2 Er bestaat te veel over Oude komedietijden keren weer in 'What's up, Doe?' c 9 Gebruik volledig verboden 1 1 3 Vlaardingsè aannemer spuit felle kritiek op beleid gemeente GROEN VERSLOFFEN ONRIJP BELAST £y "SCH1EDAMSCHE COURANT - VRIJDAG 6 JULI 1973 k. heb de pest aan Amsterdam Een grote hoeveelheid kleurrijke schilderijen, met als titels plaatsen in Perzië en Turkije, hangt op het ogenblik in de lin- kerb enedenzaal van het Stedelijk Museum in Schiedam, in het ka der van de expositie Konh-ontatie 12. De maker van het werk; Wim Drion, 26, wat ouder lijkend in praten, werk en voorkomen dan zijn leeftijd doet vermoeden en tamelijk fel zodra hij denkt dat het ge sprek de kant op gaat van gezwets in het oneindige over de essentie n? (en alles wat daar mee te maken heeft), van kunst of „on"kunst of over de bedoeling van zijn werk. Hei werk van Drión.;Jf% min of meer geïnspireerd op miniaturen. Drion, wonend in de nieuwbouw wijk van Nieuwendam-Amster- dam, heeft een atelier in zijn huis,, dat voornamelijk te dan ken is aan de architect van de flat. Is. kort geknipt en heeft vrouw en twee kinderen. Zijn schilderijen en gouaches —- hij maakt ook tekeningen, etsen, gouaches en ontwerpen voor wandkleden zijn vel met de meest felle kleuren/Bekijkt men de zaal in een oogopslag dan ziet men alleen deze kleu ren en lijkt .er geen verschil te zitten in de werken, maar nader bezien zit er 'wel degelijk een grote variatie in. Wim Drion, wiens vader ooit nog eens directeur van de Vlaar- dingse Stadsgehoorzaal was, heeft voor zijn leeftijd ar een immense hoeveelheid werk ge maakt en had zijn eerste expo sitie op zijn 17de jaar. Rijkelijk jong. „Ik ben op de Rietvelda cademie gekomen toen ik 15 was. Ik was 19 toen ik er af kwam. Ik heb altijd al gete kend, toen ik een jaar of tien was ging ik op vakantie boerde rijtjes tekenen. Dat was echt se rieus, Thuis werkte ik ze nader hand dan uit Bovendien had ik ook geen zin om huiswerk te maken en wel zin om te teke nen. Ik geloof dat je dit soort werk niet doet als sje bet niet al tijd ail gewild hebt. Ik heb dit altijd heel bewust gewild. Ik heb wel veel werk gemaakt, maar ik was in de gelegenheid om het te maken. Ondanks het feit dat ik geen diploma had, werd ik toch op de academie geaccepteerd. Ik kwam er dus vroeg af. Een jaar later zat lk al in de contraprestatie. Ik ben eigenlijk al heel lang zelfstandig bezig. Toch heb Ik nog het ge voel dat ik te weinig gedaan heb. Ik heb te veel tijd verlo ren, de laatste drie, vier jaar ben ik druk bezig geweest met verenigingen (BBK 69) en mijn gezin". Vriendelijk fel reageert Wirr» Drion als je hem vraagt: „Hoe kom je er. nu toe?" „Ja, hoe kom je er toe. Je vraagt aan een bakker toch ook niet hoe of waarom hij brood bakt en of hij in zijn handen spuugt of niet (maakt een spugend gebaar en kneedt). Ik doe het omdat lk het leuk vind. Ik ben mens en als mens wil ik bezig zijn en daar bevrediging in vinden. Ik hoop ook op wat meer poen en wat sue-es, daar ben ik ook mens voor. Dat geld en succes zal me een zorg zajn, maar je hebt het wel nodig. Ik ben nu ten minste niet verplicht om vroeg op te staan. lk heb de pest aan al dat filosofi sche g spaat over kunst Ik werk met thema's die ik inte ressant vind. Je maakt dan na tuurlijk zelf wel een stijl, maar waarom moet dat ergens onder gebracht worden. Daar heb ik geen boodschap aan". Toch haalt hij zijn thema's, sche ma's en onderwerpen wel er gens vandaan. Waar hij Zijn schema's vooral op baseert zijn de miniaturen die in Turkije te vinden zijn. Het thema van het werk dat in het Stedelijk hangt zijn eigenlijk reisverslagen. „Een roder thema is de hand. Daar kan je ook van alles mee dnen. Kijk, een hand is geen hand meer. het wordt een land schap. Je tent constant bezig. Als je een nieuw werk maakt kijk je toch weer naar het oude, iedere kunstenaar werkt eigen lijk m serie. Het is een soort overschuiven. Je ziet steeds weer dingen terug. Is hij niet bang voor het gevaar, nu hij op jonge leeftijd al zo veel gemaakt heeft, snel uitge werkt te zijn. „Het is nog nooit mijn probleem geweest. Tot nu toe gaat het goed. Er zit een voortdurende beweging in mijn werk. Als je het ideaal niet meer hebt om steeds wat beters te maken kan je natuurlijk be ter ophouden, maar als je ziet dat de mensen toch steeds je meest recente werk kopen, zie Wim Drion: "lk ben nu ten mlnsle mei verplicht vroeg op te staan. je toch dat je vooruit bent ge gaan". Wim Drion, die werkelijk niet van filosofisch geklets houdt over kunst, houdt het er op dat hij maakt en doet wat hij leuk vindt. Misschien is dat ook de reden waarom hij verschillende technieken door elkaar gebruikt. Over specialisatie van een tech niek zegt hij: „Ik hou er niet zo van. Ik geloof dat het voor mij het beste is alle materialen te gebruiken en verschillende din gen aan te pakken waar ik zin in heb. Ik kan ook moeilijk zeg gen wat ik 't leukste vind. Als ik iets prettig vind doe Ik dat. Het ligt niet in mijn aard me bij één ding te houden. Ik zou ook niet mijn hele leven de hele dag op mijn atelier kunnen blij ven". Veel van de dingen die Drion ver telde vond. hij niet interessant. Maar één van de andere dingen die hij leuk vindt is gewoon plaatjes kijken in tijdschriften, („zalig"), van interviews houdt hij niet, dus misschien is dat de reden. Vlaardingen „De activitei ten van Patrimoniums Wo ningen zijn steeds .'.moeilij ker te begrijpen. Er gaan stellige geruchten, dat ze met Both een overeen:, "komst hebben getroffen, waardoor de andere aanne- mers in Vlaardingen 'straks als Holy-Noord gaat beginnen buiten dé boot zouden vallen. Van Both is zoiets te billijken. Het is goed koopmanschap als je ■iets dergelijks niet laat schieten, maar van Patri monium is het een onbe trouwbare vertoning. Ik minacht zo'n houding." Nu het eerste bouwgëwcel in Vlaardingens nieuwste stadsuit breiding Holy-Noord in zicht komt het kan nog wel een jaar duren neemt de Vlaar dingsè aannemer Van der Waal geen blad meer voor de mond. De onduidelijke koers, die wo ningbouwvereniging Patrimo niums Woningen (PW) als grootste van de vier 'verenigin gen in Vlaardingen bezig is te Den Haag Het gebruik van DDT zal per 1 juli 1973 volledig rijn verboden. Dit hebben -de ministers van Landbouw en Vis serij en Volksgezondheid en Mi lieuhygiëne besloten. Aanvankelijk" was het de bedoe ling om in 1973 alleen het. ge bruik van DDT in de fruitteelt te verbieden, omdat hiervoor in middels goede alternatieve mid- delen beschikbaar waren geko men. Thans is. besloten ook voor J de. nog. resterende gebruiksge- bieden, namelijk de teelten van erwteen en sierteeltgewassen, DDT'te verbieden. volgen, moet maar eens aan het licht worden gebracht, vindt'ie. Temeer, omdat de verhouding gemeente - Patrimoniums Wo ningen nogal hecht is. In over leg met de gemeente stippelen de vier woningbouwverenigingen ai enige tijd de beleidslijnen uit. Wethouder Mooij heeft daar va ker op gewezen. Vandaar ook. dat deze wethouder van stadsontwikkeling evenzeer kan meegenieten van Van der Waals grieven tegen 't gemeen telijk beleid. Hij is er niet zachtzinnig ic. Van der Waal: ,.We hebben hier in Vlaardingen mensen aan het roer staan, die op z'n zachtst gezegd, geen vak bekwaamheid hebben. Ze doen maar ingewikkeld. Het bestem mingsplan is nog niet goedge keurd, zeggen ze. Als het zover is kan er pas worden gepraat over de indelingvan Holy- Noord, Maar iedereen weet, dat een aannemer z'n zaakjes klaar moet hebben staan als het sein op groen springt. Dan moet de trein kunnen gaan rijden. Wij zijn nog niet eens benaderd door de gemeente om eens te komen praten. Er liggen al tien tallen bouwplannen van ons op het stadhuis. Nooit wat van ge hoord. Nu al zouden we moeten weten wat er gaat gebeuren. Niet wachten op die goedkeu ring, maar van te voren al gaan voorbereiden." En Van der Waal vervolgt. „In Gouda gaat het al jarenlang goed. Geen Vlaardingsè aanne mer komt er tussen en geen Rotterdamse ook. Ze hebben daar een Goudse aannemers combinatie, waarmee de ge- meente alle plannen klaar- Stoomt. Daar komt geen EMU PEO bij kijken. Daar hebben ze zo'n projectontwikkelaar, die in Den Helder de zaak liet verslof fen en in de steek liet omdat er niet genoeg meer viel te verdie nen, niet nodig. Als Mooij bij mij en bij Seriewo ningen en bij Van Gastel en al die andere Vlaardingsè aanne mers zou navragen wat wij alle- maal buiten Vlaardingen hebben neergezet dan is dat meer dan Holy-Noord. In Schipluiden heb ben we grond bouwrijp gemaakt en gebouwd. Iedere aannemer weet dat zoiets geen kleinigheid is. Maar nee, de Vlaardingsè aannemers blijven er gewoon buiten. Horen niets en Patrimo nium gaat gewoon met Both in zee. Dat is kwalijk." Van der Waai vecht als deelge noot van het Bouwteam In Vlaardingen (tweemaal groter dan Both, zegt Van der Waal) natuurlijk voor z'n boterham, voor de werkgelegenheid van de Vlaardingsè bouwers, die het nu elders in den lande moeten zoe ken. Bij de bouw van duizend ■woningen gaat het ruw geschat om een bedrag van tachtig mil joen gulden: winst twee en half miljoen. Zwaartepunt in zijn pakket grie ven is de erfpacht. Op burge meester Heusdens na is het hele college voor een erfpacht, die na vijftig jaar ophoudt te be staan, met een erfpachtsom (nog steeds niet bekend hoe hoog die wordt) die om de vijf jaar kan worden herzien, dat wil zeggen verhoogd. Een onrij- Aannemer Van der Waal. pe gedachte, vindt Van der Waal niet de PCG-, VVD- en KVP-fracties in de raad. Hij acht. het instellen van de keu ze mogelijkheid of kopen of erfpacht van veel gezondere politiek getuigen en vreest, dat door het handhaven van alleen erfpacht velen uit Vlaardingen zullen wegtrekken. „Zoals thans al het geval is." Van der Waai: „Vorig jaar had ik vier of vijf aanvragen voor een woning in het Westland. Nu zijn het er twintig of vijfenveertig." „Het publiek wordt onrustig. Er bestaat te veel onduidelijkheid over Holy-Noord. Er zijn teveel factoren,die wonen in Vlaardin gen niet meer aantrekkelijk ma ken. Zoals de stank, maar ook die erfpacht. Er is gelukkig één man in het college, die het dui delijk ziet en dat is de burge meester. Je moet de mensen kunnen laten kiezen en ze niet vastpinnen op erfpacht, die nota bene na vijftig jaar nog eens is beëindigd ook. Iedereen wil een huis kopen, waarin men z'n heie leven kan wonen, ongestoord wonen en dat bereik je niet met een dergelijke erfpacht." Kortom: ontwerp-bestemmings- plan Holy-Noord, dat deze week woensdag voor de derde maal ter goedkeuring in de raad komt en daarna de beslissende reis naar GS in Den Haag maakt, is „belast". „Brooddron ken" noemt Van der Waal het van Patrimoniums Woningen om tc schermer, met het feit dat zoveel mensen een huis wil len kopen. „Je hebt pas kopers als er een koopcontract is gete kend. Je mag dus de cijfers, die uit die huizententoonstelling van begin dit jaar zijn komen stro men, niet aanvoeren. Je mag er zeker je beleid niet op baseren. Van die achtduizend kopers blij ven er met al dat geharrewar over erfpacht en milieu mis schien zestig tot tachtig over. Dat zeg ik dan even aan het adres van meneer De Ligt van Patrimonium." Woningbouwvereniging De Samen werking is eerlijker in zijn werkwijze, vindt Van der Waal. Zijn hoop is ook op die club ge vestigd. De Samenwerking werpt zich op de woningwet- bouw, die minder duur is dan de particuliere bouw. Hoop ook, die voortkomt uit de vrees, dat zeventig procent van de koop woningen straks onverkoopbaar zal zijn. Laatste pijl van de kri tiek op woningbouwvereniging Patrimoniums Woningen en wet houder Mooij: de animo voor koopwoningen in Vlaardingen is volgens zeggen, duidelijk afge nomen blijkt bij de Personeels- stiebting van Unilever. Van der Waal is er zich ten volle van bewust, dat'ie misschien, een aantal schenen verwondt. Niettemin blijft hij bij zijn standpunt, dat allang met alle Vlaardingsè aannemers rónd de tafel gezeten had moeten wor den om het plan Holy-Noord door te praten. In zijn mening staat hij niet alleen, dacht'ie. „Ik sla de plank niet zo ver mis". Volgens hem kunnen uit deze kritiek maar twee moge lijkheden voortkomen: óf „Van der Waal kan ophoepelen" óf „Ik kom aan bod". Er zijn twee weken bouwvakantie om daar- over na te denken. «nu huV Ryan O'Neal en Barbra Streisand zijn hef strijdgewoel Jn "What's up. Doc?" ontsnapt op een driewieler, her begin van een dolle achtervolging, Schiedam Stralend komedie- plezier als uit'de blijde da gen van lang geleden deze vakantieweek in PASSAGE. Peter Bogdanovich, die zo graag met weemoed naar de karakteristieke dingen van vroeger terugkijkt (zie zijn „Last Picture Show") had dan toch ook verplichtingen aan die crazy comedies, die Hollywood met geolied vak manschap tussen twee we reldoorlogen strooide. Waar is dat vermogen tot die zon nige kolderontspanning ge bleven? Het was weg en is weg gebleven. Want velen hebben het geprobeerd, maar de zonnige tijden van toen braken nooit helemaal meer aan. Tot „What's up. Doc?" dan want de jonge Amerikaanse regisseur heeft meer dan lof felijk gedaan wat hij gezien 2ijn instelling verplicht was. Het resultaat is ontwapenend gek en wie na anderhalf uur niet zijn weerloos fcietets- slachtoffer is geworden, moet, hoognodig iets aan zichzelf laten doen! Dolle verwikke lingen naar éen bekend re cept, maar met een -verbluf fende frisheid opnieuw ge toond. Het is natuurlijk onzin te veronderstellen, dat je een film oude stijl alleen maar zorgvuldig behoeft te - reconstrueren om hetzelfde effect te krijgen met nu ai- leen een kleurtje in de beel den toe. We zijn kritischer geworden, hebben een ander levensritme en er moet dus veel bijgesieuteld worden om op hetzelfde ontspannende eindpunt te komen. Wel, dat heeft Bogdanovich. perfect geregeld in een rijke en se lecte keuze uit al die histori sche ingrediënten, die naar een trefzeker pretfeest kun- nen voeren. Waar gaat het om? Een ver wisselingsklucht van geruite tasjes, toebehorend aan een jongedame, die er haar kle ding in opbergt, een musico loog, die er een stenerrverza- meling in heeft gestopt, een geheim agent, die zijn „top secret" er in bewaart, en een extravagante dame, die er haar juwelen mee onder handbereik heeft. Niet nieuw, evenmin als de twaalf stoelen, dameshoeden er» gei ten, waarmee dit spel ge speeld is. Maar wat. doet Bogdanovich er niet mee in een waterval van gags! Buck Henry van „The Gra duate" en „Taking Off" heeft voor gisse dialogen ge zorgd. En vergeet niet Barbra Strei sand, die als een heerlijke dwarsligster haar komedieta lent eindelijk eens helemaal kan laten openbloeien tegen over de verlegen sukkel van Ryan O'Neal. Deze twee voe ren een stoet van mannetjes en vrouwtjes aan, die feilloos hun noodlot binnenlopen: de hoogst enge muriekkritikus, de betonstrijkster, de glazen- dragers, de bazige maagd. Het is Feydeau, het is slap stick, het is thriller, het is satire. De auto-achtervolging uit „Builitt" door San Fran cisco wordt zo mogelijk nog overtroffen en het 'is alleen sl^ een opwinding de kassa bij da hand ter houden voor wat „What's up, Doc?" aan gruzelementen heeft gekost. „Love Story" krijgt nog een prachtige duw van Barbra en dat is niet mooi van haar......

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3