Karate: méér dan slaan en schoppen Tijd dringt voor het schuurkerkje Titelstrijd in Passagetheater Vechten met lege hand DONDERDAG 2 OKTOBER 1975 3 ©fsltó' Schiedam Het moderne Karate is diep gewor teld in verschillende soorten van zogenaamde ..vechtkunst", die zijn ontstaan in het Oosten. Door het ontbreken van voldoende documentatie <s niet geheel duidelijk hoe groot de invloed is die al deze systemen van ^vechtkunst" en het ont staan er van hebben ge had op' de moderne Ka rate. Om de ontwikkeling van het Ka- rate enigszins te kunnen door. «ronden moet diep gegraven worden in de geschiedenis om iets te weten te komen van de voorboden de vroegere syste- men van het Karate. Een veel gehoorde legende is die van Daruma Taishi en de Sho- rmji Kempo, al lijkt hiervan de authentieke waarde gering om dat in de Joop der tijden talloze toevoegingen ontstaan in de verbeelding de waarheid ge weld hebben aangedaan. legende vertelt dat Daruma deel uitmaakte van een Brah- maanse stam in Zuid-India, waar hij tijdens zijn priestertij d de leerstellingen van het Ma- hayana-Boeddishme bestudeer de. Ongeïnteresseerdheid van de Indiase bevolking was er de oorzaak van dat Daruma ver- trok naar China. Liang, de hoofdstad van X echter Japan en werd vooral populair bij de krijgslieden, vlak na het Kamakura tijdperk (1191-1230). Chien-k'ang werd Daruma een audiëntie verleend bij de toen malige keizer van China, Wu. Zijn pogingen om Wu te onder wijzen in de ieer van Dhyana (Sanskriet) hadden succes, want Wu verkreeg al snel de titel „Keizer met de geest van Boeddha". Daruma's lessen groeiden Wu echter boven het hoofd, met als gevolg dat Daru ma werd weggezonden. Al deze gebeurtenissen zijn vastgelegd in het Hekiganroku, het belang rijkste document van de Japan se Zen-sekte. Meditatie Daruma ging echter niet bij de pakken neerzitten, stak de ri vier de Yangtze over en kwam via de landstreek Wei in Noord- China terecht in Sung Shan, waar hij zich in de tempel van Shorinji afzonde rede. Daar ver» bleef hij negen jaar, medite rend over de leer van Zen. De legende vertelt dat Daruma in die periode de geheimen van het Ch'an (Chinees Boeddhis me) overbracht op drie discipe len: Dorin, Doiku en Keika. Over deze legende, lang voor waar aangenomen, zijn echter twijfels gerezen. Hetgeen echter niet wegneemt dat de naam van Daruma in Ijet ontstaan van" het Chinese Ch'an een belangrijke rol speelt en In de geschiedenis van de gods dienst en de cultuur van het Oosten niet wordt vergeten. Dat Daruma in verband wordt ge bracht met de Shorinji Kempo (basis van de vechtmethode) is verklaarbaar. Volgens hen die geloven dat de kunst van het ongewapend vechten ontstond in de Korinji. waren Daruma's discipelen geestelijk en lichamelijk uitge put door de straffe uitoefening van soberheid gedurende de pe riode dat Darum hen onder wees, Toen zei Darum tot hen: „Lichaam en geest moeten onafscheidelijk verbonden zijn. Nu zijn jullie overmand door de eisen van het lichaam, waar door jullie niet in staat zijn de weldadigheid ontstaan door eenheid van lichaam en geest te ondergaan. Daarom zal ik jullie een dogma schenken. Oe fen je lichaam en je geest er mee en je zal een groter vermo gen van gewaarwording ver werven". Waar of niet, het wordt als van zelfsprekend aangenomen dat het Chinese Kempo is overgele verd door de priesters van het Shorinja. Waarschijnlijker is dat het enige verband tussen Daruma en Karate is dat de bespiegelende praktijken van beiden erg vee] van elkaar weg hebben. Daruma'3 leer bereikte Eigen Kempo Door velen wordt nog steeds ge meend dat Karate is ontstaan in China en vandaar naar Oki nawa is gebracht en aldaar ont wikkeld. Okinawa had echter al een geheel eigen Kempo, dat Kumiai-jitsu of Bushi-Te werd genoemd. Het woordt Te bete kent niet „hand", maar eerder „techniek" of „kunst". Maar omdat de naam Karate niet als zodanig in Okinawa en Chi- na werd gebruikt, speelt de vraag hoe deze benaming later wel werd ingevoerd. Oorzaak hiervan lijkt de geografische ligging van Okinawa, dat voor al in latere jaren een toevloed van zuiderburen kreeg te ver werken. Vanuit deze landen werden de verschillende metho den van „slaan en schoppen" met hand en voet geïntrodu ceerd. Deze methoden, ver mengd met de oude „kunst", werden overgeleverd als Bushi- De en Okinawa-De. Om het Chinese Kempo te onder scheiden van het Okinawa-De werd het tot voor kort kortweg Te-De genoemd. Het Chinese schriftteken T'ang dat China betekent kan echter ook wor den gelezen als Kara. Tijdens het T'ang tijdperk werd Japan echter zó sterk beïnvloed door de bloeiende Chinese cultuur dat de woorden T'ang en Kara in een adem in verband werden getrokken met China. In 1901, toen het Okinawa-De op de scholen ran Okinawa werd ingesteld als de normale manier van trainen, werd het reeds Ka rate genoemd. Het schriftteken Karate (hetgeen in het Chinees „hand" betekent} werd in 193? echter dusdanig gewijzigd dat het „lege hand" betekende. Er is een Boeddhistische stelling die zegt: „Alles is van oor sprong leeg. Alles in deze we reld js; uit het niets werd alles geschapen". Deze overtuiging is nodig om Karate ten volle te kunnen bevatten. Verstand Het Instruction of Karate-Do, ge schreven door Gichm Funakos- hi, stelt: „Zij die Karate leren, zullen te aller» tijde hun gezond verstand gebruiken en een mil de houding bewaren. De geest van hen die Karate leren moet leeg zijn en bevrijd van alle zelfzuchtige en slechte gedach ten". Dit suggereert de funda mentele onschuld en de spiri tualiteit van het Karate. Door omstandigheden werd in Okinawa tot tweemaal toe een politiek gevoerd van algehele ontwapening, waarbij wapenbe zit ten strengste verboden was. Het gevolg was dat de kunst van het ongewapend vechten stork werd gestimuleerd en in het diepste geheim werd beoe fend. Pas in 1901 mocht Karate tyeer in het openbaar worden beoefend. De First Middle Demonstratie van de nationafe afvaardiging voor de WK in Tokio. School of Okinawa en de Nor- mal School namen deze vecht kunst in het lesprogramma op. Eerste instructeur was meester Ankoh Itoshu. Vanaf dat moment groeide de openlijke belangstelling voor het Karate en werden snel en kele veteranen afgeleverd als Gichin Funakoshi, Chotoku Kyam, Kenwa Mabuni, Choki Molobu, Uden Yahïki en Chojo Ogusuku, die zorgden voor hel uitdragen er van. Meester Gt- chin Funakoshi vestigde zich in 1936 in Tokio als Karate-leraar. In de voetsporen van de pionier kwamen later meerdere mees ters uit Okinawa naar Japan, waar heden ten dage het Kara te op de universiteiten wordt onderwezen en reeds is ver spreid tot in vele delen van de wereld. Schiedam Op vrijdag 10 oktober worden in het Passagetheater in Schiedam de nationale kampioen schappen Karate gehouden. Er wordt gestreden volgens de Japanse regels, hetgeen betekent dat de knock out of knock down is toegestaan. Als onderdeel van het programma ook een demonstratie van de nationale ploeg die in november naar Tokio gaat voor de wereldkam pioenschappen. Tevens wordt er een demonstratie gege ven in het Tamesi-wara (breken van hout en stenen). De organisatie is in handen van Lock Hollander, voorzitter van de Kyokushinkai-kan organisatie. De kampioen schappen beginnen *s avonds om 20.00 uur. k? Maassluis De meeste in woners van Maassluis weten onderhand wel waar de HH Petrus en Pauluskerk staat Velen zuilen het schuurkerkje aan de Zuidvliet we ieens van dichtbij heb ben bekeken» Het aantal dat echter de binnen kant kent is veel klei ner, En dat is eigenlijk jammer. Omdat joist die aanblik van dat inte rieur opeens een hele boel duidelijk maakt Onder meer waarom de actiegroep Laat staan die kerk zich zo ijverig inspant om het kerkje te behouden, voor het te laat is. De weinigen die de in-droevige toestand van het kerkje goed heb ben kunnen bekijken, zullen onmiddellijk be keerd worden tot het standpunt, dat er snel iets moet gebeuren, want dat het anders he lemaal niet meer hoeft. Met de dag holt de toestand van het gebouwtje achteruit Hie raan hebben allerlei omstandig heden voortreffelijk meege werkt: zoals het al te lang toe gankelijk zijn van het monu ment, waardoor het een doelwit werd van spelende en vooral slopende jeugd. Met het plaat sen van een al geruime tijd geleden aan de actiegroep toe gezegde omheining heeft Ge meentewerken nu waarschijn lijk een halt aan die verniel par tijen toegeroepen. Maar hoe moet het nu verder? Blijft het kerlqe zo staan totdat op een dag iemand tot de ont dekking komt dat het vanzelf is omgevallen? Of wordt het ge bouw toch nog hersteld voor die tijd? De actiegroep blijft vurig hopen op het laatste. Vooral sinds het laatste gesprek dat de groep heeft gehad met mensen van CRM in Den Haag. Van die zijde is plechtig be loofd dat het ministerie zich samen met de gemeente Maas sluis over het kerkje zal buigen, In samenwerking met Monu mentenzorg wordt naar een goede oplossing gezocht Een ontwikkeling, die door de actie groep hoopvol maar ook met argusogen gevolgd zal worden.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1975 | | pagina 3