„Ik ben de
D3ieng:ïs Kt an
van het
Terrarisrne"
T
lm ^4 hirULieeHf-iA
I
oe Mtj de
i&tflSn
#lp si
IlSi
llïlfeiltei
1 SCHIEDAMSE
ffij
-V* J
De geest van de kabouter
1
WÊBÈËÊÈÈm^*
GEMEENTE SCHIEDAM
Ofncicct Orgaa.ru van.
Ochieda.v^c/?bom&t&raci.
ZATERDAG 28 DECEMBER 1974
SCHIEDAMSCHE COURANT
pen e/i hypnotiese welvaarsts-
spiegeltjes. Hoon ze. laat ze val*
len over hun eigen benen.
Ze^ zullen tot gek-toe wordens
twijtelen en weifelenWant dat
doen ze al. Predik dat de geest
op aarde is, levencf en wel. Pre
dik dat hij dalend van alle ster
ren is. Universeel in het denken
van denken. Die geen naam.
heeft, geen persoon is, maar om
zijn vinger draait de aarde. Pas
op de vinger, waarom het terra-
risme zich slingert!
Tot zover Hein's manifest Hij
zou het eigenlijk via een pers
conferentie in het Rotterdamse
Hilton wel willen uitschreeu
wen. Misschien doet hij dat
oook nog wel eens.
Ergens op een rommelige zolder
m de Mariastraat werd een ar*
chief gevonden. Het enige echte
kabouterarchiëf. Hot ligt nu in
het someentearchiet. De zolder
"•as gehuurd door Hein do Kos-
ter, kunstenaar en zesenveertig
jaar oud. Hein wil afrekenen
met het verleden, vandaar. Hij
heeft een nieuwe „rage" be
dacht. De geest van de kabou
ter waart verder in zijn brein,
uverdat woordje gaat het nu:
het brem. Geestelijk geweld.
TerransmeWe hadden een ge
sprekje met terrarist Hein
boms proberen we hem te vol
gen, maar meestal lukt dat niet
Hu wil een nieuwe wereld
scheppen, zegt-ie. Hij heeft zelfs
een schitterend manifest opge*
steld. Schitterend om te lezen,
met om te begrijpen. Of toch
wel? Hier volgt het zij het iets
ingekort. De kop: terrarisrne
kontra pohtikisten.
Alleen echt denken is in staat
sociale verworvenheden te be
heren en uit te bouwen. Alleen
echte intelligentia zonder fixa
tie is wetenschappelijk in staat
DE staat een staat te doen zijn.
Deze planeet en ook Europa
gaat aan sphnterfixatie ten on
der: poiitikisme.
De nijptang-vasl-klemangst van'
de kleme geest om de kop gebe
ten van de vertrouwde spijker.
Er is echter geen jas. Er is geen
spijker. Hij staat getuige de
jeugd, tijd, muziek en ver
schijnselen piemeltje-sex-naakt
en vrijwel denkeloos. Gemassa-
mummificeerd. Hij is een stil
staan tv-beeldje geworden en
heeft een toe-stel denken. Stel
tcs!
Het denken aan de macht! De
mens weer een hoofd, de pla
neet een ziel en een levenskans.
Terransme kontra terrorisme.
Geestelijke lenigheid tegen stu
pide moordmethoden. Geest en
intelligentie, thans een proleta
riaat Proletariërs aller landen,
verenigt U tot enigheid. Terra-
risten, laat een spook door de
naties trekken. Verlam de dom-
men met geestehjke terreur.
Ontneem hen hun machtspop-
<k WH
\€ve K
„Ik ben een Dhengïs Khan van net
terransme. Terrorisme paart zich aan
lichamelijk geweld. Terrarisrne dat ik
voorsta en dat in mij geboren of
»aaDgeboorcl" *s, paart zich aan gees
telijk geweld. Ik wil de weerzinwek
kende domheid, het specifiek, ver
ward chaotisch en tijdzieke geestele
ment zodanig kwellen en opjagen, dat
de verstrooide en onsamenhangende
sociale horden de Europese stal zul
len vinden".
kan niet meerdjIÖ kunnen" nemen" Nietten
Leve de intelligentia. Leve
Hein de Koster
provo, ex-kabouter (hoe
wel hij zich niet bepaald
identificeertmet de ma
nieren waarop deze
tijdsverschijnselen de
bestaande orde „omver
wilde werpen") - nu
voorstaat. Eigenlijk toch
wel simpel: een strijd
voor een „betere wereld"
op het geestelijke vlak.
In tegenstelling tot ande
re organisaties (IRA,
Baader-Meinhoff) die
slechts één ding voor
hebben: lichamelijk ge
weld.
Hein draagt al sinds zijn jeugd
deze idealen van het „terraris
rne" in zich. Hij raakte getrok
ken bij de provobeweging.
Hein, die zich nu 'uitleeft als
kunstenaar - een uiting van zijn
geest: „Soms word ik 's nachts
wakker, dan moet ik gaan schil
deren - liet er bijvoorbeeld een
carrière als ingenieur voor lig
gen, „Ik heb de provo-beweging
helpen maken. Roel van Duyn'
is een beste jongen, hoor maar
J acob Jutte (ook al een beken
de kabouter) was bijvoorbeeld
een veel grotere voorman. Reel
was de marxist van de vrij
staat. Hij heeft het op een leuke
manier versierd. Fiauwe kul''
Aldus Hein.
Op een grote paddestoel, rood
met witte stippen
Zit de maatschappij van nu heen
en weer te wippen
Krak zei toen de paddestoel met
een diepe zucht
Vliegt de maatschappij van toen,
hoepla in de lucht.
Na steden als Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag was ook
Sc hied an nu echteen kabouter-
stad oftewel oranje vrijstaat.
De plannen voor de stad ver
kondigd in een blijde boodscha-
p: Klimrekken en doelpalen
voor de jeugd in de binnenstad,
een „anti-autoritaire kindercrè
che", voedselkwekerijen(„want
de DDR vreet aan onze herse
nen") en een oranjefanfare. En-
dergelijke.
Een fijn echt kabouteridee, waar
uiteraard ook Schiedam (én
Hein) aan meedeed was de
kustprotestaktje. In augustus
1970 moest een „kanjer van een
zeesleper" met alle erop en
eraan voor de Nederlandse kust
door Martin de Bruin
van intelligentia nodig voor
mijn terrarisrne. Over heel Eu
ropa heb ik al mijn lijnen
(Waar precies? „Wat bedoel je?
Over heel Europa natuurlijk!).
Ik ben bezig nu de lijntjes aan
elkaar te knopen. Dan kunnen
we hard gaan werken. We heb
ben haast. De mooie rooie looie
bom hangt al boven ons."
Geestelijke „oorlogvoering." Som
migen zullen Hem voor gek ver
klaren. Maar anderen zeggen:
het gebied van de geest is
oneindig, „Het is mij nu een
maal aangeboren. Een man als
Jocob Jytte is voorstander van
lichamelijk geweld. Ik niet. Ik
zie vooruit. Ik zie 't nu eenmaal.
Het is een geestelijke kwelling."
Maar soms laat hij zijn
terrarisrne een beetje in
de steek. Hij zegt: „Ik
zou de televisie willen
bezetten. Allemaal slijm
wat er uit komt. Geeste
lijke verrotting. De men
sen worden afgestompt.
Ze zien 't niet meer".
Hein wel.
DELTA VRIJSTAAT
juifiumi ttf art
>mr*:mn y hu
«s-im 3».
cl t" v.„.
-»Av. *sl V
A-POLITIEK
Dekaboutertijd. Schiedam kabou-
terstad Duiken we enkele jaren
terug in de historie van het
stadje, dan zien we al een actie
ve Heih. In een interview in de
SC van 23 oktober 1969 blijkt
Hein de Koster zich als toekom
stig raadslid op te werpen. Zijn
motto: „Doorgaan tot er geen
fractielid over is". Samen met
mede-kunstenaar Luc Schamle
streeft hij er naar alle zetels in
te nemen (via rechtmatige ver
kiezingen uiteraard) en dan ver
volgens niets te doen. De a-poli-
tleke partij. Politiek moet bui
ten de gemeente, aldus Hein en
Luc, Tijdens de raadsverkiezin-v
gen. zomer '70, haalt de kiesbe
weging Votum zoals de a-poli
tieke partij wordt genoemd, op
de kop af 91 stemmen oftewel
0,3 van de stemmers. Ruim
700 te weinig voor één zetel.
Schiedam kabouters tad. Tijdens
een „ludieke" bijeenkomst - de
opening van de manifestatie
JES'70 in de aula van het Ste
delijk - uitgeroepen onder het
gezang van de uil in de olmen,
de hymne 'van de kabouters,
wier „volkslied" overigens zo
gaat:
verschijnen. Allerlei bedrijven
werden benaderd voor deze
„zeldzame kans op een wel zeer
billijk reklametariefEn pas
sant, zouden dan ook nog even-
Veronica worden aangedaan.
Terug naar Hein. Pas echt in de
kijker kwam hij toen hij als
„leider" van een alternatief wo-
ningburo het eerste kraakpand
in Schiedam bezette (aan de
Nieuwe Haven). „Het ging heel
eenvoudig", vertelde een van de
alternatievelingen" met een
schroevedraaiertje". De politie
deed niets. Nieuwe bewoonster
(zij gireerde direct de huur) was
mejuffrouw Sara Hendrika
Klein.
Het tweede kraakpand betrof een
leegstaand pand aan de Archi-
medesstraat. Toen ging het iets
moeilijker: zelfs een breekijzer
bleek niet voldoende om een
deur open te krijgen. In allerijl
werd een tweede kraakploeg
opgeroepen en één van de toe-
komstige bewoners van het
huis wrong zich door een
raampje naar binnen. De politie
keek maar weer toe. „We wer
den zelfs bijgelicht door een
zaklantaarn" kon men lezen uit
een officieel persbericht van
het „kabouterpersbureau eer
lijk duurt het langst".
KRISISSENTBUM
Delta Vrijstaat ook in
Schiedam..,.. kanjer van
zeesleper voor de kust
Héfn ...warhoofd..
De kabouter is nu dood. Maar het
idee leeft verder. Althans In
Hein. „De jongeren moeten ver
domme weer wakker geschud
worden. Ik wil een sociaal kri-
sissentrum oprichten. Samen
met de PPR. Dat moet gefor- i
ceerd worden. De kabouter is I
wel dood, maar de geest leeft
verder". De Blijde Boodschap van
En dan het terrarisrne. Het tegen- de Schiedams© kabouters
overgestelde van terrorisme-
met-een-o. Zelf bedacht door
Hem. „Ik heb een werkkring f