Gert en Hermien in Passage van dromen Magnus Circus^ cc n spektakel en werkel ijkheid VADERLANDS DECOR VOOR SLAPPE HEROINE- THRILLER Wekelijks in Schiedam Op Zuidamerikaans avontuur met Henk Ahhing Saïon van de Maas steden duurt nog voort 11« li "l i li Uitvoering leerlingen muziekschool fK- Politiek theater uit Uruguay: Don Maris in Delft 'Schiedamse Courant DONDERDAG 12 APRIL 1373 3 £en circusspe!; niet traditioneel, maar wel absurd. "The New Uruguyan Theatre", zaterdag in de Teerstoof. De zesde salcn van de Maassjeden wordt op het ogenblik in het Stedelijk Museum in Schiedam ge houden. De bedoeling van deze tentoonstelling is om de twee jaar een beeld te geven van de ontwikkel in- i gen op het gbied van de bee Mende kunst in het Rijnmondgebied. Er zijn 219 werken te zien van 120 versehtllsnde kunste naars. De Salon van de Maassteden duurt tot 24 april. Samenstelling* Bernadefte Elias Bijdrage: J. A. Frenket De liefhebbers van het Ne derlandse levenslied kan nen vrijdagavond in het Passage Theater' weer aan hun trekken komen. Gert en Hermien, de ver tolkers van de enige en echte Nederlandse smart lap, treden dan name lijk op. Zij presenteren hun nieuwe top-star show. Buiten Gert en Hermien treden nog tal van artiesten op, onder meer de zangeres Janette van Zucphen, De Riva's, acro batiek, De Rossini's, ac cordeonisten, De Kamö's, clowns en Han Bakker, conférencier. De voorstel ling in het Passage Thea ter begint om kwart over acht. Leerlingen van de Schie damse Muziekschool ge ven op vrijdagavond 13 april in de aula van het Stedelijk Museum in Schiedam hun derde mu zikale voordracht. Op het programma staat muziek voor piano- en gitaarsolo, voor dwarsfluit, klarinet, saxofoon en fagot met pianobegeleiding, voor blNcfuitkwartet, blok fluit-ensemble en koperen semble. De avond begint om acht uur en de toe gang is vrij. Een spel van dromen, nacht merries en show; een cir- cusspel, een absurd stuk, gespeeld door mensen die er wel zijn en toch weer niet; scènes die net ge speeld zijn, maar toch weer bijna onmogelijk te herinneren; aan de orde Is „Genocide Magnus Circus" dat zaterdagavond wordt gespeeld in het Zolderthea ter in de Teerstoof door „The New Uruguyan Cir cus". Juan Taljes, een langharige Uruguyaan en sedert twee jaar in Neder land verblijvend met als vaste woon- en verblijf- - plaats Dordrecht, is de schrijver van het stuk en een van de vier medespe- lenden. In redelijk Engels en goed Frans - tracht hij uit te leggen waar „Genocide Magnus Circus" om draait en over gaat. „Het is een - echt circusspel, niet traditioneel •i maar wel absurd. Het gaat in eerste instantie over de dom- heid in. de mensen, die vaak '.„oorlog tot gevolg heeft. Het uit roeien is niet in het stuk zelf, maar in het publiek. De genoci de is het gevolg van alle dom me dingen die ze doen. Het pu bliek moet de dingen die wij uitbeelden herkennen,de dom me dingen die ze de hele dag doen zijn de oorzaken van de oorlog". Deze uitleg wordt herhaaldelijk onderbroken door een samen spraak in rap Spaans met zijn medespeelsters Mabella Gonza les en Ana Camacho. Bovendien loopt de dochter des huizes on bevangen en speels, natuurlijk ook Spaans pratend, met pop pen te gooien en koekjes te pak ken. De Uruguyanen wonen in Dordrecht in een groot huis dat vroeger een gedeelte van een pakhuis was. De betonnen vloer Is groen geschilderd, men kan plaats nemen op matrassen of op een oude autobank, de muur is verder wit met hier en daar énkele affiches en kijkt men de schijnbaar eindeloze ruimte in dan zie ]e in de verte, aan het eind van dit huis, een verschrik kelijk groot bed staan. Mis schien dat dit huis en de sfeer die er hangt te vergelijken is met de sfeer in „Genocide Mag nus Circus". Hij is namelijk van een sympatleke absurditeit, ban Taljes wil in het stuk laten zien wat we moeten doen of behoren te doen om een oor log te voorkomen. Hij wil alleen l&ten zien dat er veel manieren zijn om aan een oorlog mee te Werken. Een daarvan, waar schijnlijk de meest gebruikelij ks en gevaarlijke is er juist ^een deel aan te hebben. We gaan zien wat we doen. En dat is wat we moeten bereiken: dat het publiek erkent dat dit het is wat zij doet, bijdragen tot oor log door op het moment dat er oorlog is een spektakel bij te wonen dat niet over oorlog gaat of althans probeert dat onder werp niet te behandelen. De in- fa/matie is onvermijdelijk, maar blijft wat het is: informa tie. 'ïafew „Het is hetzelfde als je naar een show in een nachtclub gaat, je gaat er gewoon heen, je ziet wat, maar als je weggaat is alles toch hetzelfde gebleven. De musicus in het stuk is dan ook de enige die er werkelijk is. Hij is de enige die werkelijk wat aan het doen is. Wij laten alleen wat zien. Wij zijn niets. De musicus is een „fake" voor het publiek, hij bedriegt ze in l$e. Toch is hij de man van spektakel, de enige die wat lijkt te doen". Het eerste gedeelte van het pro gramma wordt op een toch wel. traditionele circusmanier gepre senteerd. De vier hoofd fouten van de mensheid worden aan de kaak gesteld: de luxe, de nijd, de ambitie en superioriteitsge voel. Bijvoorbeeld, er komen twee vrouwen in voor, die al leen interesse hebben voor 2ich zelf, hun jurken en hun make up. Er komen twee clowns in voor die de macht symbolise ren. Er komt een liedje over napalm in voor, verder worden liederen van Brecht, Boris Vian en Dessau gezongen en het ge hele stuk door komt de politiek weer naar voren. POLITIEK Waarom zoveel politiek bij „The New Uruguyan Theatre". Tal jes: „Een wijsgeer heeft eens gezegd „De mens is een politiek dier. En ik wil liever het dier verlaten en de politiek zijn, dan een dier zijn en de politiek ver laten". Daar ben ik het mee eens, we worden verslonden door de politiek. Daarom is geen enkele voorstelling van „Genocide" ook hetzelfde, de politiek veranderd met de dag, het publiek veranderd ook en wij móeten ons steeds aanpas sen. Het eerste stuk dat we in Nederland speelden was „Re turn to Paka Amaru" en dat ging over de Tupamaru's van 1780 tot nu. Dat stuk hebben we twee jaar geleden zestig keer gespeeld. Nu gaan we het weer spelen want er is in die twee jaar politiek gezien zoveel ver anderd dat het weer actueel is", „Genocide Magnus Circus" is het vierde stuk dat de Uruguyanen in Nederland spelen. Waarom zij Uruguay verlaten hebben. „Er warén problemen, niet al leen politieke maar ook andere. Bijvoorbeeld het soort theater- dat we nu spelen, dat kan in Uruguay niet". Wei, om dat soort theater te zien kan men zaterdagavond om negen uur te recht in het Zoldertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam. Schiedam Aüstalr McLean kan ons, Nederlanders, nog meer vörteHen, als hij zijn gelikte ro- manüvrillers zo nódig in onze ctint/reien wil situeren. En nu ïajn „Puppet on a Chain" nog een verfilming waardig is ge keurd ook, die door een nogaJ amateuristische aanpak de toch al weinig kiteIHgemte irttrtge tot een derderangs verhaaltje de gradeert, schiet er eigenlijk al leen maar een flauw lachje over bij alle toeristische stupiditei ten. In „Poppen aan een touw tje", nu In PASSAGE, wordt elke kans aangegrepen ons land te etaleren zoals de buitenlan ders het graag zien. Er Is dus slechts één stad: Amsterdam, met zijn grachten, draaiorgels, rrsmhiaartboten en Damsüapers, en één dorp: In de film HuyJer geheten *n een curieuze combinatie van Marken en Vo- Jendam, terwijl het Muiderslot in al zijn Floris-glorie mag her rijzen. AEs de fiam begint, krijigt u duide lijk een stuk Loosdrecht voorge schoteld met het huis van Zwolsmau. Maar een richting- bord Los Angeles 27 miles helpt u uit de droom: u bent (even) in de Verenigde Staten, maar omdat de buitenopnamen in on3 land werden gemaakt, werd Loosdrecht tijdelijk gean nexeerd... Een feit is overigens, dat wij er met ens allen, ons (hoofd) steden schoon en onze hele flora en fauna prachtig op staan, dank zij de befaamde Britse cameraman Jack Hild- yard, die in 1957 een Oscar io-eeg voor „The Bridge on the River Kwai'V Voor de regie tekent ene Geoffrey Reeve, maar die naam kan men tegelijk ook wel weer vergeten, want veel samenhang zit er tn het verhaal over een smokkelaf- faïre in drugs niet. Held Sver.- Bertil Taube als Amerikaanse geheimagent ontmoet nogal wat doden op zijn weg door Amster damse hotels, grachten- en pak huizen, terwijl hij, tegengewerkt door de geïrriteerde hoofdstede lijke politie, er al spoedig ach terkomt, dat de heroïne ons land verlaat in bijbels er. Voien- damse poppen. De laatsten han gen af en toe aan kettingen te bungelen, evenals een paar mcoie meisjes, onder vne ,,Pey- lon Place-Betty" Barbara Par kins, die er wat schraaltjes uit ziet, «u z:j nie: met Steve hoeft te bakkeleien. Dan is er nog tegen het s!o: een langdurige achtervolging (tussen twee raceboten over het IJssel- meer en door de Amsterdamse grachten met enig fraai stunt- wenk van onze Wïm Wageoaar, waarna de cc.cknopmg er.ige vondsten bevat, die nog iets •goed maken. Patrick Allen als inspecteur Van Gelder in de film "Puppet on a Chain" met één van de J. A. Frenkel heroïne-poppen Henk Abbing, ex-circusclown, komt zaterdagmiddag weer met zijn poppentheater in het Zol- tfèrtheater in de Teerstoof, Voor de kinderen geeft hij dan de voorstelling „Het Zuidaméri- kasns Avontuur". Het is een verhaal, waar het publiek actief bij betrokken wordt. Zoals trou wens bij al de verhalen van Hank Abbing. De hoofdfiguur. Nib de Clown, wil aanplakbiljetten van het circus op gaan plakken. Juist op dat moment kom: een. zogenaamde steenrijke Zuidamerikaan bij het circus. Hij wil de circusdi recteur pverhalen met hem mee te gaan naar Zuid-Amerika, om daar lama's af te leren mensen in het gericht te spugen. De directeur moet echter eerst een proef afleggen met een wit te lama. Nib, die alles gehoord heeft, is stiekem meegegaan en ziet dat het de gestolen lama van Concha Sanoho, een lief Zuidamerikaans meisje is. Als de dief ten slotte ontmaskerd is, klinken de gitaren en viert ie dereen feest, Henk Abbing is in 1959 begonnen met een ambulant theater. De poppEtn, decors en teksten wor den door Abbing zeIf gemaakt. Hij heeft zich dan ook ten doe! gesteld met zoveel mogelijk eenvoudige middelen te werken, maar toch in staat te zijn om vrijwel ander alle omstandighe den te werken. Het poppenspel van Henk Abbing Is eigenlijk niet boeiend om de poppen, maar om de wijze waarop, met dode dingen, ze^r levende tafe relen worden uitgebeeld. Zaterdagmiddag, half drie, Zol. dertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam, Pop pentheater Henk Abbing „Het Zuidamerikaans Avontuur". toneel-. caboref De ex-Sch: edammer Don Maris exposeert op het ogerbfik in Galerie Abts- woude aan de Aart van der Leetjwlaan in Delft.. Tot 31 april zijn er teke^ n'ngen in potlood te be- z'-chtigen van Ma?;s. An der werft van de tekenaar is te zien op de Sa'on van de Maassteden in het Ste delijk Museum in Schie dam.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3