Wekelijks m Schiedam Magisch pleidooi in Bergmans De betoverde prinses van marionetten theater Paljas Rijk de Gooyer als inbreker in Passage Gieren op een eiland met Honoloeloe Jury Salon van de Maassteden bekend „Subsidie operette geen zaak van gemeente 0° .*v. Stedelijk Museum: 99 99 n John Hesseïberth exposeert in Teerstoof gjhiedamsche Courant DONDERDAG 22 FEBRUARI 1973 3 Tweemans cabaret waarbi Ie uitersten elkaar raken Cabaret Honoloeloe, geestig, spits, absurd* scherp, kritisch en veelbelovend, zoals de recensies zeggen, geeft zaterdagavond In het Zoidertheater in de Teerstoof een voor stelling. „Gieren op een eiland" is het eer ste programma van dit nieuwe cabaret. Honoloeloe bestaat uit Hessel van der Wal en Rob van de Meeberg en pianist Henk Alkema. Rob van de Meeberg stamt uit de oproer kraaiende school van Jaap van der Merwe terwijl Hessel van der Wal al enige jaren solo heeft opgetreden. In 1967 stond hij met „Land in zicht" in het Haagse Dili- gerttia en in 1970 stond hij op de planken van het Haagse theatertje Pepijn met „De heren worden bedankt". In wezen wordt cabaret Honoloeloe gevormd door twee uitersten: Rob van de Meeberg de rebel en Hessel van der Wal de hoffelij ke man. Van de Meeberg is een man uit de rijen van de militante van der Merwe. die staat tegenover een eenzelvige een- manscabareetier die met solo-optreden ge stopt is omdat „Het veelvuldige solo-optre den gaat aan je knagen. Je moet altijd in vorm zijn, je dag hebben en nooit iemand die je opvangt. Ik zocht iemand die je op vangt. Ik zocht iemand om samen mee te doen. Ik heb in die tijd heel wat cabaret afgelopen. Veel collega's gezien. Niet ie dereen ligt je en niet iedereen heeft tijd voor je. In het cabaret Barricade van Jaap van der Merwe zag ik Rob bezig. Toen hij vrij kwam heb ik hem voorgesteld samen te doen". Over de eerste tijd van de samenwerking zegt Rcfo van der Meeberg: „Er was ver schil van mening tussen ons over aanpak en uitvoering. Dat botste en leidde tot conflicten- Dan liep ik weg of Hessel. Maar we kwamen weer terug ook. Toen hebben we begrepen, dat we dit artistiek moesten oplossen. We probeerden niet lan ger onze wil op te leggen, maar de eigen inbreng tot een eenheid te brengen. Het naast elkaar te zetten en het onder een noemer van een vorm brengen. Niet bot sen, maar naar elkaar toebuigen". De titel van het cabaret „Gieren op een el- land" is kenmerkend voor de droge be schouwende humor van Van der Wal. Hij moet hot cok voornamelijk hebben van d» droge woordspelingen in de tekst. Rob van de Meeberg steunt minder op teksteffecten en geeft al duidelijk meer het gevoel van de toneelkant van bet optreden. Over het taalgebruik zegt Hessel van der Wal dan ook: „Vooral wat het taalgebruik betreft bemerkte ik dat je zo eenvoudig mogelijk moet zijn. Het is helemaal geen concessie aan je stellingname om ver staanbaar te zijn". Van de Meeberg vult dan aan: „De moeilijk heid bij cabaret is dat wanneer je optreedt voor een links publiek, je een bevestiging geeft van de ai heersende mening in de zaal. Dan is het beter om een stapje terug te doen. en een breder publiek te berei ken". Zaterdagavond, negen uur, Zoldertheater in de Teerstoof, Nieuwst raat 12, Schiedam, Cabaret Honoloeloe „Gieren op een el- land". W© o o e Schiedam Voor de leden van <te Vereniging Vrienden van het Stedelijk Museum en van de Schiedamse Filmkring wordt vrijdagavond acht uur in het Stedelijk Museum een film van Ingmar Bergman uit 1969 ver toond, „Riten", eigenlijk voor de Zweedse tv gemaakt, maar buiten Scandinavië in normaal bioscooproulement gekomen. Het thema van „Riten" is door Bergman al eens in „Ansiktet" gebruikt: de plaats van de kun stenaar in een wereld, die be krompen en ook wel jaloers naar vrijgevochten artiesten kijkt. Het Is een film die naar de eisen van het kleine scherm bijna geheel in close-ups en me dium-shots is opgenomen. Voor een minder begenadigd regis seur vaak een struikelblok, want zonder dwingende spellei- ding verzandt die dan in de ma teloze verveling van een gebrek aan variatie. Maar Bergman kan zich bijna alles veroorloven. Hij bezielt de me dewerkers van zijn theatergezel schap, waarmee hij „Ritsn" maakte, op een ongemeen inten sieve wijze. Hij durfde nog ver der te gaan. De film is in korte hoofdstukjes onderverdeeld, de toeschouwer ziet geen andere décor-attributen dan een bu reau, «en bar, een bed, een ver eenvoudiging, die met de sfeer volle zwart-wït-fotografie van Sven Nykvist prachtig wordt ge compenseerd. bRiten" heeft rechtstreeks symbo- lischer kenmerken dan andere Bergman-films. In een land dat niet bij name wordt genoemd, moeten drie variété-artiesten die een bekend internationaal trio vormen, zich verantwoor den voor het overtreden van de maximum-snelheid tussen Arn hem en Nijmegen en het schof feren van de politie daarna. De rechter van instructie ontvangt het drietal afwisselend tezamen of elk afzonderlijk. Db magi straat is een kleine miserabele burger, die alles van de los le gende charlatans, die hij niet begrijpt, te weten tracht te ko men. Soms op een poeslieve, la ter ook op een vijandige ma nier. Tussen deze verhoren door wordt de verhouding tussen de drie ar tiesten, gespeeld door Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand en Anders Ek, onthuld. De eerste twee zijn getrouwd, maar de vrouw bedriegt haar echtgenoot met de jongeman. Het is een fPöl van maskers, die afvallen momenten van crisis. Na af kattende verhoren nemen de artiesten wraak. Zij zullen de rechter een speciale voorstelling aanbieden van één van hun nummers. De rechter overleeft die séance niet en sterft aan Thuiin, Anders Ek en een hartverlamming. De kunst Gunnt|r BjSrnstrcmd die rich heeft gezegevierd over een ge- voelloze wetmatigheid van een artiesten moeten maatschappij, die geen non-con- woorden m Ingmar Bergmans form isme bedoogti f3m "Riten". Het marionettentheater „Pal jas" van de Rotterdammer Herman Hoebe, geeft op za terdagmiddag een voorstel ling voor de kinderen in het Zoldertheater in de Veer- stoff. Het poppenspel heet „De betoverde prinses" en wordt gespeeld in vijf bedrij ven, de voorstelling, die om half drie begint is om Onge veer vier uur afgelopen. Herman Hoebe is al sedert 1935 poppenspeler. Oorspron kelijk was Hoebe seinwachter "s nachts in *t seinhuis werkte hij aan de vele marionetten. Al zijn poppen, decors en an dere attributen maakt Her man Hoebe trouwens zelf. Ook de teksten zijn van hem zelf en geven uiting van een geheel eigen onweerstaan baar Rotterdams volksple- zier. In 1948 speelde Herman Hoebe in het theater van Guido van Deth in Den Haag, dat toen nog „Theater der Vereenigde poppenspelers" heette. Inder tijd speelden daar Guido van Deth zelf, Henk Zoutendijk, Feike Bosch ma en Rico Bult huis. Temidden van dit ge- zeischap was Hoebe een heel aparte figuur. Het poppenspel dat In de Teer stoof gebracht wordt gaat over een mooie prinses die door een heks Is meegeno men. Een politieagent kon digt aan, dat diegene die de prmses tanig vindt door de koning beloond zal worden. Op dat ogenblik is er ook kennis In het dorpje, waar onder andere vele dieren kunstjes doen. En van de dieren, eet» muis, gaa tm sa men met Jan Klaas sen op zoek naarde de prinses. De heks woont in het bos, in een heel klein huisje. Jan en de muis trekken de stoute schoenen aan en gaan er naar toe. Echter in het bos worden zij tegengehou den door een grote spin en een krokodil. Op de een of andere manier was de heks namelijk te weten gekomen, dat Jan en de muis naar huisje kwamen om de •p te sporen. Te slotte vinden ze de pinses. Maar.~de heks heeft de prin ses heel Wijk gemaakt. Hoe wordt zij weer mooi? Geluk kig is de heks zo dom ge weest om de toverspreuk, <He de prinses weer mooi kan maken, aan de kinderen te vertellen. Die vertellen de spreuk natuurlijk aan Jan Klaassen en zo wordt de prinses weer mooi. Jan wordt beloond met een zak geld en do muis met een Zaterdagmiddag, half drie, zol dertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam: Marionettentheater Paljas „De betoverde prinses". Sam enste fling Be rncrdette Elias Bijdrage: J. A. Franke! Vormgeving: Jacques van Adrichem. Schiedam Nederlandse speel films komen op het ogenblik als van een lopende band in de bioscopen, de één met meer succes dan de ander. „De In breker" van Frans Weisz be hoort tot de aardige tijdpasse ringen, die ai maandenlang veel toeschouwers trekken. In PAS SAGE kan men deze week zien, waarom. Het is een amusante thriller met Rijk de Gooyer ais de snuggere, vooral met messen uitermate vaardige Glimmie, die zich nooit door de politie laat vangen. Maar hij dreigt zich in de nesten te steken als hij voor een louche bankier op zoek gaat naar diens stiefdoch ter. Hij beseft dat het een val strik moet worden, maar hij is een toffe bink, die- We zullen de inhoud niet verder verraden, maar een feit is, dat Weisz niet alleen op *t misdaad- gebeuren heeft gemikt, maar ook de humoristische observatie van het milieu veel ruimte heeft gegund, soms met een knipoog in het algemeen, maar ook met aandacht voor aansprekende ty peringen. Zo is Jon Bluming kostelijk als Glimmie's kornuit De Bonk en geeft Wtlleke van Ammelrooy veel uitstraling aan de beknopte rol van de stief dochter. Frits Lambrechts is zeer ontspannen en informeel een politic-inspecteur en als hulpje Slofje doet Jennifer Wil- lems een glorieuze intrede. Op vallend is tenslotte de kleuren fotografie van Ferenc Kèlman- Gail, wiens camerawerk „De Inbreker" nog extra cahet geeft. Volgende week woensdag in de kindermatinee van PASSAGE de jeugdfilm „De vijf en de ge heime gang". Rtjk de Gooyer ds Glimmie en John Bhimfng als De Bonk onder schot in Frans Weisz' htm "De Inbreker". Wet reglement voor de Sahm van de Maassteden 1973, die van 24 maart tot en met 24 april in het Stedelijk Museum te Schiedam wordt gehouden, is bekend gemaakt Zoals bekend zal deze zesde salon, fn tegenstelling tot de voorgaande salon, weer gejureerd wor den. De jury staat onder voorzitterschap van Hans Paalman, directeur van het Stedelijk Museum in Schiedam. Verdere juryleden zijn; Kiek Bak, beeldhouwer en docent te Amsterdam en Groningen, Rtk van der Mey, beeldend kunstenaar te Amsterdam, Daan Schwager- Taann, directeur afdeling moderne kunst Frans Halsmuseum, te Haarlem en Mathilda Visser, kunstcritica te Laren. Ondanks het feit dat de Hoofdstad operette geldgebrek heeft, raadt de Schiedamse Gemeen schap de gemeente aan het op treden van het gezelschap op 7 maart in het Passage Theater niet te subsidiëren. De stich- tingsraad van de SG meent, dat de financiële positie van de Hoofds tad operette geen gemeen telijke aangelegenheid is. maar dat het regelen van subsidies voor het unieke gezelschap een taak van hogere overheden is. In de foyer van het Zoldertheater in de Teerstoof hangen twaalf werken van de Schiedamse gra ficus John Hesseïberth. Het zijn etsen die al eerder tijdens de kersttentoonatelling in het Ste delijk Museum hebben gehan gen. Als leerling op de Rotter damse Academie voor Beeldende Kunsten heeft hij vorig jaar de Maaskantprijs gekregen. De et sen die in de foyer van het Zol dertheater hangen zijn te koop.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3