In Schiedams Stedelijk Museum i^mm i- <- r> m WlÊÈÊi' MmmmÊÊmÊmmÊm *t«»4 3'1l f S'll BsJÉlfiÊiC VRIJDAG 31 OKTOBER 1975 5 Salon /an dfe ik/taassfe Jen: lest best 3rÈU~0 x ,*5 v-v -*WS1* ws&v - ^.xVV Door Jan Zwart Stad. Schilderij van P. Jansen. V? ff? si w,ï®3i«È Jongen voor zijn boterham. Schilderij van Ben Sik ken; gereserveerd door de Rotterdamse Kunststichting. SsU'-iii.wiv-. Rechtbank. Schilderij van Marjo van Soest-Verzijden. Schiedam Wanneer het waar is wat de direkteur van het stedelijk museum Schiedam, Hans Paal man heeft gezegd, dat namelijk de zevende salon van de Maassteden 197S de laatste zal zijn, dan geldt zeker voor deze omvangrijke tentoonstelling: lest best. Het is zonder meer een boeiende tentoonstelling, die het gehele Schledamse museum beslaat Niet alleen bet goede gehalte valt op, ook is er de tendens te constateren dat in het schilder- en grafische werk het figuratieve aan de winnende hand is ten opzichte van het abstracte in de kunst v40i awis >Z- V L V Keramische naaiobjecten. Vervaardigd door Pablo Rueda Lara. st-ig h'H Schildersezel. Schilderij van M. J. van 't Hoenderdaal. Al direct in de grote beneden zaal van het Schiedamse mu seum trekken grote doeken de aandacht, grote schilderijen die in een fotografisch realis me zijn opgezet De Rotter dammer Van 't Hoenderdaal frappeert er met zijn schil dersezel, waarvan houtcon structie en kleurvlekken spre kend zijn neergezet In twee schilderijen laat Hans van der Plas uit Rotterdam zich als een illusionist kennen. Zijn raak geschilderde schip in dok liet hij zowaar „scheuren", waarna hij de „wond" met plakband „heelde" Ook zijn schilderij „two roses for the winner" suggereren alsof de rood met plakband is vastge maakt aan de door kogelgaat jes bezeerde achterwand. De ligstoel, die Cees Bouw uit Schiedam schilderde is zo na tuurgetrouw op het doek ge zet, dat het niet zou verwonde ren wanneer een bezoeker aanstalte zou maken de stoel uit te zetten om er even ge makkelijk in te gaan zitten. Ook het schilderij van Johan, door Wim Stoop is geheel op de realiteit van een man met durf afgestemd. Groots werk leverde Ernst Blok uit Middel- hamis af in zijn landschappe lijke schilderijen: een stapel hooiblokken en een donker bruine schuur, waarvan de deuren en kozijnen scherp en raak zijn getroffen. Prachtig en intens blauw wist R. F. Koop uit Rotterdam zijn zwembad weer te geven, waar bij hij de zwemster in oogop slag en gelaatsuitdrukking bij zonder realistisch op het doek zette. In het schokvrij gemaak te wereldje van mevrouw H. treft Koop eveneens door zijn naturalistische weergave. Har- ry van der Woerd zette groots en beklemmend een olieraffi naderij in zilvergrijs op zijn doek, waarvan hij het sinistere nog accentueerde door het fel le bord van verboden te roken. Ook de grote schilderijen van Joost Minnigh, van Dora Dolz de Herman, en van Arie van Geest, allen uit Rotterdam passen geheel in de sterke sprake, die er van deze ten- toonstellingszaal uitgaat Hoogtepunten Er wordt weer getekend en ook weer geschilderd, zo merkten al direct enkele be zoekers op. Dat is ook te zeggen op de grote boven zaal van het museum waar vooral het werk van A. P. J. Dalhuis en met zijn grill/ge tekening en fijne tinten; van Willem Boon met zijn per soonlijke opzet van land schap en droomschip; en in het bijzonder ook de aqua rellen van Burgerhout en van Jan Goedhart opvallen. Zijn gevoelige plaat van Ro me is direct al door de Rot terdamse Kunststichting ge- if 1 «WW*iwqp' 4* Vtiiiii in I f A ;i V"U.fd-P's '}M'-i'/ RSvt-v s M reserves rd. De stillevens van de Dordtenaar M Tonkes mogen eveneens met ere ge noemd worden. Die van M C. P. Broere uit Slikkerveer (Stilleven met koffiekan en zakje spijkers; en met gra naatappel) treffen door hun verstilde sfeer en kleur. Niet alleen aan de wanden, ook op de grond zijn er tal van verrassingen in de grote bo venzaal. Er knettert iets als een kampvuur. Dat is de vondst van de Rotterdam mer Hans Kooi, die een sta pel spijkers op een elektri sche plaat laat knapperen. Ook laat hij een zilveren bal rond het einde van een grote buis balanceren. Een vondst is ook het polyester kunst werk van twee buizendie ongeveer 250 cm hoog zijn, waaraan Roel Tee uwen uit Alblasserdam de titel „ont- plooung" meegaf om een ruimtelijke functie te bekle den, Geestigheden worden tamelijk veel gedebiteerd in de grote zaal naast de Aula. Dies de Jonge uit Rotterdam maakte van vurenhout let terlijk een Amsterdamse el en etste ook nog het aan schouwelijke van zes Am- sterdamse voet Op de hou ten toer ging ook L. J. Les uit Rotterdam, die strakke gordijnen met ribbels en rin gen uit vurenhout vervaar digde, om als ruimtelijke ob- Stedelijk Museum Schiedam. Salon van de Maassteden 1975. Meer dan 120 werken van 68 kunstenaars. Tot 25 november jecten dienst te doen. Klasse apart vormen de droge naald etsen van John Hes se! berth, die opgerold in een vitrine, prompt werden aan gekocht door het Stedelijke Museum SchiedamDe kera mische naaiobjecten van Pa- blo Rueda Lare; de schattig versierde keramische bijl en schoenen van P. Zoetendaal; de kooi, die tot een drieluik uitgroeide van B. J. Booten de uitermate dunne kerami sche fossielen, blikken en deksels van Diet Wiegman ademen alle de vindingrijk- beid van hun makers. Het schilderkunstig werk in deze zaal accentueert vooral de namen van Af G. Fehus, met zijn echt Hollandse koe in wei; van S. de Jonge met zijn balkon in het Rotter damse oude noorden; en van Dordtenaar J. C. Koopmans met zijn fijn en knap ge schilderde thuiskomst en anastasia. Ook P. Jansen vervaardigde een prachtig doorwerkt schilderij „stad" De Schiedammer Albert Verkade zond twee kunststo fobjecten in: fastened lines, die door elektrische stroom eigen kleur- en lichtwerking krijgen. Prompt reserveerde het Schiedams Museum er een van. Grafisch werk is vooral te wa den in de bovenzaal Verras send knap werk is er te zien van Kees Spermon, zuiver tekenwerk van F. J. B. Stuurman en voorts heel wat interessants van A Schotel M. Af Rademaker en E. van Zanden Vergeet ook niet in de gangen en trappenhuizen te kijken. Ook daar hangt veel wat het bezichtigen waard is. Rome. Aquaref van Jan Goedhart O HG i. Aquarel van J. A. Burgerhout. ti

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1975 | | pagina 5