van
Wekelijks in Schiedam
Moord, doodslag en
spanning in Passage
Dimitri van Toren
met luisterliedjes
in Zoldertheater
Aardige aardman"
Japanners exposeren
m
Muziek door
jonge mensen
Vrijdagavond-
concert
Hl
Jpiledamschft C»ra»t DONDF *DAU 25 JANUARI S873
Ik vind mime veel cleaner
„We geven een een voorstelling,
die semi-professioneel aandoet.
De opleiding die we hier geven
is behoorlijk en als zodanig een
unicum. Het klinkt misschien
wat ijdel of hoogdravend, maar
het 'is toch echt zo. Vooral ia
vergelijking met de profs. „Pe
ter Beekman, een'van de min of
meer leiding gevende figuren
bij het Rotterdamse amateur
mime gezelschap „Kruimels",
spuit deze stelling, zeer snel
pratend, bijna over zijn eigen
woorden vallend en zo nu en
dan lettergrepen inslikkend. En
thousiast over mime en „Krui-
mels", dat .vrijdagavond op-
treedt in het Zoldertheater in de
Teerstoof, Is hij zeer zeker.
Echter, soms ontaardt dit in
een van de hak op de tak sprin
gen (dan weer heeft hij het
over het programma dan weer
over de spelers, en plotseling
gaat hij over tot uitleg van een
nieuw programma) en dat
maakt hetgesprek soms erg
onsamenhangend...
Uit de mond van Peter Beckmans
tekenen wij toch nog het volgen
de op: „De meeste mensen blij
ven wel vijf of zes jaar bij
Kruimels. Dit iserg lang voor
een mime-gezelschap. De men
sen die hier komen staan ook
heer erg open voor allerlei din-
gen. Er kan iemand komen die
niets van mime weet, dan gaan
we gewoon improviseren. We
hebben hier ook work-shop toe
standen en zo. Het is ook zo,
dat degene die het idee levert
voor een bepaalde sketch' of een
bepaald, nummer, dat gaat regi-
seren".
„Kruimels" is een jaar of tien'ge-
leden ontstaan uit een werk
groep van Frits Vogels (direc
teur van de mime-afdeling van
de 'Amsterdamse theaterschool)
en Jan Bronk (directeur van
het Nederlands mime-centrum)
Peter Beekman heeft indertijd
e'en mimeopleiding bij Jan
Brorik gehad en men is toen
met vier mensen uit;deze werk
groep, begonnen met „Krui
mels". Beekman is de enige
overgeblevene.
Hoe de naam „Kruimels" ont
staan is, weet Beekman niet
meer zo precies: „Kruimels zal
toen wel gekozen zijn, omdat we
klein zijn. Het heeft waarschijn
lijk ook te maken met de uit-,
werking van de inhoud. Het is
voor ons niet mogelijk om alle
theatertechnieken te doen. We
moeten het kort houden. Maar
hoe! korter, hoe heter. Al die
nummers achter elkaar, doen.
wat denken aan kruimels".
Hetprogramma dat „Kruimels"
in de Teerstoof brengt heet
„Majeur, mineur". 2e hebben
dit al èen jaar op hét repertoire
staan. Beekman: „Het zijn een
aantal gekke toestanden. Een
paar dingetjes zou je geënga
geerd kunnen noemen. We heb
ben bijvoorbeeld een nummer
„Plastiek people". Het is een
kreet tegen de huidige maat
schappij waar alles eigenlijk
van plastiek is. Er is ook een
nummer „feest", dat een persi
flage is op een party. Iedereen
vreet wat er te vreten valt. Het
is toch van een ander".
Het mimegezelschap bestaat uit
elf menseni Die of in het onder
wijs werkzaam zijn, studeren, op
de kunstacademie zitten, of in
het vormingswerk zitten. Peter
Beekman ïs de enige die een
kantoorhaan heeft. Of er nooit
over gedacht is om beroeps te
worden: „Eigenlijk hebben we
daar nooit over gesproken. Wel
ben ik geschrokken van de sfeer
die er in de beroepswereld
heerst. Bovendien is dit werk nu
een uitlaatklep. Je doet wat an
ders dan je gewone werk, Je
kan andere dingen ter zijde
schuiven. We doen het gewoon
puur voor ons plezier".
Toch zijn er in het verleden men
sen geweest die van „Krui
mels" naar de prefessïonele we-,
reld zijn overgestapt. Zij von
den onder meer werk bij „Het
Nederlands Danstheater". Om
het semi-professionele aan te
stippen vertelt Beekman ook
nog dat „Kruimels" mee zal
gaan draaien in het mime-festi
val, dat in mei in het Shaffy
theater in Amsterdam zal wor
den gehouden. Bovendien heb
ben zij ook gespeeld op festivals
in het buitenland onder meer in
Duitsland en Ierland.
Waarom Beekman (35) zich nu zo
fanatiek op de mime geworpen
heeft: „Het is de kunstvorm op
zich die me boeit. Ik vind het
heel erg mooi. Het ïs het naar
je toe halen van de dingen,
zonder te vervallen in pietluttig-
heidjes. Het hangt eigenlijk te
gen* het verbalende ballet aan.
Dat houdt natuurlijk op een ge
geven moment op, omdat er hij
ballet veel te veel franje is. Ik
vind dit eerlijker. Mime is clea-
nér".
Vrijdagavond,; om negen uur is
het mime theater „Kruimels".te
,'zïen in het Zoldertheater in de
Teerstoof, Nieuwstraat 12,
Schiedam.
Dimitri van Toren, zanger van veel Nederlandse luisterliedjes, kómt
v zaterdagavond in het Zoldertheater in de Teerstoof. Dimitri. treedt
sedert'drié jaar niet meer voor televisie of radio op. Hij vindt het
leuker en prettiger om voor publiek te spelen, een mooie gelegen
heid dus om deze zanger te beluisteren.
De ;eerste keer dat Dimitri van Toren van zich liet horen was tijdens
eéritsóngfestival in Oostenrijk in 1965, hij behaalde toen een tweede
prijs. Dit resultaat.effende voor hem de weg voor proefopnamen en
een persoptreden in Henk Elsink's Koopermolen.
Van Toren, in 1940 in Breda geboren, heeft; ongeveer 20 3Ö_ eigen
liedjes geschreven. Qua onderwerp zijn ze meestal toegespitst op
het. nieuws van alle dag, op de verhóuding God/mens, op deliefde
en! op jeugdidealen. Zijn liedjes hebben een duidelijke poëtische
•'rgrondslag.
U- indertijd wérd Dimitri geïnspireerd door een gitaarspelende broer,
fpf-i-' skiffle en de songs van'Jim Rodgers. Toen hij op de academie yrije
éo kunst ra Breda zat heeft hij-het trio „De Headlines" geformeerd,
"p^Tlat later in een enigszins „gewijzigde bezetting „The Lettersets"
werd.
öp het ogenblik is zingen geen hoofdzaak meer voor Dimitri van To-
ren. Hij is nu free lance etaleur. Hij zegt hierover: „Ik heb dit vak
•r, gekozen, omdat ik eigenlijk, snel iets hebben móest. Maar het trekt
■r5 me steeds meer aan, het is een fijn vak. Je probeert iets te ereë-
v ren, iets fijns te maken met kleuren en licht. Al blijft het reclame,
je kunt er creatief mee bezig zijn".
Jn het kader van de serie
„Muziek door jonge mensen"
in de aula van het Stedelijk
Museum in Schiedam, wordt
op zondagmiddag 4 februari
weer een concert gegeven
door een leerling van het
Rotterdams conservatorium.
Gert Schuil zal van vier tot
kwart voor vijf een piano
concert geven. Uitgevoerd
wordt de Schildertijenten-
toonstélling van Moessorgsky
Het blaaskwintët „Aulos-Am-
sterdam" geeft op vrijdag 26
januari een concert in de
aula van het Stedelijk Mu
seum. Er worden werken ten
gehore gebracht van Danzi,
Hindénith en ïteicher. iïot
concert begint om kwart
óver acht en wordt georga
niseerd door de Vereniging
Vrienden van het Stedelijk
Museum.
Het marionettentheater Lucas Goudzwaard komt zaterdagmiddag
voor de vierde keer in het Zolder theater in de Teerstoof. Hij brengt
voor de kinderen de voorstelling „De aardige aardman".
Het verhaal gaat over een aardman,, die, zoals de titel al zegt, aardig
is, In de grot waar hij woont ontmoet hij een meisje^ dat een prin
ses blijkt te zijn. Een tovenaar die ook in de grot ronddoolt neemt
het meisje gevangen. De prinses zint op een list, om te ontsnappen.
Na veel ingewikkelde situaties gebeurt dit ten slotte.
De Aardige aardman van het marionettentheater Lucas Goudzwaard
komt zaterdagmiddag in het Zotdertheater in de Teerstof, Schie
dam. De voorstelling begint om half drie.
De tentoonstelling „Konfrontatie XI" in het Stedelijk Museum te
Schiedam wordt zaterdagmiddag om half vier opengesteld door
Hans Paalman, directeur van het museum. Tijdens „Konfrontatie
XI" worden de bezoekers weer geconfronteerd met verschillende
kunstvormen.
Er zijn onder meer schilderijen, aquarellen en tekeningen te zien van
Dolf van.Leggelo. Van Tom Mosley zijn collagemultiplres te bezichti
gen en tevens exposeert een groep Japanse kunstenaars, de Suzuki-
Graphics, 47 grafiekbladen.
In het kader van „Konfrontatie XI" is er van 10 februari tot en met
11 maart een tentoonstelling onder het motto „Men who made your
world". Dit is een expositie van de fotograaf Yousef Karsh, die in
1908 in Armenië is geboren, hij heeft de groten der aarde op de ge-
voeiige plaat vastgelegd.
„U. spreekt met uw moordenaar"
(Dial M for murder), een thril
ler van Frederick Knott In de
vertaling van Gerard Rekers»
wordt dinsdagavond gespeeld in
het Passage Theater. Het stuk
gaat over de reconstructie van
een poging tot moord. Alles
loopt anders dan In eerste in
stantie gepland werd. Echter,
het publiek kent de omstandig
heden waarin de moord ge
pleegd is. Toch blijft er een
voortdurende spanning om hét
schaakspel tussen dader en poli
tie.
„U spreekt met uw moordenaar"
ïs een aantal jaren geleden ook
al eens uitgebracht door de Ne
derlandse Comedie met Guus
Oster in de hoofdrol. Guus Os-
ter heeft nu de,regie op zich ge
nomen en het stuk is een pro
ductie van René Sleeswijk. De
acteurs zijn TonLensink, Yoka
Berretty, Bob Goedhart, Tom
Yoka Berretty, Ton Lenssink en
Bob Goedhart, in "U spreekt
mei uw moordenaar".
van Beek en Wim van den
Brink.
Dc onvermijdelijke inspecteur ïn
het stuk is Wim van den Brink,
Hij speelde tien jaar lang bij
CorRuys. en vertolkte creaties
zoals' De Koning in de Wijze
Kater én Rembrandt in Spinoza.
Bod Goedhart- speelde twaalf!
jaar bij de Nederlandse Come
die en in „U spreekt met uw
moordenaar" speelt hij de "rol
van Max Halliday. Eerder heeft'
hij in klassieke stukken ge-
Samenstelling:
Bernadette Bios
Vormgeving:
Marijke Uilenbroek
speéld zoals Elckerlyck en de
Gijsbreght.
Tom van Beek heeft bij de Neder
landse Comedie en bij Ensem
ble gespeeld in de meest uiteen
lopende rollen. Hij speelde on
der meer In werken van Vondel,
Shakespeare, Heyenmans! en
Pirandello. Yoka Berretty is via
teken- en pianostudie, toneel- en
mimelessen en film ïn Rome bij
het toneel in Amsterdam terecht
gekomen. Haar eerste toneelrol
was bij Nederlandse Comedie In
„Het ei", In deze productie die
dinsdagavond ïn Passage Is,Tis
zij de figuur waar alles om
draait.
Over Ton1 Lensink, ten slotte;
hoeft weinig meer gezegd te ;-
worden. Hij begon zijn carn&
re bij het Volkston eek en is ïn
„U spreekt met uw moorde
naar" ook. een van de beléng.-
'V. rijkste pèrsohnages. -r
Dinsdagavond 30 januari? kWafï
óver acht; Passage Theater, ;;U
spreekt, ra et uw moordenaar"..!: