Schie-pop-tops ELPEE TOP 10 SINGLE TOP 10 NIET EENTONIG TOPPERS VAN DE WEEK Diets keramiek is geen klei' mer APPARATEN Lekker bezig met kleien' 5 JULI 1974 3 Aw/vï" I. <1) Diamond dogs David Bowie 2. (2) Music all in Pirn Jacobs 3. (fi) Vroeger of later Robert toog 4. (-) Seven - Poco" 5. (<-)' Before the slood Bob Dylan 6. J4) Love In your eyes Cats 7. (-> Journey to the centre of the earth Rick Wakeman 8. (-) Phenomenen Ufo 9. (-) In the still of the night Jack Jersey 10. (-) Kimono my house Sparks 1. (1) Sugar baby love Rubettes 2. (5) Emma Hot Chocolate J 3. (8) Love of life Earth and Fire 4. (-) Music in the air US 5. (-> OK Chicago Resonance 6 (6) The cat crept in Mud 7. (9) Angel eyes American gypsy 8. (3) De tamme boer'nzoon André van Duln 9. (-) Band on the run Paul McCartney and Wings 10. (2) This town ain't big enough for the both of us Sparks Ondanks het feit dat VW-lnfcrmatrice Connie Daalmeljer'het meest van vrij rustige muziek houdt is haar privié top-tien, die zij deze weck als „bekende Schledamse" aan ons doorgaf, be hoorlijk geVarieord. Diverse artiesten, van de Cats tot Neil Diamond tot het al wat meer swingende bandje de Pipps van Gladys Knight, zijn'erln vertegenwoordigd. Die uiteenlopendheid wordt verpersoonlijkt door ex-(Unit) Gloria-zanger Robert Long, die op zijn elpee al lerhande liedjes brengt. Connies verklaring van de diversiteit in haar rangljstje: „Ik vind nu eenmaal alles leuk. Anders wordt het zo eentonig". 1. Ah, 3'amore Mouth and MacNeal 2. Be my day Cats 3. Band on the run Paul McCartney and Wings 4. Oh my my Rlngo Starr 5. I've gotta use rau imagination Gladys Knight and Plpps B. I iefste Mouth and MacNeaJ 7. Sing along Mac and Katie Kissoon 8. Don't let the sun go down on me Nell Diamond 9. AlJe porte del sol GigUola Glnquetti 10. Vroeger of later (elpeee) Robert Long Platenzaak Hakkert kon deze keer niet meewerken aan de tot standkoming van deze rubriek. Een korte vakantie heeft het de verkopers in die winkel onmogelijk gemaakt om een tweetal top-tiens op te stellen. Het zij hen vergeven. Per slot van reke ning heeft iedereen wel eens vakantie nodig. Verkoper Leo van de Free Record shop beweerde overigens een nieuwtje te hebben. Op de binnenkort uit te komen elpee van Fink Floyd zouden, zo meent hij, geen instrumenten voorkomen ..Er wordt slechts gebruik gemaakt van potjes en pannetjes en dergelijke apparaten", verkondigt hij. ,,Dat doet de groep omdat de vorige elpee, Dark side of the moon, te commercieel werd be vonden. De Pink wil zijn image weer wat opvijzelen". Om ook nog iets over platenwinkel Van Daalen te noemen. Verko per Eric heeft na zijn tip van vorige week (Masïc all in) weer een nieuwe tip van de dag. Ditmaal is dat James Taylers elpee Walking Man. Ook dat vindt hij „heel goed en heel fijn". Dag Ene. - Tenslotte is nog het vermelden waard dat ook Modern nu de elpee- Hatfield van Hatfield and the North heeft binnengekregen. Een goede plaat, vindt de hier aanwezige platenspecialist Kees. Moge dat blijken uit de belangstelling van de kopers voor die langspe- lerl Schiedam. Ondanks het feit, dat Diet Wiegman op merkte dat hij geen man is van veel woorden, blijkt hij urenlang te kunnen praten over zijn werk an nex hobby. Geen wonden want hij heeft zich er, als één van Nederlands beste keramisten (vrij vertaald: kleibewerkers), helemaal in verdiept. Toch wordt hij in rijn uitingen gestimu leerd door zijn dank zij zijn technisch volmaakte boetseerkunst unieke creaties. Want, zo zegt hij: „Het maken van een kera misch object 'is een soort communicatie. Het geval letje, waaraan je vorm hebt gegeven, wordt als een gesprek. Het is erg bet laingrijk voor mfj om de reacties van anderen op mijn werkstukken te zien. Ik wil graag weten hoe ze ^"j objeoten erva ren. Ik kan er alleen maar van leren en er bij volgen de scheppingen uit putten, Die communicatie is be langrijk. Als iemand ach teloos een object van mij voorbijloopt^ is dat imin of meer een dooddoener. 9 Diets keramiidk liftö dong mei altijd op 'kléi. Vaak denkt men te mcHkem te fvebben met me talen- of plastic voorwerpen. iM&f vele itiemtaHen objecten -op vete plaatsen. Onder andere wégen. •exposeerde Diet Wiegman al twee keer ün Palen en In Noor- Je kunt Jiet. vergelijken met een gewoon" alledaags gesprek. Ais je met Iemand praat verwacht je zinnige antwoorden. Maar als Iemand plotseffing reageert met de opmerking: Mooi weer, hè? dan is dat ook iets verschrikke lijks. Er Is dug allereerst de spanning van het doen. van het vervaardigen van. iets, en als het dan klaar is, krijgt het een andere kant. Je bemerkt dan pas of goede communicatie mo- geKjk is, of mensen begrijpen wat je met het object hebt wil len zeggen". ZELFKRITIEK Vandaar dat Diet Wiegman, de dertigjarige Scbiedamse kera mist van internationaal niveau (dat is niet overdreven), met veel belangstelling recenties in kranten leest. Dan kan hij pas goed zien of hij goed wordt be- grepen en of er misschien nog iets nieuws wordt ontdekt in zijn creaties. Natuurlijk is dat minder het geval als hij zijn zelfkritiek sterk Iaat gelden: „Het is bijvoorbeeld niet leuk als je ergens mee be gint en later ziet, dat het te lang duurt om het af te maken. Er is dan het grote gevaar dat je het gaat afraffelen", meent Mi. Bijzonder veel waarde hecht Diet aan de reacties van kinderen! „Het is jammer dat volwasse- nen niet kunnen denken als kin deren, want daar zijn zij te bere denerend voor. Reacties van kinderen kunnen je de hersens inslaan. Je kunt wel uren een betoog voeren, maar één zo'n schijnbaar eenvoudige reactie kan al je stellingen de grond in boren, Als een bombardement". concentreerd of met plezier zie werken". AFBROKKELEN. Diet gaf vroeger ook les in teke nen. Die kunst zit hem trouwens in het bloed: zijn opa deed het al met overgave en ook rijn va der en enkele broers tekenen vol overtuiging. Toch is zijn hart het meest uitgegaan naar de keramische kunst. Op de Rotterdamse Kunstacademie, waar hij in 1965 belandde, hield hij zich er ai incidenteel mee bezig, sinds drie jaar doet hij „niets" anders. Zijn verklaring daarvoor: „Toen ïk studeerde vond ik, dat ik na mijn academietijd nog alle kanten uit zou moeten kun nen, Aanvankelijk wilde ik bin nenhuisarchitect of ontwerper van stoffen worden, maar als je voelt waar je kracht in schuilt, dan moet je die kracht niet af brokkelen. Ik kon het lekkerst met klei bezig zijn, dus werd ik keramist. Of, zoals het ook wel wordt genoemd: monumentaal of plastisch vormgever. Enkelen vinden het een soort beeldhou wen". INSTITUUT Diet vond de periode op de kunst academie best leuk. Maar, meent hij, men moet later wel afrekenen met principes, die men er op de academie op na hield: „De academie is een prachtig instituut als je het ontwikkelen van jo techniek wilt versnellen. Immers, je moet een goede techniek hebber om te boetseren. Dan Is de kans dat je creatie in de oven uit el kaar barst kleiner.Maar na mijn studie ben Ik afgestapt van het idee dat keramiek er uit moet zien als kiel, zoals mij werd geleerd. Dat vind tk nu duidelijk niet". Soms lijkt hef rrësof Dié* ofoiedtan zijn igeivaïlen, gescheurd of gebaren. T'odh zijn ze in Idle "geha vende varm dbor hem gekneed. 7J/V 7)/)FT) FT Met zijn originele ideeën over het uiterlijk geven, aan een stuk klei £>e keramist heeft dat goed onder vonden in de twee jaar dat hij in de kunstklassen van het Ste delijk Museum les geeft. „Ei genlijk is er geen sprake van onderwijzen", vindt hij. „Ik probeer de kinderen niet te lel den, maar te begeleiden. Je kunt hen niet stimuleren door herhaaldelijk te verbeteren en te zeggen: zö moet het. Dat is zo benauwd, want je hebt een grote kans hen te desiltusüone- fen ais je laat zien: kijk eens hoe goed ik dat doe. e moet hen als leraar wel met bepaalde begrippen confronte ren, maar ook expres fou ten maken en voor Jan Doedel staa-„. Sommigen staan dan wel wanbvivend te kijken, maar de r.ice3vC.j lachen en joelen den: hahnnz, d:e gaat af- Die loi er. dat er.tl:^i.r:..-:ne van de klt.vli.i-i geeft mijzelf ook inspi ratie. Ivet stimuleert me oven- Momenteel houdt Diet zich bezig gerr u'itijd als ik iemand ge- met de ogenschijnlijk zo dood- is hij flink uit de band gespron gen. Merkwaardige stunts haalt hij de laatste tijd uit. Door bij voorbeeld de klei te kneden tot dunne lappen en vervolgens die lappen om te „krullen" gaat de klei een bepaalde vaak lugu bere en prehistorische sfeer uitstralen. Dat doet de toeschou wers suggeren dat „er meer in die holle dingen moet zitten". VAATDOEK Ook heeft wen bij rfjn scheppin gen vaalt de Indruk dat ze zijn gemaakt met andere „ingre diënten". Soms lijken ze van metaal o! van plastic, maar ook heeft men bij het zien van een door hem gevormde lap klei durven zweren dat er van boet seren geen sprake was en dat men had te maken met een door opdrogen hard en stijf ge worden vaatdoek. De fatten in zijn tobjeoten daen vaak vermoeiden -dat er iels ver- borgen is in de creaties. Zij iwekken oen .mysterieuze sfeer -op. gewone baksteen, per slot van rekening ook een keramisch „werkstuk". Door enkele truc jes met zo'n „steen" uit te ha len, krijgt het geheel iets eigen aardigs, iets mysterieus. Zo heeft hij een aanzienlijke hoe veelheid .bakstenen" gekneed: holle bakstenen met geboetseer de skeletjes erin, stenen die met een schaar van klei wor den „doorgeknipt", stenen die aan elkaar zijn „geketend", en zovoorts. Elke steen krijgt door die bijkomstigheden een vreemd effect. PAPIERTJE „Bakstenen vormen een prachtig object. Immers, een gewone baksteen zegt op zich niet zo veel maar als er een touwtje en een papiertje aan zijn beves tigd, begin je eigenlijk al te denken: waar zou die door de ruit heen worden gegooid. aldus Diet Wiegman. Hij zegt met zijn prestaties geen bepaalde bedoeling te hebben. Ook lijkt hij door dat geëxperi- menteer weinig ambitieus te zijn. Hoe dan ook, hij heeft zich inmiddels gevoegd bij dc beste Nederlandse keramisten en zal in de toekomst ongetwijfeld meer internationale faam krij gen. Mogelijk zullen tegen Öie tijd nieuwe opkomende keramis ten het door hem geschreven boekje met technische wenken voor het kleien gaarne ter harte nemen» Dieü Wiegman; "Bakstenen vormen een prachtig object Diet Wiegman: Terwijl Diet Wiegman voor de et-rste keer op de ochtend dat het gesprek plaatsvindt twee kopjes thee inschenkt (onder het motto: „Een bakkie leut gaat er straks ook nog wel in"), rest mij genoeg tijd om een mooi zitplekje te zoeken op het aan de achterkant van zijn woning aan de Groenelaan liggende balkon, waarop de zon al volop schijnt. Als de kunstenaar zich daar ook heeft geïnstalleerd en er wat Is gebabbeld over koetjes en kalf jes de thee staat intussen a* te koelen plaatst hij terloops de afschrikkende opmerking: „Ik ben geen man van veel woorden of van de letter, ik kan mij eigenlijk alleen goed uiten via de keramiek". Toch hoeven er weinig vragen te worden ge steld; het gesprek gaat voorna melijk over die kunst, waarin hij erg goed bedreven Is en dan ook één van „Neerlands groot sten" is. Het doet hem dat kan geen toe val zijn heel gemakkelijk praten, zelfs blijkt hij een dui delijk en verhelderend spreker. Wel blijkt uit zijn opmerking (en later wordt dat nog herhaal delijk bevestigd) dat Diet Wieg man erg bescheiden Is en niet opdringerig, omdat hij van zijn privacy houdt. „Ik kan zowel In mijn woning hier aan de Groe nelaan als In mijn atelier In de oude huishoudschool aan de Westmolenstraat lekker bezig zijn met kleien", vindt hij. „Bo vendien woon ik hier lekker rus tig (met echtgenote Lolita en een konijn) en kan me voldoen de concentreren op mijn werk". Diet vindt het' heerlijk om vrij voor zichzelf te kunnen werken: „Ik heb geen behoefte aan een vast stramien. Het Is fijn om plannen te hebben die anders uitpakken. Je kunt wel zeggen: straks wil Ik dht gaan doen, maar dat kan best anders lo pen. We hadden nu in plaats van thee net zo goed koffie kun nen drinken.De levensloop van Diet Wiegman lijkt nog niet bepaald. Zijn aï en toe revolu tionaire ideeeën op het gebied van de boetseerkunst hebben er toe bijgedragen dal hij een zeer aparte en ook technisch zeer be kwame keramist van op zijn minst nationaal niveau is ge worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1974 | | pagina 3