'Ik wil
geen zanger, componist en gitarist zijn:
Wekelijks m Schiedam
Première in
de Teer stoof:
Aetueel poppenspel Topspanning om heroine
voor kinderen A
van Herman Tieman
Egbert van Goor
bespeelt orgel
Nacht-
voorstelling
in de Teerstoof
o°°
Toneel
uitvoering in
Gronings
dialect
Utile Duld
geeft uitvoering
Schiedamsche Courant
DONDERDAG 15 MAART 1873
3
zich op en er is geen weg
terug". Over zijn indivi
dualisme: „Zodra je je ei
gen leven probeert te rege
len en zodra je je eigen
weg gaat, proberen ze je
aan. alle kanten te pakken
om je er weer uit te krij
gen. Ik ben individualis
tisch. Wat ik nu doe is su-
perdndividuaüstisch. Ik wil
ook geen zanger, compo
nist, gitarist en dichter
zijn, ik ben gewoon Joost
Nuissl",,
ARTIEST.
Joost Nuissl is eigenlijk sinds
jaar en dag een artiest Hij
houdt zich acht jaar alteen be
zig met de muziek, heeft in die
tijd nooit wat anders gedaan en
heeft hier ook a'tiid van kunnen
leven (hij heeFt achtereenvol
gens in de Waag ?n de Haaglem
gespeeld, heeft samen met Eli ie
en Rikkert Zuiderveld in Len-
nard Nijgh's show "Poez" opge
treden, heeft gespeel en gewerkt
in het theeatertje Mikro Skoop
in Broekhuizenvorst, een soort
gelijk theatertje als de Te er-
stoof, en heeft vier jaar zijn et-
gen kamerpopensemble gehad,
bovendien heeft hij verschillen
de keren, voor ndio en televisie
opgetreden).
ï>at Nuissl iets in de kunst is
gaan doen, is eigenlijk niet
zo vreemd, 2ijn vader is
.beroepsschilder, zelf tekent
hij zo nu en dan ook wel
wat, en voordat hij zich
daadwerkelijk in de muziek-
business stortte zat hij al
in verschillende schooi- en
studentencabarets. Oor
spronkelijk komt hij uit
Amsterdam, maar op een
gegeven moment heeft hij
zijn woonboot, die hij daar
had, verkocht en leeft te
ruggetrokken in het Lim
burgse schone land.
Over toekomst en ambitie zegt
Joost Nuissl: „Ik heb eigenlijk
geen ambitie, ik ben blij dat ik
dit werk kan doen. Ik vind het
fijn om ta doen wat ik leuk
vind. Verder rol je van het een
in het auv^r. In heb echt geen
ambitie ^an de een of ande
re fictie <op te komen. Dat
kan bij toeval gebeuren, maar
ik voel er eigenüjk niet veel
voor".
Tot slot nog even een frap
pant puntje. Op de vraag
hou oud Joost Nuissl is,
aarzelt hij even: „Ja hoe
oud ben ik ook al weer, 27
toch," Hij kijkt even naar
zijn vrouw: „Ja, 27!".
„Met mijn leeftijd ben ik
al in de war, ik ben altijd
een jaar voor of achter."
Zijn vrouw kan niets an
ders doen dan beamen.
Zaterdagavond negen uur, Zolder
theater in de Teerstoof, Nieuw-
straat 12, SSchiedam. Première,
Joost NuissJ solo.
Het is de tweede keer dat op
treedt in het Zoldertheater. En
kele maanden geleden nog trad
hij op met het Kamerpopensem
ble Joost Nuissl, die groep is
ontbonden en r.-i heeft hij een
programma voor hem alleen in
elkaar gedraaid. „Ja, ik vind
het altijd zo moeilijk om wat
over een programma te vertel
len. Conférences doe ik niet, het
zijn meer vertelseltjes dip ik
tussen de liedjes door weef.
Korte verhaal* jus, die wat ftlo-
sofisch zijn en die soms zijde-
lings verband houden met de
liedjes".
IJoost Nuissl nu dus alleen op het
toneel, met een aantal gitaren
j en zijn eigen stem: „het was
Ij eerst echt wel even wennen. Het
is beel anders, je bent je bac-
king kwijt Je moet muzikaal op
een andere toer. Ik vind wel dat
de tekst nu beter tot zijn recht
komt."
v De veriiaaltjes die hij tus-
sen de liedjes door vertelt
vertonen qua inhoud enige
overeenstemming met de
stukjes die ihij voor een
t dagblad -in-' Limburg
schrijft. „Dat wat ik voor
de krant sdhrijf is voor
mij een verzetje. Een lied
je is veel moeilijker. Je
hebt het idee, je schrijft
het op en je krijgt de
strijd met de taal en het
schema. De verhaaltjes
van de krant daarentegen
zijn ontspanning, ik maak
ze soms wel een maand
vooruit."
SOLO
Toch is dit solo optreden van
Joost precies in z'n straatje, ge
zien de individualistische instel
ling die hij heeft en de betrok
kenheid dit hij toont met de din
gen die gebeuren. „Er zit een
hoop maatschappijkritiek in de
liedjes maar in andere zin dan
de mensen 't meestal uitleggen.
Ik word soms gewoon verdrie
tig, als je ziet wat er allemaal
om je heen gebeurt. Bijvoor
beeld ze willen hier door dit na
tuurgebied (Nuissl woont in het
Noord-Limburgse Broekhuizen-
vorst, midden in de natuur) een
grote weg gaan aanleggen, dat
is toch verschrikkelijk. Ik be
grijp niet dat de mensen dat
niet zien.
We tippelen langzaam naa
een catastrofe toe. Als je
al die decadentie ziet en
die frusta tie- Het stapelt „We tippelen langzaam naar een cataslrofe toe. Als je al die decadentie ziet er» die frustratie". Joost Nuissl solo.
Joost Nuissl solo, Joost
Nuissl de (individualist,
Joost Nuissl zanger, gita
rist, componist enz. Joost
Nuissl, langharig, bril dra
gend en erg vriendelijk
geeft zaterdagavond in het
Zoldertheater ïn de Teer-
stoof de première van zijn
programma, dat voorlopig
Joost Nuissl solo heet. Het
is een tekst- en liedjespro
gramma, helemaal alleen
gemaakt door Joost zelf.
Ir. de aula van het Stedelijk
Museum In Schiedam wordt
op zaterdag 17 maart een za
terdagmiddag—orgelconcert
gegeven door Egbert van
Goor. Hij zal dan van drie
tot vier uur het oude Hess
orgel In de aula bespelen.
De cabaretgroep „Kien jol"
geeft zaterdagnacht in het
Zolderüieater in de Teerstoof
een try-out. De voorstelling
begint am twaalf uur. Het is
de eerste keer, dat in het
Zoldertheater een nachtvoor
stelling wordt gegeven. De
bezoekers van Joost Nuissl,
eerder op de avond, hébben
gratis toegang.
Samenstelling:
Bernadette Eüas
Bijdrage:
J. A. Frerifcel
Vormgeving;
Marijke Uilenbroek
Het „Beeldtheater Herman Tieman" geeft zaterdagmiddag in het Zol-
dertheater in de Teerstoof een heel andere poppenvoorstelüng dan
gewooniijk zaterdag *s middags voor de kinderen in het Zolderthea-
ter te zien is. Zaterdag namelijk wordt de kinderdocumentaire
„Weg, weg!gespeeld. Het stuk wordt gespeeld in combinatie met
popfiguren en acteurs.
Als acteurs fungeren Tom Koer (de wegenbouwer), Herman Tieman
(de schooljongen) en Willem Heuves (de verslaggever van Het
Laatste Nieuws). De muziek is van Skippy Goes en van Erik en
Tom Koer, De regie is van Bert Piagman.
„Weg, weg!is een stuk dat gebaseerd is op de actualiteit en is voor
al bedoeld voor kinderen uit de grote steden. Het verhaal gaat over
een bos, dat moet verdwijnen voor de aanleg van een autosnelweg.
Dit betekent dat er al weer een stuk speelterrein voor de kinderen
verloren zal gaan. Vooral kinderen uit de grote steden zijn het
slachtoffer van de steeds toenemende bebouwing. Hun speelgebied
bestaat tegenwoordig vaak uit niet meer dan een vierkant tegelveid
met stalen klimhekken, ommuurd door torenhoge flatgebouwen.
Het spel „weg, weg!" pretendeert niet een oplossing te geven, maar
wil de kinderen wel een mogelijkheid bieden om hun meningen te
formuleren. Voor en tegen af te wegen en de problematiek begrijpe
lijk te maken. Het stuk is bestemd voor kinderen vanat zes jaar.
Zaterdagmiddag, Zoldertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, half
drie, Figurentheater Herman Tieman, „Weg, weg!"
Schiedam „The French Con
nection" sleepte vorig voorjaar
om een of andere reden de
meeste Oscars in de wacht Vijf
van de mooie vergulde beeldjes,
nog altijd een felbegeerd Holly-
woodsymbool voor filmmische
topprestaties, gingen respectie
velijk naar regisseur William
Friedkin, acteur Gene Hack-
man, scenarioschrijver Ernest
Tidyman, montageman Jerry
Greenberg en naar dc film als
geheel.
,The French Connection", nu te
rug in PASSAGE, is eigenlijk
één grote achtervolging, die zo
driest en adembenemend is ge-
raliseerd, dat men er het klam
me zweet van in de handen
krijgt. Het fascinerende van.
deze film, waardoor de simpele
lijn van een achtervolging, die
niet anderhalf uur de aandacht
'fonee/
caboref
O O
O
O O
o o
zou kunnen vasthouden, bestaat
uit het zeer gevatte switchen
tussen de twee partijen, een
bende heroinesmokkeiaars en de
politie van New York. De naruk
blijft daarbij echter op de acti
viteiten van de laatste liggen.
De wetshandhavers doen alles
om een moment te ontdekken,
waarop de vele verdachten zich
even moeten bloot geven voor
hun twijfelachtige handel.
Het si zoeken naar een speld in
een hooiberg, want terwijl de
politiemannen een eindeloos ge
duld dienen op te brengen in het
schaduwen van onder meer
twee Fransen, kunnen die rustig
het ogenblik kiezen, dat alle sei
nen op groen lijken te staan.
Wanneer moet men toeslaan om
de zekerheid te hebben dat de
zware jongens met kracht van
bewijs kunnen worden veroor
deeld? „The French Connec
tion" toont ook de soms weinig
zachtzinnige manier waarop de
polïteifunctionarissen elkaar
over hun werkwijze In de haren
vliegen.
Volgende week woensdag in de
jeugd matinee van PASSAGE
„De zeepkistenrace".
De toneelvereniging van oud-
Groningers „Gruno Schie
dam" geeft op zaterdag 17
maart een toneeluitvoering
in gebouw Irene. Gespeeld
wordt „De Roegc Bast" van
Barend van der Veen. Tij
dens het stuk wordt alleen in
het Groningse dialect gespro
ken. Het is een spel in vier
bedrijven. De voorstelling
begint om acht uur.
De Schiedamse amateurtoneel-
vereniging Utile Dulcl geeft
op vrijdag 16 maart een uit
voering van het blijspel „Een
meisje om te stelen" van
Jack Poppleweil onder regie
van Ad Hoeymans. Het is
een stuk in drie bedrijven.
De opvoering vindt plaats in
gebouw Irene, Nieuwe Haven
155, en begint om kwart over
acht.