge[£ zien. Dat geldt ook voor he/? plaatsen van toiletten. Di«| theetuin, ook zoiets. Dat panc.ïi kregen we onder meer, omdaf. er een tuin aan vast zit, düjj we willen gebruiken als thee); tuin. Laatst werden we oi| onze vingers getikt, omdat wtfj in de tuin aan het opknappef£ waren. Overal worden de vefe ligheidseisen streng in ach^ genomen, maar dat de murej| in De Tempel onder stroorr^ staan, daar kraait geen haafg naar." Frans heeft sterk de indruk, da|| de ovexheid met De Tempei zijn maag zit. Alle andere le den van de Tempel, ruim hoiv| derd, delen die mening. POLITIE De afdeling Bijzondere Wettel'!; van de Schiedamse politie i$j(' het overigens niet helemaal, met het betoog van Franijd eens. De heer J. van Putterl? van die afdeling: „Alle socië-i/; teiten in Schiedam, ook D<% Tempel, houden we zoveel^ mogelijk in de gaten. SomM komen leden van verschillen:/ de sociëteiten met klachten er|; dan willen ze dat wij ingrijp pen. Maar wij kunnen ook niet:/ doen, als er geen bewij2erjt zijn. Wat die drankver gunning betreft, die moet niet bij dtg politie aangevraagd worder| zoals de mensen van De Ten*| pel dat hebben gedaan. maai| op het stadhuis." Schiedam Er bestaan over het algemeen weinig bezwaren te gen erfpacht. Dit zeggen b. en w. in hun vuorstel aan dé raac inzake de uitgifte van grond. De meeste gegadigden gaan ak koord met dit systeem omdat investeringen voor koop var grond dan achterwege kunnen blijven. Wel zijn er wel eens be- zwaren tegen de voorwaarden die de overheid bij uitgifte in erf-:; pacht stelt. industriegebieden: gronduitgifte alleen in erfpacht. De erfpachts canon zal in de meeste gevaüen gesteld worden op 5 jaar. De canon bij erfpacht ligt de laatste tijd op 7,75 procent. In du jaren zestig bleek dal de herzieningsperiode van 20 jaar die voor het betalen van het percentage dat dc canon aangeeft eigenlijk eerder aan herziening toe zou zijn. Over het algemeen is hici* sprake van een sterke stijging van de canon geweest. B. en w. geven thans de voor keur aan een herzieningsper- centage dat op 5 jaar neer komt. Voor zowel dc gemeen te als dc bedrijven vinden het acceptabel als het herzien om de vijf jaar plaatsvindt. Ook de geldontwaarding speelt hier een rol. Getracht zal wor den om de thans lopende 20- jarige herzieningen om te zet ten in 5-jarige. De erfpachter kan zijn recht slechts overdragen of verhu ren of er de bestemming van wijzigen met toestemming van b. en w. Ook bij een her ziening van vijf jaar houdt hij dat recht van overdracht en-;|; zovoorts, behalve als de voor-/ gestelde erfpachter o£ het be-jt drijf niet acceptabel is vooi de gemeente. Kredietwaardig.,|i heid, milieubelasting en de/É bepalingen van het bestem^ mingsplan spelen hier een roh|t De gemeenteraad behandelt het;/; voorstel in de eerstkomendtJI raadsvergadering. Verwacht® wordt, dat het voorstel niet ol|J felle kritiek zal stuiten, tei|| meer daar de adviezen van de|| commissie ad hoe voor he;|| grootste deel door b. en wi|! schijnen te zijn overgenomen;! Er komt daarmee een eind aarffj een langdurige studie straks kan een uitvoerige dis-:| cussie over het gronduitgifte^ beleid worden afgesloten He voorstel aan de raad is ge dag-rij tekend 15 mei 1072, maar da:| is ongetwijfeld een vergissing^ Zolang heeft de discussie m|| ook weer niet geduurd.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1972 | | pagina 3