Schiedam De Grote Stilte in Zaal Irene x\ eer lands Hoop Express in de Teer stoof Terence Hill/B Spencer: een uniek humoristisch duo Schiedams Vrouwenkoor geeft concert Geen kunst om Sint te zijn Wekelijks Werken van COBRA in museum in het van Pianoconcert van Tsjechische Terence Hill en Bud Spencer stellen bosjes bo tana gewijd Sevilla, de SCHIEDAMSCHE COURANT DONDERDAG 8 NOVEMBER 1973 Voor de leden van het Nl- VON wordt op dinsdag 13 novemocr een toneelvoor stelling' gegeven. De to neelgroep „Kameleon" komt dan namelijk met een toneelspel in drie be drijven van Terrence RattJigan: „De grote stil te". Het stuk speelt zich af op een dag in septem ber m oe vijftiger jaren. De plaats van handeling is de zitkamer van een gemeubileerde fiat in hei Noord-Westen van Lon den. Hester Page, de hoofdpersoon in het spel, ziet m het leven ei- génlijk geen mogelijkheden meer. Zij is nog wel getrouwd met Sir Collyer, een vooraan staand'rechter, maar zij heelt hem vertaten om zich te stor ten in een hopeloze liefde voor Freddie Page, Een. vlot char meur wiens liefde voor Hester ontoereikend is. Deze Freddie, die weet dat Hester om hem een zelfmoordpoging heeft ge- daan, verlaat haar, wanneer hij een baan ais testpiloot in Rio aanneemt. - Dokter Millem een man die evenmin door het leven ge spoord is, wijst Hester tenslot te de uitweg. De rolverdeling is als volgt: Hester. Collyer, Tilly ter Linden. Mevrouw Ei- ton, Jö Grootenhuls, Philip Welch, Karei Teerink, Ann Welch, Nelteke Eikenaar, me neer Miller, Marius tér Lin den, William Collyer, Dick Smit, Frederick Page, Frits Kalis en Jackie Jackson, Rob Feleus. De régie is in handen van Tilly ter Linden. De voorstelling heeft plaats in de grote zaal van „Irene" Nieuwe Haven 155/exi begint om acht uur. Kaarten zijn ver krijgbaar bij het NIVON-se- cretariaat en op de avond van de voorstelling aan de zaal. „Neerlands Hoop in Bange Dagen", de roemruchte Freek de Jonge en Bram Vermeulen, geven zaterdag avond in het Zoldertheater in de Teerstoof een try-out van hun nieuwste programma „Neerlands Hoop Ex press". Dit nieuwste programma van dit duo is op een andere leest geschoeid dan de voorgaande program ma's „Neerlands Hoop in Bange Dagen" en „Neer- laods Hoop in Panama". Allereerst treden de Jonge en Vermeulen niet méér- alleen op, maar met een begelei dingsgroep. Ten tweede is het niet de bedoeling dat dit pro gramma twee seizoenen zal meedraaien, zoals de twee eerstgenoemde. De muziek heeft in dit nieuwste programma een iets zwaarder accent gekregen. Qua opzet is Neerlands Hoop Express enigszins te vergelijken roet „Plankenkoorts", het speciale programma waarmeeNeer lands Hoop zoveel succes had op het Holland Festival 1972. Zij wilden toen ook iets aprts doen gedurende korte'tijd. In Plankenkoorts gaven Freek en Bram uiting aan hun liefde voor het theater. Express is geboren uit hun geestdrift voor de hedendaagse Engelsta lige amusementsmuziek. Freek en Bram willen veel on derwerpen die met het inter nationale muzlekwezen te ma ken hebben op de van hun be kende manier aanpakken en ondertussen zelf ook een ste vig brok muziek maken. Door de grote belangstelling voor deze voorstelling in het Zoldertheater zijn er bij de re- servering bij de VW moeilijk heden gerezen! Zaterdag 10 Door J, A. Frenkel Schiedam Het duo Teren ce Hill (met de onschuldi ge blauwe ogen) en Bud Spencer (de omvangrijke reus met de twee vuisten slag) heeft binnen weini ge jaren in spaghetti-wes terns vol ongebruikelijke humor een reputatie ver- overd, die hen behalve volle zalen zelfs een plaatsje in Simon van Collems Avroskoop heeft bezorgd. Meer dan ver diend, want ze vormen een uniek span, ergens natuurlijk wel geënt op het Laurel en Hardy-pr'm- cipe van de underdog die de klappen krijgt én zijn superieure metgezel zon der hersens, maar toch behept met een verfris sende spontaniteit die vaak aan improvisatie doet denken. Dat is na tuurlijk voor het grootste gedeelte slechts schijn. - want in werkelijkheid maakt hun regisseur, E. B. Clucher de diénstuit. het pseudoniem van een zeer vindingrijke Ita liaan, die terdege het ge heim kent van een uitge kiende dosering in zijn vele komische intermezzi. „De vier vuisten van de duivei". nu terug in PASSAGE, was nummer twee in de ondertus sen aangegroeide reeks, né „De linkerhand van de dui vel", die zo onverwachts maar terecht furore "maakte. Op nieuw die lachwekkende men geling van vaste Western-in grediënten met onvervalste slapstick," berustend op absur de reacties én onverwachte wendingen en steunend op een grappige dialoog vol wise cracks en tegenstrijdigheden. De handeling doet er minder om, het gaat hoofdzakelijk om de sfeer, waarin die zich af speelt. Want wie zou er ooit op de gedachte zijn gekomen dat het verre westen behalve wild ook nog vies is bij alle schoongewassen Amerikanen, die in het zadel springen? Het tweetal, dat als broers eensge zind de tegenstanders partij geeft, toont hoogst schilder achtig dat de wasbeurten be perkt blijven en dat ze voor hun schrans- en drinkpartijen niet in deetiquetteboekjes hebben geneusd. PASSAGE! buiten gevecht oswichren in „De vier vuisten van de duivel" (in Het beroep Flamenco-artiest is expres niet genoemd, omdat de Flamenco in die dagen een heel ander aanzien had, dan die wij heden ten dage kennen en men zou hooguit kunnen stellen dat de zigeuners toen, tegen een incidente le betaling, toeschouwers tot hun zangen en dansen toelieten. De Flamenco moest nog worden omgeschoold van een platte lands vermaak tot een verfijn de stadskunst. Welnu, de stad waar dat gebeurde, vóór alle andere steden van Andalusia, fs Sevilla. In haar gevangenis sen - de wetten betreffende de zigeuners waren meedogenloos hard - en in de smidsen ont wikkelde zich de zigeuner-FJa- menco-zang tot een cultus en Sevilla werd het bedevaarts- oord, voor zowel de liefheb bers als de beoefenaars, van de kunst der Flamenco. Er zijn dan ook geen Flamenco zangen of dansen of er bestaat een Seyillaanse versie van, met meestal de bijvoeging ,.de Triana"- de traditionele zigeu- nerwijk, waar de versie ont stond. Dit programma, dat dc stad Sevilla centraal stelt in de Flamenco, bevat vele zan gen en dansen die dit onder strepen; zo wordt als eerste onderdeel gebracht La Tona de Triana, terugvoerend naar de alleroudste uiting van de Flamenco en als onderwerp de moeilijkste die de kunst kent. met teksten die verwijzen naar de tijd der zïgftune.rver- volgingen. Dan La Bambera, gebaseerd op de Andalusischc folklore, die speciaal in Sevilla, kenmer kend voor de stad, tot een hoge kunst werd opgevoerd. Bewijs voor de ouderdom van Carmen Casarrubios in actie. dit onderdeel Is, dat sommige teksten betrekking hebben op de tachtigjarige oorlog. Ver volgens Tango de Triana, eveneens een oerdans met een sterk Moorse Inslag, terug voerend naar de tijd van d« Arabische overheersing In Zuid-Spanje. Speciaal de SevJl- laanse versie van de Spaanse tango brengt de allure en de hoofsheid yan de cultuur van deze stad naar voren. Op het programma staan dan ook nog de Villandicos, de kerstliederen van Sevilla, die de ver Houdingen aangeven tus sen de Spaanse geestelijkheid en de zigeuner in het verleden en het heden. Een dramatisch hoogtepunt fs La Petenera, de Andalusjsche legende van de fatale vrouw die verdoemd i5| en om zich heen verdoemenis brengt. SeviUa heeft deze le gende als kunstuiting geper fectioneerd en de uitvoering, opgebouwd uit voordracht, dans en 2ang, laat een diepe indruk achter. Ten Slotte, eindigt het Feest van Sevilla met de Sevülana, de vreugdedans bij uitstek van deze stad, die wereldberoemd is. De deelnemers aan Fiesta Gitana zijn: Curro Velez, Car men Casarrubios, Isabel Ro mero, Miguel Maya, Pedrto Sevilla. De tentoonstelling „Slowaakse Boekillustraties na. 1945" in het Stedelijk Museum, wordt op maandag 12 november ge sloten met een pianoconcert in de aula van het museum: So liste is de bekende Tsjechische pianiste Valentina Kameniko- va. Op haar repertoire staan composities van. Mozart, Ben- da, Chopin, Janacek en Brahms. Het concert begint om kwart over acht. Voor de tweede ach- Deze sinterklaasver- benevens steraden, wordt in het Schie- kooptentoonstelling De prijzen variëren damse Stedelijk Mu- wordt in samenwer- van f 35,- tot 30t),-. seum de verkoop- king met een aantal Na aankoop kan het tentoonstelling „T Is galeries gehouden, kunstwerk meteen geen kunst om Sint Er is grafiek en meegenomen wor- te zijn" gehouden, keramiek te koop, len. Samenstelling: Bérnadetfe Elias Bijdrage: J. A. Frenkel cobcraf De voorstelling in het Passage Theater begint woensdagavond om kwart over acht. november om tien uur zullen er aan de theaterkassa nog circa vijftig kaarten worden verkocht. Er zullen slechts twee kaarten per persoon ver kocht worden. Telefonische re serveringen zijn niet mogelijk. Zaterdagavond, negen uur, Zol dertheater in de Teerstoof, Nieuwstraat 12, Schiedam, Bram en Freek in „Neerlands Hoop Express". Het Schiedamse Vrouwenkoor geeft op vrij dag 9 novem ber een con cert in de Aula van het Stede lijk Museum in Schiedam. Het koor staat on der leiding van Ria Borgmeij- er en aan. het concert wordt medewerking verleend door het Overijssels Kamerkoor uit Zwolle, onder leiding van Wouter- Rooij. Het program ma dat beide koren ten geho re brengen be staat uit a ca- pella werken. Voor de pauze wordt er mu ziek in de ba rok en renais- sance-stiji ge geven, tijdens het tweede ge deelte wordt muziek van he dendaagse componisten ten gehore ge bracht. Het concert begint ora kwart over acht. Het Schiedams Vrouwenkoor geniet natio naal en inter nationaal grote faatn. In de 28 jaar van hefc bestaan heeft het meer dan dertig keer voor de natio nale omroepen radiouitzen dingen ver zorgd. Tevens was het koor gastkoor van. het Prager Lehrerinnen koor uit Praag en in april jongsleden van het Philharmo- mscher Chor Esslingen. Een van de hoog tepunten in haar bestaan was het jaar 1972 toen het koor de tweede prijs behaalde in de afdeling vrouwenko ren, tijdens het Internatio naal Musical Eisteddfod in Wales, Llangol len. Het Overijssels Kamerkoor uit Zwolle is In 1959 opgericht als Zwols Ma drigaal koor. In de korte tijd van zijn be staan-hééft dit koor een uitste kende reputa tie verworven. Het verzorgde radiouitzen- dingen voor nationale om roepen en de Regionale Om roep Noord en Oost. In de ad vents- en lij- denstijd .con certeert het koor in kerken iri Twente. De zeventiende Fiesta Gita na Da Silva komt op woensdag 14 november in het Passage Theater. Dit jaar is het programma van Fiesta G aan de stad bakermat van de Flamen co en het cultuurcentrum voor alle Spaansspreken de volkeren. T'Tï In deze stad vestigden zich het eerst de zigeuners, toen bij koninklijk de creet, eind achttiende eeuw, hun het rondtrek ken over de openbarè Spaanse wegen werd ver boden. Vooral dn de wijk Triana vestigden zich honderden zigeunerfami lies, die hun traditionele ambachten, zoals ijzer smeden, het biezenvleeh- ten, de handel in dieren in het algemeen en In paarden in het bijzonder, de handel in antiek en het adviseren bij stierege vechten met zich mee brachten. Vijfentwintig jaar geleden, op 8 no vember. 1948, werd in Parijs in het hotel „Notre •Dame" de inter nationale kunste naarsgroepering Cobra opgericht door een aantal experimentele kunstenaars uit Kopenhagen, Brussel en Am sterdam, Ter ge legenheid hiervan wordt in het Ste delijk Museum: een expositie ge houden van de ei gen collectie Ne derlandse Cobra schilders van het museum. Met medewerking van een aantal galeries wordt ook een beeld ge geven van het re cente werk van de Nederlandse Co bra-schilders van toen. De tentoon stelling wordt vanavond geopend door Willetnijn Stokvis, die ge promoveerd is op de geschiedenis en ontwikkeling van Cobra. De opening is van avond om kwart over acht. De ten toonstelling duurt tot 10 december.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3