Jean Paul
Belmondo
in Vlaardingen
Premiejager
VRIJDAG 16 JANUARI 1976
3
door
Teddy van Rijn
Foto's
Thèo Söhmers
Een eigen stoel hoort
nu eenmaal bij een beken
de filmster.
Jean Paul Belmondo tij
dens de scène, die de hele
-donderdagmorgen in be
slag nam.
Vlaardingen Wie had dat
ooit nog eens gedacht: Jean
Paul Belmondo in Vlaardin
gen? De door tal van vrouwen
geliefde filmheld kwam hier
om de laatste hand te leggen
aan de opnames van de film
TAlpagueur. De vertaling is
premiejager en dat ïs de rol
die Jean Paul vertolkt
Samen met de regisseur Ber
nard Bolsinger kwam hij met
de filmploeg later dan was
gepland aan op de Vlaar-
dingse Maasboulevard. In
spanning werd al op hem ge
wacht door een aantal fans.
ker. Misschien kwam dit door
de aangeboden jenever die
hem zo te zien smaakte? In
ieder geval hikte hij steeds als
de scène werd opgenomen, zo
dat die over moest Kennelijk
kreeg hij er steeds meer lol in.
Het verveelde was er in ieder
geval af. Nadat de scène dan
eindelijk naar zin was, ging de
filmploeg inclusief de vriendin
van Jean Paul, de actrice Lau
ra Antonelli, het Chinese res
taurant in.
Daar werd in een gezellig ont
spannen sfeer een kopje koffie
gedronken en gewacht op de
rijsttafel. Er was niet alleen
gedekt voor de filmploeg,
maar ook voor de Vlaardingse
politie. Negen man, onder wie
vier in burger, spelen namelijk
een belangrijke rol in de
Vlaardingse Scènes. Ook zij
zijn voor deze opnamedagen
filmacteurs, zij het dan met
een kleiner salaris dan de
filmheld....
Alhoewel, wie zouden beter
een politiescène kunnen spelen
dan deze mensen die gelukkig
niet dagelijks schietend rond
lopen, maar toch precies we
ten waar het om gaat. Ook de
brandweer is voor deïe film in
touw. De scènes spelen op een
echte hollandse dag. Daar
hoort regen bij en die was er
niet Geen nood, de brandweer
is er goed voor.
De keien van de Maasboule
vard werden met grote slan
gen natgespoten. De regen zelf
wordt naderhand ingefilmd.
Nog een aardig anecdote over
deze opnamedag. Bij de scènes
moest ook een melkwagentje
gebruikt worden. Een melk
man die er wel brood in zag,
vroeg drieduizend gulden in
ruil voor zijn wagentje. Dit
vonden de producers toch te
gek. Er werd dan ook snel een
oud karretje opgetrommeld
dat voor vijfhonderd gulden
kon worden gekocht.
Voor de Vlaard>'ngse opnames
zijn drie d - uitgetrokken.
Hoeveel minuten daarvan in
de film gebruikt worden is nog
niet bekend.
De regisseur Bernard Bolsinger geeft de nodige aanwijzingen.
Geen regen, toch regen, daar zorgt de brandweer voor.
Een beetje teleurgesteld waren
die in eerste instantie wel.
Ruim een uur wachten om een
glimp op te vangen van de
filmster en hem dan met een
toch ietwat verveeld gezicht
uit de auto zien stappen valt
wel een beetje tegen. Gelukkig
voor hen kwam er daarna toch
wel wat actie. Nadat de regis
seur, scriptgirl, cameramensen
en noem maar op bedrijvig
heen en weer gelopen hadden,
kwam Jean Paul Belmondo
zelf in bedrijf. Achteloos leun
de hij tegen een ducdalf aan
de kade, richtte zijn blik
schuin omhoog en dat was het.
Maar nee, toch niet, het moest
nog eens over. Weer tegen de
paal en schuin omhoog kijken.
Nog eens èn nog eens.
Tussendoor een grimeuse die
weer een haartje glad strijkt
Wat aan de revers trekt en
weer snel opzij gaat Zoveel
tellen na nu en de camera's
draaien weer. Het gaat om eeri
scène waarbij Jean Paul Bel
mondo niet alleen clóse-up
wordt opgenomen, maar waar
bij dok de achtergrond van
grote betekenis is. Met opzet
is daarom gekozen voor dit
stukje Vlaardingen.
De havens, de chemische in
dustrie en het Chinese restau
rant Bij de opgenomen scène
die praktisch de hele morgen
in beslag nam was het vooral
van belang dat er enkele boten
waren. Niet alleen de boot
Astroloog, die aan de kade lag,
maar er moest een andere
boot precies op tijd langs va
ren. Dit was de technische
moeilijkheid van de scène.
Op de achtergrond waren veel
mensen aan het werk om dit
te regelen. Een andere moei
lijkheid was Jean Paul zelf.
Hij werd hoe langer hoe vrolij-
Nu nog geen actie, maar voor de Vlaardingse politie is het spel straks ernst.
Schiedamse jenever gaat er best in.