Schiedamse kunstenaars: Handtekeningen voor Gilbert-club Zeven eeuwen Schiedam boeiend weerspiegeld in Stedelijk Museum scala van techniek en onder- werpen FANS GAAN TOT ACTIE OVER AMBACHTELIJK Kijk- en wandeidomein in museum Maassluis Het is vandaag de dag niet al te gemakkelijk om er een pop-idool op na te houden. Je loopt al gauw het risico om bij een concert van de populaire Osmond-broertjes fijn- gedrukt te worden door je mede-lans. Maar de Osmonds hebben teminste een fanclub. Gilbert O'Sullivan niet. Alsof er al niet genoeg ellende in de wereld is. De zoetgevooisde lieveling van oude dames en meisjes beschikt gelukkig over enkele Neder landse aanbidsters, die het er niet bij laten zitten, dat manager Gordon Mills zijn veto heeft uitgesproken over de oprichting van een Neder landse fanclub. Zoals Margriet van *t Hart, een 17-jarige inwoon ster van Maassluis. Samen met een vriendin uit Amsterdam is zij aan een handtekeningenactie bezig, die als resultaat de vurig gewenste fan club moet krijgen. Door Trix Broekmans Margriet, uiteraard een echter Giibert-fan, vindt het maar een rare zaak, dat de mana ger van haar idool de fans hun eigen dub ontzegt No- tabene: „Die platenmaat schappij heeft allang haar toestemming gegeven en ook Gilbert vindt het een leuk idee. Dat weten we van een vriendin uit Utrecht» die hem persoonlijk goed kent en die ook een informatie centrum over hem heeft Nou, daarom doen we het zo maar". De verzamelde handtekenin gen komen allemaal terecht op een grote poster, die aan Gilbert, bij zijn eerstvolgen de bezoek aan Nederland, wordt overhandigd. Als dat niet helpt dan weten Mar griet en haar vriendinnen het ook niet meer. Optimistisch Tot nu toe is de brievenbus van Margriet nog niet ver stopt geraakt met pakken handtekeningen, maar het Maassiuise meisje is deson danks optimistisch; „Alle kleine beetjes helpen. Ik heb al een stuk of tien brieven binnen. Er zijn brieven bij van meisjes van twaalf, maar ook van 77-jarigen. Ie dereen wil de fanclub graag van de grond hebben, omdat je op die manier het meeste over Gilbert te weten kan komen". Wijzen die luttele brieven niet op het feit, dat de Engelse zanger er een beetje uit ligt bij het Nederlandse publiek? Margriet „O nee hoor. Nou ja, hier in Nederland is zijn populariteit misschien wat gedaald. Maar in Engeland is hij nog altijd erg populair De laatste toumee die hij daar heeft gemaakt, was he-" lemaal uitverkocht". Maassiuise Margriet, Amster damse L'z en Utrechtse Joke hebben g matse plannen als de fancluj er eenmaal is. Het eerste punt dat op het programma staat is een meeting voor alle fans van O'Sullivan. „Dat wordt een middag waar we allerlei ge gevens over hem kunnen uit wisselen. En we gaan probe ren Gilbert voor die meeting naar Nederland te halen". Doortastend lijken de vrien dinnen in elk geval. En nu maar afwachten of manager Gordon tegen zoveel onver zettelijkheid bestand is. iiHUHiniiiiiiiiniiiiiiiii iiiiiiiuiiiimuiiiii luimiiiiimuiiimiiiiiiiiüiiiiiuiiiniiiiiiii iiiuniiiiiiii niimiiiiiiiiiimmiiinimitiiiitii iiiMiiiiiiiniiiiii A 'iiitiiiimiiiiii Theo Wiegman:stadsgezicht door rioolbuizen De tentoonstelling van Schiedamse kunste naars, bijeengebracht ter gelegenheid van het 700-jarig bestaan van de stad, geeft de bezoeker van het Ste delijk Museum een breed scala van hun kunnen, onderwerpen en technieken te zien. Het is een aantrekke lijk eigentijds beeld, dat de expositie van meer betekenis doet zijn dan alleen maar van locale waarde» Voor de feestelijk locale noot van het jubilerende Schie dam maakte Harry Wieg man een sterk illustratieve plaat als voor een gezellig vertelselboek. Van Rob van der Werff hangen er pente keningen, waarop hij de Schiedamse molens, de wal vis- en noordmolen en de vrijheid vastlegde. Van „zwart-Schiedam" maakte G. Batelaan een knap gecon strueerd schilderij, waaruit het stadhuis en enkele kerk ramen stralend oplichten. Aquarellen van Nico van Welzenes, waarop de Hoofd straat. de Lange Haven en Wilton Feyenoord hebben een aparte, verstilde sfeer. Twee schilderijen van Theo Wiegman tonen zijn roman tische kijk op de stad ener zijds en anderzijds rijn be zorgdheid, dat de stad gevat is in uitbreidingen en aan houdende aanleg van beton nen constructies. Van D. H. de Roo hangt er een kleur rijke impressie van de Pol dervaart; zo ook een schilde rij van Leo de Kruis, die de Groeneweg bij Kethel tot on derwerp koos. Ook A-. Slof zorgde met zijn schilderij Hermckhave voor de locale toon. Een heel ander „geluid" klinkt er uit het werk van Sjef Hendrickx. van wie enkele objecten in plexiglas geëx poseerd staan. Ze verbeelden stijf en clean hangende gordijnen. Albert Verkade toont er enkele re- liefs, fastened lines en puzz le. Twee scheepstrossen vat te hij in vijf verlichte per spex banen, als vormen ze Door Jan Zwart een notenbalk waaruit het lied van de arbeid opklinkt. Ton van Gelder bereikte merkwaardige effecten door in strips gaatjes aan te bren gen en er ook weer gaatjes in uit te spraren. Vliegende bliksem en verende bliksem stonden Jaap Zwier voor oog en handen bij het ver vaardigen van de gelijkna mige tekening en houtsculp- tuur. John Hesselberth ex poseert vier etsen, waarop hij jongleurs evenwichts kunsten Iaat demonstreren. En van Ad van Otterloo zijn er tekeningen, „arms" en „ganglion", die composito risch knap zijn verwerkt Daan Padmos is er met zijn polyester kussens. Sterk van kleur en fraai van composi tie zijn de gouaches van H. J. Sey. Jan Wolffers zond een college in filmkader in, een grillig stripverhaal over Odysseus. Jan Mes kan wel geïnspireerd zijn door de tentoonstelling 125 jaar jeans, gezien het schilderij dat er van hem op de expos- tie hangt Suikerzoet wist Marijke van Solot het sfeer tje te treffen, dat weieens op een kermis kan hangen. Merkwaardig is ook, wat Di- dien Collé weet te bereiken met zijn deur en schilderij met hout waarvan het laat ste sterk spreekt in de kleur overgangen. Chr. v.d. Vel den zond een portret schil derij in; G. Smit en aquarel en schilderij, waarop het geel tLi— "grond aandoet als een raak getroffen gouden regen. Veelzeggend en artistiek op gezet is de collage van Joop Schafthuizen, die hij als een drieluik opzette. De screen handgekleurde platen van Daan van Golden zouden kunnen gelden als fijne ont werpen voor behangsels. Ge voelig van toon zijn de teke ningen uit Joegoslavië van C. W. Joppe. De aquarellen van Ann van Veen, bloemen en pop, doen Japans aan sterk van expressie is ook het schilderij, voor gesloten deur, van J. de Haat. Bij alles wat we hier memore ren, mogen ook de wandkle den van Cor Snaie genoemd worden, de geestige bron2en van Frans Ram; vrouw met poes en zagende man; en het keramiek van Ineke Roelfze- ma; Kikker en egel. Onge looflijk natuurlijk en sterk van stof-uitdrukking is het keramisch werk van Diet Wiegman, die twee tassen Schilderijen burgemeesters en regenten van Schiedam. De pop stelt een schutters luitenant voor uit 1900. Schiedam Op grandioze wijze laat het Stedelijk Museum in zijn vele zalen, gangen en ruimtes de ontwik keling zien van zevenhonderd jaar stedelijk Schiedam. En daarmee is het Museum tot en met 20 juli kijk en wandeidomein voor heel Schie dam. Reeds nu loopt de schooljeugd het Museum in en uit om er te zien wat in de loop der eeuwen in en rond Schiedam gegroeid is, en on getwijfeld zullen nog vele Schie dammers de ouderen moeten de ze kans beslist niet missen en bezoekers van buiten de weg naar het Museum vinden om er te „genie ten" van hetgeen voorbij is, hoe het "werd en worden zal. In vijf imposante hoofdstuk- ken maakt de bezoeker ken nis met 700-jaar Schiedam. In de entreezaaJ treft hem een boeiend historisch over zicht In de linkervleugel van het Museum zijn het wonen en werken in de stad, gelardeerd met een enorme reeks oude ansichten en een videoprogramma die de aan dacht vragen. In de ruime aula vergast de Museumdi rectie de bezoeker op een videoprogramma van 70Q honderd jaar groei, waarna in de bovenzalen een voor proefje geserveerd wordt van stedebouwkundige va riaties rond het Stedelijk Museum en Lïndenhof. Een maal boven in het Museum, is er ook gelegenheid in de grote expositiezaal kennis te maken met het vele kunst zinnige werk van de Schie damse kunstenaarshand. Al vorens het Museum te verla ten moet beslist ook nog een bezoek gebracht worden aan wat in de kelder getoond wordt aan archeologische vondsten van Schiedam, Verleden, heden en toekomst van Schiedam zijn dus zin vol vertegenwoordigd in het Stedelijk Museum. Van dorp aan de Schie tot stad van Industrie is het on derwerp, dat in de entree- zaal duidelijk aan de orde wordt gesteld. Herinnerin gen zijn er volop aan de regeringsperiode van Fioris V rond 1275; aan die van Keizer Karei V omstreeks 1550 en aan die van stadhou der Willem IV in 1750, van koningin WiJhelmina rond 1900 en de regeringsjaren van koningin Juliana. Interessante maquettes in ver lichte vitrines tonen hoe het stadsleven in middel- en la ter eeuwen was. Koningin Juliana gaf de oorkonde in bruikleen, waarbij vrouwe Aleida van Henegouwen op 18 maart 1275 aan de bewo ners van het dorpje Schie dam stadsrechten verleende. Het oudste te Schiedam ge drukte boek uat 1498 ligt er opengeslagen. Kaarten to- Door Jan Zwart nen aan hoe de stad zich allengs uitbreidde en vele portretten van geestelijken, regenten en burgemeesters herinneren aan hun inzet om van Schiedam een goed oord te maken om er te wonen en te werken. In de grote zaal, waar het industriële leven van Schie dam aan de grote klok ge hangen wordt, is het veel ambachtelijks wat de aan dacht boeit. De kaarsenma kerij, scheepsbouw, fustma kerij, glasblazerij, distilleer derij en tanker cleaning zijn er eigensoortig tentoonge steld. Citaten uit boeken van F. Bordewijk, Adriaan van der Veen, A. J. Zoet, Mulder, Ary Prins en Francois Ha- verschmidt en fraaie stads gezichten uit het Gemeen tearchief vertellen veel over het vroegere stads- en be drijfsleven, waarbij nog schattige, lieve vrouwen op vele historische reclamepla ten den volke kond doen, dat de echte Schiedamse je never vele malen met de hoogste Onderscheiding werd bekroond. Uit de collectie G. Verborg uit Gouda zijn tal van gereed schappen bijeen, die ge bruikt werden in de kaar- senmakerij, bij het fustma ken en in de glasblazerijen. Schiedam in oude ansicht- kaarten uit de collectie van C. van der Geer, heeft te recht een zaal apart gekre gen. Vele oudere stadgeno ten zullen er veel van vroe ger kunnen ophalen. Die kans daartoe moeten ze be slist niet laten voorbijgaan. Een geur van koek en suiker goed komt u tegen in de zaal, waar twee machtige maquettes staan opgesteld om te laten zien hoe een zevental Schiedamse kunste naars het gebied rondom Stedelijk Museum en Lin- denhof willen verbeteren. Hun werkstuk staat bij een snoepmaquette, die de leer lingen van de vakschool voor bakkerij- en hotelper soneel in Rotterdam ver vaardigden van ontbijtkoek, suikergoed, pepermunt en „muisjes". Appetijtelijk voorwaar, maar ook erg in teressant voor Schiedam mers. die willen meedenken over de vernieuwing van een oud stadsdeel. Op tal van foto's is het ont staan van de snoepgoed-ma quette aanschouwelijk vast gelegd en via dia's met broodnodig commentaar wordt de Schiedammers erop gewezen hoe grachten en straten milieuhygiënisch schoon kunnen worden en blijven. Hier ts vooral de blik gericht op het Schiedam van de toe komst, maar in de kelder van het Museum is het verre verleden aan het woord, zoals dat ons tegenkomt in archeologische vondsten. Daarbij zijn de vroeg midde leeuwse woonplaatsen van Schiedam aan een onder zoek onderworpen geweest; heeft het Huis te Riviere rijn bijdrage geleverd, is de ge schiedenis van de Grote of Sint Janskerk nagegaan als ook die van het Bagïjnhof en het vroegere Sint Anna klooster. Op grond van het baksteenfor maat mocht worden aange nomen, dat de bouw van het klooster, waarvoor een vroeg vijftiende eeuwse stadsboerderij werd ge sloopt, rond 1440 was vol tooid. De voorwerpen die op dit terrein werden gevonden worden daarom gedateerd rond 1400 en behoorden der- halve tot de inventaris van de boerderij. Schoolmeester Brou wer (plm 1917) op 70- jarige leeftijd. Rechts een schilderij, voorstel lende zijn vrouw. DINSDAG 3 JUNI 1975

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1975 | | pagina 4