Wekelijks in Schiedam
in de Teerstoof
Veel geoel
en getvap in
poppenspel
Rotterdams
Danscentrum
geeft uitvoering
in Passage
o 0
Muziek
door
jonge
mensen
Nel
Oosthout
in
Stedelijk
Oo,
o O
Vrijdagavond
concert in
Stedelijk
Museum
Konfrontatie
II nog
steeds in
Stedelijk
SSCA akkoord
met gemeente
over intrek
in schoolpand
ScMedamsche Courant DONDERDAG 1 MAART 1973
verzint weer
De nredewerkers aan het krisiscabaret.
Het Krisiscabaret, dit seizoen aan
haar tweede programma bezig
en bestaande uit afgestudeerde
teerlingen van de kleinkunst
academie, komt zaterdagavond
in het Zoldertheater in de Teer-
stoof. Het Krisiscabaret heeft
vijf medewerkenden, namelijk
Lars Boom, Rose Thesing, Ellis
van der Menlen en Jan Willem
Ruiter en Rudi Wolf,
Het programma dat het cabaret
brengt heet „Nu...en andere
grappen." De groep laat in
haar voorstelling duidelijk zien
hoe dicht cabaret bij toneel kan
liggen en het lijkt er soms op
dat dit groepje het vastgeroeste
cabaretpatroon bewust wil door
breken. Vooral de teksten van
Lars Boom en Rose Thesing te
kenen voor een afwijkend pa
troon ten opzichte van hét door
gaans gesettelde cabaret.
Lars Boom, de leider van de'
groep, heeft zich-^in het verleden
al waar gemaakt toen hij sa
men met Seth Gaaikerca diens
show „Tien miljoen geboden"
schreef. Rose Thesing staat
borg voor goed gezongen liedjes
en Ellis van der Meulen en Jan
Willem Ruiter zijn de Krisisca-
baret-Ieden die de vele gekke
(zeg maar absurde) onderdelen
op de planken helpen zetten.
Het eerste gedeelte van het pro
gramma bestaat voornamelijk
uit liedjes en sketches die vaak
de bekende thema's als milieu
vervuiling en het rassenpro
bleem behandelen. Daar tussen
door lopen nummers die uiteen
lopen van pure kolder tot bloed
serieus. Enkele liedjes die ge
zongen worden zijn „Na je dood
krijg je brood", „Schop ze met
je laars", „De bleke jongeling",
(een typisch sfeerliedje door
Rose Thesing) en „Twijfel aan
de welvaart".
Het tweede gedeelte is een soort
mini-musical en draagt de onna
volgbare titel „Larsan op zoek
naar de beschaving". Alle tek
sten van dit programma gedeel
te zijn van Lars Boom, «n het
verhaal gaat over de tragi-ko-
mische ervaringen van een man
die van beestenvel tot net kos
tuum komt. De maatschappij
wordt hier zwaar op de hak ge
nomen.
Het Krisiscabaret (wie denkt bij
het horen van deze naam niet
aan de woorden uit een liedje
van Louis Davids „een krisis
die me misch is") Is volgens de
recensies een spitse en alerte
groep, tracht zich uit een hokje
te wringen en heeft een origine
le benadering.
Zaterdagavond, negen uur Zolder-
theater in de Teerstoof, Nieuw-
straat 12, Krisiscabaret, Nu...
en andere grappen.
OO
o O
o
o O
ooft
Samenstelling:'
Bernadette
Eiias
Vormgeving:
Jacques van
Adrichem
Het Zoldertheater in de Teer
stoof heeft 2ijn program-
ma'ls voor de komende
i maanden bekend gemaakt.
Hoewel cabaret de boven
toon voert bij deze pro
grammering is het pro
gramma toch wel geva
rieerd. Op zaterdag 17
7 maart komt Joost Nuissl.
(Hij is al eerder in de
Teerstoof geweest). Hij
geeft in dit vestzaktheater-
tje de première van zijn
solo-programma. Muziek
voert de boventoon in zijn
voorstelling. Ook op zater
dag 17 maart wordt voor
7'. het eerst een nachtvoor-
..C stelling gegeven in de
•- Teerstoof. De cabaretgroep
„Kienjoi" geeft dan een
try-out»
Zaterdag 34 maart komt dan Ca-
b a mi me, met het programma
j.Minicabamime". Deze groep is
een combinatie van cabaret en
mime. Het is een gebruik ma
kken van mime, dansn beweging,
tekst, muziek en zang. 31 maart De week daarna, zaterdag 14
geeft het cabaret Tura Tum een
voorstelling. Tuin Tum ia de
winnaar van Camaretten 1972.
Op donderdag, vrijdag en zater
dag 5, 6 en 7 april komt Popstu
dio Hindrik, die een try out
geeft van het programma „Aai,
moedertje aai". In deze voor
stelling beeft Hinderik de Groot
het poppenspel ontwikkeld tot
een compleet nieuwe vorm van
theater.
april komt een groep, met een
exotische klinkende naam „New
Uruguayan Theatre" met „ge
nocide Marnus Circus". Dit is
een voorstelling als een circus
spektakel met liedjes van Boris
Vian, Brecbt en Dessai. Verder
staan nog op het programma
voor de Teerstoof Ivo de Wijs,
Rob van Reyn, Caro van Eyk,
De Sissie* en Cabaret zonder
filter.
Volgende week vrijdag wordt in
de aula van bet Stedelijk Mu
seum weer een vrijdagavond-
concert gegeven. Het concert
wordt georganiseerd in samen
werking met de Vereniging
Vrienden van het Museum. De
uitvoering wordt gegeven door
Els Krieg, viool, Marja Bon,
plano en Herman Braune, klari
net. Er zullen werken van Van
hal, Strawinsky, Scarlatti,
Brahms en Bartok vertolkt wor
den.
Pas de deux.
be expositie Konfrontatie II Is
nog steeds te bezichtigen In het
Stedelijk Museum in Schiedam.
De tentoonstelling duurt tot 12
maart. Er zijn onder meer fo
to's van Yousuf Karsh te zien,
werken van Dolf van Leggelo,
Tom Mosley en grafiek van de
Japanse groep grafici „Suzuki
graphics'.
fa de foyer van het Zoldertheater
in de Teerstoof hangen etsen
van de Schiedamse graficus
John Hesselberth. Er zijn wer
ken te zien die al eerder in het
grafiekzaaltje van het Stedelijk
Museum hebben gehangen.
"Bertha en de Oelewappers", een levensecht poppen
spel van de poppenkast van Jan de Noord wordt za
terdagmiddag in de Zoldertheater in de Teerstoof ge
geven. Jan de Noord is nog niet zo lang poppenspeler,
hij beoefent deze kunst vanaf 1967. Sinds 1979 woon
en werkt bij in Amsterdam en reist hij met zijn pop
penkast door heel het laad.
Momenteel is hij als docent popenspel verbonden aan
de academie voor expressie door woord en gebaar in
Utrecht. De poppen voor de kast maakt hij zelf, ook
de verhalen verzint hij xeH. Jan de Noord heeft met
zijn poppen ook al verscheidene malen geëxposeerd,
onder meer jn België en In het pcppenland bij uitstek.
Tsjödhoslowakije.
Het poppenspel is eigenlijk een wereld van fantasie, spel
en realiteit. Ook kinderen (eigenlijk ook de volwassen
bezoekers) en de poppenspelers ontmoeten elkaar
hierin. Zoals gezegd gaat ht verhaal dat zaterdagmid
dag vertoond wordt over Bertha en de Oelewappers.
Het is een verhaaltje voor kinderen, van vier tot
twaalf jaar.
Bertha en Joepie gaan varen op de blauwe Bubbelzee,
maar bun brombootje zinkt. Waarom en hoe het klei
ne scheepje gezonken la weet bijna niemand, maar
Bertha en Joepie komen terecht bij de Oelewappers,
een vrolijk volkje, dat veel oelt en wapt Na ongeveer
vijftig minuten bij de Oelewappers te zijn geweest, 1*
het bootje op onverklaarbare wijze hersteld en kun
non Bertha en Joepie en de kinderen weer vrolijk
naar buis.
Zaterdagmiddag, half drie, Zoldertheater In de Teer
stoof, Niemvstraat 12, Schiedam. Poppenkast Jan de
Noord, „Berth a en de Oelewappers".
Een van de poppen van Jan de Noord.
Het Rotterdamse Danscentrum geeft dinsdagavond 8 maart een ballet
uitvoering in het Schiedamse Passage Theater. In het programma
is een meuw werk opgenomen van Elizabeth Cameron Dalman ge
zet op muziek van Ian Cugley. Het stuk heet „Being." Op het pro
gramma staan verder de Suite uit de Watermuziek van Handel,
choreografie Ineke Sluiter, Contacten, muziek Ton de Leeuw,
choreografie Ineke Sluiter, lm Wind der Zeft door PJna Bausch ge-
zet op muziek van Mirko Domer en 22 Pages van Ineke Sluiter op
muziek van Joep Straesser.
Het Rotterdams Danscentrum is op het ogenblik bezig met educatieve
werkzaamheden, men geeft onder meer demonstraties op scholen en
voor verenigingen. In de hal van de Doelen in Rotterdam worden
openbare repetities gehouden die voor iedereen gratis toegankelijk
zijn. In. het kader van deze educatieve werkzaamheden vindt na de
voorstelling in het Passage Theater een nabespreking plaats, waar
puibliek en dansers elkaar kunnen ontmoeten en napraten over de
voorstelling.
Het Rotterdams Danscentrum bestaat voornamelijk uit jonge mensen,
de moderne dans staat centraal in het bewegend denken en doer
van het Danscentrum. Men zegt zelf: „We zijn geen prille dam-
kleuters die alles nog moeten Ieren. Dat ls In bet korte verleden si
bewezen. Tijdens instructieve voorstellingen (in het kader van onze
„oog op dans"-serie) tijdens een groot aantal openbare repetities,
tijdens avondvullende voorstellingen".
Deze groep jonge dansers wil eigenlijk meer dan het publiek alleen
maar te laten toekijken, men wil de toeschouwer zo veel mogelijk
betrekken in wat ze doen.
Leerlingen van het Rotter
dams Conservatorium ge
ven op zondag 4 maart in
de aula van bet Stedelijk
Museum in Schiedam
weer een uitvoering in
het kader van de serie
„Muziek door jonge men
sen". Het concert wordt
gegeven door de blokfluit
tisten Annemarie Over-',
zee, Marie de Graaf-;
Drop, Anneke Henneveld,
Marjan Wormhoudt, Ka
rei van Hove en Albertine
Carrière, aan het clave-
cimbel zit Fransje Dorst.
Het concert begint om
vier- uur em duurt tot
kwart voor vijf. De mu
seumbezoekers hebben
vrije toegang. Iedere eer
ste zondag van de maand
wordt een dergelijk con
cert gegeven.
De voordrachtskunstenares
Nel Oosthout komt vrij
dagavond fa de aula van
het Stedelijk Museum. In
het kader van de boeken-
weekmamfestaüe vertolkt
zij „Het Grote Gebeuren"
van Belcampo. Deïe voor
dracht heeft zij ook enke
le weken achtereen in het
Shaffy Theater in Amster
dam gebracht.
Schiedam De stichting Sociaal
Culturele Arbeid en de gemeen
te hebben overeenstemming be
reikt over de overname van het
schoolpand in de Fahrenhelt-
straat. Zo gauw bet Ministerie
van Cultuur, Recreatie en Maat
schappelijk werk zich bereid
verklaart om geld beschikbaar
te stellen voor het pand zal het
clubhuls De Reling, momenteel
gevestigd in de Overschiese-
straat, naar de school in de
Fahrenbeitstraat verhulzen.
In dc Overscbiesestraat worden
dan de jongerensociëteit De
Tempel en het secretariaat van
de stichting SCA ondergebracht.
Bovendien zal de administratie
van de nog in oprichting zijnde
Federatie van Instellingen voor
Sociaal Culturele Arbeid en Sa
menlevingsopbouw er worden
gehuisvest.
Voor de SCA betekenen deze
maatregelen een oplossing van
de ruimtelijke problemen. Wan
neer de verhuizing van De Re
ling naar dc Fr.hrcnheitstraat
zal plaatsvinden, is niet bekend.
De stichting heeft op korte ter
mijn een onderhoud met het be
trokken ministerie. Zodra de
subsidie ls toegezegd, is de zaak
binnen twee weken rond.