Laat ns wat over twee weken in première „We zijn allemaal een beetje prettig gestoord"' mm I gh Door Cees van der Wel Vlaardingen/Hattem „Kunt u mij vertellen waar ik De Leemkule kan vinden". Het echt paar dat de vraag in Hattem krijgt voorge legd geeft een verwar rend antwoord. „U moet hier omdraaien en de brug over en dan als maar rechtuit", zegt de man, die met een licht accent spreekt. Volgens de vrouw kan ik beter over de rijksweg rijden. Enigszins verbaasd kij ken ze mij na. „Wat moet die nou bij De Leemkule doen. Het vakantiesei zoen is toch al voorbij'*, moeten ze gedacht heb ben. In het Overijsselse vakantiecen- trum bivakkeert de Vïaar- dingse musicalgroep De Kra kers. Een heel weekeinde lang wordt daar gerepeteerd voor „Laat *ns wat na". De musical, een product van Ed Verkade, Chris Bezooijcn en Dick Borst, moet over twee weken in de Stadsgehoorzaal aan de Schie- damscweg in première gaan. Maandenlang zijn de Krakers al met de voorbereidingen be zig. De enthousiaste ploeg na dert de voltooiing van het werkstuk, de zenuwen voor de voorstelling beginnen lang zaam maar zeker op te komen bij de vijftig Krakers. In het jeugdhuis hangt niet, zoals ik had venvacht de eerlijke geur van geitenwollen sokken. De vader-en-rooeder-van-de- jeugd-herbergsfeer ontbreekt eveneens. De altijd zo jolige An dries van Roon -.„come back". groep hangt wanneer ik het jeugdhuis van het vakantiecen trum bestreed lui voor het open. haardvuur. „We zijn net klaar met de repetities", zegt een zichtbaar vermoeide Dick Bor st, „je had wat eerder moeten komen". De ploeg rond het knappende brandende hout maakte net als de componist van de musicalliedjes een uitge bluste indruk. „We hebben van nacht haast niet geslapen. Er is flink doorgefeest- Vanavond zal dat wel weer gebeuren", zegt Dick Borst ,Er zijn al zoveel reacties bin nengekomen, dat we besloten hebben om inplaats van de oor spronkelijk geplande vijf nu ren te reserveren. En dat loopt zo goed dat die twee extra voorstellingen uit de bus zijn gekomen. Het zit er wel in dat het hele zakie uitverkocht is". Voor of na de opvoering, dat is nog niet bekend, komt een lang speelplaat mt met daarop de liedjes uit de rrvu2ikaüe kome die. „Het is in de pen", zegt Dick Borst. Er wordt nieuw hout voor het vuur aangevoerd. De cassette met daarop de on vergankelijke swingende klan ken van The Andrew Sisters wordt nog eens opgezet. De evergreen Bum and Coca Cola klinkt zacht op de achtergrond. Voor me staat een kop thee. „Het is toch wel nuttig zo'n week einde. Wc waren dit al langer een revue die werd opgevoerd ter gelegenheid van de V-7 feesten. Dat was een groot suc ces. „Eigenlijk wei gek, maar er heerst hier een goeie onge dwongen sfeer. Ondanks het feit dat we al veertien maanden samenwerken ontstaan er geen wrijvingen", zegt Albert de Ko ning, „we zijn met veel ex-ma ten hier en de nieuwelingen, die erbij zijn gekomen passen er goed bij". Albert speelt één van' zeven voorstellingen te geven. Toen we pas begonnen dachten we zo'n drie keer de musical te kunnen opvoeren. Dat is dus aardig, uit de hand gelopen", aldus de arrangeur en compo nist („maar zeg maar Dickw), de hoofdrollen in Laat *ns wat na. Het draait in de muzikale kome die allemaal om een bank en dus ook geld- De bank is eigen dom van de rijke familie De Chateau Bnand. Albert de Ko ning moet plotseling dat bedrijf na het overlijden van zijn oom overnemen. Natuurlijk gaat al les mis en vanzelfsprekend speelt ook de liefde een rol Na tweeenhalf uur loopt het alle maal wel goed af, hoe kan het ook anders- Voordat het zover is gebeurt er echter wel het een en ander op het toneel. Dat is te zien op 24, 25. 26. 29 en 30 oktober, 4 en 7 november tij dens het optreden van de Kra kers. Maar wie zijn nu eigenlijk die Krakers. Het zijn gewone men sen. Eén van ben is Andrics van Koon. in Laat *ns wat na de butler var, de rijke familie: „Voor mij is het min of meer een come-back. Van m'n acht tiende tot m'n vijfendertigste jaar speelde ik trouw toneel bij Varia. Daar ben ik toen mee opgehouden. „Vong jaar ging ik naar de Stads gehoorzaal om naar Even goeie maatjes te kijken. Toen ik dat zag dacht ik „Jesus, is dat mo gelijk". Zo iets geweldigs was dat, daarna ben ik nog twee keer naar de Maatjes geweest. Ik heb toen geztgd dat zoiets nooit meer in Vïaardingen zou moeten gebeuren, want anders zou ik mee gaan doen. Het kwam er dus van". „Weet je. naar het gewone toneel verlang ik helemaal met terug. Er is een huizenhoog verschil met een to neelclub en de Krakers. Bij een toneelclub heerst de mentaliteit van „jij kan goed spelen en jij niet". Zo worden de rollen ver deeld. Heel wat mensen lopen daar met hun neus m dc wind. Hier is dat niet. Het is zo'n fijne club. al dit ongeregeld goed wat hier rondsjouwt. Iedere repeti tie ervaar ik als een groot feest". Er stapt een vrouw op ons af. Het blijkt Andries' vrouw te zijn. Zij vindt het helemaal niet leuk dat haar man m de krant komt „Je dringt je zo op de voor grond", zegt ze. Het is de bedoe ling niet van het mtervieuw. Het is een praatje met zomaar een Kraker. De bezwaren van de vrouw verdwijnen evenals de vrouw zelf die zich terug trekt bij het nog altijd, knap pende haardvuur. ,Ecn gedeelte van de groep gaat misschien naar Schiedam", vertelt Andries verder. Tijdens de festiviteiten rond het zeven- honderdjarig bestaan van die stad ïn '75 wordt daar in het dan verbouwde Passagetheater de revue Krijgh de Ciaere op gevoerd. In die revue speelt de jenever, de klare, een belang rijke rol. Het is evenals de Maatjes en Laat 'ns wat na een produkt van Ed Verkade, Chris Bezooijen en Dïek Borst. „Wat ik als een verrijking van rrujn leven beschouw is de ken nismaking en het samenwerken met die kerel daar". Andries van Roon wijst op Dick Borst, die inmiddels wakker is gewor den- „Ik dacht eerst dat het zo'n afgesjouwde pianoleraar was, die het ene saaie pianolesje na het andere gaf. Maar daarin heb ik me wel vergist. Ik wist niet dat het zo'n bruisende creatieve en gekke man was. 't Is een geweldige vent, die goser daar". WILMA „Het is zalig om je enthousiasme over te kunnen brengen op een zaal met publiek", vindt Wiima Minderhoud. De repetities voor de komedie waren al op gang toen Wiima erbij kwam. „Ik heb ook met de Maatjes meege daan. Toen een tijdje niets maar er ontbrak Iets. Ik kon de sfeer niet missen". „Vroeger al wilde ik dolgraag naar het toneel. Dat lukte niet, nu doe ik het dan maar als hobby"., Tien jaar lang bezocht Wiima Minderhoud een balletschool. „In de musical dans en zing ik een beetje", zegt ze bescheiden. De Krakers repeteerden een weekend lang in het jeugdhuis van vakantiecen trum De Leemkule in het Overijsselse Hattem. Over de Krakers: „We zijn hier allemaal een beetje prettig ge stoord Je zult hier nooit een wanklank horen". Ed van der Graaf, een andere Kraker komt bij ons zitten: „Ik zal blij zijn als het voorbij is. Veertien maanden is toch wel een hele tijd. Maar ik weet zeker dat wanneer ik thuis zit, zo'n twee weken na deze musical, dat ik dan tegen de muren op zal vlie gen". „Je kan het met meer missen", beaamt Wiima, „maar maak je geen zorgen. Na Laat 'ns wat na komt er heus wel weer wat". Het eten is inmiddels klaarge maakt „Kra kersverse" boter hammen worden rondgedeeld. Jopte Vons vertelt haar ver haal: ,,De mensen hier zijn hele maal bezeten van de musical, ik net zo goed hoor. Het is een umeke club. Klassieke mensen vinden dit allemaal maar min netjes" Jopie Vons heeft eer» klassieke zangopleiding gehad. Ze zingt veel bij open deur die nstcn en doet mee aan con certen „Dit is weer 'es wat anders Ik vind het echt lollig. Aeh, en weet je wat het is, op deze manier blijf je jong". Er moet nog even flink gerepe teerd worden, dne keer per week. Dan zit het werk van regisseur Detlev Pols, choreo grafe Anneke van Geldem, de- korbouwer Dirk Brouwer cn superscriptgirl Toos van Lint erop. Jopie Vons: „Klassieke mensen vinden dit maar minne tjes". Het is een rare club. Jong en oud maar wat is oud gaat met eikaar om als echte vrienden. Veertien maanden trekken ze al gezamenlijk op. Een gedeelte van de Krakers zelfs al langer. Zij deden mee bij de vorige produktie Even goeie maatjes. Wiima Minderhoud en Ed van der Graaf: „We zullen het missen". ito sti lte j1; v'i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1974 | | pagina 3