Schiedam doet niets aan daklozen-proh lees De onmacht van )cculte legpuzzel en barokke duivels dorpsgek? i Kunstenaar Hein de Koster: DONDERDAG 16 OKTOBER 1975 Huur Rozenhof voor vogelvereniging niet omlaag Atterson en Fish weèr bij Tourix Argus met 'Kat in de zak' Straatzanger Noorlander in Quibus Van der Hoeven concerteert in Vlaardingen Orgelconcert Grote Kerk l!!i![inili!illill!!nilliji!!!!;il[{li!iniill|[!!lllllli!lIlll!i[!!!ii!il[li!l!Illl[!l!lll!lI!!!i!!ll[llli!l!!llI!!I[!l![li;!lli!li!!l!il!!l!!ll!ll!l!li!lli!llilEEI[illi!!ii[!!lllli!!li[!l!liiil!!![ll[i!!llil!l!!ni!fll[illi[!iII!ii l Schiedam Zelfs Daphne du Marnier in persoon zal wel niet durven beweren dat de verwikkelingen in baar no velle „Don't look now" waar gebeurd zijn. Het is een ver zinsel zondermeer» ofschoon Ko van Dijk met Horatio zou kunnen uitroepen „Er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen bevatten!" Nu de Engelsman Nicholas Roeg er een film van gedis tilleerd heeft, lijkt het gege ven des te meer op de verha len die indertijd bij de KRO op de beeldbuis kwamen. En het mag dan een verdienste van Roeg zijn, dat hij na zijn films- „Performance" en „Walkabout" er opnieuw blijk van geeft het medium tot ii. »ïn vingertoppen aan te voelen, het mag hem zwaar worden aangerekend dat hij zijn toeschouwers zon ingewikkelde legpuzzel voorzet Het is ook bij hem de gebruikelijke misvatting, dat occulte zaken vooral niet glashelder uit de doeken mo~ gen worden gedaan^alsof Xijke ondergang. Eén van de meest positieve kanten van deze soms fascinerende, maar door zijn onduidelijk heid vaak irritante films, is zijn technische perfectie. De- ze is vooral te danken aan het schitterende camera werk van Anthony Rich mond, die het stervende Ve- netie in briljante beelden heeft vastgelegd. In het grote PASSAGE een reprise van Norman Jewi- sons musicalverfilming van „Jesus Christ Superstar". Het is een boeiende confron tatie met een moderne op vatting. Voor de liefhebbers van de musical-moderne (rock)stïjl lijkt er weinig te klagen. Uitgangspunt is uite raard geweest dit evangelie fragment met een levensstijl van de jeugd van deze tijd te verbinden. Dat vindt men niet alleen terug in de keuze van de jonge Amerikaanse bezetting, maar ook in hun informele manier van acte ren, zingen en dansen. Het is een beetje symbolisch, zoals het kader van de film al aangeeft en daar zijn met me te ook moderne verwij zingen als tanks, straalja gers en nog wat anachronis tische attributen bijgehaald. Het accent lijkt vooral te val len op de confrontatie tus sen Jezus en Judas, door een neger vertolkt De laatste wilde zijn meester tot in zijn verraad dwingen tot een rol, die deze niet voor ogen had. Jezus was een non-confor mist, die in zijn getuigenis sen een eigen humane ver antwoordelijkheid voor stond. De film geeft aan hoe- hij noch door zijn eigen vol gelingen, noch door de fari zeeërs en schriftgeleerden (die hun verstarde tradities bedreigd zagen), noch door de Romeinen en Herodes, die in hem een naar wereld se macht zoekende man vreesden, begrepen werd. In de jeugdmatinees van PAS SAGE „Kuifje en de Zonne tempel", getekende filma- vonluren van de Vlaamse stripheld en zijn vrienden. Maasland - Het college van B en W vindt dat de Maaslandse vo gelvereniging vijftig gulden per dag aan huur moet betalen voo; het gebruik van De Ro zenhof. Dit bedrag werd enkele maanden geleden door de ge meenteraad 'op basis van rede lijkheid' vastgesteld. De vogelvereniging die dit jaar voor het eerst een tentoonstel ling in De Rozenhof gaat hou den is het niet eens met dit gemeentelijk huurbeleid. In de Rozenhof moet namelijk elke exposant - ongeacht de tentoon- stellingsduur - 260 gulden beta len. De dagen waarop de expo sitie wordt ingericht vallen ook onder dit bedrag. Volgens de vogelliefhebbers worden zo- doende de (vaak commerciële} exposanten sterk bevoordeeld, Daarom wilde de vogelvereni ging herziening van de huur prijs. Wethouder Kwakkelstein meent echter dat er een duide lijk verschil is tussen expositie van kunstenaars en van de vo gelvereniging. 'Met De Rozen hof wordt beoogd de Maaslan den? dichter bij de kunst te brengen", aldus de wethouder die hieraan toevoegde dat het Maaslandse college de aankon diging van de vogelvereniging deze zaak desnoods bij Gedepu teerde Staten aanhangig te ma ken niet in dank heeft afgeno men. "We gaan daar dan ook niet op in, het blijft gewoon 50 gulden per dag. Vlaardingen In de geltewollen- sokkensfeer van het folkcen- trum Assurancetourix treden zaterdag aan de Hoflaan twee muzikanten op. Het zijn Alex Atterson en John the Fish. De eerste is geboren in Schotland en komt uit een zeer muzikale familie. In "72 is hij prof-muzi kant geworden. Hij speelt naast folk,(op gitaar) ook veel jazz en ragtime (op de piano). Het is de derde keer dat Atterson in Vlaardingcn optreedt dit jaar. Eerder bezocht hij Tourix in maart en mei. John the Fish is in Londen gebo ren, maar vertoeft meestal in het rustige Cornwall Met zijn eigenaardige stem brengt de visliefhebber traditionele en moderne volksliederen. Het op treden begint zaterdag aan de Hoflaan 12 om negen uur. Vlaardingen - De spelgroep Ar gus brengt zaterdag om 8 uur in Triangel de Franse klucht van Georges Feydeah: Kat in de zak. De vertaling is van Ernst van Altena, De regie is in handen van Datley Dols en de entreeprijs is vijf gulden. Schiedam Ruud Noorlander, straatzanger uit Rotterdam, treedt zondagavond rond 10 uur in café De Quibus aan de Lange Haven 28 op. Ruud zingt liederen uit eigen meest En gelstalig repertoire en bege leidt zichzelf op de gitaar. Vlaardingen - De Rotterdamse or ganist Aad van der Hoeven zal vrijdag 1? oktober om 8 uur een concert geven op het orgel van de Grote Kerk in Vlaardin gen. Van der Hoeven die cantor en organist is van de Prinse- kerk in Rotterdam, heeft zijn opleiding gekregen aan het Rot terdamse conservatorium. Jnder anderen bij George Stam en Piet v.d. Kerkhoff haalde hij zijn einddiploma's. Na zijn stu die werd hij dirigent van enkele koren waaronder het Vlaar- dingse Gloria-Toonkunst en het Toonkunstkoor in Sehiedam. Verder doceert hij aan de Peda gogische Academie in de Maas stad. Vrijdag speelt Van der Hoeven onder meer Preludium en fuga van J, S. Bach en sonates van Soler en Mendels sohn. Schiedam - De vaste organist van de Grote Kerk, Jacq P. Bekkers geeft morgen een concert van 20.00 tot 21.00 uur. Op het programma staan werken van Dandrieu, Buxtóhude, 8a- ch, Reger en Andriessen, Kaar- 1 ten 2,50 verkrijgbaar bij de kerk'en in de voorverkoop bij de VW (tel. 26S000). het duister per se een soort dekmantel moet zijn over kwesties, die vaak op het het gevoel werken of er uit voortkomen. In „Don't look now" (deze week in PASSAGE/BÏO) spelen Julie Christie en Do nald Sutherland een Engels echtpaar met twee kinderen. De man is kerkrestaurateur door J. A Frenkel en beschikt zonder het zich bewust te zijn over telepati- sche gaven. Zo heeft hij een voorgegevoei dat er iets met zijn dochterje aan de hand is, maar hij slaagt er niet in het meisje tijdig uit het wa ter te halen. Korte tijd later verblijft het paar in Venetië, waar de echtgenoot in een kathedraal werkt Zijn vrouw ontmoet hier twee zonderlinge Engelse dames, van wie één blind is, maar zeer mediamiek. Zij beweert Julie Christie en Donald Sutherland als het echtpaar in „Don't look now" (in Passage/Bi O), het verdronken kind in haar Inderdaad worden er in do visioenen gezien te hebben en de moeder, toch al over stuur, krijgt ook nog te ho ren dat haar man in Venetië gro ot gevaar loopt Dogenstad moorden aan de lopende band gepleegd en een reeks van onverklaarba re gebeurtenissen brengen ook de vader totaal van zijn stuk. Een. tijdelijke afwezig heid van rijn vrouw doet hem het verschil van schijn en werkelijkheid geheel uit het oog verhezen en leidt tenslotte tot rijn onvermijde- Schiedam Nauwelijks twee dagen oud was het Krities Centrum aan de Laurens Costerstraat 16b in Schiedam, toen een bulletin verscheen met de volgende inhoud: „Gevraagd: celstofl uiers, gaskooktoestel, brood trommel, bureau, de kens, stapelbedden, vuil niszakken, koffiepot klapstoelen, steelpan, 20 De korte, ^xupte,twijfdsa{A.ter- mogelijk 12 briefjes van latend,! mjl UOTnn bBt Metm 25 gulden, vervoer {VW- busje), werkster en nachtportier. Was gete kend. Hein." Poosje van Schiedam. Heins schilderij dat Schiedams onmacht symboliseert. was opgesteld zegt genoeg: ex- Provo, ex-Kabonter, voormalig a-politiek Votumleider, oud-Ka- boïst en -Terrarist, maar boven al kunstenaar, De Kleine Heine- man ofwel Hein de Koster is weer opgestaan. Om Schiedam nieuw leven in te blazen. Ook daarvoor is het Krities Cen trum op J oktober opgericht Het centrum van Hein de Kos ter, reeds nu een legendarisch personage in Schiedam. Velen zien hem als dorpsgek, vanwe ge rijn talrijke ideeën die altijd werden opgeblazen maar nooit werkelijk tot uitvoering kwa men. Ditmaal is het hem er in de eerste plaats om begonnen om de stad van zijn thuislozenprobleem af te helpea Hein heeft zo'n twin tig geHjkdenkenden gecharterd (zoals gebruikelijk: voorname lijk jongeren), die over een poosje de gemeente hopen te kunnen adviseren hoe en waar in Schiedam een officrsel Te huis voor Daklozen kan worden ingericht De benodigdheden daarvoor zamelt men nu alvast DOOR KOR KEGEL Voorlopig geeft Hein een ieder met gezinsmoeilijkheden men sen die na een ruzie met ouders of echtgenoot uit huis rijn ver dreven gelegenheid om zon der verdere verplichtingen te overnachten in het Krities Cen trum. Het komt volgens Hein dagelijks voor dat Schiedammers hun woning ontvluchten. Politie commissaris C, van der Haagen desgevraagd: „Ach, het pro bleem is zo groot niet Als er één persoon per maand op het politiebureau om onderdak komt vragen, is het veel." Toch probeert Hein de Koster al maanden iets te doen aan de opvang van mensen, die tij'de- lijk geen dak boven hun hoofd hebben. „Er is in Schiedam, geen JAC, geen Sosjale Joenit en het Leger des Heils doet niks aan de opvang," zegt Hein. En daarom heeft hij uiteindelijk rijn Krities centrum geopend- In het centrum hangt een tame lijk recent schilderij van Hein de Koster. Het daarop afgebeel de wezen heet Poosje van Schiedam, want Hein vindt dat in Schiedam altijd alles een poosje moet duren voor iets tot uitvoering komt De gedachte achter Poosje: „Onmachtig met Hein de Koster; „Ik wacht op een burgeropstandje..." je grote teen in je hart te ritten, omdat je geen armpjes meer hebt.." Een vage uitspraak, mo gelijk surrealisme, mogelijk wartaal. Heins werkgroepje 2al het Krities Centrum ook gebruiken om in le denken. Over allerlei Schie- damse maatschappelijke pro blemen. „Omdat ze dat in die kiekerekiékast niet doen," zegt Hein, doelend op de ambtena ren in het Stadskantoor. HUILEN „Het mens dom laat zich sollen. Men slaapt Wij laten ons leven en doen niets meer voor elkaar. Eigenbelang, aangepraat door politieke partijen. Ik kan er wel om hullen". Hein vervolgt: „Snap je nou, wat ik bedoel? De gemeente doet niks aan bestaande problemen. Kan er soms ook niks aan doen. Ik wil de bevolking stimuleren om iets te doen. Ik wacht op een, desnoods pïep-piepklein, burgeropstandje en de penselen rijn daarbij mijn wapen. Als er niet gauw iets gebeurt, zal ik me van dit rotstadje geen ja nuskop meer aantrekken. Schiedam is gewoon een dooie komkommer. Zonder armpjes. Schiedam staat stil, er gebeurt niets, Schiedam is gewoon zijn eigen verleden tijd. Een kom kommer. Geen Schiedam, maar Kwammerdam. Hein heeft ge zegd. Hein de Koster houdt van een fikse rol. Vroeger al, in zijn provo-tijd en ook later, als Ka bouter van de Delta Vrijstaat, een afsplitsing van de Oranje Vrijstaat Toen hij nog met andere prominenten /uit deze Schiedamse subcultuur krachtig pleitte voor een schoon milieu. Uit die tijd stamt de waterbesehermingsac- tie Zeevuist MISLUKKING Later deed Hein van zich spreken middels rijn Kiesbeweging Vo tum, die de kloof tussen bur- - gers en overheid wilde over bruggen en een territorium wil de zijn waar een ontmoeting tussen politieke constellaties mogelijk was. Onder het motto „Doorgaan tot er in de gemeen teraad geen fractielid meer over is!" Lang daarvoor was er ook nog Kubo (Kuituur Bouw) een groe pering die vergeefs de kinder- Stroatspelen in Schiedam wilde doen herleven. En vorig jaar probeerde Hein de Koster het nog eenmaal. Traditiegetrouw met een tot mislukking geboen de beweging, het Terarisme, iets semi-intellecêueels waar niemand iets van begreep. (Hein is dan ook de enige over gebleven Terrariet, of mis schien ziet hij zelfs het ook niet meer ritten-) En nu is er het Krities Centrum.. „Niets is hier mogelijk," treurt Hein, „maar er moet wat gebeu ren. Lééf, maar nu wordt iede reen apathisch. Kwammerdam. Kwam er dan maar eens een rel. Ik erger me dood!"

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1975 | | pagina 4