Een fout kan in vier m f I 1 Aetit©r het üieiiws is niet „sikkies" Behiedamse tv-presentators Villa's Clichees Durf Wiegel CHU Recensies DONDERDAG 2 OKTOBER 1975 4 en «Het nieuwe decor ■Schiedam/Hilver sum „Cut", klinkt het luid door de montageruimte. Het is Schiedammer Joop Daalmeijer die deze Engelse uit drukking met éen overduidelijk Ne- derlands accent be zigt. Bij de VARA, de omroep waar hij als televisie-presen tator werkt, kan dat. Bij de EO komt die uitdrukking bij nie mand over de lip pen. Bij het monte ren van film en ge luid roepen de He ren van die Evange lische Omroep „PATS". Na het ver teilen van dat ver haal buldert Joop Daalmeijer. van het lachen. Succes ver zekerd met die anec dotes. De miljoenen Nederlanders die na warme prak en avondkrant de knop van de magische machine Tele visie omdraaien merken weinig van die verhalen. Meestal gezapig laten zij de rijen Vaders Abrahammen en Zangeressen 2onder naam of faam aan zich voorbij trekken Kwistig strooien de omroepen met vrijblijvend amusement, snelle politieseries en voor- ai veel quiz-programma's met veel prijzen die Oh en Ah's verwekken in de huis kamers. De vele Hilversum se zuilen proberen ook nog wat in formatie te geven. De één doet dat wat zuiniger dan de ander. De TROS heeft Wibo's opgeklopte Aktua, de KRO het degelijke Brandpunt en de VARA Achter het Nieuws. Sinds enige11 maanden werkt de Schiedammer bij die ru- Achter het Nieuws wordt doordrammerigheid verweten briek, die wel wordt verwe ten doordrammerig te zijn. Vanavond komt hij weer op de buis, netjes in het pak, stropdas om, metalen bril en meer grijs dan zwart haar. Hij zal weer recht in de camera kijken vanuit het nieuwe decor. Hij ziet in de lens dingen die de argeloze kijker niet ziet; namelijk z'n tekst Bij het uitspreken ervan onder de felle lampen trekt hij af en toe met zijn linker mondhoek en leest vanaf de camera een tekst over Spanje. De woorden wor den door middel van .een ingenieus apparaat op de lens geprojecteerd. Een aantal seconden voor zijn laatste woorden wordt de film gestart, een documen taire over wat er kan ge beuren met Spanje na de. - dood van Franco. Voor die tekst klaar is en de docu mentaire over de miljoenen schermen rolt moet er heel wat gebeuren. Het meeste werk wordt verzet in een van de VA- RA-villa's in de omgeving van de Heuvellaan. Daar huist de redactie van Ach ter het Nieuws. Louis Vei- leman, de correspondent in Engeland, is daar bezig met de voorbereidingen van een nieuw programma dat is geënt op 'Thats's Li fe', een succesvol Engels programma met konsu- menteiivoorliditing, lichte satire en amusement Ben Eikerbout maakt een docu mentaire over Israel's ex- premier Golda Meir. De Schiedammer moet een tekstje maken van, zo 2egt Philip Freriks, adjunct hoofdredacteur „zo'n an derhalf, twee minuten". „Anderhalf en geen secon de meer," bast Siem Suur- hof, de regisseur, vanach ter zijn bureau. De NOS zou in kunnen grijpen als de uitzending te lang gaat duren. Daalmeijer zet zich achter een schrijfmachine in een ruimte waar oude kranten liggen opgestapeld, wat ou de bureau's staan en een nieuw dartsbord hangt. „Als gevolg van de antiter reurwet", zijn de eerste woorden. Na een half uur komt Philip Freriks met ^Ijjgg z'n lijf vol griepbacillen binnen. In zijn sportieve geruite colbert en de col trui ziet hij er uit als een moderne manager, die een duur sigarettenmerk rookt. Als een direkteur die zijn secretaresse een brief dic teert formuleert hij wat zinnen, denkt hardop en krabbelt onder de coltrui en lager. Er wordt over de tekst gediscussieerd. Dan wordt Freriks weggeroe pen. Hij moet even bij de Allerhoogste komen van Achter het Nieuws, hoof dredacteur Hans Jacobs. „Wedden dat 'ie de docu mentaire niet goed vindt?",, roept Joop hem na. Gniffe lend vertelt hij even later: „Jacobs haalt er altijd een minuut uit, dus laten wij er ééntje extra in zitten voor 'ie het bekijkt" De tekst hgt klaar. Joop leest 'm hardop voor. Na. afloop zegt 'ie in de stijl van Van Oekel: „Da's een minuut te lang, potverdom- me". Later wordt de ingekorte verrie aan hoofd Hans Ja cob: voorgelegd. Die bi vakkeert op dat moment in Bussujn: de Technische School, ^aar, in die oude school hfbben de draai bank* plaats' gemaakt voor montagekamers. In die schoolsfeer moet Daal meijer zich wel thuisvoe- len. Enige jaren was hij leraar Engels aan de open bare LTS in Schiedam. Jacobs wil de tekst wijzi gen. De binnenkomer moet meer op de toer van „felle protesten" en zo. „Dat is misschien clichee-achtig, maar wel pakkend", ver klaart Jacobs. In montage kamer 135 kijkt hij samen met Jopie van Drunen en regisseur Siem Suurhof („Regissuurhof", Joop Joom *m), naar de *s avonds uit te zenden docu mentaire. Hij is vol lof over het werk van de Fransen: „Filmen kunnen ze, die katholieken." Radio en televisie maken trouwens ook. Joop Daal meijer heeft een katholieke opvoeding genoten, be zocht een katholieke kweekschool. Z'n eerste journalistieke arbeid ver richte hij ook bij een krant uit die kring: de inmiddels ter ziele gegane Nieuwe Schiedamsche Courant, een kopblad van de Maas bode. Later schnabbelde hij bij Het Nieuwe Stads blad, Schiedamsche Cou rant en Rotterdamsch Nieuwsblad.Hij werd opge beld door makers van het radioprogramma ZO, dat toen nog ZO 135 heette en al gepresenteerd werd door de eeuwige Herman Stok en Letty Kosterman. ZO wilde toen informatie hebben over een Schie- damse gebeurtenis. Joop gaf 't. „Da's een leuk ver haal", werd in Hilversum gezegd, „kan je ook met een bandrecorder om gaan". Dat kon 'ie niet. De volgende dag nu zo'n acht jaar gelden werd hem dat in Hilversum geleerd. Via de vrijblijvende nieuwtjes van ZO kwam hij bij Din gen van de Dag, de aktuali- teitenrubriek op de radio; nog steeds als free-lancer. Sinds februari '73 is hij in vaste VARA-dienst, eerst als Rijnmond-redacteur. Door de nood gedwongen - er waren geen anderen.;-, moest hij meer presente-* I Door foto's Cees Stef van der Wel 0reukei Joop Daalmeijer, 29: Gewoon hard werken niks bijzonders" Joop (links) aan de montagetafel met Freek de Jonge van Neerlands Ex pres ren. „Dat durfde ik nog niet zo", aldus de^nu 29-ja- rige Joop. Later kreeg hij twee uur radio op Hilver sum III, Pep op Drie. Hij werd afgevaardigde van de infogroep in het overleg van de chefs van staven van de verschillende om roepen, die iets met aktua- liteiten te maken hacden. Er werd steeds meer verga derd. „Ik vergaderde me de pleures op 't laatst," zegt 'ie krachtig, „dan moest je snel Dingen van de Dag presenteren. Daar word je stapelgek van." Hij moest weer terug naar de volgende vergadering, want er wordt wat afge- babbeld op de Gooise Ma tras. In die tijd schreef hij samen met anderen een rapport tegen het oprich ten van de klassieke zender Hilversum Vier. „Prima", zegt Joop. Dat woord wordt te pas maar meestal te onpas gebruikt in de orn- roepkringen, „prima dat 'ie er komt, maar alleen als de chaos minder groot wordt" Met die chaos be doelt hij de hoeveelheid omroepen „Er komen steeds meer kleine clubjes bij, het is ongelooflijk." hij nu niet veel meer te maken. Nu is het alleen nog maar televisie. Binnen acht jaar staat hij voor de buis, die zo velen in haar ban weet te houden. Van een bliksemcarrière wil hij niets weten: „Gelul, ge woon hard werken. Het is niks bijzonders. Maar het is wel belangrijk dat ik bij de VARA werk. Die om roep zet zich in voor een bevolkingsgroep waar ik toch een sterke binding mee heb. 's Avonds gaat het gedeelte van de Achter het Nieuws ploeg naar de studio's van de NOS. Het gebouw is gemaakt door een architect die wel nooit een Nobel prijs voor de Architectuur zal krijgen. Een groot koe! gebouw met deuren die au tomatisch openen, lange gangen, steriele ruimtes. Een idealè ruimte voor het maken van een ziekenhuis serie. „Mag ik de sleutel van de Achter het Nieuwskamer", vraagt de schijnbaar im mer kalme en stille Jopie van Drunen aan de NOS- portier. Öp weg naar de automatische deuren is Joop uitermate luidruchtig. „Hé, Siem, hebilehowlele- noooewep", het is een on verstaanbare kreet Mis schien is het wel spanning afreageren of kinderlijke blijheid, Met die problemen heeft In de redaktieruimte staan drie televisies, een ervan is defect. Nederland I en II tegelijk ontvangen. Op een andernet kunnen repeti ties van andere studio's worden ontvangen. Eén van de nieuwe journaal-le zeressen repeteert daar on der leiding van Fred Em mer. Een opleiding in het televisievak is er echter nauwelijks. „Je. wordt er gewoon met je donder ingegooid. Het medium wordt niet uitge diept, niks. Geen opleiding geen barst" Ervaring is be langrijk. „Eigenlijk zouden ze je een maand lang op moeten sluiten in een stu dio om het te leren. Maar dat kan niet het is allemaal te duur. In het begin weet je niet hoe je moet kijken. Je weet niet hoe je een tekst maakt Dit medium is gewoon te groot om in de praktijk te Teren." En toch gebeurt dat „Kijk, als krantenmensen een fout maken kan dat worden gecorrigeerd door een eindredakteur, een zet ter of anderen. Maar als ik tijdens een rechtstreekse uitzending een fout maak; als ik bijvoorbeeld Wiegel voorstel als lid van de CHU, maak ik niet één fout, maar een fout in vier mijjoenvoud, want zoveel mensen kijken. Die zeggen dan „Die vent is gek". Zo'n fout kan je je niet permit teren." Tijdens het praten beweegt hij druk met de handen en laat af en toe bij een grap pende opmerking z'n siga ret* als een spiraal op zich afkomen en kijkt dan in dringend de luisteraar aan. De uitzending gaat bijna beginnen. Op Nederland I zingt Liesbeth List. „Moet je zien wat ontzettend sik- kies". Sikkies is een stop woord dat grote opgang maakt in Hilversum, een duidelijke betekenis heeft 't niet Inmiddels heeft Joop een smalle strook pa pier zijn tekst voor die avond getypt Het ziet eruit als een rol die thuishoort op de kleinste kamers.Dat tikken op de WC-rol had 'ie 'niet hoeven te doen. Els Bonger producente had het willen doen. Joop was maar vast begon-, nen. „Kijk jij maar lekker naar Lé List," aldus Daal meijer. Het is typerend voor hem, zelf blijven wer ken. „Ik ben gefixeerd op snel werken." Dat is 'm geleerd bij de radio. „Dat solitaire werken". Hij heeft moeten wennen aan de schakeltechnici, de camé ramannen, de kabelsjou wers, de mensen van het licht; lieden die bij het tv- maken te pas komen; de ambténaren van de NOS. Het rode licht gaat aan. Vijf over half elf. De tune. De camera zwenkt naar rechts. Joop komt in beel- dJlchter hem hangt een blauw flanellen lap. Daar door wordt het mogelijk met elektronische camera's een andere achtergrond op het uit te zenden beeld te projecteren. De twee mil joen kijkers zien het blau we doek achter Daalmeijer niet Zij zien krantekoppen die voor een andere came ra staan. Chioma-key wordt dat genoemd. Na de anderhalve minuut begint de documentaire, rechtstreeks vertaald uit het Frans. De VARA heeft 'm gekocht van Le Monde. Bij de aftiteling staat toch „Een co-produktie van Le Monde en Achter het Nieuws." Het was de laatste keer vorige week dat het oude decor werd gebruikt, van avond is dat anders. Er is ook een andere pingel; spe ciaal gecomponeerd in En geland. Joop stapt studio zes uit De schmink krijgt 'ie niet van z'n gezicht Het pak gaat wel direkt uit; terug in de werkelijkheid. Na de uitzending een rit van meer dan een uur naar Schiedam. Morgen kijken naar wat de recensenten schrijven in de ochtend- en avondbladen. „Die oorde len glashard en schrijven je soms helemaal naar de kloten." Peter van Bueren van de Volkskrant, bekend om zijn sarcastische kijk op het teeveegebeuren, moet het vooral ontgelden. „Die man kan dp detailpunten zo lullig doen en slaat de plank ook wel mis, omdat 'le niet altijd goed kijkt Ik begrijp die man niet. Het zijn prima stukjes om te lezen, hoor. Maar'ik vaak het idee dat zijn stukjes meer voor het lollige effect worden geschreven." De andere ochtend staat er niets in de Volkskrant over de documentaire. Voor de recensenten Godert van Colmjon en Gerard Pa- qües, respectievelijk Het Vrije Volk en Sijthoff heeft hij meer waardering. Door hen wordt hij met andere ogen bekeken en niet al leen door hen. Ook op straat wordt hij anders bekeken. Winkelen de echtparen stoten elkaar veelbetekenend aan en knikken elkaar toe: „Daar heb je hoe-heet-ie-ook-weer van het nieuws." „Ik knik dan altijd vriendelijk terug als ze me aankijken. Het streelt m'n ijdelheid. Dege ne die zegt dat 'ie het ver velend vindt te worden herkend liegt gewoon. En dan, ik doe het zelf ook. Als ik Liesbeth List in de NOS-gangen tegenkom kijk ik haar ook na." i i

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1975 | | pagina 4