Ontwapenende slimme vogels
van Newman en Redford
iCasse: o
van gemeente
worden gerenoveerd
Blokje
rond^-f
mmmsirn
PLANTEN MOESTEN VERHUIZEN
SEE"
LS
trucs
Feike Asma
herdenkt
Jan Zwart
r-
DONDERDAG 10 JULI 1975
ëMIUttirSto'Cr
Zijn lichaam de don
kerbruine vlekken zijn
sterk afgetekend tegen
zijn spierwitte vacht
verstrakt en de ogen be
ginnen weer te staren.
De slappe oortjes blijven
slap. Oh ja: luisteren
naar de naam Rakker
doet hij niet, dus deze
verschrikkelijke naam
kan Gees: moet) worden
ingeruild tegen een ande
re.
Teleurgesteld moeten wij
vaststellen dat de Duitse
Herder die vorige week
in het blokje rond stond
afgebeeld, er nog steeds
zit. Vier mensen belden
de beheerder op over de
hond. Ze zouden wel
even langskomen. De be
heerder besluit dus de
hond vast te laten men-
ten: weg gaat hij toch
wel. Er is niemand na
het telefoongesprek ko
men opdagen.
Zoals we deze week al eer
der meldden het heien
bij de boerderij Sport-
laan voor het nieuwe die
rentehuis is gestopt. Vrij
wel alle zwaluwen die
zich in de oude schuur
hadden genesteld zijn in
tussen uitgevlogen. Vie-"
rentwintig jongen zijn
geringd en ook één ouder
kreeg men te pakken, om
van een ringetje te voor
zien.
Het asiel zit vol met
katten dit keer. Op de
foto een acht weken
oud poesje: zwart-wit.
Verder zit er ook nog
een lapjeskat (ook een
poes) van ongeveer an
derhalf jaar. De kat die
verleden week in deze
rubriek stond is weg,
nie in het minst dankzij
de foto waarop ook het
charmante profiel van
de beheerder stond af
gebeeld.
Dierentehuis St. An
na zusterstraat,
Schiedam, tel.
266266, geopend
van 9 tot 12 en van
2 tot 5 uur; zater
dags van 9-12 en
zondags gesloten.
Zelfs de jaren vlak vódr
de tweede wereldoor
log worden nu al lie
ve historie. -Natuur
lijk men kan niet
heen om de werklo
zen, die zelfs in de
vuilnisvaten rommel
den en slim moesten
zijn om aan wat geld
te kunnen komen.
Vast werk was een
- hoogst onzekere zaak.
Met een romantisch waasje voor
de ogen heeft de jonge David
Ward met "The Sting" als een
oorspronkelijk script althans
een uiterst amusant tijdsbeeld
bedacht van de jaren, dertig,
een verhaal dat trouwens gre
tig kan inhaken op het wee
moedige verlangen naar die
tijd.
George Roy Hill heeft zich met
de mannen, die hem veel ple
zier bezorgden in "Butch Cas-
sidy and the Sundance Kid"
aan de verfilming gezet, Paul
Newman en Robert Redford.
maar om hen. heen was er ook
een concentratie van topta
lent, want het budget van de
film was ruim bemeten,
Zeker niet tenonrechte achteraf,
want "The Sting" is één van
de grote trekkers in de laatste
maanden geworden door de
finesse, waarmee dit pittige
verhaal werd uitgewerkt. Dat
"The Sting" met zes andere
Oscars, ook het kleinood voor
de beste film van 1973 binnen
haalde, sommigen zullen dat
best willen betwisten, maar
dat Roy Hills prestatie de
meest aantrekkelijke pu
blieksfilm is geworden, zal
niemand willen tegenhouden.
Paul Newman speelt de rol van
een door de wol geverfde op
lichter in Chicago, die Robert
Redford op bezoek krijgt als
een jongmaatje in het vak,
maar toch een talentvolle leer-
ling. Redford is op wraak uit
omdat zijn vroegere compaan
door een gokkersyndicaat
werd vermoord en niets is
hem liever dan de leider daar
van een beentje te lichten.
Hoe het duo dat gaat doen in,
een-te-mooi-o m- waar-te-zijn
Verhaal is het onderwerp van
"The Sting".
Zo perfect steekt het verhaal in
elkaar dat de toeschouwer
van de ene verrassing in de
andere kan tuimelen bij alle
slimme trucs, die het duo op
poten zet Met natuurlijk wel
een beetje, misleiding door de
regisseur, die lang weet vol te
houden, dat het om een tot op
het bot uitgegraven relatie
tussen meester-knecht en leer
ling gaat die elkaar voortdu
rend uitproberen.
Newman beheert een mooie
draaimolen om uit het zicht
van de FBI te blijven, sinds
hij een parlementslid uit
kleedde, maar hij is "in" voor
het nog eens etaleren van al
zijn prakkizeerderskunsten en
dat zijn er niet weinig.
Voor de rol van de gangsterbaas
Lonnegan, die bij herhaling te
grazen moet worden geno
men, was nauwelijks een bete
re acteur te vinden dan Ro
bert Shaw, tot op zijn kruin-
haar volgestouwd met arg
waan, zodat hij wel ongeveer
met dezelfde mimiek moet
zijn toegerust als president
Nixon op dit moment.
Dat de twee hoofdfiguren de
lampen van het plafond spe
len zal u duidelijk zijn, maar
ook elk kleiner rolletje is per
fect geportretteerd, want het
gaat om een verzameling
mannen en een enkele
vrouw die duidelijk van de
gestampte pot zijn en best
willen deelnemen aan de kleu
rige bezetting van een pseudo-
kroeg of een nep-goktent
POKEREN
Het is hier niet de plaats om uit
te leggen hoe de toeschouwer
mèt de gangsters bij de neus
wordt genomen, maar dat het
een ontwapenend oplichters-
verhaal is, kan men van "The
Sting" aannemen. De pokers
cène in de trein is daarbij een
hoogtepunt,
George Roy Hill is bij de rad
vertelde vernuftige opzetjes
over twee uur heen niet stil
blijven staan, dat merkt men
al bij de historische plastic
letters, die van Universal op
het doek verschijnen als een
wenk naar het verleden, De
bekroonde art-direction haalt
trefzeker de jaren dertig te
rug, maar ook de filmmidde
len met de parmantige tussen
titels als "Net te laat" richten
zich naar de stijl van toen. De
fotografie van Robert Surtecs
draagt met wat droge offset-
tinten aan het beeld van het
verleden bij. George Roy Hill
wilde eerst zelf op voorspraak
van zijn zoontje rags bij de
film spelen, maar dat Marvin
Hamlisch in hetzelfde straatje
een briljante score van ragti
mes kon bewerkstelligen, zal
de regisseur uiteindelijk wel
niet gespeten hebben.
Voor het gebruiken van lokaties
Paul Newman en Ro
bert Redford ontpop
pen zich in "The Sting"
andermaal als een duo
uitgeslapen schavuiten."
moesten er neei wat pro Die-
men worden overwonnen,
want alleen wat stations in
Chicago bleken nog maar ge-
deellelijk bruikbaar. "The
Sting" is een film met zoveel
komische finesse, dat pas een
tweede maal zien van dit vaak
spannende avontuur alle
esprit aan de oppervlakte kan
brengen. U weet dus wat U
te doen staat voor dekassa.
PASSAGE - "The Sting"
OOM FERDINAND
Passage draait voor de matinées
"Oom Ferdinand en de tover
drank.
Passage Bio prolongeert "Kind
van de zon".
Gehoorzaam is hij bij tijd
en wijle. Het ligt aan de
situatie ter plekke. Het
bruine water van de
grachten trekt hem aan.
Je moet dan uitkijken
dat hij je niet het schuin
aflopende grasveld af
trekt om zo in de plomp
te belanden. Geef je hem
echter commando's als
„zit" en „pootje": geen
probleem, hij doet het
gewillig. Een prettige bij
komstigheid (of hoofd
zaak?) is dat hij een bij
zonder bruingroen oog
heeft voor fraai gevorm
de dames. Als in een
droom verzonken staart
hij er naar. Zijn baas, die
het een bijzonder goede
eigenschap vindt, ook.
Minder voor de baas, maar
beter voor Rakker: hij
heeft ook belangstelling
voor andere honden. Een
keurig kort geschoren
Franse poedel is favoriet
Je moet hem gewoon mo
gen: de hond met de té
alledaagse naam Rakker.
Klikt 't bij de eerste ont
moeting niet dan kan je
er beter niet aan begin
nen. Maar gisteren was
het bij ons gelijk raak.
Vroeg in de ochtend
de laatste wolken ver
dwenen voor de zon
gingen we op pad. Hij
blij wij niet minder, want
met dit weer is een stuk
je schrijven een heel wat
onaangenamere bezig
heid.
En bet moet gezegd wor
den: Rakker heeft heel
wat goede eigenschap
pen, zowel bezien vanuit
het honde- als het men
senstandpunt. Hij kan
heel rustig aan je zij lo
pen. Hij kan ook gek
doen. Een verschrikkelij
ke stoeipartij met riem
en de handen van de
baas is bij hem schering
en inslag. Een vervaar
lijk gegrom uitstotend
dat uit het diepste van
zijn lichaam schijnt te
komen, zo speelt hij.
Signalement
Naam; Rakker
Ras: bastaard
Geslacht: reu
Leeftijd: 7 mnd
Kleur: donkerbruin/wit
Schofthoogte: 47 cm
Het kassencomplex aan de Anthony Fok-
kerstraatrenovatie
Schiedam Op de stads kweke
rij wordt momenteel gewerkt
aan de vernieuwing van de
onderling met elkaar verbon
den kweekkassen ofwel de
„botanische" keuken van de
afdeling Plantsoenen, dienst
gemeentewerken. Men be
schikt hier over een ruimte
van zo'n 700 ml voor het uit
het zaad kweken van bloeien
de en groene sierplanten.
Voor sommige soorten hiervan
is op de grote kweektafels het
ontwikkelingsproces op de
voet te volgen. Tevens worden
in de kassen, waarin de tem
peratuur tot een tropische
waarde is op te voeren, collec
ties volwassen planten be
waard en verzorgd, Vele hier
van zijn z.g, moederplanten
als bases voor een regelmati
ge aankweek van nieuwe
planten.
De renovatie van de kassen
blijft beperkt tot het aanbren
gen van nieuwe overkappin
gen. De stenen onderbouw
blijft ongewijzigd.
Alvorens de oude en vermolmde
overkapping te kunnen siech-
- ten zag de staf en het perso
neel van de plantsoenendienst
zich geplaatst voor een alge
hele verhuizing. Alle aanwezi
ge planten moesten voor tijde
lijk worden overgebracht
naar de aangrenzende (vorig
jaar in gebruik genomen) gro
te kas van het warenhuistype.
Een heel karwei watsecuur
moest gebeuren wilde er geen
verlies aan planten optreden.
Met de in potten en plastic
emmers geplaatste grote plan
ten hadden de verhuizers wei
nig moeite.
Minder gemakkelijk was het
overbrengen van de ekotische
planten waarvan de kwekerij
een fraaie collectie bezit. De
slingerplanten hieronder dien
den van hun wijdvertakte
ranken te worden ontdaan.
De Stepbanotus (bruidsbloem)
bij voorbeeld maar ook de uit
de tropische oerwouden stam
mende Cleodendrum (kansen
boom) en de All am and a eat-
harica met zijn fel gele bloem
kelken.
Vooral deze laatste was uitge
groeid tot een plant waarvan
de ranken zich over twee kas
sen verdeelden. Met de andere
klim- en slingerplanten zijn ze.
vrijwel .tot de. stam terugges
noeid teneinde ze te kunnen
verplaatsen. Ook de trots van
de kwekerij, tientallen jaren
oude Hertshoornvarens heb
ben de gedwongen verhuizing
goed doorstaan.
Zodra de renovatie achter de
rug is gaat de groene levende
have weer terug in haar ver
blijf. Binnen een jaar staan
alle teruggesnoeide klim- of
slingerplanten weer in volle
glorie voor iedereen te bezich
tigen.
Een kennismaking met de ver-
nieude kassen wordt mogelijk
in september als de plantsoe
nendienst weer een „open
huis" zal -houden. Vele Schie
dammers zijn er de laatste
jaren geweest om zich te laten
Voorlichten.
Maassluis Feike Asma zal
zaterdagavond in de grote
Kerk van Maassluis het or
gel bespelen. Dit concert is
gewijd an de (jaarlijkse) na
gedachtenis van organist/
componist Jan Zwart
De orgelbespeling vangt aan
om kwart over acht en de
toegang kost drie gulden per
persoon. Houders van een
CJ Paspoort en 65-plussers
hebben een gulden reductie.
Feike Asma die het orgel
spelen heeft geleverd van
Zwart^al ondermeer de
psalmen 24, 51 en 103 ten
gehore brengen, alsmede
composities van Bach (van
deze componist was Jan
Zwart een groot bewonder
aar) en Alexandre Gilmant
Het concert zal flink door
spekt zijn met bewerkingen
van Feikes beroemde leer
meester.