Baha'i principes
„Wij wi]ten wereld 71 rede
door wereldeenheid59
RUZIE
VOORRANG VOOR.
BEWONERS
VAN EEN HUURHUIS
ECHTPAAR VERBRUGGE:
Sieraden-
show
van Hans
Appenzelïer
Carillon
concert
Zakkencentrale in Jeugdhaven
bouw
m
Maasland:
VRIJDAG 19 MAART 1976
Baha "i
geloof
geeft
aanvulling
op alle
gods
diensten
WETTEN
5
0 De gehele
mensheid kan
als een eenheid
worden be
schouwd.
0 Allen kunnen
zelfstandig den
ken en op een
persoonlijke ma
nier achter de
waarheid ko
men.
0 Alle godsdienst
en hebben één
en dezelfde oor
sprong.
Geloof kan het
welzijn van allen
bevorderen en
gericht zijn op
eendracht
Godsdienstige
leringen zijn
slechts waar als
zij de toets van
rede en weten
schap kunnen
doorstaan.
0 Man en vrouw
hebben gelijke
rechten.
0 Vooroordelen
overwinnen is
noodzakelijk tot
eenwording van
de mensheid.
Alle mensen en
naties hebben tot
zedelijke taak de
wereldvrede te
bevorderen.
0 Iedereen moet
de best denkbare
opvoeding en op
leiding gegeven
worden.
0 Oplossing van
het sociale en
economische
vraagstuk is een
voorwaarde voor
het geluk van de
mensheid,
0 Voor het onder
ling verkeer is
een gezamenlijke
taal en schrift
vereist.
0 Boven de soe
vereine staten
dient een hoge
instantie van het
internationaal
recht te staan,
voorzien van ge
zag en onpartij
dige macht.
Cor Verbrug-
gs: „Alle teke
nen waren er,
moord, verdruk
king en vervol
ging"
Loes
brugge:
Ver-
„We
kwamen rijk te
rug"
S888»
Vlaardingen De lente
begint op 21 maart. Dat
is niets nieuws en dat
gebeurt al eeuwen lang.
Nog niet zo lang begint
op 21 maart het nieuwe
jaar. Toch is 21 maart de
eerste dag van het jaar
133. Het jaar 133 van een
nieuwe cyclus, die be
gonnen is met de komst,
de verschijning van Bób
(uitgesproken als Baap).
Bab is een boodschapper
van God, die de komst
van een andere bood
schapper bekend komt
maken.
Die boodschapper dient zich
negentien jaar later aan, in
1S63. Het is Bahi'u'llih
(uitgesproken als Bahaula).
Hij wordt de grondlegger
van een nieuw geloof, het
Bahï'i geloof.
Het optreden van de twee godde
lijke boodschappers in het mid
den van de vorige eeuw, heeft
we] wat gevolgen gehad. De
nieuwe religie heeft zich vrij
sterk verbreid over vrijwel de
gehele wereld. Wil men de Ba-
hal volgelingen geloven, dan
neemt het aantal volgelingen
nog steeds toe. Dat is niet onbe
grijpelijk, Het nieuwe geloof
verwerpt namelijk geen andere
godsdiensten, maar stelt, dat al-
De nieuwe religie ging Nederland steeds door middel van gehei-
niet voorbij. In ons land wonen me, anonieme stemmingen aan-
vele BahéVs. Naar de voor- gewezen,
schriften van het geloof vestig- De Bahó'i's kennen geen priesters
den zij een Nationale Geestelij- of predikanten. Wel stellen zij
ke Raad, die in Den Haag ge
vestigd is. Zij die zitting hebben
in deze hoogste landelijke raad,
worden gekozen door de Plaat
selijke Geestelijke Raden.
Daarvan zijn er in Nederland
op dit moment 21. Zij zijn ge
vestigd in Amsterdam, Apel
doorn, Arnhem, Delft, Den
Haag, Doetinchem, Ede, Gro
ningen, Haarlem, Leiden, Lei
derdorp, Nijmegen, Oegstgeest,
Oss, Rotterdam, Utrecht, "Vlaar
dingen, Voorburg, Voorschoten,
Zoe term eer en Zeist. In Den
Bosch, Goes, Leeuwarden en
Dokkum staat men op het punt
een raad te installeren.
Ie mensen aan de zelfde God Het hoogste orgaan van de Ba-
dens de huwelijksreis - zij lazen
over het Bahdl geloof in een
tijdschrift - woonden ze een
lezing bij in Vlaardingen. Loes
was Doopsgezind, Cor Neder
lands Hervormd. De stap naar
het Bahó'i geloof deden ze na
het noodzakelijke onderzoek
van de geschriften.
zich ten doel de leer te verbrei
den. Zij willen die leer echter
niet aan de mensen opdringen
en leggen dan ook geen huisbe
zoeken af, staan niet op straat
met foldertjes of iets wat daar ORDE
op lijkt De verantwoordelijk
heid blijft steeds bij de indivi- „Het Bahól geloof', vertelt Cor,
duele volgeling, die moet uit- „streeft naar een wereldeen-
geloven. Met andere woorden,
dat er geen verschil is tussen
Allah, God en welke godheid
dan ook. De Bahé'i gelooft
naast de ondeelbaarheid van
God ook aan de ondeelbaarheid
van profeet Hij ziet bekende
profeten als Krishna, Zarathoe-
stra. Boeddha, Christus, Mozes,
Mohammed, Béb en Baha'u'I-
l£h dan ook als één en dezelfde
of als broers.
hél-'s is het Universele Huis
der Gerechtigheid. Dit is geves-
dragen wat hij onderzocht^
heeft Dat is heel belangrijk dat*
onderzoeken. De stichters van
deze religie hebben een fikse
hoeveelheid geschriften achter
gelaten. Deze geschriften, even
als de geschriften van andere
religies, moeten op hun waarde
worden onderzocht Naar aan
leiding van dat onderzoek be
paalt het individu waarin hij
gelooft
tigd op de berg Karmel bij Zeven jaar geleden maakten Loes
Haifa in Israël. Juist daar, om
dat de stichter van het geloof
er begraven is. De BaMVs
kennen dus vier stadia: het in
dividu, de Plaatselijke Geeste
lijke Raad, de Nationale Gees
telijke Raad en het Universele
Huis der Gerechtigheid. Leden
van de diverse raden worden'
en Cor Verbrugge kennis met
het Bahéigeloof. Dat was tij
dens hun huwelijksreis. Het
Vlaardingse echtpaar, dat een
winkeltje drijft op de hoek van
de Valeriusstrast en de Scha-
ferstraat, is nu lid van de Plaat
selijke Geestelijke Raad. Na
hun eerste kennismaking tij
heid. Die kan komen als alle;
mensen in één geloof verbon
den rijn. Je ziet ook door de;
eeuwen heen, dat mensen in-
steeds grotere verbanden leven.
Vroeger in families, daarna in
stammen. Dit heeft zich voort
gezet via steden, naar landen.
Nu is de wens naar een ver
enigd Europa er. Dat zijn alle
maal stappen naar een werel
deenheid. Dan zal het konin-J
krijk van God op aarde geves-j
tigd worden. Oorlogen mogen J
niet. bestaan natuurlijk. Het!
streven is naar wereldeenheid!
en wereldvrede. Oorlog is strij
dig met geloof. Strijd heeft wei
nig met godsdienst te maken.
wetboek met regels en wetten
tot vorming van een wereldsa
menleving. Daann staat een
aantal regels, die vele Neder
landers maar moeilijk zullen
kunnen naleven. Zo is het ver
boden om alcohol en drugs te
gebruiken en gemeenschap
hebben voor het huwelijk mag
ook niet. Nu vormen deze voor
schriften geen uitzondering op
wetten van tal van andere gods
diensten. En er zijn meer over
eenkomsten. Ook de Bahdl bidt
dagelijks net als de Christen en
de Mohammedaan. Er zijn drie
soorten gebeden: het korte, het
iets langere en het echte lange.
Opmerkelijk bij het laatste ge
bed is het feit, dat er bij ge
knield moet worden en wel in
oostelijke richting niet het
hoofd. Niet naar Mekka even
wel, zoals de Islamiet, maar
naar de berg Karmel, waar im
mers Bahé'iOlóh begraven ligt.
Een pelgrimsreis naar deze
berg en het graf van de profeet
behoort tot de ware „musts"
voor de Bahél. Loes en Cor
deden dat twee jaar geleden al
en „we zijn daar zo rijk van
teruggekomen", zegt Loes.
negentiendaagse feesten. Deze Het belangrijkste feest is het
feesten bestaan uit drie delen.
Een geestelijk gedeelte, een
consultatief gedeelte (er worden
dan plannen met de raden be
sproken) en een sociaal gedeel
te. „Dat zijn echte hoogtijda
gen", zegt Loes.
nieuwjaarsfeest. Dat wordt lan
delijk gevierd Dit jaar vindt
het in Nijmegen plaats. Een
ander belangrijk gebeuren is de
nationale conventie, dit jaar in j
april. Waar is overigens nog I
niets bekend.
Het scheppen van wanorde kan De nieuwe kalender is een van de
Door
Rien van dén Anker
De verhouding gekozen bestuur ambtenaar is de laatste jaren
menigmaal onderwerp van discussie geweest. Dit onderwerp
kreeg vooral de aandacht toen vorig jaar de toenmalige staatsse
cretaris Glastra van Loon (justitie) in enkele interviews een
lop-ambtenaar van zijn departement bekritiseerde. Het kostte hem
zijn politieke nek. „Dat soort zaken los je binnenskamers op.
Je hangt de vuile was niet buiten. En zeker niet van een
ambtenaar die zich niet kan verdedigen", was vrij vertaald de
mening van Van Loonsbaas, minister Van Agt.
Een gelijksoortig incident al in het dan op een veel lager niveau
vond onlangs plaats in Vlaardingen. Wethouder Rien Boven
berg (PPR), onder meer van inspraak, had een persoonlijke nota
geschreven voor de fracties van PvdA en PPR. Onderwerp; de
werkverdeling binnen de gemeentesecretarie. Hierin had hij zich
op nogal krachtige wijze uitgelaten over de wijze van functioneren
van de afdeling algemene zaken. Met namelijk het onderdeel
Welzijn.
Enkele opmerkingen uit die nota waren vooral bij de ambtenaren
in het verkeerde keelgat terechtgekomen. Het gevolg was dat
er op de gemeenteseretarie een brede geruchtenstroom ontstond.
Uitvoerig werd over personen en over de onderlinge verhoudin
gen gesproken.
Kortom, de sfeer op bepaalde afdelingen van het stadhuis werd
er niet beter op. Het drukke gepraat binnenshuis had natuurlijk
ook tot gevolg dat het verhaal naar buiten kwam. Enkele
raadsleden (van de PCG en de KVP in dit geval) kregen het
te horen- Terecht gingen zij vragen stellen.
"Het probleem zelf lijkt inmiddels opgelost. Nog voordat de antwoor
den op de vragen van de raadsleden de deur uitgingen, heeft
wethouder Bovenberg de omstreden passage uit zijn nota herroe
pen. Ik zal dan maar in het midden laten of hij dat ook gedaan
- zou hebben als er geen vragen waren gesteld.
Zeer slim gaf het college van B en W de conflictsituatie toe.
Ontkennen had de zaak alleen maar erger gemaakt, ledereen
wist gewoon dat er ruzie was tussen Bovenberg en enkele
ambtenaren.
_Na deze bevestiging en na de opmerking dat de wethouder zijn
woorden heeft geschrapt, is de zaak althans voor het college
afgedaan. En alles gaat gewoon weer door.
Twee dingen zijn echter nog onduidelijk gebleven. Ten eerste: heeft
Bovenberg zijn woorden herroepen onder politieke druk? In dat
geval staat hij er persoonlijk nog steeds achter en kunnen we
nog wel meer ruzie op de gemeentesecretarie verwachten. En
ten tweede: waarom hebben de confessionele vragenstellers niet
geëist dat wethouder Bovenberg, op z'n minst, persoonlijk, in
het openbaar zijn woorden terugtrok? Het zou zeker voor de
betrokken ambtenaren aardig zijn geweest als hun baas hen naar
buiten toe volledig had gedekt.
Bovenberg is geen Glastra van Loon en voor mij mag hij op zijn
wethoudersstoel blijven zitten. Bovenberg zal echter wel moeten
leren, dat politiek gezien, ambtenaren misschien niet mee mogen
praten en zien Dok niet in het openbaar mogen verdedigen.
Maar wel dat daarnaast die ambtenaren ook gewone werknemers
zjjn waar hij in dit geval de chef van is. En in dat opzicht willen
zij wel In hun waarde gelaten worden
iiiiiitiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiuinmiiniiiiuuiiHUiiiu
Schiedam Een sieradenshow
wordt zondagmiddag gehouden
in het Stedelijk Museum aan de
Hoogstraat in Schiedam. Te
zien zijn dan sieraden van de
kunstenaar Hans Appenzelïer,
die kort geleden al exposeerde
in het museum.
De show begint om drie uur, toe
gangskaarten moeten van te vo
ren worden besteld of afge
haald. Bij voldoende belangstel
ling wordt de sieradenshow om
vier uur herhaald.
De Appenzelïer sieraden zijn nog
tot 20 april in het museum ten
toongesteld.
iifiiiiiiiiiiiiininiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiuitiiiiiiiüii
niet. Het streven is naar een
wereldorde en die komt er door
samenwerking".
'Het Bahél geloof verwerpt geen
andere godsdiensten, maar
geeft daar een aanvulling op.
Dat is de mening van de Béha'i-
's. Tegenstrijdigheden in ver
schillende leringen, moeten dan
ook anders dan als tegenstrij
dig worden beoordeeld. De Ba-
h&Vs hebben dan ook de term
progressieve openbaring inge
voerd. Waren er niet altijd al
godsdiensten, zeggen zij. Deze
waren er om de mensen te ver
enigen en dit geloof zal iede
reen, alle mensen verenigen.
iVanuit dat standpunt is het be
grijpelijk, dat boeken als de
Bijbel en de Koran ook bij de
Bahdl-'s tot de heilige boeken
behoren. Zij hebben ook een
nieuwe dingen die de profeet
BahéVlléh heeft ingevoerd. De
Maassluis In de toren
van de Grote Kerk van
Maassluis zal zoals elke
zaterdag stadsbeiaardier
Jan van der Zwart het
carillon bespelen.
Het concert duurt van Js middags
drie tot vier uur. Op het pro
gramma staan vier Engelse
volksliedjes, een preludium en
fuga van B. J. Franssen, een
allegro van M, van der Gheyn
en twee fantasieën van de
beiaardier over twee Neder
landse volksliedjes.
f miuiuiiiiiuwi
door
Onno Schoonheyt
nieuwe kalender is nodig, om
dat de zogeheten Adamische
cyclus, een periode van zesdui
zend jaar, was afgelopen. De in
1844 ingetreden cyclus is goed
voor een half miljoen jaar.
Daar is een restrictie bij, want
binnen de duizend jaar komt
opnieuw een boodschapper van
God de aarde bezoeken en dat
brengt altijd nieuwe ontwikke
lingen met zich mee. Het Sahél
jaar bestaat uit 19 maanden
van elk negentien dagen met
vier of vijf schrikkeldagen. De
volgelingen kennen hierdoor de
De vier leden van
„Zakkencentrale'
Vlaardingen De Rotterdamse
cabaretgroep N.V. Zakkencen
trale en Co en Zn. zal morgen
avond met een splinternieuw
programma komen in Maas
sluis. De naam van dit pro
gramma is „Nettunmens". De
zakkencentrale stelt hierin de
mens in zijn dagelijks doen en
laten centraal. De tekst en mu
ziek zijn door de vier leden van
de cabaretgroep zelf geschre
ven. De groep bestaat uit Peter
Weeting, Dirk de Gelder, Peter
van der Ven en John Swint.
Om een visueel aantrekkelijk
geheel te krijgen werkt men
met een eigen lichtinstallatie.
De zakkencentrale heeft het
niet zo begrepen op grote thea-.
ters. De vier jonge cabaretiers
voelen meer voor kleinere
sfeervolle ruimten met een aan
dachtig en gemotiveerd pu
bliek. Zij zullen in het open
jongerencentrum De Jeugdha
ven vanaf acht uur optreden.
Maasland Voor de in Maas
land te bouwen 41 premie-
koophuizen blijkt een enor
me belangstelling te be
staan. „Wé hebben al ver
over de honderd aanmel
dingen gekregen", aldus
burgemeester J, van den
Brink, die straks als porte
feuillebeheerder van woon
ruimteverdeling ten nauw
ste bij de toewijzing wordt
betrokken.
De huizen worden gebouwd in de
Commandeurspolder, op en na
bij het voormalige sportcom
plex van MW '27. Behalve de,
41 premie-verkoopwoningen ko
men daar nog 16 huizen in de
vrije sector en 25 woningwet
woningen. Bouwer van de pre
mie- en vrije sector woningen
is het Bouwfonds Nederlandse
Gemeenten, terwijl de woning
wetwoningen voor rekening
van de Algemene Woningstich
ting Maasland zijn. De ruim
honderd adspirant-gegadigden
voor een premie-woning zijn
voorlopig op een lijst gezet,
waar nog niets mee is gebeurd.
Eerst moet de voorlichtings
avond van het Bouwfonds wor
den afgewacht", aldus burge
meester Van den Brink. .Daar
na kan worden bekeken hoe
veel serieuze gegadigden zich
melden". Die voorlichtings
avond, waar prijzen, premie,
ligging, indeling enz. bekend
worden gemaakt, vindt plaats Wat de uitgifte van de huizen -
op donderdag 1 april, 's avonds
om half acht in het Trefpunt
Gezien de steeds groter wor
dende stroom gegadigden, ver
wacht de burgemeester daar
veel belangstelling. De grens
voor premie-woningen bedraagt
momenteel minimaal 95.000 gul
den en maximaal 115.000 gul
den. Die prijs kan door onder
andere bodemgesteldheid hoger
uitvallen, maar de premie blijft
van kracht
betreft heeft burgemeester Van.
den Brink het laatste woord.
■De opzat is om de woningen
zo eerlijk mogelijk te verdelen,
waarbij voorop staat eerst de
eigen mensen te helpen". Maas-
landers krijgen derhalve voor
rang, maar er geldt wel een
selectieprocedure. Het eerst in
aanmerking komen zij die een
huurwoning achterlaten, ver
volgens de mensen van de lijst
van woningzoekenden, dan de
te de economisch gebondenen.