Passage-film toont
nazi's verschalkt
dwars door Italië
De Sissies
BARENDJE'S
AVONTl LTR
ONDER DE
ZEE
SPIEGEL
Wekelijks in Schiedam
Expositie voor jongeren
Alecta
International
Expositie
van grafiek
DRUKSELS EN SCHRIJFSELS:
Aad van
der Hoeven
geeft
orgelconcert
r
Eigen
collectie in
Stedelijk
O
oO
o O
SCHIEDAMS CHE COURANT
DONDERDAG 17 MEI 1973
3
Id het kader van de maandelijkse
zaterdagmiddagorgelconcerten
die in de aula van 't Schiedam-
se Stedelijk Museum worden ge
geven, zal deze keer de organist
Aad van der Hoeven een con
cert geven. Het concert duurt
van drie tot vier uur en is gra
tis toegankelijk.
Op het ogenblik is in het Stedelijk
Museum, buiten de expositie
het Nieuwe Wereldbeeld en
Editions Alecto" ook een ge
deelte van de eigen collectie
van het museum te zien. Deze
tentoonstelling duurt tot 12 juni.
Schiedam Dat er een kloof bestaat tussen de ou
dere en jongere regisseurs in Hollywood, bewijst
de film „Von Ryan's Express" uit 1965, die RAS-
SAGE terugbrengt. Mark Robson, veteraan van
„Home of the Brave" en „The Inn of the sixth
Happiness"-faam, heeft hierin dt vlocht van een
paar honderd geallieerde krijgsgevangenen uit
een Italiaans kamp met een buitgemaakte Duitse
goederentrein verwerkt. Een vergelijking met de
nlangs op TV vertoonde toentertijd vervaardig-
e film „The Train" van de veel jongere John
Tankenheimer valt ongetwijfeld in het voordeel
an de laatste uit. Robson heeft er een wel span
ende, maar bijzonder gladde, ongeïnspireerde
.ilm uit gedistilleerd, waarbij hij het gelijknami
ge boek van David Westheimer slechts zeer frag
mentarisch heeft benut.
Het treinavontuur is bij hem volledig hoofdzaak, de
voorafgaande gebeurtenissen in het kamp, waar
de Amerikaanse kolonel Ryan vanwege zijn ijze
ren discipline de bijnaam „Von" verwerft, wor
den afgeraffeld. Spectaculair is die treinreis
dwars door Italië, na de capitualatïe in handen
van de felle nazi's, natuurlijk wel en de naïeve
manier, waarop het Duitse leger zich laat beetne
men onder weg, garandeert automatische bijval.
Frank Sinatra is in zijn element als „Von" Ryan
met Trevor Howard als zijn opponent in de rol
van een conservatieve Britse majoor. Voor hun
belangrijkste Duitse tegenstanders zijn Wolfgang
Preiss en onze landgenoot John van Dreeïen
(Jack Gimberg), die hier de afgelopen weken in
de Forum-produktie van de musical „My fair
Lady" heeft meegespeeld, uitgezocht. Zij blijven
marionetten in dit spel, dat zich in 1943 overigens
werkelijk heeft voltrokken. Inclusief de goede af
loop, zoats de film die geeft; via Verona en Mi
laan, waar het schakelpaneel van het hoofdsta
tion in een puinhoop werd veranderd, kon de
Zwitserse grens worden bereikt. En na een hevig
vuurgevecht met Messersehmidts en Wehrmacht
kon tenslotte de vrijheid worden bevochten. Al
leen initiatiefnemer Ryan sneuvelde op de val
reep...
Decadentie en
nostalige in
de l eerstof
De twee malste uit de Nederlandse showbiz, de gezusters
van de Klei, oftewel de Sissies, komen dan eindelijk naar
Schiedam. De in soepjurken uit de dertiger jaren geldede
zusters, met weemoedige, witte gezichtjes in lange krul
len gevat en met hun iewat mistige manier van voortbe
wegen brengen dan hun zo langzamerhand overbekende
nostalgische, humoristische, parodische en toch serieuze
programma. Het zat al lang in de pen dat de Sissies naar
het Zolder theater zouden komen, maar drukte overbezet
programma, optredens elders enzovoort; enfin, u begrijpt
het wel.
Du Sissies brengen een voorstl-
ling die bestaat uit lichte mu
ziek, er worden liedjes gezongen
uit voornamelijk de jaren der
tig. De nadruk wordt gelegd op
de Engelse en Amerikaanse
„evergreens". Daarnaast zingen
zij nog enkele Nederlandse
smartlappen, zoals onder meer
het onvergetelijke en onnavolg
bare „Twee ogen zo blauw",
aan de andere kant zingen zij
ook enkele zeer serieuze liede
ren van Brecht.
De twee malle zusters zijn in 1971
in het Amsterdamse Frascati
begonnen, daarna volgde de
siotavond van het Holland Festi
val en enkele zeer succesvolle
optredens in het Shaffy Theater,
waarbij het publiek laaiend en
thousiast was. De twee. zusjes
heten in het dagelijks leven Do-
rine van der Klei en Gerrie van
der Klei.
Dorine heeft een gymnasiumoplei
ding en een vakdiploma fotogra
fie, indertijd dacht zij dat zij
helemaal niet muzikaal was en
geen talent had om in de wereld
der lichte muze door te gaan.
Toch werd zij erin gesleept en
het succes is niet uitgebleven.
De andere zus Gerrie, is wel de
muzikaalste, zij studeerde klas
siek gitaar, zong voor de radio,
maakte daarvoor ook een pro
grammatje met Jan Mol, en
deed een theaterproduktie met
John Leddy, Momenteel zingt
zij vaak met het jazz combo
van Boy Edgar.
De Sissies hebben een geweldige
techniek; quasi verveeld, el
kaar soms, zoals alleen zusters
dat kunnen doen, wegduwend
dan weer nonchalant hangend
op de piano, brengen zij hun
theater. Ze tekenen de stoffige
on de stomme film voortreffe
lijk uit. Soms zijn ze braaf en
kinderlijk als eer. Shirley Tem
ple, dan weer hebben ze het tra-
go, begeerlijke van Greta Garbo
en Mariene Dietrich.
De twee gezusters hebben tijdens
hun optreden geraffineerde en
onschuldige poses, maar toch
ook weer de ernst die we ken
nen van Brecht. In hun diepste
wezen zijn ze (tijdens de voor
stelling) twee opgepoetste, uit
de mottenballen gehaalde, deca
dente pin-ups uit de jaren der
tig. Met andere woorden: jeugd-
sentimentelen die trippen op de
smartlappen uit de jaren twintig
tot vijftig moeten zich dit toch
niet laten ontgaan: De Sissies
zijn zo weggelopen ui tde lata
roaring twenties.
Op het programma hebben de zin
gende zusjes onder meer „Ciga
rettes and whiskey" staan „Ca
roline moon" en „Johnny is the
boy for me".
Zaterdagavond, negen uur. Zoï-
dertb eater in de Teerstoof,
Nieuwstraat 12, Schiedam, De
„Sissies'.
De poppenvoorstelling
die zaterdagmiddag
voor de kinderen in
het Zoldertheater in
de Teerstoof wordt
gegeven heeft deze
keer als onderwerp
Barendje en zijn gro
te avontuur. Het ver
haal, dat Jan van
Erkelens met zijn
marionettentheater
„De Toverspiegel"
zal opvoeren, gaat
over Barendje, een
klein jongetje.
Barendje gaat stlekum
met een vlotje op de
grote zee varen.
Maar zoals te voor
zien was, een onvoor
zichtig ogenblik en
Barendje valt van
het vlot. Hij komt op
de bodem van de zee
terecht. Bij al dit on
geluk belandt hij op
de rug van een grote
schol ook nog bij het
paleis van de zeeto
venaar, die hem om
tovert in een jongetje
met een vissenstaart.
Maar ook op de bodem
van de zee zijn
vrienden, het zee
paardje helpt hem
zijn oorspronkelijke
gedaante terug te
krijgen en op dat
moment daalt er een
anker naast hem
neer. Het blijkt het
anker van de vissers
boot van zijn vader
te zijn. Dan wordt
Barendje opgeschept
door een groot rood
visnet.
In dit stuk van het ma
rionettentheater „De
Toverspiegel" wordt
de wereld onder wa
ter magniefiek'uitge
beeld met behulp van
suggestieve belich
ting en de sierlijke
marionetten, die
vaak van doorzichtige
tule zijn gemaakt.
Het marionettenspel
van Jan van Erke
lens is zeer gevoelig
en van een unieke
vormgeving. De kwa!
bijvoorbeeld, die
zacht waaierend door
het water zweeft, de
verschillende soorten
vissen en de zeeane
moon, die zich steeds
opent en sluit, op
zoek naar prooi, ma
ken de illusie onder
water te zijn.
Ook de toeschouwer
waant zich in een on
derwater droomwe
reld.
Zaterdagmiddag, half
drie, Zoldertheater In
de Teerstoof, Niéuw-
straat 12, Schiedam,
Marionettentheater
„De Toverspiegel"
„Barendje's grote
avontuur".
O
O O 0
o O
o O
o O
Samenstelling: Bernadette Elias. BijdrageJ A. Frenkel.
Druksels en schrijfsels, een tentoonstelling van grafiek, poëzie en pro
za, wordt van 16 juni tot 23 juli in het Stedelijk Museum te Schie
dam gehouden. Deze expositie wordt gehouden in samenwerking
met de Schiedarnse Gemeenschap en het Stedelijk Museum en is
een samengaan van „JES" Jeugd Expressie Schiedam '73 en Mu-
seumprojekt Grafische Technieken voor het Onderwijs.
Alle Schiedarnse jongeren tot en inleveren op dinsdag 5 juni en
met 21 jaar die thuis, op schooi woensdag 6 juni van tien tot
of op werk, schrijven of druk- twaalf uur en van twee tot vier
ken kunnen hun werk op het uur.
museum aan de Hoogstraat 112 De tentoonstelling „Druksels en
schrijfsels" wordt op zaterdag
16 Juni om 11 uur met een aan
tal activiteiten geopend. Inlich
tingen zijn verkrijgbaar bij J.
M. de Grauw, Stedelijk Museum
Schiedam, telefoon 26 64 91 en
bij het bureau van de Schie
darnse Gemeenschap, telefoon
26 80 43.
„Alecte international," een
tentoonstelling die op het
ogenblik in het stedelijk mu
seum in Schiedam wordt ge
houden, is in feite een expo
sitie die ontstaan is uit een
samengaan van dc Engelse
uitgeverij „Editions" alecta"
en een aantal kunstenaars.
Deze uitgeverij legt zich toe
op het verspreiden van gra
fiek.
ïn 1982, toen de uitgeverij, na
door twee jonge studenten
van Cambridge opgezet te
zijn, uitgebreid werd en naar
Londen verhuisde en toen
pas echt begon, had men een
vast omlijnd programma:
een platform voor kunste
naars te creëren en een pu
bliek tegemoet te treden dat
bereid is om de uitdaging
van deze nieuwe prentkunst
aan te nemen. Daarbij, gra
fiek is tenslotte de enige oor
spronkelijke kunstvorm met
een prijs die binnen het be
reik ligt van een groot pu
bliek.
Een belangrijke gebeurtenis in
de Britse grafiek-geschiede
nis en een mijlpaal in de
ontwikkeling van Alecte was
een tentoonstelling in 1962 in
het Institute of Contempora
ry Arts, deze expositie bleek
een manifestatie te zijn van
het creatie gebruik van
druktechnieken en vooral
„Editions Alecte" moedigde
enkele van de betrokken
kunstenaars aan tot samen
werking.
Een expositie van een beperk
te omvang zoals nu in het
Stedelijk kan natuurlijk geen
volledig beeld geven van tien
jaar intensieve kunstver
spreiding, toch is bet beslist
geen toeval dat het belang
rijkste decennium van de
Britse grafische kunst in een
adem genoemd wordt met de
geschiedenis van „Alecte".
Zoals blijkt heeft liet ene het
andere gestimuleerd.
In het Schiedarnse museum
hangen werken van onder
meer Cyril Lixenberg, die al
eerder in het Stedelijk heeft
geëxposeerd, van David
Hockney, William Scott,
Jean Dubuffet, Alan Davie
en Richard Smith.