Qewestetyk Orkest voor Zuid-JtoUand De Peetvader deze week in Passage DIMITRI VAN TOREN n Beeldhouwwerk in Stadskantoor Lucas Goud zwaard opent poppen- seizoen in Teer- stoof de speelmannen fiw*U Deze klant vann leest per dag gemiddeld drie kwartier in de krant, blijkt uit het Nationaal Dagblad Onderzoek. SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1973 Orkest is aan eerste lustri int toe Celft Klaroengeschal kan nu klinken voor het Geweste lijk Orkest van Zuid-Holland, Op 15 september namelijk viert het orkest zijn eerste lustrum met een concert in Al phen aan de Rijn in de Rijnstreekhal. Begin van dit jaar sag het er niet naar uit dat het Gewestelijk Orkest de vijf jaar uit zou dienen; financiële zorgen waren de oorzaak. Echter, met subsidie van het rijk konden de 40 Zuidhol- landse speelmannen toch doorgaan met hun werk: voor namelijk het begeleiden van koren en het geven van schooleoncerten. Het Gewestelijk Orkest is op 17 april 1968 opgericht door het Provinciaal bestuur van Zuid- Holland. Op 16 augustus van dat jaar kon men beginnen met achttien vaste musici. AI heel snel groeide dit uit tot 34 men sen en op bet ogenblik werkt men met 37 orkestleden. Voor zitter van het bestuur xr. S. van Royen zegt dat dit aantal op het ogenblik meer dan genoeg is om op de provinciale podia te staan en hij weidt uit over de functie van het orkest, die in sommige kringen nogal eens om- en bestreder Is: „Er zijn in Zuid-Holland vijfhon derd koren. Dat is het hoogste aan la' in welke provincie dan ook. We hebben nu zelfs te veel aanvraag,we kunnen niet eens alle wensen afhandelen. Ook ómdat de grote orkesten niet aan de" vraag van de koren kun nen voldoen. Wij hebben als be geleider een erkende functie. Bij de koren komen ook veel fa milieleden en kennissen kijken. We hebben dus een hoge bezet tingsgraad. Het begrip lege za len kennen wij niet. Dan ga je het dus in een ander licht zien. Het is een soort van dienstbaar heid van het orkest. Wij stellen het beschikbaar zijn voor. een culturele rol primair, het is een soort nevenrot." Wat betreft dienstbaarheid heeft het orkest, in ieder geval het •bestuur en directeur Bert van Mourik, veel noten op zijn zang. In de Stads Doelen in Delft wil men namelijk starten met een dirlgenlenprakticum. Het is de bedoeling dat het orkest gratis ter beschikking wordt gesteld aan koordirigenten. Koordirigenten hebben namelijk slechts zelden de mogelijkheid om met een symfonie orkest te repeleren of te spelen. Boven dien zijn het dirigeren van een koor en een orkest twee ver schillende zaken. Bij het Gewes telijk Orkest zegt men dat dit kan leiden tot een voor hen en het desbetreffende orkest artis tiek onbevredigend resultaat. Van Royen: „De dirigent voelt zich toch happyer, wanneer hij al eens voor een orkest heeft gestaan. Bovendien kunnen wa op deze manier de dienstbaar heid uitbreiden." Een idee van Van Mourik is om op koopavon den in Delft op 4e treden. Een dergelijk koopavondconcert zou dan om kwart over negen moe ten beginnen en de uitgewinkel- de mensen zouden er gratis in kunnen. Een andere wens van hem is om op zondagen koffieconcerten te geven in de Delftse Stads Doelen. Het zit de directeur en zakelijk leider namelijk dwars dat het orkest geen werkelijk onderdeel lÉu gn-MMIffc o/**» uitmaakt van het Deiftse cultu rele leven, terwijl de stand plaats van het orkest toch Delft is. „Er komen vijf concerten in de Stads Doelen, dat is toch al niet veel, maar wij vallen er buiten. Dat vind ik niet logisch. Wij zouden toch bijvoorbeeld wijkconcerten kunnen geven. Mijn wens is dat wij geïnte greerd worden in het culturele leven hier. Maar vijf procent van de mensen kent het Gewes telijk Orkest, dat is te weinig." Tot nu toe heeft het orkest zich in totaal 779 keer kunnen laten ho ren. Het afgelopen seizoen heeft men 155 keer opgetreden. Van Royen zegt niet zonder trots, alsof hij er zelf in speelt, „Wij zijn het hardst werkende orkest in Nederland." Van Mourik re kent uit dat men het komende seizoen nog maar vier of vijf keer kan spelen, verder is alles al volgeboekt. Een onvermijdelijk punt bij een gesprek over het Gewestelijk Orkest is de financiële situatie. „Zuid-Holland subsidieert het grootste gedeelte, ook Delft sub sidieert, omdat dat onze stand plaats is en verder Den Haag en Rotterdam. Elk jaar probe ren we weer of we niet onder de rijkssubsidie kunnen vallen. We hopen dat dat in 1975 nu ge beurt. Want wij zijn het enige orkest van de twintig in Neder land dat niet door het rijk ge subsidieerd wordt. In muziek- kr.ngen heet het dan ook een wonder dat het orkest het heeft volgehouden zonder rijkssubsi die. Maar de dirigent leeft ook echt. mee. En dat is een wezenlijke basis voor het succes van het Orkest. Alle orkestleden zijn rond de dertig en zitten er vast bij sinds 1968. Kijk, zij redene ren: als het het orkest goed gaat, gaat het ons ook goed. Ze hebten zich gek gewerkt. En ook ingezien dal elk dubbeltje omgedraaid moet worden en dat het eens een gulden zal wor den." Bulten het begeleiden van. Zuid- hollandse koren is het geven van schooleoncerten een van de belangrijkste functies van het orkest Van Mourik is de initia tiefnemer van de schooleoncer ten nieuwe stijl (hoewel er nu ai weer aan die stijl gedokterd moet worden omdat hij voor een gedeelte al weer verouderd is) die gevallen onder het projekt orkestrale muziekles. „Wij zijn in feite een verlengstuk van de schoolmeester. Wij wil len in onze schooleoncerten aan sluiten op het muziekonderwijs op de scholen. Na een korte toe lichting geven we wat flitsende muzikale momenten en we laten de leerlingen, reageren. In een set ie willen we dan voortbou wen. We beginnen bij de derde klas lagere school en we stop pen bij de 14-, 15-jarigen. Gedu rende al die jaren hebben ze een opbouw gehad en daar kun nen wij en zij weer naar terug grijpen, de vorm van armen over elkaar en luisteren is al lang achterhaald. De muziek mag niet buiten de les vaüen, maar moet een deel van het te ven zijn. We doen alle fragmen ten zo kort mogelijk, het mag nooit langer duren dan drie mi nuten. Nu willen we verder gaan kijken, we willen wat meer met thea termiddelen gaan werken. Op het lustrum concert komt er bij voorbeeld projectie," Natuurlijk geeft het Gewestelijk Orkest ook gewone concerten in alle delen V2n de provincie, er wordt van alles gespeeld van klassiek tot Burt Bacharach toe. Men wil gewoon een bundeling van goede muziek geven. Wel, in Alphen aan de Rijn kan dat 15 september eens aangehoord worden. Waarom het lustrum concert in Alphen wordt gege ven en niet in de standplaats Delft? „Alphen is de plaats waar we het meeste optreden, bovendien gaf de gemeente ons daar een financiële tegemoetko ming. Daarbij ligt het midden in ons territorium, het ligt cen traal." m Morion Brando als „The Godfather", in PASSAGE. Schiedam In PASSAGE draalt deze week de bijna drie uur durende maffiafilm „De Peetvader" („The Godfather") van Francis Ford Coppola, ontleend aan de gelijknamige bestsel ler van Mario Puzo. Wat deze film vertelt is op zichzelf met nieuw, leder die zich in het maatschappijbeeld van de Ver enigde Staten heeft willen verdiepen, zal dat kunnen beamen: de georganiseerde misdaad is er een geïntegreerd onderdeel van de samenleving geworden, onuitroeibaar en daarom ei genlijk alleen maar in zijn meest extreme uitwassen bestre den. Dat grote ondernemingen in vaak aanzienlijke mate door de Maffia worden gecontroleerd, is een geaccepteerd feit, te meer daar de zonen van de vroegere mitrailleurmaaiers glad de, goedgcklcde, welopgevoede zakenlieden zijn geworden, die meer dan het dodelijk lood de aandrang van de stem kunnen gebruiken om te krijgen wat zij willen. De betrokken zware jongens voelen zich inmiddels zeer ver guld, dat er eens een film is gemaakt, die de hele situatie realistischer tekent dan tot dit moment gebruikelijk was, „The Godfather" laat de Italianen niet bij voorbaat de gebe ten honden zijn, de benamingen Maffia en Cosa Nostra komt men in de gehele film niet tegen. Het was de prijs, die Cop pola moest betalen om het fiat van de ondertussen geliqui deerde doe Colombo te krijgen. „The Godfather" gaat. over vijf families, die het gebied van New York voor hun misdadige activiteiten keurig hebben ver deeld. Maar met tussenpozen, van een jaar of tien komt het toch weer tot onderlinge uitbarstingen. Vooral als men be vroedt dat de ongekroonde koning zijn greep gaat verliezen en andere eerzuchtigen zijn taak willen overnemen. Dot Cor- leone (magistraal vertolkt door Marion Brando) is zo'n man, die als een kloek over zijn hele onderneming en zajn familie regeert. Handlangers, zonen, dochters en mamma doen naar Siciliaanse traditie precies wat vader zegt. Don Corieone - wordt neergeschoten en dan moeten zijn zoons het uïtg-ebro- - ken gevecht overnemen. De intelligente constructie van het drama brengt u zijn lieve- lingszoon Michael naar voren, die voor een tegenstroom zorgt in het verhaal doordat hij zich met zijn gevoeliger instelling van de Maffia-praktijken lijkt tc willen afkeren. Maar bet lot drijft Michael (sterk gespeeid door Al Pacino) toch in een an dere richting en als zijn vader tenslotte vreedzaam gestorven is, wordt hij de ongenaakbare chef volgens tradities, die •vil len dat privé-leven en zaken streng gescheiden moeten zijn. Coppola heeft de milieuschildering van bruiloft tot aan een gruwelijke scene met een paard van de executie in eon res taurant tot de vlucht naar Sicilië van Michael bekwaam geënsceneerd. Merkwaardig is dat hij vcor het verhaal, dat in'1946 is gesitueerd, een klassiek fiimformaat en oude, over straalde kleuren gebruikt. Voor de eerste keer zal za terdagavond in het Zolder theater in de Teers toof een plaatopname worden ge maakt. Dimitri van Toren treedt dan namelijk'op en tijdens dit optreden zullen zijn nieuwste liedjes life opgenomen worden. Het is de tweede keer dat Dimitri van Toren in het Zoldertheater optreedt, vorig seizoen was hij or>k van de partij en zowel het publiek ais Dimitri waren opge togen. De laatste vooral over het theater. Hoewel deze zanger van het luisterlied al jarenlang bezig is, is hij laatste maan den pas echt omhoog geklom men op de hitlijsten. Vreemd gent-eg is dit succes bereikt met een plaat die al bijna tien jaar geleden is opgenomen (Hé, kom Zaterdag zullen de mensen, die Dimitri alleen van dit lied ken nen, merken dat zijn repertoire over het algemeen wat serieu zer is. Wat betreft onderwerp zijn de liederen meestal toege spitst op het nieuws van alle dag, de verhouding God/mens, op de liefd* e*> op de jeugd idealen. Jarenlang was Dimitri van Toren In België veel bekender dan in Nederland. E- wordt gezegd dat hij daar ac meest gevraagde kleinkunstenaar is. Zelf zegt hij daarover „In België heb ik de fgut gemaakt me in de vedet- tencultus te laten inpassen. Die fout hoop ik hier in Nederland niet te maken". Wel vind hij Nederland eigenlijk te klein om lang aan do top te blijven staan: „Je wordt hier snel ge consumeerd, want je bent hier ook zo een „gouwe ouwe". Ik doe het daarom maar net als Ajax, alles bewust blijven ver tragen. Je jnoet niet teveel in de schijnwerper staan. Ik zou ook gek worden als ze me op straat zouden herkennen". Dimitri van Toren is van huis uit eigenlijk een mathematicus. Zijn poëzie is te vergelijken met een schaakspel: „Mijn denken is de schaduw var. het gevoel en dat voelen is zo sterk, dat het denken alleen maar geheugen betekent". Zaterdagavond negen uur, Zoldertheater in de Teer- stoof, Niemvs traat 12. Schiedam, Dimitri van To ren, life opname van een langspeelplaat. De hal van het Stadskantoor is een beeld rijk Het Is een con structie van olijfhout, brons en grenenhout en ts gemaakt door de Haarlemse beeldhouwster Adine Engelman. In het beeld komt een grote span ning tot uiting tussen de twee delen olijfhout waar voor het oog het bovenste deel bijna van het meer genuanceerde onderste de?! „afglijdt". De holte in het ond" rsle deel wordt versterkt do:- - 'e glans van het brnnzen dee! l:u licht opvangt en de hol te ais het ware vergroot. De grote houten biels, waar de gater. bewust niet zijn wegge werkt, heeft een dragende func tie en brengt de plastiek op een hoogte waardoor zij boven ons uitstijgt. De kunstenares noem de dit beeld „Verdrongen le vensbesef". Eri het beeld ge tuigt inderdaad van e-en worste ling die zich in positieve rich ting aan het ontwikkelen is. Adirie Engelman is 36 jaar en heeft een opleiding aan de Rot terdamse academie voor Beel dende Kunsten achter de rug, zij heeft meegedaan aan ver schillende internationale tentoon stellingen, o.m. In Middel!: olm in Antwerpen en zij nam ook deel aan Salon des réaliiés nou velle? te Parijs. Zij heeft werk in de Midwood Collection in New York. Naast beeldhouwen schildert zij ook zeer intensief. Zo ziet u maar weer, geen ander reclame medium wordt 20 inlensief gelezen, als de krant. Logisch wan! die kunt u niet mlcsen, fleen De Hagenaar Lucas Goudzwaard zal zaterdag het nieuwe seizoen openen In het poppentheater van - het Zolder theater in de Teerstoof. Vorig seizoen heeft Lucas Goudzwaard al herhaal delijk opgetreden in het. Zolder- theater, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Zaterdag brengt hij zijn nieuwe kaderprogramma „Verboden te niesen". Kinderen, met of zon der begeleiding van ouders, kunnen dan weer genieten van het knappe marionettenspel van Goudzwaard, en ook van de ei gengemaakte poppen van Lu- cas. Zaterdag, half drie, Zo'd er theater in de Teerstcof, Lucas Goud zwaard, „Verboden te niesen".

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3