s'5c8lls»i Mahe
De mensen
denken dat
he lerefdvraeird is'
'Uw«n Transcendcn
TM-feraar Wim van der Berg over
Transcendente Meditatie
msm
fdag 1 Sept20.15uur
Niveaus van rust
t S i t t
Eeuwenoud
7 stappen
Mysterieus
Gelukkig
Toekomst
DONDERDAG 4 MAART 1976
Dellt Transcen
dente meditatie.
Ofwel: een een
voudige natuurlij
ke methode en een
diepe geestelijke -
en dus lichamelij
ke - rust te ver
krijgen. Aldusdoor
de wereld ge
bracht door de
Maharishi Mahesh
Yogi, Ook in Delft
rijn veel mensen
niet onbekend met
de Transcendente
meditatie. Zeer re
gelmatig- worden
in het TH-gebonw
voor bouwkunde
aan de Berlageweg
bijeenkomsten en
lezingen gehouden
over dit onder
werp.
VJirn van der
Berg:..Iede
reen kan het
onder de knie
krijgen.
SUAhv imcmmrê
Zuurstofver
bruik en stof
wisseling ne
men aanzienlijk
af; dit wijst op
een toestand
van diepe rust.
Verandering in de stofwissèling
- +4%r
HYPNOSÊ
SLAAP
^TRANSCENDENTE MEDJTATIE
p< OQS (l-TOÊTS)
TUD (uren)
Zoetermeer „Als ik geweten had
hoezeer het woord „meditatie" in de
Westerse wereld beladen was, dan
had ik het een andere naam gege
ven". Deze uitspraak is afkomstig
van de grondlegger van de Trans
cendente Meditatie, Maharishi Ma
hesh Yogi, toen deze ontdekte op
welke vooroordelen het woord in
onze wereld stuitte. Juist omdat de
meditatie die hij leert weinig heeft
uit te staan met diepe overpeinzin
gen, trance of strak in elkaar ge
vlochten ledematen. Het is daaren
tegen een eenvoudige natuurlijke
methode om een diepe geestelijke
en dus lichamelijke rust te ver
krijgen.
De techniek om aeze uitzon
derlijke diepe rust te berei
ken is blijkbaar zo eenvou
dig, dat iedereen deze met
een viertal lessen onder de
knie krijgt.
,,'t Is snel aan het veranderen.
Een paar jaar geleden was
het nog helemaal vreemd.
Als je het woord „meditatie"
noemde en dan nog met
„transcendent" ervoor dach
ten de mensen, dat het iets
te maken had met een terug-
Door Peter van den Hout
trekken uit het leven, een
bepaalde levensstijl, afzon
dering enz. Maar vooral de
laatste tijd is dat erg veran-
derd", aldus de 26-jarige
psycholoog Wim van der
Berg, die zich sinds 1971 in
tensief met de Transcenden
te Meditatie (TM) bezig
houdt.
In Zwitserland volgde hij on
dermeer de lerarencursus
onder leiding van Maharishi
Mahesh Yogi. In het kader
van zijn psychologie-studie
deed hij twee onderzoekin
gen op het terrein van de
TM, waarvan er één werd
gepubliceerd in het Hei-
mans-bulletin. Hij is nu een
van de 20.000 Nederlanders,
die de techniek van het me
diteren beheersen en beoefe
nen.
„Transcendente Meditatie is
geen techniek, waarbij je in
een bepaalde lichamelijke
positie moet zitten of bepaal
de oefeningen moet doen. Je
gaaf gewoon in een gemak
kelijke stoel zitten. Je sluit
je ogen en op dat moment
ga je een geestelijke tech
niek toepassen. Dat betekent
dat je een specifieke gedach
te gaat denken, die je tijdens
een persoonlijke les krijgt
toebedeeld. Dat mentale pro
ces zorgt er dan. voor dat de
hele geestelijke activiteit tot
rust komt. Je ervaart dan
een geesteliijke ontspanning
en het gekke is dat het li
chaam dan tegelijkertijd ook
toUjiepe rust komt",
DUfHste valt aan te tonen,
Menheeft dan ook gemeten,
dat de ademhaling aanzien
lijk minder wordt en de
hartslag trager. Ook veran
dert bijvoorbeeld de samen
stelling van het bloed. Zo
blijkt de concentratie van
hei bestanddeel melkzuur,
dat in verband wordt ge
bracht met angstneurosen
en hoge bloeddruk, tijdens
de meditatie sterk af te ne
men.
Maar ook geestelijke rust is
tegenwoordig te meten. Men
ontdekte, dat het patroon
van de (meetbare) hersengol
ven verandert en tijdens de
meditatie een voor onze be
grippen unieke toestand
aangeeft, die omschreven
zou kunnen worden als:
alertheid, gepaard met diepe
rust,
Is iedereen dan wel in staat
een dergelijk ingrijpend pro
ces tot stand te brengen.
Wim van der Berg: „Ja, iede
reen kan het, moeiteloos. In
vier avonden krijgt iedereen
het onder de knie; ik zou
In Canada krijgen
alle hoofden van
departementen op
kosten van de re
gering onderricht
in het beoefenen
van Transcenden
te Meditatie.
haast zeggen hoe dom je ook
bent. Het is niet afhankelijk
van je intelligentie of je ge
voelsleven. Iedereen kan het
leren".
Transcendente Meditatie is
een eeuwenoude Indiase
techniek, die altijd van le
raar op leerlingen werd
doorgegeven: Het was de na
tuurkundige Maharishi Ma
hesh Yogi, die in 1958 be
sloot ook de Westerse wereld
hiervan deelachtig te maken.
Hij vertrok naar Amerika en
begon leraren op te leiden,
waarbij hij het eeuwenlang
gehanteerde belang van de
persoonlijke overdracht niet
uit het oog verloor. Ook nu
geeft hij de kennis nog veel
al persoonlijk aan de aspi
rant-leraren door, hoewel de
enorme belangstelling hem
tegenwoordig noodzaakt ook
gebruik te maken van video
apparatuur.
Een belangrijk aspect van de
TM is de eerder genoemde
specifieke gedachte. Hier
mee wordt de „mantra" be
doeld, een klankwoord zon
der enige betekenis. Deze
mantra's zijn even oud als
de meditatie zelf en zijn af
komstig uit de zogenaamde
Vedische traditie. Ze worden
nog steeds gebruikt, omdat
ze, aldus Wim van der Berg,
in de loop der eeuwen hun
gunstige werking op het
beoefenen van de meditatie
duidelijk hebben aange
toond.
Tijdens het persoonlijke ge
sprek, waarbij men de tech
niek leert, krijgt men ook de
eigen en bij hem of haar
passende mantra te horen.
Dit klankwoord dient men
daarna te koesteren als een
persoonlijk geheim. Zelfs
echtgenoten, die allebei TM
beoefenen en dus beiden een
aparte mantra hebben, mo
gen deze niet tegen eikaar
vertellen. „Dat klinkt
vreemd", geeft Wim van der
Berg toe, „maar iedereen
houdt zich eraan, omdat ze
na die persoonlijke instruc
tie de waarde ervan besef
fen".
De techniek van Transcenden
te Meditatie wordt in vele
plaatsen en universiteiten in
Nederland in zeven stappen
aangeleerd.
De eerste twee avonden wor
den besteed aan lezingen,
die onder meer de mogelijk
heden, de oorsprong en het
mechanisme van TM uit de
doeken doen. Deze lezingen
zijn geheel vrijblijvend,
maar zo men mocht beslui
ten de techniek aan te Ieren,
dan volgt een gesprek onder
vier ogen met de leraar. Dit
gesprek neemt niet meer
dan een kwartier in beslag.
Daarna volgt, meestal op
een zaterdag, het persoonlijk
onderricht, het aanleren van
de meditatie-techniek, wat
ongeveer twintig minuten
duurt Nog diezelfde avond
is men in staat in meditatie
te gaan en te ervaren, dat
men inderdaad tot diepe
rust komt Ademhaling en
hartslag nemen tijdens deze
eerste meditatie al merkbaar
af.
Na het weekend volgen nog
dne bijeenkomsten, waar
bezien wordt of de beoefe
ning van de meditatie juist
was, waar de mogelijkheden
tot ontplooiing besproken
v/orden en hoe men de
werking van de TM kan
handhaven.
Hoewel men na deze laatste
instructies nog altijd kan te
rugvallen op leraren is het
dan toch aan de persoon zelf
om het mediteren te beoefe-
Tijdens Transcen
dente Meditatie
daalt de stofwisse
ling meer dan tij
dens slaap. Toch
duiden de hersen
golfpatronen tij
dens meditatie op
een toestand van
alertheid in plaats
van op de verdo
ving van slaap.
nen. Tweemaal per dag: 's
morgens 20 minuten en 's
avonds 20 minuten. Wim van
der Berg; „Ik moet zeggen,
dat het mediteren zich niet
onmiddellijk op spectaculai
re wijze ontwikkelt. Het is
niet zo dat je van vandaag
op morgen een ander mens
wordt. Maar je gaal heel ge-
leidelijk merken dat je aller
lei dingen, waarvan je vroe
ger dacht dat je ze niet kon,
langzamerhand een automa
tisch deel van je leven gaan
worden. Het is een natuur
lijk proces, waarbij het we!
van belang is, dat je het
regelmatig doet, want al die
heilzame effecten zijn het
gevolg van regelmatige me
ditatie. Voor sommige men
sen zal dit een probleem lij
ken, alhoewel de meesten
het prettig vinden om te me
diteren en er dan ook graag
de tijd voor nemen",
In deze uitspraak wordt Wim
van der Berg gesteund door
een onderzoek van een so
cioloog in Wageningen,
waaruit blijkt dat slechts 15
tot 20 procent van de men
sen, die de techniek aanleer
den, voor kortere of langere
tijd! met regelmatig medite
ren stopten.
De simpele, maar voor niet-in-
gewijden onbekende tech
niek en de voor leken merk
waardige geheimhouding
van de mantra leggen een
wat mysterieuze sluier rond
de Transcendente Meditatie.
Ten onrechte, vindt Wim
van der Berg, „hoewel ik
moet toegeven dat ik dat het
ene grote nadeel van de TM
vind; dat je het niet in een
grote zaal even aan iedereen
kan vertellen. Maar om de
effectiviteit te behouden
moet je het persoonlijk
doorgeven. Het is dan ook
nooit in boeken opgeschre
ven. Maharishi Mahesh Yogi
is er ook nog steeds beducht
op, om het persoonlijk door
te geven, ook weer om de
effectiviteit te bewaren.
Je kunt je voorstellen, dat als
zoiets simpels (een kind kan
het leren) in de bus en in de
trein wordt doorgegeven, het
uiteindelijk rijn effect ver
liest. Juist omdat het zo sim
pel is en de mensen eigenlijk
gewend zijn om bij alles wat
ze doen of willen bereiken,
moeite te doen. En het medi-
teren zelf is zo eenvoudig,
dat hei vanzelf gebeurt. De
enige „moeite" die men moet
doen, is rich laten informe
ren over TM en het besluit
„Je hoeft je niet op
een kaarsvlam te
concentreren of
iets dergelijks.
Het is gewoon de
ervaring van die
pe rust en geeste
lijk helder wak
ker worden. Ver
gelijk het maar
met een diepe
slaap, dan merk
je ook dat alles
heter gaat. De
rust bij meditatie
is alleen veel die
per".
nemen om het zelf te gaan
beoefenen. Trouwens, ook
om het effect van de mantra
In de Unesco wordt
een resolutie voor
bereid om Trans
cendente Medita
tie aan te bevelen
aan alle onder-
wijs- en gezondh-
heidsorganisaties.
te behouden is een persoon
lijke instructie van belang".
Wie regelmatig Transcendente
Meditatie beoefent lijkt niet
alleen een gelukkig mens te
worden maar ook een plezie
rig mens om mee te leven.
Grotere innerlijke rust, meer
zelfvertrouwen, gezonder
(vatbaarheid voor infectie-
en allergische riekten neemt
af) toenemende stabiliteit,
toenemende intelligentie, af-
nemend gebruik van sigaret
ten, alcohol en drugs, sociaal
beter aangepast, etc. etc. In
feite zou het erop neerko
men dat alle positieve eigen
schappen toenemen, terwijl
de negatieve eigenschappen
langzaam maar zeker weg-
schrompelen.
,Jk moet inderdaad zeggen,
dat ik als psycholoog eerst
ontzettend kritisch was. In
de psychologie wordt name
lijk erg veel gepraat en ge
schreven, maar er is niets
zeker. Zelfs niet over tech
nieken om mensen te hel
pen, zoals bijvoorbeeld psy
cho-therapieën. Dat is ook
de reden waarom ik zelf een
onderzoek ben gaan doen
naar de veranderingen bij
mediterenden na een aantal
weken. Tenslotte zeggen ze
over TM, dat het direkt re
sultaten heeft Met psycholo
gische testen zou dat dan
ook te meten moeten zijn.
Dat onderzoek is gebeurd met
de Nederlandse Persoonlijk
heids vragenlijst En toen
bleek, dat na negen weken
de negatieve eigenschappen
afnamen (bijvoorbeeld de
pressiviteit, lichamelijke
klachten en neuroticisme) en
de positieve eigenschappen
(zoals zelfwaardering) toena
men. Dat was alleen 20 bij
de mediterende groep. Bij
de vergeleken controle
groep gebeurde dat niet. Dat
is trouwens normaal, want
als je zo'n vragenlijst invult,
doe je dat negen weken later
weer bijna precies hetzelfde,
anders zou zo'n vragenlijst
niet betrouwbaar zijn.
Maar het is dus heel opmerke
lijk, dat die mediterende
groep als geheel afnam in
negativiteit en toenam in po-
sitiviteit".
De Transcendente Meditatie,
ofwel de wetenschap der
creatieve intelligentie, kan
rich verheugen in een grote
en snel groeiende belangstel
ling uit alle lagen van de
bevolking.
Op 8 januari 1972 ontvouwde
Maharishi Mahesh Hogi op
het eiland Mallorca het We
reld Plan, dat beoogde om
alle 3,6 miljard mensen te
laten delen in de kermis van
deze techniek. Hiertoe zou
den 3600 TM-centra moeten
verrijzen: één centrum voor
iedere miljoen mensen. Nu,
vier jaar later, is dit ge
beurd.
De volgende stap is om 1% van
de mensheid in deze kennis
te laten delen. Door de enor
me belangstelling, die mede
wordt veroorzaakt door de
vele positieve resultaten van
wetenschappelijke onderzoe
kingen, riet het er naar uit
- dat dit percentage nog dit
jaar in Amerika wordt be
reikt. Het animo is daar zo
groot, dat per dag gemid
deld 1200 mensen de tech
niek aanleren, zodat leraren
uit Europa moeten overko
men om aan de vraag te
voldoen.
Maar ook in Nederland is de
zaak sterk in beweging, In
ons landje met 13 miljoen
inwoners zijn inderdaad 13
Wereldplancentra gesticht
met daarnaast nog zo'n 30
bij-centra, waar regelmatig
cursussen worden gegeven.
In de toekomst zal ook Zoeter
meer tot deze bij-centra
gaan behoren. De plannen
zijn al rond, alleen zoekt
men nog naar een geschikte
ruimte.
Deze keus voor Zoetermeer
Bij meditatie blijkt
het heel makkelijk
te zijn om dage
lijks tweemaal 20
minuten in een
stoel te zitten, om
dat het gewoon
prettig is om te
doen.
heeft ook te maken met een
onderzoek dat binnen af
zienbare tijd landelijk de ef
fecten van TM op de crimi
naliteit wil bekijken. Eerde
re onderzoekingen in Ameri
ka hebben al aangetoond,
dat de misdaadcurve van
een stad met 7,3 procent
daalt wanneer 1aan Tm
doet. En dat terwijl andere
steden gezamenlijk zorgdra-
gen voor een nationale stij
ging van 7,8 procent. Op het
ogenblik zijn er zo'n 480 ste
den, waar 1% van de inwo
ners de meditatie-techniek
beoefent Ook daar doet rich
eenzelfde trend voor. Dit
blijkt uit een vergelijkend
onderzoek, dat binnenkort
gepubliceerd zal worden.-
„Als je mediteert wordt dat
geen ego-trip", aldus Wim
van der Berg, „je wordt er
niet alleen zelf lichamelijk
gezonder van en geestelijk
meer uitgerust, maar het
heeft ook effecten op je ge
zin. Als er één uit een gezin
mediteert, heeft dat direkt
effect op de verhouding met
zijn vrouw, rijn kinderen en
rijn familie. Maar het heeft
ook verreikende gevolgen
voor de hele samenleving,
voor wereldvrede en het ge
drag met andere mensen.
Dat was eerst eigenlijk een
hypothese, waar je in gelo
ven kon of niet. Maar eind
1974 werd eigenlijk bij toe
val ontdekt, dat in deze be
paalde steden inderdaad de
misdaadcurve daalde, ter
wijl deze in vergelijkbare
steden (o.a. qua bevolking,
ligging en klimatologische
omstandigheden) de nationa
le stijgende trend volgde".
Geloof je dat er over tien jaar
door de Transcendente Me
ditatie op deze wereld veel
veranderd za! rijn?
„Er 2al ontzettend veel veran
derd zijn. Dat is niet zozeer
een kwestie van geloven, het
is gewoon gebaseerd op de
ervaring, die nu meer dan
een miljoen mensen hebben
en op de resultaten van we
tenschappelijke onderzoe
kingen. En dat is wel het
sterkste punt Er blijkt wer
kelijk lichamelijk iets te ver
anderen, waar je de mensen
ook onderzoekt. Je kan wel
zeggen: er komt een hele
goede wereld, er gaat dit en
dat veranderen, maar dan
loop je met je hoofd in de
wolken. Maar als duidelijk
blijkt, dat mensen minder
ziek worden en dat de mis
daad afneemt, dan is er een
solide grond om te zeggen,
dat het beoefenen van
Transcendente Meditatie een
hele goede invloed heeft op
de samenleving".