start beroepsoplei Wekelijks in Schiedam Ton van Gelder exposeert in Zoldertheater Tony Martin in Instuif Twee poppenspelen Intermezzo Excelsior met klucht concerteert En de vrouw die kiest een lieer SCHIEDAMS CHE COURANT DONDERDAG 15 NOVEMBER 1973 3 In deze tijd van Dolle Mina en Man Vrouw Maatschap pij kan het Zoldertheater in de Teerstoof natuurlijk niet achter bijven. Voor aanstaande zaterdag, na melijk is de cabaret groep, die bestaat uit Natascha Emanuels, Wendela de Vos, Mies de Heer en Lida Engelsman uitgenodigd, die het programma bren gen "En de vrouw die kiest een heer". In dit. programma staat de man centraal. Maar dan wel bezienvanuit het ge zichtspunt van de vrouw en ook in relatie tot de vrouw. De vrouwelijk spot wordt daarbij gericht op de man individueel als echtgenoot, partner en op de man in zijn groep; het leger, de bestuurders en de ontwer pers van het maatschappe lijk beeld. Zaterdagavond, negen uur, Zoldertheater in de Teer stoof, Nieuwstraat 12, Schiedam. „En de vrouw die kiest een heer". De leden van de cdbaret-ffroep Schiedam Tony Martin en zijn Jumble Band treden zondagavond op in de so ciëteit Instuif Schiedam. Eerder was Tony Martin bij de Instuivers te gast, maar toen zonder de Jum ble Band, die nog zelfstan dig en met een andere be zetting dan nu speelde. Van de groep maakte onder an dere Paul Virrk uit, die ook bij de Swinging Soul Machine heeft gespeeld. Hij was de componist van onder andere de hit Spook- y*s Day Off. De nieuwe Jumble Band bestaat uit de sologitarist van de opge heven groep Mow Down, de or ganist van Poco and the Forma tion en drie nieuwe musici. Ondanks het korte bestaan van de groep zijn de leden goed op el- kaar ingespeeld. Tony Martin kwam vorig jaar met het plaatje „Een meisje zonder zorgen" Op de markt. Daarna trad hij op in het pro gramma „Op losse Groeven met zijn tied „Een eiland in de zon". Tony Martin staat ook op diverse verzamelplaten van Dank u Veronica. Het programma begint zondag avond om half negen in de gro te zaal van gebouw Arcade aan de Lange Haven 71. De toegangs prijs is voor leden drie gulden, niet-leden betalen vier gulden. Schiedam In de expositieruimte van het Zotdertheater ln de Teer stoof aan de Nieuwstraat 12 zijn momenteel werken te zien van Ton van Gelder. Deze uit Overijssel afkomstige kunstenaar, die sinds enkele ja- Van Gelder heeft zijn atelier op ren in Schiedam woont legt zich vooral toe op het maken van abstracte schilderijen, die over het algemeen hoog worden aan geslagen. de Hoofdstraat in Schiedam- Zuld, waar hij tevens een win kel heeft. Zijn tentoonstelling in het Zolderthêater blijft nog On geveer twee weken. Schiedam Do Schiedamse to neelvereniging „Intermezzo" geeft zaterdag 17 november in zaal Irene een opvoering van de klucht: „Het hing ln de lucht" door Bert Poets. Het belooft een „knaller" te worden gezien de inhoud van het stuk. Het poppentheater "De Kleinste Komedie*' van Bart Corduwener komt zaterdagmiddag rvaar de Teerstof. Er zullen twee stu ken gespeeld worden. Voor de pauze is dat het sprookje "De Wcrtelkoring". Dit gaat over en koning, die droomt dat h omgetoverd Is toteen wortel en in die toestand de meest vreero- de dingen beleeft. Na de pauze is er met de poppen een muzi kale western. De kinderen kun nen dan naar hartelust mee doen, door de sherrif te helpen •een boef te vangen. De voorstelling in de Teerstoof, can de Nieuwstraat 12, Schie dam, begint om half drie. De solisten voor deze avond zijn de sopraan Annelies Post en de heren Adri Slootmaker orgel en piano en Rudy de Heus piano. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de VW in het Proveniershuis aan de Overschüesestraat, bij de le den en aan de zaal. Het coacert begint om acht uur. De zangvereniging "Excelsior" geeft op woensdag 21 november een najaars-concert in de Magnalia Deikerk, Albardastraat 67, Schie dam. Het koor staat onder leiding van Leo Smit. Het koor heeft het voor dit concert meer in het populaire genre gezocht. Er wordt on der meer gezongen: het "Paaskoor" en het "Koor der Landlieden" uit de opera "Cavalleria Rusticana" van P. Mascagnl, enkele koren nit "Rosamunde" van Franz Schubert en de bekende "Liebeslieder Waher" van Johannes Brahms. Schiedam Het Gewestelijk Ar beidsbureau zal - vermoedelijk begin januari - starten met een centrale groepsopleiding tof re- guiist. Dit gebeurt ln samen werking met het Centrum voor Vakopleiding vüor Volwasse nen. De cursus is speciaal in het leven geroepen voor werk zoekenden die bij de arbeids bureaus staan Ingeschreven. Deze omscholing tot regulist (een verbindings vakman voor de procesindustrie) zal plaai - vinden in een dependance van het Centrum voor Vakoplei ding in de Gamelstraat ln de Spaanse Polder. De cursus duurt drie maanden, waarna in verschillende bedrijven de cursus in praktijk zal worden voortgezet. Er zijn een aantal eisen om te kunnen worden toegelaten. De minimumleeftijd is gesteld op achttien jaar. Werklozen met alleen lagere school zullen niet worden toegelaten. Men denkt aan mannen met MULO of minstens LTS (T-stroom), Dit omdat men dan bekend Is met de begrippen echel- en natuurkunde, wat voor een reguli&t uiteraard be langrijk Is. De kosten van deze cursus wor den betaald vla een speciaal hiervoor te vormen fonds bij het ministerie van sociale ia- ken. Op het ogenblik is men druk bezig om de nodige voor bereidingen te treffen, zodat men op tijd kan starten met de opleiding. Op deze wijze hopen de Gewes telijke Arbeidsbureaus de werkloosheid verder te kunnen terugdringen, omdat regulisten makkelijker plaatsbaar zijn ln het bedrijfsleven. De werkloosheid in het gebied van het Gewestelijk Arbeids bureau Nieuwe Waterweg is In oktober teruggelopen van 1196 naar 1130 mannelijke werk krachten. Deze daling speelde >n de meeste beroepsgroepen, het sterkst ln de metaalindu strie. D^or deze cursus hopen de ar beidsbureaus een extra Injec tie te geven wat betreft het werkloosheidscijfer. Dit ge beurt naast al eerder aange kondigde maatregelen, zoals voor do categorie werklozen die vanwege een of meerdere „handicaps" (leeftijd, verou derde of te geringe vakkennnls of fysieke/psychische tekortko mingen) moeilijk plaatsbaar xijn. Voor hen is onder andere een speciale subsidieregeling in het leven geroepen.. door Bernadette Elias arm hadden. Hij kwam op be zoek bij Comeiile en Appel in Parijs en was kind aan huis bij Constant, Brands en Rooskens. in Amsterdam, Over het Parijse atelier van de twee eerst ge noemden vertelt hij: „Zij woon den toen in de Rus Santeuil bo ven een huidenpakhuis. Het stierf er van de ratten en het stonk verschrikkelijk. Ze moch ten de ruimte wei als atelier ge bruiken maar zc mochten er niet wonen. Ze woonden er toch en wel onder de meest primitie ve omstandigheden. In 1951 had den ze het ontzettend moeilijk". De Cobra-mensen kwamen in die tijd ook vaak naar Schiedam. Constant ook omdat zijn bundel „Uit2lcht van de duif" (1952) bij Verwey gedrukt werd. Een bun del met printen van Constant en gedichten van EIburg. Verwey: „Ik heb ze toen echt Schiedam laten zien. We 2i]n naar moute rij de Koning geweest die toen nog werkte en ik nam ze mee naar de Bruinvis een echt bruin café waar de zakkendragers ook nog zaten. Uit die tijd dateert ook hun belangstelling voor Bor dewij k". In Schiedam is in die tijd ook de Vereniging Vrienden van het Museum opgericht, die werken van de Cobra-schüders aan het museum hebben geschonken. „Er waren ook nog andere mensen die belangstelling toon den behalve de Vereniging en onze eigen club, er kwam een echte kring mensen om het mu seum heen die stunrul eerde. De mensen gingen werk verzame len en de abstracte kunst kreeg hier voet aan de grond. Sand- berg heeft in 1960 nog gezegd dat er in Schiedam meer ge beurde op het gebied van de moderne kunst dan in Amster dam. Maar toen het in Schiedam aar dig ging lopen met de abstracte kunst zeiden de kunstenaars die Goos Verwey bezocht vaak „Neem eens wat werk van me en probeer het in Schiedam aan kennissen te verkopen". Verwey hierover: „Ze dachten wel eens dat heel Schiedam aan hun voe ten lag". SFEER Verwey voelde zich niet alleen Eer» werkstuk van Eugène Brands uit 1972, titel „Summertofld- tcape". aangetrokken tot de kunst van Cobra maar ook tot de kunste naars. „Ik voelde me aange trokken tot de sfeer, het brui sende van Cobra. Je moet reke nen de oorlog was net achter de rug. Bovendien had ik de be hoefte om naast het drukken wat anders te doen. Maar ik kende die mensen heel goed. Ze hebben hier allemaal gelogeerd en ik bij hen. We trokken intens met elkaar op. Je was een stuk familie van ze. De uitstraling van vroeger is er nog wel, maar de contacten zijn er niet meer. Ik kom niet meer bij Appel en Corneille. Ze zijn ook in goeie doen geraakt. Ik heb ook het gevoel dat ik er niet meer kan komen. Ik heb een heel andere periode meege maakt en die is er niet meer. Ze zijn met andere dingen geoc cupeerd. Met Rooskens heb ik nog wel contact, maar die if ziek. Kijk de vriendschap is er nog wel, maar het is anders". Wat Verwey ook altijd is opgeval len is de sympathie die de ieden van Cobra voor elkaar hadden. „Ais je ze afzonderlijk sprak waren ze altijd aardig over el kaar. Ik herinner me een keer toen ik aan Appel vroeg wat hij over een werkstuk van Corneille dacht. Hij zei tegen me: „Ik zou het anders doen, maar ik weet hoe moeilijk het ia." Cobra-25 jaar - Onder dit motto wordt in het Schiedamse Stedelijk Museum op het ogenbiiic een tentoonstelling ge houden van de vroegste en van de huidige werken van de Cobramensen Appel, Corneille, Brands, Constant en Roos kens. Het museum heeit een zeer groot aantal werken de begintijd van Cobra in zijn berit. KAREL APPEL stelde toen voor om- de boel weg te latenhalen en op te laten slaan in Ihet museum. Doordat Schwagermar.n de boel ,naar Schiedari had gehaald, had het muséum dus een ruime keus uit het vroege werk van Karei-Ap- pel. SCHIEDAM Verwey kent de Cobra- ut ensen nog uit de tijd dat ze Het zeer CONSTANT Indertijd heelt museum-directeur Daan Schwagermann veel wer ken van leden van déze kunst- stroming aangekocht, wel op aandringen- van de Schiedamse drukker Goos Verwey. Verwey is eigenlijk degene geweest die de Cobra-mensen naar Schie- dam heeft gehaald en ze ook al lemaal persoonlijk kende. Het feit dat Cobra 25 jaar geleden is opgericht en de tentoonstel ling in; het museum, is reden genoeg om samen met Verwey eens uitgebreid over de Cobra- niensen te praten en over. het ontstaan van de Cobra-collectie in het Stedelijk. Verwey, zelf in het bezit van werken van onder meer Anton Rooskens, interes seerde zich in de oorlog al voor de moderne abstracte kunst. „In de oorlog waren er een aantal mensen die zich interesseerden voor beeldende kunst, er werd over gesproken, we hadden de zelfde ideeën en daard^"*- ont stond er een band. Maar ui de oorlog bleef alles op een laag pitje staan. Na de oorlog bleef die band echter, en ach je weet hoe dat gaat, als in Nederland vier mensen- hetzelfde denken, er werd in Schiedam een clubje opgericht We kwamen regelmatig bij elkaar en spraken .over beeldende kunst. We wilden de moderne en dan vooral de abstracte kunst onder de mensen brengen. In 1947 kregen we met een aan- tal Rotterdammers. ,_te maken, die dezelfde opvattingen hadden over beeldende kunst. Zij von den het eigenlijk ook best dat er een beetje propaganda gemaakt werd. Maar we konden het na tuurlijk niet plaatselijk hou den". GEEIS GELD Er werden contacten gelegd met mensen in Amsterdam. Er wer den tentoonstellingen gehouden en de gelijkgestemden vonden elkaar. Verwey; „Van een af stand ontstond er een innige vriendschap en ik kreeg veel kennissen onder de kunstenaars. De mensen die later deel uit maakten van de Cobra-groep kende ik toen al. Er was geen geld en toch moest er geholpen worden. Ik heb din gen voor ze gedrukt en zo heb ben we eikaar gevonden. Die vriendschappen zijn. er nog steeds. Het Schiedams museum heeft veel vroege werken van Karei Appel in zijn bezit". Ver wey vertelt hoe dit eigenlijk ge komen is. ,,Daan' Schwagermann was conser- va tor van het museum en hoor de dat er hier in Schiedam iets aan de hand was. Hij kwam toen ook bij mij kijken- en ik had een ding van Nanninga aan de muur. Dat was heel anders dan hij gewend was en hij stond er wel van te kijken, maar we -hadden goed contact. Toen is er door de museumcommissie een advi escommissie samengesteld die bestond uit de directeur van Boymans en de .directeur van het Haagse museum. Die advi seerden dat het een mooie zaak -20U. zijn wanneer .het ^Schiedam- se museum goede kunst zou ver zamelen. Ik had dus het con tact met Schwagerwarm die be langstelling had gekregen voor de abstracte kunst en we gingen naar Amsterdam, bezochten de kunstenaars en hij werd overal geïntroduceerd. Hij kon toen mooie dingen kopen voor aan trekkelijke prijzen. We waren op een dag in het ate lier van Brenner en toen .kwam Appel langs. Brenner zei tegen Appel dat hij maar de helft van zijn eigen atelier kon gebruiken omdat de rotzooi van Appel er nog steeds stond. Schwagermann

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1973 | | pagina 3