Opgespoten terrein: verraderlijk aantrekkelijk Te verdwijnt er zonder dat iemand het zal merken Zestig leerlingen spelen 'Adieu Bijzondere vorm van theater „Er moet altijd eerst iets gebeuren voor men het gevaar inziet" Alleraar d i gste musical Wilhelm! naschool Cabaret Kienjoolin Teer stoof Door Reina ten Bruggenkate Vergadering Vaar dingen Dam- en schaak toernooi ODB-Hollandiaan SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 10 MEI 1873 3 Twee Scfoiedamse meisjes, elf en negen jaar, worden in hun zelfgegraven ihol didhtbij huis "bedolven on der een enorme massa zand. Een voorbijganger wordt gealarmeerd door zijn honden en begint als een waanzinnige te graven, zodra hij een plukje blond haar ziet. De één weet hij te redden. Voor haar vrien dinnetje komt hulp te laat. Ze is gestikt. Die zelfde dag: een soortge lijk tragisch geval in Roer mond. Twee kinderen ster ven als hun boeiend spel met water en zand een fa tale ommedraai krijgt. De buurt is geschokt. Kinde ren krijgen een waarschu wing, maar spoedig zullen ze opnieuw worden aange trokken tot de verraderlij ke zandmassa. Gronddepots, zanddepots, opge spoten terreinen: levensgevaar lijke gebieden, verraderlijk en onbetrouwbaar. Het gevaar lokt iedere dag. Sommige terreinen Bjn afgezet Borden waarschu wen. Soms met doodskoppen. „Maar", zegt de Schiedamse politie na de treurige dood van de negenjarige Bfanca „afzetten heeft nauwelijks zin, want kin deren zijn wat dat betreft bij zonder vindingrijk". „Water en zand hebben een ge weldige aantrekkingskracht", vertelt brigadier W. Hagestein. „Het is de taak van de ouders om hun kinderen op het gevaat te wijzen. Ook al ziet het er nog zo onschuldig uit". Het is een probleem waarmee ie dere gemeente met uitbreidings plannen te maken heeft. Hoe ge vaarlijk de opgespoten gebieden zijn blijkt wel In Zoetermeer, waar de politie bij het betreden van de grond- en zanddepots zelf gebruik maakt van een plattegrond. Voor de grondde pots aan de Broekweg bijvoor beeld (ruim honderd hectare). Een uniek, mooi, maar verra derlijk gebied. Ook voor het pc- lltïe-personeel dat er dagelijks controleert. Het-gebied betreden zonder een kaartje waarop alle „rode plekken" staan aangege ven zou een regelrechte zelf moordpoging kunnen betekenen. MOERAS! Dat gebied èn de zanddepots tus sen de Grote Dobbe de Dumee- laan en de Leidsche Walienwe- tering hebben een enorme aan trekkingskracht en vormen te vens een bedreiging voor diege ne die er zich in waagt. „De mensen die er werken durven er nauwelijks te lopen', vertelt adjudant S. Roorda. „Je kunt er ook verdwijnen zonder dat ie mand er iets van merkt. De zanddepots zijn vooral in het begin erg verradelïjk. Na enige tijd, na een maand of twee als het zand een beetje is ingeklon- Het ziet er aantrekkelijk uit, maar lopen over op gespoten terreinen H vaak levensgevaarlijk. Een van de waarschuwingen tegen het betreden van opgespoten terreinen. ken, is het grootste gevaar ge weken. De gronddepots daarentegen blij ven veel langer gevaarlijk om dat er een soort moeras ont staat. Na een tijdje gaat het riet groeien. Dat riet kan een hoogte bereiken van twee, tweeëneenhalve meter. Kom je daarin terecht, dan raak je su biet ieder geval van richting kwijt We hebben de proef op de som genomen. Op twee meter afstand was de desbetreffende agent niet meer te zien. We konden alleen nog maar contact houden door te roepen. Je ver dwaalt er onherroepelijk. Het gebied is bovendien zo groot dat niemand je terug zou vinden." Dagelijks waarschuwt de Zoeter- meerse politie. In het gemeente lijke blaadje, mondeling, maar ook dat mag niet baten. „Als we er nu iemand in aan treffen bekeuren we zonder par- don", aldus adjudant Roorda. „Het is of de duvel er mee speelt, maar er is altijd wel iemand". Ook volwassenen zien het ge vaar niet. Vorig jaar nog orga niseerde een onderwijzer een ex cursie voor zijn pupillen naar de depots. „Iedereen weet in feite dat het gevaarlijk is, maar we zitten er wel met z'n allen op te wachten tot er weer iets gebeurt. En dan zeggen we: hoe bestaat het hé". In de zomermaanden zal het nog erger worden vreest de Zoe- termeerse adjudant. De depots, de opgespoten gebieden zullen dan een nog sterkere aantrek kingskracht krijgen. Voor zover mogelijk zijn de hectaren afge zet met prikkeldraad. De buizen vormen echter een prachtige toegangsweg, waardoor het on mogelijk is de gebieden volledig af te sluiten voor het publiek. Deze zomer nog zal nader wor den bekeken of het opgespoten gedeelte ten noorden van een vaar voor het publiek openge- van de zandputten zonder ge steld kan worden. Elders wordt men zonder pardon op de bon geslingerd. VOORZICHTIG Over de politiële controle bij de depots. „Ons probleem Is", zegt adjudant Roorda, „hoe houd je de kinderen er vandaan? Zodra we namelijk een telefoontje krij gen met de mededeling dat er weer kinderen zitten moeten we verdraaid voorzichtig te werk gaan. Je mag ze namelijk niet afschrikken, want dan kunnen ze de verkeerde kant opvluch ten. Voor ons houdt dat in dat we hen benaderen vanaf de ge vaarlijke zone. Op die manier drijven we ze op naar ric min der gevaarlijke gebieden. Maar ook dat is niet zonder gevaar: er moet maar een onbetrouw baar stuk tussen zitten". Ook bij de zanddepots is een con stante polltie-controle opgeno men In het surveillance-schema. Tussen de Grote Dobbe en de Leidsche Wallenwetering ligt maar liefst een miljoen kubieke meter zand, verdeeld over vier depots. Het gevaar schuilt in de beginperiode, als het zand nog niet is ingeklonken. „De zuig kracht van dat drijfzand is zo onverbiddelijk dat je een kind er niet alleen uit krijgt", aldus de adjudant. „Het beste is: niet in paniek raken en om hulp roe pen". „Het is allemaal zo be- driegelijk, machtig mooi maar o zo gevaarlijk". Het Schiedame en Roermondse drama mag niet worden her haald. De Schiedammer A. Jan sen, de redder van de elfjarige Anneke herinnert zich het tragi sche voorval nog bar goed. „Ik heb er echt wel een paar nach ten last van gehad", vertelt hij. „kijk, ik zou pas trots geweest zijn als ik ze er allebei uit had kunnen halen. Het blijft je hij Het opgespoten land tegenover de Koekoekslaan in Schiedam-Ke- thel (het ligt er al een jaar of wat) ziet er bijzonder onschul dig uit. De afwateringsgeul was vlak voor het ongeluk uitgediept omdat het land toch iets tö vochtig hleelc. „De man van de dragline", herinnert de heer Jansen rich „had nog gewaar schuwd". „Maar ja, het spelen met water en zand is nooit te gen te gaan. Ais een kind een gat graaft in een plat gedeelte is er volgens mij nog niets aan de hand. Maar leg een kind maar eens uit dat het daar wel en daar niet kan. De eerste tijd na het ongeluk heb ik er geen kinderen meer gezien. Ze zija duidelijk geïntimideerd, maar dat verslapt natuurlijk na een tijdje. Ik ben er alleen van overtuigd dat het de school- maatjes van deze meisjes nooit zal overkomen. Het is alleen, een vreselijk harde les ge weest". De politie heeft gelijk: afzetten met prikkeldraad of zo heeft geen zin. Het houdt trouwens nog een gevaar in ook. Stel dat er een agent aan komt dan zul len ze willen vluchten. De lang zaamste of de dikste kruipt dan in een kuil of haalt een been open aan het prikkeldraad". Dan volgt er wat triest achter aan: Dat ik er èèn niet kon red den, dat legt toch wel gewicht In de schaal. Maar ja, als kind sta je aan zoveel gevaren bloot. In feite word je In de jeugd een soort jungle in gestuurd. Dit mag niet, dat is gevaarlijk, dat Is verboden, 't Is een geluk als je er ongeschonden door komt. En die waarschuwing voor het spelen op dat opgespoten ter rein: hoe kan je het verkopen als je er zelf ook loopt"? Schiedam Ter viering van het vijftigjarig bestaan van htm school, voeren de leerlingen van de Koningin Wilhelm inaschoof In Zuid, drie avonden achtereen de jeugdmusical „Adieu Paris" op, geschreven door Benny Vre- den. De eerste voorstelling hiervan in gebouw Irene vond dinsdag avond plaats voor de oud-leer lingen. Tevens was het de pre mière voor de groep van ruim zestig leerlingen der drie hoog ste klassen. Een ontlading van opgekropte spanningen ook voor de leer krachten en oud er commissie en de vele anderen die er toe heb ben bijgedragen van deze musi cal iets bijzonders te maken. Centrale figuur hierbij was, Henk van Santen, die als regisseur het geheel leidde en tot een goed einde bracht. In zijn musical „Adieu Paris" do ceert Benny Vreden een stukje geschiedenis waarvan oud en jong nog iets kan opsteken. Een klas schoolkinderen brengt een weekje door in Parijs als een hunner met het maken van een opstel ever deze wereldstad deze „trip" heeft gewonnen. Met als gids het meisje Fran- Coise bezoeken de kinderen de meest markante plekjes en ver nemen alles over het verleden en het heden van Parijs. LICHTJES Op de trappen van de Sacré Coeur bekijken ze de miljoenen lichtjes als Parijs de nacht in gaat. Ze maken bovendien ken nis met Parijs als de cosmopo- liet van het westen. Ze zien jonge Grieken volksdan sen. Proeven de geheime sfeer van het Oosten als haremda mes, compleet met bewakers, hun geraffineerde buikdansen ten beste geven. Japanse geis ha's laten hun lantaarndans zien. Het verleden wordt aangehaald met een menuetje uit de tijd van de Lodewijken. De mode komt aan bod ais gracieuze mo- dinettes ten tonele verschijnen. Het nachtleven tenslotte, met een interpretatie van de can can dans door meisjes uit de Moulin Rouge. Tussen alle taferelen door treedt een groep trompet ters en hoornblazers op van de Jeugd-Rijnmondband. KOOR Een belangrijke plaat* neemt het genontde koor in dat leuke en toepasselijke liedjes zingt (Inge studeerd door de leerkrachten). Zang van kwaliteit overigens, met begeleiding van band-mu- ziek. De gesproken teksten van de mu sical zijn Soms geestig, Uit spraak en rolkennis voldoen aan de daaraan te stellen eisen. Het geheel is een aantrekkelijk kijkspel, vol kleur en fleur, dat zich afspeelt in een fraai decor (werk van leerkrachten en di verse vaders). Alle costuums zijn „naaldwerk" van moeders, die hiervoor tevens de benodig de stoffen beschikbaar stelden. Namen noemen heeft geen zin. Iedereen doet zijn best om de musical als geheel te doen sla gen. Dat deze geslaagd is bevestigde dinsdagavond en ook gisteren het ovationele applaus waarmee de medewerkers werden be loond. LAATSTE KEER Vanavond draait de musical voor de laatste keer. Wederom voor de ouders en verdere genodig den. De „mond-tot-mond recla me" zal inmiddels in Zuid haar werk wel hebben verricht met als gevolg een tot de laatste plaats bezette zaal Irene. Ook de leerlingen van de drie laagste klassen komen dan weer voor het voetlicht met zang en voordracht als voorprogramma bij deze jubileumviering. Van onze sportredactie Vlaardingen - De voetbalver eniging VJaardingen houdt vrij dag U mei zijn jaarlijkse ver gadering in het clubhuis aan de Marathon weg. Wat de verkie zing van het bestuur betreft zijn A. J. Scholte en B. van den Berg aftredend en niet herkies baar. Waarvoor H. A. van El- sacker, J. de Heer en A. Jan sen kandidaten zijn. W. P. van den Berg (penningmeester) en J. Visser (wedstrijdsecretaris) zijn wel herkiesbaar. De verga dering begint om 20.30 uur. Van onze sportredactie Maasland - Maasiands jongeren vereniging „Pollepol" organi seert in samenwerking met het dienstencentrum voor bejaarden een dam- en schaakfestijn. Dit wordt donderdag 10 mei gehou den in het dienstencentrum aan de Hammerdreef en begint 's a- vonds om 8 uur. Iedereen die wil dammen of scha ken of alleen maar wil komen kijken is welkom bij dit festijn, waarbij de toegang gratis is. I Het is dus beslist geen confron tatie tussen de Maaslandse be jaarden en de jeugd van „Potie- pol" alleen, maar voor iedere liefhebber van deze denkspor ten. Van onze sportredactie VLAARDINGEN Naar verluidt heeft de KNVB besloten dat in zake de kwestie Jan Kramer de wedstrijd ODDDe Hoilp**- diaan komende zondag moet worden overgespeeld. Zoals ec* - der vermeld speelde Jan Kra mer toen ten onrechte mee. De wedstrijd aan de Haagse Alber- dastraat eindigde toen in 0—0. -V- „Wees mijn gast", sprak de spin tot de vlieg", Is de wat vreem de titel van het cabaretpro gramma van Neerlands nieuw ste cabaretgroep „Klelnjool'% die zaterdagavond In de Teer- staof optreedt. Een naam die ei- genlijk ook al te denken geeft. De cabaretgroep bestaat uit mensen die al een mime theater ervaring achter de rug hebben. Rita Dalvano, die de verfrissende teksten heeft gemaakt en die de begeleidende muziek een bijzon der cachet geeft door haar vioolspel, is nadat zij het hele vak bespeeld heeft in Nederland en het buitenland terecht geko men bij het Amsterdams volks toneel van Beppie Nooy jr. Zij heeft er jaren gewerkt en onder meer in de Jantjes gespeeld, waar dit cabaret ook eigenlijk uit voortgekomen is. Verder spelen nog mee Agnes Schuch, Jan Pier, Comand Schuch en Jaap Wiersma. Agens Schuch heeft enkele ja ren bij het Amsterdams Musi caltheater gespeeld en bij the Happy Holland Minstrels. Daar na heeft zij bij Circus Krone, toneelgroep Giobe en kinderto neel Marrooetzet gespeeld. Jan Pier heeft na de academie voor kleinkunst in Anatevka gezeten, de JanLjes en Op hoop van ze gen. Hij heeft ook aan verschil lende tv-musicals meegewerkt. Cornand Schuch is na de acade mie voor kleinkunst ook gestart In het Amsterdams musical theater en the Happy Holland Minstels. Hij zat in de Jantjes, KRO's zaterdagavondakkoorden en Toneelgroep Globe. De eerste opvoering die deze pro fessionele groep van haar pro gramma heeft gegeven was op 17 mei, in het Zoidertheater in. de TeerstooF. Toen al bleek dat de vorm van cabaret die deze prnen reeft moeilijk te vergetij- ken is met andere vormen. 2a- tr-d-"avond re.«en llur> Zolder- theater in de Teersloof, Nleuw- straat 12, Kienjoot, „Wees mijn gast".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3