Puur natuur in de „b.ci.,? boomgaard echtpaar Maurice van issaa %wémÈ. ADRESSEN GEEN MODE DUURDER DONDERDAG 12 FEBRUARI 1976 GRAAG HEMELLICHAAM BESPUITEN Personen, die belangstél- 'i ling hebben voor de bfo logiscb-dynamische landbouw kunnen con tact opnemen met de Nederlandse Vereniging tot Bevordering van r Biologisch-Dynamlschc v Landbouwmethodes,;. VoorWeg 26 te -Nieuwe Wetering. Het; adrés van de r geïnterviewde -Maurice is liesveld'4 te - Groot-Ammers. De enige middelbare land-1 en tuinbouwschool, die opleidt voor de- praktl-1 sche uitoefening Van 'dé b.<l-methode Is Warmon- derhof, Thedinghswèert 3 te Kerk-Avezaath, post Wadenoyen. tingen met gif zijn in enkele jaren van vier tot vijf keer per seizoen opgelopen tot- soms twintig maal of meer. Het einde is nog niet in zicht", aldus de fruitteler uit Groot-Ammers, die zich waarschijnlijk als enige in de Alblasservvaard niet aan gifspuiten bezondigt. Hij spuit een koemestprepe- raat als de bomen wat meer ontkiemkracht moeten heb ben. Op een ouderwetse wij ze maakt hij dat met een bezemsteel gereed. De stof fen, die Maurice spuit, zijn niet duur- De man uit Groot- Ammers maakt zich wel zor gen over de hoge kosten, die de doorsnee fruitteler maakt. „Die kosten moeten indirekt door de huisvrouw worden betaald". Maurice wijst de veronderstelling, dat bet de plant om het even is hoe en in welke vorm hij zijn voedsel krijgt, vierkant van de hand. *,In de praktijk is groente en fruit op een biologische wij ze geteeld wat betreft houd baarheid en smaak duidelijk beter dan een produkt van een met kunstmest bemeste bodem. De bodem is ook niet onuitputtelijk. Je kunt het vergelijken met een mens. Als een mens uitgaat boven zijn capaciteiten zal dat zijn weerslag vinden in zijn gezondheid. Hij kan het alleen enige tijd volhouden onder medische begeleiding en onder toediening van me dicamenten. Dat is niet ge zond en hetzelfde geldt voor de landbouw. Het is vrijwel iedereen, die ermee te ma ken heeft duidelijk, dat de huidige landbouw op de ver keerde weg is. Het is te ar beidsintensief. te duur en te gevaarlijk. De redenen zijn duidelijk: vervreemding van de natuur en een economi sche benadering, die is geba seerd op halve waarheden. Bovendien verwaarloost men wel degelijk ter zake doende factoren", aldus de heer Maurice. De fruitteler ziet zijn manier van optreden niet als een meegaan met de mode. Het is veel eerder ouderwets. Maurice kent in de boom gaard slechts twee wetten: De bomen de krachten mee geven om zelf weerstand te bieden tegen gevaren van buitenaf en ten tweede: geen dingen doen die tegen het leven zijn gericht. Na de filosofieën van de heer Maurice (en zijn echtgenote heeft daarbij een stevig aan deel geleverd) ontstaat de behoefte aan antwoorden op concrete vragen. Want men kan de economische wetten toch niet overboord gooien. Hoe staat het bijvoorbeeld met de opbrengst van een b.d.-bedrijf? Maurice: „Het eerste jaar na de omschakeling blijft die opbrengst vrijwel constant, omdat het gif van het voor gaande jaar doorwerkt. Het tweede jaar loopt de op brengst hard terug. Het jaar daarop gaat de b.d.-methode al positief werken en na vier jaar zit je weer op de oude produktie. Misschien dat de opbrengt een paar procent lager blijft, maar veel is het niet". Maurice: „Het is inderdaad iets duurder. Maar de kwa liteit ïs veel beter. Tegen woordig vraagt de doorsnee consument alleen naar de prijs van een bepaald pro dukt, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Je Krijgt met zo'n bedrijf als ik heb een heel andere klan tenkring. Dat duurdere fruit ben ik dadelijk zo kwijt". Mevrouw Maurice vult haar man aan: „Als je zelf in je tuintje iets hebt gekweekt, smaakt dat altijd veel lek kerder. En als iets niet hele maal goed is opgegroeid, eet je het tóch op. Kijk, daar spreekt een waardering voor het gewas. Die waardering kan men nauwelijks opbren gen als men voedsel koopt in een grote winkel. Dan moet het alleen maar goed koop zijn". Het echtpaar Maurice, dat zelf niet met vakantie gaat, omdat er nog zo veel in de boomgaard is te doen, begrijpt de men sen niet altijd. Voor het dagelijks voedsel wil men over het algemeen zo min mogelijk geld uit geven. Als het brood twee cent duurder wordt k. geeft dat veel reacties. „Maar of een vakantie nu honderd gulden meer kost, komt er niet zozeer op aan", meent mevrouw Maurice. En voor die honderd gulden of mis schien zelfs veel minder kan men een jaarlang ge zond voedsel eten GROOT-AMMERS - We zijn even de boom gaard in geweest. En we hebben gezien boe de bast op de stam men van fruitboomp- jes versehilferen. De stammen zijn weer jong en elastisch ge worden, had Jan Mau rice gezegd. Ongedier te tussen het hard ge worden buitenste laagje komt nu van zelf tevoorschijn. De natuur kan weer ge woon z'n gang gaan. De heer Maurice geeft een hand en we ver trekken. met een aan- tekenblok vol over landbouwmethodes. Het was een wat ver ward gesprek met het echtpaar Maurice over „b.d." en natuurdok- ters, die niet alleen willen genezen, maar ook achter de oorzaak van een bepaalde ziek te willen komen. Pas halverwege het ge sprek realiseerde ik me wat „b.d." nu ei genlijk was: biologi- sch-dynamisch. Duide lijk was, dat mensen die dicht bij de natuur wensen te leven en die de natuur „de natuur" willen laten blijven, een eigen vakjargon hebben ontwikkeld. De heer Maurice ver trouwt me toe: „Ik ben benieuwd hoe de mensen op het artikel gaan rea geren. Ze weten, dat ik een boomgaard van een halve hectare heb en dat ik pony's houd, maar wat ik daar mee doe is voor velen hier in de omgeving niet bekend. Ze hebben weieens tegen me gezegd: Kap die bo men toch om, want ze leveren niets op. Dan heb je meer ruimte voor je pony's. Ik probeer dan uit te leggen waarom ik die boomgaard heb, maar over het algemeen weten ze het niet". Duidelijk is, dat het echtpaar Maurice niet te koop loopt met hun toch opvallend boomgaardje. Het hele gezin werkt er vrijwel dagelijks hard in en als er iemand komt, die werkelijk belang stelling heeft voor het hele gebeuren in en rond het pandje Ter Liezen in Groot- Ammers gaan meneer en mevrouw Maurice er hele maal voor zitten. G/aag ver tellen ze over hun hobby (de boomgaard) en hun idealen. Uit het verhaal van het echt paar blijkt, dat het de na tuur opnieuw de krachten wil geven om tegen ziektes van buitenaf beschermd te zijn. Daarbij wil men beslist geen chemische middelen gebruiken. De bomen van Maurice zijn onbespoten en toch groeit het fruit er weel derig. De opbrengst is iets minder, maar de kwaliteit is veel en veel groter, zo wordt me verzekerd. Maar bij de biologisch dynamische fruit teelt komt meer kijken dan alleen geen gif in de boom gaard spuiten. Jan Maurice gaat er even onderuit voor zitten en peinst hardop over het waarom vari zijn hande len. „Eiologisch-dynamische teelt is een religieuze teelt", zegt Maurice naar het pla fond van het kamertje kij kend. „God spreekt er in mee. De boom is voor mij heel duidelijk een schepsel Jan Maurice in zijn pioiogisch-dynamische boomgaard. komt wat kalk bij en na twee maanden schep ik dc mest om, zodat er lucht in kan. Het spul is dan voor- verteerd en zit vol regenwor men. Daarna gaat de mest onder de bomen. In het na- tuurprodukt leeft een orga nisme en dat is heel belang rijk". Jan Maimce vertelt over de bestrijdingsmiddelen, die hij gebruikt. Hij haalt ze uit planten. Bran dnc telgier blijkt een veel gebruikt middel te zijn. Het is ont staan van ouder water ver rotte brandnetels. Eens per veertien dagen gaat deze vloeistof over de bomen. Tot zover het facet biologische fruitteelt Over do dynami sche fruitteelt wil Maurice ook wel het een en ander kwijt. Hij zegt: „Bij dynamisch wil len we af/es in zijn totaliteit zien. Me# gelooft wei in.de werking van de zon op de natuur, maar andere hemel lichamen worden er steeds bui ten gelaten. Bij de b.d. teeltwijze willen we die erbij betrekken. Zo is bekend, dat óe kiemkracht bij bepaalde standen van de hemellicha men groter is dan gewoon lijk- Als de hemellichamen op aarde hoog en laag water kunnen veroorzaken waar om dan niet meerBewaar- fruit bijvoorbeeld moet wor den geplukt bij afgaande maan. Be stijgende voedsel- stroom in de boomstam wordt evenals de waterstand in de zee beïnvloed door de maan. Ook geldt deze perio de als de beste tijd om te snoeien Maurice voegt eraan toe, dat deze wijsheden lang geleden door oplettendheid zijn ver kregen, „De moderne land bouw gunt zich echter de tijd niet voor dit soort oplet tendheid en probeert door allerlei kunstgrepen zich staande te houden. Bespui- in het bedrijfje niets wordt bespoten. Men gebruikt „na tuurlijke" middelen om een goed oogstresultaat tc berei ken. Hoe Maurice in de boomgaard te werk gaat vertelt hij graag. ,Ik kom uit Nieuw Lekker- land. Daar moest ik weg voor de dijkverzwaring. Twee jaar geleden begon ik in deze boomgaard. Voor die tijd werd hier normaal Bas Groenendijk gespoten en zoals overal stonden er veel te veel bo men. Een deel heb ik eruit gehaald en er struiken voor in de plaats gezet, Daar zit ten de vogels in, die voor mij de insecten uit de fruitbo men halen. Voor het bemes ten van de boomgaard houd ik pony's. De mest wordt door het hele gezin verza meld en gecomposteerd. Er In het boomgaardje in Groot- Ammers wordt uiteraard niet met gif gewerkt. Toch wil dat niet zeggen, dat er en in de Bijbel lees ik, dat wij moeten zorgen voor de schepping. We moeten niet vergiftigen, want vergif is negatief en om het heel sterk te zeggen: vergif is voor de duivel". AJs een levende fruitboom door het dodelijk vergif in stand moet worden gehou den klopt het volgens de heer Maurice niet. Bij de teeltwijze in de meeste boomgaarden' is het alsof men de patiënten door een infuus in leven wil houden. Elk ziektebeeld wordt met gifmedicijnen, weggedrukt. Maar Maurice wijst erop, dat hier niet sllecn de boom- gaarden in het geding zijn. Hetzelfde geldt, volgens hem, voor de tuinbouw, de veehouderij en de landbouw.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Rotterdamsch Nieuwsblad / Schiedamsche Courant / Rotterdams Dagblad / Waterweg / Algemeen Dagblad | 1976 | | pagina 4